Zkouška v Británii
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- Achlamarin
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
Zkouška v Británii
Zkouška v Británii
„Proč si to vůbec dělám? Mám to zapotřebí?“
Ta otázka letěla mým vyschlým mozkem někdy kolem půl šesté odpoledne, po již třetím manévru „fendr ve vodě“, dvě a půl hodiny po začátku zkoušky, a noc je ještě hodně daleko.
V loňském říjnu jsem zjistil, že můj Logbook už splňuje skoro všechny požadavky ke zkoušce Yachtmaster a rozhodl jsem se, že do toho jdu v první možnou chvíli. V západním Skotsku jsem už plul asi tři týdny a chtěl jsem tam ještě jednou. Nějak ty hory a různé whisky, které jsme pili na palubě při jednom třídenním čekání na vyplutí za obzvlášť hnusného počasí, se mnou něco udělaly. V minulosti jsem tam byl začátkem dubna a na podzim, ale lidi mi řekli, že květen je tam krásný. Tím se vhodná chvíle našla: květen! Začal jsem hledat školící centrum, které nabízí kurzy přípravy na Yachtmaster. Ukázalo se, že sice škol je tam hodně, ale málo z nich nabízí přípravu. Ještě míň nabízí možnost udělat s nimi samotnou zkoušku. Našel jsem nakonec Tonyho. Tony vlastní „školu jedné lodi“, rok starou Hallberg Rassy 342. Nabízí i přípravu a je ochoten půjčit loď ke zkoušce. Mojí jedinou podmínkou bylo, že má zajistit posádku ke zkoušce, poněvadž přiletím z Čech sám. On souhlasil protože jsem byl jeho první kandidát na Yachtmaster. A řekl mi, že musím sám kontaktovat RYA, the Royal Yachting Association. Přípravný kurz stál 370 liber. Na rozdíl od jiných, Tony nechtěl ode mne peníze za čartrování lodi během zkoušky (kdy on tam být nesmí!). Za to chtěl depozit – 750 liber, v hotovosti nebo v šecích (od příštího kandidáta už bude Tony chtít 100 liber za čartrování lodi během zkoušky).
Brzy jsem zjistil, že kandidáti na Coastal Skipper a Yachtmaster musí jednat přímo s RYA ve všech organizačních věcech týkajících se zkoušky. Napsal jsem jim. Oni mi poslali emailem začátkem dubna formulář. Ten jim pomáhá zjistit, jestli jsi splnil tyto podmínky:
- minimum 2500 mil
- minimum 50 dni na moři, z nichž minimálně 50% v přílivových vodách
- minimum 5 nonstop plaveb v délce minimálně 60 mil každá, z nichž minimum 2 jako kapitán a 2 v noci
- teorie + VHF + první pomoc. Tu první pomoc oni dovolili udělat v ČR, což jsem udělal. Musí to být kurz uznávaný EU a minimálně 12 hodinový.. Doporučuji kurz „Základní forma zdravotních dovedností“ od Českého červeného kříže. 500 Kč.
- RYA ještě chtěli detaily kreditní karty, aby mohli získat 155 Liber - jen v případě úspěchu!
Hned jak RYA dostali formulář zpět, kontaktoval mě zkoušející, měsíc před zkouškou. Domluvili jsme se na určitou hodinu - 16:00 ve dne zkoušky.
Nadešel týden přípravy, přiletěl jsem do Skotska, vlakem do mariny a seznamování se. Kromě mě je na lodi ještě horolezec/potápěč Nick, poprvé na lodi a je tu na kurzu Kompetentní posádka; Tim, který je tu po bohaté zkušenosti na kurz Day Skipper, Alex, také na kurz Day Skipper a náš instruktor, Tony. Ještě před příjezdem, Tony nás organizoval tak, aby každý z nás vařil jeden den, a bylo to na nás, co vařit. On podle našeho nákupního seznamu vše potřebného koupil před kurzem – my nemuseli platit jídlo, jen ho vařit. Kurz byl velmi obohacující, každý den jeden z nás (kromě Nicka) kapitánoval. Ujeli jsme pouhých 150 mil během 5 dnů. Cvičili jsme plánování trasy s přílivem, zacházet s bójkami, kotvou, a „člověk ve vodě“ na plachtách, na motoru i v kombinaci, pak jsme cvičili, jak se dostat k určitému bodu na mapě, navigaci „v mlze“, noční plavbu, atd. Počasí bylo docela klidné, vítr 2 – 5 a loď velmi příjemná. Posádka byla suprová a každý z nás vařil, co nejlíp jak uměl, ale nikdo nebyl jako Alex. K večeři bylo vždycky víno a pak brambůrky a pistácie – jako v Chorvatsku. V Anglii s tím pitím to není tak hysterické.
Během kurzu jsem zjistil, že budu mít jako posádku ke zkoušce pouze dva lidi – Alex „Day Skipper“ a Nick „Competent Crew“. Ještě jsme zjistili, že klidné počasí ve středu odejde a místo něj přijde fronta. Byl jsem unavený dost, a vůbec jsem neměl ten pocit, že to zvládnu. Byla to moje stará známá „úzkost před zahájením plavby“: „Co tady vůbec dělám? Jsem unavený, budou mě zkoušet, posádka malá a nezkušená, počasí se zhorší, a to všechno v jazyce co není mým vlastním. Jsem idiot.“ Zjistil jsem také, že všichni vědí jen malé kousky z toho, co a jak bude probíhat. Tak i instruktor byl překvapen, že zkouška bude trvat opravdu tak, jak RYA říkali: 8-12 hodin. Já byl také překvapený. Nějak jsem měl tu krásnou přející myšlenku, že jakmile vyplujeme a zkoušející uvidí jeden hezký manévr, mi hned podá ten Yachtmaster a vrátíme se vesele do mariny přesně včas na pivko před stmíváním. Houby.
16:00 na minutu. Helooo, zní z paluby, a přichází Alex - další Alex. Ten zkoušející. Je překvapivě mladý – asi 32, a velmi milý. Nejdřív vysvětlil, co a jak. Vysvětlil, že tato zkouška je velmi rigorózní a že má dva možné výstupy úspěchu: buď Coastal Skipper Certificate, nebo Yachtmaster Certificate. Říkal, že mají pravidlo, že pokud člověk propadne jako Yachtmaster, pak v žádném případě nedostane „místo toho“ nebo „za to“ ten Coastal Skipper. Chtěl vidět můj Logbook. Na to hned řekl, že „Tvůj Logbook je poněkud stydlivý“ – sice máš více mile než je minimum, ale jen o 500 více, a také mi chyběla jedna z pěti plaveb v délce 60 mil. Říkal, že je to málo, a že mám šance na „hraniční úspěch“ i kdybych byl během zkoušky úplně suprový. Chci to? A já na to: Ano!, i když vím, že Logbook je poněkud stydlivý a přesto, že je mi jasno, že v případě neúspěchu nedostanu „druhou cenu“. Tak jedem. On vysvětlil, že se mám chovat, jako by tam vůbec nebyl, ale že kdyby ode mne něco chtěl, musím to udělat. Poslední věc říkal, že musí být dostatečný vítr, že nemůže mi uspět pokud nebude foukat. Nakonec ještě ujasnil, že on je jen na návštěvě na palubě, a že já jsem plně odpovědný skipper, a jestli se něco stane, všechno je moje zodpovědnost. To je pravda.
1615. Dělám všem Briefing, a Alex zkoušející (říkám mu od teď Tester) říká: „prostě vyplujeme z mariny a uvidíme“. Málo větru, vyplouváme, úleva. Stres a úzkost jsou pryč – je to plavba a moře a to umím. Úleva a čím dál – tím více adrenalin. Venku Tester ode mne chce, abych udělal pár obratů a pár halz „pro zahřátí“ s následujícím „fendr ve vodě“: “Představ si, že je to jen fendr, ne člověk, a chci abys ho vyzvedl z vody na plachtách.“ Jasan, žádný problém. Ale vítr jen málo – 2-3. Vyzvedneme fendr, a najednou žádný vítr! Tak zpět do mariny. Cvičíme na motoru, otočit loď v malém místě, parkování, a zase parkování ale zezadu. Myslel jsem si – TO je ta zkouška?
1715 Vítr 4. Vyplouváme a mám zvláštní pocit, že naši marinu uvidíme zase až za hodně moc hodin. Měl jsem pravdu. Venku Tester hodí zase „fendr ve vodě“. Teď musím ho vyzvednout na plachtách s pouhým jediným obratem a jednou halzou. Nepovedlo se to poprvé a já nařídím posádce, nic se nestalo, uděláme to znovu. Podruhé, tentokrát supr. Tím MOB neskončil. „Teď si představ, že to není fendr, ale člověk“. Někdo řve“ Man overboard!!!“ A zahájím svou rutinu , na plachtách a nakonec motor zpátečkou k úplnému zastavení (i jeden uzel rychlost – a nemáš šance člověka z vody vyzvednout! A oni na to dbají). V rámci manévru, hodili jsme do vody „dan buoy“ a záchranou podkovu, doopravdy, a po zastavení jsme „ho“ nejen tak vyzvedli (přece to není fendr ale člověk) ale připravili jsme výtah spinakru a specielní plachtu pro vyzvednutí člověka z vody. Vše supr. Zvládnul jsem tři MOB, vydechnul jsem si – „MOB – odškrtnuto“. Mýlil jsem se. V těchto manévrech jsem také zjistil první jazykovou překážku: Chci aby posádka stáhla kosatku ale oni rozumí, jako bych chtěl, aby ji přitáhli. Pár vteřin humorného zmatku, než jsem zjistil, co je nejlíp udělat v takové chvíli: (a) zrušit předchozí příkazy, a (b) dát nový jasný příkaz, který může být hodně podobný. V tomto případě to znělo takto“ „Ruším příkazy o kosatce! TED ZBAVTE SE KOSATKY!“ Hned bylo jasno.
Po dalším menším úkolu, zjistit, kde jsme na mapě podle různých objektů, přišel další úkol: přeplout úžinou a přivázat se k nízkém molu s větrem „od mola“. Vítr teď 5, a potom odvázat se - použitím springy. Hračka. Jen musím dávat pozor, protože jsou tam bójky a úžina a surfaři. Po přivázání si posádka dělá jídlo, které jsem pro ně připravil předem (to by kandidát měl – totiž kapitán podle nich musí mít řešení jídla pro všechny) a Tester nám dělá čaj. Mě ale nenechá odpočinout. Mám úkol: plánovat cestu v mlze.
1915. Mým dalším úkolem je svézt nás „v mlze“ na plachtách: jsem v podpalubí, posádka nahoře a já od nich získávám neustálé informace o směru, hloubce, vzdálenosti, rychlosti a větru a dávám jim příkazy: v příštích 600 metrech nesmíte být mimo izobaty 22 a 32 metrů (včetně přílivu) a začněte hledat červenou bójku na pravoboku. Atd. atd. Musím nás dostat na určitý bod. Vlastně to nebylo těžké. Celkem 7 mil „naslepo“. Jsme tam. Mým následujícím úkolem je od tohoto bodu nás vézt na plachtách (vítr 4-5) do malé zátoky mezi ostrůvky a velké molo a hodit kotvu, vše na plachtách. Hračka. Kotvení na plachtách miluji. Třetí ref pro minimální rychlost, bez kosatky. Manévr vyžaduje halzu na poslední chvíli a vyšlo to opravdu pěkně. Pak jsme zahrabali kotvu pomocí hlavasky jako brzdy. Nezapomenout kotevní koule a potom světlo. Začínám mít stále více důvěru v mou fantastickou posádku a v tu supr lod.
2120 a ostatní mají čas na večeři, kterou jsem koupil a poprosil Alexe, aby ji připravil. Ale já mám zase úkol. Dal mi 15 minut na plánování cesty, imaginární, musím si představit, že jsem v jiné části Skotska, zítra, a musím naplánovat, v kolik mám vyplout tak, abych využil příliv nejlíp. Přílivový atlas ukázuje proudy 7 uzlů. Štěstí, že je to jen imaginární!
2140 To skončilo a hned mi Tester uděluje hlavní úkol pro dnešek. Musím plánovat trasu ve tmě, od místa kotvení do neznámé mariny, tam se přivázat k molu a hned nato „rychle zpátky do naší mariny, přece chceme končit ne po třetí hodině“. Délka asi 16 mil celkem. Tady dodám pár údajů: ve dni zkoušky byl měsíc dva dni po úplňku, což znamená největší rozdíl mezi přílivem a odlivem – 2,8 metrů. Není to tak špatné – v jižní Anglii je to horší. Jinak v tomto ročním období je tam úplná tma mezi 2215 a 0400. Plánování trasy v noci nepatřilo k mým nejsilnějším stránkám. Ne proto, že to nerad dělám. Naopak. Mám zkušenost z mládí s noční navigací fůru, ale na břehu. Tam jsem vždy používal intuici - nestačí to! Ale vím, jak se plánek dělá a mám na to 20 minut. Princip je jednoduchý: (a) najít a přečíst si správnou rubriku ve správném almanachu o marině, (b) počítat směr a sílu přílivu, (c) a nejdůležitější – skipper musí být v noci co nejvíc v kokpitu a ne v podpalubí v mapách, takže je dobře si připravit nákres cesty na kus kartonu, kde jsou uvedeny NIKOLIV všechny bójky a světla, co jsou značené na mapě podél trasy, ale spíše jen ty navigační znaky, kteří jsou nezbytné pro rozeznání, kde jsi. Směry, délky atd.
2210. Vítr je teď pěkná šestka, poryvy pohladí sedmičku. Nařídím posádce úkoly kolem odkotvení na plachtách. Třetí ref a žádná kosatka. Už je tma, takže se nesmí zapomenout navigační světla, několik baterek do kokpitu a pár ručních bílých světlic někde k ruce a nařídit, aby všichni se zahákli!. Poněvadž vítr už fouká a obr molo je hodně blízko, říkám: „pro jistotu zapínám motor na neutrál“, načež ze zdola Tester řekne jedno slovo „NE!“. Žádný problém, pomalu se připravujeme, loď se otáčí do správné strany, kotva už je skoro vidět baterkou a najednou řev: “Skipper, kotva se zasekla!“ To nebylo cvičení. Náš Tester to chápal a šel nám pomoci. Samozřejmě nařídil: „Motor zapnout“. No jasně, to už tu bylo. Na kotvě ležel kus dřeva 2 m dlouhý a 50 cm silný. Posádka s testerem ji vyhodí od kotvy, a jsme volní. Tester byl spokojen se spoluprací a my také. Poprvé od začátku zkoušky se v něm projevil ten opravdový milý pomáhající človíček, kterým asi bývá v normálních časech.
Tato noční plavba do neznámé mariny, otočit a zpět „domů“, se stala mezi námi účastníky už skoro legendou. Byli jsme hodně unavení a vyčerpaní a před námi bylo ještě 5 hodin plavby. Ale svěží boční bríza kolem 25-29 uzlů žene naší Hallberg Rassy s dvěma (chvílemi i třemi) refy kupředu. S bílými plachtami pluje desetimetrová loď rychlostí 7 až 9 (!) uzlů. Pak už je jedno, jestli je to zkouška nebo co. Člověk nepotřebuje v této chvíli od života nic víc.
A najednou „MAN OVERBOARD !!!“.
Instinktivně, nařídím příkazy a posádka v pohodě dělá se mnou, co musíme. Tester vtipálek připravil překvápko – tomu fendru s lanem přilepil dvě světylka a hop – do vody. Výhodou nočního MOBu je, že teď ty hry končí a smí se prakticky všechno, pokud to není výrazně hloupé. Takže, obrat, na kosatku nesahat, motor zapnout a v neutrálu, Nick dolů tlačit knoflík MOB na GPS. Necháme se snášet větrem k MOBu, křižujeme motorem mezi větrem a MOB, a chytáme fendr. Všechno trvalo ani ne 60 vteřin. A já myslel, že oni MOB v noci nedělají. Tester vypadal jako Skot, kterému se povedl kanadský žertík. Jeho dobrá nálada se ještě zvedla o centimetr a já mu říkám, Alexi, no worries, jsi v dobrých rukách. Ale určitě jsem se necítil tak „kůl“, jak jsem vypadal. Jedeme dál, už je skoro 2400. Plujeme, už žádné události, jen občas skipper (já) ověří nějakou bójku nebo kopeček ve tmě. (to je dobrý a důležitý trik: kopce se jeden od druhého dost liší a je dobře se dívat na pobřežní část mapy na to, jak vypadají, může to pomáhat v navigaci občas víc, než nějaká blikající zelená bójka!).
0250, a jsme zpátky na naší marině. Konec zkoušky. Můj pocit? Ohromný úspěch. Ale Tester mě volá dolů.
„Nejdřív špatná zpráva. Bohužel, jak jsem ti říkal předtím, tvůj stydlivý Logbook překáží. Byl jsi excelentní ve všech věcech, kromě v jedné, což je „noční pilotování“, tam jsi byl pouze dostatečně okay, protože jsi spoléhal příliš na intuici. Je mi líto, ale nemohu doporučit Yachtmaster. Teď ta dobrá zpráva. Ještě jsem nikdy neviděl takové vedení po pouhých 3000 mílích zkušenosti a já v tobě vidím yachtmaster, který ještě neumí noční pilotování dost dobře. Přesto, co jsem ti říkal na začátku, velmi rád ti nabízím alespoň Coastal Skipper Certificate, protože je jasné, že jsi mnohem výš. Pro Yachtmaster ti chybí jen jedná jediná věc a to je jeden jediný , 60-ti mílová nonstop plavbav noci jako skipper, blízko pobřeží.
Já jsem to hned bral a připadal mi to hodně férové. Ten Certificate ještě musí nechat orazítkovat na RYA a pošle poštou, prý za týden ho budu mít.
Tím to skončilo.
Jaký byl můj pocit? Ohromný. Uspěl jsem ve zkoušce Yachtmaster a dostal jsem za to Coastal Skipper. Ha ha. Ale nějak mi to nevadilo. Ten pocit, že jsem to udělal úspěšně a ta zkušenost, ti kamarádi, všechno je naprosto nezapomenutelné. A co s certifikátem Yachtmaster? Tak jako v nepovedeným manévrem „fendr ve vodě“: „Nic se nestalo, uděláme to znovu“. Za dva roky nebo tak.
Pro ty, kteří mají zájem, tady je pár dalších dat ohledně toho, co RYA během zkoušky zkouší. Jsou to deset oblastí:
- manévrování u mola a u mariny – přivázat a odvázat, otáčet se atd.
- řízení posádky, dávání úkolů, jasnost, atmosféra (klid, žádný stres!)
- rozhodování: oni rádi vidí, jak děláš špatný manévr a jak z toho úspěšně a v klidu vyjdeš. Pak ti to dají raději, než když uděláš manévr perfektně na poprvé. Oni chtějí vidět, že víš, co děláš, a že se nebojíš, „do toho jít“, i když tam bude chybička.
- Seřízení plachet a chápání větru, refování atd., ve dne a hlavně i v noci
- Plánování trasy pod časovým tlakem včetně přílivů, tady je důležité rozumět počasí a umět chytat předpověď na VHF.
- Noční pilotování. Detailní plánek! - intuice nestačí i když funguje.
- Bezpečnost: brifing, pamatovat si použit denní kotevní znak, pamatovat nařídit, aby posádka se zahákla, umět COLREG atd.
- Pilotování „v mlze“, tedy z podpalubí se zataženými záclonami. Respektive, zavézt loď k nějakému bodu na mapě uprostřed ničeho.
- To, co nazvu „mořské mikro-manévry“. Do toho patří: MOB (i v noci, hlavně na plachtách nebo v kombinaci s motorem), celý proces kotvení a odkotvení na plachtách nebo na motor, respektive chytání bójky a odplutí od bójky
- Vyznat se v systémech lodi: kontrola motoru před plavbou, vědět, kde je každá věc. Pokud loď má nějaký systém, můžeš očekávat, že Tester bude chtít, abys ho používal, anebo alespoň věděl, kde je a jak ho používat.
Poslední tipy ode mne.
- Tři nejdůležitější instrumenty : hloubkoměr, log a kompas.
- V podstatě, ten systém je tak vybudován, že oni ti vlastně nechtějí ublížit, ale naopak pomoct. Tester tě nechce jen vyzkoušet, ale také naučit v sebe věřit. Také tě chce učit, že je více způsobů, jak dělat různé věci a pokud víš, co děláš, jsi sebejistý, a sleduješ pár základních principů, bude to fajn.
- Pokud dostaneš ten bláznivý nápad, něco takového jednou udělat, tlač se do nové zkušenosti. Noční plavby, neznámá místa, práce bez GPS, používat plachty místo motoru atd.
Ahoj Lior
„Proč si to vůbec dělám? Mám to zapotřebí?“
Ta otázka letěla mým vyschlým mozkem někdy kolem půl šesté odpoledne, po již třetím manévru „fendr ve vodě“, dvě a půl hodiny po začátku zkoušky, a noc je ještě hodně daleko.
V loňském říjnu jsem zjistil, že můj Logbook už splňuje skoro všechny požadavky ke zkoušce Yachtmaster a rozhodl jsem se, že do toho jdu v první možnou chvíli. V západním Skotsku jsem už plul asi tři týdny a chtěl jsem tam ještě jednou. Nějak ty hory a různé whisky, které jsme pili na palubě při jednom třídenním čekání na vyplutí za obzvlášť hnusného počasí, se mnou něco udělaly. V minulosti jsem tam byl začátkem dubna a na podzim, ale lidi mi řekli, že květen je tam krásný. Tím se vhodná chvíle našla: květen! Začal jsem hledat školící centrum, které nabízí kurzy přípravy na Yachtmaster. Ukázalo se, že sice škol je tam hodně, ale málo z nich nabízí přípravu. Ještě míň nabízí možnost udělat s nimi samotnou zkoušku. Našel jsem nakonec Tonyho. Tony vlastní „školu jedné lodi“, rok starou Hallberg Rassy 342. Nabízí i přípravu a je ochoten půjčit loď ke zkoušce. Mojí jedinou podmínkou bylo, že má zajistit posádku ke zkoušce, poněvadž přiletím z Čech sám. On souhlasil protože jsem byl jeho první kandidát na Yachtmaster. A řekl mi, že musím sám kontaktovat RYA, the Royal Yachting Association. Přípravný kurz stál 370 liber. Na rozdíl od jiných, Tony nechtěl ode mne peníze za čartrování lodi během zkoušky (kdy on tam být nesmí!). Za to chtěl depozit – 750 liber, v hotovosti nebo v šecích (od příštího kandidáta už bude Tony chtít 100 liber za čartrování lodi během zkoušky).
Brzy jsem zjistil, že kandidáti na Coastal Skipper a Yachtmaster musí jednat přímo s RYA ve všech organizačních věcech týkajících se zkoušky. Napsal jsem jim. Oni mi poslali emailem začátkem dubna formulář. Ten jim pomáhá zjistit, jestli jsi splnil tyto podmínky:
- minimum 2500 mil
- minimum 50 dni na moři, z nichž minimálně 50% v přílivových vodách
- minimum 5 nonstop plaveb v délce minimálně 60 mil každá, z nichž minimum 2 jako kapitán a 2 v noci
- teorie + VHF + první pomoc. Tu první pomoc oni dovolili udělat v ČR, což jsem udělal. Musí to být kurz uznávaný EU a minimálně 12 hodinový.. Doporučuji kurz „Základní forma zdravotních dovedností“ od Českého červeného kříže. 500 Kč.
- RYA ještě chtěli detaily kreditní karty, aby mohli získat 155 Liber - jen v případě úspěchu!
Hned jak RYA dostali formulář zpět, kontaktoval mě zkoušející, měsíc před zkouškou. Domluvili jsme se na určitou hodinu - 16:00 ve dne zkoušky.
Nadešel týden přípravy, přiletěl jsem do Skotska, vlakem do mariny a seznamování se. Kromě mě je na lodi ještě horolezec/potápěč Nick, poprvé na lodi a je tu na kurzu Kompetentní posádka; Tim, který je tu po bohaté zkušenosti na kurz Day Skipper, Alex, také na kurz Day Skipper a náš instruktor, Tony. Ještě před příjezdem, Tony nás organizoval tak, aby každý z nás vařil jeden den, a bylo to na nás, co vařit. On podle našeho nákupního seznamu vše potřebného koupil před kurzem – my nemuseli platit jídlo, jen ho vařit. Kurz byl velmi obohacující, každý den jeden z nás (kromě Nicka) kapitánoval. Ujeli jsme pouhých 150 mil během 5 dnů. Cvičili jsme plánování trasy s přílivem, zacházet s bójkami, kotvou, a „člověk ve vodě“ na plachtách, na motoru i v kombinaci, pak jsme cvičili, jak se dostat k určitému bodu na mapě, navigaci „v mlze“, noční plavbu, atd. Počasí bylo docela klidné, vítr 2 – 5 a loď velmi příjemná. Posádka byla suprová a každý z nás vařil, co nejlíp jak uměl, ale nikdo nebyl jako Alex. K večeři bylo vždycky víno a pak brambůrky a pistácie – jako v Chorvatsku. V Anglii s tím pitím to není tak hysterické.
Během kurzu jsem zjistil, že budu mít jako posádku ke zkoušce pouze dva lidi – Alex „Day Skipper“ a Nick „Competent Crew“. Ještě jsme zjistili, že klidné počasí ve středu odejde a místo něj přijde fronta. Byl jsem unavený dost, a vůbec jsem neměl ten pocit, že to zvládnu. Byla to moje stará známá „úzkost před zahájením plavby“: „Co tady vůbec dělám? Jsem unavený, budou mě zkoušet, posádka malá a nezkušená, počasí se zhorší, a to všechno v jazyce co není mým vlastním. Jsem idiot.“ Zjistil jsem také, že všichni vědí jen malé kousky z toho, co a jak bude probíhat. Tak i instruktor byl překvapen, že zkouška bude trvat opravdu tak, jak RYA říkali: 8-12 hodin. Já byl také překvapený. Nějak jsem měl tu krásnou přející myšlenku, že jakmile vyplujeme a zkoušející uvidí jeden hezký manévr, mi hned podá ten Yachtmaster a vrátíme se vesele do mariny přesně včas na pivko před stmíváním. Houby.
16:00 na minutu. Helooo, zní z paluby, a přichází Alex - další Alex. Ten zkoušející. Je překvapivě mladý – asi 32, a velmi milý. Nejdřív vysvětlil, co a jak. Vysvětlil, že tato zkouška je velmi rigorózní a že má dva možné výstupy úspěchu: buď Coastal Skipper Certificate, nebo Yachtmaster Certificate. Říkal, že mají pravidlo, že pokud člověk propadne jako Yachtmaster, pak v žádném případě nedostane „místo toho“ nebo „za to“ ten Coastal Skipper. Chtěl vidět můj Logbook. Na to hned řekl, že „Tvůj Logbook je poněkud stydlivý“ – sice máš více mile než je minimum, ale jen o 500 více, a také mi chyběla jedna z pěti plaveb v délce 60 mil. Říkal, že je to málo, a že mám šance na „hraniční úspěch“ i kdybych byl během zkoušky úplně suprový. Chci to? A já na to: Ano!, i když vím, že Logbook je poněkud stydlivý a přesto, že je mi jasno, že v případě neúspěchu nedostanu „druhou cenu“. Tak jedem. On vysvětlil, že se mám chovat, jako by tam vůbec nebyl, ale že kdyby ode mne něco chtěl, musím to udělat. Poslední věc říkal, že musí být dostatečný vítr, že nemůže mi uspět pokud nebude foukat. Nakonec ještě ujasnil, že on je jen na návštěvě na palubě, a že já jsem plně odpovědný skipper, a jestli se něco stane, všechno je moje zodpovědnost. To je pravda.
1615. Dělám všem Briefing, a Alex zkoušející (říkám mu od teď Tester) říká: „prostě vyplujeme z mariny a uvidíme“. Málo větru, vyplouváme, úleva. Stres a úzkost jsou pryč – je to plavba a moře a to umím. Úleva a čím dál – tím více adrenalin. Venku Tester ode mne chce, abych udělal pár obratů a pár halz „pro zahřátí“ s následujícím „fendr ve vodě“: “Představ si, že je to jen fendr, ne člověk, a chci abys ho vyzvedl z vody na plachtách.“ Jasan, žádný problém. Ale vítr jen málo – 2-3. Vyzvedneme fendr, a najednou žádný vítr! Tak zpět do mariny. Cvičíme na motoru, otočit loď v malém místě, parkování, a zase parkování ale zezadu. Myslel jsem si – TO je ta zkouška?
1715 Vítr 4. Vyplouváme a mám zvláštní pocit, že naši marinu uvidíme zase až za hodně moc hodin. Měl jsem pravdu. Venku Tester hodí zase „fendr ve vodě“. Teď musím ho vyzvednout na plachtách s pouhým jediným obratem a jednou halzou. Nepovedlo se to poprvé a já nařídím posádce, nic se nestalo, uděláme to znovu. Podruhé, tentokrát supr. Tím MOB neskončil. „Teď si představ, že to není fendr, ale člověk“. Někdo řve“ Man overboard!!!“ A zahájím svou rutinu , na plachtách a nakonec motor zpátečkou k úplnému zastavení (i jeden uzel rychlost – a nemáš šance člověka z vody vyzvednout! A oni na to dbají). V rámci manévru, hodili jsme do vody „dan buoy“ a záchranou podkovu, doopravdy, a po zastavení jsme „ho“ nejen tak vyzvedli (přece to není fendr ale člověk) ale připravili jsme výtah spinakru a specielní plachtu pro vyzvednutí člověka z vody. Vše supr. Zvládnul jsem tři MOB, vydechnul jsem si – „MOB – odškrtnuto“. Mýlil jsem se. V těchto manévrech jsem také zjistil první jazykovou překážku: Chci aby posádka stáhla kosatku ale oni rozumí, jako bych chtěl, aby ji přitáhli. Pár vteřin humorného zmatku, než jsem zjistil, co je nejlíp udělat v takové chvíli: (a) zrušit předchozí příkazy, a (b) dát nový jasný příkaz, který může být hodně podobný. V tomto případě to znělo takto“ „Ruším příkazy o kosatce! TED ZBAVTE SE KOSATKY!“ Hned bylo jasno.
Po dalším menším úkolu, zjistit, kde jsme na mapě podle různých objektů, přišel další úkol: přeplout úžinou a přivázat se k nízkém molu s větrem „od mola“. Vítr teď 5, a potom odvázat se - použitím springy. Hračka. Jen musím dávat pozor, protože jsou tam bójky a úžina a surfaři. Po přivázání si posádka dělá jídlo, které jsem pro ně připravil předem (to by kandidát měl – totiž kapitán podle nich musí mít řešení jídla pro všechny) a Tester nám dělá čaj. Mě ale nenechá odpočinout. Mám úkol: plánovat cestu v mlze.
1915. Mým dalším úkolem je svézt nás „v mlze“ na plachtách: jsem v podpalubí, posádka nahoře a já od nich získávám neustálé informace o směru, hloubce, vzdálenosti, rychlosti a větru a dávám jim příkazy: v příštích 600 metrech nesmíte být mimo izobaty 22 a 32 metrů (včetně přílivu) a začněte hledat červenou bójku na pravoboku. Atd. atd. Musím nás dostat na určitý bod. Vlastně to nebylo těžké. Celkem 7 mil „naslepo“. Jsme tam. Mým následujícím úkolem je od tohoto bodu nás vézt na plachtách (vítr 4-5) do malé zátoky mezi ostrůvky a velké molo a hodit kotvu, vše na plachtách. Hračka. Kotvení na plachtách miluji. Třetí ref pro minimální rychlost, bez kosatky. Manévr vyžaduje halzu na poslední chvíli a vyšlo to opravdu pěkně. Pak jsme zahrabali kotvu pomocí hlavasky jako brzdy. Nezapomenout kotevní koule a potom světlo. Začínám mít stále více důvěru v mou fantastickou posádku a v tu supr lod.
2120 a ostatní mají čas na večeři, kterou jsem koupil a poprosil Alexe, aby ji připravil. Ale já mám zase úkol. Dal mi 15 minut na plánování cesty, imaginární, musím si představit, že jsem v jiné části Skotska, zítra, a musím naplánovat, v kolik mám vyplout tak, abych využil příliv nejlíp. Přílivový atlas ukázuje proudy 7 uzlů. Štěstí, že je to jen imaginární!
2140 To skončilo a hned mi Tester uděluje hlavní úkol pro dnešek. Musím plánovat trasu ve tmě, od místa kotvení do neznámé mariny, tam se přivázat k molu a hned nato „rychle zpátky do naší mariny, přece chceme končit ne po třetí hodině“. Délka asi 16 mil celkem. Tady dodám pár údajů: ve dni zkoušky byl měsíc dva dni po úplňku, což znamená největší rozdíl mezi přílivem a odlivem – 2,8 metrů. Není to tak špatné – v jižní Anglii je to horší. Jinak v tomto ročním období je tam úplná tma mezi 2215 a 0400. Plánování trasy v noci nepatřilo k mým nejsilnějším stránkám. Ne proto, že to nerad dělám. Naopak. Mám zkušenost z mládí s noční navigací fůru, ale na břehu. Tam jsem vždy používal intuici - nestačí to! Ale vím, jak se plánek dělá a mám na to 20 minut. Princip je jednoduchý: (a) najít a přečíst si správnou rubriku ve správném almanachu o marině, (b) počítat směr a sílu přílivu, (c) a nejdůležitější – skipper musí být v noci co nejvíc v kokpitu a ne v podpalubí v mapách, takže je dobře si připravit nákres cesty na kus kartonu, kde jsou uvedeny NIKOLIV všechny bójky a světla, co jsou značené na mapě podél trasy, ale spíše jen ty navigační znaky, kteří jsou nezbytné pro rozeznání, kde jsi. Směry, délky atd.
2210. Vítr je teď pěkná šestka, poryvy pohladí sedmičku. Nařídím posádce úkoly kolem odkotvení na plachtách. Třetí ref a žádná kosatka. Už je tma, takže se nesmí zapomenout navigační světla, několik baterek do kokpitu a pár ručních bílých světlic někde k ruce a nařídit, aby všichni se zahákli!. Poněvadž vítr už fouká a obr molo je hodně blízko, říkám: „pro jistotu zapínám motor na neutrál“, načež ze zdola Tester řekne jedno slovo „NE!“. Žádný problém, pomalu se připravujeme, loď se otáčí do správné strany, kotva už je skoro vidět baterkou a najednou řev: “Skipper, kotva se zasekla!“ To nebylo cvičení. Náš Tester to chápal a šel nám pomoci. Samozřejmě nařídil: „Motor zapnout“. No jasně, to už tu bylo. Na kotvě ležel kus dřeva 2 m dlouhý a 50 cm silný. Posádka s testerem ji vyhodí od kotvy, a jsme volní. Tester byl spokojen se spoluprací a my také. Poprvé od začátku zkoušky se v něm projevil ten opravdový milý pomáhající človíček, kterým asi bývá v normálních časech.
Tato noční plavba do neznámé mariny, otočit a zpět „domů“, se stala mezi námi účastníky už skoro legendou. Byli jsme hodně unavení a vyčerpaní a před námi bylo ještě 5 hodin plavby. Ale svěží boční bríza kolem 25-29 uzlů žene naší Hallberg Rassy s dvěma (chvílemi i třemi) refy kupředu. S bílými plachtami pluje desetimetrová loď rychlostí 7 až 9 (!) uzlů. Pak už je jedno, jestli je to zkouška nebo co. Člověk nepotřebuje v této chvíli od života nic víc.
A najednou „MAN OVERBOARD !!!“.
Instinktivně, nařídím příkazy a posádka v pohodě dělá se mnou, co musíme. Tester vtipálek připravil překvápko – tomu fendru s lanem přilepil dvě světylka a hop – do vody. Výhodou nočního MOBu je, že teď ty hry končí a smí se prakticky všechno, pokud to není výrazně hloupé. Takže, obrat, na kosatku nesahat, motor zapnout a v neutrálu, Nick dolů tlačit knoflík MOB na GPS. Necháme se snášet větrem k MOBu, křižujeme motorem mezi větrem a MOB, a chytáme fendr. Všechno trvalo ani ne 60 vteřin. A já myslel, že oni MOB v noci nedělají. Tester vypadal jako Skot, kterému se povedl kanadský žertík. Jeho dobrá nálada se ještě zvedla o centimetr a já mu říkám, Alexi, no worries, jsi v dobrých rukách. Ale určitě jsem se necítil tak „kůl“, jak jsem vypadal. Jedeme dál, už je skoro 2400. Plujeme, už žádné události, jen občas skipper (já) ověří nějakou bójku nebo kopeček ve tmě. (to je dobrý a důležitý trik: kopce se jeden od druhého dost liší a je dobře se dívat na pobřežní část mapy na to, jak vypadají, může to pomáhat v navigaci občas víc, než nějaká blikající zelená bójka!).
0250, a jsme zpátky na naší marině. Konec zkoušky. Můj pocit? Ohromný úspěch. Ale Tester mě volá dolů.
„Nejdřív špatná zpráva. Bohužel, jak jsem ti říkal předtím, tvůj stydlivý Logbook překáží. Byl jsi excelentní ve všech věcech, kromě v jedné, což je „noční pilotování“, tam jsi byl pouze dostatečně okay, protože jsi spoléhal příliš na intuici. Je mi líto, ale nemohu doporučit Yachtmaster. Teď ta dobrá zpráva. Ještě jsem nikdy neviděl takové vedení po pouhých 3000 mílích zkušenosti a já v tobě vidím yachtmaster, který ještě neumí noční pilotování dost dobře. Přesto, co jsem ti říkal na začátku, velmi rád ti nabízím alespoň Coastal Skipper Certificate, protože je jasné, že jsi mnohem výš. Pro Yachtmaster ti chybí jen jedná jediná věc a to je jeden jediný , 60-ti mílová nonstop plavbav noci jako skipper, blízko pobřeží.
Já jsem to hned bral a připadal mi to hodně férové. Ten Certificate ještě musí nechat orazítkovat na RYA a pošle poštou, prý za týden ho budu mít.
Tím to skončilo.
Jaký byl můj pocit? Ohromný. Uspěl jsem ve zkoušce Yachtmaster a dostal jsem za to Coastal Skipper. Ha ha. Ale nějak mi to nevadilo. Ten pocit, že jsem to udělal úspěšně a ta zkušenost, ti kamarádi, všechno je naprosto nezapomenutelné. A co s certifikátem Yachtmaster? Tak jako v nepovedeným manévrem „fendr ve vodě“: „Nic se nestalo, uděláme to znovu“. Za dva roky nebo tak.
Pro ty, kteří mají zájem, tady je pár dalších dat ohledně toho, co RYA během zkoušky zkouší. Jsou to deset oblastí:
- manévrování u mola a u mariny – přivázat a odvázat, otáčet se atd.
- řízení posádky, dávání úkolů, jasnost, atmosféra (klid, žádný stres!)
- rozhodování: oni rádi vidí, jak děláš špatný manévr a jak z toho úspěšně a v klidu vyjdeš. Pak ti to dají raději, než když uděláš manévr perfektně na poprvé. Oni chtějí vidět, že víš, co děláš, a že se nebojíš, „do toho jít“, i když tam bude chybička.
- Seřízení plachet a chápání větru, refování atd., ve dne a hlavně i v noci
- Plánování trasy pod časovým tlakem včetně přílivů, tady je důležité rozumět počasí a umět chytat předpověď na VHF.
- Noční pilotování. Detailní plánek! - intuice nestačí i když funguje.
- Bezpečnost: brifing, pamatovat si použit denní kotevní znak, pamatovat nařídit, aby posádka se zahákla, umět COLREG atd.
- Pilotování „v mlze“, tedy z podpalubí se zataženými záclonami. Respektive, zavézt loď k nějakému bodu na mapě uprostřed ničeho.
- To, co nazvu „mořské mikro-manévry“. Do toho patří: MOB (i v noci, hlavně na plachtách nebo v kombinaci s motorem), celý proces kotvení a odkotvení na plachtách nebo na motor, respektive chytání bójky a odplutí od bójky
- Vyznat se v systémech lodi: kontrola motoru před plavbou, vědět, kde je každá věc. Pokud loď má nějaký systém, můžeš očekávat, že Tester bude chtít, abys ho používal, anebo alespoň věděl, kde je a jak ho používat.
Poslední tipy ode mne.
- Tři nejdůležitější instrumenty : hloubkoměr, log a kompas.
- V podstatě, ten systém je tak vybudován, že oni ti vlastně nechtějí ublížit, ale naopak pomoct. Tester tě nechce jen vyzkoušet, ale také naučit v sebe věřit. Také tě chce učit, že je více způsobů, jak dělat různé věci a pokud víš, co děláš, jsi sebejistý, a sleduješ pár základních principů, bude to fajn.
- Pokud dostaneš ten bláznivý nápad, něco takového jednou udělat, tlač se do nové zkušenosti. Noční plavby, neznámá místa, práce bez GPS, používat plachty místo motoru atd.
Ahoj Lior
- pecho
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 633
- Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: hradecko
congratulation
Připojuji se k Liboříkovi a taky moc a moc blahopřeju, muselo to být perný a taky moc a moc díky za podrobné informace.
Zdraví Pecho
Zdraví Pecho
Re: Zkouška v Británii
Klobouk dolů! Gratuluji!Achlamarin píše:Zkouška v Británii
V loňském říjnu jsem zjistil, že můj Logbook už splňuje skoro všechny požadavky ke zkoušce Yachtmaster a rozhodl jsem se, že do toho jdu v první možnou chvíli. ... Ahoj Lior



Je platnost popisovaných certifikátů neomezená nebo vyžadují nějaké udržování znalostí a přezkušování?
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Ahoj,
připojuji se s gratulací!
Mám také pár otázek:
1. Společně s Danem: Musí člověk projít všemi nižšími úrovněmi, než se může pokoušet o úrovně Coastal Skipper nebo Yachtmaster?
2. Můžeš krátce napsat, k čemu jednotlivé úrovně opravňují? (Mám na mysli např. plavbu ve dne, 15 mil od břehu atd.) Pokud to tu už zaznělo, pak stačí odkaz.
3. Je správná informace, že pokud do Británie připluji se svojí lodí (nebo s lodí půjčenou jinde), nikdo po mě papíry nechce? Tyhle zkoušky se tedy dělají hlavně pro vlastní radost a pro charter?
Díky moc za odpovědi.
připojuji se s gratulací!
Mám také pár otázek:
1. Společně s Danem: Musí člověk projít všemi nižšími úrovněmi, než se může pokoušet o úrovně Coastal Skipper nebo Yachtmaster?
2. Můžeš krátce napsat, k čemu jednotlivé úrovně opravňují? (Mám na mysli např. plavbu ve dne, 15 mil od břehu atd.) Pokud to tu už zaznělo, pak stačí odkaz.
3. Je správná informace, že pokud do Británie připluji se svojí lodí (nebo s lodí půjčenou jinde), nikdo po mě papíry nechce? Tyhle zkoušky se tedy dělají hlavně pro vlastní radost a pro charter?
Díky moc za odpovědi.
- Achlamarin
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
Ahoj a diky moc za gratulace !
Pokusim se odpovedet na otazky.
To Dan a Lynx, Pred 4 lety jsem udelal day Skipper kurz v Solentu v jizni Anglii. Tehdy, jsem se naucil hodne moc, protoze to byl muj treti tyden na plachetnici. Cviceni vypada podobne na to, co jsme meli ted, ale pamatuji si, ze jsme nedelali moc pilotovani a MOB ani planovani trasy. V poslednim dni kurzu instruktor nas poprosil, abychom skiprovali trasu v delce asi 4 mil. Nevedel jsem moc, jak to delat, ale vsichni dostali ten papir. Vlastne, na Day Skipper nedostanes zadny certifikat, pouze nalepku do Logbooku ktera potvrzuje zes ukoncil kurz. Ale od te doby jsem pronajal 5 krat lode v Chorvatsku s timto papirem.
Take nemusis mit Day Skipper jako podnimkou pro Yachtmaster (nebo Coastal). Navic, v Anglii jsem sice myslel, ze cartrovky vyzaduji minimum Coastal Skipper, pokud clovek chce plout vic jak asi 5 mil od brehu, ale ukazalo se, ze to neni treba. Potkal jsem lidi, kteri cartrovali v Anglii a cartrovka nechtela NIC! A pokud plujes v Anglii na nejakou soukromou lod, pak nepotrebujes nic urcite.
Lynxi, pokud mas Coastal Skipper Certificate, nepotrebujes k pronajmu cartru vsude na svete nic vic. Ten Yachtmaster je jeste lepsi, ale je hlavne pouzivan pro lidi, kteri chteji potom na tom vydelat komercne. I na to ten Coastal casto staci, ale yachtmaster otevre dvere lip. Osobne jeden duvod proc jsem se rozhodl pro Yachtmaster v rijnu bylo, ze jsme s kamarady zarezervovali lod na Kanarech na tento podzim a ten clovek na Kanarech mi napsal, ze minimalni papir je Coastal Skipper, kvuli pojisteni, tak jsem si rikal, proc uz ne delat ten Yachtmaster. Ale je druha, jednodussi moznost, jak si pronajmout cartrovou lod na Kanarech: pokud mas ceske namorni papiry. je to akceptovano!
To Taninecek. ta Hallberg 342 byla urcite moc pekna. Jestli byla jina, to jsem si take ptal. Ano byla. Mirne. Ja bych to rekl tak: HR 342 je desetimetrova lod, ktera se chova jako 12-ti metrova prakticky ve vsem: rychlost, pomalejsi naklaneni, prostor pobytni a ulozny atd. Osobne se mi nelibila takelaz, protoze refovani bylo na principu "jedno-lanovy". Refovat nebyl problem, ale uvolnit ref - nic moc. Obecny dojem z lodi byl velmi robustni, je vsude kde stat a za co se chytit, velky navigacni stul atd. Ja ji mel rad, ale takelaz bych zamenil.
To Renda. Platnost tech certifikatu je neomezena. Nemusis nic obnovovat. To by bylo treba pouze v pripade, ze bys chtel plachtit v Anglii komercne. pak, pokud se nemylim, je treba obnova kazdych 5 let.
Tak jo, ahoj !
Pokusim se odpovedet na otazky.
To Dan a Lynx, Pred 4 lety jsem udelal day Skipper kurz v Solentu v jizni Anglii. Tehdy, jsem se naucil hodne moc, protoze to byl muj treti tyden na plachetnici. Cviceni vypada podobne na to, co jsme meli ted, ale pamatuji si, ze jsme nedelali moc pilotovani a MOB ani planovani trasy. V poslednim dni kurzu instruktor nas poprosil, abychom skiprovali trasu v delce asi 4 mil. Nevedel jsem moc, jak to delat, ale vsichni dostali ten papir. Vlastne, na Day Skipper nedostanes zadny certifikat, pouze nalepku do Logbooku ktera potvrzuje zes ukoncil kurz. Ale od te doby jsem pronajal 5 krat lode v Chorvatsku s timto papirem.
Take nemusis mit Day Skipper jako podnimkou pro Yachtmaster (nebo Coastal). Navic, v Anglii jsem sice myslel, ze cartrovky vyzaduji minimum Coastal Skipper, pokud clovek chce plout vic jak asi 5 mil od brehu, ale ukazalo se, ze to neni treba. Potkal jsem lidi, kteri cartrovali v Anglii a cartrovka nechtela NIC! A pokud plujes v Anglii na nejakou soukromou lod, pak nepotrebujes nic urcite.
Lynxi, pokud mas Coastal Skipper Certificate, nepotrebujes k pronajmu cartru vsude na svete nic vic. Ten Yachtmaster je jeste lepsi, ale je hlavne pouzivan pro lidi, kteri chteji potom na tom vydelat komercne. I na to ten Coastal casto staci, ale yachtmaster otevre dvere lip. Osobne jeden duvod proc jsem se rozhodl pro Yachtmaster v rijnu bylo, ze jsme s kamarady zarezervovali lod na Kanarech na tento podzim a ten clovek na Kanarech mi napsal, ze minimalni papir je Coastal Skipper, kvuli pojisteni, tak jsem si rikal, proc uz ne delat ten Yachtmaster. Ale je druha, jednodussi moznost, jak si pronajmout cartrovou lod na Kanarech: pokud mas ceske namorni papiry. je to akceptovano!
To Taninecek. ta Hallberg 342 byla urcite moc pekna. Jestli byla jina, to jsem si take ptal. Ano byla. Mirne. Ja bych to rekl tak: HR 342 je desetimetrova lod, ktera se chova jako 12-ti metrova prakticky ve vsem: rychlost, pomalejsi naklaneni, prostor pobytni a ulozny atd. Osobne se mi nelibila takelaz, protoze refovani bylo na principu "jedno-lanovy". Refovat nebyl problem, ale uvolnit ref - nic moc. Obecny dojem z lodi byl velmi robustni, je vsude kde stat a za co se chytit, velky navigacni stul atd. Ja ji mel rad, ale takelaz bych zamenil.
To Renda. Platnost tech certifikatu je neomezena. Nemusis nic obnovovat. To by bylo treba pouze v pripade, ze bys chtel plachtit v Anglii komercne. pak, pokud se nemylim, je treba obnova kazdych 5 let.
Tak jo, ahoj !
- dan
- s/y Hannah
- Příspěvky: 747
- Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
- Reputace: 2
- Bydliště: Denia,Espana
to lynx:ahoj,tady mas ten odkaz k cemu te pripravuje/opravnuje ten ci onen certifikat.To "opravnuje"plati pouze pro komercni cinnost vzhledem k tomu,ze rekreacni jachtar na lodi pod britskou vlajkou zadne opravneni a kapitanske licence nepotrebuje,a to nejen v britskych vodach ale nikde na svete samozrejme s vyjimkou chorvatska
.presto si vetsina jachtaru certifikaty dobrovolne dela.
http://www.ryatraining.org/professional/

http://www.ryatraining.org/professional/
- designer
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1581
- Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: praha
- Kontaktovat uživatele:
Ante píše:janekz píše:Obdivuju, gratuluju a srovnávám. Srovnávám onoho skotského komisaře s chorvatským, u nějž jsem minulý pátek "skládal" zkoušku
tady snad ani není co srovnávatchorošký papíry to je fraška první třídy
souhlasím s jedním velkým "ALE" - chorvatské zkoušky jsou opravdu trochu směšné. ALE záleží, kdo a jak tě na ně připravuje.Musím říct, že příprava na zkoušky s windwardem nemá se samotnou zkouškou na kapitanátě nic společného a protože jsem ji absolvoval, tak se za své "chorošské papíry" nestydím. Beru je jako formální možnost půjčovat si loď. Nic víc, nic míň.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Achlamarin píše:Ahoj a diky moc za gratulace !
Pokusim se odpovedet na otazky.
... Navic, v Anglii jsem sice myslel, ze cartrovky vyzaduji minimum Coastal Skipper, pokud clovek chce plout vic jak asi 5 mil od brehu, ale ukazalo se, ze to neni treba. Potkal jsem lidi, kteri cartrovali v Anglii a cartrovka nechtela NIC! A pokud plujes v Anglii na nejakou soukromou lod, pak nepotrebujes nic urcite.....
Tak jo, ahoj !
Super, super, super, pekne si to napísal. Tíško závidím /trochu/ a sebakriticky konštatujem že na to nemám a nielen pre tú angličtinu

Čo ma potešilo je ten úžasný prístup angličanov k plachteniu, ak chceš jazdiť, tak ťa neotravujú s papiermi ako som správne pochopil, ale ak chceš byť profík, tak ťa tlačia do náročných skúšok. Takéto skúšky by mali mať všetci čártrový kapitáni. Myslím že tie naše ministerstvá by to mohli prevziať cakumpakum. S našimi papiermi narobia caviky, ale v porovnaní s tým čo píšeš je to fraška. Snáď ešte večšia ako v Chorvatsku, tý sa aspoň nehrajú na najmúdrejších.
Ešte pre tých čo ste si robili Chorvátske papiere, ťažko to porovnávať s tým čo absolvoval Achlamarin, pretože princíp skúšania je úplne iný. Chorvati skúšajú v podstate len bezpečnosť plavby, teda vyhnúť sa inému plavidlu, aby ste sa vedeli zorientovať na mape, trafili z bodu A do bodu B, ak to náhodou pretiahnete až do tmi aby ste poznali majáky a keď pri tej svojej dobrodružnej plavbe náhodou stroskotáte, tak aby ste vedeli privolať pomoc. Nech vás pripravoval ktokolvek, predpokladám že ste si neprečítali kompletne Colrege, predpis na zabránenie zrážok na mori, ak áno tak si dovolím pripomenúť že sa tam píše o zodpovednosti velitela plavidla, ktorý sa má plaviť tak ako to zodpovedá dobrej námornej praxi. A o to ide pri chorvatských papieroch, každý má plávať tak ako sú jeho osobné schopnosti. A verte mi že poistenie kaucie nerieši všetko.
Tiež by ma zaujímalo, či absolventi oficialnych kurzov cez České spoločnosti nacvičujú odkotvetie a vyplávanie s kotviska na plachtách? Tiež odplávanie a priplávanie k mólu na plachtách vidím v Rakúsku na Neusiedlersee, ale v HR som to ešte nevidel, pokial viem tak je to tam dokonca zakázané. V prípade prúseru je to však dobré vedieť, ale necvičí sa to, alebo vy ste to cvičili?
Keď sa s Jirkou naučíme engliš aj my tam pôjdeme na tie skúšky.

- Achlamarin
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
Dekuji vam vsem, opravdu jste mi vsichni udelali velkou radost, netusil jsem, ze odezva bude tak velka a pozitivni. Diky
Jinak uz mam takovou predstavu, ze treba za dva roky, kdyz muj log-book bude "min stydlivy", ze bych si tu stejnou lod pronajal na par dni plus na den zkousku Yachtmaster, ale ne v ramci kurzu pripravy ale jako cartr. Pak bych rad mel na lodi dva az tri lidi od Vas, klidne i mnohem vetsi borci nez ja, jako posadka pred- a pri-zkousce. Dobra anglictina bude nutna (ne kvuli mne). No proste takova predsta, uvidime, je jeste hodne casu
ale muze to byt pekne!
Ahoj

Jinak uz mam takovou predstavu, ze treba za dva roky, kdyz muj log-book bude "min stydlivy", ze bych si tu stejnou lod pronajal na par dni plus na den zkousku Yachtmaster, ale ne v ramci kurzu pripravy ale jako cartr. Pak bych rad mel na lodi dva az tri lidi od Vas, klidne i mnohem vetsi borci nez ja, jako posadka pred- a pri-zkousce. Dobra anglictina bude nutna (ne kvuli mne). No proste takova predsta, uvidime, je jeste hodne casu

Ahoj
- designer
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1581
- Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: praha
- Kontaktovat uživatele:
Denis píše:Achlamarin píše:Ahoj a diky moc za gratulace !
Pokusim se odpovedet na otazky.
... Navic, v Anglii jsem sice myslel, ze cartrovky vyzaduji minimum Coastal Skipper, pokud clovek chce plout vic jak asi 5 mil od brehu, ale ukazalo se, ze to neni treba. Potkal jsem lidi, kteri cartrovali v Anglii a cartrovka nechtela NIC! A pokud plujes v Anglii na nejakou soukromou lod, pak nepotrebujes nic urcite.....
Tak jo, ahoj !
Super, super, super, pekne si to napísal. Tíško závidím /trochu/ a sebakriticky konštatujem že na to nemám a nielen pre tú angličtinu. Ale aspoň mám čo nacvičovať.
Čo ma potešilo je ten úžasný prístup angličanov k plachteniu, ak chceš jazdiť, tak ťa neotravujú s papiermi ako som správne pochopil, ale ak chceš byť profík, tak ťa tlačia do náročných skúšok. Takéto skúšky by mali mať všetci čártrový kapitáni. Myslím že tie naše ministerstvá by to mohli prevziať cakumpakum. S našimi papiermi narobia caviky, ale v porovnaní s tým čo píšeš je to fraška. Snáď ešte večšia ako v Chorvatsku, tý sa aspoň nehrajú na najmúdrejších.
Ešte pre tých čo ste si robili Chorvátske papiere, ťažko to porovnávať s tým čo absolvoval Achlamarin, pretože princíp skúšania je úplne iný. Chorvati skúšajú v podstate len bezpečnosť plavby, teda vyhnúť sa inému plavidlu, aby ste sa vedeli zorientovať na mape, trafili z bodu A do bodu B, ak to náhodou pretiahnete až do tmi aby ste poznali majáky a keď pri tej svojej dobrodružnej plavbe náhodou stroskotáte, tak aby ste vedeli privolať pomoc. Nech vás pripravoval ktokolvek, predpokladám že ste si neprečítali kompletne Colrege, predpis na zabránenie zrážok na mori, ak áno tak si dovolím pripomenúť že sa tam píše o zodpovednosti velitela plavidla, ktorý sa má plaviť tak ako to zodpovedá dobrej námornej praxi. A o to ide pri chorvatských papieroch, každý má plávať tak ako sú jeho osobné schopnosti. A verte mi že poistenie kaucie nerieši všetko.
Tiež by ma zaujímalo, či absolventi oficialnych kurzov cez České spoločnosti nacvičujú odkotvetie a vyplávanie s kotviska na plachtách? Tiež odplávanie a priplávanie k mólu na plachtách vidím v Rakúsku na Neusiedlersee, ale v HR som to ešte nevidel, pokial viem tak je to tam dokonca zakázané. V prípade prúseru je to však dobré vedieť, ale necvičí sa to, alebo vy ste to cvičili?
Keď sa s Jirkou naučíme engliš aj my tam pôjdeme na tie skúšky.
Na plachtách - to bude na samostudium...

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host