Chlazení motoru

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » sob čer 22, 2013 10:06 pm

Normalni ocel chladi lip nez nerez, a to docela vyrazne.

Kdyz bys navaril ty 50x20 ucka, tak na 1m2 potrebujes 20m delky. Pokud si dobre pamatuju, tak mas plech celkem slabej, takze by to skrz trup melo chladit slusne.

Vyhoda chlazeni zevnitr je v tom, ze to nejde jen tak znicit, zase u chlazeni zvenku to funguje i kdyz v tom je dira. Je fakt, ze ty chladici profily by se zvenku nevarily spatne, zevnitr asi ojeb, nevim jak daleko jsi s interierem.

Edit: Mimochodem, delat to z plochejch profilu misto trubek ma vyhodu v mensim objemu vody. Trubka ma vzhledem k objemu nejmensi povrch.

Edit2: To chlazeni co jsem daval fotky ma odhadem tak 0,2m2. :hmm:
Naposledy upravil(a) Viky_CZ dne sob čer 22, 2013 10:27 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
PRWOcK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: sob srp 27, 2011 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Všudezdejší

Příspěvekod PRWOcK » sob čer 22, 2013 10:13 pm

Vevnitř je zatim jenom základovka :-D takže vaření na pohodičku... Jo pamatuješ si správně, jsou to 3mm. Zevnitř budu mít tu těsnost pěkně pod kontrolou ale zase jak ošetřit vnitřky těch kanálů, aby mi to nerezlo zevnitř ven??
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » sob čer 22, 2013 10:28 pm

Budes tam pravidelne menit fridex.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » sob čer 22, 2013 10:32 pm

pracoval jsem ve firmě, která vyráběla hliníkový pásky do chladičů klimatizací. Bylo to asi 19 x 1 mm a uvnitř bylo 21 kanálků. Tohle by šlo na ten trup přilepit teplovodivym lepidlem.
Taky jsme tam dělali robustnější 16 x 1,5 mm s 16 otvory. Dělalo se to v nívinu asi 25 km. :-))) Ale určitě by se dal sehnat šrot. Měli jsme tam strašně přísnou kvalitu (nastavoval jsem jí tam já) :-) Každá drobná odchylka v řádu 0,0001 mm se šrotovala.

Nedalo by se tedy použít tohle?

Takto to vypadá
Obrázek
Naposledy upravil(a) Zdenda12345 dne sob čer 22, 2013 10:38 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » sob čer 22, 2013 10:35 pm

Felda žere víc, právě díky tomu čerpadlu, další věc je, že má zabudovanej (to čerpado) imobilizér, to je starost navíc, kdybas chtěl sehnat motor z golfa tak kolem bůra, není problém, kámoš má ekolikvidaci ;) ideální je z 3ky, ta shnije dřív, než se utahá motor, můj má najeto 130 000 :)
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » sob čer 22, 2013 10:38 pm

Kdyz o tom tak premejslim, hodit ty plochy U-cka zvenku taky neni uplne od veci. Stacily by 2 kusy po 6m a metr ctverecni je na svete s prehledem. Teplosmenna plocha pri navareni zvenku je skoro dvojnasobna.

Akorat by bylo blby ten profil necim rozmacknout, tim by se zacpal, takze mozna zvenku 3mm stenu profilu. Je otazka jestli je lepsi udelat o sutr diru v trupu nebo pos... chlazeni.

Mimochodem, tyhle profily bejvaji dost levny, rozhodne levnejsi nez nerezovy trubky.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » sob čer 22, 2013 10:41 pm

Zdenda: To je moc pekna vec, akorat pri tech sr*ckach co tecou motorem misto chladici kapaliny bych tomu moc neveril ze se to casem neucpe.
Uživatelský avatar
PRWOcK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: sob srp 27, 2011 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Všudezdejší

Příspěvekod PRWOcK » sob čer 22, 2013 10:42 pm

Čoveče, to zní až moc jednoduše na to abych měl klidnej spánek... ;-)
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » sob čer 22, 2013 10:47 pm

Viky_CZ píše:Zdenda: To je moc pekna vec, akorat pri tech sr*ckach co tecou motorem misto chladici kapaliny bych tomu moc neveril ze se to casem neucpe.


Asi máš pravdu. Jen mě to napadlo, že by to mohlo pomoct. Tečou sračky i motorem v autě? Tam se podobný pásky taky používaji. Tohle je ale pro klimatizace.

Maji to dělaný tak, že jsou propojený tušim po pěti páscích v jednom směru. Tedy 105 kanálků. Když se nějakej ucpe, tak to nikdo nepozná.
Ale jasně. v klimatizaci bude médium určitě čistší. :-)

Ať se dílo zdaří!
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » sob čer 22, 2013 10:49 pm

Ještě si dovolim jeden možná úplně blbej nápad. Co připájet měděný trubky zevnitř na ten ocelovej trup?
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » sob čer 22, 2013 11:11 pm

Clovece ty navhrujes technologie jako bys mel provize z dodanyho materialu. ;) Mohlo by se to pripajet stribrem, ze jo... :-D
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » sob čer 22, 2013 11:15 pm

jj, stříbro bude ideální. :D :D :D

Někam se ten majetek musí uložit ne? Rusáci si ho cpou do huby, tak u nás to dáme do lodě. :lol: :lol:
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » sob čer 22, 2013 11:26 pm

Hele kluci, něco ještě složitějšího vás už nenapadá? Já to na Poseidonovi asi vyřeším takto:
Obrázek jedno čerpadlo navíc, a je to. Tahle věcička uchladí 60 koní jako prd ;) Je to dlouhý 41 cm, aby jste měli nějakou představu :whist:
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » sob čer 22, 2013 11:39 pm

Jezis to je krasny! Jak od Vernea.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » ned čer 23, 2013 8:04 am

Přesně, takovej Steampunk ;) Ještě k té chladicí ploše,a vašim výpočtům, v Nepltunovi jsem měl dvouokruhové chlazení z výměníku voda-olej, z Avie, a uchladilo to bez problémů. Na motoru jen oběhový čerpadlo, a voda z řeky hnaná pomocným motorkem chlazení turba, samozžejmně z VW :D Tímto:
Obrázek
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » ned čer 23, 2013 10:08 am

Kdyz mne se zda, ze celkem velka plechova lod si podobny zarizeni muze i odpustit. Precejenom, co tam neni, nemuze se porouchat. Krome toho si nejsem jistej, jestli VW pocita se slanou vodou.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » ned čer 23, 2013 7:42 pm

To jistě ne, ale s takovejma sračkama jako fridex ano :D takže něco sili určitě nevadí!
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon čer 24, 2013 9:36 am

Myslím že to čo tu šplechol David, navariť krabicu z nútra, nie je zlá myšlienka. Akurát by ta krabica mala mať výšku len pár cm. Medzi rebrá navariť 1.5 mm hrubú tabulu plechu, plochu si spravíš akú chceš a aby sa to neprehýbalo, tak to vystužíš nejakým jeklíkom, medzi obšívku a navarený plech. Dole pri kýle navaríš trubku na vtok a hore výstup. A rozhodne by som išiel do dízlu, aj skrz bezpečnosť. Ak necháš benziňák, tak najviac pozornosti venuj odvetraniu motorového priestoru. Nebol by si prvý čo vybuchol. Spraviť tak, aby si nemohol štartovať pokial nebude odvetraný vnútorný priestor a aby si počul, že ventilátor beží.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pon čer 24, 2013 9:56 am

Na ty lodi ma bejt jeste nejakej kyl, nebylo by spatny to chladici neco namontovat do nej. Tam by se ten malej objem pri velky plose dal udelat pomerne snadno. Pri vhodny konstrukci by to bylo nejmin problematicky z hlediska prorazeni nebo proreznuti a pomerne lehko by se to opravilo.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon čer 24, 2013 10:05 am

Pokud to bude chlazení součástí trupu, je potřeba plochu přiměřeně zvětšit o snížení přenosu tepla nátěrama. Taková 1 – 2 milimetrová vrstva epoxy barvy už může docela izolovat. Teď jen přijít na to, co to je „přiměřeně“. :lol:

btw. výfuk a sběrné potrubí bude chlazený jak??
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pon čer 24, 2013 10:23 am

U mne to bylo právě odpadní vodou z výmněníku ;)
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » pon čer 24, 2013 10:51 am

http://www.ejbowman.co.uk/
Myslím,že dělá výměníky i na WV.Je to nejlepší řešení marinizace.Pokud do toho nedáš ty peníze,jde to udělat zcela klasicky bez vymejšlení vymysleného a bez zkoušení novotvarů made in home. Nevím,co máš za loď,ale ocelovka zcela klidně vyvedená 1a1/2 coulová trubka,železná,hrubostěná pod trupem.Funguje to spolehlivě už desetiletí.V klidu to můžeš předimenzovat,máš termostat.Vytvaruješ trubku,dvě díry do lodi a vevařit.Z toho dvě hadice(gumenný) a vyřešeno....Já s tím fungoval 10 let.Neřeší to ale chlazení zběrnýho potrubí a výfuku,což si,za jistých okolností na oceli můžeš dovolit.Výfuk ale musí být na pružných spojkách,jinak bude praskat.
Dobrej systém je i ten,co sem dal myslím Max.Jednoduchý výměník,a jedno oběhové čerpadlo.Lepší poháněné řemenicí přímo od motoru než elektrické,ale i to se dá.Vyřešíš s tím i chlazení výfuku,ale ne zběrnýho potrubí,což ale,dle toho,jak máš řešeno uložení motoru, jde.Proč věci komplikovat.Tenhle systém vyvedené trubky pod lodí se používá jak na plachetnicích,tam je veden vedle kýlu a i na motorácích(výtlačný režim)....někdy jako pomocné chlazení.

howk
Monty
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pon čer 24, 2013 11:12 am

Monty, ale ta trubka nema moc velkou smennou plochu, myslis ze to staci na benzinovej motor 50kW? Maly diesely precejenom hrejou min...
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » pon čer 24, 2013 11:37 am

Měl jsem Zetor,tříválec,30 kW,nebo HP...???nepamatuju přesně...Trubka pod lodí měla cca 4 metry, 1a1/2 coulu,tažená vedle kýlu.Já by ji táhnul dál,bo byla blízko,nešla očistit a byla permanentně z vnitřní strany zarostlá škeblama. Když mi odešel termostat,motor nešel zahřát více jak 35-40°c...Řekl bych,že to bylo předimenzované,nehledě na fakt,že půlku trubky zakrývali vilejši a jiná havěď a tam byl odvod tepla asi daleko horší.
A abych nezapomněl,tak v trubce musí být výpustní šroub.
No a pokud by se mi zdála jedna trubka málo,dám dve,tři,čtyři, tenší,deset čísel od sebe.Tímhle způsobem se chladí motory o trochu jiné síle,a spolehlivě.Je to nejjednodušší a přitom silně efektivní způsob i když má svoje zápory.Výhodou zůstává absolutní jednoduchost a i to,že neženeš slanou vodu vnitřkem lodi a přes chladič...To má svá úskalí,o tom bych mohl taky ,ale to je teď jedno.
Tahat trubky z mědi,hliníku a jiných materiálů je na ocelovce nesmysl,i když odvádí teplo lépe než železo...Nerez je špatná hned ze dvou důvodů.
Tenhle způsob se užívá dosti často,jenom neřeší chlazení sběrného potrubí a výfuku,ale jak jsem psal,tak u ocelovky to nemusí být problém.
Nic ale na tom,že origo výměník kolem sběrného potrubí(jde udělat na každej motor,ale je to práce pro magora) a jedno jednoduché čerpadlo bude asi nejlepší řešení.
howk
Monty
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » pon čer 24, 2013 1:14 pm

Já to tak mám také vedle kýlu jsou trubky asi 4 řady j neviděl jsem to ještě na živo zatím jsem loď nevyndaval. Ale myslím že to je tak 40 metrů trubky. mám 120hp daf. uchladí to v pohodě a bez starostí i v zimě. A výfuk mi chladí voda z řeky čerpadlem a ještě to chladí olej z motoru a převodovky.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů