Motor a nahradni motor - prosim o nazor
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- livot
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 100
- Registrován: sob kvě 16, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
Motor a nahradni motor - prosim o nazor
Ahoj lidi, chtel bych vas pozadat o zkusenost, radu nebo alespon nazor k nasledujicimu tematu. Jezdim casto do delty Dunaje, kde se plave nejen v ciste vode ale i v bahne, pisku a mezi spoustou rostlin...
Chtel bych si koupit nejaky dobry ( jety ) motor o vykonu cca 10 HP, ctyrtakt s kratkou nohou. K nemu pak nejaky druhy - pouze jako zalozni.
Podminkou je snadna a rychla zamena kdekoliv na vode ( bowdeny dalkoveho ovladani plynu a razeni + bowden k rizeni ), spolehlivost a samozrejme slusna cena.
Motory bych chtel take co mozna nejlehci. ( Nyni jezdim k naproste spokojenosti s Hondou B100S ale nemohu sehnat druhou do rezervy za solidni cenu, navic uz je to starsi typ a je i problem s nahr. dily... )
Uvazuji o variante 10 a 5 HP, ctyrtakt a dvoutakt (nejlepe vzduchem chlazeny - pro pripad nutne plavby ve "sra*kach) nebo o 10+5 HP ctyrtaktech... znacku asi Suzuki ( vaha ?) nebo neco uplne jineho ?
Resil jste uz nekdo podobne dilema ? Nebo ktera varianta by byla podle vas nejlepsi a proc ? Dekuji.
Chtel bych si koupit nejaky dobry ( jety ) motor o vykonu cca 10 HP, ctyrtakt s kratkou nohou. K nemu pak nejaky druhy - pouze jako zalozni.
Podminkou je snadna a rychla zamena kdekoliv na vode ( bowdeny dalkoveho ovladani plynu a razeni + bowden k rizeni ), spolehlivost a samozrejme slusna cena.
Motory bych chtel take co mozna nejlehci. ( Nyni jezdim k naproste spokojenosti s Hondou B100S ale nemohu sehnat druhou do rezervy za solidni cenu, navic uz je to starsi typ a je i problem s nahr. dily... )
Uvazuji o variante 10 a 5 HP, ctyrtakt a dvoutakt (nejlepe vzduchem chlazeny - pro pripad nutne plavby ve "sra*kach) nebo o 10+5 HP ctyrtaktech... znacku asi Suzuki ( vaha ?) nebo neco uplne jineho ?
Resil jste uz nekdo podobne dilema ? Nebo ktera varianta by byla podle vas nejlepsi a proc ? Dekuji.
- maxik1958
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
Já jezdím léta se stařičkým 4 koňovým Crescentem, je to snad nejspolehlivější motor co jsem kdy viděl, i po těch letech chytá na první, ale nevím jestli by Ti vyhovoval, a hlavně, jestli bys ho sehnal, kdo ho má, tak neprodá, jedině nějaká pozůstalost??
http://www.starelode.cz/index.php/forum ... scent-4-ps

- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
Tak nevím, ale pokud se jedná o záložak ( pro případ nouze, ) asi bych se vykašlal o nějaké řešení s přepojováním dalkového ovládáni , a spolehl se na staré dobré ruční ovládání.
Jednak to přepojováni nemusí být jednoduché, když se jedná o různé motory a rychlé a pohotové nebude vůbec.
A pokud se jedná o vyloženou nouzovku , taok vzhledem k tomu, že v deltě to moc rychle neteče, zvážil bych i slabší motor než pětikoňku.
Jednak to přepojováni nemusí být jednoduché, když se jedná o různé motory a rychlé a pohotové nebude vůbec.
A pokud se jedná o vyloženou nouzovku , taok vzhledem k tomu, že v deltě to moc rychle neteče, zvážil bych i slabší motor než pětikoňku.
- livot
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 100
- Registrován: sob kvě 16, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
Jj, mam desetikonak ale klidne koupim oba jine - to dalkove ovladani je pro me zasadni, potrebuji pri plavbe jeste i fotit. Muze se totiz stat, ze hlavni motor "klekne" druhy den a me by pak cekalo spousta dni (a cca 400 km) jizdy s nahradnim motorem... Tim by byl pro me cely vylet v ...
Proto chci vybrat ty dva motory i podle moznosti bezproblemoveho prehozeni ovladani. To by ale melo byt stejne u vsech modelu kazdeho vyrobce motoru, nebo ne ?
Slabsi nez 5HP jsem zatim nikdy nezkousel, nevim, obcas to dost tece a k tomu fouka, plne nalozena lodka navic vazi vic jak tunu...

Proto chci vybrat ty dva motory i podle moznosti bezproblemoveho prehozeni ovladani. To by ale melo byt stejne u vsech modelu kazdeho vyrobce motoru, nebo ne ?
Slabsi nez 5HP jsem zatim nikdy nezkousel, nevim, obcas to dost tece a k tomu fouka, plne nalozena lodka navic vazi vic jak tunu...
Nemám zase nějak příliš mnoho zkušeností, ale v tomto případě bych rozhodně volil oba motory na stejné palivo.
(Ten záložní stejně nechceš různě odmontovávat a tahat (např. na zábradlí plachetníce) takže hmotnost malého motoru je v pohodě).
Nedělej si zbytečně starosti s tím, že budeš mít různé kanystříky s různými palivy.
Co třeba nějakou hlavní nádrž (předpokládám, že bude externí) rovnou propojit(přepínat) na hlavní a záložní motor?
(Ten záložní stejně nechceš různě odmontovávat a tahat (např. na zábradlí plachetníce) takže hmotnost malého motoru je v pohodě).
Nedělej si zbytečně starosti s tím, že budeš mít různé kanystříky s různými palivy.
Co třeba nějakou hlavní nádrž (předpokládám, že bude externí) rovnou propojit(přepínat) na hlavní a záložní motor?
- livot
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 100
- Registrován: sob kvě 16, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
Koral : ne ne, ten zalozni bude nekde v lodi pekne zabalenej a uschovanej
Bude to fakt jen pro pripad "katastrofy", takze i ta dve ruzna paliva bych nejak prezil...
Spis mi jde o to, nechat si doporucit nejake dva vhodne motory (podle mych pozadavku v 1. prispevku) - nejlepe z vlastni praxe. Jinak co do vahy a velikosti se mi libi Suzuki, jen nevim, jestli napr. 5 a 10 HP maji stejne vyvody pro dalkove ovladani...

Spis mi jde o to, nechat si doporucit nejake dva vhodne motory (podle mych pozadavku v 1. prispevku) - nejlepe z vlastni praxe. Jinak co do vahy a velikosti se mi libi Suzuki, jen nevim, jestli napr. 5 a 10 HP maji stejne vyvody pro dalkove ovladani...
Tak jo.
Já myslel, že bys ho chtěl mít stále v pohotovosti (třeba na nějakém pantografu), byl by stále spojen (paralelně) s hlavním motorem - táhlo řízení (snad bych volil - jinou/zvlášť pro každý motor plynovou páku).
Když by bylo třeba, tak stačí odjistit pantograf, přepnout benzín a startovat (asi ručně, 5-ka nebude mít elektrostart (předpokládám).
S tím různým palivem se to dá přežít, ale mě se tady (doma) teď povalují dva kanystry s benzínem do sekaček, tak jsem si na tebe vzpomněl. Navíc taky benzín stárne, takže když ho nevyjedeš,...
...ale máš pravdu, že to pro tebe není zcela rozhodující (hlavní parametr rozhodování).
Osobně bych volil pro obojí 4-takt (a nechci strhnout zastánce 2-taktu k debatě).
Teď jsem v červenci byl na plachetnici a na gumáček tam byla k dispozici honda 2.2 (4-takt)
a překvapilo mne, jak je to celkem lehké (při odmontování) agilní a docela tiché.
Přeji šťastnou ruku při výběru.
Já myslel, že bys ho chtěl mít stále v pohotovosti (třeba na nějakém pantografu), byl by stále spojen (paralelně) s hlavním motorem - táhlo řízení (snad bych volil - jinou/zvlášť pro každý motor plynovou páku).
Když by bylo třeba, tak stačí odjistit pantograf, přepnout benzín a startovat (asi ručně, 5-ka nebude mít elektrostart (předpokládám).
S tím různým palivem se to dá přežít, ale mě se tady (doma) teď povalují dva kanystry s benzínem do sekaček, tak jsem si na tebe vzpomněl. Navíc taky benzín stárne, takže když ho nevyjedeš,...
...ale máš pravdu, že to pro tebe není zcela rozhodující (hlavní parametr rozhodování).
Osobně bych volil pro obojí 4-takt (a nechci strhnout zastánce 2-taktu k debatě).
Teď jsem v červenci byl na plachetnici a na gumáček tam byla k dispozici honda 2.2 (4-takt)
a překvapilo mne, jak je to celkem lehké (při odmontování) agilní a docela tiché.
Přeji šťastnou ruku při výběru.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Aké dve rozdielne palivá? Je to stále len benzín, akurát ak by prišlo k výmene motora, tak treba do toho istého benzínu priliať olej. To je všetko. Takže žiadna bandaska navyše s namixovaním benzínom.
Prečo dvojtakt? Pretože ho môžem uložiť do lode v akejkolvek polohe a nielen v predpísanej. Inak váha nižšia, spotreba vyššia, výkon aj hlučnosť rovnaké.
Čo sa týka rýchlej zamenitelnosti, ťažko ti niekto poradí, keď nevie ako to máš na tom starom motore.
Prečo dvojtakt? Pretože ho môžem uložiť do lode v akejkolvek polohe a nielen v predpísanej. Inak váha nižšia, spotreba vyššia, výkon aj hlučnosť rovnaké.
Čo sa týka rýchlej zamenitelnosti, ťažko ti niekto poradí, keď nevie ako to máš na tom starom motore.
- livot
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 100
- Registrován: sob kvě 16, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
Koral : moc diky ! A mas pravdu, ze rozumne by bylo mit oba 4takty. / Docela bych si nekdy neco takovyho malyho ( 2,2 apod. ) rad u sve lodi vyzkousel... / Ale urcite by mi jako ten nahradni nevadil nejaky laciny 2takt, byl jsem s nimi vzdy naprosto spokojeny. Kazdopadne budu ale preferovat tu rychlou zamennost a ostatnimu uz se nejak prizpusobim.
Denis : naprosto souhlasim se vsim co pises ! A k te zamenitelnosti - neni dulezite co mam ted, jak jsem psal, klidne koupim oba motory jine. Myslel jsem to tak, ze mi nekdo napise napr.: "mel jsem dvoutakt X 5HP a byl pro me slaby, tak jsem koupil X 10 HP. Povesil jsem ho na lod, bez uprav jsem jen prepojil dalkove ovladani + rizeni a frcel jsem."
Denis : naprosto souhlasim se vsim co pises ! A k te zamenitelnosti - neni dulezite co mam ted, jak jsem psal, klidne koupim oba motory jine. Myslel jsem to tak, ze mi nekdo napise napr.: "mel jsem dvoutakt X 5HP a byl pro me slaby, tak jsem koupil X 10 HP. Povesil jsem ho na lod, bez uprav jsem jen prepojil dalkove ovladani + rizeni a frcel jsem."

- Ozzie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1983
- Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
- Reputace: 42
- Bydliště: pri Malom Dunaji
Na núdzový/záložný motor by som nedával dialkové ovládanie. Nerobí to nikto. Dokonca keď záložný motor zafixuješ, na bežnej trati, to znamená rovinky a slabé oblúky, okrem manévrov čln ukormidluješ hlavný motorom. Keď Ti vypadne hlavný motor, tak nahodíš záložný a odplávaš do prístavu zistiť čo sa stalo. Preto je dobré mať záložný motor na zrkadle, dajú sa kúpiť pomocné zrkadlá s nastavením hlbky, ca 130.- EURO, keď motor nepotrebuješ je vonku z vody, dokonca môže byť aj zakrytovaný. Vyťahovať zabalený záložný motor z kabíny môže mať fatálne následky. Motor si kúp aký len chceš, alebo na čo máš peniaze, ale maj ho v pohotovosti!
- livot
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 100
- Registrován: sob kvě 16, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
Ozzie : ja bych to nemel pojmenovavat jako zalozni motor, asi by se spis hodilo "nahradni"... To co pises o pouziti zalozniho motoru je spise na ten dojezd do pristavu. V delte je to ale malinko jinak. Jedu vicemene nekolikasetkilometrovy okruh, kde vraceni se do pristavu by prakticky znamenalo konec akce...
A k te pohotovosti - pri poruse tam neni problem kdekoliv zakotvit a motor v klidu vymenit, coz verim, je treba na mori problem klidne i nebezpecny.
Denis : vidis a treba u nas na prehradach apod. jich vidam dost nejen na clunech typu Sport ale i na gumackach. A pro me je to zasadni vec aby mi zustaly ruce volne na foceni...
bobes : jde mi o pomerne dlouhou plavbu na vice dni a se spoustou manevrovani...

Denis : vidis a treba u nas na prehradach apod. jich vidam dost nejen na clunech typu Sport ale i na gumackach. A pro me je to zasadni vec aby mi zustaly ruce volne na foceni...
bobes : jde mi o pomerne dlouhou plavbu na vice dni a se spoustou manevrovani...
- livot
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 100
- Registrován: sob kvě 16, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
Zeptal bych se jeste trochu jinak - mel jste treba nekdo ruzne motory ( male, velke, 2 - 4 takt,... ) od stejneho vyrobce - pro porovnani ovladani ( moznosti pripojeni dalky ) ? Nebo kde by se tohle dalo dohledat treba na netu ? Mezi ruznymi znackami se to pomerne zasadne lisi ( mam osobni zkusenost s Honda, Suzuki, Yamaha, Mercury ).
- Ozzie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1983
- Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
- Reputace: 42
- Bydliště: pri Malom Dunaji
Podľa Tvojej logiky Livote na lodi by malo byť niekoľko plnohodnotných "náhradných" motorov. Keď sa pokazí jeden, použijem druhý, keˇsa pokazí druhý použijem tretí, keď sa pokazí tretí...
Ja som presvedčený, že práve Ty vieš najlepšie "ako je to v Dunajskej Delte". Prosím Ťa napíš nám čo vlastne chceš? Ktorý motor stých osvedčených (na značke ozaj nezáleží) Ti máme schváliť?
Ja som presvedčený, že práve Ty vieš najlepšie "ako je to v Dunajskej Delte". Prosím Ťa napíš nám čo vlastne chceš? Ktorý motor stých osvedčených (na značke ozaj nezáleží) Ti máme schváliť?

- Viky_CZ
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2304
- Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Tynec n/L
- Kontaktovat uživatele:
Zalezi na tom co se od toho chce. Na delsi jezdeni staci k nahradnimu motoru napojit rizeni, a na razeni a plyn se vybodnout, pak je prizpusobeni hodne jednoduchy a uz jsem to na mensich lodich nekolikrat videl.
Na vetsi lodi, kde se k motoru tezko dostava by to ovsem bylo pri manevrovani docela maso.
Na vetsi lodi, kde se k motoru tezko dostava by to ovsem bylo pri manevrovani docela maso.
- livot
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 100
- Registrován: sob kvě 16, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
Bowdeny mam s rezervou asi metr. Jde jen o stejny smer pohybu pak pri razeni a ovladani plynu. To razeni bych prinejhorsim i ozelel ale plyn a rizeni potrebuji na dalkove ovladani, prave k tomu castemu a narocnemu manevrovani.
Jinak v tom vykonu motoru v kanalech a na jezerech neni az tak zasadni problem, trochu horsi je to na Dunaji ale zase nepredpokladam caste pouzivani zalozniho motoru (nejlepe nikdy)...
Myslel jsem pouzit 10 a 5HP motor od jednoho vyrobce, jeden 4 a druhy 2 takt. Tam by snad ty rozdily v ovladani nemely byt tak zasadni, nebo se mylim ? Zkousel jsem informace hledat vic jak rok po internetu ale podle popisu a fotek se to proste neda. ( Uz treba jen delka pohybu paky pri pridavani plynu... )
Jinak v tom vykonu motoru v kanalech a na jezerech neni az tak zasadni problem, trochu horsi je to na Dunaji ale zase nepredpokladam caste pouzivani zalozniho motoru (nejlepe nikdy)...

Myslel jsem pouzit 10 a 5HP motor od jednoho vyrobce, jeden 4 a druhy 2 takt. Tam by snad ty rozdily v ovladani nemely byt tak zasadni, nebo se mylim ? Zkousel jsem informace hledat vic jak rok po internetu ale podle popisu a fotek se to proste neda. ( Uz treba jen delka pohybu paky pri pridavani plynu... )
- Viky_CZ
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2304
- Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Tynec n/L
- Kontaktovat uživatele:
Bohuzel, musim rict, ze konstrukce 5HP motoru (jednovalce 4T nebo dvouvalce 2T) se od vetsich motoru (dvouvalce 4T) casto lisi docela vyrazne. Je to dany predevsim vahou. Ale urcite bych z toho duvodu nedoporucoval jit do 8-10HP jednovalce (jako Selva treba), je to sice levny, ale ty vibrace.... sotva jsou prijatelny u 5HP, u silnejsich motoru bych do toho nesel.
Zajimava volba je podle mne Parsun 5XS z HU. Je to dvouvalec (F6 az F9.8) "snizeny" na 5HP, tam bude kultura cestovani myslim hodne jinde, mechanicky usporadani "jako 10HP", ale zase uz je to tech 40kg, jako jiny dvouvalce.
Zajimava volba je podle mne Parsun 5XS z HU. Je to dvouvalec (F6 az F9.8) "snizeny" na 5HP, tam bude kultura cestovani myslim hodne jinde, mechanicky usporadani "jako 10HP", ale zase uz je to tech 40kg, jako jiny dvouvalce.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti