ELEKTROPOHON

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » sob úno 02, 2013 7:40 am

Jo bahno, i když je 65cm přes půl metru, máš recht a kdybych lépe četl, věděl bych už z Milošova prvního příspěvku že je to projekt z US :roll:
Já tu smyslnost odkazu vidím hlavně v tom, že je to něco zkonstruovaného, takže se v tom můžu trošku lépe orientovat. Bohužel teď na prostudování nemám čas a číst to jen tak po kusech, mi jako laikovi, nic nedá.
Pomocný pohon při plachtění, může být někdy dobrý, ale nebude to dostatečný důvod pro takovou montáž, přesto si nedokážu představit, že pod plachtami šlapu na výrobu elektriky. Bez plachet už jsem na řece cyklistu na plachetnici viděl, jestli šlapali na elektriku či přímo na šroub nevím, určitě pluli (tuším soudruzi z NDR, určitě bez vytažených plachet, ).
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » sob úno 02, 2013 8:47 am

tataS píše:Těch 100W bys mohlo vyvinout šlapáním do pedálů a to by teprve byla úspora za baterky, nabíječku, panely, motor, vrtuli apod. A toho místa, problémů a
nikdo by ti to neukradl.

No dle pokusů to vychází na jeden watt na kilogram živé hmotnosti a když by člověk připočet vypité pivo tak múžu já jezdit rovnou na plochý baterie :D
To jsme ale hooodně OT nemyslíš?
Šutrák
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » sob úno 02, 2013 9:10 am

A to fantazírování o tom "super el. pohonu", které se tady každou chvíli opakuje bez toho, že by ti fanatici byly ochotni připustit v současné době nepoužitelnou
koncepci je v pořádku? To šlapání je také "alternativní" možný pohon.
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » sob úno 02, 2013 9:17 am

To jo
Nevim jestli už to sem někdo nedával ale tady se tím zabejvaj celkem seriozně a jsou tam i grafy z reálně měřenejch hodnot. a Prúser jsou zase jen baterie a výdrž.

BLDC KONVERZE

Šutrák
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » sob úno 02, 2013 9:45 am

Takže jak to mám v plánu já:
mám hotovej a Funkční BLDC regulátor a upravenej alternátor kterej mi sedne na nohu z Orlíka otáčky budou zhruba seďet může to mít bratru 1.5 HP.Až budou děcka trošičku větší tak udělám nástavbu na Dinghy co mám k plachenici ala Tohle Baterky když budu u vody alespoň víkend tak vyndám z transita kterým jezdím 2x 75AH a v kempu si zaplatím přípojku.Nabíječku uvezu a pokud mě ďeťi nevybijou baterky úplně což asi omezím tak jim párkrát do roka neublížím.

Ale pokud si představím že s mojí plachetnicí 5.6 metru přistávám v bouřce jako k...va proti větru jen s elektrou která je na hraně když to 5hp Suzuka sotva tlačila tak bych si to nechal ujít
laborovat jo ale rovnou se na to spolehnout asi ne.
Šutrák
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 670
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » sob úno 02, 2013 2:27 pm

Šutrák, vďaka za zaujímavý link. Snaha jazdiť na elektrinu v sklze je náročný oriešok, akumlátory alebo preťažia plavidlo ktoré sa následne do sklzu nedostane, alebo ak vezmeme novšie a ľahšie lítiové akumlátory tak aspoň zatiaľ dôjde k preťaženiu finančnému ...
:( :cry:

Tatasove podnety ohľadom šľapania sú zaiste zaujímavé. Šliapanie ak aj nie veľmi na priamy pohon lode, na dlhšej preplavbe by okrem zabezpečenia potrebnej energie pre prístroje zabezpečilo aj uchovanie či vylepšenie fyzickej kondície posádky.
Už dlhšie ma se.ie, že medzi množstvom šlapadiel, rotopedov a všakovakých fitness strojov, nie je jediný ktorý by získanú energiu nemaril na zbytočné teplo. Sám by som trebars browsovanie netom či sledovanie TV rád dobrovolne podmienil súčasným šliapaním do pedálov, pokrývajúcim spotrebu danej elektrozábavy.

Ešte k prípadnej elektroplavbe v búrke.
Zažil som s 1,5t MacGregorom26 situáciu v Splitských vrátach, že som periodicky pri výjazde na vlnu potreboval využiť celý výkon (na výtlačnú plavbu normálne zaiste predimenzovaného) 60HP motora. Inak by som úžinu nedokázal proti extrémne silnému vetru v tryske a šikmým vlnám preplaviť - v danom čase sme boli jediní, asi 6 daľších rôznych plavidiel (charterové plachetnice a jeden kat) sa muselo vrátiť. S dostupným elektropohonom výkonu rádovo niekoľkých kW, by sa to nedalo ani v polovičnej sile vetra.
Samozrejme, nešlo o život, mohol som tiež obrátiť a plávať v závetrí do iného cieľa. :whist:
Ale sú extrémne situácie, keď ťa nič iné ako silný pohon nezachráni. So poddimenzovaným motorom musíš oveľa viac predvídať ale aj tak môžeš mať proste smolu.
Uživatelský avatar
maxik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 86
Registrován: úte črc 31, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Příspěvekod maxik » ned úno 03, 2013 10:28 am

Vytrženo z projektu elektroletadla:
"Koncept je to velmi pěkný, ale v současnosti prakticky nerealizovatelný. Problémem je rozdílná energetická hustota mezi benzínem a bateriemi. Energetická hustota udává, kolik energie nebo jaký výkon jsme schopni získat z jednoho kilogramu paliva. Přeměnu energie z benzínu a baterií v dopředném tahu můžeme vyjádřit poměrem 12,9kWh/kg u benzínu a 500Wh/kg u baterií. Přestože to nejde absolutně poměřovat díky rozdílným principům, tak výsledky jsou velmi vypovídající..."

Další vyčíslená proměnná.

celý článek

Jinak elektru taky fandim.

Maxik
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned úno 03, 2013 1:11 pm

Miloš, šlapaním do pedálov s prevodom na alternátor by sa dal vykúzliť aký výkon? Pri takom podovom šlapaní, trebars ako bicykel po rovine v rýchlosti 15 km/hod.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 670
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » ned úno 03, 2013 8:52 pm

Trénovaný cyklista generuje zhruba v priebehu hodiny výkon okolo 400W, v šprinte krátkodobo viac, na dlhej trati menej.
Bežný dospelý amatér v dobrej kondícii dokáže krátkodobo cca 200W, na dlhšie okolo 100W, pri pohodovej jazde asi 50W.

Bežný alternátor vyžaduje budiaci prúd a pri takýchto nízkych výkonoch by nepracoval efektívne.
Lepšie, ľahšie a asi aj lacnejšie by bolo použiť ako generátor bežný bicyklový BLDC motor s neodym magnetmi (cca 120€ aj s kontrolérom). Bicykel v ktorom by bol zabudovaný, by mohol byť použiteľný aj na jazdenie. Elektrinu by generoval uchytený v stojane s voľným zadným kolesom, ktoré má v náboji pomocný elektromotor použiteľný ako generátor dodávajúci energiu cez rekuperujúci regulátor do akumlátora.

Skúšal som to na mojom elektrobicykli - na rovinke som preradil na "horský" prevod, zapol rekuperačnú brzdu a šliapal - pohyboval som sa na rovine fest spotený o málo rýchlejšie ako krokom, čiže skoro všetka energia išla do batérie ... a zistil som, že JE TO STRAŠNÁ DRINA.
Ak by som mal mnou generovanou energiou nabiť celú 0,5kWh kapacitu batérie ebicykla, zaberie mi to vyše 6 až 8 hodín usilovnej práce. :hmm:

Nuž ale trebárs na atlantickej preplavbe by si každý člen posádky denne hodinku-dve zašliapať mohol. Každý by tak okrem zvýšenia kondície prispel k palubnej akumlovanej energii cca 100Wh, čiže do 12V akumlátora by prispel kapacitou približne 8Ah, čím sa vykryje trebárs chladnička na 3-4 hodiny.
:whist:
Záver: z hľadiska energetického sú ľudské možnosti bohužiaľ nič moc. Aj 1m2 solárneho panelu na slnku dá viac a bez námahy.
Ale ako doplnkový zdroj (s vedľajším fitness efektom) by šliapací generátor možno zmysel mal. Taktiež ak sa už všetko vybije, solárka/veterníky rozbijú/odtrhnú, dá sa ešte vyšľapať trebars vyslanie May Day v prípade núdze.
Uživatelský avatar
selinak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 133
Registrován: stř srp 03, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod selinak » ned úno 03, 2013 10:06 pm

Milos píše:Trénovaný cyklista generuje zhruba v priebehu hodiny výkon okolo 400W, v šprinte krátkodobo viac, na dlhej trati menej.
Bežný dospelý amatér v dobrej kondícii dokáže krátkodobo cca 200W, na dlhšie okolo 100W, pri pohodovej jazde asi 50W.

Bežný alternátor vyžaduje budiaci prúd a pri takýchto nízkych výkonoch by nepracoval efektívne.
Lepšie, ľahšie a asi aj lacnejšie by bolo použiť ako generátor bežný bicyklový BLDC motor s neodym magnetmi (cca 120€ aj s kontrolérom). Bicykel v ktorom by bol zabudovaný, by mohol byť použiteľný aj na jazdenie. Elektrinu by generoval uchytený v stojane s voľným zadným kolesom, ktoré má v náboji pomocný elektromotor použiteľný ako generátor dodávajúci energiu cez rekuperujúci regulátor do akumlátora.

Skúšal som to na mojom elektrobicykli - na rovinke som preradil na "horský" prevod, zapol rekuperačnú brzdu a šliapal - pohyboval som sa na rovine fest spotený o málo rýchlejšie ako krokom, čiže skoro všetka energia išla do batérie ... a zistil som, že JE TO STRAŠNÁ DRINA.
Ak by som mal mnou generovanou energiou nabiť celú 0,5kWh kapacitu batérie ebicykla, zaberie mi to vyše 6 až 8 hodín usilovnej práce. :hmm:

Nuž ale trebárs na atlantickej preplavbe by si každý člen posádky denne hodinku-dve zašliapať mohol. Každý by tak okrem zvýšenia kondície prispel k palubnej akumlovanej energii cca 100Wh, čiže do 12V akumlátora by prispel kapacitou približne 8Ah, čím sa vykryje trebárs chladnička na 3-4 hodiny.
:whist:
Záver: z hľadiska energetického sú ľudské možnosti bohužiaľ nič moc. Aj 1m2 solárneho panelu na slnku dá viac a bez námahy.
Ale ako doplnkový zdroj (s vedľajším fitness efektom) by šliapací generátor možno zmysel mal. Taktiež ak sa už všetko vybije, solárka/veterníky rozbijú/odtrhnú, dá sa ešte vyšľapať trebars vyslanie May Day v prípade núdze.


Mohli by to zavézt ve věznicích ;)

Jinak dávam elektromotorům do lodí i přes všechny překážky max dvacet let!!
...modeláři by s letadlama mohli vyprávět...tam se během dvou let komplet vyměňovaly všechny pohony...
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned úno 03, 2013 11:30 pm

100W nie je málo. Otázka je, či je porovnatelné, ak poháňam malý čln veslami, alebo šliapem do pedálov a čln poháňa elektromotor?
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon úno 04, 2013 12:26 am

Koukám,že to tu je samej mladej zobák. To si nikdo nepamatujete šlapadla na zádi plachetnice, co vyráběl P. Hellebrandt v době, kdy se na Slapech nesmělo na motor???

Klasika bylo, že manželka na tom aparátu seděla jak opice na verglu a kapitán řval: šlapej dopředu, šlapej dozadu, ty krávo kam to šlapeš??
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon úno 04, 2013 8:41 am

Opica na verklu šlapala a prevodom poháňala priamo vrtulu? Alebo elektromotor?

Rozmýšlam že taký 150W motor by na kanoe stačil, k tomu 20 Ah batériu, votovoltaický článok a šlapadlo.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon úno 04, 2013 8:55 am

Použít 20Ah baterku pro 150W motor by na tu chvíli, než by odešla asi nestálo za to. Musela by to být zatraceně velká kanoeu aby se to tam všechno vešlo
a posádka min. 2 opice (opičáci).
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 419
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » pon úno 04, 2013 9:38 am

Nestalo by za to zalozit topic "Slapaci lode" a do nej tuhle cast debaty presunout? Jit cestou clovekoeletrickyho pohonu je asi blbost, ale cistokrevna slapacka ciste na kanal muze bejt pouzitelna:
Kouknete na sneka!
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon úno 04, 2013 10:50 am

Denisi, šlapadlo honilo rovnou vrtuli.


a tady je pěknej kousek!


http://www.hybrid.cz/video-gliss-speed- ... orovy-clun
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon úno 04, 2013 2:46 pm

bahno píše:Nestalo by za to zalozit topic "Slapaci lode" a do nej tuhle cast debaty presunout? Jit cestou clovekoeletrickyho pohonu je asi blbost, ale cistokrevna slapacka ciste na kanal muze bejt pouzitelna:
Kouknete na sneka!


Nemyslím si, že jít cestou človekoelektrického pohonu je blbost. Vysvetlím prečo. Sem tam mám túžbu vyraziť na Dunaj v kánoe, s kamarátmi z lodenice, ale v zhladom k zodraným krčným stavcom je to pre mňa utrpenie. Tŕpne /trne/ mi lavá ruka a do chrbta dostávam kŕče. Takže raz za rok jeden výkend pádlujem a mesiac sa hojím. Pre mňa a podla mňa má elektropohon v zložení batéria - el. motor opodstanenie na jazerách, kde musím na motore z a do maríny, za bezvetria návrat do maríny a v prípade búrky návrat na vzdialenosť 1-2 km. Zakomponovať tam spalovací motor z generátorom, alebo namiesto neho šlapadlo, je zbytočnosť. Ísť na rieku v kanoe s elektromotorom a batériou, to je len otázka času, kedy sa budem musieť chytiť pádla. Ale ak na rieku vyrazím na 3-4 dňový splav s tým, že mám batériu 20 -40 Ah ktorú dopĺňam s votovoltaického článku a zatial čo ostatný pádlujú, tak ja v pololahu na chrbte šliapem do pedálov a dodávam do batérie asi polovičku toho, čo z nej odchádza. Na rovnakom princípe sú stavané elektrobicykle, akurát že tie nemajú fotovoltaiku. Ešte dodám, že vodáci sa do východzieho bodu odkal vyplávali , alebo speť do lodenoce dostávajú nie po vlastnej ose, ale autobusom a lodičky majú na vleku.

Najmenší elektromotor váži 5 kg, 40 Ah lithiová batéria 9 kg, votovolt.článok 15 kg a niečo by vážilo šlapadlo.
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 419
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » pon úno 04, 2013 3:19 pm

A nebylo by jednodussi si tam dat tu baterku se solarem, dobijet a slapanim pohanet naprimo kanoi? A kdyz unava/lenost preleze unosnou mez, tak pridat elektriku? Mimochodem, kanoe neni extra stabilni a koupani baterce ani panelu svedcit nebude...
Jakoze dve kolesa na kanoi a slapky na primo si predstavit dovedu, a zadna extra veda v tom neni - jednoduchy navod na vypocet kolesa je v topicu "netradicne pohony". A verim tomu, ze to slapanim nandas vetsine padlujicich.
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1362
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » pon úno 04, 2013 3:31 pm

denisi- krasna predstava ale nejak si nedovedu predstavit to zprevodovani aby jsi dostal na alternatoru ty otacky pri kterych to zacne neco rozumneho davat a nebylo to pres pul kanoe
jinak -v nejakem muzeu takovej slapohyb byl (Lešany?) a byla to docela fuska z toho nejakej voltik vyslapat
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon úno 04, 2013 3:44 pm

Bylo to v bunkrech z pohraničního opevnění pro pohon vysílaček před II.WW.
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1362
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » pon úno 04, 2013 3:46 pm

:good:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon úno 04, 2013 5:27 pm

packa píše::good:
Packa, ty chechtáčik posmeváčik :) , Miloš to kúsok vyššie pekne popísal ;) Vidím, že budem konzultovať len s Milošom. Uvažoval som aj o priamom náhone na vrtulu, ale je to problém na problém a vela ručnej zákazkovej roboty. Treba vysústružiť hriadel a prispôsobiť ju ne nejakú bežnú vrtulu, vyrobiť stevenku a utesnenie, šlapací mechanizmus s prevodmi. Ta elektrina mi pripadá jednoduchšia, motorek do 200W stojí pár korún, lahko ho nahodíš, lahko demontuješ, žiadne zásahy do lode. Votovoltaika bežne prístupná, elektromotor na bicykel tiež.
Samozrejme že moje hlavné a najjednoduchšie riešenie je Suzuky 2,5 HP, ale aj tam by som sa nevyhol úpravám. Nemal by som však žiadnu telesnú aktivitu.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon úno 04, 2013 5:40 pm

Předloni jsem viděl na podzim v Praze na výstavě Lodě na vodě kajak, kde se šlapáním hýbali pode dnem "ploutve" a tím to jelo. Jelikož tam byl i Miloš,
tak ti to může blíže popsat. Stačilo by vzít tento mechanismus (který je již vymyšlený do detailu) a umístit jej do té kanoeu. Výrazně bys ušetřil za: el. motor,
dynamo, solár. panel, baterii, regulátor, kabely vrtuli apod. O namáhání hlavy přemýšlením ani nemluvě.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » pon úno 04, 2013 5:44 pm

Pre mňa ako telesná aktivita by stačila držať pínu na tom suzuki 2,5. Ináč začal som rozmýšlať tiež o motorizácii rodinnej kanojky. Ten elektromotor by mohol stačiť na Malom Dunaji. Je cenovo výhodnejší ako benziňák a neruší ten božský kľud čo je tam do obeda. Po obede prichádzajú už "vodáci". Samozrejme nabíjať len doma, žiadné zvrhlé pokusy s rôznými zázrakmi na palube. Keď dôjde baterka tak dopádlovať. Alebo dobájsiklovať? :D
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » pon úno 04, 2013 6:06 pm

Denisi,
Možná jsi zapomněl na kolesa. Ty by byly bez převodu. :D

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti