Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Popis zajímavých míst na Jadranu

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod err_ » stř srp 17, 2016 10:35 am

JaOCZ píše:bez ohledu na skutečnost, že nemá vyvěšené denní znaky a zcela evidentně jede na motor + plachta, tak ji musíš považovat za plachetnici. A řídit se pravidly pro plachetnice.


S timhle zasadne nesouhlasim. Pokud je patrna plavba na motor, tak i bez znaku to neni plachetnice. A je zcela jedno, zda jde o nouzovy stav (ten se zase oznamuje signalem nebo znaky, vysilackou) nebo cokoli jineho.

Myslim, ze jsem to uz v puvodnim prispevku uvedl zcela presne. Prednost nemaji, ale musis reagovat na to, ze ti prednost nedali, pokud si ji mel mit (bud jako motorak nebo jako plachetnice vuci nim jako motoraku). Jsem presvedcen, ze pokud bys jel na plachty, musel jsi zmenit kurz a zabranit srazce, situaci natocil a vznesl protest, ze by si to kapitan one lodi vcelku odskakal.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod JaOCZ » stř srp 17, 2016 11:53 am

To Err: sice s tím nemusíš souhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžeš dělat :)

Modelová situace:

Vidím loď s plachtou. Nenese denní znaky. Má vítr zprava a já vítr zleva. Mám jí dát přednost. Pluje nějak podezřele rychle, slyším motor a navíc vidím házet vodu z chlazení. Opravdu si budeš tak jist, že jen nevytáhla kužel a pomáhá si motorem? Co když má ten motor jenom na dobíjení baterií a prostě umí natrimovat hlavasku tak, že jí to pluje rychleji než mě na obě plachty, nebo je to rychlejší loď než Tvoje, nebo ....... Je tam příliš mnoho neznámých, abych si mohl být jist. Jsem tedy na pochybách. Takže uplatním pravidlo, když nevím,tak dám přednost.

První a základní pravidlo COLREG je povinnost vyhnout se srážce. Všechno ostatní je až vedlejší. Proto jsou vždy vyšetřování oba kapitáni, jestli neporušili základní pravidlo. Angličtina na to má krásný výraz "good seamanship practice".

Spoléhání se na Pokud je patrna plavba na motor, tak i bez znaku to neni plachetnice. není dle mého názoru "good seamanship practice" jak říká největší námořní velmoc.

Mnohokrát jsem nadával na loď s vytaženou hlavaskou, která evidentně jela na motor a denní znak nikde. Pokud jsem měl vítr zleva, tak jsem jí dal přednost. Slušný kapitán na druhé lodi svým manévrem naznačil, že o mě ví a uhnul mi. Poděkování rukou a plulo se dál.

H.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod err_ » stř srp 17, 2016 12:15 pm

Delat s tim samozrejme lze. Muzes podat onen protest a kapitana tim potrestat. Dostane postih jak za kuzel, tak za nedani prednosti. Sporne to rozhodne nebude, celou dobu diskutujeme o ocividne plavbe na motor. Napr. tech 5kn, hlavni a vlna pres delku trupu svedci o maximalni rychlosti trupu, navic bez zrejmeho naklonu. Takovou lod bych rad videl.

A otazka neni, zda se uhnes (nakonec stejne musis), ale zda ma prednost. To jsou dve zcela odlisne varianty. Bud ma prednost a ty uhybas. Nebo prednost nema a ty jej muzes akusticky vyzvat a pokud se nezachova jak by mel, teprve pak uhnout.

To prosazeni prava prednosti je asi dulezite. Jinak to dojde tak daleko, ze se za chvili bude kazdy spolehat, ze mu kazdy uhne a tech par dobraku, co budou provadet seriozni pozorovani se bude jen uhybat. To neni rozhodne dobe.

Kdyz se do toho porad michaji ty auta, je to stejna situace, jako kdyz kazdy na vedlejsi spolehne na to, ze ten na hlavni ho pusti. Prece se nebude chtit zabit. A jak to tedy bude, az se to rozsiri? Ne, skutecne tohle neni alespon dle mne dobra cesta. Prestoze si jsem vedom, ze v arabskych zemich, ale i napr. v Indii tohle funguje celkem spolehlive.


Nepletl bych si pud sebezachovy s pravem.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod JaOCZ » stř srp 17, 2016 1:09 pm

err_ píše:...........Napr. tech 5kn, hlavni a vlna pres delku trupu svedci o maximalni rychlosti trupu, navic bez zrejmeho naklonu. Takovou lod bych rad videl. .............


a se 100 % jistotou to poznáš? Pořídíš důkazní prostředky, zajdeš na kapitanát.... :)

To raději provedu minutový manévr :)

Prostě stále platí pravidlo č. 1 a pro mě osobně to, co jsem napsal nahoře.

err_ píše:To prosazeni prava prednosti je asi dulezite. Jinak to dojde tak daleko, ze se za chvili bude kazdy spolehat, ze mu kazdy uhne a tech par dobraku, co budou provadet seriozni pozorovani se bude jen uhybat. To neni rozhodne dobe.


Stále si myslím, že nemáš právo přednosti. Druhá loď má povinnost ti dát přednost, takto je to upraveno v COLREGu. To jsou zcela odlišné věci. Pravidla dle COLREG nejsou pravidla na silnici. Možná to jsou ty naše "právnické kličky", ale je to tak.

H.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod err_ » stř srp 17, 2016 2:05 pm

Tak si ten Colreg precti jeste jednou. Pravo na prednost mam. Je-li umluvou, potazmo v dane zemi jejim prevzetim, prenesenim do zakona stanovena prednost, tedy doslovne, ze druha lod neco MUSI, mas pravo tento ukon vyzadovat.

Co se tyce urceni, je to jednoduche. Neplet si pojmy a nevnasej nepresnosti do jednoducheho schematu a definic Colregu. Je zcela jednoznacne stanoveno, co je plachetnice. Je to jakekoli plavidlo, ktere pluje na plachty, vcetne plavidla s mechanickym pohonem, pokud ten neni pouzivan. Tedy - i plachetnice s motorem na volnobeh pouziva mechanicky pohon (neni ve stavu klidu) a je tedy "lodi se strojnim pohonem". Nic jineho zkoumat netreba.

To, ze od sveho prava upustis ve prospech klidu a bezpecnosti je tva benevolence. Ale neplyne to z tve povinnosti dle Colregu, jak zde uvadis.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod JaOCZ » stř srp 17, 2016 2:27 pm

Err: to je Tvuj vyklad a nemam chut se s Tebou prit.

Muj vyklad prednosti/dani prednosti je shora. Mozna ze je konzervativni, ale hrdinu jsou plne hrbitovy :)

H.

PS: prosim najdi mi v textu COLREGu slovo "prednost-right" :)
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod JaOCZ » stř srp 17, 2016 2:27 pm

Ps: vyhnout se srazce neni benevolence, ale povinnost :)
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod err_ » stř srp 17, 2016 2:38 pm

Neblazni, tohle je smesne. Mas v avataru paragraf ... chces mi rict, ze pokud zakon stanovi, ze nekdo v muj prospech neco musi, ze nemam "pravo" to vyzadovat? Nebo chces slovickarit, jako co je to "mit pravo"? Nebo "byt v pravu"? Tak to snad ne.

K tebou dopsanemu zpochybneni benevolence - ano, je to benevolence. Pokud jiz v pocatku od sve prednosti upustim a provedu manevr, jsem benevolentni. Pokud neupustim, davam zvukove signaly a pro zabraneni srazky zmenim kurz - mam povinnost. Ale mohu se domahat satisfakce, budu-li chtit.

Konzervativni pristup nema nic spolecneho s uhybanim kdykoli a kazdemu. A hrdinske na zatroubeni take nic neni. Stejne uhnes. Ale to vsechno jsou zcela zavadejici reci. Znovu a lepe - otazka nebyla, zda uhnu nebo ne, zda chci mit klid nebo ne, ale zda jim musim dat prednost. A Colreg slovo MUSI jednoznacne prisuzuje jim. Jako lodi pouzivajici mechanicky pohon.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod JaOCZ » stř srp 17, 2016 2:56 pm

pro úplnost doplním konkrétní text COLREG:

Pravidlo 17
Činnost lodě, které je uvolňována cesta
a) i) Tam, kde jedna ze dvou lodí musí uvolnit cestu, musí druhá udržovat svůj směr a rychlost.
ii) Avšak, zjistí-li tato druhá loď, že loď, povinná uvolnit cestu, nejedná v souladu s těmito Pravidly,
může sama přijmout opatření pro zabránění srážce vlastním vhodným manévrem.
b) Jestliže se z jakékoliv příčiny ocitne loď, povinná udržovat svůj směr a rychlost tak blízko druhé lodi,
že srážce nemůže být zabráněno pouze akcí lodi uvolňující cestu, tak tato loď musí učinit vše pro
odvrácení srážky.

c) Loď se strojním pohonem, která při křižování kursů jedná podle pododstavce a) ii) tohoto Pravidla
tak, aby zabránila srážce s jinou lodí se strojním pohonem, nemá, dovolují-li to okolnosti případu,
měnit svůj směr vlevo, nachází-li se druhá loď po její levé straně.
d) Toto Pravidlo neosvobozuje loď, která je povinna uvolnit cestu, od plnění této povinnosti.


To že mám v avataru paragraf značí, že se mimo jiné právem živím (vcelku dobře :) )

Takže jako odpověď na otázku:

Dle mého ano, protože nejsem - li 100 % objektivně schopen rozpoznat, že se nejedná o plachetnici s právem plavby, je mou povinností předpokládat, že právo plavby nemám. V tomto je dle mého názoru smysl COLREGu jako celku. A tomuto taky odpovídají závěry z vyšetřování námořních nehod (mimochodem pěkné čtení).

Jsi - li za plavby při rychlosti cca 5 kn obou lodí (v součtu tedy 10 kn) na vzdálenost několika lodních délek schopen vidět nade vší pochybnost, že jede na plachtu + motor současně (vlnu, vodu z chlazení, vztah postavení plachty versus vítr....) a současně s tím pořídit důkazy o této skutečnosti, tak máš velmi dobré pozorovací schopnosti, které já osobně bohužel postrádám.

Když trochu odbočím, tak sice mám dle COLREGu právo plavby na volném moři před zaoceánským tankerem, nicméně mám přesvědčení hraničící s jistotou není v souladu s dobrou námořní praxí vyžadovat přednost, když manévrovací schopnost tankeru je několik možná i desítek mil, kdežto moje je v řádu desítek či stovek metrů.

Vylož si můj výklad, jak uznáš za vhodné. Jdu podávat výklad právních předpisů za bankovky, abych mohl zase na moře :D

H.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod err_ » stř srp 17, 2016 4:35 pm

Nedivim se, ze te to dobre zivi. Timto zpusobem vykladu prava mas prace jiste dost. A kazdy ukon plati zakaznik, takze OK :-)

Navrat na stromy, o cem toto vlakno je:
HoPrahok píše:Ahoj všichni,

právě se plavíme v Chorvatských vodách a nevěřím vlastním očím. Valná většina lodí jede celý den s vytaženou hlavní plachtou a přitom jedou evidentně na motor. Z valné části jde o charterové lodě. Zaregistroval jste to někdo ?

Dost mě tím vytáčí, protože my plachtu stahujeme, když není používána a těmhle chytrákům musím dávat přednost.

Musím jim dát přednost ??? Já myslím, že podle všech pravidel ano.


Bez jakekoli diskuse a hledani toho, zda nekdo neco muze nebo nemuze videt a ostatnich reci kolem, plati:
- paklize rekreacni lod pouziva motor byt na neutral, neni na ni pohlizeno jako na plachetnici
- pokud pluji na plachty - mam bez diskuse pred takovou lodi prednost
- pokud pluji na motor pouzije se pravidlo krizeni motoraku

Tebou uvedene 17/b je jiz odvraceni srazky a znamena to, ze jsem jiz byl na pravu zkracen a mohu se domahat satisfakce. Urcite si to nelze vysvetlovat tak, ze budu automaticky davat vsem prednost. Jako pravnik bys tyto rozdily mel videt a drzet se litery zakona.

Znovu opakuji, ze v konecne fazi menis kurz ty, pokud prednost nedostanes. Coz je to, co pisu od sameho zacatku. Ale je rozdil mezi tim dat prednost, protoze ji ma nebo tim odvratit srazku.


Tim diskusi z me strany koncim, protoze se opakuji a nemam co jineho napsat. Dle me je to trivialni otazka. Ma prednost kdyz ma spusteny motor nebo nema? Nebo dle tveho vykladu maji prednost vsichni vyjma me?
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod JaOCZ » stř srp 17, 2016 6:13 pm

To Err:

trochu se točíme v kruhu :)
OK, nebudu hovořit o tom, zda mám přednost nebo někdo má povinnost dát přednost. Je v tom dle mého názoru rozdíl, ale nechejme to spát.

Vezměme za nesporné, že:

- motorové plavidlo dává přednost plachetnici
- používá - li plavidlo k pohonu plachtu + motor, tak bez ohledu, zda má vyvěšený černý kužel, je považováno za motorové plavidlo a dává přednost plachetnici

Nemohu se zcela ztotožnit s Tvým tvrzením, že i pouhé zapnutí motoru během plavby na neutrál (- paklize rekreacni lod pouziva motor byt na neutral, neni na ni pohlizeno jako na plachetnici) dělá z plachetnice automaticky motorák. COLREG hovoří o "pohonu", v angličtině " propelled by machinery". Doslovným výkladem bych si to vyložil jako poháněno, tj. užíváno k pohybu. Ale dobře, to je otázka výkladu. Za sebe se přikláním k tomu konzervativnímu z pohledu "vyžadování přednosti", tj. že stále zůstává plachetnicí, pokud motorem pouze nabíjím baterie, odsoluji.... Ale nevím, možná na to někde existuje přesný výklad a určitě by se dala dohledat nějaká judikatura, zejména bych pátral ve zdrojích Maritime and Coastguard Agency.

V případě kolize, bude ten, kdo tvrdí, že měl přednost, mít povinnost tuto skutečnost prokázat. A tady vidím zásadní problém, ze kterého se odvíjí můj pohled na danou problematiku. Prostě neunesu důkazní břemeno. Z toho pohledu bych si musel být 100 % jist a současně 100 % způsobilý to prokázat.

Mohu si být 100 % jist? Jestliže nefouká a šine si to plachetnice s napnutou hlavaskou pro mě rychlostí 5 kn, tak je zřejmé, že užívá motor. Jestliže potkám v 30kn větru plachetnici pouze s genou, tak už si jist 100 % být nemohu, přestože není vyloučeno, že tou genou pouze vyvažuje loď ve velkých vlnách a zdroj pohybu je motor. Nebo pluje jen na genu, která může být zcela dostačující k pohonu lodě. Jakou variantu zvolím? Ve vlnách nejsem schopen poznat, zda jí plive voda z chlazení. Takže volím variantu plachetnice a podle toho řeším otázku přednosti. Dal jsem zde dva relativně krajní případy. Mám - li z nich učinit obecné pravidlo, tak podle mého názoru platí, že nemám - li 100 % jistotu včetně 100 % možnosti svou jistotu něčím konkrétním podložit, přistoupím k variantě, že přednost dávám já.

Zkoušel jsem trochu gůůůglit a našel jsem nějaký článek z Cruising world, February 1982, dle kterého: "you must assume a vessel with sails set is, indeed, a sailing vessel, unless you see a cone in her rigging or she is clearly maneuvering as a power vessel."

Z uvedeného mi plyne, že pokud jsem na pochybách (byť sebemenších) a nevidím kužel, tak ji považuji za plachetnici. A taky mi z toho plyne, že samotné nastartování motoru z plachetnice nedělá motorový člun.

V rámci gůůglení jsem našel obrázek této kolize: http://yachtpals.com/maltese-falcon-yac ... ision-3074

Malteese Falcon jsem viděl na vlastní oči a je nádherná :)

Dobrý vítr

H.
Uživatelský avatar
staffo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 62
Registrován: stř lis 27, 2013 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Žilina, SR
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod staffo » stř srp 17, 2016 6:26 pm

err_ píše: Je zcela jednoznacne stanoveno, co je plachetnice. Je to jakekoli plavidlo, ktere pluje na plachty, vcetne plavidla s mechanickym pohonem, pokud ten neni pouzivan. Tedy - i plachetnice s motorem na volnobeh pouziva mechanicky pohon (neni ve stavu klidu) a je tedy "lodi se strojnim pohonem". Nic jineho zkoumat netreba.


Fešák err_, už to nepreháňaj pls..... :x :gun: , ak je aj pri naštartovanom motore stále zaradený neutrál, t.j. loď nie je poháňaná motorom,
a zároveň má vytiahnuté plachty, je to plachetnica... je to povolené napr. aj na off-shore regatách, kedy je zabezpečená signalizácia
rozhodcom o zaradení iného prevodového stupňa ako neutrál pri bežiacom motore - to by bol dôvod na diskvalifikáciu... :crazy:

Čo sa týka témy tohoto vlákna - súhlasím s názorom, že pokiaľ nie je vyvesený denný znak (a v noci správne osvetlenie), a loď má vytiahnuté prádlo, musíš ju vnímať ako plachetnicu, nech sú tvoje pozorovacie schopnosti akokoľvek dokonalé.... :P

R.
Uživatelský avatar
martinp
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: sob čer 02, 2007 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Přerov

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod martinp » stř srp 17, 2016 6:38 pm

Ahoj
Pokud mohu vstoupit, přidám do této diskuze osobní zkušenost, kde přednost plavby hrála svou roli. Nejednalo o přednost motor/plachta ale plachta/plachta.
Srazil jsem se s jinou lodí. Po ukončení vyšetřování na kapitanátu byly rozděleny pokuty. Skipper druhé lodě který mi nedal přednost platil „něco“ a já platil míň než polovinu jeho částky (čísla už si nepamatuji přesně).
Odůvodnění bylo následující:
Druhá loď mi nedal přednost – horší provinění.
Já jsem do něj narazil - menší provinění. (měl jsem dávat pozor, já ho za plachtou neviděl)

Dovolím si citovat jiný odstavec Colregu než JaOCZ:
Pravidlo 7 Nebezpečí srážky
a) Každá loď musí použít všech dostupných prostředků podle převládajících okolností a podmínek k určení existence nebezpečí srážky. Jsou-li pochybnosti o existenci nebezpečí srážky, je potřeba počítat s tím, že tato existuje.


Pro mě-
plachetnice má kužel = motorák
plachetnice nemá kužel = plachetnice.

Jestli to někdo porušuje mě nepohoršuje. Dodržování předpisů má na starost kapitanát, nejsem policajt a nemám vnitřní potřebu dokumentovat, zda někdo jiný porušuje předpisy.
Hlavasku s motorem taky někdy vozím, kužel nedávám, ostatním vyhýbám s dostatečný předstihem.

Čauky, Martin
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod JaOCZ » stř srp 17, 2016 6:55 pm

martinp píše:....
Druhá loď mi nedal přednost – horší provinění.
Já jsem do něj narazil - menší provinění. (měl jsem dávat pozor, já ho za plachtou neviděl)
....


K tomuto závěru dospělo vyšetřování tragické kolize plachetnice ORCA s bagrem - https://www.gov.uk/maib-reports/collisi ... -of-1-life

H.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod err_ » stř srp 17, 2016 6:57 pm

OK. Pokud jsem se nekoho dotkl, omlouvam se. V umyslu to nemam. Sam se ridim tim, co jsem napsal v puvodnim prispevku a to je celkem spolehlive. Jiz nekolikrat jsem musel i pres zvukove signaly menit kurz. Ne jen u plachetnic, ale i treba dvojstezniku s bezanem, zenoucim si to na motor, ale i motorakum. Dost casto slo o Nemce.

Sledovaci a policejni choutky take nemam. Vlastne vetsina veci jde mimo me. A ackoli jsem vetsinou ochotny ze svych prav ustoupit, protoze mi to za to proste nestoji. Nejsem ale presvedcen o tom, ze je to tak spravne.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod err_ » stř srp 17, 2016 7:01 pm

staffo>
To, co je na regatach smluvene neznamena, ze je to zakonem dane. V Colregu je to, co jsem psal. Nuanci, kterou napsal JaOCZ prijimam, jiste existuje presny vyklad, ktery by z judikatury sel vycist.

P.S. kulky mam obe, psem se necitim :-)
Uživatelský avatar
Lemon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 281
Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Šumava
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod Lemon » stř srp 17, 2016 11:03 pm

Pavel-Sulc píše:Noooo Lemone, myslím že jsi na tenkým ledě. Co píšeš není pravda co se týče lodě ani auta.
To myslíš, že když plachetnice s plachtou bez znaku má přednost. Kdyby to tak platilo pak je blb kdo vytáhne znak protože najednou nemá přednost. To v principu zruší platnost předpisu.
A jaký přechodový režim... vytáhni znak než nastartuješ motor a nejsi v přechodu.
A jestli Ti běží motor a netočí se propeller nejedeš poháněný motorem a jsi plachetnice, ale jen tak.
No a na kruháči směrovka vlevo znamená že se točil a nevyjížděl. No a pak nabral kolegu.. kolega tam neměl co dělat.
Nerozumím jak to souvisí s plachetnicí..
Err píše správně: A ten znak skutecne zasadni je. Pokud by jej kazdy spravne vystavil, tahle diskuse by se vubec nevedla.
JaOCZ - ale ve Švédsku by jsi s Tvojí teorií neuspěl. Jsi povinnen vyvěsit znak a to jsi neudělal...
Podle Tvé teorie se můžu chovat jakkoli a ostatní musí zabránit srážce???? To snad nééééé´!!!!!


Další diskuse je asi zbytečná = JaOCZ už to vystihnul nejspíš nejlépe, se stejným závěrem ke kterému jsem došel já .... byť vychází z Colregu.
Chovat se jakkoliv nemůžu, to je irelevantní dedukce JaOCZ -ovi teorie. On nepsal nic o tom,cituji: " že se můžu chovat jakkoliv" , on uvedl, že" že bez ohledu na cokoli, jsi povinen předejít srážce" To je velký rozdíl, a nepochopení jeho výkladu. Nakonec i moje teorie je jen výsledkem logického uvažování, ostatně k tomu došel jinou/logickou cestou i původní autor toho dotazu, když si v podstatě sám odpověděl.
Nicméně jěště mimo mísu k tomu autu. Nejspíš jsem to špatně popsal. Řidič jedoucí po kruháči blikal - před výjezdem z kruháče ven. Kolega viděl, že dává znamení o změně směru , tedy na kruhový objezd vjel. Jenomže řidič jedoucí po kruhovém objezdu nevyjel a pokračoval po jízdě v kruhovém objezdu a smetl kolegu, který do objezdu právě najel.
Policie ČR to vyřešila jednoznačně nedáním přednosti, byť onen řidič užil nesprávně směrová světla. Bylo to dokonce ve správním řízení a verdikt zněl - nedání přednosti v jízdě, druhý řidič "jen" nesprávně užil směrová světla vozidla, ovšem nebyl o tom důkaz. A nijak to nesouvisí, šlo jen o tu analogii s použitím/ nepoužitím znaku/ směrových světel.. Když bude rána, plachetnice "jen" neměla znak, ale já jsem nesplnil povinnost a nepředešel srážce, protože jsem nabyl přesvědčení, že to plachetnice nebyla. Slyšel jsem jasně motor, jelo to rychle a nemělo to znak nee? To je ostatně i slabina err-ovo výkladu: "..... že nemá vyvěšené denní znaky a zcela evidentně jede na motor" Zcela evidentně není na 100 procent ( hraní se slovíčky ) ale na 100 procent si nikdy nemohu být jistý.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod Zdenda12345 » čtv srp 18, 2016 8:08 am

Jen drobnost k tomu kruháku..... byl jsem ve stejné situaci. Ovšem já jsem měl palubní kameru. Doložil jsem tak záznam, že řidič na křižovatce neblikal, tudíž "signalizoval", že jede rovně a já jsem tak neměl komu dávat přednost.
Výsledek ovšem pořád na prd. Strávil jsem tam 3 hodiny, byl nasr... že nestihnu schůzku, měl jsem nabouraný auto, atd... Jen jsem to nemusel zaplatit. :(
Na lodi by mi to vadilo ještě víc. Tam si chci odpočinout, a ne běhat po vyšetřováních.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod JaOCZ » čtv srp 18, 2016 9:11 am

Sice mě přátelská diskuze o záludnosti COLREGu baví mnohem více, než příprava podkladů pro licenci na ČNB, ale něco mě živit musí. Tak snad za mě naposled :)

V předpisech platných na silnici a na moři je v rámci pojetí práva přednosti / povinnosti dát přednost ten zásadní rozdíl.

Pokud na silnici neporuším pravidla provozu, tak mám přednost. Jedu po hlavní ulici předepsanou rychlostí a když to do mě z vedlejší někdo nabourá, tak se o ničem nediskutuje (teda my právníci diskutujeme, přece jenom nás to živí :) ) a viník je jasný. Tady mám přednost a mohu si ji "vynutit". Třeba i tím, že jsem sice mohl zabrzdit, ale neudělal jsem to, protože jsem zrovna potřeboval opravit nárazník a ta srážka se mi hodí.

Toto na moři neplatí. Tam mi druhá loď musí dát přednost, ale já ji vynucovat za cenu kolize nemohu. Musím přijmout opatření, abych zabránil kolizi. Pokud to neudělám, tak nesu částečnou vinu za vzniklou kolizi.

Kdo touží po odborném komentáři k výkladu COLREGu v angličtině, hledejte na gůůglu "Guide to the Collision Avoidance Rules pdf" lze najít v 6 edici z roku 2001 v PDF (porušil bych pravidla dát sem přímý odkaz, ale kdo chce ke studijním, ať si to najde a stáhne).

Dobrý vítr

H.
Uživatelský avatar
Lemon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 281
Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Šumava
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod Lemon » pát srp 19, 2016 9:12 am

Zdenda12345 píše:Jen drobnost k tomu kruháku..... byl jsem ve stejné situaci. Ovšem já jsem měl palubní kameru. Doložil jsem tak záznam, že řidič na křižovatce neblikal, tudíž "signalizoval", že jede rovně a já jsem tak neměl komu dávat přednost.
Výsledek ovšem pořád na prd. Strávil jsem tam 3 hodiny, byl nasr... že nestihnu schůzku, měl jsem nabouraný auto, atd... Jen jsem to nemusel zaplatit. :(
Na lodi by mi to vadilo ještě víc. Tam si chci odpočinout, a ne běhat po vyšetřováních.


Ještě silně OT k té kameře - pořídil jsem si jí taky, ale byť natáčí poměrně širokoúhle tak při vjezdu na kruháč nezabere bohužel auto vedle ( z boku ). Jinak samopzřejmě souhlasím s tím, že raději udělám cokoliv, abych neměl pomačkané plechy a pošramocenou kůži ať jsem na vodě, nebo na zemi.
Jsme teď 14 dní v chorvatsku v jednom zálivu u Rabacu a ta ohleduplnost vůči ostatním mě tu velmi mile překvapila.
Až jsem si někdy říkal, co se děje, co dělám blbě, že jsou všichni okolo mě tak "vzorní". Prostě asi standardní věc... Máme malý gumák, všichni kolem brzdí kvůli vlnám včetně skůtrů. Nestalo se mi, aby někdo projel kolem a rozhoupalo nás to.
Když jsem autem uvíznul na jednom šutru při odjezdu z mělčiny při vykládání gumáku, během chvíle maník přispěchal s heverem. Jsem jak v jiným světě, tohle jsem už dlouho nezažil :o
Mirekcer
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 6
Registrován: úte úno 27, 2018 2:33 pm
Reputace: 0
Bydliště: https://t.me/pump_upp
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod Mirekcer » ned bře 04, 2018 11:53 am

ne, ne, ne, vsechno spatne. Ja teda vypozoroval a nekolikrat se dost tesne presvedcil, ze lod jen s hl.plachnou ma italskou vlajku a tedy absolutni prednost !!! Jo a italska vlajka ma prednost i v jinych pripadech. Nemci co se toho tyce jsou lepsi nez sam papez. A taky bacha pred germany na zivotni prostredi. To neznaj ani bratra.
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 96

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod olin » ned bře 04, 2018 4:45 pm

Mirekcer píše:A taky bacha pred germany na zivotni prostredi. To neznaj ani bratra.

To vidím po škarpách a na okrajích lesů u nás na severu. To je bordelu, co nám sem náckové navozej!
Mirekcer
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 6
Registrován: úte úno 27, 2018 2:33 pm
Reputace: 0
Bydliště: https://t.me/pump_upp
Kontaktovat uživatele:

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod Mirekcer » čtv bře 15, 2018 7:43 pm

To je bordelu, co nám sem náckové navozej![/quote]
To tam k vam jezdi asi spezialni sorta jachtaru/nacku. ;-))
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 96

Re: Vytažená Hlavní plachta - nový trend

Příspěvekod olin » čtv bře 15, 2018 9:34 pm

Ne, jen maj sasíci drahý odpady. Takže když jedou autem přez čáru, tak naložej pytle s bordelem do auta a u nás vyhážou do škarpy. Takže mi přijde, že ta jejich starost o životní prostředí končí na hranici říše.
Omlouvám se za OT

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti