ELEKTROPOHON

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv led 24, 2013 7:35 pm

V Paříži ty lodě jezdí po Séně a tak moc velké nejsou. Tady se uvažuje, že ta el.loď má jet i proti proudu, případně na moři a to kapánek něco jiného. Když
jim dojde šťáva ne Séně, kde těch lodí jezdí víc a častěji, tak je někdo odtáhne ale co si počneš sám třeba na Lipně?
Pořád jaksi nemůžeš pochopit (ve svém nekritickém zaslepení pro el.), že není možno vydat více energie, než máš k dispozici z jednoho litru pohonné látky,
bez ohledu na způsob výroby a množství ztrát po cestě, zvláště, když tu energii několikrát převádíš.
Správně uvádíš, že to používají na velkých lodích, protože ty mají přísné omezení na množství spalin a pod a tak je to pro ně východisko i za o dost vyšší cenu.
Cestující to zaplatí.
Pokud bys měl sám platit ty sakra velké ceny za chvíli tišší jízdy, tak by ses na to asi vyprdl. Při tebou popisované sestavě by ses na tu menší loď ani nevešel.
O váze a ceně nemluvě.
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » čtv led 24, 2013 8:00 pm

Tatasi, my mluvíme každý o něčem jiném. A mohl bych i replikovat, že ty ve své zaslepenosti proti pořádně nečteš co píšu. 1/ u té lodi Jean Bruel se jedná čistě o diesel elektrický pohon - diesel agregát vyrábí elektřinu a ta jde přímo do elektromotoru a díky té téměř dvojnásobné účinnosti elektromotorů ten diesel agregát nemusí mít takový výkon jaký by musely mít ty diesel motory, kdyby poháněly propelery tudíž jednoznačná úspora 40 - 50 ti procent paliva.

nehledě na to, že tento systém se na moderních velkých námořních lodích používá už běžně

2/ A jestli jsi někdy viděl proud Seiny když ve vedlejším departmentu zaprší, tak to bych opravdu nechtěl zvládat.


Až najdu ten odkaz, Tak vám ukážu tu strojovnu a parametry jsem tady už uváděl.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » čtv led 24, 2013 8:53 pm

Jak je to s těma účinnostma?

Účinnost dieselovýho motoru bude pořád stejná. Ať pohání generátor, neo propeler. A v našem případě je úplně jedno jestli je to 40% jak tu někdo píše. Ztráty přímýho naftovýho pohonu jsou teda jen v převodovce.

Elektromotor převodovku nemá. Takže účinnost elektrickýho pohonu = účinnost elektromotoru? Ve spojení s generátorem tedy 2x tolik, protože podobný ztráty jako na motoru budou i na generátoru. Takže dejme tomu tak 80%??

Otázkou teda podle mě je jak velký ztráty jsou reálně v převodovce. Kdyby měla převodovka ztráty 20% (pardon účinnost 80%), tak jsme přesně 1:1 s účinností hybridu a čistě nafty. Úspora provozních nákladů = velká nula. Ty poloviční náklady jsou holý nesmysl. :-)

Tušim, že u hybridních aut se taky uvádí, že úspora je značně závislá na stylu jízdy. Ten kdo jezdí plyn-brzda, může rekuperací brzdné energie značně ušetřit. Když ale pojedete ustálenou rychlostí, tak má hybrid stejný (mírně větší) provozní náklady, jako nehybrid.
Uživatelský avatar
ixxo
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 417
Registrován: sob led 14, 2012 1:00 am
Reputace: 32
Bydliště: Gútor

Příspěvekod ixxo » čtv led 24, 2013 9:55 pm

U áut je to o niečom inom, pri brzdení alebo keď dáš nohu z plynu tak sa batéria nabíja z kinetickej energie ktorú má pohybujúce sa auto, motor sa automaticky vypína. Pri nižších rýchlostiach ideš na elektrinu pokiaľ sa nevybije batéria. Preto hybridy majú výrazne nižšiu spotrebu v meste a na okreskách kde je veľa dedín s obmedzenou rýchlosťou ako na diaľnici,kde je síce batéria stále nabitá ale pomáha len pri zrýchlení alebo jazde do kopca. To nie je prípad lode, tam síce môžeš dobíjať batériu počas jazdy na motor ale to neznamená úsporu paliva len iný prenos energie. Síce môžeš pri vjazde do mariny využiť elektromotor ale to je len falošný zelený postoj, energiu si vyrobil z nafty. Videl som na internete plachetnicu,ktorá má generátor poháňaný pri pohybe na plachty a pri vjazde do mariny použiješ elektromotor ale nemáš šancu pri plavbe proti vetru pretože súčasne dostupné batérie nemôžu mať taký neobmedzený výkon,ktorý potrebuješ v krízových situáciách.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv led 24, 2013 9:59 pm

Pokud by ti to pomohlo, tak o té lodi to je tady: http://cs.wikipedia.org/wiki/Bateau-mouche Možná je to jako s těmi vzpomínkami z mládí- taky si mnoho věcí
idealizujeme a zveličujeme ve svých představách. To nic mě zase za chvíli čeká matka skleróza. Co naděláš?
Uživatelský avatar
Jaarek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: čtv pro 29, 2005 2:11 pm
Reputace: 14
Bydliště: Praha

Příspěvekod Jaarek » čtv led 24, 2013 11:08 pm

ještě k mojí snové variantě:

díky bahno za nápad, že vratka nebude potřeba, to je úspora. Taky ta druhá spojka (díky shooter) hned za ucpávkou se hodí, jen pro provoz dieselu pro nabíjení. Na dieselu nepočítám s klasickým alternátorem - není myslím potřeba, plně bude stačit elmotor. Ten bych nechal průchozí bez možnosti odpojení při pohonu na diesel - stačí neodebírat výkon pro nabíjení a má minimální ztráty - dvě ložiska navíc.
Ono de facto by šlo uspořit i startér na dieselu a startovat výkonným elmotorem přímo z hřídele a PWM regulátorem, ale pro sichr bych ten startér na dieselu nechal. Taky jsem už zažil, že na prakticky nové Bavárce odešel digitální panel k ovládání motoru u kormidla a tak jsme celou dobu startovali kusem drátu přímo na svorkách startéru/relé na diesel motoru.

Zdenda12345 - to opravdu nevím, jak by se na jedné hřídeli mohl poprat diesel najednou s elmotorem. Možná dobrým řízením s procesorem a snímačem otáček jen lehce odlehčovat? Určitě asi i nějak detekovat výkon dieselu a podle toho řídit motor, ale nevím jak. Možná to nepůjde. Ale u aut to nějak funguje - zde jsem viděl i varianty elmotoru třeba v zadních kolech a přední náhon klasicky motorem.

Ahoj Bomba - co je to přesně ten faltpropeler ? - se sklopnými listy? Já měl na lodi z charteru zatím vždy jen pevný. A aby se zbytečně netočila vrtule, tak jsem byl zvyklý a naučený zařazovat rychlost. Ale pak jednou při závodech jsem zjistil (valili jsme fakt dost rychle a všichni vyvažovali tak nebyl čas to moc zkoumat) že se nám začal vrtulí při zařazené rychlosti točit celý motor. Tak jsem radši od té doby začal dávat neutrál a nechávám točit hřídel. Co myslíte, co je lepší?
A myslím, že je škoda to nechat točit jen tak naprázdno.
Máte někdo zkušenost, jaký výkon by se z toho dal odebírat za jízdy na plachty tak při běžných 4 uzlech? Určitě samo to bude záviset na konkrétním propeleru. Odhadoval bych, že by to mohlo být více, než co dá běžný solár. A pro lepší účinnost a nezávislost na otáčkách by se výkon z elmotoru/generátoru sbíral pomocí MPPT regulátoru podobně jako ze soláru - maximální dodávaný výkon při daných otáčkách a tak by se to regulovalo samo (při odběru většího proudu klesnou otáčky, tím i vlastní výkon a proud, regulátor odlehčí, zvednou se otáčky atak dokola).

Ještě si vymýšlím takový bazmek - menší speciální verzi generátoru, který by byl vyroben tak, že by šel rozpůlit a nasadit na stávající hřídel průchozí k vrtuli a tak vlastně udělat z propeleru verzi vodního generátoru. 8)

Jinak jak jsem viděl u pevných instalací solárů (teď si to nechala instalovat švagrová na barák tak 5kW), tak se už používají malé MPPT regulátory pro každý panel zvlášť a tak se maximalizuje dodávaný výkon bez ohledu na různé dílčí výkony jednotlivých panelů. Tak např. jeden zastíněný panel neshodí celou soustavu na skoro nulu.
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » čtv led 24, 2013 11:50 pm

Ahoj
Jo je to ta sklopná vrtule,bohužel něco mi de z huby takhle líp :? Podle mne je lepší nechat neutrál,ta sklopka je trošku háklivá na plyn,malé ot.ji neotevřou a pak je trošku chaos :D ,ale když si zvykneš jde to,Ten rozdíl mezi falt a fest je dost velkej,ale nechci lhát čísla,ale vim,že nás to překvapilo,zrovna tak jako antifouling :shock: psal jsem to spíš,že se z lodi snažim vymamit to nejvíc a nabíjet baterku vrtulí při sailingu :oops: by mně hodně s...o. :D
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » čtv led 24, 2013 11:58 pm

Ahoj
Ještě malá douška před spaním
Až to povalíš při regatě na plnej plyn a soupeři na tebe budou řvát,že ti postaví v marině na kafe,ať pohneš,tak ten system urazíš kladivem a vyhodíš matrce a hajzlík :D :D :D :D
Dobrou noc.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » pát led 25, 2013 12:09 am

Někde tu proběhli závěry z nějakých výzkumů, že snad i míň propeler brzdí když se točí, ale to už nenajdu. Pak by ti bahno asi to dobíjení nevadilo, ne? Zas tedy zůstaneme u otázky kolik by to mohlo dávat.
Myslím tedy ten elektromotor na hřídeli.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát led 25, 2013 12:23 am

Surcouf píše: díky té téměř dvojnásobné účinnosti elektromotorů

.


moh bys, prosím, objasnit tu 2x větší účinnostl?? 2x větší proti čemu ?????
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát led 25, 2013 12:27 am

marks píše:Někde tu proběhli závěry z nějakých výzkumů, že snad i míň propeler brzdí když se točí, ale to už nenajdu. Pak by ti bahno asi to dobíjení nevadilo, ne? Zas tedy zůstaneme u otázky kolik by to mohlo dávat.
Myslím tedy ten elektromotor na hřídeli.


na zámořákách, když jedna mašina nešla, naopak hřídele blokovali, by se netočily .

mimochodem říká ti něco vírník, příp. autorotace u helikoptéry? se zastaveným lupenem spadne jak cihla - nemá odpor. rotující ho má.
Uživatelský avatar
Pefry2012
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 204
Registrován: ned črc 22, 2012 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pefry2012 » pát led 25, 2013 12:46 am

podle rya se hridel blokuje aby sroub mel mensi odpor..
petr

uprava:
1. dle testu (na inetu) opravdu vrtule sroubu pri volnem otaceni ma pri rychlosti lode mensi odpor nez "zamknuty" sroub a to nekolika-nasobne (2-3x)
http://www.catamaransite.com/propeller_drag_test.html je to dlouhy cteni :-)
2. hlavni duvodem (mimo zavodniku) pro uzamceni nebo free pohyb je konstrukce motoru a prevodovky = ochrana pred poskozenim = kazdy vyrobce to muze mit jinak
Naposledy upravil(a) Pefry2012 dne pát led 25, 2013 2:53 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » pát led 25, 2013 1:03 am

Už zase sklouzáváme do bitevní vřavy.

Jinak co se týče dobíjení vrtulí tak třeba všechny lodě na Vendée -Globe používají tzv hydrogenerátory, vedle větrného a solárek.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát led 25, 2013 1:23 am

Jinak jak jsem viděl u pevných instalací solárů (teď si to nechala instalovat švagrová na barák tak 5kW), tak se už používají malé MPPT regulátory pro každý panel zvlášť a tak se maximalizuje dodávaný výkon bez ohledu na různé dílčí výkony jednotlivých panelů. Tak např. jeden zastíněný panel neshodí celou soustavu na skoro nulu.

Zetak to ma v chodu asi mesic, vsechny panely ma do serie, na baraku to nema co zastinit. Ty panely maji ve svorkovnicich diody, ktere to v pripade poruchy premosti. Jen se o neco malo snizi vykon. Z hlediska vseho je lepsi razeni do serie, pracuje se s mensima proudama a ma to vetsi ucinost.

Jeste k tomu 2x ucinejsimu motoru. Pokud budeme mit dva stejne spalovaci motory a budou davat stejny vykon, tak na propeleru musi byt odevzdany vykon priblizne stejne velky, bez ohledu jestli je to hnane primo a nebo pres motorgenerator.kdyz se nebudou brat v uvahu ztraty. Predci neni mozne aby motor co pohani generator vykonem 5 kW hnal pres generator a elektriky motor propeler vykonem 10 kW. Kde tech 5 kW po ceste sebral. Takovej uspech by byl na Nobelovu cenu. Vzdy od hnaciho motoru musi byt ztraty. Mozna tam pisou o ucinosti spalovaciho motoru a elektromotoru ktary je pohanen AKU ktere se nabijeji ze site. To potom v ucinosti spalovaci motor prohraje, ale i ta elektrika ztati svoji ucinost pri premene z uhli, tam jsou take velke ztraty a tak se to mozna zase srovna. Urcite motor s elektronickou regulaci bude mit vetsi ucinost nez motor s pradavnou, odporovou regulaci, kde se cast elektriky ztracela na teplo.


k tomu co ma vetsi odpor, jestli vrtule zabrzdena a nebo se toci asi tady nezjistime, neni to cim pomerit. Spis ma pravdu David. Proc se potom delaji vlecene soustroji na vyrobu elektriky vlecene za jachtou, zase to asi bude mit vetsi ucinost a tim mene brzdit lod. Moc njich u nas nebude, ale uz nekdo psal ze to ma, fabricky vyrobene. Je jasne ze ta vrtule ma stejnou ucinost i pri opacnem smeru toceni? Nejspis to bude optimalizovane na tlaceni lode.

Hrani se meze nekladou, ale bez jasnych, zmerenych vysledku nejde tvrdit ze je neco lepsi a bezvadne i kdyz to neni rozsirene. Dnes se vsude dba na velkou ucinost a tak se vse co ma mensi ucinost prestava vyrabet, kdyz je uspornejsi technologie.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát led 25, 2013 1:24 am

Jinak jak jsem viděl u pevných instalací solárů (teď si to nechala instalovat švagrová na barák tak 5kW), tak se už používají malé MPPT regulátory pro každý panel zvlášť a tak se maximalizuje dodávaný výkon bez ohledu na různé dílčí výkony jednotlivých panelů. Tak např. jeden zastíněný panel neshodí celou soustavu na skoro nulu.

Zetak to ma v chodu asi mesic, vsechny panely ma do serie, na baraku to nema co zastinit. Ty panely maji ve svorkovnicich diody, ktere to v pripade poruchy premosti. Jen se o neco malo snizi vykon. Z hlediska vseho je lepsi razeni do serie, pracuje se s mensima proudama a ma to vetsi ucinost.

Jeste k tomu 2x ucinejsimu motoru.

>>
--------------------------------------------------------------------------------

Tatasi, my mluvíme každý o něčem jiném. A mohl bych i replikovat, že ty ve své zaslepenosti proti pořádně nečteš co píšu. 1/ u té lodi Jean Bruel se jedná čistě o diesel elektrický pohon - diesel agregát vyrábí elektřinu a ta jde přímo do elektromotoru a díky té téměř dvojnásobné účinnosti elektromotorů ten diesel agregát nemusí mít takový výkon jaký by musely mít ty diesel motory, kdyby poháněly propelery tudíž jednoznačná úspora 40 - 50 ti procent paliva. ( snad tomu sam neveris )

Tak nevim kdo je vic zaslepeny.
Predci kdyz do elektromotoru dodam elektriku 5 kW, nemuzu na vystupu motoru ocekavat 10 kW. Bude to jiste o ztraty mene. Kde by tech 5 kW nabral?
Co jsou velke namorni lode? Treba 200 metrovy tanker? Nebo stejne dlouha kontejnerova lod? Vem si v uvahu ze tam se pouzivaji motory v desitkach tisic kW a k tomu by musel byt stejne velky generator a elektromotor, to by zabralo velkou dalsi cast a vahu lode a tim by vezla mene zbozi. Melo by to o dva zbytecne bazmeky navic.

Jedinou vyhodu toho motorgenetatoru je ze muze bezet oproti primemu pohonu vetsima otackama, tim ten motor bude mit mensi obsah a tim bude tissi, coz bude v tech velkomestech dobry duvod.

Pokud budeme mit dva stejne spalovaci motory a budou davat stejny vykon, tak na propeleru musi byt odevzdany vykon priblizne stejne velky, bez ohledu jestli je to hnane primo a nebo pres motorgenerator.kdyz se nebudou brat v uvahu ztraty. Predci neni mozne aby motor co pohani generator vykonem 5 kW hnal pres generator a elektriky motor propeler vykonem 10 kW. Kde tech 5 kW po ceste sebral. Takovej uspech by byl na Nobelovu cenu. Vzdy od hnaciho motoru musi byt ztraty. Mozna tam pisou o ucinosti spalovaciho motoru a elektromotoru ktary je pohanen AKU ktere se nabijeji ze site. To potom v ucinosti spalovaci motor prohraje, ale i ta elektrika ztati svoji ucinost pri premene z uhli, tam jsou take velke ztraty a tak se to mozna zase srovna. Urcite motor s elektronickou regulaci bude mit vetsi ucinost nez motor s pradavnou, odporovou regulaci, kde se cast elektriky ztracela na teplo. Po letech provozu elektrik na tratich se prichazi na to ze provoz na naftu je levnejsi.....ale po zapocitani vsech nakladu na elektrickou trakci, na vybudovani a provozavani. Ze nalejt naftu do lokomotivy je lacinejsi.


k tomu co ma vetsi odpor, jestli vrtule zabrzdena a nebo se toci asi tady nezjistime, neni to cim pomerit. Spis ma pravdu David. Proc se potom delaji vlecene soustroji na vyrobu elektriky vlecene za jachtou, zase to asi bude mit vetsi ucinost a tim mene brzdit lod. Moc njich u nas nebude, ale uz nekdo psal ze to ma, fabricky vyrobene. Je jasne ze ta vrtule ma stejnou ucinost i pri opacnem smeru toceni? Nejspis to bude optimalizovane na tlaceni lode.

Hrani se meze nekladou, ale bez jasnych, zmerenych vysledku nejde tvrdit ze je neco lepsi a bezvadne i kdyz to neni rozsirene. Dnes se vsude dba na velkou ucinost a tak se vse co ma mensi ucinost prestava vyrabet, kdyz je uspornejsi technologie.
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » pát led 25, 2013 2:07 am

Ve víru vášní diskuze opět ztrácí na racionalitě a mnozí zde ztrácí i schopnost provádět i tak jednoduché matematické úkony jako je sčítání a odčítání, tak asi opravdu už přestanu vířit vášně šířením nějakých informací, byť ověřených. a budu spíše klást jednoduché konkrétní otázky:

1/ jaký typ elektromotorů je možno současně použít jako dynamo či generátor bez potřeby buzení cívek?

2/ existují nějaké běžně dostupné el. motory v rozsahu 12 V či 24 V stejnosměrných a ve výkonové škále 1 - 2 KW?

3/ existuje zde výrobce propelerů pro plachetnice, schopný spočítat a vyrobit propeler na konkrétní motor?

4/ bylo by podle vás velké šílenství zkonstruovat malý lehký vzduchem chlazený diesel agregát z komponentů : diesel jednoválec o výkonu cca 3 - 3,5 HP + alternátor o výkonu 2,4 KW?
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát led 25, 2013 9:07 am

Surcouf píše:Už zase sklouzáváme do bitevní vřavy.

Jinak co se týče dobíjení vrtulí tak třeba všechny lodě na Vendée -Globe používají tzv hydrogenerátory, vedle větrného a solárek.



no to mají. jenže to nemá s vrtulí pohonu nic společného. je to samostatná jednotka s automaticky řízeným naklápění listů vlastní vrtule hydraulikou, chodí to od 7 do 25 uzlů. O takové rychlosti se ti může akorát zdát. :lol:

Pak je verze pro obyč. lidi, s pevnou vrtulí – ta chodí od 3 do 20 uzlíků.

Vrtule pro tyhle generátory mají větší stoupání než vrtule propulze.

Effective on a range of speed from 3 to 20 knots, its simple assembly is carried out on the transom thanks to a lifting system, like rudder.

•Power : 120W at 5 knots (10A - 12V; 5A -24V) - 500W at 8 knots (40A - 12V; 20A - 24V)
•Start-up speed: 3 knots
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát led 25, 2013 9:40 am

Tech 500W je okolo 3/4 HP a to Ti bude brzdit lod, podobne jako kdyz obroste skeblema.
Takze to bude na ukor rychlosti. To muze potom schazet treba pri plavbe proti vetru. U takove lodi LaGrace sranda, u plachetnicky s malejma plachtama problem. Nic neni zadarmo. I ten vetrnik bude brzdit lod, pokud pojede proti vetru, po vetru zase pomuze. Tak porad nejlepsi bude to solarko. Na lodi se dava vodorovne a tak ma malou plochu proti vetru.
Chce se aby lod jela rychle, aby se delala elektrika, ale ono se to vse dokaze ovlivnovat a tak zalezi na velikosti lodi, oplachteni.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát led 25, 2013 9:52 am

Surcouf píše:Ve víru vášní diskuze opět ztrácí na racionalitě a mnozí zde ztrácí i schopnost provádět i tak jednoduché matematické úkony jako je sčítání a odčítání, tak asi opravdu už přestanu vířit vášně šířením nějakých informací, byť ověřených. a budu spíše klást jednoduché konkrétní otázky:

1/ jaký typ elektromotorů je možno současně použít jako dynamo či generátor bez potřeby buzení cívek?

2/ existují nějaké běžně dostupné el. motory v rozsahu 12 V či 24 V stejnosměrných a ve výkonové škále 1 - 2 KW?

3/ existuje zde výrobce propelerů pro plachetnice, schopný spočítat a vyrobit propeler na konkrétní motor?

4/ bylo by podle vás velké šílenství zkonstruovat malý lehký vzduchem chlazený diesel agregát z komponentů : diesel jednoválec o výkonu cca 3 - 3,5 HP + alternátor o výkonu 2,4 KW?


1) s permanentním magnetem
2)např. http://www.kars-brno.cz/kategorie/s-per ... gnety.aspx
3) výpočet je stejnej jako pro každej jinej pohon
4) šílená je už podmínka: malý, lehký...diesel :lol: :lol: :lol:
centrála 2,2 kW v benzínu má kolem 40kg, v naftě šacuju 70 - 90. ale třeba ti to připadá lehké


profi benzín 5kW má 60kg, totéž v naftě 115 kg. to jen tak pro představu a porovnání :hmm:
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 289
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod JK » pát led 25, 2013 10:28 am

Davide, se tváříš jako by to gumák neuvez. Nebo co.
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » pát led 25, 2013 11:46 am

Našel jsem malý diesel Lombardini 3,5 KW - 28kg suché váhy , altík 13,5 kg + nějaké to zadeklování - cca do 50ti kg. To by plachetka mohla unést místo jedné větší baterie....
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod ferdas » pát led 25, 2013 12:02 pm

Beda s tatasem už to tady napsali, jen bych to shrnul (Surcoufe):

pokud zapojím za sebe spalovací motor s účinností 45% a elektromotor s účinností 85%, celková účinnost sestavy je 38%. Případně vložené akumulátory na tom nic nemění. Ta energie se do nich musí dostat opět ze spalování.

Tož tak.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát led 25, 2013 12:05 pm

to Surcouf: uvezla. jen kam to dáš, aby se to celý uchladilo. tahat to odněkud na palubu a tam to mít dusající a smrdící někde za krkem, to by mně zrovna nebralo. Spotřeba chladícího vzduchu jen motoru je 3,8. m3/minutu

ale motor je to pěknej. ještě pěknější je dvouválec vodník, ale 50kg.

http://pdf.directindustry.com/pdf/lomba ... 81-_2.html


tady k tomu máš altíky 220V

http://njlewis.en.made-in-china.com/pro ... nator.html

a tady 12V 160 A

http://atl001.en.made-in-china.com/prod ... mmins.html
Uživatelský avatar
lordCorvin
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 13
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod lordCorvin » pát led 25, 2013 1:10 pm

K té vrtuli - mechanické věci jdou cestou nejmenšího odporu, proto vrtule s pevnými listy bude klást při otáčkách menší odpor, než když bude zabržděná. Pro ověření stačí pokus s malou vrtulkou doma ve vaně.

K dieselelektrickému pohonu - před časem jsem se o toto řešení zajímal. Pokud pro účel snadného vysvětlení zanedbáme ztráty, věc se má následovně.

Zařízení pro roztočení hřídele (diesel/elektromotor) obvykle leží v místě, kde zavazí nejvíc. Elektromotor o výkonu 100kW zabírá mnohem méně prostoru, než diesel/benziňák o stejném výkonu. Baterie a generátor se můžou umístnit na jiné místo, kde budou zavazet nejméně. Z toho důvodu lze též generátor zkonstruovat na výšku, což by u přímého pohonu pod podlahou salonu bylo značně nepraktické.

Pro výkon 100kW nám stačí 90kW spalovací motor - zbylých 10kW se vezme z baterií. Na plný výkon se jezdí výjimečně. Z toho vyplývá úspora váhy a spotřeby.

Na rozdíl od přímého pohonu spalovacím motorem může dieselgenerátor běžet po téměř celou dobu v optimálních otáčkách nejúčiněji využívajících palivo.

Není zapotřebí další mechanický krám, a to převodovka se zpátečkou. Elektromotor zvládne plný rozsah otáček oběma směry.

A teď k nevýhodám.

Celá sestava se prodraží, a to zásadně. Baterie, elektromotor a celá elektronika na jedné straně a převodovka na straně druhé. Úspory na straně PHM nedokážou nahradit zvýšené pořizovací a obnovovací náklady ani náhodou.

Rovněž prostorové nároky jsou nesrovnatelné, i když u dieselelektrického pohonu lépe rozložené.

To samé hmotnost celé sestavy, tam jde o násobky.
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » pát led 25, 2013 1:38 pm

Milý Lorde Corvine, pokud tvé závěry myslíš opravdu vážně, tak musíme konstatovat, že ti konstruktéři v těch francouzských loděnicích jsou banda negramotných cvoků a ti co ty lodě užívají a provozují za účelem zisku patří též do Bohnic......

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host