Hypoteticky Split - Vis

Popis zajímavých míst na Jadranu

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3535
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod lynx » úte dub 18, 2017 11:27 am

Ahoj, slíbil jsem podrobnější report. Budu ho sem po částech vkládat.

Jak to tedy bylo:

Rozhodnutí vydat se do Chorvatska přišlo rychle, nečekaně a na poslední chvíli. Od okamžiku, kdy jsem si všiml, že budou čtyři dny volna v kuse, jsem pošilhával po možnosti dostat se na moře. V sobotu před Velikonoci jsem byl na dálkovém pochodu a tam jsem se rozhodl, že vzdálenost 36 kilometrů se dá urazit i jiným způsobem než pěšky, byť v krásné přírodě Českého Ráje.
V neděli, když jsem se vzpamatovával, jsem začal zkoumat možnosti. Turecko jsem vyloučil, protože jsem tam byl o Vánocích a proto, že místní situace přestává být přívětivá. Už dlouho mám kontakt na charter lodí v Heiligenhafenu, kde půjčují krásné lodi kolem osmi metrů délky. Pohled na předpověď počasí mě ovšem přesvědčila, že Balt o Velikonocích pro mě není to pravé – denní teploty se měly pohybovat mezi šesti a osmi stupni.
Zbývalo Řecko a Chorvatsko. Do Řecka byly velmi drahé letenky – 18 až 20 tisíc se mi dávat nechtělo. Byly k mání i levnější letenky, ale doba cesty byla třeba 22 hodin. Mám na mysli jednu cestu.
Tedy Chorvatsko. Pro mě připadal v úvahu buď autobus nebo letadlo. Yachtbus ještě nejezdí, spojení Flixbusem existuje, ale nejkratší jsem našel přes Záhřeb do Splitu, trvalo přes 17 hodin. Když se mi podařilo najít přímé letecké spojení z Prahy do Splitu za 8 tisíc Kč, měl jsem jasno.
Pak jsem začal hledat vhodnou loď. Sice jsem našel velké slevy, ale všechno to byly lodi od deseti metrů výše. Při komunikaci s jednou společností jsem loď specifikoval velikostí mezi šesti a devíti metry, pro sólovou plavbu, z přístavů/marin mezi Splitem a Trogirem. První nabídka byla na čtyřicetistopou Bavarii. :-(
Nakonec mě z jedné chorvatské charterovky odkázali na člověka, který půjčuje Elan 19.
S ním jsem komunikoval v pondělí až do pozdních hodin a nakonec jsme se domluvili na půjčení od středy do pondělka za 300 € + 50 € za „úklid“ a 1 € za den za turiskickou daň. Z nadstandardních věcí jsem si objednal autopilota za 20 € za celou plavbu.
Kolem pondělní půlnoci jsem koupil letenku, v úterý požádal o dva dny dovolené, koupil eura a kuny, vytiskl a nechal svázat lodní deník a připravil věci.
Ve středu jsem zabalil a dopoledne vyrazil na letiště. Ufff, takhle bleskově jsem dovolenou ještě nikdy nezařizoval.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3535
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod lynx » úte dub 18, 2017 12:05 pm

Cesta na místo byla snadná, předání lodi přátelské a nákup zásob normální. Asi nemá smysl to nějak rozvádět. Zastavím se u lodi.
Elan 19 v původní verzi byla loďka dlouhá 580 cm. Pak se skutečně kdosi (nevím, jestli továrna samotná nebo někdo jiný) rozhodl přibastlit k ní záď jiné lodi. Tak z ní udělal cosi, co se vymyká popisu a estetickému cítění, ale je třeba přiznat, že výsledek je velmi praktický. Celková délka je 687 cm, přidaná část je jedno dlouhé baden plato s dvěma malými úložnými prostory a držákem na přívěsný motor. Jedinou nepraktickou věcí je přelézání zadní strany původního kokpitu kdykoli, když chceme cokoli dělat s motorem. Jen přidávání či ubírání plynu je možné z kokpitu díky nastavení plynové páky.
Loď si může jen nechat zdát o čemkoli, co by se dalo označit za umývárnu nebo dokonce záchod. Dvouplotýnkový vařič s plynovou lahví je zašupovací pod kokpit. V kajutě jsem si mohl v pohodě stoupnout a narovnat se. Střecha kajutové nástavby mi ovšem sahala právě k bradavkám. Stál jsem totiž v hlavní a jediné lukně. Loď byla vyrobena v roce 1985 a je to na ní hodně znát – zvenčí i zevnitř. I lodi, které si půjčuji v Turecku jsou v lepším stavu.
Tohle ovšem neplatí o motoru, plachtách, takeláži, kotvách, lanech atd. Vše potřebné pro plavbu je zcela funkční. Při předání se ukázalo, že jedna výjimka z pravidla existuje – autopilot zcela odmítl spolupracovat. Nikša – majitel prohlásil, že ho přes noc zkusí opravit, ale nezdařilo se. Plul jsem tedy bez něj, ale nijak těžké mi to nepřišlo – nejdelší etapa (na Vis) trvala jen asi devět hodin.
Na lodi ovšem nebyly vysílačka – ani ruční; kdybych to byl věděl, tak bych tam stejně jel, ale vzal bych si svoji. Nikša pak říkal, že by mohl ruční vysílačku půjčit, ale že v Chorvatsku není pro takhle malou loď v povinné výbavě. Ovšem při případných problémech by se hodila. Na lodi však byl chorvatský telefon. A protože mezi ostrovy je asi signál všude, dalo by se to jistě řešit takhle.
V loďce jsou čtyři kóje, ale obsadit všechny by byl masakr. Pro týdenní pobývání v jednom je prostor přijatelný. Na delší dobu už by to nebylo nijak pohodlné. Ve dvou si to dovedu představit, jen kdyby druhou osobou byla velmi vstřícná krasavice inteligentní. A pro jistotu velká tak do 165 centimetrů. Další míry specifikovat nebudu. :-)
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3535
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod lynx » úte dub 18, 2017 2:35 pm

Poznámka k popisu lodi: Možná jste si všimli, že neuvádím její jméno. Ona totiž žádné nemá. Ale Nikšovi se nedávno narodily dvě dcery, takže asi dostane jméno po jedné z nich. Nikša má ještě jednu loď – First 21,7, ta na své jméno také čeká. Ovšem řekl mi, že nedávno koupil třetí loď. Má co dohánět... ;-)

Ve čtvrtek jsem vstával do krásného slunečného dne. Předchozí den odpoledne teploměr na autobusovém nádraží ukazoval 26 °C, zdálo se, že čtvrtek bude podobný. Po přípravě lodi a pomůcek jsem se jal startovat motor. Poměrně robustní motor Tohatsu 5 hp starý pouhé dva roky mi Nikša včera podrobně předvedl. Dodělaný přívod paliva, studený start, restart atd. Při předvádění motor chytal dobře, mně už se tak dobře nedařilo. Trvalo 20 minut, než jsem ho uvedl v chod. Pozdější zkušenost mi řekla, že jsem před startem málo pumpoval palivo. Pokud jsem pumpoval dost, chytal nejpozději na třetí zatažení.
Na klidné vodě dával motor v jedné třetině plynu lodi rychlost pět až pět a půl uzlu. Větší rychlost jsem nezkoušel – necítil jsem potřebu.
Malé loďky mají výhodu, že se s nimi všude vejdete. I tak jsem opatrně vycouval od mola a zamířil uličkou ven z mariny. Ano, vycouval. Při příchodu mi připadalo zvláštní, že tu lodi stojí přídí k molu. Že by seveřani? Ne – jen lodi s přívěsnými motory. Kdo by chtěl riskovat náraz motorem do betonového mola?
Malé loďky s přívěsným motorem mají výhodu lepší manévrovatelnosti oproti stejné lodi se zabudovaným motorem. Kromě Orlíku jsem nikdy s kajutovou plachetnicí s přívěsákem neplul a teď jsem si to užíval.
Před marinou jsem uklidil fendry a pokračoval na motor k výjezdu ze zátoky. Marina Špinut je severně od centra Splitu. Za tři míle k ústí zátoky jsem potkal dvě nákladní lodi a jednu osobní. Místa tu je ale dost, takže žádné drama.
V zátoce nefoukalo vůbec, před ní tak 1 až 2 Bft z jihu. Tam – do Splitských vrat – jsem mířil, takže jsem plachty ani nevytahoval. Plavba to byla poklidná, ze Splitu vyplouvaly a do Splitu mířily trajekty, ale s jižním Baltem se to vůbec nedalo srovnávat.
Dvě, tři míle před Vraty se trochu rozfoukalo a vítr mírně změnil směr. Hned jsem vytáhl plachty a plul ostře proti větru směrem k ostrovu Brač. Plocha plachet kolem 25 metrů čtverečních dávala lodi závratnou rychlost kolem dvou uzlů. Když se na mojí GPS objevila číslice 2,2, trochu se mi zatočila hlava. Za 3/4 hodinky ovšem vítr zase zeslábl a stočil se zpět k jihu. Vraty jsem rychlostí pod dva uzly křižovat nechtěl, takže jsem zase nastartoval.
Průjezd Vraty byl zcela klidný – žádnou velkou loď jsem nepotkal. Za Vraty jsem zamířil k ostrovu Vis, který už byl v oparu zřetelně vidět.
Kromě větru vypadalo počasí přibližně jako na severu v létě. I když, přes den bylo asi i víc než 26 stupňů. Nevybavuji si, že bych takový meteorologický úkaz třeba ve Skotsku zažil. Podle počasí během mých dvou skotských plaveb soudě, stupnice jejich teploměrů ani takhle vysoko nesahají.

Když nebudete zlobit, milé děti, tak večer možná budou i nějaké obrázky. :)
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3535
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod lynx » úte dub 18, 2017 4:03 pm

Plavba k Visu ubíhala poklidně, levobokem jsem minul Hvar a ostrov Sveti Klement s přilehlými ostrůvky. Cestou jsem sextantem změřil výšku slunce, ale zpracování jsem musel nechat na večer, protože bez autopilota loď delší dobu nechtěla držet směr.
(O svých astronavigačních pokusech pojednám ve zvláštním příspěvku. A překvapivě to bude chvílemi docela úsměvné. Tedy alespoň pro mě.) :)

Z dálky jsem vyhlížel vjezd do zátoky Rogačič, ale spolehlivě jsem jej identifikoval až z poměrně malé vzdálenosti. Protáhl jsem se kolem dvou ostrůvků a zamířil do části, kde jsem chtěl kotvit. Místo je velmi dobře kryté, ale poměrně těsné. Stála tu jedna plachetnice způsobem dvě kotvy – břeh.
Třikrát jsem zkoušel zatáhnout kotvu do dna zpětným chodem, ale tato pokaždé proklouzla. Řetězu/lana jsem vypouštěl čtyř až pětinásobek hloubky. Kotva byla tvarově podobná jednomu typu kotev Stockless (https://www.google.cz/search?q=fortress ... ZsOx0Ayp2M:), které vypadají dosti účinně, ale nedržela.
Po třetím pokusu jsem usoudil, že zábavy bylo dost a odplul do blízkého ponorkového bunkru. Žádný zákaz tu nebyl (kromě skoků do vody, a to jsem nezamýšlel), tak jsem se vyvázal hned u vjezdu. Byl jsem tu sám. Když jsem si zvykl, že z bunkru se ozývá ozvěna každého trochu silnějšího zvuku, místo se mi docela zalíbilo. Nedovedu si ale představit to hřmění, když se tu vyváže pět i více lodí, každá s šesti-, osmi-, desetičlennou posádkou. Dobrou noc! :-(
Uživatelský avatar
Jakub_Vaurien
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 136
Registrován: stř zář 14, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod Jakub_Vaurien » úte dub 18, 2017 5:25 pm

Paráda tyhle popisy :-) 6.5. se naloďujeme v Sukošanu tak přemýšlím kam se vydat a tímhle mi to rozhodování docela usnadňujete :-) Těším se na pokračování... Případně i na nějaké obrázky na co se mám těšit.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3535
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod lynx » úte dub 18, 2017 6:58 pm

No, ze Sukošanu to nemáš úplně nejblíže. Leda, že bys nechtěl podniknout plavbu „na pohodu“, ale něco trochu aktivnějšího.

Pár slíbených obrázků:

směrem ke Splitským vratům
P1060354.JPG


takhle záď nevypadá špatně
P1060356.JPG


Splitská vrata se blíží
P1060357.JPG


i na plachty to chvíli šlo
P1060360.JPG


záď v „plné kráse“
P1060370.JPG
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3535
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod lynx » úte dub 18, 2017 8:38 pm

Ráno i do zátoky vnikal svěží větřík. Foukalo totiž zhruba od východu, kam je zátoka otevřená. Odplutí z bunkru to ale nekomplikovalo. Na otevřeném moři jsem postavil plné plachty a v zadobočním větru kolem čtyřky Bft (tady spíš jihovýchodního směru) vyplul k ostrovu Veli Drvenik. Loď krásně plula rychlostí mezi 5 a 5,5 uzly. Vítr bohužel postupně slábl, takže za dvě hodiny už rychlost klesla na tři uzly. V půl druhé odpoledne už foukal jen E 1–2, ve kterém plachty na vlnách nepříjemně plácaly. Sbalil jsem nejdřív hlavní plachtu a ještě asi hodinu a půl pomalu postupoval k ostrovu Veli Drvenik. Ve tři už nefoukalo vůbec, takže jsem nastartoval, zaroloval kosatku a využil situace, kdy Slunce bylo nad volným obzorem, k dalšímu měření sextantem. Pak jsem bez dalších neobvyklostí doplul posledních osm mil do přístavu.
Tady bal klid, takže přistání bylo velice snadné. U mola, kde je cedule, aby lodi přistávaly zádí, stály tři lodi – všechny bokem. (Dvě z toho tam stály dlouhodobě.) Místa bylo pořád dost a dost, takže jsem zvolil svůj nejmilejší způsob. Taky jsem přistál bokem.
Vyzkoušel jsem si tu nový způsob manévrování s lodí. Říkám mu koloběžka. Chcete-li přistát bokem k molu, připlujete přibližně do míst, kde chcete stát, stoupnete si k bočním vantům, chytíte se za ně, jednou nohou se postavíte na palubu a druhou se od mola odrážíte jako při jízdě na zmíněném dopravním prostředku, dokud nedojedete do míst, kde se chcete vyvázat. V přílivových oblastech bych na tuto techniku u mola nespoléhal, u pontonu použitelná je.
Po úklidu lodi i sebe jsem se prošel po městečku, udělal pár fotek a zašel do místní konoby Jere. Bohužel neměli žádné ryby. Ale vepřové kotlety na grilu byly s červeným vínem výborné. Po některých příspěvcích, které tu čítám, mi cena 156 kuna za dvě velké (a výborné) kotlety, hranolky a čtyři sklenky vína připadá celkem přívětivá. Výhled z terasy na přístav byl zdarma.

Jedno špatné video – jak to ráno jelo:

[ Přehrát soubor QuickTime ] P1060363.MOV [ 3.81 MiB | Zobrazeno 10970 x ]


momentky z přístavu
P1060373.JPG


P1060378.JPG


P1060380.JPG


P1060381.JPG


celková trasa z GPS
trasa.png
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1423
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 160
Bydliště: Olomoucko

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod Omen » úte dub 18, 2017 9:22 pm

Díky za sdílení zážitků Lynxi ;)

Může mi prosím někdo ze znalých vysvětlit jaký je hlavní smysl prodloužení té zádě? Já v tom žádné pozitivum nemůžu najít :( Naopak, ve vlnách ten motor (propeler) půjde rychleji nad vodu
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod Libor » úte dub 18, 2017 9:32 pm

Delší vodoryska a s tím spojené výhody proti kratší.... ;)
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1423
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 160
Bydliště: Olomoucko

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod Omen » úte dub 18, 2017 9:44 pm

Není to tam úplně vidět, ale mám pocit, že to vodorysku nijak nezvětší. Konstrukce (od konstruktéra) končila nějakým zrcadlem na již se zvedající dolní části lodi - dna, kde vodoryska končila. Tím, že to protáhnu vodorysku nezvětším, protože musím stejně s tou nadstavbou pokračovat ve zvedajícím se sklonu dna né?
Ani ten motor neumístili na střed, když už mohli.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3535
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod lynx » úte dub 18, 2017 9:58 pm

K tomu můžu něco málo dodat.
Za plavby byla celá přidaná část svojí spodní stranou ve vodě, takže vodorysku prodlužovala. Motor na jedné straně zmenšuje možnost namotání mooringového nebo kotevního lana – jak píšu, tyhle lodi stávají právě kvůli motoru přídí k molu. Tedy pokud si někdo neusmyslí postavit se bokem. :)
Uživatelský avatar
Jakub_Vaurien
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 136
Registrován: stř zář 14, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod Jakub_Vaurien » stř dub 19, 2017 7:11 am

Jedem na celý týden, a kdo říká, že tam musíme doplout a že tam musíme doplout za jeden den... Pohodičku si určitě uděláme :-)
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1423
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 160
Bydliště: Olomoucko

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod Omen » stř dub 19, 2017 7:53 am

Díky za vysvětlení Lynxi .... nooo ve tvém případě .... ty jsi chlapisko a seděl jsi vzadu u kormidla nebo páky motoru, na tak malé lodi je to v předozadní úrovni ponoru cítit. Je otázka, jak by to vypadalo, kdyby byla na lodi rozmístěna 4 členná posádka.

Ale beru, ža asi jiný efekt než snaha o prodloužení vodorysky (jak zmiňuje Libor) tam není.
S tím motorem a lany nevím .... ta kotevní i mooringová lana sledují spíše návětrnou stranu.

A Lynxi, jak tam řešili zásobu benzínu?
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3535
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod lynx » stř dub 19, 2017 9:20 am

Omen píše:A Lynxi, jak tam řešili zásobu benzínu?

V nejbližším úložném prostoru byla dvanáctilitrová (možná patnáctilitrová) nádrž hadicí spojená s motorem, v další bakistě byly dva desetilitrové kanystry. Při hodinové spotřebě kolem 1,4 litru a rychlosti 5 uzlů to dělá dojezd přes sto mil. To celkem jde. (Platí to ovšem jen na klidné vodě…)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: RE: Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod Anonym » stř dub 19, 2017 9:29 am

lynx píše:Místa bylo pořád dost a dost, takže jsem zvolil svůj nejmilejší způsob. Taky jsem přistál bokem.

Tady jsi mě dostal. Já celou dobu přemýšlel, jak jsi single dal to přistávání kotva-molo ...



Ťapkám z Galaxy S7
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3535
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod lynx » stř dub 19, 2017 9:45 am

No, tady ne, ale v Řecku jsem to dělal. Za čerstvého bočního větérku a s lodí, která necouvala rovně. Na druhý pokus jsem to bez ztráty květinky dal. :)

Ještě jsem zapomněl napsat, že po přistání přišel pán vybrat poplatek. Nepíšu harbour master, protože kromě přijetí platby a vydání stvrzenky nic nedělal. Zeptal se na délku lodi a po chvíli z mojí angličtiny a ukazování na prstech pocholpil, že šest metrů osmdesát. Další chvíli přemýšlel, pak prohlásil, že ji bude brát jako šestimetrovou a řekl si od 90 kuna. Čekal jsem, že to bude víc.

Mimochodem, je správná moje doměnka, že šipka na mapě a u ní např. 0,5 čv. znamená proud půl uzlu. Ta šipka je mi jasná, ale platí, že čv. = čvor = uzel?
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod Anonym » stř dub 19, 2017 10:02 am

Ano. Čvorova je chorvatsky uzel.
Šipka/šíp s peříčkama je stálý proud, bez je odlivový a s jednou stranou přílivový.
Stálý proud jde kolem Chorvatska k severu a kolem Italských břehů zpět k jihu. Ale je slabučký.

Ťapkám z Galaxy S7
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3535
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod lynx » stř dub 19, 2017 10:30 am

Dík, já jsem si toho všiml nejen na mapě, ale i zaznamenal za plavby. Třeba severně od ostrovů Mali a Veli Drvenik.
--------------------------------------------

Někdy mezi první a druhou kotletou ke mně doputovala Baharisova rada navštívit zátoku Borovica. Když jsem zjistil, kde zátoka je a jak je orientovaná, řekl jsem si, že přes noc tam nebudu. Foukalo slabé jugo a kdyby zesílilo, mohlo by to být hodně nepříjemné, protože zátoka je otevřená k jihu a postupně se zužuje. Rozhodl jsem se doplout tam, zátoku si prohlédnout a pak se vrátit do bezpečí přístavu Veli Drvenik.
Plavba tam byla ve znamení slabého větru, ale protože jsem nikam nepospíchal, doplul jsem až do ústí zátoky jen na kosatku. Motor jsem před ústím nastartoval, ale až do zátoky běžel na volnoběh.
Cestou, když jsem minul ostrov Mali Drvenik, jsem provedl třetí astronavigační měření.
Zátoka je opravdu krásná, takže jsem tam chvíli kroužil, i do části za rohem jsem vplul. Byl jsem tam jediný, takže jsem mohl manévrovat jak se mi hodilo a líbilo.
Několik mil cesty zpět bylo proti věru, takže jsem plul zase na motor. Pak jsem ale změnil směr k východu a měl předoboční vítr, který o poznání zesílil. Plachty šly nahoru, já jsem se začal plně věnovat kormidlování. Vítr zesílil ještě víc, takže se loď rozeběhla zase více než pěti uzly. Některé poryvy byly síly 5 až 6 Bft, což při plných plachtách bylo už dost. Do přístavu jsem to už měl jen kousek, tak jsem jen trochu povolil otěž hlavní plachty, aby náklony nebyly moc velké. Kosatka částečně zarolovat nešla, protože nebyla na trubce, ale jen připevněná k vantu. Nikša mě upozorňoval, že to znamená mít buď celou kosatku venku, nebo zarolovanou.
Před přístavem jsem plachty sbalil, dal fendry, připravil lana a netěšil se na přistávání v dosti silném poryvovém větru. Po připlutí do přístavu jsem ale zjistil, že u mola je téměř klid. Přistání bokem – koloběžkovým způsobem – bylo snadné. Etapa byla dlouhá asi 18 mil.
Nikša mi poslal SMS s předpovědí, upozornil mě, že od severu jdou bouřky a požádal mě, abych nekotvil. Uklidnil jsem ho, že stojím zase v přístavu bokem k molu. Doporučil mi dát springy. To nemusel – springy už jsem měl.
Kuřecí plátek na grilu a tentokrát bílé víno byly taky výborné. Během večera připlulo několik lodí, některé si stouply taky bokem, dvě způsobem kotva – břeh. Jedné z nich kotva vůbec nechtěla držet, najížděla asi desetkrát. Říkal jsem si, že je lepší manévr opakovat, než stát na nejistě držící kotvě. Z terasy restaurace nás to pozorovalo asi osm nebo deset. Všichni jsme byli z už vyvázaných lodí.
V noci se z dáli ozývalo asi hodinu hřmění a trochu pršelo.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3535
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod lynx » stř dub 19, 2017 11:36 am

Astronavigace
První měření sextantem jsem uskutečnil při plavbě ze Splitu na Vis. Podmínky byly dobré – horizont byl sice v mírném oparu, ale byl dobře rozpoznatelný, vlny nebyly moc velké. Při večerním zpracování jsem dostal chybu poziční čáry 19 mil. Protože takhle špatně neměřím, chyba musela být jinde. Prošel jsem celý postup zpracování, ale ani ve výpočtech, ani v odečtech z tabulek jsem chybu neudělal. Usoudil jsem, že pravdu se můžu dozvědět při dalším měření.
Při etapě z Visu do Veli Drveniku jsem proto cítil povinnost měření uskutečnit. Těsně před ním jsem si uvědomil, že jsem nekontroloval chybu indexu. Před odjezdem byla chyba buď nulová nebo kolem jedné minuty. Tedy nic, co by mohlo způsobit chybu 19 mil. A ejhle! Teď byla chyba indexu 17 minut. Během cesty letadlem nebo autobusem se muselo pohnout zrcátko. Chybu jsem odstranil příslušným seřizovacím šroubkem a provedl měření. Zapomněl jsem si ovšem poznamenat skutečnou polohu z GPS, abych zjistil, jak přesný jsem byl. :o
Večerní zpracování prvního měření se započtením chyby indexu mi dalo chybu polohové čáry pouhé dvě míle. To už jde. :-)
I při další etapě jsem měřil sextantem, byť byly trochu větší vlny. Tentokrát jsem udělal vše, jak má být. Zkontroloval chybu indexu, zaznamenal skutečnou polohu a pečlivě měřil. Ze zpracování vyšla chyba polohové čára 1,3 míle. Při měření milým plasťáčkem Davis Mark III.
S tím jsem velmi spokojen. :-D
Na vysvětlenou – píšu o chybě polohové čáry, protože při použití metody interceptu je nutné změřit výšku alespoň dvou různých těles. (Není to zcela pravda, ale metodu posunu poziční čáry bych sem teď netahal.) A na nebi bylo jen Slunce. Měsíc vycházel až večer a zapadal ráno. V přístavech byla sice v noci vidět spousta hvězd, ale zase nebyl k dispozici volný horizont.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1423
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 160
Bydliště: Olomoucko

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod Omen » stř dub 19, 2017 11:57 am

lynx píše: ....Při hodinové spotřebě kolem 1,4 litru a rychlosti 5 uzlů to dělá dojezd přes sto mil. To celkem jde. (Platí to ovšem jen na klidné vodě…)

Zásoba benzínu více než dostatečná. Ten motor je velmi úsporný, pokud není vylágrovaný a nehoníš ho, spokojí se s méně než litrem/hod.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3535
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod lynx » stř dub 19, 2017 12:17 pm

Je to možné, Nikša mi řekl, že spotřeba je mezi 1,3 a 1,5 l/hod. Myslel asi na plný výkon. Já jsem na plný výkon nejezdil. Motohodiny jsem ještě nespočítal, celkovou spotřebu si pamatuji.

P. S. Jaký hračička? Navigace! :D :whist:
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3535
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod lynx » stř dub 19, 2017 1:46 pm

Další den – v neděli – bylo zataženo, deštivo, chladno a v předpovědi byly bouřky. Čekalo mě posledních 14 nebo 15 mil do Splitu, ale vůbec se mi do nich nechtělo. Bouřky fakt nemám rád. Kolem bylo dost tmavých mraků, z kterých by mohla motyka spustit.
V půl jedenácté jsem opustil Veli Drvenik a vydal se na východ. Pohříchu právě odtud foukal slabý vítr. Ani jsem se nepokoušel křižovat, chtěl jsem co nejdříve být v domovské marině.
Cestou jsem si říkal, jak krásné by bylo, kdyby podobná vodní plocha, jako je zde ohraničená pevninou, ostrovy Brač, Šolta a oběma Dvreniky, byla v Česku. Ach, jo. :-(
V prostřední části etapy se trochu vyjasnilo, chvílemi slunce dokonce protlačilo skrz mraky svoje paprsky – celkem asi dva. :-)

Pár mil od Splitu se rozpršelo, ale vítr z tmavých mraků nepřišel. Rozfoukalo se, až když jsem se blížil k marině, což jsem kvitoval nelichotivými výrazy. Foukalo od pevniny – později mi Nikša řekl, že je to bora. V těchhle místech však bývá slabší než na severu Jadranu. Když tady fouká 15 až 20 uzlů, severněji to klidně může být i 40.
V marině samotné byl dost velký klid, takže přistání nebylo obtížné.

Předání lodi v pondělí proběhlo formou rozhovoru. Řekl jsem, kolik benzínu jsem spotřeboval, Nikša mi řekl, kolik kun mu mám dát. Nikša se zeptal, zda došlo k nějaké škodě na lodi, řekl jsem mu, že jsem do ničeho nenarazil, plachty neroztrhal ani nic jiného nerozbil. On nic neprohlížel, motor nezkoušel, vrátil mi kauci a nabídl svezení na autobus. To jsem vděčně přijal, protože téměř dvoukilometrová procházka s dvěma batohy mě nelákala.
Další cesta už byla jednoduchá a bez problémů.

V Chorvatsku se mi velice líbilo a doufám, že jsem tam nebyl naposledy. Nikdy tam ale nepojedu v hlavní sezóně. Vhodnými měsíci jsou duben, první půle května, říjen a část listopadu. 8)
Při představě, co se tu děje v létě, na mě jdou mdloby. :shock:

A šmytec!

Možná ještě dodám pár obrázků, pokud nějaké vhodné najdu.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3535
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod lynx » čtv dub 20, 2017 7:23 pm

Ještě pár fotek:

majáček ve Splitských vratech
P1060358.JPG

Veli Drvenik
P1060369.JPG

a Elan 19 v něm
P1060371.JPG

Elan u mola – pohled z konoby
P1060381.JPG

u konce zátoky Borovica
P1060387.JPG

plážička na konci zátoky
P1060388.JPG

o moc dál už raději nepopluji
P1060393.JPG
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod RACEK » pon dub 24, 2017 12:22 pm

Lynxi, když budeš zkoumat Chorvatsko tímto tempem, tak máš ještě na dalších 30 let co objevovat. No a když se ti některá místa zalíbí a budeš se do nich chtít vracet, tak i na víc.

Neboj ono to v té sezoně není tak hrozné jak si myslíš. Pravda, že v Borovnici nebudeš sám, ale budou tam možná další tři lodě. I ve Veli Drveniku seženeš místo u mola, jenom je vhodnější stát kotva-molo, protože tam bude možná dalších 15 lodí. Za kotvení zaplatíš stejně i za večeři v JERE zaplatíš stejně a budou mít i ryby :) .

A třeba teplá voda v moři tě potěší, a nakonec budeš jezdit do Chorvatska jen v sezóně :D
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3535
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Hypoteticky Split - Vis

Příspěvekod lynx » pon dub 24, 2017 1:03 pm

Hmm, ona je k prozkoumání i spousta dalších míst. Takže se holt smířím s tím, že Chorvatsko nebudu znát do posledního detailu a že nebudu v každé zátoce pětkrát až desetkrát. :)
Mně se třeba loni opravdu hodně líbilo na Fair Isle, kam bych se příležitostně chtěl vrátit, nebo předloni (už podruhé :D ) na Scilly Islands. Ale pořád mě víc láká objevovat či navštěvovat nová místa/oblasti, než se vracet někam, kde už jsem byl.
To je taky důvod, proč bych případnou vlastní loď určitě neměl dlouhodobě na jednom místě, ale posouval se z oblasti do oblasti.
P. S. Jo, a teplou vodu mám ve vaně. :lol:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host