Kavitační deska

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
pogho
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 38
Registrován: sob črc 05, 2014 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Malý Dunaj

Kavitační deska

Příspěvekod pogho » úte srp 12, 2014 11:03 pm

Dobrý deň.
Flákaním sa po netových ponukách pre lode a lodné motory som natrafil na doplnok motora z názvom "deska stabilizační". Citujem popis :" Kavitační desky které zabraňují kavitaci propelleru, snižují vibrace motoru a zvyšují rychlost lodě. " Aké máte s týmto doplnkom lodného motora skúsenosti?
Ďakujem :O)
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Kavitační deska

Příspěvekod david » úte srp 12, 2014 11:34 pm

když zabraňuje kavitaci, měla by se jmenovat antikavitační

a tak už nějak cítím, že to je na censored. každej slušnej přívěsnej motor už antikavitační desku má :whist:
Uživatelský avatar
pogho
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 38
Registrován: sob črc 05, 2014 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Malý Dunaj

Re: Kavitační deska

Příspěvekod pogho » úte srp 12, 2014 11:49 pm

"david"...na inej stránke som ten výrobok našiel pod iným menom : "Hydrostabilizátor pro lodní motory"...
s popisom : Hydro-stabilizátory pro závěsné lodní motory zlepšují jízdní stabilitu, loď se dostane znázeji do kluzu a chová se klidněji, což šetří palivo a zlepšuje jízdní vlastnosti. Snadná montáž. Šrouby jsou součástí balení.

POROVNÁNÍ RYCHLOSTI:
Výrazně vyšší rychlost (až 20%) mezi 3000 a 4500 otáček motoru
Méně než 3000 otáček většinou stejné hodnoty
Na startu rychlejší akcelerace (0 až 30 km / h až o jednu vteřinu)

Při 3000 otáčkách úspora paliva 25%

nejako moc sa mi to nezdá :O)
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř srp 13, 2014 8:11 am

Ta úspora je kec. Když to má stejné hodnoty, tak jak to může dělat úsporu 20%? Trochu to zklidňuje chvění motoru ve vyšších otáčkách.
Ta vyšší rychlost na startu je neměřitelný údaj, zvláště o 1s. Pokud je s tím správně nastavený trim motoru, tak to u silnějších motorů
pomáhá k rychlejšímu nástupu do skluzu. Ovšem na to má vliv stále také řada jiných faktorů, které se tímto zázračně neodstraní.
Osobně vím, že to u motoru 6HP má největší přínos v tom, že při pohybu v přístavišti se tolik nezamotává vrtule do volných lan.
Pořád ovšem je nutné pro připevnění provrtat do antikavitační plochy nohy 4 díry, které tam již navždy zůstanou.
Po výměně několika vrtulí poničených hlavně v HR, jsem udělal z Al eloxovaného pásku 50x3mm z Bauhausu kruhový kryt vrtule, který ji
chrání před střetem s kameny a lany v přístavu, což i se sníženou rychlostí o 1-2km má při cenách vrtulí větší efekt.
Uživatelský avatar
pogho
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 38
Registrován: sob črc 05, 2014 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Malý Dunaj

Příspěvekod pogho » stř srp 13, 2014 9:14 am

tataS:
tiež mam pochybovačný názor voči tomu doplnku...ved ak by to malo mať taký učinok, ako píšu, tak ho jednoducho bude montovat výrobca, aby vylepšil svoj model motora a predbehol iné značky ...zaujímavejšie mi znie tá tebou vyrobená ochrana vrtule motora...ja rozbijam vrtule ako na bežiacom páse, lebo malý dunaj kde som doma vie velmi milo prekvapiť a zaskočiť :O)...ako si uchytil ten tvoj ochranný kruh?...vyzerá to na výborný nápad
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř srp 13, 2014 2:42 pm

Nahoře jsem jej chytil do děr od toho křídla (nezavřený kruh) a dole jsem kousek toho pásku chytil k tomu kruhu odspodu, vyřízl vybrání na nohu
(až dole nad tím rozšířením na konci) a přes dva malé vikglíky to prozšrouboval do toho spodku nohy. Chce to aby ten pásek kruhu byl rovnoběžný
s nohou aby to netáhlo na stranu. Pokud i tak zavadím kruhem o šutr, tak maximálně pásek odpruží na stranu a listy vrtule škrábnou do něj rýhu
ale vrtule se nepoškodí. Právě v Bauhausu mají ty profily hliníkové (spíše polotvrdý dural) již eloxované a tak jim slaná voda nevadí. Nebyla to sranda to v domácích podmínkách stočit do kruhu.
Uživatelský avatar
martinsk
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 52
Registrován: sob zář 15, 2012 2:00 am
Reputace: 3

Příspěvekod martinsk » stř srp 13, 2014 11:30 pm

Takýto kryt vrtule majú na núdzovom gumáku na trajekte v Chorvátsku

Obrázek
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř srp 13, 2014 11:45 pm

je to pěkný, ale při vyšších rychlostech to rychle upadne

daleko účinnější je plavat na mělké vodě s povyklopeným motorem - režim "mělká voda". to má snad už každej
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv srp 14, 2014 8:16 am

Ano takovýto kryt akorát užší mám. A za tři roky mě nic neupadlo. Samozřejmě je otázka co je pro koho důležitější, jestli neotlučené vrtule,
nebo o cca 2km vyšší rychlost. Při cenách vrtulí to pro hodně lidí asi bude jasné. Ovšem šťouralové se najdou vždy. Nikdo tady nikomu nic
nevnucuje.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv srp 14, 2014 9:02 am

Á, Tatas se nám blbě vyspal.

Jakej šťoural? Připouštíš, že můžem mít různý zkušenosti?

Znám jednoho, kterej tenhle ochrannej prstenec chtěl dodělávat na přívěšáky hasičům. Ani po dost dlouhém vývoji to nepodařilo, v kluzu to upadlo.

No a já plavu “mělkou vodu” na tak mělký vodě, že drhnu dnem a vrtuli mám pořád první už 12 let.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » čtv srp 14, 2014 9:42 am

Myslím si že je stále "lepšie" rozbiť vrtulu o kamene, než pri náraze s takým ochranným košom rozbyť aj nohu. Lebo môže sa stať, že sa spoliehaš na ten zázrak a keď narazíš, tak je fuč celá antikavitačná doska a to znamená výmenu spodnej časti nohy. Tie ochranné koše dávajú skôr ako ochranu proti ťažkým zraneniam pri strete plavca-potápača s propelerom.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv srp 14, 2014 12:29 pm

Já to nikomu nevnucuji, pouze sděluji (bez ohledu na to jak jsem se vyspal) svoji osobní zkušenost. Jsou tady ovšem géniové, kteří ví všechno lépe.
Je na každém pro co se rozhodne. Samozřejmě to není řešení pro silné motory a ježdění ve skluzu vysokými rychlostmi. Ti ovšem mají dosti peněz na nové vrtule. Pokud to používají i v HR, tak asi ví proč a co se osvědčilo víc než ti co se plácají po Vltavě od jezu k jezu. Toť můj osobní názor.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » čtv srp 14, 2014 1:02 pm

V chorvatsku je takový kryt docela dost rozšířený. Bavil jsem se s několika majiteli. Prý od tý doby nemají problémy a osekanou vrtulí, namotanými lany a podobnými radostmi. :) Byli s tim dost spokojeni!

Nemam naštěstí osobní zkušenost, ale domnívám se, že na uražení nohy už je potřeba pořádná rychlost. To už je pak asi jedno, jestli tam ten kryt je, nebo neni ne?
Uživatelský avatar
Danar
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 295
Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Danar » čtv srp 14, 2014 10:44 pm

Jsem prave na Mazurach a "nase" lod na vrtuli ma takovy ochranny kryt. Asi je to dobre proti skrtnuti o dno (pri doteku jako prvni asi uslysis kryt a ne rovnou listy vrtule..), ale ma to i negativni stranku. Pri plavbe z Mikolajek do Gyzicka i zpatky pres kanaly jsme meli hodne velkou prekerku v jezere Szymon, ktere je melke a zarostle podvodnimi rostlinami (jak se jmenuji?) a prilehlem kanalu. Museli jsme pokazde zastavit na moment v kanalu a bleskove vymotat rostliny z vrtule a ochranneho krytu, protoze jsme prestavali jet dopredu. Obzvlaste dnes to pri silnem dopolednim protivetru byla velka "zabava". A to jsme jen nasbirali volne plujici vytrhane rostliny nahnane vetrem do kanalu.. A nebyli jsme jedina lod, komu se to tam stalo.. V takovych situacich tedy kryt spis skodi. Jinak to nevidim jako marnou vec..
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv srp 14, 2014 11:36 pm

tataS píše:Já to nikomu nevnucuji, pouze sděluji (bez ohledu na to jak jsem se vyspal) svoji osobní zkušenost. Jsou tady ovšem géniové, kteří ví všechno lépe.
Je na každém pro co se rozhodne. Samozřejmě to není řešení pro silné motory a ježdění ve skluzu vysokými rychlostmi. Ti ovšem mají dosti peněz na nové vrtule. Pokud to používají i v HR, tak asi ví proč a co se osvědčilo víc než ti co se plácají po Vltavě od jezu k jezu. Toť můj osobní názor.


tatas, klidně sděluj své osobní zkušenosti. Ale dělej to tak, abys nepoužíval termíny jako "Jsou tady ovšem géniové, kteří ví všechno lépe", "Ovšem šťouralové se najdou vždy" a podobě.

Nepředkládám tu svoje zkušenosti z plácání se od jezu k jezu na Vltavě. Naplaval sem toho tolik, a na různejch vodách, že se ti o tom ani nezdá. Teď mám letos tak 2700km - z toho cca 900 km vody, kde jsem nikdy nebyl a ani mapy neměl, a za celý moje plavání mám něco kolem 90 000,-km. Za tu dobu jsem urazil jednu vrtuli, když mi bylo 14 let, na motoru Orlík 3 v Modřanský úžině za velký vody, když jsem se svým tátou poprvé vyplul a koníčkoval proti velkýmu proudu.
V tý době nestál ani Modřanskej jez. A druhou, když jsem ve Smíchovským háfnu potkal pod vodou plovoucí telegrafní sloup.
Lano jsem si za tu dobu namotal 2x. Ne na přívěšák, ale na steven propulsi. Tedy pravděpodobnost průseru blížící se nule.
Takže se na nějaké ochrany můžu tak akorát censored. Místo toho používám hlavu, když plavu s velkou, a technický vymoženosti přívěsnýho motoru, když plavu s bajbótem.

Navíc každej krám okolo vrtule výrazně snižuje účinnost a zvyšuje spotřebu.
Nějak si nedovedu představit, že bych si kolem vrtule o průměru 650mm, co mám na velký, dal košík ze sámošky, stejně tak na bajbót, kterej plave 42km/h, nějakej prstenec co stejně upadne a nebo se do něj nachytal klacky a tráva.

Tak asi tak.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pát srp 15, 2014 7:53 am

Mě je úplně jedno kdo kolik naplul km nebo Nm. Pokud ovšem používá osobní narážky na veřejném fóru, tak se ozvu. Do toho jak se kdo vyspal
je i adminovy úplný "censored". Také nikomu nevnucuji, že když jsem naplaval tolik km, tak musím mít absolutní pravdu. Je dobré si uvědomit, že
každý má svou pravdu opřenou třeba o osobní zkušenosti. Domnívám se, že admin není kádrovák, který posuzuje kdo má pravdu a kdo tady má
právo co sdělovat veřejně. Těch případů cholerické reakce a neústupného postoje (protože já jsem obeplul zeměkouli a proto musím mít pravdu),
tady bylo již více. Je dobré se občas nad svými vyjádřeními zamyslet. Já jsem odpovídal na dotaz podle svých zkušeností, což jsem také uvedl.
To není důvodem k tomu aby někdo začal tvrdit, že je to blbost, protože jemu se to nestalo a kolik toho naplul, což je dosti ubohé i od admina.
Uživatelský avatar
horal51
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 83
Registrován: ned říj 30, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vrchlabí

Příspěvekod horal51 » pát srp 15, 2014 8:16 am

Nechápu proč tolik vášní???? Podle mne je to amaterský pokus o Kortovu trysku...což mají hodně remorkéry ale trochu jinak tvarovanou :) a že by to zvyšovalo spotřebu a snižovalo učinnost???? to jsem ještě neslyšel. :? ..existují i natáčecí takže v každém případě minimálně zvyšují manévrovací schopnosti
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1362
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » pát srp 15, 2014 4:41 pm

panove nechci byt rejpavej ale nebylo puvodní zadaní o necem uplne jinem?mam takovej dojem ze se ptal na
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=1616
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Re: Kavitační deska pro YAMAHA 2,5 HP

Příspěvekod Jardasu » ned pro 10, 2017 11:28 am

Ahoj vespolek,
prosím znalé o posouzení vhodnosti tohoto řešení:
s naším trimaránkem kotvíme tak, že se přiblížím zádí ke břehu, sundám kormidlo a opatrně couvám, nejprve na motor, potom na pádlo. Problém může nastat, je-li kalná voda a není ve vodě vidět vyčnívající balvan. Může dojít k poškození vrtule. Napadlo mne to, že bych na spodek ostruhy motoru přidělal ještě jednu "kavitační" desku, která by chránila vrtuli.

Myslíte, že je to dobrý nápad? Není v ostruze "cosi", čemu by uškodila díra pro upevňovací šroub?
Stočený pásek kolem vrtule se mi moc nelíbí právě kvůli zamotávání vodních rostlin.
Díky moc za vaše zkušenosti.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Kavitační deska

Příspěvekod david » ned pro 10, 2017 12:58 pm

Nejníž je vypouštěcí šroub na olej, pak už je plný materiál. Ostatně to můžeš dírou po šroubu propátrat kusem drátu. Co ten vynález bude dělat ale netuším, a když do něčeho opravdu vrazíš, co všechno ohneš setrvačností lodě. Používal bych to s povyklopeným motorem. Sice se nedá moc přidat plyn, ale zase by noha po tý desce/ostruze při nárazu asi vyjela z vody.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Re: Kavitační deska

Příspěvekod geus » ned pro 10, 2017 2:31 pm

Ale když pojede na zpatecku tak motor nevyklopi je zaaretovany. Osobně bych dal ten kruh nebo nic. Stejně píše ze jede na padlo tak motor může ke konci vypnout..osobně kotvil přídi teda.
Zdenek2013
bez hodnocení
Příspěvky: 137
Registrován: pon úno 20, 2017 8:56 pm
Reputace: 17

Re: Kavitační deska

Příspěvekod Zdenek2013 » ned pro 10, 2017 2:39 pm

hydoroilní klapky (křídla) mám na obou motorech,loď s nimi lépe manévruje a lépe drží směrovou stabilitu,chování při klouzání neznám,mám loudu loudavou výtlačnou a mám ji moc rád
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Kavitační deska

Příspěvekod david » ned pro 10, 2017 4:38 pm

geus píše:Ale když pojede na zpatecku tak motor nevyklopi je zaaretovany. Osobně bych dal ten kruh nebo nic. Stejně píše ze jede na padlo tak motor může ke konci vypnout..osobně kotvil přídi teda.



když si dá režim na mělkou vodu, tak zaaretovaný není. Proto píšu, že se nedá moc přidat, jinak se chce vyklopit úplně.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Re: Kavitační deska

Příspěvekod Jardasu » ned pro 10, 2017 6:19 pm

Vážení kolegové,
díky moc za vaše hodnocení a nápady, zkusím je na jaře realizovat.
Přídí najíždět nechci, protože máme čelen a bylo by pro nás velmi nepohodlné přes příď vylézat na břeh.

WP_20170729_16_46_38_Pro__highres.jpg

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti