Dřevěná kanoe
Moderátoři: vilma, Pepa, david
Dřevěná kanoe
Ahoj,
začal jsem stavět dřevěnou kanoi konstrukcí strip-planked, nevím, jestli to má i český název. Jedná se o lepení úzkých latí (třeba 18x6 mm) hranami k sobě na vytvořeném kopytu lodě, potom tkanina z obou stran. Právě jsem ve fázi stavby kopyta, mám hotové jednotlivé formy, dávám dohromady kopyto a tuhne mi epoxy na prvním laminovaném vazu. Udělal bych i na druhé straně, ale neměl jsem dost svorek. Líbí se mi oblé tvary na lodích, proto tuhle konstrukci, žádné pruhy překližky.
Teď potřebuju poradit, kde a jakou objednat tkaninu a epoxy, aby byla průhledná a vypadalo pak dřevo hezky? Chtěl bych to mít co nejvíc transparentní, natírat barevně to nebudu. Asi by šlo něco vybrat od Havla, s nikým jiným zkušenost nemám. Případně co pak na neolaminované části?
A další dotaz, nemáte někdo třeba český obrázek s jednotlivými konstrukčními částmi lodi klasické konstrukce? Jak mám všechno načteno Anglicky, tak nevím, jak to tu popisovat.
Díky,
Pepa
začal jsem stavět dřevěnou kanoi konstrukcí strip-planked, nevím, jestli to má i český název. Jedná se o lepení úzkých latí (třeba 18x6 mm) hranami k sobě na vytvořeném kopytu lodě, potom tkanina z obou stran. Právě jsem ve fázi stavby kopyta, mám hotové jednotlivé formy, dávám dohromady kopyto a tuhne mi epoxy na prvním laminovaném vazu. Udělal bych i na druhé straně, ale neměl jsem dost svorek. Líbí se mi oblé tvary na lodích, proto tuhle konstrukci, žádné pruhy překližky.
Teď potřebuju poradit, kde a jakou objednat tkaninu a epoxy, aby byla průhledná a vypadalo pak dřevo hezky? Chtěl bych to mít co nejvíc transparentní, natírat barevně to nebudu. Asi by šlo něco vybrat od Havla, s nikým jiným zkušenost nemám. Případně co pak na neolaminované části?
A další dotaz, nemáte někdo třeba český obrázek s jednotlivými konstrukčními částmi lodi klasické konstrukce? Jak mám všechno načteno Anglicky, tak nevím, jak to tu popisovat.
Díky,
Pepa
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Re: Dřevěná kanoe
Po česky sa to povie plaňková obšívka, kánoe s plaňkovou obšívkou. Každý epoxi- sklenný laminát je priehladný, akurát niektorá živica je "ešte" priehladnejšia. U Havla je v ponuke. Akú hrúbku tkaniny a kolko vrstiev chceš dať ? Odskúšaný je lak Le Tonkinois, velmi dobrý, nedegraduje UV žiarením. S pojmami v angličtine sa netráp, napíš to anglicky a niekto to preloží.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 251
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 29
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dřevěná kanoe
Kdysi na lodě na vodě jsem viděl maníka, co prodával dřevěné kajaky. Bavil jsem se o tom s ním, a dokonce jsem se ptal i na pryskyřici.
Bohužel kontakt a pryskyřici již nevím. budeš muset pohledat. Hledej dřevěný kajak.
Tkaninu bych použil Aeroglass cca 100- 200g, ale objednej si nejdříve pár vzorků. Mají různé vazby, se kterou to bude vypadat nejlíp. Myslím, že jí používal taky.
Ať se to daří
Bohužel kontakt a pryskyřici již nevím. budeš muset pohledat. Hledej dřevěný kajak.
Tkaninu bych použil Aeroglass cca 100- 200g, ale objednej si nejdříve pár vzorků. Mají různé vazby, se kterou to bude vypadat nejlíp. Myslím, že jí používal taky.
Ať se to daří

-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Dřevěná kanoe
Denisi, plaňky se v Čechách dávají na plot nebo silnější obšívky jako klinker nebo karvel. Tohle je spíš laťová.
Re: Dřevěná kanoe
ahoj, o tomhle způsobu stavby se tuším píše v knížce Z. Ziziuse Stavby, údržba a opravy lodí, nebo tak nějak, někde ji mám doma, nebo je sehnatelná v antikvariátech, jestli ji neznáš a chceš se na ni podívat, tak klíďo jurin jirikozak@email.cz
Re: Dřevěná kanoe
Má to bejt něco kolem 200 g/m, zkusím teda Havla požádat o pár vzorků. Právě jsem čekal, jestli někdo nemá vyzkoušenou nějakou vazbu, měl jsem pod rukama dvě, jedna fungovala pěkně, ale s druhou se hrozně špatně pracovalo a nakonec i hodně špatně vypadala. Mají i speciální transparentní pryskyřici, možná pak objednám tu, zatím mám čím lepit.
Literaturu mám, ale byl bych rád za nějaký takový popis česky:
Literaturu mám, ale byl bych rád za nějaký takový popis česky:
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 251
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 29
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dřevěná kanoe
Pepa Š píše:Má to bejt něco kolem 200 g/m, zkusím teda Havla požádat o pár vzorků. Právě jsem čekal, jestli někdo nemá vyzkoušenou nějakou vazbu, měl jsem pod rukama dvě, jedna fungovala pěkně, ale s druhou se hrozně špatně pracovalo a nakonec i hodně špatně vypadala. Mají i speciální transparentní pryskyřici, možná pak objednám tu, zatím mám čím lepit.
Literaturu mám, ale byl bych rád za nějaký takový popis česky:
Nejde ani tak o vazbu, ale o tloušťku vláken. Ta samá gramáž, může mít vlákna plochá a tenká, a nebo taky tlustá - tzn. míň vláken na cm2.
Ty logicky potřebuješ to první.
Plátno mi přijde lepší než kepr.
200g je dobrá, ale vem ty vzorky a nech si je popsat. jedna byla lepší, druhá horší. mají snad 4 varianty...
- ferodedek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 51
- Registrován: čtv pro 25, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Severní Morava-Slezsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dřevěná kanoe
Keprová tkanina se mnohem lépe tvaruje.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Dřevěná kanoe
Ale má hrubší povrch.
Btw. I ta gramáž 200 mi připadá až moc pro transparentní a tedy nekytovanej povrch.
Btw. I ta gramáž 200 mi připadá až moc pro transparentní a tedy nekytovanej povrch.
Re: Dřevěná kanoe
Nádhera!!! 

Re: Dřevěná kanoe
Bomba!!!!!
Maxiku a to tam teda dal na tom videu kepr? Ju?
Sek
Maxiku a to tam teda dal na tom videu kepr? Ju?
Sek
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Dřevěná kanoe
Já tam spíš vidím plátno.
Re: Dřevěná kanoe
Video znám, objevovalo se to nedávno, během toho, co jsem hledal plány a informace sám. Použil 6oz gramáž, což je 200 g/m, dal přímo na dřevo, pak ale použil 3-4 nátěry epoxy po asi 3 hodinách. To je asi dobrá cesta, nepůjde se do nižší gramáže, sice to bude těžší a dražší, ale snad by to i vypadalo tak, jak má.
- maxik1958
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dřevěná kanoe
Přesně takhle jsem laminoval svou plachetní canoi, jenom jsem to dělal polyesterem a počkal jsem na zimu, natáhl jsem celou loď v kuse( musel jsem v kýlové rovině nastavovat kvůli šířce trupu), pak jsem pod ní dal přímotop a vytvrdil.... 

-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 251
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 29
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dřevěná kanoe
maxik1958 píše:Přesně takhle jsem laminoval svou plachetní canoi, jenom jsem to dělal polyesterem a počkal jsem na zimu, natáhl jsem celou loď v kuse( musel jsem v kýlové rovině nastavovat kvůli šířce trupu), pak jsem pod ní dal přímotop a vytvrdil....
Polyester na dřevo

- maxik1958
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dřevěná kanoe
Normální standartní z Chemexu, mně to drží..... 

- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Re: Dřevěná kanoe
Tento rok som staval preglejkový dvojkajak, palubu som laminoval Epoxidom LH 145 a tužidlo H 147, Kepr Aeroglas 163 a 110 g, a ako ochrana pred UV som dal dva nátery lakom Le Tonkinois. Výsledok je dosť dobrý, som spokojný. Plátnom sa to nedá spraviť, musí byť kepr. Aj to laminovanie podla videa treba brať s rezervou, mne to tak nešlo.
Re: Dřevěná kanoe
Stavba bude pokračovat během tejdne, snad v pátek slepím první plaňky. Teď byla technologická pauza, loni jsem rozestavěl loďku, tak jsem to teď dodělal a šlo to na vodu. Způsob stavby dost humpoláckej, ale víkend na loďce byl pak super, akorát skoro nefoukalo a budu muset dodělat pořádnou plachtu.
Re: Dřevěná kanoe
Prosím tě, jak jsi dělal stěžeň? Z jednoho kusu, nebo jsi ho lepil z více kusů? A jaké dřevo jsi použil?
Re: Dřevěná kanoe
Slepil jsem jen dvě fošny k sobě, pak sjel hrany elektrickým hoblíkem, poočistil pořízem a rukou brousil, z blízka to je vidět. Je to myslím smrk a je docela těžký, hliník by byl ideálnější, ale dřevo jsem měl a chtěl.
Re: Dřevěná kanoe
Já totiž loni postavil plachetničku vzdáleně podobnou té tvé a už druhou sezonu jí poháním motorem. Pořád se nějak nemůžu dokopat z toho motoráčku udělat plachetnici...
Ve finále má vypadat takto:


Ve finále má vypadat takto:

Re: Dřevěná kanoe
Tvoji stavbu jsem sledoval a líbila se mi. Do plachty jdi, neveme to moc práce, pokud si nebudeš zbytečně vyhrávat, a je pak svezení větší zábava. Než stěžeň, tak ti vezme možná víc času kormidlo, aby bylo sklápěcí a dalo se s tím přijet na pláž. Stěžeň klidně udělej z hranolu, sraz hrany, může být obdelníkový. A na internetu je i plno variant plachtiček pro loďky, stačí jen alespoň částečně zachovat střed plochy plachet. Já třeba motor nemám a nebudu to kvůli tomu pořizovat, chci se jen vozit po malinký přehradě a nechci bručet motorem.
- lodeolda
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 59
- Registrován: úte zář 20, 2016 2:22 pm
- Reputace: -6
- Bydliště: Prague
Re: Dřevěná kanoe
Jestli mohu poradit - tak stěžeň z jedlového dřeva (dostatečně pevné na délkové lamelování a zejména - je lehké). Technologický postup:
Nechat v zimě nařezat na pásovém katru příslušnou délku plus metr - tloušťka hrubých fošen by měla odpovídat třetině tloušťce (ca 30 mm) stěžně s tím, že se orovnáním stáhne tloušťka na 21 mm a šířka na 90 mm (mírné prohnutí nyní nevadí - bude se lepit lamelováním a rovinnost materiálu se pak určí rovinností konzole). Stěžeň se lepí vždy ze sudých přířezů. Tzn. dva (čtyři, šest) délkové profily stěžně, musí tvořit poloviny.
Např. síla stěžně je 80 mm (k vrcholu se zužuje na 50 mm) a délka 7 m, tak síla jedné poloviny stěžně bude do 42 mm a počítat s pracovní délkou fošen ca. 7,5. Přířezy čisté bez křídlatých suků, černé součky (tečky) či zarostlé do 0,5 cm mohou být (budou se vyspravovat). Vlhkost materiálu 12 - 14%, dřevo musí být přírodně suché minimálně 2 roky (při této tloušťce určitě dodržet 2 roky).
Lepí se na vyrovnané konzoli, styčná plocha se jemně zdrsní zubákem. Stahuje se ztužidly po maximálním rozestupu 40 cm, pod ztužidla podložit příložky (rovná odřezaná dřívka, aby nebyl polotovar otlačený).
Když hotové poloviny, pak se označí hrana, kde bude drážka pro vodící lano plachty. Orovnáme tuto hranu do roviny (stačí i hoblík macek, pokud není srovnávačka), odečteme vnější podélnou šířku od okraje a ještě polovinu průměru pro výžlab (stačí i ruční římsovník, který má půlkruhový profil, pokud není vrchní fréza se stopkou), provedeme výžlab. Z hrany výžlabu odhoblovat 2 mm (pro drážku na plachtu šířky 4 mm).
Výžlab - vybrousit, navlhčit, vyschnout. Vybrousit, navrhlčit vyschnout, napouštěcí fermež. Vybrousit, ofoukat, první vrstvu lodního laku, vyschnout. Vybrousit, ofoukat, druhou vrstvu lodního laku, vyschnout, začistit plochu přířezu. Před lakováním a broušením nezapomenout lehce zkosit vnější hranu výžlabu. Takto jsme udělali dvě poloviny.
Nyní lepení - opět na dlouhé konzoli. Styčné plochy opět lehce zdrsnit zubákem, označit si podélně přední hranu u výžlabu - ta musí přesně sedět, aby v podélné drážce pro vodící lano plachty nebyl schod, aby to bylo čisté. Poté lepit, tak jako předešle. Nezapomenout před slepením dlabání prostoru pro kladku výtahu (je na vrcholu).
Po vytvrdnutí. Hoblování uběrákem spodní části do kuhového nebo čtvercového profilu, střední a horní část zpravidla bývají v příčném profilu oválné (užití kartonových šablonek, hlídat jimi přesné zakřivení příčného profilu), další užití hladíku a klopkaře. Pak už jen broušení od nižších čísel hrubosti skelného papíru do 180 - 220. Není potřeba brousit lak "pod vodu", stačí drsnost do 300.
Když hotovo, tak povrchová úprava shodná jako s povrchovou úpravou výžlabu, ale o jeden vrchní nátěr lodního laku víc (zbytečně to nepřehánět, za rok, až si sedne se bude stejně retušovat).
Naměřit kování stěžně, navrtat před šroubováním. Práce musí být čistá a přesná a .......... musí bavit. Celou dobu kontrolovat rozměry dle příslušného výkresu.
Nechat v zimě nařezat na pásovém katru příslušnou délku plus metr - tloušťka hrubých fošen by měla odpovídat třetině tloušťce (ca 30 mm) stěžně s tím, že se orovnáním stáhne tloušťka na 21 mm a šířka na 90 mm (mírné prohnutí nyní nevadí - bude se lepit lamelováním a rovinnost materiálu se pak určí rovinností konzole). Stěžeň se lepí vždy ze sudých přířezů. Tzn. dva (čtyři, šest) délkové profily stěžně, musí tvořit poloviny.
Např. síla stěžně je 80 mm (k vrcholu se zužuje na 50 mm) a délka 7 m, tak síla jedné poloviny stěžně bude do 42 mm a počítat s pracovní délkou fošen ca. 7,5. Přířezy čisté bez křídlatých suků, černé součky (tečky) či zarostlé do 0,5 cm mohou být (budou se vyspravovat). Vlhkost materiálu 12 - 14%, dřevo musí být přírodně suché minimálně 2 roky (při této tloušťce určitě dodržet 2 roky).
Lepí se na vyrovnané konzoli, styčná plocha se jemně zdrsní zubákem. Stahuje se ztužidly po maximálním rozestupu 40 cm, pod ztužidla podložit příložky (rovná odřezaná dřívka, aby nebyl polotovar otlačený).
Když hotové poloviny, pak se označí hrana, kde bude drážka pro vodící lano plachty. Orovnáme tuto hranu do roviny (stačí i hoblík macek, pokud není srovnávačka), odečteme vnější podélnou šířku od okraje a ještě polovinu průměru pro výžlab (stačí i ruční římsovník, který má půlkruhový profil, pokud není vrchní fréza se stopkou), provedeme výžlab. Z hrany výžlabu odhoblovat 2 mm (pro drážku na plachtu šířky 4 mm).
Výžlab - vybrousit, navlhčit, vyschnout. Vybrousit, navrhlčit vyschnout, napouštěcí fermež. Vybrousit, ofoukat, první vrstvu lodního laku, vyschnout. Vybrousit, ofoukat, druhou vrstvu lodního laku, vyschnout, začistit plochu přířezu. Před lakováním a broušením nezapomenout lehce zkosit vnější hranu výžlabu. Takto jsme udělali dvě poloviny.
Nyní lepení - opět na dlouhé konzoli. Styčné plochy opět lehce zdrsnit zubákem, označit si podélně přední hranu u výžlabu - ta musí přesně sedět, aby v podélné drážce pro vodící lano plachty nebyl schod, aby to bylo čisté. Poté lepit, tak jako předešle. Nezapomenout před slepením dlabání prostoru pro kladku výtahu (je na vrcholu).
Po vytvrdnutí. Hoblování uběrákem spodní části do kuhového nebo čtvercového profilu, střední a horní část zpravidla bývají v příčném profilu oválné (užití kartonových šablonek, hlídat jimi přesné zakřivení příčného profilu), další užití hladíku a klopkaře. Pak už jen broušení od nižších čísel hrubosti skelného papíru do 180 - 220. Není potřeba brousit lak "pod vodu", stačí drsnost do 300.
Když hotovo, tak povrchová úprava shodná jako s povrchovou úpravou výžlabu, ale o jeden vrchní nátěr lodního laku víc (zbytečně to nepřehánět, za rok, až si sedne se bude stejně retušovat).
Naměřit kování stěžně, navrtat před šroubováním. Práce musí být čistá a přesná a .......... musí bavit. Celou dobu kontrolovat rozměry dle příslušného výkresu.
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 752
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Re: Dřevěná kanoe
Zdravím,
koukal jsem na Youtube na nějaké věci kolem lodí a narazil na tohle:
https://www.youtube.com/watch?v=L4Q6CCwzTV4
Je to o stavbě plachetní kanoe, dřevěná kostra, ohýbané dřevo, obšívka něco jako skelné plátno napuštěné pryskyřicí (nanášeno válečkem). Ale sklo to není, řezal to tavným nástrojem (vzdáleně to připomíná trafopájku). Vpředu sklápěcí stěžeň, takže stěžeň i s plachtou se pomocí lanka vztyčí/sklopí z pozice sedícího člověka v lodi. Lankem se samozřejmě ovládá i otěž ráhna.
Na stavbu to asi chce zkušenosti s prací se dřevem, zejména napařování a ohýbání. Jinak mne trochu překvapilo, že kromě lepeného vícevrstvého kýlu jsou podélné lišty k žebrům jen vázané, nejsou lepené. Na videu postavil 2 kanoe, které se dají dát do sebe (jedna je o něco menší), mohou po svázání fungovat jako katamaran, obě unesl v jedné ruce.
Nicméně dotyčný není kanoista, protože pádlo mělo listy v jedné rovině (kajakáři ví, o čem je řeč). Jen mi naskakovala husí kůže, když jsem viděl břeh, kde loď zkoušel, ostré kameny a subtilnost potahu mi moc nejdou dohromady. Navíc potah je jednovrstvý, vím, jak se po setkání s kamenem chová tenší sklolaminát. Kromě toho to mělo na můj vkus dost velký ponor, rezerva na bocích pouze cca 10 - 12 cm by ve vlnách za silnějšího větru asi neobstála.
Ale jinak zajímavé video ze stavby.
Pavel.
koukal jsem na Youtube na nějaké věci kolem lodí a narazil na tohle:
https://www.youtube.com/watch?v=L4Q6CCwzTV4
Je to o stavbě plachetní kanoe, dřevěná kostra, ohýbané dřevo, obšívka něco jako skelné plátno napuštěné pryskyřicí (nanášeno válečkem). Ale sklo to není, řezal to tavným nástrojem (vzdáleně to připomíná trafopájku). Vpředu sklápěcí stěžeň, takže stěžeň i s plachtou se pomocí lanka vztyčí/sklopí z pozice sedícího člověka v lodi. Lankem se samozřejmě ovládá i otěž ráhna.
Na stavbu to asi chce zkušenosti s prací se dřevem, zejména napařování a ohýbání. Jinak mne trochu překvapilo, že kromě lepeného vícevrstvého kýlu jsou podélné lišty k žebrům jen vázané, nejsou lepené. Na videu postavil 2 kanoe, které se dají dát do sebe (jedna je o něco menší), mohou po svázání fungovat jako katamaran, obě unesl v jedné ruce.
Nicméně dotyčný není kanoista, protože pádlo mělo listy v jedné rovině (kajakáři ví, o čem je řeč). Jen mi naskakovala husí kůže, když jsem viděl břeh, kde loď zkoušel, ostré kameny a subtilnost potahu mi moc nejdou dohromady. Navíc potah je jednovrstvý, vím, jak se po setkání s kamenem chová tenší sklolaminát. Kromě toho to mělo na můj vkus dost velký ponor, rezerva na bocích pouze cca 10 - 12 cm by ve vlnách za silnějšího větru asi neobstála.
Ale jinak zajímavé video ze stavby.
Pavel.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host