Mel bych takove poznamky:
1. O jake studium se jedna a jaky akademicky titul "sviti" ve vysledku. Podle delky trvani asi bakalarske, ale buh vi.
2. Jaky druh odborneho osvedceni ve vysledku dostanu.
Nektere skoly vystavuji dva doklady, napr. diplom inzenyra a diplom navigatora. Jine skoly zas to maji sjednocene v jednom: inzenyr-navigator.
3. Kdo udelil skole akreditaci, zda jeji program odpovida statnimu vzdelavacimu programu prislusneho stupne, zda skola je soucasti zdruzeni vyucovacich instituci, ktere maji akreditaci IMO. Bez toho nikdo nevzme absolventa do zamestnani BEZ ZKOUSKY ZPUSOBILOSTI, tj. pouze na zaklade diplomu, nebo co to na konci bude.
4. Pro jaky druh a velikost plavidel plati vysledny "diplom". Musi byt uvedeno neco jako "s pravem zastavat funkci prvniho dustojnika na vsech plavidlech do DWT 20000T vcetne tankeru.
5. Maersk jen velmi tezko zamestna nekoho, kdo nema uplne vyssi vzdelani (napr. inzenyr-navigator) do velitelske funkce na lodi, protoze nabidka pracovni sily znacne prevysuje poptavku. Dokonce ani nezamestnava kapitany natrvalo, ale vzdy na kontrakt na dobu urcitou. Obvykle jen na jednu plavbu nebo jen na sezonu. Prumerna doba trvani kontraktu kapitana je 4 mesice.
Toto je preklad nabidky sluzeb kapitana: "Prijmu misto kapitana na tankeru do DW50000t. 40 let praxe. Platnost dokladu do roku 2012."
6. To, ze nekdo ma "diplom" jeste neznamena zamestnani. Je nutne k tomu pravidelne prochazet ruznymi certifikacemi, ktere vzdy stoji znacne penize a maji omezenou platnost (tak cca 5 let). Kdyz se stane, ze par let nedostanes kontrakt, pak na certifikaci nejspise nebudes mit penize. Tim kariera obvykle konci.
7. Ve skole se neskladaji vstupni zkousky. Ani z matematiky. Jsem tedy zvidavy, jak asi zaci studuji navigaci a automatiku nebo teorii plavidla. Velmi mne zajima, jak takovy "absolvent" bude pocitat naklon tankeru nebo prvky stability pri nateceni x-teho mnozstvi vody. Nebo prepocitavat geodeticke zaklady.
8. Nikde neni receno, zda skola zjistuje praxi pro svoje zaky. Spousta skol totiz vubec ne. A pokud uvedenych 12 mesicu neodpracojes, nikdo ti diplom nevyda. Takze se muze jednoduse stat, ze budes behat a shanet praci ihned po prvnim roce, dostanes samozrejme maloplacenou, proflakas rok s malazici, chytis nejakou nemoc a skolu vubec nedostudujes, protoze na pokracovani studia nebudes mit penize. Z meho pohledu je to cele malinko divne, protoze na paxi samozrejme nenastoupis jako dustojnik, ale jako palubni sila, ktera po nejake dobe je kavalifikovana jako "kvalifikovany plavcik", mozna "kormidelnik", mozna navigacni asistent (nebo tak nejak). Anebo taky ne. Mozna, ze po celem studiu si praci vubec nenajdes, protoze v potvrzeni o praxi bude stat "ve funkci kvalifikovaneho plavcika".
9. Kdyz skola praxi zajistuje, pak na jakem plavidle. Vlastni one pllavidlo?
10. Devce-dustojnik - to je naprosty blabol. Nikdo "dustojnicku" nezamestna. A uz vubec ne na plavidla se smisenou "nebilou" posadkou. Holt, je to proste tvrda realita. Take na fotkach samotne Tatramarine sro jsou "kapitani" - vyhradne hosi, kdyz tak devcata - kucharka a servirka.
11. Pokud na zemekouli je kapitanu jako psu, pak je to aspon vyvazeno poctem lodi, kterych je take, jak kameni. Ale co se tyce lodivodu, tak tech je jako blech na tech psech, avsak mist, kde mohou pracovat, je poskrovnu. I po 50 letech praxe lze ziskat misto lodivoda jen po dlouhem-predlouhem cekani a na zaklade osobni simpatie predsedy svazu lodivodu. S 12 mes. praxe byt lodivodem je absolutne nerealne. To je nesmysl.
Aby to nedopadlo tak, ze zaplatis 6700 eur a budes na Rynu ridit hovnocuc.
-------------------------------
Vse, co jsem napsal, je pouze muj soukromy nazor. Jen jsem vyjadril, co primo bije do oci. Mohu se samozrejme mylit. Je take mozne, ze jsem nabidku pochopil nespravne.
