Elektromotor na plachetnici

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
Peki
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 37
Registrován: čtv říj 27, 2016 5:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: Senica

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Peki » ned led 01, 2017 5:55 pm

Miloši,

link na tie 600 W čínske motorky? na gumák mi to pripadá ideálne, a cena býva 10-20% oproti našincom.

peki
Uživatelský avatar
AliceKarch
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 77
Registrován: úte led 15, 2013 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Libeňský ostrov

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod AliceKarch » pon led 30, 2017 1:10 pm

Videla jsem toho pana ted v nejakych odbornych casopisech . Vypada to dobre , akorat tam chybi e-schop :) .
Vice na na Revoluce v bateriich
Uživatelský avatar
dreamer
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: pon srp 08, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod dreamer » pon led 30, 2017 3:35 pm

e-shop nemají protože prozatím maloodběratelům nedodávají. Poměrně rozsáhlá diskuse o tomto typu baterií je na fóru věnujícím se alternativní výrobě elektřiny.
Uživatelský avatar
mozeg
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 312
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Bratislava

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod mozeg » stř bře 01, 2017 7:35 pm

Ahojte cas pokrocil a rozhodol som sa dokazat ze to ide aj inak. Vzhladom na to staviam testovaci aku pack z 18650 lion clankov zo starych notebookov. Zatial som vyextrahoval clanky z baterii. 39ks. Bolo vadnych. Momentalne prebieha nabijanie kus po kuse aby sa urcila kapacita a vyhodili dalsie vadne clanky. Vysledok by mal byt 50Ah 24V. Bateriu si bude mozne pozicat na vyskusanie. Stale mi vsak chyba zopar clankov takze ak sa niekomu povaluju doma stare baterie z ntb. sup do obalky a mozu ist ku mne. Ona za ten pocit vyuzitia plnej kapacity a ze si to clovekbodnesie v jednej ruke do clna to stoji. Fotka zobrazuje vyselektovane zle a vadne clanky. Obrázek
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod err_ » stř bře 01, 2017 8:06 pm

Hezke. Mas nejakou predstavu o vaze te baterie? A jak budes resit chlazeni a rizeni, bezpecnost? Baterie do NTB jsou vetsinou cipovane. Mimo jine i z duvodu bezpecnosti.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Anonym » stř bře 01, 2017 9:04 pm

Kolem 18650 se už pět let motám v rámci e-cigaret. Jedna váží 46 gramů, zatím má ve stojánku 3,8kg a zhruba kapacitu 30Ah. Říkám to dobře?
Jedna baterie má jmenovité napětí 3,6V, ale nabíjí se na 4,2V

Vím že to kucí co dělají v opravnách párají ze zdrojů NTB. A celkem s úspěchem. Jenom že do cigára se dává jedna, max. dvě. To se spáruje. Z fotek vidím že to máš každý pes jiná ves. Již obaly ukazují rozdílné kapacity 2200 - 3000 mAh. Jak to chceš řešit? Po nějakých blocích s přibližně stejnou kapacitou?

A jak to chceš nabíjet? Natvrdo na hulváta, nebo s balancérem? Já mám prvně pro e-cigarety, nyní i pro quadrokoptéru nabíječ s balancérem (a spoustou jiných funkcí) EQUILIBRIUM s možností balančně nabíjet až šest 18650. Baterie pro koptéru mám 22,2V 5400mAh a zvládá to s balancérem nádherně.

Jo, EDIT: Někde ve sklepě bych měl mít asi deset baterek 18650. Přešel jsem na gripy s vestavěnými LiPol, tak jsem je nabil na skladovací napětí a uložil do chladu a sucha. Jen to už je asi dva roky...
Kouknu zítra na ně a dám vědět na SZ.
Naposledy upravil(a) Anonym dne stř bře 01, 2017 9:29 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
mozeg
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 312
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Bratislava

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod mozeg » stř bře 01, 2017 9:20 pm

Ano bateria bude mat BMS. Nabijanie nastavene na max 4.0V. BMS sa bude dat nastavit. Chladit pri normalnom pouzivani netreba ale uz mam navrhnute odsavanie za pomoci vetrakov. Z praxe vsak viem ze chladit nebude treba. Dokonca som si navrhol vlastny holder na baterie a vytlacim si to na 3d tlaciarni.

Clanky sa musia premerat a urcit kapacita, potom sa budu parovat. Preto paralelne mozu byt na konci spojeny rozny pocet clankov. 7v serii je istych 20paralelne otaznych moze to byt 20 ale aj 22. Vsetko bude zalezat od odmeranej kapacity. Momentalne mi odisli dve cinske nabijacky. Takze momentalne pauza dokial neprijdu nove nabijacky uz aj zmeracom kapacity.

V zavere by sa nala bateria len vytiahnut z clna a nabit cez nabijacku na lion, neskor aj na clne z zhruba vlastnej vyroby fotovoltickeho panela cca 100-130Wp umiestneneho priamo na prove clna. Ale to az neskor.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Anonym » stř bře 01, 2017 9:36 pm

Jo, myslím že to máš dobře vymyšlené a víš o čem mluvíš. :thmbup:

Jinak jsem zjistil, že 18650 se třeba používají v aku-vysavačích. Jeden co dojížděl jsem kuchnul a bylo jich tam v každém volném prostoru jako když naseje.
Uživatelský avatar
mozeg
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 312
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Bratislava

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod mozeg » stř bře 01, 2017 10:08 pm

Lionky maju aj dalsiu vyhodu napr. Oproti lifepo clankom a to je vacsia hustota, jednoducho zaberu menej miesta pri rovnakej kapacite. Postupne budem postovat pokroky. Rad by som to mal do leta hotove aby sa mohlo testovat a ak bude zaujem aj ju poziciavat ak si to bude chciet niekto vyskusat. 18650 zdar. :whist:
Zdenek2013
bez hodnocení
Příspěvky: 137
Registrován: pon úno 20, 2017 8:56 pm
Reputace: 17

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Zdenek2013 » stř bře 01, 2017 10:56 pm

Ahoj všem,jsem tu nový a nedalo mi nenakouknout do vlákna o elektropohonu už jen proto,že jsem na své lodi měl 3 sezony pravděpodobně současnou světovou špičku v podobě závěsného BLDC vodouchlazeného motoru 10-20kW/72V řízeného vodou chlazeným BLDC regulátorem 300A/72V,stejné komponenty jako má elektromotor Aquawatt, na lodi mám na střeše 4 solární flexibilní panely s papírovým ziskem 240W/12V,tedy 20A,nicméně reálným ziskem je tak 7-8A,akumulátory jsem měl a stále mám AGM 6x Optima Yellow top 75Ah/12V ( celkem 5,4kW) spojených seriově tak,že dávaly celkové napětí 72V,celý systém byl řízený palubním PC s přesnými hodnotami odběru,výkonu,atd.,nabíjení jsem měl vyřešeno centrálně přes břehovou přípojku či palubní generátor 230V tak,že každý akumulátor měl svoji vlastní nabíječku,byly tedy vždy všechny plně nabité,byť v rozdílnou dobu a nebylo třeba užití složitých balancerů mezi jednotlivými akumulátory.
To vše jen proto,že před rokem 2015 nebylo možné plout s motorovou obytnou lodí jinak než na elektriku na vodě,kterou mám 310m od baráku.
Celý systém bezchybně fungoval,elektromotor je bezkonkurenční záležitost,tichý,výkonný s obrovským krouťákem,slabinou jsou (a vždy budou) akumulátory,nabíječe,nabíjení a dnes už dokonce i legislativa.

Na sklonku léta minulového roku mě na vodě stavěla SPS na běžnou kontrolu,která byla příjemná,navíc jsem se dozvěděl,že můj kap.průkaz končí svoji platnost 31.12.2016, zažádal jsem si tedy na začátku podzimu o vydání nového.
Při osobním odběru nového průkazu mi však bylo na SPS sděleno,že má hybridní elektrická loď musí mít k plánované STK na 6.5.2018 následující revizní zprávy - revizi k elektrickému pohonu,zvláště ke kabelům,revizi k plynu a k síti 230V,na 12V se revize nevztahuje.Obdržel jsem odkaz na inspektory TUZ a zavolal jim,jsou cca 2-3 na ČR,jeden v Děčíně a druhý tuším někde ve Ždánicích,nicméně oba mě ujistili,že drahé zánovní kabeláže,které na lodi mám,a které mají průřez 62mm2 a používají se ke starteru náklaďáku jsou ty,které EU nejsou schválené,a že musím mít nové jimi schválené a samozřejmě výrazně dražší,než jsou ty z náklaďáku (stály 10 tis Kč),a které se díky svému velkému průřezu nikdy nezahřívaly,ale nyní jsou potřeba samozhášivé...

Začal jsem trochu počítat kolik mě bude stát revize,kolik nové kabely,kolik výhledově nové akumulátory,které jsme si nechal si na podzim nacenit od He3da (nanotechnologie) s kapacitou použitelnou i na Dunaj,tedy +-100kW,což by vystačilo na 10 hodin plavby v protiproudu a nabídková cena takových akumulátorů atakovala částku 2,5mil Kč...

Loď byla v sezoně 2014 čistý elektromobil,teprve na sezonu 2015 dostala přidaný nový spalovací motor Yamaha FT9,9 High Thrust a oba motory fungovaly jako ideálně vyvážené hybridní ústrojí,dalo se plout na každý motor samostatně,případně na oba společně.

Vzhledem k tomu,že na celém Dunaji a vlastně nikde na vodních cestách není zatím ani jediná rychlonabíjecí stanice pro elektromobily,pouze břehové přípojky 230V a musel bych těch mých stávajících 5,4kW,a kdybych se totálně zbláznil tak i nabízených 100kW,nabíjet pravděpodoně v divočině pouze benzínovým palubním generátorem,vyšla by mi spotřeba v protiproudu na uplutých 100km na cca 85-100 litrů paliva,tedy stejně jako s jakýmkoliv jiným spalovacím motorem,který všaknevyžaduje nutnou nabíjecí odstávku,pouze tankování. Při využití břehové přípojky v marinách je nutné připočítat cenu za nucené kotvení,která např.v německých marinách je cca 1,5,-Eur za 1metr lodě+nějaká Eura za posádku+1,25,-Eur za odebranou 1Kw,což v přepočtu na benzín a upluté km na jedno nabití je opět téměř proti spalovacímu motoru ekonomická katastrofa...(cca 25,-Eur/15-20km)

Vytvořil jsem si vloni tabulku reálně dosahovaných hodnot a jako konkurenta jsem vzal hybridní elektroloď slovinského výrobce pod prodejním označením Greenline 33,což je pravděpodobně špičková loď a navíc i loď roku.
Hodnoty mé české "amatérské" stavby,ale s odbornými profesionálními řemesly rozhodně není ostudná,díky poměru cena-výkon,naopak téměř bezkonkurenční a i přes to všechno loď i já (byli jsme asi fakt hodní) dostala pod stromeček funglovku Yamahu FT25 FETL High Thrust a elektriku jsem asi před 3-4 týdny z lodě kompletně demontoval.Nechal jsem opravit už i LO a pojistky,momentálně probíhá dokončení výměny pohonu z elektrického na spalovací a z mé jedinečné loudy loudavé,tak opět bude jen jedna z mnohých.

Na elektriku vzpomínám v moc dobrém,byť si ze mě dělali legraci,že jsme trolejbus,ale nabíjení, totální nevhodnost na dálkové plavby a hlavně nově i bruselské buzerační výmysly společně s nesmyslnou cenou dobrých akumulátorů mi nedaly jinou volbu.Špičkový BLDC motor mám na stojanu,akumulátory na garanční desulfataci ( vrátí se ve stavu funglovek),vše jsem citlivě vymontoval,a pokud někdo nedá na trh akumulátor nebo lépe vodíkový článek vyrábějící elekřinu bez obrovské hmotnostní zátěže plavidla (loď se po demontáži odlehčila o 340kg) a z elektriky plynoucího omezení,vše zůstane uskladněné ,čehož se pravděpodoně nedožiju.
Pro srovnání australsko-rakouský vodouchlazený motor BLDC Aquawatt vyjde v uvedeném výkonu na cca 330 tis Kč,já jsem šel jinou cestou,pořídil jsem starou spalovací Yamahu 9,9hp a nechal do ní naimplantovat identické komponenty jako má špičkový Aquawatt a cena byla proti originálu zlomková.
Ti z vás,kteří uvažují o dospělém e-pohonu a pohybují se pouze na uzavřených vodních plochách s břehovou přípojkou 230V mají v podstatě při výrazně vyšším rozpočtu proti spalovacímu motoru "zelenou",pokud však neočekávají něco jako návratnost investice,která se nikdy nevrátí,ale naopak si mohou dovolit upřednostnit levný a tichý provoz,volba je pak v zásadě dobrá ,jen nesmí nepoužít motory Karvin,Torqueedo a jiné podobné s agregátem pod čarou ponoru,kde každá kolize může končit totální zkázou motoru,(motory s agregátem nad čarou ponoru si při kolizi poškodí maximálně převodovku) a samozřejmě pokud nepřekročí napětí 60V,protože od 60V jsou už nutné zmíněné revize a schválené samozhášivé kabeláže...

Chtěl jsem vám napsat pár uživatelských i stavitelských postřehů,ale je z toho jakýsi kostrbatý elaborát,každopádně budu rád,pokud komukoliv tyto řádky nějak pomohou.

Ironií osudu je,že nedávno nějaký jachtařský časopis měl zájem o fotodokumentaci s podrobným článkem o naší hybridní Lydii,ale byl jsem jim nucen odepsat,že elektrika bude u nás brzy minulostí,v krabici na jaro už čekal jiný motor...

Posílám ochutnávku ze sezony 2014,kdy loď byla čistě elektrická,elektromotor si na cca 3 uzle s tehdy cca 3 tunovou lodí řekl o spotřebu +-1kW a samozřejmě se dokázal rozdovádět i na více jak 10kW,ale pak z dojezdu 15-20km nezbylo skoro nic...

https://www.youtube.com/watch?v=D6OrWLnQAd8
Uživatelský avatar
Andrejjeep
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 567
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 37
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Andrejjeep » čtv bře 02, 2017 7:57 am

Zdenek, vynikajúce poznatky, veľa informácií.

Uvidíme čo ešte vymajstruje Mozeg a dá nejaké skúsenosti. Každopádne zatiaľ kvôli akumulátorom je to vhodné pre lode o vyššom výtlaku. Do menších lodí je to na otázku a skôr v polohe experimentu na dlhé zimné večeri a elektropohon tak ako doplnok ku klasickému pohonu.


A.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Denis » čtv bře 02, 2017 8:02 am

Obdivuhodná cesta ako aj technické riešenia a jasný dôvod prečo.

Moja otázka je k tzv Lithiumferitovým akumulátorom. Je to použitelné v lodi ako univerzálna batéria? Teda na štartovanie, prevádzku a prípadne aj na malý elektropohon? Pýtam sa preto, lebo ak si raz budem chcieť ísť zaplachtiť do Rakúska na Neziderské jazero, kde sú spalováky úplne zakázané, tak budem musieť mať elektropohon. Batériu kapacitou vhodnú k elektromotoru nebudem mať v plachetničke natrvalo natrvalo, ale budem ju brať z motoráku. Olovená sa mi však prekladať nechce, preto by som rád odlahčenú, aj keď drahšiu. Mám na mysli jedni cca 100 Ah, alebo 2x po 50 Ah. Motor bude taký čo neodporúčaš, teda s elektromotorom vo vode, predpokladám len 12V, bude slúžiť na dostrkanie loďky v bezvetrí do prístavu.
Uživatelský avatar
Andrejjeep
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 567
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 37
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Andrejjeep » čtv bře 02, 2017 8:26 am

Ahoj Denis

Akumulátory z LiFe (A123 čo jest 18650) môžeš využívať aj ako štartovacie, aj ako pohon. Pri kapacite cca 100Ah kľudne z nej môžeš v maxime ťahať aj 200-250A max., nakoľko vieš z nich ťahať 30C, max 60C. Dobíjajú sa nižšími prúdmi.

A123

Akurát to bude treba vyskladať. Mňa momentálne brzdí jedine to aby niekde naháňal staré akupaky z NB, rozober a vyberal dobré články, pároval na kapacitu. Moc času nie je .o( nakoľko som sa rozhodol kúpiť garáž pre loď a k tomu dom.

A.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Anonym » čtv bře 02, 2017 8:52 am

Andrejjeep píše:Pri kapacite cca 100Ah kľudne z nej môžeš v maxime ťahať aj 200-250A max.

No, samotné 18650 mají maximální vybíjecí proud 20-30A. Tak asi na požadovaný odběr nakonfigurovat potřebné množství acupacků s odpovídající voltáží, zařazených pralerně.
Je tak? :?
Zdenek2013
bez hodnocení
Příspěvky: 137
Registrován: pon úno 20, 2017 8:56 pm
Reputace: 17

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Zdenek2013 » čtv bře 02, 2017 9:09 am

Vývoj baterií jde rychle vpřed,150 let se vyvíjel spalovací motor,nikoliv akumulátory ,špičkou byly před 5 lety LiFeYPO4,před necelými dvěma roky je nahradily články LTO (Lithium Titanate Oxid) a dnes se o nadvládu postarají pravděpodobně He3da,což jsou nanotechnologické tenké plátky,všechny uvedené mají však společného jmenovatele,jsou nemorálně drahé pro větší úložiště energie a jako každý akumulátor podlehnou časem zkáze,byť výrobci se marketingově předhánějí v letech jejich životnosti, realita je a bude vždy jiná,akumulátor možná vydrží udávaný počet cyklů,ale už s omezenou kapacitou.

Sleduji vývoj už jen po očku,na tvůj dotaz týkající se konkrétního typu by ti nejlépe odpověděli stavitelé elektromobilů (např.Ing.Kapic, e-skutr.cz),který má mimochodem možná nejlepší ceny za flexibilní solární techniku,mě motor stavěli kluci z e-pohon.cz a vývoj trval 6 měsíců (GO převodovky v lodním servisu a lakovnu jsem si zařizoval sám).Sestava 12V elektromotoru a soláru však vůbec není na plachetnici špatné řešení.

12V elektrický motůrek s agregátem pod čarou ponoru je díky své pružné noze ještě nejmenším zlem,několik let jsem jezdil s Minn Kotou Endura 55Lbs a je stále jako nový,na podzim minulého roku byl však nahrazen zatím nezajetou Suzukou Df2,5 kvůli váze,tendr vozím na jeřábech za lodí a lehoučký tendr díky elektrice vážil cca 60kg,s malým spalováčkem necelou polovinu.

Za pohon 12V motoru (nepotřebuje násobné C) bych neutrácel za špičkové technologie a pořídil běžný AGM akumulátor,který se svými 75Ah díky své schopnosti vybití o 80% spolehlivě nahradí jakýkoliv trakční akumulátor 150Ah,který není možné bezpečně vybíjet pod 50%,váha jedné baterie je 29kg,pro motor 12V stačí 1ks a nabíječka,navíc bude provozně velmi bezpečný a zvládne s dobrým solárem i omezeně lodní domácnost,samozřejmě dojezd záleží na rychlosti a výtlaku plavidla,s výtlakem pramice cca 300kg jedna baterka uplula cca max.20km,ale bez jakékoliv výkonové rezervy na nepřízeň počasí,proto hodně důležitým momentem pro výběr je síla motoru potřebná k manévrování s větší lodí ve větru,kdy motůrek 12V by už s cca tunovou lodí neměl šanci něco dělat,vodně-elektrifikované Rakousko je odpovědné za vznik evropské divize Aquawattu,který si poradí už s čímkoliv.Tyto drahé motory lze provozovat tuším od napětí 48V a určitě budou mít síly na rozdávání i ve větru,12V Minn Kota či jemu podobné však nikoliv.
Nicméně kvůli jednomu výletu do Rakouska je nesmysl cokoliv drahého pořizovat,lano na palubě a ochotný kolega na mole pomůže stejně jako výkonný elektromotor,proto musí stačit 12V,což plně chápu.
Uživatelský avatar
mozeg
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 312
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Bratislava

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod mozeg » čtv bře 02, 2017 9:31 am

Baharis píše:
Andrejjeep píše:Pri kapacite cca 100Ah kľudne z nej môžeš v maxime ťahať aj 200-250A max.

No, samotné 18650 mají maximální vybíjecí proud 20-30A. Tak asi na požadovaný odběr nakonfigurovat potřebné množství acupacků s odpovídající voltáží, zařazených pralerně.
Je tak? :?


Baharis pravda.
Uživatelský avatar
mozeg
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 312
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Bratislava

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod mozeg » čtv bře 02, 2017 9:37 am

Čo sa tyka zivotnosti. Ak budete nabijat 18650 na 3,95 resp. 4V prakticky sa dostanete k neobmedzenej zivotnosti. Ono kazdych 0,1V doda 2x vacsi pocet cyklov. Z praxe aby sme len neteoretizovali: Tesly modely S s najazdenymi 200000,milami pokles kapacity na urovni 8%. To je zhruba 900 plnych nabijani pri 350km. Naozaj sa tak pri lifepo ako aj pri lionoch netreba bat zivotnosti ak sa nebude nabijat na 100% t.j. 4,2 V na clanok. Tymto bateriam vadi prebijanie a ak si to clovek uvedomi a bude sa k bateriam nalezite spravat bude trvat naozaj nie jednu dekadu dokial sa budu musiet vymenit.
Uživatelský avatar
Andrejjeep
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 567
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 37
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Andrejjeep » čtv bře 02, 2017 9:38 am

Baharis

Niekde čítal a vyššie odbery, len ako vždy to bude na úkor životnosti akumulátora. bežných je tých 3C na vybýjanie ako píšeš. Zapojiť sa musia aj tak seriovo-paralerne aby sa dosiahla požadovaná kapacita. Alebo použiť LiFePO4.

A.
Uživatelský avatar
mozeg
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 312
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Bratislava

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod mozeg » čtv bře 02, 2017 9:41 am

Denis píše:Obdivuhodná cesta ako aj technické riešenia a jasný dôvod prečo.

Moja otázka je k tzv Lithiumferitovým akumulátorom. Je to použitelné v lodi ako univerzálna batéria? Teda na štartovanie, prevádzku a prípadne aj na malý elektropohon? Pýtam sa preto, lebo ak si raz budem chcieť ísť zaplachtiť do Rakúska na Neziderské jazero, kde sú spalováky úplne zakázané, tak budem musieť mať elektropohon. Batériu kapacitou vhodnú k elektromotoru nebudem mať v plachetničke natrvalo natrvalo, ale budem ju brať z motoráku. Olovená sa mi však prekladať nechce, preto by som rád odlahčenú, aj keď drahšiu. Mám na mysli jedni cca 100 Ah, alebo 2x po 50 Ah. Motor bude taký čo neodporúčaš, teda s elektromotorom vo vode, predpokladám len 12V, bude slúžiť na dostrkanie loďky v bezvetrí do prístavu.


Ano bateriu je mozne pouzivat aj ako startovaciu len si treba riadne precitat specifikaciu clanku ktory kupujes aby si vedel kolko je mozne z neho tahat. LIFEPO maju ale nizsiu hustotu ako 18650 (niekedy je to az polovica) a preto je nutne s tym pocitat. Netreba zabudnt ze LIFEPO sa daju kupit aj zd ruhej ruky za polovicnu cenu a urcite este budu dlho sluzit.
Uživatelský avatar
Andrejjeep
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 567
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 37
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Andrejjeep » čtv bře 02, 2017 9:44 am

Mozeg veru pravda.

Akurát človek musí byť uvedomelý, a nie je to úplne blbovzdorné. Ak to prepískneš znižuješ kapacitu.

A.
Uživatelský avatar
mozeg
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 312
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Bratislava

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod mozeg » čtv bře 02, 2017 9:50 am

Este k neziderskemu jazeru: nasa povodna plachetnica Saturn 25 , vaha 1,8t skoncila na Neziderskom jazere. Na pohon pouzivaju 24V elektromotor tusim 600W a nestazuju si. Ono ked uz naozaj fukne tak pri Saturn 25 z obrovskou bocnou plochou (volny bok) bol problem aj ked tam bol 6HP benzin a nie iba 600W elektromotor. 1200W by sa hodila viac.

Za man obrovsky obdiv ze do vytlacnej lode a este na Dunaji niekto siel do el. pohonu a este PB baterkami. LIFEPO4 s kapacitou 8,6kWh sa daju zohnat z druhe ruky zhruba za 2300eur.

Ja zatial planujem elektropohon do maleho motoroveho clna (vaha s posadkou do 400 kg). 24V 1200W, kapacita baterie: najprv 1kWh testovacka nasledne do 4kWh. Najprv vsak dostal prednost domcek, ktory ideme stavat. :lol:
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Anonym » čtv bře 02, 2017 10:14 am

A co říkáte TĚMTO bateriím? Kupuji do ovladače quadrokoptér, protože zde jsou významně levnější než u nás. A kupuji protože tam přesně tyto patří. Výhoda profesionálního sestavení a balančního nabíjení.

Dalo by se to seskládat a použít i jako nějaký zdroj pohonu? Ty výkony jsou u některých úctyhodné.
Zdenek2013
bez hodnocení
Příspěvky: 137
Registrován: pon úno 20, 2017 8:56 pm
Reputace: 17

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Zdenek2013 » čtv bře 02, 2017 1:09 pm

to mozeg:
Za man obrovsky obdiv ze do vytlacnej lode a este na Dunaji niekto siel do el. pohonu a este PB baterkami. LIFEPO4 s kapacitou 8,6kWh sa daju zohnat z druhe ruky zhruba za 2300eur.

mýlíš se trošku,na Dunaji jsem se zatím nikdy neplavil,ale plánujeme to teprve letos a tedy nejen na Dunaj jsem pořídil funglovku tlačného spalováku,loď v elektrické konfiguraci fungovala většinou na uzavřených vodních plochách s břehovou přípojkou 230V a osobně bych nevyužil rady pořídit si jakékoliv akumulátory z druhé ruky ,co se týká PB aku jsem naopak s odstupem pár let moc rád,že jsem měl v lodi právě relativně levné AGM olovo a ne drahé LiFeYPO4,byť by byly při stejné kapacitě o 80kg lehčí , šlo by to pryč tak jako tak,jen bych v tom utopil víc peněz,na vodní delší cestování elektrika není a nebude vhodná kvůli akumulátorům a dokud nebudou na vodě rychlonabíjecí stanice podobně jako to začíná na silnici,nezmění se to,případně pokud někdo neopráší Teslův vynález na využití volné energie...

k té výdrži akumulátorů - kluci,kteří mi přestavěli původní spalovací motor na elektrický se specializují na přestavby vozidel na elektriku,stavějí i elektrická jízdní kola a tvrdili mi nedávno,že tehdy špičkové LiFeYPO4 ani na jednom jimi dodaném kole nevydržely déle jak 5 let a jejich kolegové prodejci Nissanu Leaf řešili celkem masově poloviční kapacitu akumulátorů už po 1 roku provozu,Tesla je na tom samozřejmě lépe,ale cena toho nádherného vozítka úspěšně kopíruje limuzínu vyšší třídy s provozními náklady na cca 12 let předem,úspora peněženky se tedy nekoná,úspora životního prostředí asi ano

velice nerad bych zde jakkoliv epohon očernil,vzpomínám na něj v moc dobrém,jen vše má zatím své silně vyhraněné pro a proti,proto moc fandím lidem,kteří přispějí jakýmkoliv vývojem ke zlepšení
Uživatelský avatar
Lemon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 281
Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Šumava
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Lemon » čtv bře 02, 2017 5:19 pm

Souhlasím se Zdeňkem 2013.
Velmi důležitá je životnost té bateriové sady vzhledem k pořizovací ceně. Většinou to vychází špatně, právě kvůli cenám baterií. U lodí , které jsou v provozu jen v sezóně je to o to horší, neboť tím, že sada baterií "stojí" vznikají nevratné elektrochemické reakce, které baterii degradují.
Konkrétně u Pi-pol se doporučuje vybití na polovinu její kapacity pro skladování.
Další problém, který tu by zmíněn je nabíjení, versus cena za kWh v docích.
A úspora živtního prostředí - ta je hezká, tiho, bez splodin! Ano, tam kde to provozuji ano.
Ale někde se ta el. energie musí vyrobit. Pokud je zdroj jádro - OK, ale u nás se většina el. energie vyrábí v tepelných elektrárnách spalováním uhlí.
Takže ono to někde čoudí víc, jinde vůbec.
Já , když na to koukám obecně , ne jednostranně , jako to někteří dělají, je elektrika na pohon na lodi zatím problém.
Dokážu si to představit na malém rybářském člunu, který pomalu odjede 10 km a vrátí se domů kvůli nabíjení.
Nebo jako převozní loď s možností dobíjení při zastávkách. Ale jinde opravdu jen těžko.
Ale jsem také z těch, kteří fandí všem, co zkouší, vyvíjejí a testují.
Sám jsem před časem táhnul k moři laminátový člun s minkota elmotorem, abych na vlastní kůži zjistil, že tudy cesta opravdu nevede.
Ale rád tyhle mé zkušenosti popíšu jako samostatný příspěvek...
Uživatelský avatar
Lemon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 281
Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Šumava
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Lemon » čtv bře 02, 2017 5:38 pm

mozeg píše:Ano bateria bude mat BMS. Nabijanie nastavene na max 4.0V. BMS sa bude dat nastavit. Chladit pri normalnom pouzivani netreba ale uz mam navrhnute odsavanie za pomoci vetrakov. Z praxe vsak viem ze chladit nebude treba. Dokonca som si navrhol vlastny holder na baterie a vytlacim si to na 3d tlaciarni.

Clanky sa musia premerat a urcit kapacita, potom sa budu parovat. Preto paralelne mozu byt na konci spojeny rozny pocet clankov. 7v serii je istych 20paralelne otaznych moze to byt 20 ale aj 22. Vsetko bude zalezat od odmeranej kapacity. Momentalne mi odisli dve cinske nabijacky. Takze momentalne pauza dokial neprijdu nove nabijacky uz aj zmeracom kapacity.

V zavere by sa nala bateria len vytiahnut z clna a nabit cez nabijacku na lion, neskor aj na clne z zhruba vlastnej vyroby fotovoltickeho panela cca 100-130Wp umiestneneho priamo na prove clna. Ale to az neskor.


Velmi důležitý je i vnitřní odpor článku! Staré články mohou mít výbornou kapacitu, ale třeba 5x vyšší vnitřní odpor.
Při sérioparalelním řazení pak takový článek velmi ovlivní výkon připroudových odběrech, kde je vnitřní odpor baterie omezující.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host