jaký motor

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
mikives
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 35
Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

jaký motor

Příspěvekod mikives » pát zář 11, 2009 9:39 am

Ahoj, chci poprosit o radu. Mám loď 6,5 m Beluga plachetnice, předělaná kajuta, hmotnost cca 1300 kg a chtěl bych na ni použít závěsný motor. Nevím však jaký a jak silný. Chci jezdit řeky + moře. Můžete mi prosím někdo poradit co a jak a případně uvést i nějaký odkaz ? Motor nemusí být snad ani nový. Děkuji Michal
Naposledy upravil(a) mikives dne ned zář 13, 2009 6:06 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Motor.

Příspěvekod samoliter » pát zář 11, 2009 2:20 pm

Ahoj mikivesi. Na klidnou vodu by stačil motor tak do 5 koní. Ale na řeky a moře alespoň 8 - 10 koní, možná až do 15. Ať máš rezervu výkonu pro plavbu proti silnému proudu, nebo v případě zhoršení počasí a silného větru, bouře. Adresy lodních bazarů jsou i tady ve foru. Myslím, že motor 10 koní by se dal sehnat tak asi do 16 tisíc. Dá se koupit, nebo vydražit na e-bay i levnějc, ale zase 25 - 30 let starý, problém ho pak přihlásit. A jen výjimečně perfektně fungující. To když kupuješ od někoho, kdo loď a motor udržoval, a jen párkrát popojel za rok. Pokud se pro něco rozhodneš a potřebuješ najít konkrétně, klidně mi napiš SZ. samoliter.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát zář 11, 2009 5:07 pm

Ideálny prívesný motor je taký ktorý je konštruovaný na výtlačnú plavbu. Niektorý výrobcovia ho majú v ponuke, býva o výkone 8-10 k. To je ovšem ideál,záujemcu odradí vyššia cena. Ak chceš jazdiť dlhé trasy tak v každom prípade 4takt. Má nižšiu spotrebu min. o 30%. Ak pominieme rozdiel v cene za spotrebovaný benzín, tak velmi dôležité je, že pri rovnakom množstve máš večší dojazd a nemusíš vláčiť tolko benzínu. Málo kde je benzínka priamo pri vode.
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Motor.

Příspěvekod samoliter » pát zář 11, 2009 5:47 pm

Ta moje paměť. Takže motor by měl mít nohu délky L. Občas se dá koupit i délka XL, která je přímo určena na plachetnice. Nemůžu najít některé stránky a specifikace motorů, protože před časem mi antivir doporučil některé napadené uložené záznamy smazat. samoliter.
---------------------------
OT: Zanedlouho bude registrováno už 4000 příznivců J.I. To chce panáka.
---------------------------
Mikivesi. Poslal jsem Ti SZ.
Uživatelský avatar
mikives
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 35
Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod mikives » pát zář 11, 2009 6:17 pm

Samolitere, děkuju ti
Uživatelský avatar
mikives
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 35
Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod mikives » pát zář 11, 2009 6:18 pm

Jo, to máš Denis pravdu, diky
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

vlastní zkušenost

Příspěvekod Felix » pát zář 11, 2009 9:15 pm

Z vlastní zkušenosti mohu říci, že na lodi obdobných paramtrů (délka 605, pohotovostní hmotnost 1100 kg) mám vyzkoušeno, že po řece mezi zdymadly, tj. s malým proudem, mne 8 PS dvacet let starého dvoutaktního Marineru posunuje rychlostí cca 10 km/h (proti břehu). Na volné řece, v jednom z nejprudších úseků dolního Labe (Hřensko - Děčín) klesne rychlost proti břehu na průměrných 6 km/h, samozřejmě při plavbě proti proudu.
Souhlasím s Denisovým argumentem ohledně spotřeby, sám jezdím za cca 1,8 litru na hodinu, na obhajobu staršího dvoutaktu ale musím uvést, že i člověk postižený jako já (od narození mám obě přední nohy levé) dokáže takový motor udržovat a alespoň částečně i opravovat.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát zář 11, 2009 10:08 pm

jak se shodují předřečníci...
Mám to téměř to samé, suchá hmotnost 1250kg, 6,5 délky.
Záleží také na tom co ta loď "unese" a kde ji budeš provozovat. Co má doporučeno v projektu od konstruktéra.
Moje Corveetta má uvedeno 4 - 12HP.
Začínal jsem s Marinerem 4HP. Celkem to dlouho stačilo. Ale jednou na moři fouklo tak, že už nebyla žádní rezerva a to jsem se lekl.
Teď stojí nevyužitejtej, nabízím ho v bazaru jestli chceš.

Koupil jsem v roce 2007 nový 2T motor Yamaha 8cmhsxl za dobrý peníz. A nedám na něj dopustit.
Kromě jiného má pro mě význam malá váha, přenos, transport atd. Má dobíjení , dlouhou nohu Xl a ještě navíc v akci byl šroub High Trust.

Tam je rezerva dostatečná, běžný provoz na 1/3 plynu, vyjímečně na 1/2. Spotřeba příznívá. Letos jsem za 3 týdny na moři nevyjel ani 8 litrů benzínu a 2 dcl oleje. Prostě samé klady. pokud natrefíš na podobnou nabídku, neváhej a ber. Nové 2T už se neprodávají.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » sob zář 12, 2009 8:55 am

Mohu se taky podělit zkušeností s motory na lodi podobné velikosti
Souhlasím s Liborem, je dobré se řídit doporučením konstruktéra lodi. Ta moje plachetnice má 6,8m a 1600kg, na jezerech se běžně používá motor kolem 5 koní. Výrobce na moji doporučuje na řeky a moře 8-15 koní, na moře spíše 10-15.
Zkoušel jsem od 4k 2T suzuki - na přehradu dostačující, ale je tam cítit, že je to málo. Zkoušel jsem taky 6koní mercury, je to 2válec a má klidnější chod než suzuka, chová se mnohem lépe. S tím 4k se musí dávat dost plynu.
Jinak jsem spíše zastáncem 4taktních, to je můj subjektivní pocit, nemám moc rád ten nepravidelný chod dvoutaktu na volnoběh. A raději mám taky 2-válec, jeho klidný a tichý kultivovaný chod. Zkoušel jsem ještě Yamahu 4T 6k, nyní používám Hondu 8k a Hondu 10k, zkoušel jsem i Mercury 15 koní
Poznatky jsou tyto - Těch 15 koní se skoro v ničem nelišilo od 10koní, tedy ve výkonu, ale byla dost větší spotřeba. Ta plachetnice ve výtlačné plavbě už stejně rychleji nepopluje.
Ten starý 8koní považuji za dostatečný, mám jej u nás na přehradě, kde hrozí ukradení. Běžný provoz na 1/3plynu, pluje asi 4,5uzlu, max je 6,6kn při 3/4plynu.
Nová Honda 10k - mám s vrtulí High trust 10x6,5 a jeví se jako optimální, mám ji na delší výpravy a moře. Chová se podobně jako 8k, max je 7,5 uzlu na 3/4plynu. Tedy je tam dost rezervy pro horší situace. Při plavbě proti vlnám 1-2m a větru 40kn jsme zvládli asi 4míle do zátoky, rychlost ale 3-4kn.
Je dobrá se taky kouknout na další parametry - jako je objem motoru. Ten má podstatný vliv na hodnotu točivého momentu, který se ale lodních motorů neuvádí. Má však jistě vliv na to jaký rozměr vrtule se dá namontovat. A podle toho pak se jinak chová v rozsahu otáček 1000-3000, kde se asi v praxi pohybujeme. (nemluvím o motorácích, kde se často jezdí na plný plyn)
Ještě jiný poznatek - některé motory např. Yamaha a Honda vyrábí motor 6 a 8 koní shodné konstrukce, se stejným objemem, pouze jinak nastavený karburátor. Často je tam značný rozdíl v ceně. V praxi se pak chovají skoro stejně, rozdíl výkonu se pozná až ve vysokých otáčkách.
Proč o tom přemýšlet - motor 5koní/1Válec má objem cca120ccm, 6koní pak je dvouválec 200-220ccm. Tedy papírový rozdíl 1koně se v praxi jeví, jako by byl ten 6k dvakrát silnější.
To jsou tedy moje zkušenosti a subjektivní názory, třeba někomu pomohou.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » sob zář 12, 2009 12:02 pm

S tím obsahem a počtem válců u motorů 6HP to je trochu jinak. Tak velký obsah má pouze 2válcová Yamaha 6+8HP 197ccm.
Jinak tak silné motory (6HP) jsou všechny 1 válce s obsahem mnohem menším.
Suzuki 4+5+6 136ccm
Parsun 5 112ccm
Selva 5+6 135ccm
Tohatsu 6 123 ccm
Mercury 6 123 ccm (údajně stejný motor s Tohatsu)
Honda 5 127 ccm
Yamyha 6+8 197 ccm-2válce.
Dříve se dělali 2 válce i Evindure a Johnson ale ty neměli taky tak velký obsah.
Samozřejmě zvuk dvouválce a jeho kroutící moment jsou lahodnější uchu ale z důvodu ceny a levnější výroby pro tyto
"rekreační motory" přešli všichni výrobci na 1 válce.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » sob zář 12, 2009 12:59 pm

Chtěl jsem tím přiblížit, že může být dost rozdíl mezi motory stejného výkonu např.6 koní
konkrétně Suzuki 6 jednoválec se bude se svým objemem a malou vrtulí projevovat mnohem hůře než ta Yamaha F6 dvouválcová s větší vrtulí.
Nemluvím ale o výkonu v nejvyšších otáčkách.
Taky Honda dělala do r.2002 motor o objemu 197ccm s výkonem 6 a 8 koní. Občes se objevuje na e-bay.

Při nákupu nového motoru je ten cenový rozdíl značný, u starších už tolik ne.
Ale taky byla nedávno akce u Yamahy, kdy ten motor F6 byl nový za 39 tis. Kč.

Měl jsem dříve taky 15let starý Honda BF75, velmi povedený, takřka nezničitelný 4takt 2V. dnes se objeví občas za cca 13tis. Novější model BF8 (do 2002) měl jen kosmetické změny. Hondu jsem zvolil pro její spolehlivost.
Vycházím z informací z německa, kde je nápadně často na prodej Yamaha s poruchou zap. cívky nebo CDI modulu zapalování.
Taky u Mercury to není výjimka.
Ale ne každý bude investovat do nového, tak třeba někomu pomůžou takové informace.
Dost zásadní rozdíly jsou mezi motory 8-10koní ve výkonu alternátoru, katalogový údaj to neřekne. Mám na mysli fakt, při jakých otáčkách dosahuje udávaný proud. Pokud to někoho bude zajímat, mohu se podělit s naměřenými údaji.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 833
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 2

jednoválec versus dvouválec

Příspěvekod Renda » sob zář 12, 2009 1:06 pm

Za největší problém při přechodu z jednoválce na dvouválec vidím váhu, která je téměř dvojnásobná. To si každý musí zvážit, jestli mu ta kultivovanost chodu a lahodnost zvuku za to stojí.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » sob zář 12, 2009 1:24 pm

Na gumovém člunu ano, ale u lodi s váhou 1300kg mi ten rozdíl 10-15 kg je jedno. Leda při přenášení do auta.
Ten rozdíl v kultivovanosti, hluku a vibracích mi osobně stojí za to.
Stejný názor mám na dvoutakty. Liborova Yamaha 8 je tuším taky dvouválcová.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » sob zář 12, 2009 2:03 pm

Ano dvouválec, obsah 165ccm, váha nějakých 27 kg.


Kdo má zájem ještě se prodává nová
Obrázek
http://www.nauticagoldfish.com.br/produ ... _hp_cmh_2t
za nějakých 32 500,-kč
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » sob zář 12, 2009 2:21 pm

Ovšem ta doprava z Brasilie by tu cenu asi dosti prodražila.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: vlastní zkušenost

Příspěvekod david » sob zář 12, 2009 2:42 pm

[quote="Felix"]Z vlastní zkušenosti mohu říci, že na lodi obdobných paramtrů (délka 605, pohotovostní hmotnost 1100 kg)
quote]

zadání: Mám loď 6,5 m hmotnost cca 1300 kg a chtěl bych na ni použít závěsný motor, bla,bla,bla

teda vážení, nějak nechápu, jak můžete říkat "loď stejných nebo podobných parametrů" a od boku střílet výkony, délky nohy a nedej bože i parametry vrtule, když nevíte jaký je tvar trupu.
felix má, pokud vím, plachetnici. může to být plachetnice ( pochybuju, to by napsal ) , může to být výtlak a stejně tak i loďka s klouzavým dnem.
No a v tom momentě jsou všechny vaše soudy a rady na prd.
takže především by měl pan šťastný a zřejmě šťastně nevědomý majitel seznámít zdejší veřejnost se VŠEMI PARAMETRY, no a pak by se teprv dalo fundovaně radit. pokud se v tom nevyzná, nechť pošle foto
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » ned zář 13, 2009 4:46 pm

Ahoj tenhle motor je na prodej za 12000,je to 2T.
Obrázek
Uživatelský avatar
mikives
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 35
Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod mikives » ned zář 13, 2009 5:55 pm

[quote="bomba"]Ahoj tenhle motor je na prodej za 12000,je to 2T.

Ahoj, prosím tě, kolik to má koní...nevorientuju se v tom zatím..začínám. díky
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1813
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » ned zář 13, 2009 6:39 pm

Je na něm 8.0 , takže by to měl být 8koňový motor.
Uživatelský avatar
brtnik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 40
Registrován: stř črc 15, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vysočina

Vereránům zvoní hrana!

Příspěvekod brtnik » stř lis 25, 2009 4:29 pm

Ahoj přátelé,
na ministerstvu dopravy ČR, oddělení vnitrozemské plavby jsem zjistil:

Pro přívěsné lodní motory na malých plavidlech platí následující omezení:
1) Přívěsný motor nesmí být starší 25 let. Tato podmínka platí i u motorů, které jsou již zapsány v lodním osvědčení.
Platnost lodního osvědčení osvědčení, v němž je zapsán motor starší 25 let, nebude prodloužena, takový motor je nutné vyměnit.
2) Přívěsný motor malého plavidla, které má být zaevidováno v plavebním rejstříku České republiky, musí splňovat podmínky (zejména emisní limity) pro uvedení na trh Evropského společenství. V současné době platí přechodné období pro splnění tohoto požadavku, na základě zásahu Evropské komise však bude toto přechodné období přibližně do konce tohoto roku zrušeno.
3) Pro nově instalovaný (vyměněný) přívěsný motor malého plavidla již zapsaného v plavebním rejstříku platí stejné podmínky jako pro motor nově evidovaného malého plavidla.
4) Pro motory malých plavidel nepodléhajících evidenci platí teoreticky stejné podmínky, pokud jde o emisní limity.
Z hlediska druhu motoru (dvoudobé - čtyřdobé) se podmínky pro použití na malém plavidle nerozlišují.
Tož, mrkněte se na štítek Vašeho motoru :-)
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1813
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » stř lis 25, 2009 4:33 pm

Tohlese týká přívěsných motorů, jak je to ale s motory zabudovanými? Je tam také nějaké omezení?
Uživatelský avatar
brtnik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 40
Registrován: stř črc 15, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod brtnik » stř lis 25, 2009 4:43 pm

Nevím, ptal jsem se toliko na závěšáky.
Nevíte někdo, jak se zbavím nepodařeného článku? Nemohu se s ním vrátit do editace...
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Re: vlastní zkušenost

Příspěvekod Felix » stř lis 25, 2009 6:49 pm

david píše:teda vážení, nějak nechápu, jak můžete říkat "loď stejných nebo podobných parametrů" a od boku střílet výkony, délky nohy a nedej bože i parametry vrtule, když nevíte jaký je tvar trupu.


Tedy... ehm... kdybych nevěděl, jaký je tvar trupu, netroufl bych si radit, ale když on hned v prvním příspěvku tazatel mluví o své Beluze... :whist:
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: vlastní zkušenost

Příspěvekod david » stř lis 25, 2009 7:23 pm

Felix píše:
david píše:teda vážení, nějak nechápu, jak můžete říkat "loď stejných nebo podobných parametrů" a od boku střílet výkony, délky nohy a nedej bože i parametry vrtule, když nevíte jaký je tvar trupu.


Tedy... ehm... kdybych nevěděl, jaký je tvar trupu, netroufl bych si radit, ale když on hned v prvním příspěvku tazatel mluví o své Beluze... :whist:


jo, až na to, že příspěvek byl posléze editovanej. původně nebylo o beluze ani čáry
Uživatelský avatar
vesnican
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: sob črc 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hýskov

Délka nohy motoru

Příspěvekod vesnican » pát led 15, 2010 8:54 pm

Ahoj vespolek, prosil bych, zda mi někdo neporadí, jak se volí délka nohy... Mám pěti metrový kajuťák, a po jeho pořízení jsem koupil motor s nohou krátkou. Ne že bych se s někým radil, prostě byl a cena byla výborná, tak jsem do toho šel. Po motoru mi však již při druhé sezóně zbyli uřezané bowdeny, nyní opět koukám po nějaké koupi... Ty které se mi ale líbí, mají nohu dlouhou... Možná je to ale dobře? nevím a tak prosím o radu: kolik mám mít hořejšek propelleru od dna lodi? nebo osa? nevím jak se to měří a kótuje...
Předem děkuji za radu.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti