Lodní motory, marinizace

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Lodní motory, marinizace

Příspěvekod Denis » pon led 23, 2006 10:34 pm

Najjednoduch?ie a aj najlep?ie je kúpi? original lodný motor. Napr.3-valcovy Yanmar 28 k za cca 6000 euro. Ale kto na to nema, alebo chce kupi? aj niečo iné, tak má mo?nos? prerobi? autodiesel, alebo stabilák na lodný motor. Oplatí sa to? Je to kopa práce, ale 1,9 VW stojí 10.000 Euro a nas to výde na polovicu. Treba kúpi? prevodovku, samozrejme lodnú, Technodrive TMC 60M stojí cca 750 Euro. Starý motor z VW 1,7 alebo 1,9 -NIE TDI !!! dáme do repasu. Mňa stála totálna GO t.j. prevlo?kovanie, nové guferá atď. vrátane nového ?tartéra, GO vstrekovacieho čerpadla a alternátoru cca 1500 Euro. Ak máme motor a prevodovku, tak ich musíme spoji? pomocou medzikusa, je to spojovací prvok, preto?e otvory na prírubách vzájomne nesedia a aj hriadel treba nadstavi? do optimálnej polohy. Ak to zvládnete, tak nezabudnite vyrobi? e?te aj no?ičky- pacičky a to tak aby sa dal motor osadi? na silenbloky. Spojku na prichytenie hriadele k prevodovke je tie? mo?né lahko vyrobi? / sústru?níkovy / z ocele a aj hriadel sa dá lahko zvládnu? z nerezi.Potom vás e?te čaká stevenka a ucpávka. Ja som dal ucpávku Volvo-penta tzv. gumibuchse, je to najjednoduch?ie. Na konci, ale u? z vonkaj?ej strany dna je e?te dr?iak hriadele-ostroha so ?pecialnym gumeným lo?iskom ktoré je mazané vodou a za tým je u? len vrtula.
Ďal?ie čo musíte zvládnu je dvojokruhové chladenie motora a ochrana proti po?iaru. Začína sa to vtokom vody do vnútra cez trup pomocou sacieho ko?a, za ním je gulový ventil. Vodu ?ahá do núteného obehu čerpadlo o výkone cca 3m3/hod. Treba ho pripevni? k motoru a pohon je pomocou remeňa od remenice motora. Starú remenicu treba vymeni? za dvojdrá?kovú. Odtial ide voda do filtra- treba kúpi? a odtial u? ide do chladiča. Ja som pou?il valcový nerezový výmenník na ohrev bazénov o výkone cca 40 KW, bohato stačí. Typ, ak niekto chce, zistím. Chladiaca voda ktorá ochladila motor pokračuje ďalej k chladeniu výfukových plynov. Výfukové rúry z jednotlivých valcov treba obali? do obalu, takej krabičky z nerezového plechu. Na jednej strane voda vteká do tohoto chladiča a na druhej vyteká. Ochladené výfukové plyny sa za týto chladičom mie?ajú spolu z chladiacou vodou a spolu idú do vodného tlmiča, odtial ?pecialnou hadicou do protizáplavového kusu a cez výtokový otvor von z lode. Chladenie motora treba samozrejme pomocou hadíc napoji? na chladič a dobré je na príhodné miesto zabudova? termostat. Ja som dal do hadice termostat z Dacie.
To nie je v?etko. E?te treba spravi? elektriku, t.j. vodotesné ?havenie, ?tartovanie a vypínanie motora a aspoň základné meracie prístroje a to teplota vody, tlak oleja, dobijanie.Niečo som pou?il z Avie a zabudoval som to vodotesne pod plexisklo.
E?te kúpte ovládaciu páku na radenie rýchlosti vpred a vzad a pridávanie plynu. Je ?pecialne prevedenie pre plachetnice. K tomu nejaké bowdenya vyrobi? dr?iaky bowdenov.
Samozrejme pre motor treba vylaminova? masívne lo?e, či?e ak polo?íte plachetnicu na bok aby sa motor neodtrhol a hriadelou nevylomil dieru do lode. To by bol Vá? koniec, teda minimálne lode.
Mo?no som na niečo zabudol, alebo nedokonale popísal, ale vá?nym záujemcom odporúčam objedna? si katalóg VETUS. Dos? je toho aj v knihe Lodné dieselové motory. Ja som niektoré komponenty kupoval od Jirku Paslera z Prahy. Dnes sa dá skoro v?etko objedna? na dobierku. Treba ís? na dobrú výstavu a nahraba? katalogy. A ďalej u? len trpezlivos?, dobrých remeselnikov a kopec volného času, ale pote?ím Vás, velmi ?ikovný to za rok zvládnu.
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » úte led 24, 2006 12:17 am

[quote="Denis"]Najjednoduch?ie a aj najlep?ie je kúpi? original lodný motor. Napr.3-valcovy Yanmar 28 k za cca 6000 euro. Ale kto na to nema, alebo chce kupi? aj niečo iné, tak má mo?nos? prerobi? autodiesel, alebo stabilák na lodný motor. Oplatí sa to? Je to kopa práce, ale 1,9 VW stojí 10.000 Euro a nas to výde na polovicu. Treba kúpi? prevodovku, samozrejme lodnú, Technodrive TMC 60M stojí cca 750 Euro. Starý motor z VW 1,7 alebo 1,9 -NIE TDI !!! dáme do repasu. Mňa stála totálna GO t.j. prevlo?kovanie, nové guferá atď. vrátane nového ?tartéra, GO vstrekovacieho čerpadla a alternátoru cca 1500 Euro.

Krapet sis to zjednodu?il.
Mezi motor a převodovku musí přijít nějakej tlumič torzních kmitů, zvlá?? u motorů co nejdou " na kulato" - např. tříválce. U takových motorů je potřeba dát i převodovku na vět?í krou?ák, jina odejdou synchrony a lamely. Vyzkou?eno, teda na?těstí ne mnou.
Nerezovou "krabičku" na sběrném výfukovém potrubí bych docela rád viděl, hlavně jak je přivařená. Teda pokud nemyslí? jen samostatnou tepenou clonu, účinnosti malé. Dá se to celé nové svařit z nerezu a není to a? tak hrozná práce.
Tlumič výtuku - plastovej Vetus je na můj vkus hlučnej a odporně chrochtá. Taky nevím, co řekne výpadku chladicí vody (igeli?ák na sání vody ). Jo, existuje čidlo průtoku vody.
Alternátor dát vět?í, s regulací pro rychlej?í dobití věčně prázdnejch baterek, zvlá?? má?-li gelové.
Ulo?ení motoru - ty "pacičky" musí být v ose kliky, nebo lehce nad, silentbloky musí kromě váhy motoru a jeho krou?áku taky udr?et axiální tlak od vrtule a lo?e (saně) musí být co nejtě??í, aby pohltilo vibrace. Znám lodě, i profi, kde se utluče odstředěný mlíko na máslo.
Výkon a olej - motor v autě není stavěnej na trvalej plnej výkon - je třeba počítat tak o 30 % míň a pohybovat se na úrovni nějvět?ího krou?áku. Je potřeba chladit olej, neb v autě fouká vítr na olejovou vanu, zatím co v lodi se motor peče pod podlahou. U?ene? v lodi na olej i Zetor nebo Avii i s orig. olej. chladičem a ?e to je traktor a náklaďák.
Ucpávka na stevence - pořád mi nejlíp vychází klasická lojová ?ňůra - 1x za 2 roky přidám jeden krou?ek a jednou do roka dotáhnu. Jinak o ní nevím, neteče a je to blbuvzdorný.
Mohl bych pokračovat, ale jdu spát. Díky mrazům musím jít ráno okolo lodě rozmlátit led a natočit motor aby mu nebyla zima, proto?e "plaviti se jest nutné" ( navigare nesce est ) jestli teda moc nekur... latinu.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9325
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Lodní motory Jehla Marine

Příspěvekod Libor » úte led 24, 2006 9:41 am

Alternativou by mohly být motory Jehla Marine.

Lodní motory Jehla Marine jsou novou zajímavou volbou na na?em trhu. Volbou o to zajímavěj?í, ?e jsou částečně českého původu. Vznikají toti? na základě úzké spolupráce firem Aquamarine a Yachtservis. Ty jako základ pro svůj záměr pou?ily motor Kubota, který marinizují. Podle údajů, které mám k dispozici se předev?ím jedná o tyto změny: úprava řídící jednotky, úprava převodovky, pro zamezení tvrdých rázů je mezi motor a převodovku montována pru?ná spojka, motor dostává druhý okruh chlazení, dvouplá??ový výfuk a upravené dr?áky. Motor Kubota, který projde těmito úpravami má obchodní název Jehla Marine. Dodávají se ve dvou provedeních o výkonu 10 a 15 k. Pro úplnost je třeba dodat, ?e výkon motoru je uváděn na propeleru.
Díky pou?itému novému tvaru spalovací komory typu E-TVCS, kdy dochází ke vstřiku a spalování paliva v předkomůrce dochází ke drastickému sní?ení obsahu emisí NOx. Motory této konstrukce nekouří ani při studeném startu.
Zajímavá je také obchodní strategie: dodávka včetně montá?e, bohaté standardní příslu?enství, jednoletá záruka, servis výrobce a příznivá cena. Tu uvádí výrobce u slab?ího modelu 132.000,- Kč vč. DPH a u silněj?ího 154.000,- vč. DPH.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » úte led 24, 2006 5:35 pm

Krapet sis to zjednodu?il. Jak zjednodu?il co zjednodu?il?
Najjednoduch?ie je napísa? výrobcovi prevodovky, Technodrive, alebo Hurth poveda? im typ motoru a ma? dokonalú technickú informáciu. Prevodovku TMC 6OM montujú na original marine VW motory. Je jasné, ?e chladič výfukových plynov "krabičku" musí? vyrobi? komplet aj s prírubami na jednotlivé válce, přidelat to tam, to sa nedá. Treba si pozrie? Jehla motor a máte krásny vzor dobrej amatérskej práce. V podstate to mám koncepčne rie?ené tak ako oni. V gará?i zázraky neurobí?. Tlmič výfukov mám nerezový hrniec, ale nechcel by som za?i?, aby počas chodu motora doňho ne?la voda, to by bol pruser. Inač toto sa rie?i dvoma nasávacími otvormi. Alternátor mám tu?ím 45A, ale aké dáva prúdy pri akých otáčkach som e?te nemeral. O tomto, teda nabíjaní batérií sa dá e?te pohovori?, je tam toho vela. Chladenie oleja nemám, pítal som sa chlapíka čo má VW v lodi a hovoril ?e to netreba, leda ?e by nevedel čo tam má. Aj to je mo?né. Som pripravený to rie?i?. Silenbloky je podla mňa najlep?ie kupi? originál, tie mám od Vetusu nadymenzované podla ich tabulky. K tej ucpávke, ta gumibuchse je najjednoduch?ie a najlacnej?ie rie?enie a čo je hlavné, je aj dobré, akurát je treba ju raz ročne premaza? vazelinou. Samozrejme aj iné rie?enia sú dobré. Dá sa tu básni? o rôznych typoch pru?ných spojek a ulo?enia hriadele, prenosu síl od vrtule a polemizova? či je lep?í marinizova? stabilák , alebo automotor. Ja si myslím , ?e VW je velmi dobrý preto, ?e GO motoru Vám spravia na celom svete v hociakej diere, je to asi jeden z najčastej?ie pou?ívaných motorov.
Iná otázka samozrejme je, či robi? aj malý motor, trebárs 10 k, preto?e sa narobíte presne ako pri 50k motore a tá úspora nie je tak velká, ale je pravda, ?e pre niekoho aj 50.000 je obrovský peniaz pre ktorý sa oplatí do toho pusti?. Pre tých čo nevedia mám informáciu, ?e na Slovensku sa robia licenčne Lombardiny motory, ktoré v Taliansku robia v prevedení marine. Trojvalec bol tu?ím motor roku 2002, cena cca 4000 Eur, Jehlu si kúpi akurát vlastenec.

Na záver, cielom môjho príspevku nebolo da? podrobný návod na prestavu motora, ale v hrubých črtách naznači? zlo?itos? takejto prestavby a ?irokej yachtárskej verejnosti ponúknu? moje skromné skúsenosti. Nech sa páči páni, mô?te sa prida?. Ten čo začína nám bude vďačný /mo?no/.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » úte led 24, 2006 8:06 pm

Libore dík. Pozrel som ten Lombardini LDW 502M - 11,5 koňa na vrtuli je podla cenníka Italiano za 4850 Euro, to ma zaujíma, za čo ho da predajca na Slovensku.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Monty » úte led 24, 2006 8:24 pm

Davide,veř nebo nevěř,ale mám v lodi Zetor 30 bez chlazení oleje a není boha ho uhnat.Dál jsem loni nový,ale jenom proto,?e starý měl 25 let a bývalí majitel ho nechal asi 100-200 krát zaplavit zevnitř slanou vodou.Ale chodil furt a byl i docela spolehlivej...V?dy naskočil.Byl by jezdil do dne?ka,ale naskytla se mi příle?itost vymenit ho za novej a doplatit 20.000,-Kč.Vratku mám starou Slu?ovickou MLP 2.24.Je spojenena s motorem hardyspojkou z ? 1203 .A o chlazení výfuku tenhle motor nikdy nic nevěděl.To ale musím letos změnit,akorát nevím moc dobře,jak to nejlíp udělat.Jo a stojí na čtyřech ?kodováckých silenblocích.Do nedávna stál na dubových ?palcích.No a lahůdka na konec.Převod síly z vratky na hřídel s vrtulí je dělanej přes tripl řetěz.No prostě stará Česká vynalézavost.Rád bych,kdyby jste mi doporučli nějaké čerpadlo na chlazení výfuku.Budu muset nechat udělat novou remenici z kliky a nějak ho tam napasovat.A to bude v mém případě docela fu?ka.Ono chlazení motora je taky dílo.Je to trubka vedená vedle kýlu a chladí ji voda z moře přímo.Tak?e nemů?u vodní pumpu pou?ít na chlazení vyfuku,bo okruh je uzavřenej.Nevíte,kdo by mi tohle čerpadlo udělal přímo na motor Zetor 30.???Je schopná udělat tohle nějaká firma,co se zabývá marinizací motorů, na zakázku???Taky bych chtěl tlumič výfuku si nechat udělat z nerezu.Ty plastový se mi moc nepozdávají.Jo a jakou hadici je nejlíp pou?ít???Nebo mi prosím poraďte nejakou Českou a neljíp Moravskou nebo Slovenskou firmu,co by mi poradila nejlep?í ře?ení a byla to schopná zbouchnout komplet.Bez montá?e,tu zvládnu u? pak hravě.:-) Moc dík.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » úte led 24, 2006 8:53 pm

A načo chce? chladi? ten výfuk, keď ti to funguje, prehrieva sa to? Firmy čo spravia takéto prkotiny sa hladajú ?a?ko a nevedia čo za to pýta? ale aj tak si musis nakresli? rie?enie a spravi? dielensky vykres, alebo aspoň vykótovanú ?kicu. Ja som kúpil Johnson pump, pomocou kusa preglejky a ?roubov som ju prirobil k motoru, dal som dvojdrá?kovú remenicu a je to. Hor?ie je to s chladičom výfukového potrubia. Najlep?í by bol nejaký dedinský zámočník čo má CO zváračku.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Monty » úte led 24, 2006 9:24 pm

Denisi,jde o to,?e jak jsem ho postavil na silenbloky,tak se pevnej výfuk vybracema trhá....Na Visu mně tam dovařili pru?nej spoj,ale tak nahovno,?e to bylo jě?tě hor?í....A není nic hor?ího,ne? kdy? Ti výfuk čmudí do kajuty.....Já myslel firmu,co to udělá na klíč.Měl jsem nápad i s elektrickým čerpadlem,ale nevím,jaké tam dat,aby to vydr?elo.Moc na motor nejezdím,ale kdy?,tak i 48 hodin non-stop.A to by asi ?ádné el.čerpadlo nevydr?elo....Mněl jsem na mysli nějaké čerpadlo z auta na phm.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » úte led 24, 2006 10:33 pm

To je jednoduché, keď ti nevadí, ?e to tam vnútri ?havý. Ta voda čo ti ide teraz priamo do motora niekade zasa vychádza z lode von. Kade? Robí sa to tak, ?e sa pustí do výfukového potrubia a spolu idú voda aj výfukové plyny do tlmiča, takého hrnca kde sa to spolu zmie?a a ďalej to ide von z lode gumenou hadicou ktorá má v sebe ocelovú ?pirálu a je určená ?pecialne na tento účel.Ten hrnec sa predáva a plastový nie je moc drahý. Ja ho mám z nerezu a k potrubiu ho mám prichytený gumenou hadicou a eska páskami. Voda je do motora asi nasávaná pomocou obehového čerpadla v motore, tak?e s tým si hlavu nelám, hlavne keď jeho výkon stačí. Tú výfukovú hadicu pred vyvedením z lode napojí? na protizáplavový kus, volá sa to aj labudí krk. A je to. Moc práce na tom nemá?. Ahoj
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Monty » úte led 24, 2006 11:17 pm

Denisi,já mám uzavřenej okruh...To mně dělá vrásky....Potřebuji druhé čerpadlo na chlazení výfuku.No a ten hrniec chci z nerezu.Ten plastovej se mně moc nepozdává...kdo Ti ho dělal.???Jo kdybych měl chladící okruh otevřenej,je to něco jiného.Přemý?lel jsem,to tak udělat.Ale má to moc negativ a je to v mém případě i technicky blbé...Vodní pumpa le?í na vodoryskou....
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » stř led 25, 2006 11:25 am

Je my to jasné, obehové čerpadlo ?enie tu chladiacu vodu pod loď do chladiča-trubky, je to uzavretý okruh a v motore nemá? slanú vodu. Chladenie výfukových plynov potrebuje? spravi? sólo. Je otázka, či treba chladi? výfukové splodiny u? od motora, ak nie, tak je to jednoduch?ie. Kúpi? čerpadlo, do dna spraví? dieru , osadí? sací ko? do tmelu, z nútra lode na?roubuje? gulový ventil a na golový ventil hadicový nátrubok. Čerpadlo , stačí výkon 3m3/hod prepojí? tlakovou hadicou na gulový ventil. Na čerpadle musia by? tie? hadicové nátrubky. Čerpadlo mô?e by? pohňané mechanicky remeňom od motorovej remenice, predávajú aj čerpadlá s elektropohonom, zdá sa to kravina, ale logicky keď na?tartuje? motor tak ma? dos? elektriny, okrem toho sa dá takéto čerpadlo pou?i? aj na umývanie lode, alebo ako bilge pump bez toho aby si ?tartoval motor. Ja mám mechanické. Vodu z čerpadla odvedie? do výfukového potrubia, ale tu pozor, bude asi z čierneho plechu a rýchlo by skorodovalo od tej slanej vody. Bude tam treba da? nerezovú trubku, spoji? ich asi prírubami, ale malo by to ís? zvari? aj len trubka na trubku. Tej nerez rúrky stačí tak 30 cm a na ňu treba navari? nátrubok kam pripojí? tu hadicu od čerpadla. To pripojenie musí bi? spravené tak, aby v ?iadnom prípade nemohla voda zatiec? d válcov !!! Ta nerez trubka musí ma? dimenziu takú ako sa vyrábajú hadice a to je 30, 40,45,51,6Omm atď. Potom ú? len napojí? výfukoú hadicu, pripojí? tlmič a protizáplavový kus a inteligentne to vystrčí? z lode von.Tých plastových vecí- tlmiča a protizáplavového kusu sa nemusí? bá?, je to úplne be?ne pou?ívané na v?etkých lodiach. Já mám nerez preto, lebo za sociku to nebolo a muselo sa v?etko vyrába? z nerezu. To je v?etko. Teraz ti ten motor mô?e vibrova? a nič sa nestane, lebo výfukové potrubie je pru?né z hadice a hadica ti nezhorý lebo je chladená vodou. Ak by si chcel chladi? výfuk od válcov, tak je to trochu pracnej?ie, ale to mô?e? spravi? časom..Tým by si zní?il výrazne teplotu v motorovom priestore a potom ho mo?e? dobre zvukovo zaizolova?. Salut.
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » stř led 25, 2006 1:58 pm

[quote="Monty"]Davide,veř nebo nevěř,ale mám v lodi Zetor 30 bez chlazení oleje a není boha ho uhnat.

12 hodin na plno proti Labi v Německu a je to. Měří? teplotu oleje ?? Na čerpadlo si zadej http://www.johnson-pump.com/JPMarine/default.htm - je tam slu?ný obrázek mo?ností ulo?ení a náhonu čerpadel vněj?í vody - raw water. Já bych radil dát ho napřímo proti vstřikovacímu čerpadlu nebo, to je je?tě jednodu??í, ho pověsit na hadice ( trubky )přímo proti řemenici kliky a nahánět ho una?ečem na ?roubu té řemenice. bě?ně se to dělé a je to max. jednoduché. Čerpadlo PHM ne, okam?itě zarezne i ve sladké vodě - vyzkou?eno. Zdar !
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Monty » stř led 25, 2006 4:57 pm

Denisi,dík,ale právě ten pohon čerpadla je tak trochu problém.Jo a ten protizáplavovej kus jakej...???Nestačí smyčka.Ty z umělý hmoty vydr?í tu horkou vodu???Nebo se dělají i kovové???
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Monty » stř led 25, 2006 5:12 pm

Davide,dík.Tohle mně mů?e pomoct,ale asi né ta na řemenici kliky,není tam na to u? místo.Leda ho tam udělat :-) Jo jinak 44 hodin na motor v mrtvých dvoumetrových vlnách.Teplota venku kolem 40°C.Teplotu neměřím,jenom tlak.Jinak mám na motoru komresor,tak jsem přemý?lel i nějaké čerpadlo poháněné stlačeným vzduchem.Ale nevím,zda jsou taková čerpadla k mání a zda nepůjdě spotřeba neůměrně nahoru.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » stř led 25, 2006 5:35 pm

Smyčka stačí ak tam ma? dos? priestoru, len pre poriadok poviem ?e ta smyčka musí by? stočená nad výfukovým otvorom, tie plasty tú horúcu vodu vydr?ia na 100%, hor?ie ak by ta voda tam ne?la, v tvojom prípade by to ale nemalo za následok zadrenie motora, čo je pote?ujúce. Aj keby to i?lo na sucho, niečo to vydr?í. Keď to vydr?í gumená hadica, tak aj plast.
Rozmý?lam nad tým, ?e keď bude? chladi? len výfukové plyny, tak to čerpadlo bude stači? aj men?ie, tak 1-2 m3/hod.
Kovové som v katalogu nevidel.
Ten náhon musí? vy?pekulova?. Ahoj
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » stř led 25, 2006 6:18 pm

Tlak měří? budíkem nebo má? jen kontrolku?, ta teplota nám opravdu lezla nad 120 - a to je na hliník.komposity v lágrech u? hodně.
Nekomplikuj si ?ivot čerpadlem poháněným vzduchem hlavně proto, ?e ten kompík nedá vzduchu dost, dále dělá kravál, potřebuje boiler a poji??ovák atd.. Tak to čerpadlo nabastli na prsa na náhom toho kompíku, ale bacha je to tam 2:1. čerpadlo není dlouhé, pro tebe, teda tvýho Zetora tak 8 - 10 cm, v podstatě to nejmen?í co je. U těhle čerpadel nezále?í na smyslu otáčení, jen správně připojit hadice.
Schwanehals bych vytvořil z gumový hadice a 180° zerez kolena, do kterýho [b]musí?[/b]udělat přivzdu?nění s autom.ventilem - to je absolutní podmínka má?-li hlavy motoru na, nebo poblí? vodorysky, vlastně u plachetnice v?dycky, proto?e se hodně naklání v?emi směry. Do plastu nechoď, kvalitní nese?ene?, PVC ani PE či PP nebrat. A ten nerez bude věčnej a bez obav ?e praskne, nataví se, a navíc do něj nedá? ten ventil.
Hadice - doporučuju www.konekt.cz , sídlí v HK a v Praze, s těmi pra?skými perfekt zku?enosti, letité, fandí cvokům loďařům a na dobírku po?lou co chce?, třeba 0,5 metru. Ceny mírné.
Tlumič výfuku, mimo jiné, musí mít objem výrazně vět?í ne? je objem potrubí před a hlavně za ním, aby měla kam stéct voda po vypnutí motoru a přitom vlastní potrubí zůstalo prázdné. Potrubí od motoru a? do tlumiče ve spádu. Jinak je riziko,?e si motor ?lukne vodu a to je konečná. Kdyby něco, tak se ptej. D
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » stř led 25, 2006 6:23 pm

.
Hadice - doporučuju www.konekt.cz , sídlí v HK a v Praze, s těmi pra?skými perfekt zku?enosti, letité, fandí cvokům loďařům a na dobírku po?lou co chce?, třeba 0,5 metru. Ceny mírné.
]

[size=18]Omuva -- správně je[/size] www.konekt-hk.cz
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » stř led 25, 2006 6:26 pm

[quote="david"].
Hadice - doporučuju www.konekt.cz , sídlí v HK a v Praze, s těmi pra?skými perfekt zku?enosti, letité, fandí cvokům loďařům a na dobírku po?lou co chce?, třeba 0,5 metru. Ceny mírné.
]

[size=18]Omuva -- správně je[/size] www.konekt-hk.cz[/quote]

Hergot, proč to nepí?e velký a tučný písnena? nechci (size 18)
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » stř led 25, 2006 7:07 pm

Vratku mám starou Slu?ovickou MLP 2.24.


Myslím na tě jak na vlastního a tak mi napadlo, ?e má?-li ČKD Napajedla ( Slu?ovice sly?ím poprvé ) tj. hřídele nad sebou, tak se s čerpadlem klidně načepuj do zadního víka horní hřídele, ta se točí furt. Risknul bych navrtat do ní díru a závit pro una?eč bez demontá?e. Měl by v ní být středící důlek kde se chytne? a nějakou lehkou nesouosost vykompenzuje? měkkou spojkou. Zetor stejně točí málo. Jo do toho víka dát gufero, nebo, mo?ná lep?í kvůli případnému házení, filcový stírací krou?ek.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Monty » stř led 25, 2006 7:26 pm

Meřím budíkem.Z traktoru Zetor :-).Jakej by byl tvůj názor na el.čerpadlo.Třeba tohle http://www.dc-pump.cz/show_goods.php?ko ... 03&catid=1
Napojit to na dobíjení,čili pojede,a? nastartuje? motor.Je to asi nejjednoduch?í a nejlevněj?í ře?ení.A spotřeba 14W se dá pře?ít.A je stavěné pro neprotr?itý provoz.Myslí?,?e by mohlo kapacitně stačit...???Jinak promiň mi mojí tupost,ale nemohl by jsi mi vysvětlit nutnost toho ventilu.Já to viděl na nějakém schématu,ale nevím,k čemu to tam je.Mnoho lodí jsem vyděl bez toho.A dá se to i koupit z plastu ale stojí to hodně peněz,za takovej prd.Pochopil jsem to tak,?e ten ventil má být je?tě před tím,ne? se voda vstřekne do výfukového potrubí.Prostě mezi čerpadlem a výf.potrubím,a to min.40cm nad vodou.Nějak to moc nechápu.Představoval jsem si to jednodu?e.Čerpadlo vstřekne vodu do výfuku,tá ochladí plyn a jdou do tlumiču s kterého je ta voda vytláčená přes hadici ven z lodi.No a tesne před vystupem z lodě je smyčka,aby nenatekla voda z moře do hadice a motoru.Naco je tam ten ventil nevím...
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » stř led 25, 2006 8:30 pm

Keď má? motor pod hladinou a nezavrie? prítok chladiacej vody, tak bude tiec? stále do motoru, nie? Je tam tlak vody, ale voda sa zastavý pri protizáplavovom kuse, lebo ten je nad úroveň hladiny a voda ti začne zaplavova? motor cez výfuky z válcov. Preto je voda ktorú dáva? do výfukového potrubia vyvedená najskôr nad úroveň hladiny a potom ide dolu, je tam teda koleno 180 a keby sa v tom kolene spravila vzduchová bublina, tak voda by to nepretlačila, ako keď sa zavzdu?ní radiator. V tvojom prípade ak to po?enie? čerpadlom rovno do výfukového potrubia toto nenastane, lebo ten tlak vody od čerpadla bude dos? velký. Odvzdu?nenie schvanenhalsu-protizáplavového kusu teda neviem, neviem.
Tie pacičky na ktorých je motor majú by? na úrovni klukovky z dôvodov več?ej stability motora v náklonoch, ak sú pod motorom, tak tento má v náklone tendenciu "upadnout". Bohu?ial ja to mám tie? tak spravené, no boli na to dôvody a stabilitu v náklone rie?im dodatočným súborom opatrení.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Monty » stř led 25, 2006 8:42 pm

Asi budu muset k někomu na ?kolení.:-) Tohle má logiku.Moc dík....
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Monty » stř led 25, 2006 8:49 pm

Davide,to není ?patný nápad,ale tam je olejové čerpadlo.Má ho jenom 2.24...Slab?í 1.5 a ty silněj?í tohle čerpadlo nemají.Pokud se teda nepletu.Mám ji teď taky vyhozenou a je v Čechách.Naviděl jsem ji 4 měsíce a teď si ji nevím moc dobře představit.A jasně,?e to jsou Napajedla...proč jsem plesknul Slu?ovice nevím.Jinak co říká? na tu mo?nost s elektrickým čerpadlem???
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » stř led 25, 2006 9:02 pm

[Několik zásadních omylů
1) el. čerpadlo u výkonu 14W zdaleka nedá takový tlak, aby přetlačilo výfukové plyny, ani s injektorem
2)ví? co sou spojený nádoby ? fyzika tak 8, třídy. Nezavdu?ní?-li přívod vody a ten schvanenhals a má?-li motor pod wasrlajnou, tak po vypnutí motoru voda poteče dál samospádem a v?echno zaleje. Souhlas ??
3) ty "pacičky" ( teda motor má patky ) nejsou v ose kliky aby dr?el v náklonech lodě, ale pro to a) motor má snahu se kývat vlivem reakce na svůj krouticí moment a vibrovat práve okolo osy kliky a tam právě je potřeba tenhle krouticí moment odchytit a vibrace absorbovat. Pro sní?ení vibrací taky pomáhá oboustranně fungující tlumič mezi hlavou a něčím pevným na lodi. Tedy ne tlumič pérování.
b) má?-li do převodovky a tím i motoru opřenou stevenku musí být tato síla zase odchycena v ose. U převodovek které mají hřídele nad sebou má i převodovka svoje patky, aby se celé nepříčilo. Teda vono je to celé velká věda a tohle jen tak z principu, pro představu co se děje.
c) s tím souvisí taky tvůj problém s vlnovcem. Ten toti? musí být co nejblí? silentblokům, resp. mezi silentbloky a motorem, pokud to jde. Tam se toti? nejmíň kejve a tím nejdýl vydr?í.
A e?tě něco. Kulové kohouty pou?ívat tam kde nemrzne a nebo nezavírat. Zavřenýmu kuláku zástane v kouli vody a při sebemen?ím mrazu praskne jak ?ába. Dávám přednost Peetově ?oupátku. Cenově +- dtto.
Co dál ??
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » stř led 25, 2006 9:11 pm

teď sem je?tě kouk na ty el.čerpadla. Jsou to oběhovky které mají přetlak do 0,2 bar = 2m vody = tj. moooc málo. U? jeden metr ztratí? v lodi. a hlavně, nejsou samonasávací a ve spojení s zavzdu?. vent. by to nemakalo. ?ly by Johson čerpadla s pru?ným impelerem ( některé "deck wash " ) ale nevím jak by to bylo s ?ivotností el.motoru. Ta vlastní pumpa by to vydr?ela. Navíc ty el.motory mají tepelńou ochranu ( nemýlím-li se ) a ta sichr vypadně v nejhor?í chvíli. Mimoto jsou drahá.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti