Namorna skola, aneb jak se rychle stat namornikem

Povídání o jachtingu, moři a vodě kolem nás ...

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Namorna skola, aneb jak se rychle stat namornikem

Příspěvekod sklenar_jakub » pon kvě 13, 2013 8:51 pm

(poznamka: byl bych rad kdyby tohle bylo v jinem vlaknu, vzhledem k obsahu, nezaujatosti atd., ikdyz jedno podobne vlakno tu mame, pokud nekdo z moderatoru citi silnou potrebu to premistit, tak se branit nebudu, diky)

Namorna skola v Bratislave, aneb jak se rychle stat “opravdovym” namornikem

Kazdy znas, kdyz byl maly, urcite snil o nejakem tom povolani ci snad i poslani. S pribyvajicimi lety se jiste nekterym tyto sny rozplynou treba jen diky tomu, ze si v dopselosti zacneme uvedomovat co by bylo potreba pro dane povolani udelat, projit, naucit se, dokazat nebo treba obetovat. Napriklad ja jsem vzdy snil o tom byt namornikem, a to rovnou na velikem parniku…

V jistem veku jsem si snad i dostatecne uvedomil co bude treba obetovat a cim bude treba projit abych dosahl sveho cile a nemusel se za sebe stydet. Vzdy jsem vedel, ze to nebude jednoduche. V poslednich mesicich jsem mel moznost se setkat s nekterymi co pravdepodobne meli podobny sen, ale zvolili cestu ponekud jinou, a nebo jim snad byla predurcena?

Kazdy znas, co se pohybuje kolem vody, asi nekdy slysel o vysokych namornich skolach treba v Polsku a nebo i jinde. Jejich dobre jmeno lze jen tezko necim znevazit, kdyz uz pocetne generace “wilkow morskich” se plavi na lodich svetove flotily pod nejruznejsimy vlajkami na nejruznorodejsich typech namornich plavidel. Tyto skoly maji sve jmeno a vzdelani v nich ziskane jistou hodnotu, ktera muze lehce kolisat od studenta ke studentovi.

Co vlastne dela skolu ci universitu kvalitnim vzdelavacim institutem?
Rekl bych, ze predevsim dobry kadr pracovniku a profesoru, kteri drzi krok s vedou, technikou, pokrokem a ruznymi predpisy v tom ci tom oboru. Namorni preprava, lec velmi pomalu, tak vytrvale roste. Roste predevsim v oblasti predpisu, novych zarizeni, vybaveni plavidel a pozadavku na profesionalni namorniky.
Neodmyslitelnym stavebnim kamenem namorni university bude spickove vybaveni, ktere studentum umozni se seznamit s kdejakym pristrojem, systemem ci jinou sofistikovanou soucasti tak sloziteho “systemu” jako je velka namorni lod.
Na to vsechno by mohla mit vliv i delka studia, kterou bych radil na treti misto, neprimo jako stavebni kamen dobreho studijniho programu. Nikdo uceny z nebe nespadl a Rim postaven za tyden take nebyl.

Nyni snad zpet k nadpisu. Je asi uz smutnou pravdou, ze nam u nasich vychodnich sousedu vyrostlo neco, cemu se da snad jen stezi rozumet, pokud je to vubec mozne.
Jedna se o bratislavsky dustojnicky kurz pod obchodnim nazvem Namorna Skola v Bratislave. Delka dochazky do tohoto kurzu trva 1,5 skolniho roku (3 semestry, tudiz nekolik mesicu roku normalniho), tak jako za kazdy kurz kdekoliv jinde, musite zaplatit. Cena kurzu se lehce pohybuje a podle ziskanych informaci (vse co uvadim je od studentu) jsem ji zprumernil na 8000eur +/- 1000eur. Platit hned nemusite, maji system jak to z Vas dostat postupne. Cele deni se odehrava v pronajate casti nejakeho bratislavskeho uciliste, to neni az tak podstatne, i kdyz to za zminku jiste stoji. “Kurz” se tvari tak, ze Vas nauci vse podstatne proto, aby jste prezili v pozici palubniho dustojnika na libovolne lodi svetove flotily. Studium je ukonceno zkouskou na slovenskem namornim urade, kde po uspesnem zdolani teto zkousky, stastny namornik dostane slovenske dustojnicke dokumenty – certifikat kompetence.
Navazujice volne na tuto competenci, bych se rad presunul k tomu jak skola funguje a jak to tam vypada. Jaky je kadr “profesoru” na tomto institute? Podle dostupnych informaci, zde vyucuji lide, kteri se kdysi davno plavili na lodich, pravdepodobne slovenske namorni Dunaj plavby. Nechci znevazovat jejich kvality, to posudte sami pozdeji, mozna ze oni nejsou tim jedinym chatrajicim stavebnich kamenem dobreho vzdelavaciho strediska, to posudte sami pozdeji. Jak jsem jiz napovedel, tak tento kurz trva 1,5 roku. Tim myslim jen teoretickou cast, ve ktere probihaji vsechny prednasky, cviceni a dalsi pojednani. Tak jako i pilot nemuze po skole hned sednout do letadla a uvitat cestujici klidnym tonem v intercomu, tak i namornik dustojnik musi absolvovat povinnou praxi na namorni lodi a na navigacnim mustku v prubehu studia, tato povinna praxe je mezinarodni konvenci predepsana na 12 mesicu cisteho casu. Tudiz k nasim 3 semestrum teorie si pricteme 2 semestry na mori a mame komplet 5 semestru, hned to lepe vypada.
Aby bylo uplne jasno, prvoplanove mate stravit 2 semestry ve skole, 2 na mori, a ve finale jeden na doladeni zase ve skole.

Jak jsem jiz avizoval, tak jsem mel tu moznost se setkat s nekterymi studenty, kteri absolvovali cast tohoto kurzu/skoly. Ve skole pry probiha vse normalne, vyuka zakladnich predmetu spojenych nejen s namorni navigaci. Kvalitu muzu snad jen posoudit podle znalosti studentu, ktere jsem v praxi na palube lode videl, a to byla tedy velmi smutna tragedie. Koho za to obvinit? To je dost tezke. Skola pry neni prakticky nijak vybavena, kadet ktereho jsem “vyslychal” mi tvrdil, ze se za cele dva semestry nesetkal ani z namornim radarem (jedno z nejdulezitejsich lokacnich a antikoliznich zarizeni v namorni doprave). Vybaveni tedy znacne pokulhava a tezko rict jestli kvalita “profesorskeho” kadru toto dohani. Myslim si, ze to snad ani nejde. Dalsi velky kamen urazu je povinna praxe, kterou v dnesnim “shippingu” jen tezko sezenete. Kdyz uz se to podari, tak za strasne mizernych podminek a horko tezko neco slusne vydelate. Skolu pry navstevuje kolem 100 studentu (ne v tomto momente, ale obecne). Jelikoz jsou uzasne problemy se zajistenim teto praxe (ke ktere se skola vice mene zavazuje, jelikoz se od ni odviji platby), tak jsou studenti nuceni si tuto praxi hledat na vlastni pest, a to jde dost ztuha a hlavne to casto dost dlouho trva (dostat se na lod). Takze ti co zacali treba v roce 2009, tak dodnes jeste neskoncili jelikoz posledni 5ty (3ti teoreticky) semestr neni pro koho otevrit, kdyz do nej mate vstoupit s 12 mesici praxi na mori. Ted muzeme lehce zabilancovat. Porovnavajice, ucitelsky kadr, vybaveni skoly, namorni praxi, cenu, delku studia a ziskane dokumenty na zaver (slovenske). Pak to vypada tak, ze osoba zacinajice kurz v roce 2009 se dostala na lod poprve v roce 2012. Muzu Vam s klidnym svedomim rici, ze tento clovek nemuze byt kompetentni prakticky v nicem co se tyka namorni plavby. Stravil pouhych 8-9 mesicu teoretickou pripravou na neco tak narocneho jako je namorni plavba v praxi. Zde je nutne poznamenat, ze se nejedna pouze o navigaci, podle vlastnich zkusenosti odhaduji podil navigace v cele praci a povinnostech namorniho dustojnika tak na 10-15% z celku vsech nutnych znalosti a dovednosti. Vracejice se k nasemu nestastnemu studentovi, je zcela zrejme, ze po takto kratke teoreticke priprave (8-9mesicu) a nasledne velke pauze pred prvnim nalodenim (problemy s praxi obecne) mu toho moc v hlave z teorie nezustane.

Samozrejme o prubehu praxe na lodi musi byt proveden odpovidajici zaznam, kontrolovan nekolika osobami a institucemi. Tento zaznam se obecne jmenuje Onboard Training Book, jedna se o rozsahly, predtisteny, nekolika-desitek strankovy formular/dokument, ve kterem se nachazeji vsechna temata tykajici se namorni plavby a pozadavku na kompetenci dustojnika. Kazde tema by melo byt predstaveno studentem v praxi a jeho spravne provedeni potvrzeno podpisem dustojnika. Bohuzel u studentu z bratislavskeho kurzu, vzhledem ke vsem popsanym okolnostem, tento training book asi zeje prazdnotou. Kdyz se nekdo nekdo slituje a neprovede zapisy do toho formulare tzv. “zadarmo”, tak i tento student muze ziskat potrebne potvrzeni o praxi pro nastoupeni do 5teho semestru. Ja bohuzel toto odmitam (zapisy do tohoto formulare provadi dustojnici a kapitan lodi, kniha je kontrolovana rejdarem, skolicim strediskem a na zaver namornim uradem).

Projdeme si nas modelovy pripad v bodech:

- 9 mesicu teoreticke pripravy v kurzu podle me dosti pochybne kvality
- pauza pred nalodenim vdelce byt uz nekolika mesicu
- velmi spatne znalosti a dovednosti, zpusobene asi vsim dohromady, celym nastavenim tohoto systemu
- zahadnym zpusobem vyplneny denik praxe

… a jste v posledni fazi. Zpet do skoly na 3-4 mesice (posledni semester). Potom uz jen dej Pan Buh, at to nejak dopadne na namornim urade v Bratislave a jste cerstvy namorni dustojnik za bezmala 8000eur.

Moment, jeste ne. Potrebujete jeste povinne kurzy. Predevsim na GMDSS (GOC operator) a take ARPA kurz na radary. Tyto kurzy budete muset pravdepodobne absolvovat v Polsku. Takze nakonec se te polstine vlastne taky nevyhnete.

…..a neni to byt namornikem o tom, ze je clovek postaven charakterem a elanem trochu do sveta? Tak proc sedet na Slovensku? Proc studovat neco co nema moc dobre jmeno?
Na nektere otazky si budete muset odpovedet sami.

Proc jsem tyto informace takto zverejnil? Vadi mi to, jak je tento system vzdelavani postaven. Je to hruza a opravdu lituji tech co jsem videl a jeste vic lituji tech co byli znacne nespokojeni s timto kurzem, nevedeli co maji delat a clovek jim mohl jen horko tezko nejak pomoci, kdyz spadli do teto pasti. Potrebuji dohnat obrovske mnozstvi teoretickych znalosti, dobrou praxi na lodi, a pak se z nich teprve mohou stat kompetentni dustojnici. Mozna si za to nekteri muzou i sami, nebyli schopni si dostatecne uvedomit co to povolani obnasi a co by bylo dobre pro nej udelat, pro zamestnani nebo i ten detsky sen.

Zdravim vsechny a doufam, ze jsem treba nekoho snad i zachranil.

Odkaz na kurz/skolu v Bratislave uvadet nebudu, google to najde rychle.
Jen bych rad dodal, ze jako zamestanec Stetinske namorni university mohu vyvratit veskera tvrzeni o jakemkoli propojeni skoly v Bratislave s namorni universitou v polskem Stetine, tak jak je uvadeno nekde na internetu pod odkazem v Google.

Jakub Sklenar
Chief Mate

[korekce chyb v textu, ne obsahu]
Naposledy upravil(a) sklenar_jakub dne úte kvě 14, 2013 10:13 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 821
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pon kvě 13, 2013 9:04 pm

Celkem ti Jakube rozumim a souhlasim, ale na jednu stranu to nechci chapat tak ze namorni skola v polsku je to nej nej co svet nabizi. To bych tak trosku uvedl na pravou miru. :? :?
Uživatelský avatar
Janch
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 79
Registrován: pát kvě 03, 2013 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Posázaví

Příspěvekod Janch » pon kvě 13, 2013 10:48 pm

No, že by Szczecin byl to nej-nej, to v článku nikde nevidím. Ale je zcela zřejmé, že to bude jiná "váhová kategorie." I co do tradice vzhledem k tuzemsku. Ovšemže si nadšenci dneska můžou splnit svůj sen jinde - studovat v řeči englické, germánské, francouzské nebo třeba v Panamě... Jako podnikatelský záměr je to funkční: touha plout je silná podobně jako touha létat. Vzhledem k nouzi o místa ale doufejme nehrozí, že by se absolventi dostali někam, kde by mohli způsobit větší škodu ;-)
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » pon kvě 13, 2013 11:42 pm

Nechci padat nekde na uroven diskuse toho co je nej nej (to je extremne subjektivni), nic takoveho jsem nikde nepsal a hlavne o tomto prispevek ani vubec nebyl. To co je nej nej auticko jsem resil naposledy asi nekde na piskovisti v 5ti letech. Spis mi slo o to popsat to co se deje ve svete se kterym jsem uzce propojen a vyjadrit slusnou a snad i objektivni formou svoji nespokojenost a treba nekomu pomoct v rozhodovani.

Studovat muzete samozrejme kde chcete, klidne v Bratislave, na Filipinach nebo v reci germanske to je samozrejme... i kdyz skoly typu Maritime University budete uz hledat tezko, spis narazite na akademie ruzneho druhu, ne vysoke skoly.
Uživatelský avatar
terrier
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 90
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod terrier » úte kvě 14, 2013 7:44 am

Tak já se taky nechci přít, na námořní škole v Bratislavě jsem nebyl a ve Štětíně taky ne ....... nicméně zúčastnil jsem se minulý rok plavby na historické lodi a měl jsem to štěstí, že jsem se na ní potkal s panem Štádlerem jenž spolupracuje a externě učí na této škole. Kromě toho na této plachetnici probíhal týdenní, čistě dobrovolný kurz o astronavigaci, o určení polohy za pomocí sextantu, kterého se účastnilo šest nebo sedm kadetů s bratislavské námořní školy a které vedl kpt.Štádler. Samozřejmě se po večerech hovořilo také o tom kdo tam učí a jaká byla československá námořní plavba a jaký byl její konec . Z toho co jsem slyšel jsem pochopil, že valná většina vyučujících jsou bývalý kapitáni a důstojníci Československé námořní plavby. A co se týče povinné praxe - škola se snaží v rámci svých možností své kadety upíchnout v rejdařstvích, ve kterých tito vyučující mají známé, na druhou stranu také jsem slyšel konstatování, že je to rok od roku horší neboť přátelství věkem postupem a odchodem do důchodu zanikají a trh práce díky své ceně postupně ovládají Filipíny a Malajsie ale co si pamatuji je, že strojníci měli do té době praxi zajištěnou a že důstojníků několik čekalo na možnosti praxe.
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » úte kvě 14, 2013 9:05 am

To jen potvrzuje to co jsem napsal, kadr lektoru z dob davno minulych, vetsina z techto lidi se jiz na lodich nepohybuje a o jejich progresivnimu pristupu k "novinkam" v shippingu mam znacnou neduveru. Plaveni se na pekne lodi LaGrace a zvladnuti prace se sextantem je jiste prinosna vec, o tom neni pochyb, jenomze o tom nase prace moc neni. Valna vetsina dnesnich dustojniku uz sextant do ruky nevezme ani jednou za cely kontrakt a ani se jim nedivim, vetsinou je to uz jen hobby. Praxe z LaGrace nemuze byt zapocitana, a jen to svedci o zminenych problemech s praxi, ktery neni moc zpusoben prilivem pracovni sily z vychodni Asie, tito chlapci z vychodu jsou tu uz nejaky ten patek. Obtiznosti muzou byt zpusobeny spise tim kolik je dnes kadetu. Mame tu kvalitnejsi instituce jako vysoke skoly, namorni akademie z tradici a dobrou profesorskou zakladnou, zabyvajici se vyzkumem atd. Pokud bych byl rejdarem a potreboval bych kadety, mel bych nejaky kadetsky program, tak bych jiste nesahl po lidech z kurzu, ale spise po lidech z VS nebo akademie, i kdyz vyjimka dovede potvrdit pravidlo. Stejny pristup maji dnes rejdari i v pripade vyberu dustojniku.
OT: Nevim jestli je spravne tvrdit, ze jsou napr. Filipinci nejak zasadne levnejsi pracovni silou, mozna v pripade nizsich funkci na lodi ano, ale cena filipinskeho dustojnika se jiz nemusi zasadne lisit od ceny evropana (vychodo evropana).
Uživatelský avatar
Stanislav
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 501
Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
Reputace: 33
Bydliště: moře

Příspěvekod Stanislav » úte kvě 14, 2013 11:06 am

je to trochu OT, ale jak je to vlastně s těmi tituly? Má p. Štádler právo používat titul kapitán, když nikdy jako kapitán na námořní lodi nesloužíl? (pokud vím tak 2. důstojník) Je každý kdo projde akademií či univerzitou (úspěšně) automaticky kapitánem?
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » úte kvě 14, 2013 11:37 am

Obecne existuji 3 zakladni stupne:

Officer on Watch (3. a 2. dustojnik - neni rozdil v dokumentech) - Operational Level
(ziskavaji automaticky studenti po ukonceni studia ve skolicim stredisku, ktere skoli na urovni Operational Level automaticky) to se netyka Bratislavy, tam musi studenti jit jeste na zkousku na namorni urad, stejne tak v nekterych polskych skolicich strediskach tato "automatika" nefunguje.

Chief Mate (1. dustojnik) - Management
tento "titul" se neda ziskat automaticky nikde, je potreba mit praxi jako Officer on Watch a udelat statni zkousku na namornim urade, neni mozne v CR a asi ani na Slovensku, nemaji asi komisi, ikdyz tam je asi vsechno mozne. Studenti vysokych skol muzou jit po praxi rovnou na zkousku, studenti stredisek nizsich urovni musi projit cca 4 mesicnim kurzem a udelat stejnou zkousku jako vysokoskolaci.

Master Mariner (kpt bez omezeni) - Management
obecne rovnez nelze sehnat automaticky, nejrychlejsi cesta je praxe jako Chief Mate a nasledne postup stejny jako v pripade licence na Chief Mate. Vysokoskolaci rovnou na zkousku, jini cca 4 mesice kurz a stejna zkouska.

Po ziskani nejvyssiho namorniho stupne v obchodnim namornictvu (Master of all ship) muze dany jedinec uzivat tento titul i v pripade ze uz jako master (kpt) nikdy nenalodil.

Tady je dalsi zajimavy hacek, ze pokud si budou chtit studenti z Blavy zvysovat kvalifikaci, tak budou asi plne odkazani na polsky nebo jiny skolnicky system, tudiz nekolikati mesicni kurzy a zkousky na uradech.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 821
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » úte kvě 14, 2013 10:35 pm

Trosku hledam pointu teto debaty. Jasne nam bylo zdelene ze do Bratislavy ne a Do polska ano. Pak taky vime ze prvni dustojnik musi tak trochu studovat. Cim se Jakub pochlubil ze je prvni dustojnik a tak tedy studoval. Tak tedy o co vlastne jde? Poodle mne je tento topik vo nicem. Nechci nikomu mluvit do duse, ale potkal jsem mnoho nemrcouchu, kteri prosli super namornima akademi, a stali za "censored". Pak jsem potkal i kluky kteri byli super inzeniri, prvni dustojnici atd. a nikdy nestrileli kolem sebe akademickejma titulama. Mne se osobne strasne libilo kdyz byl Jakub v namorni fazi......Rady a podobne. Todle prvnimu dustojnikovy nesedi k telu. Promin Jakube, ale je to muj pocit.
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » stř kvě 15, 2013 8:34 am

Presne takovym lidem jako jsi ty Bozo bych doporucoval zacit predevsim od sebe, napr. od toho proc jsem se sebou nespokojeny a co me opravnuje k tomu si dovolit hodnotit nekoho jineho a jeste takovym zpusobem, ja bych si to vuci cizi osobe nedovolil, ted musim bohuzel jit lehce za tuto hranici abych mohl spravne zareagovat. Takove blaboly, ze se ti neco libilo a neco zase ne tu nikoho nezajimaji a me 2x ne, obzvlast pokud je to podane takovou formou, tu namorni fazi nechapu, jsem na mori bezmala 10 let a rozhodne nemam potrebu se nekde necim chlubit, ba naopak jsem rad kdyz se nemusim bavit s nikym doma o praci, jelikoz je to diskuse o nicem, vetsina lidi tomu poradne nerozumi pokud to nezazila na vlastni kuzi. Pokud je tvuj nazor takovy, ze clanek je o nicem tak do nej nepis OT plnym proudem, tim se jeho kvalita nezlepsi. Mozna by jsi si mel popovidat s lidma co zaplatili hromadu penez v Bratislave a nedopadli moc dobre, potom by ti mozna clanek pasoval vic k telu.
Uživatelský avatar
Olophant
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: čtv srp 15, 2013 2:00 am
Reputace: 0

Student

Příspěvekod Olophant » čtv srp 15, 2013 8:12 pm

Ahoj. Som ucastnikom kurzu v Bratislave a preto rad prispejem k tejto debate. Pokusim sa byt co najviac objektivny, i ked asi to nepojde uplne, kedze sa ma ten kurz priamo dotyka.

Na Namornu skolu v Bratislave, som natrafil nahodne na internete. Precital som si informacie na ich strankach, dennik jedneho zo studentov, ktory bol prave na praxi, a odvtedy som bol ako na ihlach. Moj chlapcensky sen by sa mohol stat realitou, a to dokonca na Slovensku a v celkom kratkom case. V tom case som mal 32 rokov, vysokoskolske studium na univerzite uz par rokov za sebou, a to bol vlastne aj jeden z motivov, preco neist na Namornu univerzitu do Polska, alebo inej casti sveta. Titul uz predsa mam, a je mi vcelku zbytocny, a rad by som zacal namornu karieru co najskor. Prijimacie pohovory v Bratislave boli v podstate len z anglictiny, a to predpokladam ze len preto, aby nas vedeli zaradit do jednej z dvoch skupin. Bola nam predstavena skola, priblizeny zivot na mori a povedane, ze od krizy v 2009, chvilu trva zohnat prax, ale ze za 3-6 mesiacov by sme mali byt uz na mori. Kedze som bol novacik, a tesil sa na to, ako sa stanem navigatorom, pocul som co som pocut chcel a nepytal som sa otazky, o ktorych som vtedy este nevedel, ze by som sa pytat mal.

Studium prebiehalo vcelku normalne, i ked mnoho veci by sa zlepsit dalo. Ucitelia az na anglictinara, elektortechnika a informatika boli vysluzili dostojnici s rokmi praxe ci uz na mori alebo rieke. Par tyzdnov nas ucili namornu anglictinu a navigaciu mlada dostojnicka a dostojnik, ktori su v aktivnej sluzbe, a vlastne preto nas ucili len chvilu, pretoze sa museli vratit na more.

Studium ma dennu formu, a tak okrem toho ze som vsetky peniaze co som mal zacal tlacit do skolneho a ubytovania a stravy v Bratislave, odrezal som sa od predoslych prijmov a jediny moj zdroj boli brigady v nakupnom centre.

Vyucujuci boli v praxi iste velmi dobri namornici, tomu verim, a ich pribehy z praxe boli vzdy zaujimave. Bohuzial, nie vsetci z nich boli a su aj pedagogovia. A preto ma vcelku vytacalo, ked som sa musel ucit z materialov, ktore boli v podstate prefotene uryvky zo starych polskych ucebnic, respektive anglicke texty, miestami velmi nekvalitne prelozene do slovenskej terminologie, ktora sa i tak nikde nepouziva, kedze Slovenska namorna doprava je uz davno vytunelovana. Radsej by som sa ucil z originalu a cisto anglicku termilogoiu, ved anglictina je i tak oficialnym namornym jazykom. Musim priznat, ze za skutocnych ucitelov ktori vedia ucivo podat jasne a zrozumitelne, som povazoval len malo vyucujucich, ale boli. Spomenul by som aspon pana Coplaka a vtedy este slecnu Kravcovu. Je mi tiez jasne, ze nasa skola je nieco ako rekvalifikacny kurz, a v triede su rozni studenti, s roznymi zakladmi a roznym nadanim a usilim, a ze niektori hodiny travili za facebookom, pripadne hranim hier, a verim, ze ani vyucujuci to nemali vzdy lahke. Ale mnohokrat som mal pocit, ze dane ucivo sa dalo prebrat behom vyucovacej hodiny, a nemusel sa tym zabit mesiac v skole.

Mali sme pomerne vela anglictiny, ale malo tej namornej, co je skoda. Navigacia bola zaujimava, pretoze bola dost prakticka a prcovali sme vela s mapami, co je putave. Stabilita, preprava roznych materialov su zas predmety, ktore podla mojho nazoru clovek i tak najlepsie pochopi az v praxi(samozrejme, mozem sa mylit, kedze nie som stale v praxi), a takto sme memorovali rozne triedy nebezpecnych nakladov, ktore clovek, najma ak este nepracuje na lodi, zabudne ako prve. Radaru sme sa venovali najma cez pocitacovu aplikaciu s animaciami, na papiere sme robili plotting, ale skutocny radar sme nezazili. Komunikacia - naucili sme sa foneticku abecedu, cisla v Moerse kode, co je fajn, ale k radio licencii som sa dostal az tu, v Britanii cez RYA kurz. Aby som to skratil, kvalitu skoly a studia mozno naozaj posudit az ked skola vyprodukuje dostojnikov do praxe. A vzdy to bude i tak spojenie kvality skoly a sikovnosti jej absolventa. Z palubneho oddelenia ich ma nasa skola zatial velmi malo. Na druhej strane, strojnici uz asi do nohy dokoncili prax a verim ze coskoro budu pracovat profesionalne.

Myslim, ze skola nam mohla dat viac, a napriek tomu, ze je tazke ziskat prax na obchodnych lodiach, mohla sa snazit dostat nas na more co najskor a na obchodne lode mozno obklukou,ale predsa. Viem ze nevidim do financovania a vsetkeho co obnasa prevadzka takejto skoly, ale moj nazor je, ze za dane peniaze sme mohli byt prakticky vybavenejsi, nez sme.

Ked som sa napriklad pytal na moznost praxe na lodi prepravujucej ovocne koncentraty z USA do Europy, povedali mi, ze by ma zobrali, keby mam aspon certifikat na Rescue boat. A to je napriklad vec, ktoru by podla mna skola za mesacnu platbu 400Eur zabezpecit mohla. Takisto si myslim, ze nam mohla zabezpecit radio licencie, mohla tiez zohnat radar a urobit nam radarove skusky a tak podobne. Mohla nas napriklad vybavit na pracu na megajachtach, zoznamit nas s moznostou dobrovolnickej prace na Tallships, zabezpecit nam prax na mori a potom, verim, ze aj lodna spolocnost zoberie za kadeta skor cloveka s akoukolvek praxou na mori, nez so ziadnou. Samozrejme, nie som v kozi riaditela skoly, ktory iste vie najlepsie co nam dal, a co nam mohol dat.

Stale dufam, ze mi tato skola bude k niecomu. Ze sa dostanem na obchodnu lod a zacnem karieru namornika a palubneho dostojnika. I ked pociatocna naivita uz davno zo mna vyprchala, najma po mnozstve nespocetnych prislubov praxe, z ktorych sa ani jeden nikdy nerealizoval.

Skola ma vsak nepriamo doviedla k jachtingu a tam vidim dalsiu cestu. Dokonca si trufam povedat, ze ak chce muz zazit more, tak ho zazije skor na jachte, specialne na plachetnici. Preto som aj odisiel do UK, zarabat si na RYA kurzy , pripadne kurzy ktore mi mozu pomoct ziskat pracu na super a megajachte. Tahal som nocne dvanastky v skladoch, kde trpelo telo a degradovala mysel. Ale robil som to stale s vidinou vetra v plachtach a vln triestiacich sa o provu lode.

Zatial som ziskal licenciu Dayskippera Tidal, vo Walese, VHF SRC certifikat a o tyzden ma caka kurz na Powerboat 2. Toto by mi mohlo pomoct ziskat pracu ako crew na megajachte, alebo na roznych deliweries. Aspon dufam, kedze su to minimalne poziadavky pre tento druh prace u roznych "crewing" spolocnostiach. A planujem to potiahnut dalej, az na Yachtmastra Ocean, jedneho dna.
A tu musim tiez poznamenat, aby som bol ferovy, ze napriklad pri kurze Dayskipper mi vedomosti zo skoly pomohli, pretoze navigacia a praca s tabulkami morskych prudov mi bola jasna, a nemal som problem naplanovat plavbu.

Takze tolko v skratke o mne a namornej skole v Bratislave. Je to tazke opisat v jednom prispevku. Tazke povedat, ci to boli zbytocne vyhodene peniaze, pretoze par dostojnikov uz skola ma. Ale fakt je, ze som vyse roka po druhom semestri a na prax som sa zatial nedostal. Tiez si myslim, ze keby sa riaditel skoly viac zaujimal o moznosti, ako dostat svojich studentov na palubu lode, tak by pri troske kreativity nasiel nejake cesty, ako i to, co k tomu potrebujeme a co nam k tomu moze dat.

A tu by som sa rad opytal aj Jakuba, ci vie poradit, ako sa dostat na lod, pokojne ako rating. Rad pojdem od podlahy, a to doslovne a dostojnicky kurz si mozem dokoncit aj neskor.

Pekny den prajem!
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1595
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 80
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pát srp 16, 2013 12:24 pm

To Olophant:

Myslím, že´s to napsal velmi pěkně. Dobře to doplňuje nastíněné informace o pohled zevnitř.
Uživatelský avatar
Olophant
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: čtv srp 15, 2013 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Olophant » pon zář 02, 2013 1:23 pm

Tak mam informaciu, ze sa nasmu riaditelovi podarilo umiestnit na prax nasu spoluziacku. Dufam ze je to prva lastovicka a prinesie dobre spravy aj nam, ostatnym cakatelom.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » pon zář 02, 2013 1:54 pm

Jistě ano,pokud ti narostnou kozy... :D
Uživatelský avatar
skipper
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 261
Registrován: ned črc 01, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod skipper » pon zář 02, 2013 4:16 pm

Monty, skvělá replika. Jelikož jsem to nečekal a zrovna se napil piva, tak mam noťas komplet politej pivem. :evil: :evil: :evil:

Jinak si myslím, že ty k..y stačit nebudou. :? :? :?
Uživatelský avatar
Olophant
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: čtv srp 15, 2013 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Olophant » čtv zář 19, 2013 10:49 am

Tak som dostal prave e-mail od riaditel skoly. A mam prax, zacinam v januari 2014, MSC Paris. Nie zle :) Takze ak sa nic nepokazi, mozem sa snazit o dobru reputaciu skoly ;) Drzte palce!
Uživatelský avatar
JurajBoros
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 2
Registrován: pát čer 06, 2014 2:00 am
Reputace: 0

Namorna skola v Bratislave

Příspěvekod JurajBoros » pát čer 06, 2014 4:39 pm

[size=12]Dobry den vsetkym.

Na toto forum som pred par dnami dostal odkaz od znameho, ja totiz nemam dost casu aby som sledoval rozne fora, aj ked toto je mi blizko ako dlhorocnemu jachtarovi (namorne "B" od r. 1998). Zarazili ma skreslujuce a miestami uplne nepravdive informacie od pana Jakuba Sklenara, na ktoreho prispevok chcem reagovat.

Ak som dobre rozumel, pan Sklenar, ste pracovnikom namornej akademie v Stetine - tato vysoka namorna skola sa v polstine nazyva Akademia Morska. Vsetci vieme ze je to univerzitny typ namornej skoly, ale nerozumiem preco tak zhadzujete ostatne typy namornych skol - akademie a pomaturine namorne skoly. Nasa skola je vytvorena presne po vzore pomaturitnej skoly v Gdyni (Szkola Morska Gdynia) a tie tej u Vas v Stetine. Uplne, teda system teoretickeho skolenia aj praxe. Ked tak velmi vystrkujete do popredia dlzku teoretickeho studia na nasej skole, tak je take iste ako v Polsku .... preco neutocite aj na tieto skoly ? Aj na nich totiz studuju Slovaci a Cesi, sam som cele to halo okolo studia na nomornych skolach zacal v r.2005 ked som sa stal naborcom pre gdynsku pomaturitnu skolu. Poslal som tam vyse 30 ludi, z toho 3 dievcata - dve z nich su teraz zamestane na vyletnych lodiach (Norwegian Cruise Line a Disney Cruise Line). Na stetinsku pomaturitnu namornu skolu som poslal 11 chlapcov. Pokial ide o zalozenie tejto skoly, v Bratislave, snad si nemyslite ze som si to co najlepsie nepripravil ... Mnohe navstevy Stetina, podpis zmluvy s Akademiou Morskou (ja na rozdiel od Vas mozem naozaj dokazat ze zmluva je realna, podpisana prorektorom - teda tvrdite uplnu nepravdu), zmluva s nemeckym lodiarom a az potom samotne zalozenie skoly.

Ste Chief Mate, na mori ste 10rokov, mate Namornu akademiu v Stetine - a co ? Ja osobne som tiez absolventom Vysokej namornej skoly, ale v Gdyni, mam preukaz sposobilosti namorneho kapitana a pomerne dlhu namornu prax ktora bola prerusena vaznym urazom. Vy mate polsky dostojnicky diplom a vari si myslite ze je polsky o nieco viac ako cesky alebo slovensky, ked tie nase tak zhadzujete ? V tejto oblasti mam vela skusenosti a poviem Vam pravdu, nie je medzi nimi vobec ziadny rozdiel. Ste v porovnani so mnou este mlady chlapec a vyzera to ze este dost nerozvazny, ked beriete informacie typu "jedna baba povedala" ako bernu mincu a na ich zaklade niekoho alebo nieco hanite. Boli ste sa osobne pozriet u nas na skole aby ste mohli tvrdit to co tvrdite ? Nepamatam sa na Vas, asi ste tu neboli. Hovorite o dostojnikoch z dob davno minulych cim chcete vyzdvihnut seba ako dostojnika noveho typu, vyskoleneho na najmodernejsiu techniku - to je vsetko zavadzanie, ti dostojnici z dob davno minulych su takisto kompetenti ako Vy a maju na rozdiel od Vas aj velmi vela praktickych skusenosti...
Kde sa vo Vas berie ta trufalost hodnotit menovite pana Stadlera ? Dovolim si tvrdit aj ked Vas vobec nepoznam, ze prave panovi Stadlerovi nesiahate ani po clenky. A to ako v otazkach lodnej stability, ktoru tu uci a na takej urovni ze boli prekvapeni aj Vasi stetiniski univerzitni ucitelia, ako ani v otazkach GPS, ECDIS, radarov, ARPA a predpokladam ze nemate vela skusenosti s astronavigaciou, ked o nej pisete tak znevazujuco. Hanba pre profesionalho navigacneho dostojnika, ak jachtar vie pouzivat lepsie ako namorny dostojnik (ktory to mozno nevie vobec). Sextant nie je zabudnutym prezitkom, ale viacere zapadne firmy, najma tie co prevdadzkuju tankery, znalost astronavigacie priamo vyzaduju ... Pretoze totiz namorny palubny dostojnik ma byt profesionalnym navigatorom a ako taky si musi vediet poradit aj ked Americani "vypnu" system GPS. Takze priama otazka, pouzivali ste niekedy sextant ?

Vratim sa este k vasmu hodnoteniu nasej skoly, o ktorej vlastne nic neviete. Nasa skola, ako som spomenul na zaciatku, trva presne tak dlho alebo kratko, ako polske pomaturitne namorne skoly. Ale na rozdiel od vsetkych namornych skol v Polsku a mozno v celej Europe, zaistuje pre svojich kadetv praxe. Vasa skola nechava praxe na samotnych kadetoch, viem od viacerych crewingovych agentov (ktorych tiez osobne poznam) ze najma v case silnej krizy studenti obiehali agentury s prosikanim o prax ... Ze sa nam to pocas tej silnej krizy velmi nedarilo a studenti isli na prax pomaly, to nie je ani moja vina, ani vina lodiarov, ale americkych bank. Ale sami si prax zohnali len niekolki, spocitali by ste ich na prstoch jednej ruky.
Vsetkym ostatnym som prax zaistil ja, alebo som im pripravil cestu (vyjednal som ze dana firma od nas bude brat kadetov).

Uroven vyucovania - nech posudia studenti a lodne spolocnosti, ale z tych skoro 100 kadetov co sme malo na praxi, sme dostali iba jedno vylozene negativne hodnotenie a jedno trochu menej ako priemerne. Ten student, ktory tu prispel vlani v auguste, bol trochu frustrovany z toho ze musi cakat (hoci o tom vedel) je teraz na praxi a dari sa mu dobre. Hoci ako pisete, pan Sklenar, nemali by mu dostojnici vobešc nic podpiosovat v knihe vycviku, pretoze je od nas :o) Zvlasne je to, za vsetci ti 36 dostojnici ktori za ten kratky cas nasho jestvovania urobili skusky, predlozili namornemu uradu riadne vypisane knihy vycviku, vsetky podpisane kapitanmi ... ti kapitani asi nevedeli ze ich nemaju podpisovat, kedze su z nasej skoly ... Ale vazne - vobec nemate pravo hovorit o kvalite nasich vyucujucich, pretoze ich nepoznate, nemate pravo hodnotit nasu skolu a tvrdit ze tento vzdelavaci system "je hruza". Ak si to budete tvrdit doma pred znamymi, tak si tvrdte, ale na verejnosti by ste mali hovorit objektivne, najma ked uvadzate svoje meno.
Nasi vyucujuci su vacsinou namorni kapitani s praxou najskor v byvalych ceskoslovenskych namornych podnikoch, aj ked niektori boli u Dunajplavby, boli na namornych lodiach (asi o tom neviete, ale Dunajplavba mala tiez namorne lode), aj tak maju prax aj od CNP. Vacsina ma prax od CNP a z najroznejsich europskych lodnych spolocnosti. Ja sam som na prvu "cudziu" lod isiel ako druhy clovek z Ceskoslovenska v r.1990. Isiel som ako 2.dostojnik, skoncil som ako kapitan. Podobne ostatni, nemate nas teda preco znevazovat pretoze ste proti nam jemne povedane "sopliak". Studium sa sklada LEN z odbornych predmetov, ak by ste z vysokoskolkeho studia odpocitali balastne, inzinierske teoreticke a nepotrebne predmety ako fyzika, vyssia matematika, chemia atd., vyslo by Vam presne take dlhe studium ako mame my. Toto je tvrdy, velmi prakticky vycvik namornych dosotnikov. Bez akademickeho titulu, len s dostojnickym diplomom. Ked to porovnam so systemom ktory je teraz na Namornej akademii v Stetite, tak nevychadza az taky zavratny rozdiel:

1. prve tri roky - bakalarske studium, ktore je len v Polsku zakoncene nie titulom Bc. ale Inz. (inzinier) - po skonceni bakalarskeho studia moze absolvent skoncit a ist na dostojnicke skusky .... aky teda velky rozdiel !

2. dalsie dva roky - inzinierske studium - len v Polsku zakoncenie nie titulom "inzinier" ale Mgr.Inz. (magister inzinier) - polska specialita. Ja mam tiez tento titul, ale v Ceskoslovensku mi bol aj tak nostrifikovany ako obycajny Ing. :o)

Podla mojich informacii na inzinierskom studiu pokracuje mensina studentov, zvacsa len ti co chcu pracovat na skole ...


Kadetov z nasej skoly prijimaju na prax velmi dobre nemecke lodne spolocnosti, jedna z nich nam 10 studentov sponzorovala cele cele studium a dalsia sponzorovala cast studia styrom strojnym kadetom - tato spolocnost je na najvyssich prieckach medzi nemeckymi spolocnostami. Nasi studenti neovladaju vyssiu matematiku, ale dobre ovladaju navigaciu, velmi dobre ovladaju stabilitu atd.. strojni kadeti zase dobre ovladaju systemy lodnej strojovne, teda naucia sa to, co naozaj potrebnuju namorni dostojnici.

Minuly semester u nas koncil studium a uz je palubnym dostojnikom chlapoec, ktory zacal u nas, potom odisiel ku Vam a nakoniec sa zase vratil k nam .... videl ze je praktickejsie nemat tie balastne predmety, predlzuje to studium ....

Pan Sklenar, ste Chief Mate podla teraz platnych predpisov STCW 1978/1995, teda podla polskych poziadaviek ste zrejme museli preukazat absolvovanie 18 mesiacov cistej praxe na mori aby ste si mohli urobit skusky na Chief Mate. Za nasich cias to boli minimalne 4 roky s tym, ze 2 roky ako 3.pal.dostojnik, 2 roky ako 2.dostojnik, muselo to byt splnene. Teda mali sme ovela viacej praxe, ale ani vo sne by ma vtedy nenapadlo, ze by som sa ako 1.palubny dostojnik mal hrat na nieco extra a znevazuijuco sa vyjadrovat o niekom, koho nepoznam.

Mohol by som pisat este do rana, tema je velmi siroka, ale nechcem to zbytocne natahovat. Prajem Vam trochu viac skromnosti, pan Sklenar a trochu viac schopnosti uvazovat triezvo, na zaklade stopercentnych informacii. Navigator si predsa musi byt isty ze navigacna informacia ktoru berie ako zaklad pre dalsie rozhodovanie, je stopercentna.

S podzravom,

Capt. Juraj Boros
riaditel
Namorna skola v Bratislave
Uživatelský avatar
JurajBoros
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 2
Registrován: pát čer 06, 2014 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod JurajBoros » pát čer 06, 2014 4:41 pm

Predsa som sa nieco zabudol - cena skolenia u nas je PRESNE taka ista ako cena skolenia na Szkole Morskiej w Gdyni ....
Uživatelský avatar
Olophant
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: čtv srp 15, 2013 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Olophant » pon črc 07, 2014 2:36 am

Ahoj. Rad by som opat prispel k tejto teme, i ked vidim, ze je sledovana ozaj len obcasne. Pisal som vsak naposledy este pred praxou. Momentalne sa plavim na M/V Barbara spolocnosti MST ako Deck Apprentice. A na lodi som zas ziskal trosku iny obraz o tom, ako to funguje v tomto biznise, co je mozne a co nie.
Sme tu posadka, v ktorej vacsina je chorvatskeho povodu a druha najvacsia skupina su cechoslovaci. Anglictina je na velmi roznej urovni. U tych starsich je obycajne slabsia az ziadna, mladsi obycajne rozpravaju anglicky dobre. Ako deck apprentice si musim denne odpracovat 8hodin a potom vo volnom case mam moznost ist na mostik a pracovat na ulohach danych training bookom. Obycajne som na mostiku kazdy druhy den, niekedy sa ucim nove veci, alebo opakujem stare, a niekedy je to len o pokece s chiefom.
Je pravda, ze prax mi ukazala zas iny pohlad na vec, ako i nasu skolu v Bratislave, ktorej sa tato tema tyka. Tak napriklad viem, ze prax na palube nie je jednoduche zohnat nikde. Rovnaky problem ako som mal ja, mali aj chorvatski chalani, co sa tu plavili ako OS. V Belgicku som sa bavil s 2nd mate z inej spolocnosti, z Belgickej skoly a tvrdil mi to iste. Je skratka doba, ked nie je uplne jednoduche dostat sa na palubu.
Tiez som stale viac presvedceny o tom, ze zalezi v prvom rade od cloveka, aky bude z neho namornik. Myslim, ze som sa tu zapisal celkom OK, pretoze pracujem, a ked treba, urobim i nieco naviac. Skola mi dala samozrejme vela, informacii bolo tiez kvantum, ale nakoniec zalezi clovek od cloveka, co si pamata zo skoly, ako v skole daval vobec pozor a ci dokaze nadobudnute vedomosti pouzit v praxi. Ako pisal pan Boros, tak Namorna skola v Bratislave splna iste standardy, bez ktorych by nemohla ziskat opravnenie vyucovat. Training book z nasej skoly je obsahovo navlas rovnaky ako ten chorvatsky, len je navyse aj v anglickom jazyku. Rovnaky je aj ten z Nemecka, ktory dava svojim kadetom firma MST. Predpokladam, ze je to tym, ze musia splnat poziadavky STCW.
Navyse, z nasej skoly zjari vyslo okolo 30 novych dostojnikov, ktori su uz i zamestnani, co je pre mna snad najdolezitejsia informacia a naznacuje mi, ze Namorna skola v Bratislave ma rovnaky vyznam ako ktorakolvek ina skola splnajuca standardy IMO.
Mozno by sa nieco zlepsit dalo, ako vsade, ale uznavam ze som to mal v prvom rade konzultovat u nas, s panom Borosom, co je mozne a co nie, pretoze takto to vyzera akoby som ociernoval a zradzal vlastnu skolu, co som v umysle rozhodne nemal.
A tak verim, ze budem coraz lepsim a skusenejsim namornikom, coskoro i dostojnikom na ktoreho bude mozne sa spolahnut, a miesto toho aby som pachal co najmenej skody, budem clovekom, ktoreho si budu lodne ci crewingove spolocnosti ziadat.
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » pon črc 07, 2014 8:59 am

Zdravim a reaguji na obsahly prispevek pana Borose, reditele namorni skoly v Blave,

neni to hruza, je to zajimava hruza, kdyz osoba zodpovedna za dustojnicky kurz v Bratislave timto zpusobem brani co vytvorila.
Nechci reagovat nejak zasadne a detailne na jednotlive casti Vaseho prispevku. Z 90% se da popsat velmi znamim prislovim o potrefene huse a ctenar s prumernou znalosti tematu si udela obrazek sam. Nemyslim si, ze bych nekde hodnotil kvalitu vyucujicich, spis jsem se nad ni jen zamyslel. Urazit jsem rozhodne nikoho nechtel. Pokud Vam to pomuze, tak opravdu se sextantem umim a to velmi dobre. S Vasimi studenty jsem se setkal na palube a treba Vam to potvrdi, ze Sklenar umi chytnout sextant do ruky. :D Ovsem nevim co to ma spolecneho s Vasi skolou a proc to vytazeno na povrch, jelikoz znalost navigace by mela byt prirozena v pripade namorniho dustojnika. Stejne tak me absolutne nezajima Dunaj Plavba a jeji "namorni lode" a vlastne ani CNP, v techto komunistickych a post-komunistickych spolecnostech jsem nepracoval a mozna jsem i rad z nekolika duvodu, ze me tohle nepotkalo. Ve Stetine jsem pracoval, myslim si, ze skola je to dobra, jiste ne nejlepsi, to je relativni. Polsky Akademia morska, obecne ma status university, studium ma 4 roky a po nem ziskate titul BSc. to si budte jist. Nasledujici 2 roky studia jsou nezbytne pro cele ukonceni skoly s titulem MSc. - co muzeme porovnat s ceskym Ing. Polske verze titulu inz. = BSc. Mgr izn. = MSc. normalni dvoustupnove studium tak jako na VS treba v CR, specialita je tak mozna ten rok navic. Nesmysli o tom, ze jsem mlady chlapec atd. jsem se z ust ruznych na mori naposlouchal docela dost a vetsinou to bylo z ust prave Vam podobnych a lidi deformovanych predeslim zrizenim. Byla to jejjich jedina obrana v pripade nedostatku argumentu.

Proto Vam preji mnoho uspechu s kurzem co poradate. Verim, ze je Vase svedomi ciste a studenti budou co nejrychleji spokojeni ve vetsi mire nez se slychavalo a obecne vedelo.
Podpisy v training booku dostanou i odemne, ale jen v pripade, ze jejich znalosti budou okouzlujici a predevsim ve sfere astronavigace, s cim se jen zridka setkavam.
Ja bohuzel skolu v Bratislave nemohu osobne doporucit nikomu a Vas prispevek me v mem pohledu a nazoru na celou vec pouze utvrdil.

S pozdravem
Capt. Jakub Sklenar
Uživatelský avatar
hawsepipe
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 167
Registrován: pát lis 13, 2009 1:00 am
Reputace: 9

Re: Namorna skola, aneb jak se rychle stat namornikem

Příspěvekod hawsepipe » pát čer 07, 2019 4:18 pm

Příspěvekod Stanislav » úte kvě 14, 2013 11:06 am

je to trochu OT, ale jak je to vlastně s těmi tituly? Má p. Štádler právo používat titul kapitán, když nikdy jako kapitán na námořní lodi nesloužíl? (pokud vím tak 2. důstojník) Je každý kdo projde akademií či univerzitou (úspěšně) automaticky kapitánem?

Omlouvám se, neumím to lépe kopírovat.

Ale odpověď Stanislavovi je jednoduchá:
Nesmí se plést kvalifikace a služební/funkční postavení:

Z hlediska kvalifikace můře být na lodi třeba 5 kapitánů ale jen jeden z nich bude mít funkční postavení velitel, ostatní kapitáni budou na konkrétní lodi palubními důstojníky. Kdo z důstojníků s diplomem kapitána bude velitel záleží na majiteli - provozovateli lodě.

Základní kvalifikace (průkazy způsobilosti - Certificate of Competency) palubních důstojníků podle úmluvy STCW jsou:
:: strážní palubní důstojník = OOW = Officer in charge of Navigational watch, Pravidlo II/1 (pro lodě 500 BRT a větší)
:: kapitán = Master, Pravidlo II/2 , zde jsou 2 stupně Do 3000 BRT a bez omezení BRT

Základní funkce na lodi pak jsou: Velitel (na lodi 3000 BRT a větší vždy diplom Master II/2 bez omezení BRT), 1 palubní důstojník (na lodi 3000 BRT a větší vždy Master II/2 alespoň do 3000 BRT) , 2 palubní důstojník, 3 palubní důstojník, může být na osobních lodích i více palubních důstojníků (všichni musejí mít diplom alespoň podle Pravidla II/1 OOW).

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host