Impeler - montáž, demontáž a konstrukce

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
Olivero
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 124
Registrován: stř bře 12, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha/Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Olivero » stř úno 18, 2009 7:44 pm

kus píše:Zdravím všechny v Novém roce a pokud by jste měli zájem,mohu Vám sem dát tabulku s impellery na nejběžnější motory a i s jejich náhradami od italské firmy,která se zabývá výrobou impellerů :crazy:

Zdravim ta Kus, hodis nam sem tie info o impelleroch?
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kus » čtv úno 19, 2009 7:25 am

Jo,spolehněte se,ale nebyl jsem tady a mám teď moc práce,která stála. Tak jak to půjde,hned to napravím!
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » úte dub 27, 2010 11:45 pm

TataSi a další, kteří tomu rozumíte, poraďte, prosím. Má smysl se šťourat do kontroly impeleru, pokud proud vody z chlazení je stejný jako byl posledních pět let a motor se nepřehřívá?
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » stř dub 28, 2010 7:33 am

Rozobrať kvôli kontrole to je somarina, keď to máš rozobraté tak jednoznačne vymeniť.
Keď ide o vlastný motor tak asi vieš koľko si najazdil a kde, ale keď si kúpíš z druhej ruky takéto istoty nemáš. Nájdu sa experti čo nádejnému zákazníkovi bez problémov nakopnú suchý motor," veď tých pár minút nemôže uškodiť". Môj príklad: suzuki 15 DF 2004 ročník z druhej ruky v dobrom stave, podľa predajcu cca 90 mh. Chladenie fungovalo bez problémov, ale napriek tomu som si kúpil impeler a dobre som robil, lebo po demontáži som zistil, že tri lopatky sú poškodené a celý impeler bol veľmi stvrdnutý, asi nebol nikdy menený. Odtrhnuté kúsky som našťastie našiel v trubkách. Keď budeš jazdiť len po rieke tak nič vážne sa nemôže stať, ale keď plánuješ dlhšiu plavbu po mori a ozaj nevieš v akom stave je impeler doporučujem vymeniť. Tých 20 EURO stojí za ten pocit, že máš to v poriadku.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř dub 28, 2010 7:51 am

Těch 5 let by měla být asi max. hranice pro výměnu u méně používaného motoru. Pokud je více používaný, tak se řídit předpisem výrobce. U starších používaných, u kterých není známo stáří a počet naběhaných motohod. se vyplatí okamžitá výměna.
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Výměna impeleru.

Příspěvekod samoliter » stř dub 28, 2010 8:12 am

Něco jsem hledal na YOU TUBE a narazil na tohle: impeller replacement outboard .
Jak se dá vyhledat, ukáže více možností, hned tá první byla: Impeller Change Mariner (Yamaha) 4 HP Outboard .
Je to názorná postupná výměna impeleru u přívěsného motoru.
Je tam i několik dalších, podobných ukázek. samoliter.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » stř dub 28, 2010 8:40 am

Ja som si tiež nafotil tú výmenu na suzuki 15 DF, keby to niekomu pomohlo môžem poslať fotky.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » stř dub 28, 2010 9:02 am

tataS píše:Těch 5 let by měla být asi max. hranice pro výměnu u méně používaného motoru.


Já to tušil, sakrapeskrucifix... :(
Uživatelský avatar
ondra
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: soutok Labe s Vltavou

Příspěvekod ondra » stř dub 28, 2010 9:26 am

Ozzie píše:Ja som si tiež nafotil tú výmenu na suzuki 15 DF, keby to niekomu pomohlo môžem poslať fotky.


Ty fotky by byly skvělý. Můžu tě poprosit?
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » stř dub 28, 2010 11:03 am

Postup je nasledovný:
1. Demontuje sa prevodovka- najprv odpojíme radenie rýchlosti potom povolíme 4 skrutky a vitiahne sa oska z motora
2. opatrne upneš nohu do zveráku s mäkkou výstuhou, aby si nepoškodil lak
URL=http://img339.imageshack.us/i/dsc04468a.jpg/]Obrázek[/URL]
3. povolíš a odstráníš 4 skrutky z telesa čerpadla, gumový krúžok odstráníš smerom hore
a potom oddelíš teleso čerpadla, pozor je na dvoch kolíkoch
Obrázek
Obrázek
4. Pozor aby ste nestratili klin, pero z osky
5. Treba čerpadlo vyčistiť a nový impeler navliecť na osku, opäť pozor na pero!!, aby sa dostal na miesto. Zabezpečuje otáčanie impelera!!!
URL=http://img227.imageshack.us/i/dsc04472.jpg/]Obrázek[/URL]
Obrázek
6. dáme naspäť teleso čerpadla. Pozor, impeler jsa otáča vyosene, to znamená, že pojde ťažko do domčeka. Dostaneme ho na miesto tak, že oskou budeme otáčať v smere hodinových ručičiek. Keď je namieste domček nasadime na kolíky a zaskrutkujeme 4 skrutky. Na skrutky používam závitové lepidlo ROZOBERATELNÉ t.j. modré.
Keď je čerpadlo staršie opotrebenejšie tak sa má kúpiť impeler a čerpadlový kit a vymení sa cele podložie čerpadla. V mojom prípade to ešte bolo OK. Nakoniec navlečieme nový tesniací krúžok (nie je to semering, je to voľnejšie)
7. medzi nohu a motor dáme tesnenie (dá sa kúpiť, alebo sa dá aj vyrobiť) osku nastrčíme späť do motora, samozrejme dbáme na čistotu.Potom zaskrutkujeme 4 skrutky opäť s rozoberateľným závitovým lepidlom a pripojíme radenie. Radenie treba rozoberať tak aby sme zapametali polohu skrutiek (počet otáčok matkou) a nebude treba potom pracne nastavovať aby nerachotilo pri radení.
Doporučujem pred plavbou vyskúšať v sude.
Uživatelský avatar
ondra
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: soutok Labe s Vltavou

Směr lopatek impeleru

Příspěvekod ondra » stř dub 28, 2010 11:12 am

Při výměně impeleru u vestavěného motoru, jsem zapoměl směr otáčení impeleru, nikde žádná šipka... někde jsem četl, že nezáleží na směru ohnutí lopatek, prý se po nastartování sami srovnají do správného směru... Se bojím aby se neurvaly..?!
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » stř dub 28, 2010 11:14 am

No nazdar. To bude hardcore...
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » stř dub 28, 2010 11:36 am

To Ondra, pri prívesnom motore sa točí impeler stále jedným smerom, lebo je nad prevodovkou, a pri montáži točíš oskou do prava v smere otáčania kľukovky motora a lopatky sa nastavia. Pri zabudovanom motore to bude asi tak isto, ale nemám stým skúsenosti.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř dub 28, 2010 12:09 pm

Felix píše:No nazdar. To bude hardcore...


vestavěný motor – snad proboha aspoň poznáš, kam se točí motor – tak se řiď podle toho

Felixi, zveřejněný návod má nějaké nepřesnosti:
1) většina motorů má řadicí táhlo dělené a rozebíratelné v dolní části nohy.
a) pod samostatným deklem nad dělicí rovinou převodovka / noha
b) je dostupný po odšroubování převodovky a jejím popotažení dolů, případně zařazením kvaltu vpřed / vzad – jak kde
c) způsob spojení je různý, od svorky na dva šroubky ( povoluje se a vyndá jen jeden a škvíra se eventuelně opatrně poroztáhne plochým šroubovákem ), po různé přešroubovací dlouhé matky – u těch je nutné při zpětné montáži dodržet správnou délku táhla
2) ve víku pumpy je simmering nebo „O“ kroužek. Před stahováním víka z hřídele je nutné hřídel předem důkladně očistit od karbonu a pod., jinak jde simmering kukat
3) vyplatí se nový impeller máznou vazelínou ( lopatky i futro )
4) při montáži impelleru zpět často unášecí jehla ráda nenápadně vypadne
5) vůle v otáčení hřídele, než se začne točit i impeller ( když s ní točíš vpravo / vlevo ) je značná a NENÍ závadou
6) víko pumpy je většinou plastové, případně je pod ním „O“ kroužek, a tím že se při utažení šroubů mírně napruží, nedovolí jim se časem povolit. já nikdy šrouby nelepil a taky se nikdy nepovolily.
7) některé impellery mají lopatky zahnuté a ty se při opačné montáži za provozu zničí – ve směru otáčení motoru musí být zahnuté dozadu po směru otáčení. To teda platí i pro rovné, i když ty se dokážou v nejhorším srovnat samy.
8) zkontrolovat spojovací gumu pumpa - vodní trubka v noze

je práce to tak na půl hoďky
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » stř dub 28, 2010 12:37 pm

To Ondra, čerpadlo pri zabudovanom motore je tiež pred prevodovkou, to znamená, že impeler sa točí jedným smerom podľa kľukovky. niektoré lode majú čerpadlo hned za motorom.
Uživatelský avatar
Jirina
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 266
Registrován: čtv kvě 27, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Jirina » pon srp 16, 2010 12:36 am

Jak často se má měnit impeler?
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon srp 16, 2010 6:55 am

Většina návodů k motorům uvádí po 100hod. Zkušenosti praví, že pokud se nedosáhne těchto hodin, tak za max. 5let. Potom již kvalita materiálu bývá špatná.
Naposledy upravil(a) tataS dne pon srp 16, 2010 7:28 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Jirina
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 266
Registrován: čtv kvě 27, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Jirina » pon srp 16, 2010 7:17 am

Narazil jsem na dva extrémy:
1) Každý rok při přípravě na sezonu /chápu, že zákazník typu MUDr., JUDr., pudr. nebude chtít řešit impeler na zahraniční dovolené a nějaká ta stovka navíc při servisu mu neroztrhá peněženku. Většinou mají lodě v ceně přes čtvrt milionu./
2) Při generální opravě motoru /to uvádí jedna nejmenovaná renomovaná značka/
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon srp 16, 2010 7:35 am

Taky záleží na typu motoru (velikosti). Ty malé se většinou gen. opravy nedočkají a materiál (syntet. guma) má omezenou životnost a stárne.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » úte led 04, 2011 8:46 am

Ahoj,
nevite nekdo prosim kde by se dal koupit impeller do vodni pumpy Jota ? Nebo pripadne celou novou pumpu Jota ? Setkal jste se nekdy nekdo s pumpou teto znacky ?

Mame v lodi marinizovany mercedes OM 615 a tam je tato pumpa pouzita pro prohaneni vody vnejsim otevrenym okruhem s vymenikem. Neni ale pohanena remenici ale je napojena nejak primo na motor pres nejakou redukci - nevim co tam na tom motoru je pripojeno puvodne, snad pry nejake servocerpadlo ci co.

Obrázek

Bohuzel presny typ pumpy neznam, jen na vicku je uveden nazev "Jota".

Kdyz jsem pri zazimovavani vyndal impeler, zjistil jsem ze uz celkem hodne pamatuje :) - netusim jak dlouho nebyl menen.

Obrázek
Obrázek


Motor byl marinizovan pred cca 20ti lety takze nevim jestli ta firma Jota jeste existuje apod.. Pri hledani na internetu jsem o techto pumpach nasel jen hodne malo - konkretne tyto odkazy

http://www.marineparts.com/p-21584-impeller-jota-pump.aspx

http://shop.torresen.com/ships_store/?p=details&ident=186405&mfc=MASE&sku=20285&prod_name=MASE+WATER+PUMP+JOTA+PM16&sectionid=10295

ale nejsou tam uvedeny zadne rozmery takze tezko rict co to je zac :(


Myslel jsem, ze rozmery impeleru budou nejake standardni, ze tam bude pasovat nejaky napr. od Johnson nebo Jabsco nebo tak neco.

Pokousel jsem se zmerit jeho rozmery (neslo to moc presne kvulu deformaci lopatek apod.)

priblizne zmerene rozmery:
vnejsi prumer cca 58mm
vnirni prumer cca 17mm
sirka 32mm

Porovnal s nabidkou impeleru na SVB tak by to mozna mohl byt typ 7 uvedeny tady na ty strance katalogu

http://www.svb.de/out/1/html/0/catalog/s_202.pdf




Johnson-No.: 09-1027B-9
Jabsco-No. :1210-0003
Nitril
57,1 mm
31,5 mm


...ale taky nemusel :( Jak to poznam jestli tam bude pasovat? Jsou rozmery nejak standartizovany ?

predem diky za pomoc
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » úte led 04, 2011 10:50 am

Asi Ti nezbude,než to zkusit, vnitřní průměr neuvádějí,ale ten se dá vždy upravit! ostatně šířka taky........
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » úte led 04, 2011 10:58 am

pokud bude pasovat na hřídel a bude stejně široký a lopatky když budou o malinko delší tak to vadit nebude ty jsou ohnuténesmí to bejt zase moc. Tak to chladit bude. Když Kubánci nacpou do starý ameriky motor z vysokozdvihu a to ješte na chdníku tak co by nešlo toto. myslím že od jabska tam nějaký pasovat bude.
Uživatelský avatar
ondra
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: soutok Labe s Vltavou

Příspěvekod ondra » úte led 04, 2011 11:09 am

Imramovský je má skladem, tak ho vezmi s sebou a porovnej na místě.

O.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » úte led 04, 2011 2:52 pm

OK, zkusim diky. Snad tam nejaky bude pasovat.

A pokud teda nejakej sezenu tak napr. na tom SVB maji z ruznych materialu - bud NEOPREN nebo NITRIL.

Je mezi nima nejakej zasadni rozdil? Jak se lisej?

koukam ze ten z NITRILovej je o cca 2EUR drazsi takze by asi mel bejt o neco lepsi. Jaky mate zkusenosti ?
Uživatelský avatar
ondra
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: soutok Labe s Vltavou

Příspěvekod ondra » úte led 04, 2011 3:04 pm

URL=http://img841.imageshack.us/i/impeler.jpg/]Obrázek[/URL]

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host