Kavitační deska
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- pogho
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 38
- Registrován: sob črc 05, 2014 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Malý Dunaj
Kavitační deska
Dobrý deň.
Flákaním sa po netových ponukách pre lode a lodné motory som natrafil na doplnok motora z názvom "deska stabilizační". Citujem popis :" Kavitační desky které zabraňují kavitaci propelleru, snižují vibrace motoru a zvyšují rychlost lodě. " Aké máte s týmto doplnkom lodného motora skúsenosti?
Ďakujem :O)
Flákaním sa po netových ponukách pre lode a lodné motory som natrafil na doplnok motora z názvom "deska stabilizační". Citujem popis :" Kavitační desky které zabraňují kavitaci propelleru, snižují vibrace motoru a zvyšují rychlost lodě. " Aké máte s týmto doplnkom lodného motora skúsenosti?
Ďakujem :O)
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Kavitační deska
když zabraňuje kavitaci, měla by se jmenovat antikavitační
a tak už nějak cítím, že to je na censored. každej slušnej přívěsnej motor už antikavitační desku má
a tak už nějak cítím, že to je na censored. každej slušnej přívěsnej motor už antikavitační desku má

- pogho
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 38
- Registrován: sob črc 05, 2014 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Malý Dunaj
Re: Kavitační deska
"david"...na inej stránke som ten výrobok našiel pod iným menom : "Hydrostabilizátor pro lodní motory"...
s popisom : Hydro-stabilizátory pro závěsné lodní motory zlepšují jízdní stabilitu, loď se dostane znázeji do kluzu a chová se klidněji, což šetří palivo a zlepšuje jízdní vlastnosti. Snadná montáž. Šrouby jsou součástí balení.
POROVNÁNÍ RYCHLOSTI:
Výrazně vyšší rychlost (až 20%) mezi 3000 a 4500 otáček motoru
Méně než 3000 otáček většinou stejné hodnoty
Na startu rychlejší akcelerace (0 až 30 km / h až o jednu vteřinu)
Při 3000 otáčkách úspora paliva 25%
nejako moc sa mi to nezdá :O)
s popisom : Hydro-stabilizátory pro závěsné lodní motory zlepšují jízdní stabilitu, loď se dostane znázeji do kluzu a chová se klidněji, což šetří palivo a zlepšuje jízdní vlastnosti. Snadná montáž. Šrouby jsou součástí balení.
POROVNÁNÍ RYCHLOSTI:
Výrazně vyšší rychlost (až 20%) mezi 3000 a 4500 otáček motoru
Méně než 3000 otáček většinou stejné hodnoty
Na startu rychlejší akcelerace (0 až 30 km / h až o jednu vteřinu)
Při 3000 otáčkách úspora paliva 25%
nejako moc sa mi to nezdá :O)
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Ta úspora je kec. Když to má stejné hodnoty, tak jak to může dělat úsporu 20%? Trochu to zklidňuje chvění motoru ve vyšších otáčkách.
Ta vyšší rychlost na startu je neměřitelný údaj, zvláště o 1s. Pokud je s tím správně nastavený trim motoru, tak to u silnějších motorů
pomáhá k rychlejšímu nástupu do skluzu. Ovšem na to má vliv stále také řada jiných faktorů, které se tímto zázračně neodstraní.
Osobně vím, že to u motoru 6HP má největší přínos v tom, že při pohybu v přístavišti se tolik nezamotává vrtule do volných lan.
Pořád ovšem je nutné pro připevnění provrtat do antikavitační plochy nohy 4 díry, které tam již navždy zůstanou.
Po výměně několika vrtulí poničených hlavně v HR, jsem udělal z Al eloxovaného pásku 50x3mm z Bauhausu kruhový kryt vrtule, který ji
chrání před střetem s kameny a lany v přístavu, což i se sníženou rychlostí o 1-2km má při cenách vrtulí větší efekt.
Ta vyšší rychlost na startu je neměřitelný údaj, zvláště o 1s. Pokud je s tím správně nastavený trim motoru, tak to u silnějších motorů
pomáhá k rychlejšímu nástupu do skluzu. Ovšem na to má vliv stále také řada jiných faktorů, které se tímto zázračně neodstraní.
Osobně vím, že to u motoru 6HP má největší přínos v tom, že při pohybu v přístavišti se tolik nezamotává vrtule do volných lan.
Pořád ovšem je nutné pro připevnění provrtat do antikavitační plochy nohy 4 díry, které tam již navždy zůstanou.
Po výměně několika vrtulí poničených hlavně v HR, jsem udělal z Al eloxovaného pásku 50x3mm z Bauhausu kruhový kryt vrtule, který ji
chrání před střetem s kameny a lany v přístavu, což i se sníženou rychlostí o 1-2km má při cenách vrtulí větší efekt.
- pogho
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 38
- Registrován: sob črc 05, 2014 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Malý Dunaj
tataS:
tiež mam pochybovačný názor voči tomu doplnku...ved ak by to malo mať taký učinok, ako píšu, tak ho jednoducho bude montovat výrobca, aby vylepšil svoj model motora a predbehol iné značky ...zaujímavejšie mi znie tá tebou vyrobená ochrana vrtule motora...ja rozbijam vrtule ako na bežiacom páse, lebo malý dunaj kde som doma vie velmi milo prekvapiť a zaskočiť :O)...ako si uchytil ten tvoj ochranný kruh?...vyzerá to na výborný nápad
tiež mam pochybovačný názor voči tomu doplnku...ved ak by to malo mať taký učinok, ako píšu, tak ho jednoducho bude montovat výrobca, aby vylepšil svoj model motora a predbehol iné značky ...zaujímavejšie mi znie tá tebou vyrobená ochrana vrtule motora...ja rozbijam vrtule ako na bežiacom páse, lebo malý dunaj kde som doma vie velmi milo prekvapiť a zaskočiť :O)...ako si uchytil ten tvoj ochranný kruh?...vyzerá to na výborný nápad
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Nahoře jsem jej chytil do děr od toho křídla (nezavřený kruh) a dole jsem kousek toho pásku chytil k tomu kruhu odspodu, vyřízl vybrání na nohu
(až dole nad tím rozšířením na konci) a přes dva malé vikglíky to prozšrouboval do toho spodku nohy. Chce to aby ten pásek kruhu byl rovnoběžný
s nohou aby to netáhlo na stranu. Pokud i tak zavadím kruhem o šutr, tak maximálně pásek odpruží na stranu a listy vrtule škrábnou do něj rýhu
ale vrtule se nepoškodí. Právě v Bauhausu mají ty profily hliníkové (spíše polotvrdý dural) již eloxované a tak jim slaná voda nevadí. Nebyla to sranda to v domácích podmínkách stočit do kruhu.
(až dole nad tím rozšířením na konci) a přes dva malé vikglíky to prozšrouboval do toho spodku nohy. Chce to aby ten pásek kruhu byl rovnoběžný
s nohou aby to netáhlo na stranu. Pokud i tak zavadím kruhem o šutr, tak maximálně pásek odpruží na stranu a listy vrtule škrábnou do něj rýhu
ale vrtule se nepoškodí. Právě v Bauhausu mají ty profily hliníkové (spíše polotvrdý dural) již eloxované a tak jim slaná voda nevadí. Nebyla to sranda to v domácích podmínkách stočit do kruhu.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Á, Tatas se nám blbě vyspal.
Jakej šťoural? Připouštíš, že můžem mít různý zkušenosti?
Znám jednoho, kterej tenhle ochrannej prstenec chtěl dodělávat na přívěšáky hasičům. Ani po dost dlouhém vývoji to nepodařilo, v kluzu to upadlo.
No a já plavu “mělkou vodu” na tak mělký vodě, že drhnu dnem a vrtuli mám pořád první už 12 let.
Jakej šťoural? Připouštíš, že můžem mít různý zkušenosti?
Znám jednoho, kterej tenhle ochrannej prstenec chtěl dodělávat na přívěšáky hasičům. Ani po dost dlouhém vývoji to nepodařilo, v kluzu to upadlo.
No a já plavu “mělkou vodu” na tak mělký vodě, že drhnu dnem a vrtuli mám pořád první už 12 let.
- Ozzie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1983
- Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
- Reputace: 42
- Bydliště: pri Malom Dunaji
Myslím si že je stále "lepšie" rozbiť vrtulu o kamene, než pri náraze s takým ochranným košom rozbyť aj nohu. Lebo môže sa stať, že sa spoliehaš na ten zázrak a keď narazíš, tak je fuč celá antikavitačná doska a to znamená výmenu spodnej časti nohy. Tie ochranné koše dávajú skôr ako ochranu proti ťažkým zraneniam pri strete plavca-potápača s propelerom.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Já to nikomu nevnucuji, pouze sděluji (bez ohledu na to jak jsem se vyspal) svoji osobní zkušenost. Jsou tady ovšem géniové, kteří ví všechno lépe.
Je na každém pro co se rozhodne. Samozřejmě to není řešení pro silné motory a ježdění ve skluzu vysokými rychlostmi. Ti ovšem mají dosti peněz na nové vrtule. Pokud to používají i v HR, tak asi ví proč a co se osvědčilo víc než ti co se plácají po Vltavě od jezu k jezu. Toť můj osobní názor.
Je na každém pro co se rozhodne. Samozřejmě to není řešení pro silné motory a ježdění ve skluzu vysokými rychlostmi. Ti ovšem mají dosti peněz na nové vrtule. Pokud to používají i v HR, tak asi ví proč a co se osvědčilo víc než ti co se plácají po Vltavě od jezu k jezu. Toť můj osobní názor.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
V chorvatsku je takový kryt docela dost rozšířený. Bavil jsem se s několika majiteli. Prý od tý doby nemají problémy a osekanou vrtulí, namotanými lany a podobnými radostmi.
Byli s tim dost spokojeni!
Nemam naštěstí osobní zkušenost, ale domnívám se, že na uražení nohy už je potřeba pořádná rychlost. To už je pak asi jedno, jestli tam ten kryt je, nebo neni ne?

Nemam naštěstí osobní zkušenost, ale domnívám se, že na uražení nohy už je potřeba pořádná rychlost. To už je pak asi jedno, jestli tam ten kryt je, nebo neni ne?
- Danar
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 295
- Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Plzeň
Jsem prave na Mazurach a "nase" lod na vrtuli ma takovy ochranny kryt. Asi je to dobre proti skrtnuti o dno (pri doteku jako prvni asi uslysis kryt a ne rovnou listy vrtule..), ale ma to i negativni stranku. Pri plavbe z Mikolajek do Gyzicka i zpatky pres kanaly jsme meli hodne velkou prekerku v jezere Szymon, ktere je melke a zarostle podvodnimi rostlinami (jak se jmenuji?) a prilehlem kanalu. Museli jsme pokazde zastavit na moment v kanalu a bleskove vymotat rostliny z vrtule a ochranneho krytu, protoze jsme prestavali jet dopredu. Obzvlaste dnes to pri silnem dopolednim protivetru byla velka "zabava". A to jsme jen nasbirali volne plujici vytrhane rostliny nahnane vetrem do kanalu.. A nebyli jsme jedina lod, komu se to tam stalo.. V takovych situacich tedy kryt spis skodi. Jinak to nevidim jako marnou vec..
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
tataS píše:Já to nikomu nevnucuji, pouze sděluji (bez ohledu na to jak jsem se vyspal) svoji osobní zkušenost. Jsou tady ovšem géniové, kteří ví všechno lépe.
Je na každém pro co se rozhodne. Samozřejmě to není řešení pro silné motory a ježdění ve skluzu vysokými rychlostmi. Ti ovšem mají dosti peněz na nové vrtule. Pokud to používají i v HR, tak asi ví proč a co se osvědčilo víc než ti co se plácají po Vltavě od jezu k jezu. Toť můj osobní názor.
tatas, klidně sděluj své osobní zkušenosti. Ale dělej to tak, abys nepoužíval termíny jako "Jsou tady ovšem géniové, kteří ví všechno lépe", "Ovšem šťouralové se najdou vždy" a podobě.
Nepředkládám tu svoje zkušenosti z plácání se od jezu k jezu na Vltavě. Naplaval sem toho tolik, a na různejch vodách, že se ti o tom ani nezdá. Teď mám letos tak 2700km - z toho cca 900 km vody, kde jsem nikdy nebyl a ani mapy neměl, a za celý moje plavání mám něco kolem 90 000,-km. Za tu dobu jsem urazil jednu vrtuli, když mi bylo 14 let, na motoru Orlík 3 v Modřanský úžině za velký vody, když jsem se svým tátou poprvé vyplul a koníčkoval proti velkýmu proudu.
V tý době nestál ani Modřanskej jez. A druhou, když jsem ve Smíchovským háfnu potkal pod vodou plovoucí telegrafní sloup.
Lano jsem si za tu dobu namotal 2x. Ne na přívěšák, ale na steven propulsi. Tedy pravděpodobnost průseru blížící se nule.
Takže se na nějaké ochrany můžu tak akorát censored. Místo toho používám hlavu, když plavu s velkou, a technický vymoženosti přívěsnýho motoru, když plavu s bajbótem.
Navíc každej krám okolo vrtule výrazně snižuje účinnost a zvyšuje spotřebu.
Nějak si nedovedu představit, že bych si kolem vrtule o průměru 650mm, co mám na velký, dal košík ze sámošky, stejně tak na bajbót, kterej plave 42km/h, nějakej prstenec co stejně upadne a nebo se do něj nachytal klacky a tráva.
Tak asi tak.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Mě je úplně jedno kdo kolik naplul km nebo Nm. Pokud ovšem používá osobní narážky na veřejném fóru, tak se ozvu. Do toho jak se kdo vyspal
je i adminovy úplný "censored". Také nikomu nevnucuji, že když jsem naplaval tolik km, tak musím mít absolutní pravdu. Je dobré si uvědomit, že
každý má svou pravdu opřenou třeba o osobní zkušenosti. Domnívám se, že admin není kádrovák, který posuzuje kdo má pravdu a kdo tady má
právo co sdělovat veřejně. Těch případů cholerické reakce a neústupného postoje (protože já jsem obeplul zeměkouli a proto musím mít pravdu),
tady bylo již více. Je dobré se občas nad svými vyjádřeními zamyslet. Já jsem odpovídal na dotaz podle svých zkušeností, což jsem také uvedl.
To není důvodem k tomu aby někdo začal tvrdit, že je to blbost, protože jemu se to nestalo a kolik toho naplul, což je dosti ubohé i od admina.
je i adminovy úplný "censored". Také nikomu nevnucuji, že když jsem naplaval tolik km, tak musím mít absolutní pravdu. Je dobré si uvědomit, že
každý má svou pravdu opřenou třeba o osobní zkušenosti. Domnívám se, že admin není kádrovák, který posuzuje kdo má pravdu a kdo tady má
právo co sdělovat veřejně. Těch případů cholerické reakce a neústupného postoje (protože já jsem obeplul zeměkouli a proto musím mít pravdu),
tady bylo již více. Je dobré se občas nad svými vyjádřeními zamyslet. Já jsem odpovídal na dotaz podle svých zkušeností, což jsem také uvedl.
To není důvodem k tomu aby někdo začal tvrdit, že je to blbost, protože jemu se to nestalo a kolik toho naplul, což je dosti ubohé i od admina.
- packa
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1362
- Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Velký Osek
panove nechci byt rejpavej ale nebylo puvodní zadaní o necem uplne jinem?mam takovej dojem ze se ptal na
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=1616
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=1616
Re: Kavitační deska pro YAMAHA 2,5 HP
Ahoj vespolek,
prosím znalé o posouzení vhodnosti tohoto řešení:
s naším trimaránkem kotvíme tak, že se přiblížím zádí ke břehu, sundám kormidlo a opatrně couvám, nejprve na motor, potom na pádlo. Problém může nastat, je-li kalná voda a není ve vodě vidět vyčnívající balvan. Může dojít k poškození vrtule. Napadlo mne to, že bych na spodek ostruhy motoru přidělal ještě jednu "kavitační" desku, která by chránila vrtuli.
Myslíte, že je to dobrý nápad? Není v ostruze "cosi", čemu by uškodila díra pro upevňovací šroub?
Stočený pásek kolem vrtule se mi moc nelíbí právě kvůli zamotávání vodních rostlin.
Díky moc za vaše zkušenosti.
prosím znalé o posouzení vhodnosti tohoto řešení:
s naším trimaránkem kotvíme tak, že se přiblížím zádí ke břehu, sundám kormidlo a opatrně couvám, nejprve na motor, potom na pádlo. Problém může nastat, je-li kalná voda a není ve vodě vidět vyčnívající balvan. Může dojít k poškození vrtule. Napadlo mne to, že bych na spodek ostruhy motoru přidělal ještě jednu "kavitační" desku, která by chránila vrtuli.
Myslíte, že je to dobrý nápad? Není v ostruze "cosi", čemu by uškodila díra pro upevňovací šroub?
Stočený pásek kolem vrtule se mi moc nelíbí právě kvůli zamotávání vodních rostlin.
Díky moc za vaše zkušenosti.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Kavitační deska
Nejníž je vypouštěcí šroub na olej, pak už je plný materiál. Ostatně to můžeš dírou po šroubu propátrat kusem drátu. Co ten vynález bude dělat ale netuším, a když do něčeho opravdu vrazíš, co všechno ohneš setrvačností lodě. Používal bych to s povyklopeným motorem. Sice se nedá moc přidat plyn, ale zase by noha po tý desce/ostruze při nárazu asi vyjela z vody.
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Kavitační deska
Ale když pojede na zpatecku tak motor nevyklopi je zaaretovany. Osobně bych dal ten kruh nebo nic. Stejně píše ze jede na padlo tak motor může ke konci vypnout..osobně kotvil přídi teda.
-
- bez hodnocení
- Příspěvky: 137
- Registrován: pon úno 20, 2017 8:56 pm
- Reputace: 17
Re: Kavitační deska
hydoroilní klapky (křídla) mám na obou motorech,loď s nimi lépe manévruje a lépe drží směrovou stabilitu,chování při klouzání neznám,mám loudu loudavou výtlačnou a mám ji moc rád
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Kavitační deska
geus píše:Ale když pojede na zpatecku tak motor nevyklopi je zaaretovany. Osobně bych dal ten kruh nebo nic. Stejně píše ze jede na padlo tak motor může ke konci vypnout..osobně kotvil přídi teda.
když si dá režim na mělkou vodu, tak zaaretovaný není. Proto píšu, že se nedá moc přidat, jinak se chce vyklopit úplně.
Re: Kavitační deska
Vážení kolegové,
díky moc za vaše hodnocení a nápady, zkusím je na jaře realizovat.
Přídí najíždět nechci, protože máme čelen a bylo by pro nás velmi nepohodlné přes příď vylézat na břeh.
díky moc za vaše hodnocení a nápady, zkusím je na jaře realizovat.
Přídí najíždět nechci, protože máme čelen a bylo by pro nás velmi nepohodlné přes příď vylézat na břeh.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti