Prosim poradte. Mam kupeny mensi cln (ako keby sportovy) 4,5m dlhy sirka 2 m, a k tomu Yamaha 70HP, lod je tazka bez motora 230 kg. Cln je stavany max pre 4 osoby. Ked sme 2ja na nom, bezproblemov sa dostanem do sklzu, ako 3-4 osoby, tak uz velmi tazko, lod sa zadkom dost bori, jedna osoba musi ist na prednu cast lode - az do predu na spic, az sa lod nakloni predkom dole, a tym sa uz potom dostanem do sklzu.
Bolo by dobre nejako zmenit vrtulu, jej stupanie, ci ine? Asi mam nejake klasicke stupanie, mozem zistit.
Alebo sa opytam technicku otazku: V akom uhle, ci v akom sklone (zvisle) ma byt motor - noha, ked je lod volne na vode: Kolko, 90° ??? Lebo ked dviham motor, a sme 4 osoby, tak sa mi javi, ze chcelo by to spodok nohy motora posunut trocha dopredu, a by som sa mozno do sklzu uz dostal. Javi sa mi to mozno aj to, ako keby motor nebol v spravnom uhle umiestneny na lodi. Je to mozne, ako to ma byt?
Poradte prosim na bijoz@isternet.sk
Zvysenie vykonu Yamaha 70 HP - lod do sklzu.
Moderátoři: vilma, Pepa, david
Já mám člun těžší, než tvůj a mám také Yamahu 70 HP. I se 4 osobami mi to z vody vyjede v pohodě, bez problémů. Původní majitel tvrdil, že to takto vyjelo s lidmi i lyžařem, to jsem ještě nezkoušel. Uvažovat nad zvyšováním výkonu motoru - tudy myslím cesta nevede.
Mám to odzkoušeno se 2 propellery průměr 300 mm, stoupání 100 mm - 4 listá D4 x 12,5x19R a stejný průměr a stoupání - 3 listá. Zrcadlo mám podseknuté cca 10 stupňů a když mám 0 trim, tak je díky konstrukci noha téměř svisle. Pokud ve skluzu trimuji a nohu zvednu více, tak se člun rozhoupe, jako by jel po vlnách. Na budíku bys měl mít ukazatel trimu, mám to tak 1-2 čárky nad nulovou polohou a jede to klidně.
Pokud máš motor v pořádku a nepovede se vytrimovat, tak bych to řešil zátěží ve špičce lodi. Já tam mám 80l nádrž a jednu 20l vzadu. Ale jak jsem psal, tak to z vody vytáhnu se 4 osobami, i když je ta nádrž ve špičce prázdná.
Využiji tento příspěvek a zeptám se znalců: Jak se liší z hlediska tahu 3 listý a 4 listý propeller se steným průměrem a stoupáním? Jakou byste dali na vodní lyžování?
Mám to odzkoušeno se 2 propellery průměr 300 mm, stoupání 100 mm - 4 listá D4 x 12,5x19R a stejný průměr a stoupání - 3 listá. Zrcadlo mám podseknuté cca 10 stupňů a když mám 0 trim, tak je díky konstrukci noha téměř svisle. Pokud ve skluzu trimuji a nohu zvednu více, tak se člun rozhoupe, jako by jel po vlnách. Na budíku bys měl mít ukazatel trimu, mám to tak 1-2 čárky nad nulovou polohou a jede to klidně.
Pokud máš motor v pořádku a nepovede se vytrimovat, tak bych to řešil zátěží ve špičce lodi. Já tam mám 80l nádrž a jednu 20l vzadu. Ale jak jsem psal, tak to z vody vytáhnu se 4 osobami, i když je ta nádrž ve špičce prázdná.
Využiji tento příspěvek a zeptám se znalců: Jak se liší z hlediska tahu 3 listý a 4 listý propeller se steným průměrem a stoupáním? Jakou byste dali na vodní lyžování?
- romanva
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 67
- Registrován: úte bře 10, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Česká Třebová
- Kontaktovat uživatele:
Nejsem znalec, ale měl jsem čtyřlistou vrtuli s nastavitelným stoupáním (než jsem ji ztratil), a zátah při rozjezdu proti třílisté vrtuli se mi zdál o mnoho vyšší - měl jsem co dělat abych se udržel kormidla - ale zdá se mi, že ve vysokých otáčkách má větší ztráty. Třílist se mi proti tomu zdá takový vláčný. Mám relativně slabý motor na velikost lodě -90koní na 6m a v šesti lidech, tj nějakých 1500kg i s bagáží a plnou nádrží to mělo se čtyřlistem zrychlení při rozjezdu neuvěřitelný . Do skluzu to chvilku trvalo. Na druhou stranu se mi nepodařilo dostat motor přes 4000 otáček ani na nejmenší stoupání.
- dracik
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 128
- Registrován: pát zář 07, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Zemplínska Šírava
Stvorlista ovela lepsie drzi lod v sklze pri mensich rychlostiach.
Pre priklad na stvorlistej sa udrzim v sklze na cca 35km/h a na trojlistej potrebujem 42km/h, inak je uz padanie zadku neudrzatelne.
Pri mensich rychlostiach nie je rozdiel badatelny, pri vacsich je to viac menej o tom istom.
Pozor trojlista a stvorlista vrtula rovnakeho stupania znamena, ze stvorlistu treba pocitat ako keby mala stupanie o 1 vacsie, t.j. motor bezi o cca 150-200 otacok nizsie na plny plyn (moze aj o viac - zavisi od krivky tociveho momentu, pokial je ta vrtula pre neho uz prilis tazka).
Myslim, ze hlavny a prijemny rozdiel je ta minimalna rychlost v sklze.
p.s.
V kazdom pripade, ak ma ten motor naozaj 70 koni, tak musi do sklzu ist uplne bez problemov aj pri plnej zatazi.
Ako ten cln stoji na vode? Ak je prilis zanoreny vzadu, t.j. tazisko vo vode je prilis vzadu, tak moze mat problemy, ale je to len jeho nespravnym vyvazenim, treba rozmyslat nad presunom baterii, nadrzi a pod. do prednej casti.
Pre priklad na stvorlistej sa udrzim v sklze na cca 35km/h a na trojlistej potrebujem 42km/h, inak je uz padanie zadku neudrzatelne.
Pri mensich rychlostiach nie je rozdiel badatelny, pri vacsich je to viac menej o tom istom.
Pozor trojlista a stvorlista vrtula rovnakeho stupania znamena, ze stvorlistu treba pocitat ako keby mala stupanie o 1 vacsie, t.j. motor bezi o cca 150-200 otacok nizsie na plny plyn (moze aj o viac - zavisi od krivky tociveho momentu, pokial je ta vrtula pre neho uz prilis tazka).
Myslim, ze hlavny a prijemny rozdiel je ta minimalna rychlost v sklze.
p.s.
V kazdom pripade, ak ma ten motor naozaj 70 koni, tak musi do sklzu ist uplne bez problemov aj pri plnej zatazi.
Ako ten cln stoji na vode? Ak je prilis zanoreny vzadu, t.j. tazisko vo vode je prilis vzadu, tak moze mat problemy, ale je to len jeho nespravnym vyvazenim, treba rozmyslat nad presunom baterii, nadrzi a pod. do prednej casti.
Vyzkoušej člun ve dvou lidech. Nejdřív je posaď dopředu. Potom jednoho dopředu a druhého na zadní sedala. Popiš co to dělá.
Změň "zasedací pořádek" na lodi. Těžcí dopředu, lehcí dozadu a zády ke směru jízdy.
Všechno těžké vpřed!
Máš na motoru otáčkoměr?
Kolik váží motor?
Pamatuj:
Přetížené letadlo neletí!
Umí jenom jezdit po zemi.
Změň "zasedací pořádek" na lodi. Těžcí dopředu, lehcí dozadu a zády ke směru jízdy.
Všechno těžké vpřed!
Máš na motoru otáčkoměr?
Kolik váží motor?
Pamatuj:
Přetížené letadlo neletí!
Umí jenom jezdit po zemi.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti