ELEKTROPOHON

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod Pavel-Sulc » úte čer 07, 2016 9:49 am

Nutný průřez kabelů je daný protékajícím proudem a délkou kabelů - napěťový spád. Čím vyšší napětí tím nižší je protékající proud a kabely mohou mít menší průřez
Uživatelský avatar
copy
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1391
Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod copy » úte čer 07, 2016 11:36 am

50 kW prívesný motor od Aquawatt je napájaný 144V

Power input / Output: 50 kW / 42 kW
Transom height: 20 inch
Nominal voltage: 144 V
Current from battery max: 360 Amp
Weight: 98 Kg
Propeller size: 12 inch
Maximum speed: 30 knots
Battery: lithium battery 144 V 160—200 Ah

Obrázek
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod Zdenda12345 » úte čer 07, 2016 2:24 pm

Takže to na plnej knedlík baterky vysosne za půl hodinky? Tak tomu říkám terno.
Na druhou stranu alespoň nekecaji jako ostatní výrobci elektro cajků..... 50kW podle nich odpovídá 70HP. Ne jako jiní, kteří uvádí, že 1kW nahradí pětikoňku uhlák. :D
Uživatelský avatar
Bord
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: sob čer 27, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod Bord » úte čer 07, 2016 9:15 pm

Jestli si to doře pamatuji tak cirka 736W 1HP.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod Zdenda12345 » úte čer 07, 2016 9:27 pm

jj, tak nějak to je. Narážel jsem spíš na to, že elektropohon má trochu vyšší efektivitu a krouťák. Ale někteří prodejci to už přeháněji. Někteř se nebojí prohlásit, že kilovatová plastová hračka je srovnatelná s pětikoňkou. Pak se člověk podívá na srovnávací videa a nestíhá se divit. Vždycky se ale asi najde někdo, kdo jim na to skočí. :)
Na výstavě jsem si s jednou elektrohračkou hrál. Ukazovalo to dojezd v minutách. Tak jsem to nechal běžet a vzal si telefon. Koukal jsem, že minuta se nějak zkrátila asi na 40s. :D Takže prvotní optimistické číslo nějak rychle klesalo.
Uživatelský avatar
copy
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1391
Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod copy » stř čer 08, 2016 12:38 am

No jo.. tak to je. Elektromotory sú perfektné, len tie akumulátory..
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2517
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 201
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod geronimo » stř čer 08, 2016 7:05 am

Problém spalovacího motoru je v tom, že má kroutící moment jen ve vyšších otáčkách. Pokud by měl vrtuli optimálně navrženou na svůj výkon, musel by se do potřebných otáček dostat bez zátěže a pak teprve zařadit, což nejde. Pokud se s takovou vrtulí zařadí ve volnoběhu, motor chcípne a nikdy se po požadovaných otáček nedostane a proto musí mít vrtuli poddimenzovanou. Elektromotor má naopak kroutící moment ve všech otáčkách prakticky stejný a proto může být vrtule navržená optimálně a má vyšší účinnost...
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod Pavel-Sulc » stř čer 08, 2016 9:00 am

Gedronimo co píšeš není pravda. Propeller je vždy dimenzován na nejvyšší výkon motoru a nejvyšší rychlost lodi. Propeller má prokluz ve vodě a voda působí jako měkká spojka. Spalovcací motor si vždy poradí a nechcípne, pokud nejde v tak nízkých otáčkách že ani sám sebe skoro neutáhne.
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2517
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 201
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod geronimo » stř čer 08, 2016 9:50 am

Možná u dieselového motoru, který má max. krouťák kousek nad volnoběhem ano, ale u vysokootáčkového benzinu to tak je, stačí se podívat na vrtuli tříkoňového Torqeeda a podobného nebo i většího spalovacího motoru...elektromotor bude mít větší vrtuli s větším stoupáním....
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod Pavel-Sulc » stř čer 08, 2016 1:17 pm

Průměr propeleru, jeho stoupání , počet a plocha listů je dána otáčkami, přenášeným výkonem a odporem lodi. Remorkéry mají velký průměr, velké stoupání a 4 listy a víc, velkou plochu listů a otáčky několik set za minutu. Mají velkou tažnou sílu.
Závodní lodě mají malý průměr propeleru, víc listů a velké stoupání a otáčky mnoho tisíc za minutu. Rychlost lehce poháněného trupu je víc než 100 uzlů.
U Tebou srovnávaného elektromotoru je třeba vědět otáčky propeleru a přenášený výkon. Pravděpodobně je to pomaloběžný propeler u elektromotoru a rychloběžný u spalovacího motoru. Asi z duvodu vyssi ucinnosti a setreni baterii
Uživatelský avatar
sawfish
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: úte říj 01, 2013 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Tvarožná

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod sawfish » pát pro 07, 2018 9:54 pm

Ahoj,
uvažuji jako záložní motor použít elektromotor. Mám plachetnici Jeanneau Tonic 23. Hmotnost bez posádky cca 1400kg. Závěsný motor Mariner 5HP na zrcadle. U tohoto typu lodí je na pravé straně kokpitu přímo z výroby vylaminována šachta pro motor. Tu nevyužívám a motor mám raději na pantografu na zrcadle. Lépe se mi tak manévruje v marínách.

Marinera bych chtěl zavěsit do šachty a na zrcadlo dát elektromotor. V článku na Lodních novinách jsem viděl zajímavé řešení. Elektromotor namontovaný v kormidle http://www.lodninoviny.cz/cruising/revo ... lepa-cesta
Na youtube jsem našel video od chlapíka co si namontoval elektrický přívěsák přímo na kormidlo
https://www.youtube.com/watch?v=jN6TeL_yrcg&app=desktop a https://www.youtube.com/watch?v=VNPej0njTg4

Po přečtení předchozích příspěvků jsem dospěl k názoru, že bych potřeboval výkon aspoň 1000W.
Na Aliexpressu je za zajímavou cenu k dostání čistě jen motor bez regulátoru Neraus Motors s tahem 86lb. Ten bych zabudoval přímo do kormidla. Kormidlo by to mělo vydržet, spodní závěs je namontovaný přímo na skegu. Používal bych ho jen při zajíždění do maríny a v případě poruchy spalováku bych s ním mohl dojet třeba 10km. Loď s ním bude mnohem obratnější, než s motorem v šachtě.

Co vy na to?
Uživatelský avatar
ixxo
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 417
Registrován: sob led 14, 2012 1:00 am
Reputace: 32
Bydliště: Gútor

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod ixxo » pát pro 07, 2018 11:00 pm

Elektrolode prenikli aj do charteroviek. Na kanáli Marna Rýn na úseku z Nancy do Strasbourgu ich už požičiavajú a sú vybudované nabíjacie stanice na každých cca 6 hodín plavby.
Uživatelský avatar
jsekera
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 413
Registrován: ned úno 03, 2008 1:00 am
Reputace: 5

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod jsekera » sob pro 08, 2018 12:43 am

sawfish: shodou okolností jsem měl možnost v létě najezdit něco málo s motorákem, cca 1600-1700 Kg. Na přírubě Z nohy byl nainstalován elektromotor minn kota 80lb. Pouze v situaci, kdy nefoukalo to dokázalo s lodí pohnout, ale o něčem jako je manévrování jsem si mohl nechat akorát tak zdát. Proti proudu na Moravě (tehdy cca 3-4 Km/h) to (pokud nefoukalo) dokázalo stát a po chvíli i vyvinout jakýsi minimální pohyb proti proudu.
Jiná situace nastala, pokud foukal jakýkoliv vítr.... pak na tento el. motor nebylo možné udržet ani loď proti větru, prostě splouvala a byla neovladatelná.
Vím, že trup plachetnice je jiný než trup motoráku, ale váha je podobná.......
můj názor: -investice do čehokoliv pod 2,5-3Hp je v elektrice nesmysl ( bavím se o lodi nad tunu..)
- v téhle kategorii žádný motor na 12V neexistuje,spíše 24V ideálně na 48V, což klade zase další nároky na elektroniku, váhu a výkon baterií (buď jedeš na el. celý den s 'tunou' baterek, nebo na dve baterky 15minut + pořád ještě vysoká vstupní investice......)
- každopádně (bez ohledu na baterky) 1KW je málo, to je použitelné pouze v situaci, kdy by si to i dopádloval........
jen taková zkušenost po sezoně....
Sek
P.S.: Původně jsem totiž chvilku zvažoval pro náš 670Kg motorák alternativu záložního elektrického motoru.
Po téhle zkušenosti, spoléhám jen na 12,9 kWh/kg (neboli necelých 9HP na kilo) benzínu. (průměrná hodnota, může se lišit mmj v závislosti na oktanovém čísle atd.....)
A to jsem to provozoval na motoráku, kde se hlavně motorovalo a dobíjelo......
Naposledy upravil(a) jsekera dne sob pro 08, 2018 1:11 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Lubos01
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 112
Registrován: sob pro 01, 2018 6:15 pm
Reputace: 0
Bydliště: Náchod

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod Lubos01 » sob pro 08, 2018 12:58 am

Škoda, že ten 86 lb motor je už na 24V a je teda potřeba mít v lodi dvě velké baterky. Ale je to dobrý nápad, pořídit samotný elektromotor a k tomu třeba jen regulátor. U nás jsem to nikde neviděl prodávat, vždycky jen jako komplet.

Já sám jsem si jako záložní pohon (k plachtám!) pro Variantu 65, pořídil elektromotor s tahem 58 lb, příkon 0,6 kw. Loď má asi tunu a je to celkem použitelné, dva průměrné otroky s pádly to překonává na plné čáře...
Uživatelský avatar
jsekera
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 413
Registrován: ned úno 03, 2008 1:00 am
Reputace: 5

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod jsekera » sob pro 08, 2018 1:19 am

lubos01: jojo, ale za bezvětří.. (fakt je, že plocha volného laterálu je u plachetnice menší.........)
sek
Voda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 134
Registrován: pon srp 07, 2017 4:58 pm
Reputace: 14

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod Voda » sob pro 08, 2018 1:34 pm

V létě jsem koupil asi 700W 12V motor. Bral jsem ho pro rybáře na jízdy po přehradě 100m tam a zpět. Je to na můj vkus úplně chcíplé i na malý nafukovací člun cca40kg + 200kg pakáž a bagáž. Do 3-ky rychlosti mi to připadá jako když se poctivě oháníte vesly. Až na 5 rychlost se to začíná přibližovat tomu co dá 2,5 koník na volnoběh. Pro transport k vodě 2,5 koník + 5lt BA asi 13 a 3-4kg, elektrika asi 10 + 20kg baterie(ať to má smysl). Obojí jsem si vyzkoušel. A ne, na elektriku padá prach v bedně. Po těchto zkušenostech si myslím, že je lepší při rybaření podstatnou část cesty ujet na benál a zbytek došplouchat vesly, když už to ticho musí být.
Uživatelský avatar
sawfish
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: úte říj 01, 2013 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Tvarožná

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod sawfish » ned pro 09, 2018 5:58 pm

Ještě jsem našel toto s výkonem 1200W a 48V https://www.aliexpress.com/store/produc ... 77b3hpXvv9

Ale už budou potřeba 4ks baterie a při riziku, že to proti větru moc nepojede je velká investice. To už raději koupím další benziňák. Jeden dám do šachty a druhý budu mít na zrcadle.
Uživatelský avatar
Lubos01
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 112
Registrován: sob pro 01, 2018 6:15 pm
Reputace: 0
Bydliště: Náchod

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod Lubos01 » ned pro 09, 2018 11:18 pm

jsekera píše:lubos01: jojo, ale za bezvětří.. (fakt je, že plocha volného laterálu je u plachetnice menší.........)
sek


Pokud fouká, tak jedu na plachty... ;)

Člověk si musí uvědomit, že při těchto parametrech je to jenom záložní pohon, ale rozhodně to není taková tragédie, jak se tu někteří snaží nastínit. Už jsem se s tím také dostával ke břehu přímo proti větru a nějak to šlo. Škoda, že jsem si někdy nezměřil maximální rychlost, jakou to vyvine. No nic, úkol na další sezónu.
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Znojmo

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod ferdas » pon pro 10, 2018 6:54 pm

Chtěl jsem letos v létě vyzkoušet použití elektromotoru jako záložního pohonu, no a tady je konkrétní výsledek:

-malý motoráček 14stop, váha trup + posádka + vybavení cca 500 kg
- elektromotor Hasswing 55lb příkon 540W/12V, aku trakční 12V/55Ah
- měření odběru proudu analogovým MP, napětí digitálním MP, rychlosti podle GPS
- dráha 800m, klidná hladina, bez proudu, bez větru

Výsledky měření:

stupeň -- rychlost km/h -- odběr A

1...... 2,0 ...... 10
2...... 2,6 ...... 12
3...... 3,1...... 18
4...... 3,8 ...... 20
5...... 5,0 ...... 34

Doplněno: při plném akumulátoru je odběr 43A, ale tato hodnota se rychle zmenšuje na uvedenou v tabulce. Samozřejmě i svorkové napětí aku.

Výsledek: než se dá člun do pohybu a překoná setrvačnost, uběhne dost času. Teprve na poslední, pátou rychlost se dá mluvit o jakési plavbě. Energie z akumulátoru ovšem ubývá šíleným tempem. Ke konci druhého pokusu na tuto vzdálenost už byl aku v podstatě prázdný.



Další test motoru: na výdrž - motor na sudu (přesněji řečeno v bazénu).

Na nejvyšší - pátou rychlost a tedy plný výkon dokázal jet 17 min. Zkouška byla přerušena, když napětí aku dosáhlo 10,12V.

Můj závěr: jako motorek na malou pramičku s jedním rybářem ano, jinak je to k ničemu.
Naposledy upravil(a) ferdas dne pon pro 10, 2018 7:55 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod Denis » pon pro 10, 2018 7:51 pm

A akú batériu, akumulátor, si použil? Štartovaciu, trakčnú, novú, starú, akú kapacitu?
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Znojmo

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod ferdas » pon pro 10, 2018 8:00 pm

Denisi, byla to (ještě ji mám..) gelová trakční baterie 55Ah, původně použitá jako záložní napájení tlf. ústředny. Dobře snáší hluboké vybíjení, je na to stavěná. Taky váží tolik, co běžná 80Ah z auta..
Uživatelský avatar
jsekera
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 413
Registrován: ned úno 03, 2008 1:00 am
Reputace: 5

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod jsekera » pon pro 10, 2018 10:15 pm

Denisi v tom Baylineru, co píšu výše, taky byly 2 trakční baterie po 120Ah, celkem 240...a furt dobité....a stejně to nejelo....
sek
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod Denis » pon pro 10, 2018 10:43 pm

Tak potom tam niečo nesedí, ak som to správne pochopil. Tvoja 55 Ah batéria pri odbere na plný výkon by mala vydržať odber zhruba 1,5 hod a za ten čas pri najvyššej rýchlosti by mala tvoja loďka prejsť cca 7 km.

Na Rakúskom jazere Neusiedlsee sú povolené len elektromotory a sú tam stovky lodí. Plachetníc. Ich motorizácia a kapacita batérií je taká, aby v prípade bezvetria sa vedeli vrátiť do svojho prístavu.

Tento rok začnem experimentovať s motorovou kánoe, /aj s oplachtenou kánoe :)/ , koncepcia je trimaran, teda kánoe s dvoma plavákmi a uvažujem s 5 k motorom a predpoklad je, že by mala jazdiť v sklze :D , Elektro chcem vyskúšať tiež a najmä či je to reálne na splavy, ako výpomoc. Kúpil som LiFePo4 batériu 100 Ah a váži len 16 kg. Fotovoltaický tenkovrstvý, ultralahký článok by mal prekrývať batožinu v strede kánoe, teraz tam dávam celtu. Predpokladám že v letných mesiacoch by mal dopĺňať deficit vzniknutý niekolkohodinovým /1-3 hod/ použitím motora, dobitie však nikdy nebude na 100% a po týždňovom splave /dolu prúdom/ predpokladám, že batéria bude prakticky na nule. Parametre 100 Wp, 18 V, 5,62 A a váha 1,35 kg :) . Batériu aj fotočlánok kupujem z iných dôvodov, el.motor mi dúfam niekto požičia a ak to bude mať úspech, tak kúpim. Domnievam sa, že polovičný výkon malého motora dá kánoe večšiu rýchlosť ako je dosiahnutelná pádlovaním.
Už len zohnať to kánoe- Orlicu. Mám v úmysle postaviť 5,5 m kánoe ako kevlaruhlíkový kompozit s Airexovým jadrom, ale mám tolko roboty, že sa k tomu asi nedostanem, a navrch chcem dostavať jeden preglejkový morský kajak.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod Denis » pon pro 10, 2018 11:25 pm

:D My o vlku a vlk v USA :D , alebo Európa 100 rokov za opicami.
https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/4 ... -pre-auta/
Uživatelský avatar
Lubos01
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 112
Registrován: sob pro 01, 2018 6:15 pm
Reputace: 0
Bydliště: Náchod

Re: ELEKTROPOHON

Příspěvekod Lubos01 » úte pro 11, 2018 9:19 pm

Měření je to sice hezké, ale musíte si uvědomit reálnou kondici té vyřazené baterie z telefonní ústředny. Pokud je schopna dodávat proud 34 A jen po dobu 17 minut, tj. 0,28 hodiny, tak její kapacita už dávno není žádných štítkových 55 Ah, ale ve skutečnosti stěží 34*0,28 = 9,5 Ah. Navíc ten razantní počáteční pokles dodávaného proudu i svorkového napětí je typický znak baterie těsně přes smrtí a zdaleka nedovoluje využít plný výkon toho motoru. Všechno chce svoje...

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti