Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Moderátoři: vilma, Pepa, david
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Ahoj Luke,
s tou hmotností budeš zápasit.
Nevím, jak jiní, ale já mám zkušenosti, že amatérská stavba vždy významně překračuje plánované hmotnosti. Je to dáno tím, že si člověk řekne, raději sem přidám ještě jednu vrstvu, dává víc pryskyřice pro lepší prosycení v "polních podmínkách" a tak jde kilo ke kilu a ve výsledku se nestačí divit.
s tou hmotností budeš zápasit.
Nevím, jak jiní, ale já mám zkušenosti, že amatérská stavba vždy významně překračuje plánované hmotnosti. Je to dáno tím, že si člověk řekne, raději sem přidám ještě jednu vrstvu, dává víc pryskyřice pro lepší prosycení v "polních podmínkách" a tak jde kilo ke kilu a ve výsledku se nestačí divit.
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Naprosty souhlas Jardasu!
Dle planu ma mit hotova lod v pripade pouziti peny 420 Kg, no nevim, jen pryskyrice ma byt 270l. Proto resim PP vostiny, budu vakuovat a uplne bych chtel vynechat drevo. I ploutev, kormidlo a drzaky plovaku chci vymyslet lip nez z preklizky. Nejake napady?
Odesláno z mého SM-G389F pomocí Tapatalk
Dle planu ma mit hotova lod v pripade pouziti peny 420 Kg, no nevim, jen pryskyrice ma byt 270l. Proto resim PP vostiny, budu vakuovat a uplne bych chtel vynechat drevo. I ploutev, kormidlo a drzaky plovaku chci vymyslet lip nez z preklizky. Nejake napady?
Odesláno z mého SM-G389F pomocí Tapatalk
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Jardasu píše:Ahoj Luke,
s tou hmotností budeš zápasit.
Nevím, jak jiní, ale já mám zkušenosti, že amatérská stavba vždy významně překračuje plánované hmotnosti. Je to dáno tím, že si člověk řekne, raději sem přidám ještě jednu vrstvu, dává víc pryskyřice pro lepší prosycení v "polních podmínkách" a tak jde kilo ke kilu a ve výsledku se nestačí divit.


Luke, keď máš projekt už v rukách, nie je tých 270 l omyl? Alebo druhá otázka, kolko kg výstuže / skla / tam ide a aký vychádza pomer živice voči výstuži? Aké jadro je tam originál predpísané, aká hrúbka a kolko g/m2 laminátu?
Neviem si predstaviť že budeš všetko vákuovať, veď to bude neuveritelne prácne. Som presvedčený že s ručným laminovaním dosiahneš rovnaký výsledok ako pri vákuovaní.
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Ahoj Denis.
Dle planu jadro pena 75Kg/m3 oboustrane olaminovana 400g/m2 platno. Celkem dle rozpisu 205m beznych (asi 100Kg). Pomer sklo/pryskyrice pisou ve starych knihach 1:1, v pripade polyesteru bude asi vic pryskyrice. Vakuovanim (epoxy) si myslim mene pryskyrice. Mam v planu vakuovat cele platy 1,2 x 7,3 m, potom rezat jednotlive dily. Pri pouziti PP vostiny, ktera je oboustrane polepena filcem na kterem bude laminat drzet lepe nez na pene mi vznikne uplny ultraligth
Pouziju urcite sklo biaxial a vrstvu diolenove tkaniny. Jasne ze neni spravna cesta tak setrit na materialu, az se potom bat jit do vetru.
Odesláno z mého SM-G389F pomocí Tapatalk
Dle planu jadro pena 75Kg/m3 oboustrane olaminovana 400g/m2 platno. Celkem dle rozpisu 205m beznych (asi 100Kg). Pomer sklo/pryskyrice pisou ve starych knihach 1:1, v pripade polyesteru bude asi vic pryskyrice. Vakuovanim (epoxy) si myslim mene pryskyrice. Mam v planu vakuovat cele platy 1,2 x 7,3 m, potom rezat jednotlive dily. Pri pouziti PP vostiny, ktera je oboustrane polepena filcem na kterem bude laminat drzet lepe nez na pene mi vznikne uplny ultraligth

Odesláno z mého SM-G389F pomocí Tapatalk
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Jakou máš představu o časovém horizontu stavby? Těch 1500 hodin mi přijde sice strašně moc, a přesto si myslím, že je to velmi optimistické číslo. Samozřejmě, záleží na dílenských možnostech. Máš-li vytápěnou halu a dílnu, půjde to určitě rychleji.
Jinak, když jsme byli s naším trimaránkem ve Stockholmském Archipelu, přišel k nám jeden člověk a pamatoval si, že posledně jsme tam byli s jiným trimaránkem. Bavili jsme se spolu a on mi říkal, že má trimarán odněkud z Lotyšska, nebo Litvy, už přesně nevím, určitě ale některé z pobaltských republik a že nebyl až tak drahý, jako ty zavedené z Evropy. Myslím, že jich měl víc a půjčoval je. V marině jich kotvilo asi pět. Vzal jsem si na něj kontakt a napsal mu, ale už se neozval.
Pár trimaránů jsme tam viděli, jeden z nich bylo děsné monstrum a kotvilo ve Stockholmu.
Držím Ti palce, aby se Ti stavba zdařila, bude to náročný úkol.
Jinak, když jsme byli s naším trimaránkem ve Stockholmském Archipelu, přišel k nám jeden člověk a pamatoval si, že posledně jsme tam byli s jiným trimaránkem. Bavili jsme se spolu a on mi říkal, že má trimarán odněkud z Lotyšska, nebo Litvy, už přesně nevím, určitě ale některé z pobaltských republik a že nebyl až tak drahý, jako ty zavedené z Evropy. Myslím, že jich měl víc a půjčoval je. V marině jich kotvilo asi pět. Vzal jsem si na něj kontakt a napsal mu, ale už se neozval.
Pár trimaránů jsme tam viděli, jeden z nich bylo děsné monstrum a kotvilo ve Stockholmu.
Držím Ti palce, aby se Ti stavba zdařila, bude to náročný úkol.
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Dekuji Jardasu.
1500 hodin je docela masakr, predstavu nemam, nemam s cim porovnat. Vzdy se nejvic zaseknu na tmeleni ( tady jeste, tady ... ) ted dodelavam kopyto 4,8 m a jsem mesic pozadu oproti predstave, a najednou je zima, ze ani epoxy netvrdne
.
Trimarany jsou sexy!
Odesláno z mého SM-G389F pomocí Tapatalk
1500 hodin je docela masakr, predstavu nemam, nemam s cim porovnat. Vzdy se nejvic zaseknu na tmeleni ( tady jeste, tady ... ) ted dodelavam kopyto 4,8 m a jsem mesic pozadu oproti predstave, a najednou je zima, ze ani epoxy netvrdne

Trimarany jsou sexy!
Odesláno z mého SM-G389F pomocí Tapatalk
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
400 g skla z jednej strany, 400 g skla z druhej strany, to je 800g = 0,8 kg x cca 160 m2 /zvyšok z 205 m je odpad/ = 128 kg a živice pôjde 1,2 násobok skla , teda 154 kg. Spolu 282 kg.
Nenapísal si ako hrubé má byť jadro. Ak by sme uvažovali 10 mm, tak jadra je 1,6 m3 x 75 kg/m3 = 120 kg. ako celok spolu je to cca 400 kg.
To že živice má byť 270 litrov je zjavná chyba.
Pomer živica sklo 1:1 sa dá dosiahnuť a aj som ho dosahoval, ale pri večších hrúbkach, pri 400 g skla som uvažoval 1,2 násobok váhy skla. Myslím že biaxial má väčšiu spotrebu živice ako satén, alebo plátno. Ja by som použil inú skladbu, na 400 g by som dal 3 vrstvy, pričom na trup zvonku by som dal kevlar. Robil si už s diolénom? Ja som raz použil diolenovú pásku a bol to hnus. Nikdy viac.
Istotne by som nešiel do voštiny, to že tam designer predpísal penu 75 kg má svoj význam a váha neváha, podponorovú časť trupu by som spravil z preglejky + by som dal zvonku viac laminátu ako je predpísané. loď môže nabehnúť na pevninu z rôznych dôvodov a potom je fajn ak je trup odolný, rovnako je to aj s dynamickým namáhaním, Voštinu možno na sedačky, podlahu v kokpite a pod.
Podla mňa je zbytočné vyrábať pláty ako pri preglejke a z toho rezať jednotlivé prvky, budeš mať zbytočne vela drahého odpadu. Jadro PVC menších a nepodstatných dielov sa dá lepiť aj s odrezkov, ktoré vzniknú pri rezaní hlavných častí. Potom vychádza cenovo výhodnejšie ako preglejka.
Nenapísal si ako hrubé má byť jadro. Ak by sme uvažovali 10 mm, tak jadra je 1,6 m3 x 75 kg/m3 = 120 kg. ako celok spolu je to cca 400 kg.
To že živice má byť 270 litrov je zjavná chyba.
Pomer živica sklo 1:1 sa dá dosiahnuť a aj som ho dosahoval, ale pri večších hrúbkach, pri 400 g skla som uvažoval 1,2 násobok váhy skla. Myslím že biaxial má väčšiu spotrebu živice ako satén, alebo plátno. Ja by som použil inú skladbu, na 400 g by som dal 3 vrstvy, pričom na trup zvonku by som dal kevlar. Robil si už s diolénom? Ja som raz použil diolenovú pásku a bol to hnus. Nikdy viac.
Istotne by som nešiel do voštiny, to že tam designer predpísal penu 75 kg má svoj význam a váha neváha, podponorovú časť trupu by som spravil z preglejky + by som dal zvonku viac laminátu ako je predpísané. loď môže nabehnúť na pevninu z rôznych dôvodov a potom je fajn ak je trup odolný, rovnako je to aj s dynamickým namáhaním, Voštinu možno na sedačky, podlahu v kokpite a pod.
Podla mňa je zbytočné vyrábať pláty ako pri preglejke a z toho rezať jednotlivé prvky, budeš mať zbytočne vela drahého odpadu. Jadro PVC menších a nepodstatných dielov sa dá lepiť aj s odrezkov, ktoré vzniknú pri rezaní hlavných častí. Potom vychádza cenovo výhodnejšie ako preglejka.
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Dekuji Denis
a mas pravdu, je tam chyba. Pri te same konstrukci u lode o 4 stopy kratsi pise spotrebu pryskyrice o 105 Kg mene. Coz v podstate odpovida tvym vypoctum.
Odesláno z mého SM-G389F pomocí Tapatalk
a mas pravdu, je tam chyba. Pri te same konstrukci u lode o 4 stopy kratsi pise spotrebu pryskyrice o 105 Kg mene. Coz v podstate odpovida tvym vypoctum.
Odesláno z mého SM-G389F pomocí Tapatalk
- avalon
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 547
- Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
- Reputace: 10
- Bydliště: Bratislava
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
,,Absolutně nejlepší epoxidový tmel co se týče ceny je tento: Epoxidový tmel zde Má objemovou hmotnost pouze 0,85 kg / l. Tzn. je lehčí než voda. Dobře se s ním pracuje a brousí se také celkem snadnou. Povrch je výrazně tvrdší, než u polyesteru, a odolnější proti vlhkosti. Po vytvrzení se mírně smršťuje, což se řeší přestříkáním stříkacím ekpoxidovým tmelem Stříkací tmel zde
Tento stříkací tmel, je zároveň plnič a základovka pro polyuretanové barvy. Opět výrazná úspora času a peněz. Dá se ho nastříkat tak 0,5 až 0,75mm bez toho aby stékal. Má antiosmotický efekt.,,
...kde by som sa prosim dopracoval k zivemu linku na ten epoxy tmel a striekaci epoxy tmel? ten link uz nefunguje.... INAC, klobuk dole velmi poucny a hodnotny prispevok!!! dakujem PS. aku si si postavil 15m lodku? foto? dik
Tento stříkací tmel, je zároveň plnič a základovka pro polyuretanové barvy. Opět výrazná úspora času a peněz. Dá se ho nastříkat tak 0,5 až 0,75mm bez toho aby stékal. Má antiosmotický efekt.,,
...kde by som sa prosim dopracoval k zivemu linku na ten epoxy tmel a striekaci epoxy tmel? ten link uz nefunguje.... INAC, klobuk dole velmi poucny a hodnotny prispevok!!! dakujem PS. aku si si postavil 15m lodku? foto? dik
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Ahoj Avalon.
Taky jsem patral,
http://www.sea-line.cz
Tohle bude kvalita.
Odesláno z mého SM-G389F pomocí Tapatalk
Taky jsem patral,
http://www.sea-line.cz
Tohle bude kvalita.
Odesláno z mého SM-G389F pomocí Tapatalk
- avalon
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 547
- Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
- Reputace: 10
- Bydliště: Bratislava
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Diky, idem to nastudovat a pripadne vyskusat
Este ma zaujalo ,,Obecně je potřeba se při práci s epoxidem dobře chránit. Alergie na epoxid se dá vypěstovat!,, robim v poslednom case s epoxidom kazdy den, lepim laminujem, tmelim, brusim a nejak sa divne zacinam citit ...

- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Jak se staví krásná dřevěná loď
https://www.youtube.com/watch?v=c_9f5duGGmA
https://www.youtube.com/watch?v=c_9f5duGGmA
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Nadhera, jenom si neumim predstavit dnesni cenu. To musi byt mazec.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
avalon píše:Diky, idem to nastudovat a pripadne vyskusatEste ma zaujalo ,,Obecně je potřeba se při práci s epoxidem dobře chránit. Alergie na epoxid se dá vypěstovat!,, robim v poslednom case s epoxidom kazdy den, lepim laminujem, tmelim, brusim a nejak sa divne zacinam citit ...
V obchode s farbami predávajú masky s filtrami na chemické pachy, nedávno som ju kupoval, lebo jak starnem, tak sa stále viac bojím o to svoje mizerné telo

- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Pavel-Sulc píše:Jak se staví krásná dřevěná loď
https://www.youtube.com/watch?v=c_9f5duGGmA
Toto keby videl Joshua Slocum, neveril by vlastným očiam.

Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Dobrý den, ahoj,
můžete mi někdo prosím poradit nebo říct svoji zkušenost s ředěním epoxidu? Potřebuju část kormidla (z překližky) napustit epoxidem (Epoxy1200), chci ale použít ředěný epoxid, hlavně aby se mi s ním lépe pracovalo (např. aby bylo možné epoxid roztírat stětcem). A pak taky ředěný epoxid se do překližky podle mého názoru lépe vsákne, což potřebuju. K ředění chci použít líh. Mám zkušenost, že když se napíchá epoxid a do něj se naleje líh, tak epoxid nemusí vytvrdnout, líh prostě přeruší reakci. Takže chci nejdříve naředit lihem pryskyřici a pak teprve nalít tužidlo v daném poměru. Než to začnu testovat prakticky, tak jsem se chtěl zeptat na vaše názory a zkušenosti. Děkuji vám. BVP1
můžete mi někdo prosím poradit nebo říct svoji zkušenost s ředěním epoxidu? Potřebuju část kormidla (z překližky) napustit epoxidem (Epoxy1200), chci ale použít ředěný epoxid, hlavně aby se mi s ním lépe pracovalo (např. aby bylo možné epoxid roztírat stětcem). A pak taky ředěný epoxid se do překližky podle mého názoru lépe vsákne, což potřebuju. K ředění chci použít líh. Mám zkušenost, že když se napíchá epoxid a do něj se naleje líh, tak epoxid nemusí vytvrdnout, líh prostě přeruší reakci. Takže chci nejdříve naředit lihem pryskyřici a pak teprve nalít tužidlo v daném poměru. Než to začnu testovat prakticky, tak jsem se chtěl zeptat na vaše názory a zkušenosti. Děkuji vám. BVP1
- Viky_CZ
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2304
- Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Tynec n/L
- Kontaktovat uživatele:
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Ja to redil acetonem. Daval jsem to jak rikas a daval ho stejny mnozstvi jako aktivatoru.
- Finn
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 545
- Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 16
- Bydliště: Penčice
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Já zase ředil toulenem
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Díky za rady. Ten toluen je trochu problém, pokud vím, nedá se jen tak koupit. Dřív ano, ale už pár let ne. Aceton zkusím. Jinak se omlouvám za překlep ve svém příspěvku. Epoxid se "namíchá" a ne "napíchá" 

- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Liehom. Dá sa aj acetonom, ale vzhladom k tomu že to je rozpúšťadlo, neviem čí čiastočne ten epoxid nezničí, ale viem že aj po nariedení acetonom vytvrdne.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Na laminování s Epoxy je řídký West system a k tomu vpravo dákovací pumpičky. Funguje skvěle
https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida ... G?id=09876
A co použít polyester? Nejlevnější řešení
https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida ... G?id=09876
A co použít polyester? Nejlevnější řešení
- Andrejjeep
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 567
- Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
- Reputace: 37
- Bydliště: Hlavná dedina SK
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Tej 1200 sa trochu dá pomôcť keď ju nahreješ a pri aplikácií na preglejku ju nahrievaš fénom, zredne a lepšie sa vsiakne. akurát sa to nesmie prehnať, a treba rýchlejšie pracovať, lebo sa urýchľuje proces tvrdnutia.
Alebo použiť riedku živicu napr. niečo od Havel composit.
Z polyesterom by som už nič nechcel robiť, síce riedky ale má viacej nevýhod ako výhod pre také domáce bastlenie.
A.
Alebo použiť riedku živicu napr. niečo od Havel composit.
Z polyesterom by som už nič nechcel robiť, síce riedky ale má viacej nevýhod ako výhod pre také domáce bastlenie.
A.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Jakýkoli ředení acetonem a líhem je samozřejmě kravina, laminovat lepidlem totéž. Proč to neuděláš laminační epoxou nebo polyesterem, jak píše Pavel?
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Děkuji za názory. Laminační pryskyřici (od HAVEL) na překližku používám, ale spíš to chápu jako impregnaci překližky, než jako její zpevnění. Nechci ani laminovat lepicím epoxidem. Jak jsem psal, potřebuju část kormidla, která bude ve vodě a občas i v kontaktu se dnem nějak zpevnit. Nebude problém olaminovat rovné plochy kormidla. Ale olaminovat například hranu na náběžné straně kormidla nebo oblouk, který přechází do odtokové hrany (pro mě) problém bude. Tak na tu hranu nanesu epoxid (EPOSXY 1200), po vytvrdnutí obrousím a ještě jednu vrstvu epoxidu. Epoxid se ale do překližky příliš nenasákne a vytvrdne na povrchu, proto jsem uvažoval o zředění epoxidu. BVP1
- kanic
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 846
- Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
- Reputace: 21
- Bydliště: Hukvaldy
Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí
Na spodní a náběžnou hranu kormidla jsem nalaminoval pramen z tkaniny, pak dobrousil do tvaru.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti