Katamaran Elza
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Katamaran Elza
Má niekto na predaj plány katamaranu Elza? Kúpil ich a nestavia, ani nebude stavať?
Postavil niekto tento katamaran?
Postavil niekto tento katamaran?
Kdysi jsem chtěl taky stavět Elsu, ale nějak z toho sešlo.
Svého času jsem byl v kontaktu s tímto pánem.
http://www.forumcat.wz.cz/katamaranjc.htm
Martin
Svého času jsem byl v kontaktu s tímto pánem.
http://www.forumcat.wz.cz/katamaranjc.htm
Martin
To bohužel nevím. Tuším, že to bylo pro 8 lidí, ale Jandovy jsou prý velice vstřícní lidé a slyšel jsem na ně jen chválu, takže by asi nebyl problém se zeptat přímo jich.
http://www1.jonascatamaran.cz/
Martin
http://www1.jonascatamaran.cz/
Martin
- Svobodak
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 756
- Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
- Reputace: 46
- Bydliště: olomoucko
- Kontaktovat uživatele:
Prolezl jsem celou dokumentaci, Denisi, a nenasel.
Nasel jsem ale v Osvedceni o schvaleni ze SPS, kde se pise :
Maximalni pocet osob : 6
Maximalni vytlak : 2,04 t
Nosnost : 0,6 t
Dokumentaci mam taky i se schvalenim stavby od SPS.
Jestli budu nekdy stavet vi cert, spis ale asi ne, takze jsou i tyto volne.
Mej se. Pavel
Nasel jsem ale v Osvedceni o schvaleni ze SPS, kde se pise :
Maximalni pocet osob : 6
Maximalni vytlak : 2,04 t
Nosnost : 0,6 t
Dokumentaci mam taky i se schvalenim stavby od SPS.
Jestli budu nekdy stavet vi cert, spis ale asi ne, takze jsou i tyto volne.
Mej se. Pavel
Zdravím.
Moje Elsa 26/28 má v lodním osvědčení zapsány tyto parametry: 7,95 délka, 4,95 šířka, 157 boční výška, 85 volný bok, výtlak 2,15 t, přípustný ponor 73, nosnost 0,8 t, výška nad hladinou 11m, oplachtění 34 m čtver.
V konstrukčním výkresu jsou dále hodnoty: délka 8,07, šířka 5,03, šířka plováku v nejširším místě 1,25, výtlak 1,12 t.
Hodně malá lodička to není, přeprava je docela oříšek - alespoň pro mne. Možná o tom napíšu.
Mějte se fajn plavci. P.
Moje Elsa 26/28 má v lodním osvědčení zapsány tyto parametry: 7,95 délka, 4,95 šířka, 157 boční výška, 85 volný bok, výtlak 2,15 t, přípustný ponor 73, nosnost 0,8 t, výška nad hladinou 11m, oplachtění 34 m čtver.
V konstrukčním výkresu jsou dále hodnoty: délka 8,07, šířka 5,03, šířka plováku v nejširším místě 1,25, výtlak 1,12 t.
Hodně malá lodička to není, přeprava je docela oříšek - alespoň pro mne. Možná o tom napíšu.
Mějte se fajn plavci. P.
Ahoj.
Elzu, o které jsem psal, stavěl Jonášův táta. Pan Jiří Janda. Cca někdy v 1997/98. Já ji nyní malinko "faceliftuji", abych použil moderní termín. V podstatě ji přizpůsobuji svým potřebám a představám. Nátěry, elektrika, vnitřní zařízení, těsnění luken, atd... Nejvíce práce vyžaduje snaha o jednomužnou přepravu, smontování, spuštění, plavbu a vytažení. Řečeno stručně. Stavěl bych, ale chci hlavně plout a to s vlastní lodí. Chartery mi už lezou krkem. Mám takový sen - postavit si časem něco jako je oceánská proa (Lady Godiva, Cheerrs, Babouche, Harryproa, atd..) aby ta loďka spojovala výhody různých typů vícetrupých lodí a neměla jejich nevýhody.
Nebudu to tady rozvádět, je to mimo téma vlákna, to bylo o plánech katu a výtlaku a na to jsem původně reagoval.
Vítr řve a moře se vzpíná, ďábel sám nás drží v spáru
všechno mužstvo píseň hřímá
záda k zádům, ke stožáru .......
P.
Elzu, o které jsem psal, stavěl Jonášův táta. Pan Jiří Janda. Cca někdy v 1997/98. Já ji nyní malinko "faceliftuji", abych použil moderní termín. V podstatě ji přizpůsobuji svým potřebám a představám. Nátěry, elektrika, vnitřní zařízení, těsnění luken, atd... Nejvíce práce vyžaduje snaha o jednomužnou přepravu, smontování, spuštění, plavbu a vytažení. Řečeno stručně. Stavěl bych, ale chci hlavně plout a to s vlastní lodí. Chartery mi už lezou krkem. Mám takový sen - postavit si časem něco jako je oceánská proa (Lady Godiva, Cheerrs, Babouche, Harryproa, atd..) aby ta loďka spojovala výhody různých typů vícetrupých lodí a neměla jejich nevýhody.
Nebudu to tady rozvádět, je to mimo téma vlákna, to bylo o plánech katu a výtlaku a na to jsem původně reagoval.
Vítr řve a moře se vzpíná, ďábel sám nás drží v spáru
všechno mužstvo píseň hřímá
záda k zádům, ke stožáru .......
P.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Ismael, už si sa plavil na tej tvojej loďke /má meno?
Nemôžem sa zbaviť dojmu, že ten projekt je taký malý oďub. Človek by povedal, že 28 stop je dosť a pritom je to len 8 m dlhý plavák, čo má k dvadsaťôsmym stopám dosť ďaleko. Plaváky sú štíhle a tak nosnosť radšej nenapíšu. Pre 4člennú rodinu je to tak tak a dosť na skromno a zásoby vody asi nič moc.
Nemôžem sa zbaviť dojmu, že ten projekt je taký malý oďub. Človek by povedal, že 28 stop je dosť a pritom je to len 8 m dlhý plavák, čo má k dvadsaťôsmym stopám dosť ďaleko. Plaváky sú štíhle a tak nosnosť radšej nenapíšu. Pre 4člennú rodinu je to tak tak a dosť na skromno a zásoby vody asi nič moc.
- FordPerfect
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 130
- Registrován: stř zář 24, 2008 2:00 am
- Reputace: 5
Preco by to bol odrb? Je to jednoducho iny typ lode nez na ake si zvyknuty. Ciselne to vyzera OK, ine katamarany v taketjo velkosti su na tom podobne. Pozri sa napriklad sem: Richard Wood's Sagitta. Mimochodom RW ma aj motorove katy, mozno nieco pre teba 

Zdravím vás katamaránisti.
Snad se mezi vás můžu počítat, i když na katu jsem zatím plul jen jedenkrát (na Lipně). A ten můj to nebyl Denisi. Na něm se zatím plavím jen s bruskou a se štětcem. Je plavbyschopný, ale mám s ním podobné plány jako relizoval letos Greenhorn s Dědkem a dalšími blázny........ dostat ho do Bratislavy a dojet po Dunaji až do moře. Jónského nejraději, to je idea, která mne žene vpřed. A tam někde ho i zazimovat. Z toho úhlu pohledu mi vychází nutnost renovace takového stupně, abych nemusel zásadní práce dělat hned první sezónu v zahraničí. Je ale možné, že první sezónu si odbyde na Orlíku nebo na Lipně.( Teď mluvím jako trapnej realista - FUJ ).
Nemá jméno. Zatím má jen typové označení , které bylo předchozím majitelem používáno jako jméno: ELZA. Jak se bude loď jmenovat je v současné době předmětem tvrdého boje mezi kapitánem (já) a kuchařem , plavčíkem, kosatníkem a holkou pro všechno, která vykazuje na tvora slabšího pohlaví pozoruhodnou vytrvalost v soustavném maření mých rozhodnutí. Upřímně .....mám nějakou představu o jménu, ale jsem realista (FUJ) takže jak to dopadne fakt netuším.
Protože mám ale ještě malého Neptuna 22 a tam jsem na SPS svévolně (tedy bez konzultace) nahlásil jméno " Tanymara" ( = Osamělý vítr v komančštině ) tak jsem v průseru a myslím, že o jméno katu budu asi muset svést boj. A něco obětovat.
Plavební vlastnosti posuzovat nemůžu. Neuplul jsem na něm ani metr. Vycházím z předpokladu, že podle stejného projektu postavil Jonáš Janda svého "Špinavce", se kterým zbrázdil La Manche, Středozemní moře, Atlantik a který doplul až na Barbados. Plout budeme ve dvou (Líba má stejná oprávnění jako já) možná ve čtyřech (s přáteli ?). Tenhle kat je typ "trek", tedy nemá centrální budku, takže je jakž-takž komfortní pro dvě dvojice. To stačí.
Jak´s to napsal Kanici: Hogo - Fogo.
Děti na palubě mi nehrozí, holce je 25 a i když je dobrodruh po mně (letos odjela na 40 dní na Filipíny a na Jávu ) tak má i ve vaně mořskou nemoc. No a můj synek (23) je přes mou snahu metrosexuál, byl se mnou na čártru jen jednou a hlavně ho zajímaly vlastní fotky u kormidla, aby mohl doma perlit před děvčaty. A to se mnou vandroval pod širákem už od deseti let.
Nějak jsem se rozepsal, ale zeptali jste se pardi.
Záda k zádům.....a stopu vody (i když katu stačí míň).
Ismael.
Snad se mezi vás můžu počítat, i když na katu jsem zatím plul jen jedenkrát (na Lipně). A ten můj to nebyl Denisi. Na něm se zatím plavím jen s bruskou a se štětcem. Je plavbyschopný, ale mám s ním podobné plány jako relizoval letos Greenhorn s Dědkem a dalšími blázny........ dostat ho do Bratislavy a dojet po Dunaji až do moře. Jónského nejraději, to je idea, která mne žene vpřed. A tam někde ho i zazimovat. Z toho úhlu pohledu mi vychází nutnost renovace takového stupně, abych nemusel zásadní práce dělat hned první sezónu v zahraničí. Je ale možné, že první sezónu si odbyde na Orlíku nebo na Lipně.( Teď mluvím jako trapnej realista - FUJ ).
Nemá jméno. Zatím má jen typové označení , které bylo předchozím majitelem používáno jako jméno: ELZA. Jak se bude loď jmenovat je v současné době předmětem tvrdého boje mezi kapitánem (já) a kuchařem , plavčíkem, kosatníkem a holkou pro všechno, která vykazuje na tvora slabšího pohlaví pozoruhodnou vytrvalost v soustavném maření mých rozhodnutí. Upřímně .....mám nějakou představu o jménu, ale jsem realista (FUJ) takže jak to dopadne fakt netuším.
Protože mám ale ještě malého Neptuna 22 a tam jsem na SPS svévolně (tedy bez konzultace) nahlásil jméno " Tanymara" ( = Osamělý vítr v komančštině ) tak jsem v průseru a myslím, že o jméno katu budu asi muset svést boj. A něco obětovat.
Plavební vlastnosti posuzovat nemůžu. Neuplul jsem na něm ani metr. Vycházím z předpokladu, že podle stejného projektu postavil Jonáš Janda svého "Špinavce", se kterým zbrázdil La Manche, Středozemní moře, Atlantik a který doplul až na Barbados. Plout budeme ve dvou (Líba má stejná oprávnění jako já) možná ve čtyřech (s přáteli ?). Tenhle kat je typ "trek", tedy nemá centrální budku, takže je jakž-takž komfortní pro dvě dvojice. To stačí.
Jak´s to napsal Kanici: Hogo - Fogo.
Děti na palubě mi nehrozí, holce je 25 a i když je dobrodruh po mně (letos odjela na 40 dní na Filipíny a na Jávu ) tak má i ve vaně mořskou nemoc. No a můj synek (23) je přes mou snahu metrosexuál, byl se mnou na čártru jen jednou a hlavně ho zajímaly vlastní fotky u kormidla, aby mohl doma perlit před děvčaty. A to se mnou vandroval pod širákem už od deseti let.
Nějak jsem se rozepsal, ale zeptali jste se pardi.
Záda k zádům.....a stopu vody (i když katu stačí míň).
Ismael.
Ismael píše: Plavební vlastnosti posuzovat nemůžu. Neuplul jsem na něm ani metr....
Neměj obavy, na škarohlídy nehleď, plavební vlastnosti jsou dobré. Klasické, tak jako na každém katamaránu, se všemi klady i zápory. Jen je na svou velikost výrazně lehčí a tak "zabírá" u daleko menšího větru než klasická turistické třída.
Byl jsem na Lipně týden na verzi Clasic, měl jsem jej od JJ i s genakrem a šel dobře. Jen je potřeba si dát pozor při ré, na nedotáčivost. Pak jsem měl na víkend i verzi Bridgedeck a ještě lepší. Jen motor v šachtě by asi snesl dálkové ovládání, protože skloněn dolů, nevidíš dopředu.
Já bych se přikláněl k verzi Bridgedeck, nebo ještě lépe Comfort. Jen jsem se ve svých snech a trochu i na papíře snažil projekt upravit, aby se do plováků nemuselo vrchem luknama, ale klasicky zevnitř z boku.
Co se týká rozložení a složení, nevím jestli jsi to u Jirky Jandy viděl, ale řešil to "rozjížděním" plováků na potřebnou šíři, přímo na přívěsném vozíku. Někde v rodinném archívu mám ještě klasické fotky. Digitál byl v té době ještě v plenkách, pokud již byl.
Nakolik se mu to osvědčilo jsem už nezaregistroval, neb jsem od stavby upustil.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
FordPerfect, načo by mi bol motorový katamaran?
Čo sa mi zdá byť oďub? To že 28 stôp je 853 cm a nie tých cca 800 cm čo Elza28 v skutočnosti má. S toho samozrejme vyplýva aj nosnosť a ďalšie veci, ktoré môžu málo skúseného, povedzme začínajúce jachtára zmiasť. Preto oďub, lebo len začínajúci jachtár si kúpi projekt
Preto, lebo ak by tam napísal Elza 26, tak je to pravdivé, ale možno by sa taký projekt blbšie predával.
Osobne nič proti velkosti 800 cm a nosnosti 600 kg nemám. Sám jazdím v podstatne menšej loďke s podstatne menšou nosnosťou, ale tiež nemám predstavu, že s takou loďou budem brázdiť Stredozemné more s rodinkou s detičkami na palube
.
Izmael. držím palce. Z technického hladiska ako chceš riešiť lahké rozoberanie a skladanie ?

Čo sa mi zdá byť oďub? To že 28 stôp je 853 cm a nie tých cca 800 cm čo Elza28 v skutočnosti má. S toho samozrejme vyplýva aj nosnosť a ďalšie veci, ktoré môžu málo skúseného, povedzme začínajúce jachtára zmiasť. Preto oďub, lebo len začínajúci jachtár si kúpi projekt

Osobne nič proti velkosti 800 cm a nosnosti 600 kg nemám. Sám jazdím v podstatne menšej loďke s podstatne menšou nosnosťou, ale tiež nemám predstavu, že s takou loďou budem brázdiť Stredozemné more s rodinkou s detičkami na palube

Izmael. držím palce. Z technického hladiska ako chceš riešiť lahké rozoberanie a skladanie ?
- Josef
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 397
- Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Chomutov,ČR
Denisi, na odkazu co tu dal ZofMart je délka 8,57 m.
http://www1.jonascatamaran.cz/elsa28.php
Tak nevím, kde jsi vzal těch 8m.
http://www1.jonascatamaran.cz/elsa28.php
Tak nevím, kde jsi vzal těch 8m.
Mám dojem Deni, že z pana Jandy děláš debyla, který nezná označení lodí a neví co projektuje. To si myslím nezaslouží.
Bez ohledu na to co jsi si zde přečetl od Ismaela, relevantní informace je potřeba hledat u tvůrce, případně v projektové dokumentaci. Mohu ti místopřísežně potvrdit, že mám plány na Elsa 26 a v plánech mám délku plováku 8,05 m.
Takže jsou dvě možnosti. Buď Ismael špatně uvedl svůj typ Elsy a má 26tku, nebo špatně četl plány a má délku 8,57. Nicméně to je celkem jedno. Oba typy jsou ověřené v podmínkách jak středozemí, Černého moře, tak Atlantiku. Nedělají se prvním rokem. A ani desátým.
V době kdy jsem se o to zajímal jsem byl mnohokrát v Kameném újezdu i na jejich základně na Lipně. Viděl jsem lodě v různých fázích rozpracování, několik si ji vyzkoušel za plavby, byl jsem na přednášce o Jonasově přeplavbě Atlantiku, několikrát jsem s ním mluvil na veletrzích.
(Aby mohl člověk o věci zasvěceně diskutovat, měl by o ní alespoň něco vědět. O historii, projektu, projektantovi, mít praktické zkušenosti s plavbou či nechat si o ní alespoň povykládat)
Téměř jednomužné složení a rozložení katamaránu jež měl rozpracované Jirka Janda spočívalo v tom, že profily držící plováky byly na jakýchsi šínách z jeklů, které byly zasunuty do většího čísla jeklu, který již byl napevno přivařen napříč k ose vozíku. Takže ještě přikurtované plováky se rozjely na potřebnou šířku, nasadily se příčníky, dotáhly se svorníky a loď byla nachystaná ke spuštění na vodu. Ať již jeřábem, nebo na sjezdu.
Bez ohledu na to co jsi si zde přečetl od Ismaela, relevantní informace je potřeba hledat u tvůrce, případně v projektové dokumentaci. Mohu ti místopřísežně potvrdit, že mám plány na Elsa 26 a v plánech mám délku plováku 8,05 m.
Takže jsou dvě možnosti. Buď Ismael špatně uvedl svůj typ Elsy a má 26tku, nebo špatně četl plány a má délku 8,57. Nicméně to je celkem jedno. Oba typy jsou ověřené v podmínkách jak středozemí, Černého moře, tak Atlantiku. Nedělají se prvním rokem. A ani desátým.
V době kdy jsem se o to zajímal jsem byl mnohokrát v Kameném újezdu i na jejich základně na Lipně. Viděl jsem lodě v různých fázích rozpracování, několik si ji vyzkoušel za plavby, byl jsem na přednášce o Jonasově přeplavbě Atlantiku, několikrát jsem s ním mluvil na veletrzích.
(Aby mohl člověk o věci zasvěceně diskutovat, měl by o ní alespoň něco vědět. O historii, projektu, projektantovi, mít praktické zkušenosti s plavbou či nechat si o ní alespoň povykládat)
Téměř jednomužné složení a rozložení katamaránu jež měl rozpracované Jirka Janda spočívalo v tom, že profily držící plováky byly na jakýchsi šínách z jeklů, které byly zasunuty do většího čísla jeklu, který již byl napevno přivařen napříč k ose vozíku. Takže ještě přikurtované plováky se rozjely na potřebnou šířku, nasadily se příčníky, dotáhly se svorníky a loď byla nachystaná ke spuštění na vodu. Ať již jeřábem, nebo na sjezdu.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host