Autonaviják pro vytažení vleku z vody

Technické podpůrné prostředky pro jachting (auta. přívěsy, šífy).

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
David_
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Autonaviják pro vytažení vleku z vody

Příspěvekod David_ » pát bře 08, 2013 8:14 am

Ahoj,

protože ne všichni mají SUV rozjela se v jiném vlákně diskuze o možnosti použít naviják na autě (stojícím bezpečně nad horní hranou sjezdu) a vlek s lodí si "přitáhtnou".

Je to vůbec možné? Má to nějaká úskalí, ale a pozor? Máte s tím, prosím, někdo nějaké zkušenosti?

Díky ;)

David

EDIT: Díky adminům za korekci kategorie
Uživatelský avatar
skiliner
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 132
Registrován: pon srp 17, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod skiliner » pát bře 08, 2013 8:46 am

Kamarád používá naviják od vleku.
Po vytažení lodě z vody člun zajistí napínákem, a naviják od vleku zahákne za kouli, a potáhne co to jde.
Potom couvne a zahákne vlek. Používá ruční naviják a jde to překvapivě dobře.
Akorát je nutno vyřešit podepření vleku v zadní části.
Má obytné auto a nechce ho ničit a pomoc jiného auta odmítá.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát bře 08, 2013 9:15 am

Já mám naviják 12 V. Má 750W a je na 1360kg.

Je to neskutečná pohoda.
Mam vlek s lodí kolem 1,3 - 1,4 t. Jednou jsem to vytáhl autem (Mazda 626). Myslel jsem, že na tom to auto roztrhnu. Spojka smrděla ještě několik dnů. Teď mam 2x silnější auto, ale stejně bych na tom oddělal spojku.

Naviják jsem přidělal na starou žehličku na tažný. Baterii mam v autě v kufru, takže hned po ruce. Připojim naviják na tažný, připojim kabely k baterii a je hotovo. Je to rychlý a jednoduchý. Najedu s lodí na vlek a manželka jen mačká knoflíky a vytáhne mě z vody. Do vody vůbec nelezu

Na naviják budu ještě dávat kladku. Na betonovym sjezdu je síla OK, ale na dlážděnym sjezdu (i když je mírnější) musim buď nastartovat auto, nebo vleku ručně pomoct. Kostky už jsou na něj prostě moc. Takže kdo ho bude kupovat, tak silnější.

Obrázek
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1423
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 160
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » pát bře 08, 2013 9:47 am

Díky Zdendo, vsjo jasno.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pát bře 08, 2013 9:49 am

skiliner píše:Kamarád používá naviják od vleku.

Taky to pouzivam, ale na dvore, kdyz je mokro. Na sjezdu do vody jsem to jeste nikdy nepotreboval, nebot taham "poradnym autem".
Posledne se mi nechtelo motat, tak jsem lano od navijaku hodil na tazny a popojel dopredu. Treti kolecko to prekvapive prezilo dobre.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát bře 08, 2013 10:05 am

Odpovím ještě na nějaký dotazy:

S autem a s vlekem couvnu ke sjezdu. Obojí na bezpečném místě. Založím kola vleku a odpojím ho od auta. Popojedu s autem asi o půl metru výš, abych získal místo pro naviják. Připojím naviják na tažný a na naviják zaháknu vlek. Povytáhnu vlek kousek nahoru, abych vyndal klíny pod kolama vleku. Auto nijak nezakládám. Ručka mi drží dobře a nikdy nebyl problém.
Pak si vlezu na loď a manželka mě navijákem spouští do vody. Hned, jak je loď volná, tak jí zakotvim a jdu si vytáhnout vlek a zaparkovat. Je to opravdu snadný.

Co je opravdu důležitý: Je nutný používat na navijáku hák s pojistkou, aby se vám vlek sám neodhákl a nezmizel v hlubunách. :lol: :lol:

Rozhodně by byl dobrej naviják s bezdrátovým ovládáním. To bych pak loď hravě spustil i sám.
Uživatelský avatar
David_
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod David_ » pát bře 08, 2013 10:18 am

Zdendo, díky za poskytnuté informace. Už jsem si naviják také objednal a těším se až to vyzkouším ;)
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát bře 08, 2013 10:35 am

Držim palce.
Možná zbytečná poznámka, ale chce to pořádný kabely na připojení navijáku. Už jsem i slyšel, že to někdo připojil do zásuvky v kufru. To ti zaruženě shoří půlka auta. Dej to rovnou na baterii. V Mazdě jsem si jednu vozil v kufru, abych nemusel tahat kabely až k motoru. Bavorák má baterii v kufru, takže teť to mam jednodušší.
Uživatelský avatar
David_
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod David_ » pát bře 08, 2013 10:43 am

No, abych byl upřímný: úplně zbytečná poznámka to nebyla :oops:

Díky ;)
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pát bře 08, 2013 11:04 am

Spocitali jste si, jakej tah je auto schopny vyvinout? Je docela zajimavy to vedet, protoze nektery pokusy jsou uz predem ztraceny. :)
Uživatelský avatar
mkovi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod mkovi » pát bře 08, 2013 12:59 pm

Používal jsem naviják 2,7t na Sasanku 660 (váha s vlekem 1700 kg) s mondeem TDCI. Na písku (Orlík-Radava) problém s předním náhonem. Na prudším betonovém sjezdu např. v Holandsku jsem zase pálil spojku. Pořídíl jsem naviják, ale moc se nám neosvědčil. Pláže, nebo sjezdy jsou někdy dlohé a je nutné naviják přepřahat, s autem popojíždět. Obzlášť při použití kladky. Auto je nutné mít nastartované (zvýší se napětí a naviják má víc síly), ale to je nutné klínovat kola. Ručka to neudrží. Nebo někdo stojí na brzdě, ale i tak jsem někdy odtáh auto, protože vleku se zabořilo přední kolečko. Jelikož loď převážíme dost často, koupili jsme 4x4 s redukcí a i když dnes máme loď s vlekem 3100 kg, tak není tahání žádný problém. Bohužel jen 4x4 nestačí, nutná je redukce a to už zase auto musí být offroad, který není nic moc pro běžné ježdění. Tahání s navijákem mě přišlo zdlouhavé a komplikované. Raději jsem jezdil s flaškou a koukal jestli někdo kolem nemá vhodné auto. Teď pro změnu tahám já ty okolo :-)
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát bře 08, 2013 1:37 pm

Já myslim, že jestli to ručka neudrží a protáčí se kola, tak je nejspíš opotřebovaná, nebo špatně seřízená. Samozřejmě, že jestli kloužou zablokovaný kola, tak je to jiná věc.

Já naviják nepřepřaham a ani nepopojíždim. Mam 12 m lana a to mi akorát stačí. Jestli budu dávat kladku, tak koupim nový lano. 2x takovou délku a trochu slabší, aby se vešlo. Pevnost lana si pak dopočítám, ale teoreticky může být poloviční, než mam teď. Naviják 2,7 t si s 1700 kg musí poradit hravě i bez nastartování (jestli výrobce nekecal s parametrama). Na písku jsem ale nikdy nespouštěl a ani to nemám v plánu.
Uživatelský avatar
mkovi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod mkovi » pát bře 08, 2013 2:55 pm

Naviják táhnul zabrzděná, stojící kola. Právě pláž je dlouhá, stejně tak i sjezd v Lemmeru v Holandsku, takže přepřahání bylo nutné. Já navíc používal naviják přes kladku. Většinou jsem s ním loď jen usadil a pak stejně táhnul autem.
Šel jsem hledat údaje o navijáku, ale bohužel štítek je už stržený. Od firmy proma jsem teď na netu našel jen tohle a asi je to on.

Příkon 400 W
Napájení 12 V/DC/40A
Délka lana 9 m
Rychlost zdvihu 1,2 m/min.
Max. zatížení u valivého břemene 4 000 kg
Max. zatížení v tahu při min. odporu 3 100 kg
Max. zatížení v tahu 1 360 kg

Přes kladku by měl táhnout 2,7t, ale délka lana pak jen 4,5m a rychlost 0,6m/min. Ony se přidají ještě nějaké ztráty. Prostě nám to s tímhle nešlo.
Takže doporučuji koupit dostatečně silný naviják, aby to nebyli vyhozené peníze jako v našem případě. Dále pak v případě tahání po nezpevněném sjezdu vyřešit přední kolečko na vleku. Strašně se bořilo.
Pokud někdo loď nepřeváží často, tak určitě vyjde levněji si zaplatit vytažení, nebo jeřáb, než si kupovat offroad. Ale ne vždy je ta možnost.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pát bře 08, 2013 3:03 pm

No když vezmu, že na orlíku v barrandově na skluzu mi 1,8t vlek táhnul auto dolů - zcouvával jsem z kopce dolů, a přední kola na brzdě bloklý a táhlo mě to dolů, musel jsem ještě rozumně přitáhnout ručku, aby zadní kola víc brzdili (ručka je bubnová - buben zakomponovanej do kotouče provozní brzdy na zadních kolech), pak jsem s tím poměrně dobře sjel dolů.

Takže že si vlek na navijáku přitáhne auto k sobě, docela tomu věřím, kor na písku.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát bře 08, 2013 3:20 pm

Tak na písku tomu taky věřim, že si to přitáhlo auto. Zvlášt když vlek v tom písku někam zapadne, nebo se zaboří přední kolečko.

Jinak já mám rychlost 3,2 m/min. a téměř 2x takový výkon motoru v navijáku. Chce to v těch parametrech hledat ty správný čísla. Někteří výrobci daji slabej motor a pak to honí převodama, aby to mělo papírově větší sílu.

Při rychlosti 0,6m/min. bych se na to asi taky vykašlal. To je tak dát si sváču, než to ten vlek vytáhne. :-) To už ti rozumim, že nejsi spokojenej.


Já jsem plachetnici vloni spouštěl asi 6x, nebo 7x. Takže pořizovat kvůli tomu off roada nemá pro mě smysl. Za rok najezdim tak 30 tis, a to většinou po dálnici.
No a SUVčka zase nemaji redukci, takže je to na spojku jak osobák.
Uživatelský avatar
mkovi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod mkovi » pát bře 08, 2013 3:39 pm

Proto píšu, že když kupovat naviják, tak rovnou pořádný. Aby někdo nedopad jako já a nekoupil si slabý. I ten stál asi 3000,-
Zrovna Orlík je s navijákem problém. Na Radavě je pláž dlouhá. Vytáh jsem tam loď z vody navijákem. Pak zapřáh za auto, rozjel se po vrstevnici a vyjel. Na pláži ale nesmí být vymletá koryta od vody. V Barrandově je skluz taky hodně dlouhý a prudký. Zase se tam, ale šlo domluvit na vytažení. Loni při odjezdu z Berlínských jezer jsem nejlevnější sjezd našel, kde mě vytahovali jejich traktorem. S autem mě tam nepustili. Jinde to i s vlastním autem bylo dražší.
Převážím loď tak 5 x ročně a to mě už na slabý naviják přišlo hodně
Uživatelský avatar
David_
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod David_ » pát bře 08, 2013 4:58 pm

No, já jsem si za tímto účelem dnes objednal naviják značky Conrad, v návodu jsou uvedeny následující parametry:

2721 Kg valivej zátaže
2267 Kg vo vode
907 Kg tažná sila
Max. džka člna 5,49 m
Max. váha člna 2267 Kg
Rýchlostná línia 1,83/Minútu pri náklade
Džka drôteného lana 13 m
Návod (SK)

Potřebuji tahat loď cca 1.3t, trochu mě teď ale zaráží (po tom, co psal mkovi), že cena je necelých 2.900 :?
Uživatelský avatar
mkovi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod mkovi » pát bře 08, 2013 6:18 pm

ja mam asi tohle, např. jsem našel tady (asi se dá najít i levněji):
http://www.dobre-naradi.cz/zbozi/elektr ... 1350/p-427
ten tvůj je ještě slabší. Já tahal v podstatě stejnou loď. Raději se zeptej zdendy12345 co má on.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát bře 08, 2013 6:32 pm

tak jsem prolezl starý mejly.

Elektro naviják BESW3000
cena 1.849,- i s dopravou

Prodejce nějakej Bergland24

Kupováno přesně před rokem.... :-) to je náhoda. :-)

Edit:
pro mojí loď je to přesně na hranici možností. Na větší loď buď silnější, nebo s kladkou. Raději ale silnější. Cena neni zase tak dramatická.
Uživatelský avatar
Josef
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Chomutov,ČR

Příspěvekod Josef » pát bře 08, 2013 6:47 pm

Mkovi:
To upozornění u odkazu na naviák (pouze svislý tah) je nějakej blábol. Asi tam mělo být kolmý k ose bubnu navijáku. Jinak by se s tím nedalo nic tahat, ale pouze zvedat.
Uživatelský avatar
David_
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod David_ » pát bře 08, 2013 7:09 pm

Zdendo a mkovi - díky :)
musím říct, že cena u BESW3000 opravdu není tak hrozná. Jeho výrobce, Berlan elektro, má další model BESW12000 který je 4kW s max. tažnou silou 5.440kg. To by víc než stačilo, váží ale 40kg. Zkusím pohledat nějaký mezistupeň...
Uživatelský avatar
skiliner
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 132
Registrován: pon srp 17, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod skiliner » sob bře 09, 2013 10:04 am

Pár rad pro výběr navijáku:
Výběr navijáku
Tažná síla

Nejdůležitějším kritériem při výběru navijáku, je tažná síla navijáku. Ta je udávaná výrobcem a vztahuje se na první vrstvu lana navijáku, tzn. vrstvu, která je nejblíže bubnu navijáku. Obvykle je na bubnu navinuto více vrstev lana. Na první vrstvu je nejnižší převod a tím vyvine naviják i největší sílu.

Při rozhodnutí jakou minimální tažnou sílu zvolit, vynásobíme celkovou hmotnost vozidla číslem 1,5. Například pro auto vážící dvě tuny, je minimální doporučená tažná síla navijáku 3 tuny. Samozřejmě vždy je nejlepší mít naviják s dostatečnou rezervou, protože auto zapadlé v kopci a blátě zatíží naviják mnohem větší sílou. Pro offroad doporučujeme ze zkušenosti naviják 12000lb.
Převodovky

Lanové navijáky se vyrábějí v zásadě s třemi druhy převodovek. A to se závitovou (šnekovou), ozubenou a planetovou převodovkou navijáku. Každý typ má svoje výhody i nevýhody.
Ozubená převodovka

Tato převodovka navijáku používá pár ozubených kol, větší kolo na ose motoru navijáku a menší na ose samotného navijáku. Tyto převodovky jsou rychlé, ale mají dost vysoký odběr proudu, kvůli nízkému vnitřnímu převodovému tření. Tyto převodovky nepotřebují silnou brzdu při zátěží. Ozubené převodovky se prakticky už u navijáků nepoužívají.
Planetová převodovka

Tento typ převodovky navijáku používá malá planetová kola, podobná jako v automatických převodovkách. Výhodou jsou kompaktní rozměry, nízká hmotnost a cena. Hlavní nevýhodou je, že většina používá brzdu uvnitř bubnu, který se zahřívá při odvíjení lana pod zátěží. Tento typ převodovky používá většina navijáků. Při použití navijáků s planetovou převodovkou je nutné dodržovat časté přestávky na vychladnutí.
Závitová („šneková") převodovka

Šnekový převod je spojený s motorem pomocí ozubeného kola. Navijáky se šnekovou převodovkou jsou výborné i na udržení nákladu, stačí velmi malá brzdící síla. Nevýhodou těchto převodovek je nízká rychlost navijáku. Tyto převodovky se většinou používají u průmyslových navijáků.
Motory

Elektrické navijáky používají dva druhy motorů - s permanentním magnetem, nebo se sériovým vinutím. Důležité je pamatovat, že elektrické navijáky vydrží jen krátkodobé zatížení elektrickým proudem, proto se důrazně doporučuje používat naviják v krátkých intervalech s přestávkami. 15-ti minutová nepřetržitá práce s navijákem bez přestávky na vychladnutí motor prakticky zničí. Motor elektrického navijáku se může spálit i při dlouhodobé práci navijáku bez zatížení..
Lana

Používají se dva druhy lan navijáků. Klasické drátěné lano a syntetické lano. Oba typy mají své výhody i nevýhody
Drátěné ocelové lano

U navijáků nejpoužívanější typ. Ocelová lana jsou odolnější vůči opotřebení, vysokým teplotám a jsou levnější. Na druhou stranu jsou lana náchylnější na poškození při nesprávném navinutí a jsou také těžší. 37m lana navijáku váží cca 13kg..
Syntetické lano

Toto lano se většinou dodává jako doplněk navijáků. Syntetická lana jsou lehčí. 37m lana navijáku s hákem váží cca 2,5kg. Na druhou stranu jsou tyto lana dražší, náchylnější k poškození a teplu. Protože při odvíjení lana navijáku pod tažnou silou vzniká uprostřed bubnu, kde je umístěna brzda, poměrně vysoké teplo, doporučuje se odvíjet lano v kratších intervalech.
Baterie a elektroinstalace

Elektrický naviják potřebuje pro svůj provoz dostatečný přísun elektřiny, který musí zajistit autobaterie. Vhodné je použití co nejsilnější baterie. Pro zvýšení kapacity, je také možné použít dvě paralelně propojené baterie. Napětí by se mělo držet nad 10,5 voltu, prodlouží se tím životnost navijáku.

Někdy se do automobilů montuje druhá baterie, která se používá jen pro naviják, čímž se vyloučí vybití startovací baterie. Další možností je instalace alternátoru s vyšším výkonem. V každém případě je nejlepší používat naviják s nastartovaným motorem.

Důležité je také doporučení výrobců navijáků, montovat odpojovač autobaterie na plusový pól. Elektrické navijáky jsou spínané pomocí solenoidů, které se můžou ve výjimečných případech samovolně spustit. Pomocí odpojovače baterie bude naviják připojen k proudu jen při práci a zabrání se tak možným problémům, např .spálení motoru při nechtěném sepnutí solenoidů..
Uživatelský avatar
dukina
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 33
Registrován: čtv črc 01, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha

Příspěvekod dukina » sob bře 09, 2013 11:21 am

Zdarvim ja montuju v servisu navijaky na čtyřkolky vetsinou kvaltni zancky Warn ke kterym se da dokupit i dalkove ovladani je to supr.A maji bud ocelove nebo silonove lano.Silonove ma nosnot asi 2500 kg.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » sob bře 09, 2013 11:34 am

které z těch lan má větší pevnost při stejnym průřezu?
Uživatelský avatar
dukina
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 33
Registrován: čtv črc 01, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha

Příspěvekod dukina » sob bře 09, 2013 11:43 am

Oni to maji dimenzovane ze ocelove lano a silonove maji na urcitem tip navijaku stejnou pevnost to silonove je trochu tenci a smozrejme poddajnesi a neniči tolik rolny.A je drasi.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host