Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Ahoj,
jelikož jsem letos končil sezónu na slané, chtěl bych před zazimováním propláchnout chlazení motoru sladkou vodou. Je to vestavěný diesel Yanmar. Do teď jsem vždycky jenom namíchal nemrznoucí směs do kýblu, odpojil hadici ze dnového ventilu a nechal do okruhu směs nacucat impelerem, protože v okruhu byla sladká voda.
Můj dotaz je, jestli můžu na sání chladící vody připojit hadici s vodou z řadu (jen lehce puštěnou) a nechat to chvíli bublat, abych nemusel běhat s kýblem do lodi. Na přívěšáky se taky používají ty uši, ale tady by to bylo utěsněné spojení šroubením, takže tlak vody nebude mít kam unikat. Pokud tam nejsou žádné ventily, které by se mohly poškodit, mohl bych nechat motor prohřát a rovnou vyměnit i olej.
Díky, L.
jelikož jsem letos končil sezónu na slané, chtěl bych před zazimováním propláchnout chlazení motoru sladkou vodou. Je to vestavěný diesel Yanmar. Do teď jsem vždycky jenom namíchal nemrznoucí směs do kýblu, odpojil hadici ze dnového ventilu a nechal do okruhu směs nacucat impelerem, protože v okruhu byla sladká voda.
Můj dotaz je, jestli můžu na sání chladící vody připojit hadici s vodou z řadu (jen lehce puštěnou) a nechat to chvíli bublat, abych nemusel běhat s kýblem do lodi. Na přívěšáky se taky používají ty uši, ale tady by to bylo utěsněné spojení šroubením, takže tlak vody nebude mít kam unikat. Pokud tam nejsou žádné ventily, které by se mohly poškodit, mohl bych nechat motor prohřát a rovnou vyměnit i olej.
Díky, L.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Ahoj někde to tady už píši. Konzervuji diesel s výměníkem tak jak píšeš, sací hadici ze dna prodloužím a dám do kanistru s namíchaným fridexem půl na půl. Prodloužím hadici vody z motoru u kolena výfuku prodloužím a dám do stejného kanistru. Motor nastartuji a nechám běžet min 15 min, kontroluji teplotu výfuku, který teď není chlazen vodou. Pak vyměním olej. Zkontroluji koncentraci fridexu v motoru. Takhle si impeller nasaje kolik chce a ne kolik mu pustíš z hadice. Dělám to nejméně 40 let bez problému. Pavel
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Máš, nebo nemáš dvojitý okruh? Pokud jen jeden, vnější vodu rovnou do motoru, tak bych vyndal termostat. Mohl ba to odskákat.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Recyklovat výfukovou vodu mě nenapadlo, ale společný kýbl by musel být hodně pod lodí a nejsem si jistý, zda by to ten malý impelerek zvládal nacucnout. Nicméně mě to přivedlo na myšlenku použít tu hadici na plnění sacího kýble u motoru a regulovat přítok tak, aby to cca sedělo s tím, co si bude brát motor. Takhle nebudu muset měnit kýble, motor si pojede ve svém a hezky se propláchne a ohřeje. Nakonec mu dám cucnout nemrzky a bude.
Díky za nápady!
Díky za nápady!
- geronimo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2516
- Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
- Reputace: 201
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Nemrznoucí kapalinu nalévám kropáčkem do otevřené nádobky vodního filtru, dokud neteče růžová voda z výfuku, stejně tak při výměně oleje na suchu pouštím hadicí do filtru vodu abych motor ohřál. Otáčkami motoru snadno reguluji spotřebu vody aby jí bylo dost a aby mi nepřetékala do prostoru motoru. Víčko filtru je na fotce dobře vidět...
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Pokud máš vodou chlazený výfuk, a motor nebude stíhat vodu vyfukovat (nebo třeba chcípne a tak podobně), tak hrozí, že ti voda nateče přes výfukové ventily do válců. Dej tam kýbl, do něj hadici, a sání do něj. Když tam bude moc vody, přidej otáčky, když málo, tak uber.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Jojo, jak jsem psal, použiju kýbl jako vyrovnávací nádrž a nakonec dostane malinovku
Motor poběží v režimu, jako by byl na vodě a já ho nebudu muset s každým vysátým kýblem zastavovat a běžet pro další.

- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Přátelé prosím čtěte co píši. Davide: Konzervuji diesel s výměníkem
Řešíte tady hadici sem a tam. Přečtěte si znova co píši a dělám 40 let. V kanistru mám míchaný fridex dám do něj sací hadici motoru mořské vody a hadici mořské vody která jinak jde do výfuku. S žádným kýblem neběhám nikam. Motor si nasaje tolik kolik je zvyklý sát. Motorem pořádně proženu Fridex, který konzervuje. Mám loď na zahradě a zahradní hadice bohatě stačí do lodě, ale proč to?? Pod lodí bych měl potopu a motor bych nenakonzervoval fridexem
Řešíte tady hadici sem a tam. Přečtěte si znova co píši a dělám 40 let. V kanistru mám míchaný fridex dám do něj sací hadici motoru mořské vody a hadici mořské vody která jinak jde do výfuku. S žádným kýblem neběhám nikam. Motor si nasaje tolik kolik je zvyklý sát. Motorem pořádně proženu Fridex, který konzervuje. Mám loď na zahradě a zahradní hadice bohatě stačí do lodě, ale proč to?? Pod lodí bych měl potopu a motor bych nenakonzervoval fridexem
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Nebuď tak vztahovačnej. Nepsal jsem to tobě, nýbrž odpověď na úvodní dotaz.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Přátelé zapomeňte na kýbl, který snadno omylem vyliješ do lodě. Kanyster má úzké hrdlo, kterým prostrčíš dvě hadice, sací a zpětnou a nebezpečí vylití je podstatně menší. Poslední roky se lodní motory prodávají prakticky jen s výměníkem.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Proces s motorem s výměníkem a bez výměníku je stejný. Nechápu vyndávání termostatu, ten má by pas otvor tak že i studeným motorem protéká chladící směs. Otvírá asi při 60C. Termostatem musí vždy protékat chladící směs, jinak termostat neví kdy má otevřít a nějaký válec se uvaří. Pozor na nebezpečí vody v některém válci. Když pak budeš startovat s vodou v některém válci a jiný válec chytne tak zničíš ojnici, píst a i další Ten válec jde natvrdo voda není kompresibilní. Pavel
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Pavle, moc si cením Tvých dobře míněných rad (i od ostatních), nicméně jednou to opravdu stačí. Stejně si z toho musím vybrat a uzpůsobit to podle mých možností i zvyklostí. Moje loď má 24 stop a úplně jiné uspořádání než větší lodě s odděleným motorovým prostorem. Odpojovat výstup chladící vody nebudu (nikdy jsem to nedělal), protože nakonec stejně chci mít nemrznoucí směs v celém okruhu vč. tlumiče a záhybů výfuku. Že voda vyteče do kanálu mi nevadí. Kanistr je v mnohém lepší než kýbl, ale ten je zase po ruce, je do něj lépe vidět a těch pár cintů stejně budu muset vytřít - něco vyteče z hadic, něco málo už v bilge stejně je od hřídelové ucpávky atd.
Co jsem chtěl vědět, tj. že není úplně vhodné připojit hadici přímo na vstup chladící vody, jsem se dozvěděl a řešení pro můj scénář mám. Nemám to teď s kým jiným probrat a proto jsem rád za toto fórum.
Díky všem!
PS: Jo a můj motor je Yanmar 1GM10 - velmi jednoduchý jednoválec, který už má taky nějaký ten pátek (min. jeho koncepce), takže u válců množné číslo nepoužívám (a u mnohých jiných součástek ani jednotné)
Co jsem chtěl vědět, tj. že není úplně vhodné připojit hadici přímo na vstup chladící vody, jsem se dozvěděl a řešení pro můj scénář mám. Nemám to teď s kým jiným probrat a proto jsem rád za toto fórum.
Díky všem!
PS: Jo a můj motor je Yanmar 1GM10 - velmi jednoduchý jednoválec, který už má taky nějaký ten pátek (min. jeho koncepce), takže u válců množné číslo nepoužívám (a u mnohých jiných součástek ani jednotné)

- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Normalt när man vinterkonserverar en motor med sjövattenkylning så tömmer man motorn helt på vatten. Sedan kör man in glykolvatten. Motorn fylls på med glykolvatten så när det vattnet börjar komma ut ur avgasröret så är det klart.
Då behöver man inte labba med termostat o dyligt, vilket även kan vara en opålitlig metod.
Normálně, když zazimujete motor s chlazením mořskou vodou, úplně vypustíte z motoru vodu. Pak Napustíte glykolovou vodu. Motor je naplněn glykolovou vodou, takže když voda začne vytékat z výfukového potrubí, je hotovo.
Nemusíte pak pracovat s termostatem a podobně, což může být také nespolehlivá metoda.
Då behöver man inte labba med termostat o dyligt, vilket även kan vara en opålitlig metod.
Normálně, když zazimujete motor s chlazením mořskou vodou, úplně vypustíte z motoru vodu. Pak Napustíte glykolovou vodu. Motor je naplněn glykolovou vodou, takže když voda začne vytékat z výfukového potrubí, je hotovo.
Nemusíte pak pracovat s termostatem a podobně, což může být také nespolehlivá metoda.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Píšeš tu blbiny. Termostat má bajpas, ale o průřezu tak 2mm čtvereční. Tedy pokud by měl jednookruh a nacpal tam tlakovou vodu z vodovodu o větším průtoku, tak ho může trhnout. Ovšem Švédi ví všechno, že?
Btw. Ta fotka frémy a motoru, co si poslal Luborovi, byla z něčeho úplně jiného, než má on v lodi. To bylo schválně, nebo omyl??
Btw. Ta fotka frémy a motoru, co si poslal Luborovi, byla z něčeho úplně jiného, než má on v lodi. To bylo schválně, nebo omyl??
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Tak mi to nedalo a čistě ze zvědavosti jsem otevřel servisní manuál, abych se podíval, jak to tam je. Termostat tam je, ale ten bypass je udělaný tak, aby tam mohla při studeném motoru jít všechna voda. Ono je to logické, průtok vody přes impeller musí být pořád stejný a výfuk chlístá i při studeném motoru.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Davide nevím co tady blábolíš...Láďa má pravdu
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1812
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Já tam nemrzku leju jak psal geronimo, zavřu přívod chladící vody v trupu, výfuk navedu do kýblu, otevřu filtr a nalévám do filtru nemrzku dokud mi nedojde 5l kanystr. Filtr nechám naplněný po okraj, zavřu, otevřu přívod v trupu.
Na jaře to dělám stejně, jen místo nemrzky to proženu čistou vodou, nemrzku chytnu zas do kýble, stočím do kanystru a pak upravím koncentraci aby byla zas připravená na další zimu.
Na jaře to dělám stejně, jen místo nemrzky to proženu čistou vodou, nemrzku chytnu zas do kýble, stočím do kanystru a pak upravím koncentraci aby byla zas připravená na další zimu.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
LadaM píše:Tak mi to nedalo a čistě ze zvědavosti jsem otevřel servisní manuál, abych se podíval, jak to tam je. Termostat tam je, ale ten bypass je udělaný tak, aby tam mohla při studeném motoru jít všechna voda. Ono je to logické, průtok vody přes impeller musí být pořád stejný a výfuk chlístá i při studeném motoru.
1GM10_cooling.jpg
O tenhle bajpas nejde. Ten opravdu pustí vodu kolem. Jde o dírku v termostatu, která zajišťuje odvzdušnění bloku a hlavy, a taky zajistí minimální přítok teplé vody k tělesu termostatu. Takže pokud bys měl plný motor obyčejné vody, tak při napojení na fridex z kýble by výměna vody v bloku trvala dlouho, respektive pořádně by nastala až po otevření termostatu, tedy ohřátí motoru. Takže nejlíp nejdříve vypustit motor, pokud je kudy. Většina má vypoušťák dole na bloku.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Chlazení diesel motoru na suchu tlakovou vodou
Díky za vysvětlení a upozornění. Naštěstí vždy dávám nemrzku při ohřátém motoru, ale budu na to pamatovat. 
Když jsem zakládal toto vlákno, šlo mi hlavně o vypláchnutí slané vody, nejen z motoru, ale i z tlumiče a výfuku. Na to naváže výměna oleje, když už se v tom vrtám a motor je ohřátý a nakonec ta nemrzka v rámci zazimování.

Když jsem zakládal toto vlákno, šlo mi hlavně o vypláchnutí slané vody, nejen z motoru, ale i z tlumiče a výfuku. Na to naváže výměna oleje, když už se v tom vrtám a motor je ohřátý a nakonec ta nemrzka v rámci zazimování.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host