SPOTŘEBA PALIVA - Proč mi to moc žere?
Moderátoři: vilma, Pepa, david
SPOTŘEBA PALIVA - Proč mi to moc žere?
Různými vlákny proběhly dotazy,
Proč mají příliš velkou spotřebu naše motory?
Pojďme vkládat do jednoho vlákna všechy možné i nemožné důvody
a možná společně odhalíme Tajmství velké /malé/ spotřeby.
xxxxx
Podchlazený motor /nedovírající termostat/
Zaseknutý plovák v karburátoru
Špatně seřízený motor
atd. atp.
Proč mají příliš velkou spotřebu naše motory?
Pojďme vkládat do jednoho vlákna všechy možné i nemožné důvody
a možná společně odhalíme Tajmství velké /malé/ spotřeby.
xxxxx
Podchlazený motor /nedovírající termostat/
Zaseknutý plovák v karburátoru
Špatně seřízený motor
atd. atp.
To je dost problematická otázka. Bez znalosti detailů může být důvodem vysoké spotřeby prakticky cokoliv. Jen namátkou co mě napadlo teď . Nevhodná vrtule, těžká ruka na plynu, někde přidřené ložisko, vlny nebo protiproud, benzín, nafta, teplo ale i zima, svíčky, filtry, zapalovací kabely, špatně startující motor, sytič (pokud je) ....... A to je jen to co mě napadlo v průběhu psaní.
- ondra
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 392
- Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: soutok Labe s Vltavou
Poradíte mi, jaký režim pro mě bude ekonomičtější?
výtlak 20Kmh/2000ot./min., nebo
skluz 30Kmh/3200ot./min.?
Nikdy jsem to neměřil, ale je mi jasný, že to bude ovlivňovat spoustu faktorů, ale při tom výtlaku mi připadá, že hrnu děsnou vlnu..
loď 6m, motor 110koní, výtlak 1,3 t, nemám trup do V, je to spíš starší koncepce s rovným zadkem.
díky za radu.
Ondra
výtlak 20Kmh/2000ot./min., nebo
skluz 30Kmh/3200ot./min.?
Nikdy jsem to neměřil, ale je mi jasný, že to bude ovlivňovat spoustu faktorů, ale při tom výtlaku mi připadá, že hrnu děsnou vlnu..
loď 6m, motor 110koní, výtlak 1,3 t, nemám trup do V, je to spíš starší koncepce s rovným zadkem.
díky za radu.
Ondra
- ondra
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 392
- Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: soutok Labe s Vltavou
Vestavný Volvo Penta aq 110, Z náhon, 4takt, 4 válec, 1,8l. Dva karburátory, bez vstřiku a ostatníní elektroniky..Než jsem nainstaloval trim klapky, vůbec nešel do skluzu, dnes již jde mezi 20 - 30kmh.
Naposledy upravil(a) ondra dne ned črc 25, 2010 10:15 pm, celkem upraveno 1 x.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Jirina píše:Platí i to, že nevhodný tvar trupu lodi a jeho používání při jiné rychlosti, než na jakou byl určený může znamenat vysokou spotřebu u motoru, který by na jiné lodi měl normální spotřebu?
Platí to, že používání trupu lodi při jiné rychlosti ( režimu plavby ) než na jakou byl určený ( navržený ) zcela jistě znamená vysokou spotřebu.
Motoru je srdečně jedno, na čem je instalovaný a žere podle výkonu který momentálně podává.
- ondra
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 392
- Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: soutok Labe s Vltavou
A teď bych měl zapeklitý dotaz. Mám Volvo Penta 110HP, 1,8l, 4 válec, ale zistil jsem, že hlavu mám z dvoulitru. Kdysi původnímu majiteli praskla a dal tam co zrovna sehnal. Tak by mně zajímalo, jak to mám se spotřebou a výkonem.
Bude tam asi malá komprese, tudíž koně šli dolů, o kolik asi? Dá se to spočítat? Hrozí nějaké vedlejší ůčinky? únava materiálu atd.. Na 110 koní to jede max. 30 nic moc, ale spotřeba mi připadá překvapivě malá 10-12l/h.
díky za odborný rozbor mého problému.
Bude tam asi malá komprese, tudíž koně šli dolů, o kolik asi? Dá se to spočítat? Hrozí nějaké vedlejší ůčinky? únava materiálu atd.. Na 110 koní to jede max. 30 nic moc, ale spotřeba mi připadá překvapivě malá 10-12l/h.
díky za odborný rozbor mého problému.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Přesněji spočítat asi dosti těžko. Komprese se dá změřit a při znalosti orig. přibližně odvodit podle obsahově podobných motorů s podobnými kompresemi úbytek
výkonu. Je také otázka v čem se ten 2litr lišil jestli ve vrtání ( to by asi ta hlava nepasovala), nebo ve zdvihu a to by šla odfrézovat na správnou výšku.
Základní otázka je, jestli ti jde o rychlost bez ohledu na spotřebu, potom je třeba sehnat správnou hlavu (otázka je jak moc je ten motor ojetý a jestli mu zvýšení
komprese bude dělat dobře), nebo o spotřebu a potom nemá cenu něco řešit. Ten současný výkon ovšem těžko zjistíš.
výkonu. Je také otázka v čem se ten 2litr lišil jestli ve vrtání ( to by asi ta hlava nepasovala), nebo ve zdvihu a to by šla odfrézovat na správnou výšku.
Základní otázka je, jestli ti jde o rychlost bez ohledu na spotřebu, potom je třeba sehnat správnou hlavu (otázka je jak moc je ten motor ojetý a jestli mu zvýšení
komprese bude dělat dobře), nebo o spotřebu a potom nemá cenu něco řešit. Ten současný výkon ovšem těžko zjistíš.
- romanva
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 67
- Registrován: úte bře 10, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Česká Třebová
- Kontaktovat uživatele:
Ondro, já mám 6m a váha prázdné něco kolem 1t. Motor mám Mercruiser 90hp, což je relativně málo, ale v šesti lidech a s blbou vrtulí (Pomalou) se mi motor přetáčí. Do skluzu jde podle GPS cca v 27km/h a maximálně podle GPS jede 42. Už mám novou vrtuli, tak jen to odzkoušet.Podle výpočtů a tabulek bych se měl dostat někde kolem 50km/h. SPotřebu mám 10-12L/h což se mi zdá na velikost lodě velice slušné. K tvému problému si myslím, že nejjednodušší co můžeš udělat, je změřit tlaky ve válcích. Výsledná hodnota dost napoví o stavu a poměrech v motoru a je to otázka 5ti minut.
Ještě taky jsem nevyčetl kolik máš otáček na plný plyn - nemáš těžkou vrtuli? Já to tak měl než jsem zjistil jakou potřebuju a s první vrtulí jsem to dostal do skluzu jen když jsem přestěhoval za jízdy posádku dopředu a stejně to nedalo víc jak asi 3200 otáček a rychlost kolem 35Km. Jestli ti to víc jak těch 3200 nedá, tak si myslím že je to málo. Já mám max. výkon při 4500-4800.
Možná že v motoru vůbec nemusí být chyba. Že je hlava z dvoulitru nemusí znamenat ztrátu výkonu.
Ještě taky jsem nevyčetl kolik máš otáček na plný plyn - nemáš těžkou vrtuli? Já to tak měl než jsem zjistil jakou potřebuju a s první vrtulí jsem to dostal do skluzu jen když jsem přestěhoval za jízdy posádku dopředu a stejně to nedalo víc jak asi 3200 otáček a rychlost kolem 35Km. Jestli ti to víc jak těch 3200 nedá, tak si myslím že je to málo. Já mám max. výkon při 4500-4800.
Možná že v motoru vůbec nemusí být chyba. Že je hlava z dvoulitru nemusí znamenat ztrátu výkonu.
- romanva
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 67
- Registrován: úte bře 10, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Česká Třebová
- Kontaktovat uživatele:
Fakt bych to zkusil s tou vrtulí. Taky jsem tomu moc nevěřil, než jsem to sám vyzkoušel a zjistil, že s menším stoupáním se mi zvýší rychlost. Otáčky se dostanou tam kam mají a motor je optimálně využitý. Já mám převodový poměr 2:1 a vrtuli 13-3/4 x15.
Průměr 12" se mi zdá dost malý na 110koníků. Stoupání se dá i změřit.
Průměr 12" se mi zdá dost malý na 110koníků. Stoupání se dá i změřit.
- Milos
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 670
- Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Bratislava
Ondro, navrhujem skusit vrtulu s menším stupanim cca o 20-25%.
Zniži sa odpor vody a motor dosiahnutím vyšších otáčok odovzdá vyšší výkon.
Bohužiaľ, aj si viac vezme z nádrže ... a to asi aj pri stredných otáčkach.
Niekedy sa oplatí laborovať s vrtulami a pred plavbou osadiť vhodnú vrtulu s ohľadom na zaťaženie lode (viac ľudí = menšie stúpanie vrtule) a predpokladaný režim plavby sklz/výtlak (vyššie stúpanie pri pomalej výtlačnej plavbe lepšie využije krútiaci moment motora, šetrí sa palivo).
Zniži sa odpor vody a motor dosiahnutím vyšších otáčok odovzdá vyšší výkon.
Bohužiaľ, aj si viac vezme z nádrže ... a to asi aj pri stredných otáčkach.
Niekedy sa oplatí laborovať s vrtulami a pred plavbou osadiť vhodnú vrtulu s ohľadom na zaťaženie lode (viac ľudí = menšie stúpanie vrtule) a predpokladaný režim plavby sklz/výtlak (vyššie stúpanie pri pomalej výtlačnej plavbe lepšie využije krútiaci moment motora, šetrí sa palivo).
Po opravě vršku ojetého motoru /zarboušení ventilů a sedel/ motor chvíli jezdí ale, časem odejde na klice. Změřil bych tlaky válců a tlak oleje u zahřátého motoru a hodnoty porovnal se stejným funkčním motorem.
Ke zvyšování komprese je možné přistoupit pouze u motoru, který je ve stoprocentním stavu /klika, šálky, písty, kroužky/
Ke zvyšování komprese je možné přistoupit pouze u motoru, který je ve stoprocentním stavu /klika, šálky, písty, kroužky/
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Průvodním jevem zvýšení komprese u starého motoru bývá podstatně zvýšená spotřeba oleje. Cucá jej vodítky a oběhanými stěracími kroužky.
Stěrací kroužky se dají nahradit řezanými (průžnými) např Goetze ale výměna vodítek ventilů nebývá vždy možná. U některých motorů bývají
na vodítkách gumové kroužky jejichž výměna dočasně pomůže. Pořád ale chybí informace, kolik ten motor má najeto motohodin a jaké jsou
tlaky ve válcích. Vzhledem k výměně hlavy bych předpokládal, že ten motor již má dosti práce za sebou. Ono dávat pouze částečně dohromady
oběhaný motor bývají vyhozené peníze bez výbrusu a nových ložisek na klice. Viz víše že zvýšení komprese se u starého motoru projeví zvýšeným
namaháním ložisek na klice a jejich odejitím.
Stěrací kroužky se dají nahradit řezanými (průžnými) např Goetze ale výměna vodítek ventilů nebývá vždy možná. U některých motorů bývají
na vodítkách gumové kroužky jejichž výměna dočasně pomůže. Pořád ale chybí informace, kolik ten motor má najeto motohodin a jaké jsou
tlaky ve válcích. Vzhledem k výměně hlavy bych předpokládal, že ten motor již má dosti práce za sebou. Ono dávat pouze částečně dohromady
oběhaný motor bývají vyhozené peníze bez výbrusu a nových ložisek na klice. Viz víše že zvýšení komprese se u starého motoru projeví zvýšeným
namaháním ložisek na klice a jejich odejitím.
Naposledy upravil(a) tataS dne pon srp 02, 2010 3:55 pm, celkem upraveno 1 x.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
dovolil bych si poznamenat, že nejde o zvýšení kompresního poměru, ale nejvýš o dosažení původního. tedy proč obavy o kliku?
dál si myslím, ale nevím, že bude mezi 1,8 a 2,0 l jen rozdíl ve vrtání. proč by dělali dvě kliky a ojnice, když stačí dát do stejnýho bloku větší vložky a písty. Hlava bude placatá, pro oba motory stejná.
dál si myslím, ale nevím, že bude mezi 1,8 a 2,0 l jen rozdíl ve vrtání. proč by dělali dvě kliky a ojnice, když stačí dát do stejnýho bloku větší vložky a písty. Hlava bude placatá, pro oba motory stejná.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host