Záludná otázka o svetlách

Trochu odlehčené téma pro zábavu a poučení. Kvízové hádanky, soutěže v poznávání míst, plavební teorie a praxe. A pár vtipů pro zasmání...to vše s jachtařskou či vodní tématikou (jiné nejsou žádoucí)

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 772
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hukvaldy

drift

Příspěvekod kanic » sob říj 15, 2011 8:07 am

Šanci jsi ale měl. A máš. ;)
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 821
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » ned říj 16, 2011 9:07 am

pokud jste v driftu bez závažné poruchy plavidla (rekreační plavba) tak se plavidlo zejména plachetnice nepovažuje za loď se sníženou manévrovatelností. Pluje tudíž s navigačními světly. ono je totiž důležité rozlišovat drift a drift. nicméně žádné plavidlo nedrží v driftu na jednom místě, splouvá. Za nejdůležitější považuji jakkoliv plavidlo označit aby nedošlo k srážce a na ostatní vysvětlování okolním lodím máte vysílačku..... My jsme na slomotinovy používali proti pravidlům kotevní světlo, protože tam máme LED diodu.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon říj 17, 2011 6:51 am

Frantisek píše:Chcem verit, ze aj ty by si zvysil opatrnost pri priblizeni k plavidlu s dvoma cervenymi svetlami a nezamotal sa. :?

Já zvyšuji opatrnost, ať už se přibližuji k jakékoli lodi. Nemusí nést žádná světla, nebo může mít klidně vyvěšen celý lunapark. ;)
Tady se ale bavíme o tom, jak to má být, dle pravidel. Ne o tom, jak by to mohlo být podle někoho, nebo KDYBY ... ... :whist:
Frantisek píše:OT, ale okrem ineho sa pouziva vodna (padakova, v zavislosti na konstrukci) kotva na zotrvanie plavidla na mieste (relativne), tato metoda je s oblubou pouzivana sportovymi rybarmi v Norsku.

Když pominu různé inprovizované prostředky, tak se Františku přiznám, že jinou než padákovou vodní kotvu neznám. :?
Nemůžu vědět všechno. Tak se raději zeptám. Ty, znáš nějakou jinou vodní kotvu okrem té padákové? To mě docela zajímá.
Ahoj, alffa
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2728
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 53

Příspěvekod windward » úte říj 18, 2011 11:38 am

Podle COLREGu se na tento pripad muzou vztahovat nasledujici pravidla.

Pravidlo 3(i)
Vyraz "za plavby" znamena, lod neni zakotvena, neni vyvazana ke brehu, nebo nesedi na dne.

Pravidlo 3(g) Vyraz "plavidlo s omezenou manevrovrovaci cshopnosti" znamena plavidlo, ktere vzhledem k charakteru vykonavane prace je omezeno v provadeni manevru tak, jak je pozadovano temito Pravidly, a proto nemuze uvolnit cestu jine lodi. A nasleduje vycet, ktery zahrnuje plavidla vykonavajici urcite prace, ale neomezuje se pouze na ne.

Pravidlo 3(f) Vyraz "neovladatelne plavidlo" znamena plavidlo, ktere v dusledku jakychkoliv vyjimecnych okolnsoti neni schopno manevrovat tak, jak je pozadovano temito Pravidly, a proto nemuze uvolnit cestu jine lodi.

OK. Pravidlo 3(g) muzeme rovnou vyloucit, protoze plachetnice lezici v dryftu zjevne neprovadi zadne prace.

Zaroven takova plachetnice je ve stavu "za plavby", tj. podle Pravidla 3(i) pri vzniku nebezpeci srazky bude muset uvolnit cestu (opustit dryft a rozjet se) nebo zachovat kurz a rychlost (zustat v dryftu).

Pokud dryft je vyvolan vyjimecnymi okolnostmi, pak muzeme uplatnit Pravidlo 3(f). Ja se domnivam, ze pokud pro plachetnici v bouri jediny bezpecny zpusob prekonavani boure je zrovna postaveni se do dryftu, pak zrejme nastaly uvedene "jakekoliv vyjimecne okolnosti", ktere davaji pravo oznacit takovou plachetnici za neovladatelnou. Myslim si, ale nejsem si jist, ze i postaveni do dryftu z duvodu vycerpani posadky muzeme pokladat za vyjimecnou okolnost podle Pravidla 3(f), aspon ja osobne bych si to myslel a oznacil bych svou plachetnici za neovladatelnou.

Kazdopadne je nutne pamatovat si, ze v pripade srazky bude nutne zejmena dokazat, ze pro danou plachetnici skutecne nastaly vyjimecne okolnosti podle Pravidla 3(f).

---------------------------------------------
V pripade neovladatelnsoti, pro zvyseni bezpecnosti je mozne svuj stav oznamovat radiem v pravidelnych intervalech pomoci bezpecnsotni zpravy, treba takto:

SECURITE, SECURITE, SECURITE
All ships,
here is sailing yacht Krocan, Krocan, Krocan.
I am not under command, I am not under command. (Tj. moje plavidlo je neovladatelne.)
Reporting my position for security porposes,
my GPS-position is bla-bla, bla-bla.
Pleas, keep clear distance.
End of security message.
Out

Po odvysilani je treba chvilku pockat, protoze obvykle se na kanale ozve: "Pleas, repeat security message.".
Uživatelský avatar
Tibor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 37
Registrován: čtv říj 23, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Tibor » úte říj 18, 2011 7:56 pm

Priatelia, vďaka za všetky príspevky, diskusia bola veľmi zaujímavá a teší ma, že sa objavilo podstatne viac názorov a nápadov, ako by som vymyslel sám.

Pozdáva sa mi myšlienka považovať plachetnicu prekonávajúcu divoké počasie driftovaním (a ešte viac visiacu na padáku) za neovládateľné plavidlo, lebo je zjavné, že do driftu sa ukladá, keď už "neni schopna manévrovat" v súlade s pravidlami (alebo skôr vôbec) a samozrejme, zavesená na padáku naozaj nie je schopná manévrovať.

Čo ma ale trápi, je technická stránka - nevidel som ešte malú plachetnicu, ktorá by niesla svetlá pre neovládateľné plavidlo. Teoreticky by sa dali zimprovizovať, rovnako ako denné znaky, ale v búrke si ich inštaláciu (ani fungovanie) už naozaj neviem predstaviť. Jedine si tým plachetnicu vopred vybaviť.

Vysielanie Securite je ale skvelá vec, ktorou sa nič nemôže pokaziť a robí sa vo vnútri lode. Divím sa, že sa to nikde neuvádza ako dobrá prax.

Ešte je tu otázka driftovania v dobrom počasí, z nejakých dobrých dôvodov (naposledy som tak čakal niekoľko hodín pred Palagružou až sa rozvidní, aby som mohl bezpečne zakotviť). Potom sa mi to javí takto: zjavne plávam, mám navigačné svetlá. A čo je podstatné, nechrápem, pozorujem a keď pláva čosi okolo, vyhodnocujem nebezpečenstvo zrážky a konám, teda napríklad zruším drift, aby som sa mohol vyhnúť napríklad rybárskej lodi. Zdá sa mi slušné začať loď aspon trochu kormidlovať v prípade, že bude prednosť dávaná mne - teda udržať loď v kurze a nepreblikávať rôznofarebné svetlá. Mám pocit, že takto splním všetko, čo odo mňa colreg očakáva.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2728
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 53

Příspěvekod windward » úte říj 18, 2011 9:52 pm

Tibor píše:Čo ma ale trápi, je technická stránka - nevidel som ešte malú plachetnicu, ktorá by niesla svetlá pre neovládateľné plavidlo. Teoreticky by sa dali zimprovizovať, rovnako ako denné znaky, ale v búrke si ich inštaláciu (ani fungovanie) už naozaj neviem predstaviť. Jedine si tým plachetnicu vopred vybaviť.

Az na vyjimky, zadna soukroma/charterova jachta rozhodne neni vybavena pro pripad neovladatelnosti. Asi je vhodne pouzit vsech dostupnych prostredku pro zajisteni bezpecnosti:

- foukat do troubitka
- blikat svetelkem
- nasvitit palubu
- vypoustet bile rakety
- hlasit do vysilacky svuj stav
- nasvitit plachty (i male svetelko dava v plachtach dost velky flek ve tme)

Ze vseho, co podnikneme, musi byt zrejme, co chceme sdelit.

Tibor píše:Ešte je tu otázka driftovania v dobrom počasí, z nejakých dobrých dôvodov (naposledy som tak čakal niekoľko hodín pred Palagružou až sa rozvidní, aby som mohl bezpečne zakotviť).

Budiz mi dovoleno, takova otazka z meho pohledu vubec nevyvstava. Dokud je plavidlo "za plavby", pak spoleha na veliteli a posadce urcite absolutne neodmyslitelne povinnosti. A v pripade srazky nebo (chran boze) ublizeni na zdravi, nebude mistni diskuze brana v potaz. :-)
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » úte říj 18, 2011 10:03 pm

Vždyť jsem to psal už nahoře, hlavně u toho nechrápat. :D
Uživatelský avatar
Tibor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 37
Registrován: čtv říj 23, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Tibor » úte říj 18, 2011 11:45 pm

windwarde, díky za (ako vždy) perfektné komentáre.

ad posledný odsek: Za pekného počasia síce otázka nevyvstává, ale keď si pozrieš celú diskusiu, pripomenutie/uvedomenie si správnej praxe nemôže zaškodiť ;)
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » stř říj 19, 2011 4:05 am

Lod v drifu ma byt nasvicena tak jako lod za plavby, to ze je v drifu je jeji problem, rozhodne neni zakotvena, ani uvazana ani nasedla na melcine, ve velmi spatnem pocasi by bylo mozne povazovat lod unasenou vetrem a proudem za lod "not under command", to souhlasim s windwardem, v pripade ze si nekdo rozsvecuje cervene svetla kdyz se mu chce chrapat, z toho duvodu ze lod neni dostatecne vybavena posadkou aby byla zajistena navigacni sluzba po cely cas plavby, tak bych skipperovi asi zebral papiry, to je jeho zodpovednost a u soudu s unavou a vycerpanim jen tak lehce nepochodi :P , kdyz tak nekdo chce plout tak at si to zodpovi.

--------------------------------------
VHF Ch16
SECURITE, SECURITE, SECURITE
All ships, All ships, All ships
For navigational warning listen ch XX.
SECURITE
-------------------------------------
VHF ChXX
SECURITE SECURITE SECURITE
All Ships 3x
THIS IS
Sailing yacht - Krocan, Krocan, Krocan.
I am not under command, I am not under command. (Tj. moje plavidlo je neovladatelne.)
My present position is FI LAMBA, at UTC.
Keep wide berth and sharp lookout.
SECURITE

opravdu ve velke nouzi to muze byt cele na 16VHF

zdravim
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2728
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 53

Příspěvekod windward » stř říj 19, 2011 7:41 am

Tibor píše:windwarde, díky za (ako vždy) perfektné komentáre.

ad posledný odsek: Za pekného počasia síce otázka nevyvstává, ale keď si pozrieš celú diskusiu, pripomenutie/uvedomenie si správnej praxe nemôže zaškodiť ;)

Pro mne je vzdy potesenim povypravet si se zajimavymi lidmi. Dekuji. :)
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2728
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 53

Příspěvekod windward » stř říj 19, 2011 8:12 am

sklenar_jakub píše:[b]... v pripade ze si nekdo rozsvecuje cervene svetla kdyz se mu chce chrapat, z toho duvodu ze lod neni dostatecne vybavena posadkou aby byla zajistena navigacni sluzba po cely cas plavby, tak bych skipperovi asi zebral papiry, to je jeho zodpovednost a u soudu s unavou a vycerpanim jen tak lehce nepochodi :P , kdyz tak nekdo chce plout tak at si to zodpovi.

Ahoj Kubo.

Chtel bych se zeptat na tvuj nazor. Pripustme, ze na jednu nocni preplavbu ma plachetnice 4 dostatecne zkusene lidi na palube. Tento pocet je nejspise dostacujici, protoze vycerpani posadky asi nastane tezko. Avsak se ztrhla boure a tri lidi skolila morska nemoc. Skipper mel na palube zasobu leku, ale nezabralo to. Zustal pouze jeden praceschopny clen posadky - skipper, ktery v takove situaci usoudil, ze sam ridit lod bezbecne nedokaze, proto polozil lod do dryftu pod plachtami.

Zda skipper nekde pochybil, neni podstatne, protoze konstatujeme stavajici stav (uz to nastalo):
- boure
- vycerpana posadka
- skipper, ktery nedokaze ridit lod sam

Domnivas se, ze to je ta vyjimecna okolnost podle Pravidla 3(f) (exceptional circumstance), ktera umoznuje (predepisuje) povazovat lod na neovladatelnou (not under command)? Jak bys tuto situaci chapal ty?
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » stř říj 19, 2011 8:49 am

Jestli Tě mohu windwarde doplnit, dodal bych že díky únavě a spánkovému deficitu už nemůže vést bezpečně loď sám, proto označí loď jako neovladatelnou a jde střídavě chrápat.
No a lepší je to v noci, to se aspoň někdo kouká na světla, u plachetnice už by stejně dvě koule nad sebou nikdo hledat neměl a že by si jiná plachetnice, v podmínkách o jakých se bavíme, vyžadovala přednost neuvažuji.
Zneužívat by se to nemělo, přesto bych byl s výkřiky o odebírání průkazů opatrnější, na velký lodi někdy nestačí radar, bejt osvícenej jak vánoční stromeček by mohlo někoho aspoń kopnout, SPZ už si pak asi nenapíšeš a na blatníku barvu nenecháš.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 772
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hukvaldy

dryft

Příspěvekod kanic » stř říj 19, 2011 2:31 pm

Tak to zkus vzít z pohledu velitele lodi, která se přibližuje ke zmíněné dryftující lodi a jehož loď třeba taky dryftuje, ale on je na palubě.

Když uvidí poziční světla, řekne si :
loď, která pluje a je ovladatelná. Někdo ji řídí a bude se snažit vyhnout.

Ejhle ! Ve skutečnosti dryftuje, nemanévruje, na palubě nikdo není !
Jen její kapitán rozsvítil poziční světla. (nebo kotevní)

Když ale uvidí 2 červené světla, je mu jasné, že je to jen na něm !

Tak jak ?

Co se týká červených světel, S/Y Chiméra tyto světla měla a její stavitelé určitě věděli proč.
V době lepidel a voděodolných diod by je asi měla mít každá loď plující mimo HR. k.
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » stř říj 19, 2011 6:58 pm

Zdravim,

jasne s tim odebiranim papiru to nebrat az tak doslova. Jen jsem chtel naznacit ze by lod mela by dobre vybavena posadkou,
respektive prubeh plavby prizpusoben mnozstvi clenu posadky etc. Pokud by i v tomto pripade nastala situace kterou popisuje windward, tak bych se priklanel k te verzi ze je lod opravdu neovlad. a je lepsi to dat okolo vedet patricnym znakem nebo svetlem. Ale take se domnivam ze je to jen bohapusta teorie... 'kazdy namornik prece vi, ze poradna boure nebo hodne spatny pocasi trva na mori maximalne 4 dny.' ;)
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 772
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » stř říj 19, 2011 7:08 pm

A co solo plavby ? Zakážeme ?
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » stř říj 19, 2011 7:33 pm

O tom vůbec nepochybuj.
Ad A, na zákazy, my jsme kadeti. :gun:
Ad B, ti dobrodruzi vyplouvají z přístavu, s jasným úmyslem narušovat bezpečnost námořní dopravy a porušovat všechna pravidla.

Sebrat papíry (mají-li jaké), zabavit loď a zavřít aspoň na deset let. :mad:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti