Kýlovitost - co to je a základní tvary dna.
Moderátoři: vilma, Pepa, david
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Kýlovitost - co to je a základní tvary dna.
Když mě Xxyy napsal, že mám argumenty hodné mého análu, tak zde tedy je máte, ať si počtete. Teda hlavně on:
Abych objasnil můj náhled na některé příspěvky v ficcusově Down East Cruiser 23 a současně nesvinil tento jeho příspěvek, píšu to tady.
Pro vysvětlení termínů výtlačné, poloklouzavé a klouzavé dno, normální V-dno, monohedron a hluboké V-dno zde několik základních faktů:
Výtlačné dno má mít poměr délky k šířce ve vodorysce 3,5 - 5 , prošlup kýlu, oblé outorové hrany dozadu se zužující a zvedají se k zrcadlu nebo až nad hladinu.
Do kluzu se nikdy nedostane. Když se vše povede, je jeho přirozená rychlost √Lhvr x3,4 a maximální, kdy si vyjede na vlastní příďovou vlnu, je √Lhvr x6.
Poloklouzavé dno se dozadu nezužuje tak moc jako u výtlaku, má také oblé outory, ale nemá prošlup kýlu, outory v náběhovém úhlu jako klouzavé dno a má malou kýlovitost. Dnes se moc nevidí, jestli někdo pamatuje Dunaj ze Sportu Modřany.
Klouzavá dna mají obecně poměr L/B 2,3 až 3,3. Na počátek kluzu se dostanu při rychlosti √Lhvr x8 a dobrý kluz je od √Lhvr x11. Všechna klouzavá dna mají úhel náběhu kluzné plochy mezi 4 – 6°.
Ideálni dno z hlediska účinnosti je rovná deska s úhlem náběhu (úhel mezi kýlem a outorem) kolem 4°. Bohužel velmi nepohodlná ve vlnách. Proto začala V-dna.
Normální V-dno má proměnnou kýlovitost od 3°-5°na zádi po 10-15°na hlavním žebru a dál se zvětšuje směrem k přídi. Dnes se tato stavba nepěstuje.
Monohedron je dno s konstantní kýlovitostí v zadní polovině dna. Pro otevřené vody je kýlovitost 20-25°, pro řeky 7-15°. Při malé kýlovitosti - do cca 15° nemá dostatečnou směrovou stabilitu a tak se instalují v přední části dna podélné stupně nebo vnější kýl. Podélné stupně znatelně zvyšují rychlost až od kýlovitosti víc než 12°. Směrem k přídi se kýlovitost výrazně zvětšuje, aby loď volně procházela vlnami.
Tohle dno je dobrým kompromisem pro běžný provoz. Oproti hlubokému V-dnu mají podstatně menší odpor – tím menší nárok na výkon a spotřebu, a plynulejší přechod do kluzu – nestaví se přídí k nebi.
¨
Právě tohle dno má teď ficcus. Kýlovitost odhaduju podle obrázků na 7°.
Hluboké V-dno je také monohedron, ale s daleko větší kýlovitostí 20-25° pro plavbu ve větších vlnách. Zvětšení kýlovitosti o 5°zvyšuje odpor o 5% a sníží vztlak o 10%. Proto podélné stupně v celé délce dna jsou nutností, zvyšují rychlost i směrovou stabilitu.
Má výrazně věší nárok na výkon a tím i spotřebu. Teď je to u nás velká móda, spotřeba 100/100, vlny jako kráva, protože většina to neumí vytrimovat a osolit.
A ještě pro Xxyy: i okruhové kluzáky mají vnější kýl, tedy vzhledem k jejich rychlosti jen kýlek, říká se mu flosna.
A jestli jste někdy někdo zkoušel zatočit v plný rychlosti třeba se Sportem 20, tak víte vocogou. Šířka Vltavy v Praze nestačí.
Abych objasnil můj náhled na některé příspěvky v ficcusově Down East Cruiser 23 a současně nesvinil tento jeho příspěvek, píšu to tady.
Pro vysvětlení termínů výtlačné, poloklouzavé a klouzavé dno, normální V-dno, monohedron a hluboké V-dno zde několik základních faktů:
Výtlačné dno má mít poměr délky k šířce ve vodorysce 3,5 - 5 , prošlup kýlu, oblé outorové hrany dozadu se zužující a zvedají se k zrcadlu nebo až nad hladinu.
Do kluzu se nikdy nedostane. Když se vše povede, je jeho přirozená rychlost √Lhvr x3,4 a maximální, kdy si vyjede na vlastní příďovou vlnu, je √Lhvr x6.
Poloklouzavé dno se dozadu nezužuje tak moc jako u výtlaku, má také oblé outory, ale nemá prošlup kýlu, outory v náběhovém úhlu jako klouzavé dno a má malou kýlovitost. Dnes se moc nevidí, jestli někdo pamatuje Dunaj ze Sportu Modřany.
Klouzavá dna mají obecně poměr L/B 2,3 až 3,3. Na počátek kluzu se dostanu při rychlosti √Lhvr x8 a dobrý kluz je od √Lhvr x11. Všechna klouzavá dna mají úhel náběhu kluzné plochy mezi 4 – 6°.
Ideálni dno z hlediska účinnosti je rovná deska s úhlem náběhu (úhel mezi kýlem a outorem) kolem 4°. Bohužel velmi nepohodlná ve vlnách. Proto začala V-dna.
Normální V-dno má proměnnou kýlovitost od 3°-5°na zádi po 10-15°na hlavním žebru a dál se zvětšuje směrem k přídi. Dnes se tato stavba nepěstuje.
Monohedron je dno s konstantní kýlovitostí v zadní polovině dna. Pro otevřené vody je kýlovitost 20-25°, pro řeky 7-15°. Při malé kýlovitosti - do cca 15° nemá dostatečnou směrovou stabilitu a tak se instalují v přední části dna podélné stupně nebo vnější kýl. Podélné stupně znatelně zvyšují rychlost až od kýlovitosti víc než 12°. Směrem k přídi se kýlovitost výrazně zvětšuje, aby loď volně procházela vlnami.
Tohle dno je dobrým kompromisem pro běžný provoz. Oproti hlubokému V-dnu mají podstatně menší odpor – tím menší nárok na výkon a spotřebu, a plynulejší přechod do kluzu – nestaví se přídí k nebi.
¨
Právě tohle dno má teď ficcus. Kýlovitost odhaduju podle obrázků na 7°.
Hluboké V-dno je také monohedron, ale s daleko větší kýlovitostí 20-25° pro plavbu ve větších vlnách. Zvětšení kýlovitosti o 5°zvyšuje odpor o 5% a sníží vztlak o 10%. Proto podélné stupně v celé délce dna jsou nutností, zvyšují rychlost i směrovou stabilitu.
Má výrazně věší nárok na výkon a tím i spotřebu. Teď je to u nás velká móda, spotřeba 100/100, vlny jako kráva, protože většina to neumí vytrimovat a osolit.
A ještě pro Xxyy: i okruhové kluzáky mají vnější kýl, tedy vzhledem k jejich rychlosti jen kýlek, říká se mu flosna.
A jestli jste někdy někdo zkoušel zatočit v plný rychlosti třeba se Sportem 20, tak víte vocogou. Šířka Vltavy v Praze nestačí.
- avalon
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 547
- Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
- Reputace: 10
- Bydliště: Bratislava
Re: anální povídání
Problem ako si ho ty nazval, tedy problem Anální je problem ktorym toto forum vo vseobecnosti trpi. Totiz keby kazdy alebo aspon 8 z 10 prispevkov bolo v duchu ako tento tvoj vid hore alebo by ludia pisali to co maju na vlastnej kozi odskusane, odlaminovane, odlepene, odplavane, odladnickovane ci odelektrikovane a pod a NEPISALI BY TU SVOJE DOJMY, POCITY CI ako to je tu caste, svoje DOMNENKY, forum by bolo uplne ine a nemusel by si tu riesit ,,analni povidani...,,. Samozrejme museli by si niektori respondenti odpustit aj odpovede, v zmysle ,, to je blbost,, bez toho aby prezentovali svoje riesenie.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: anální povídání
david píše:... Právě tohle dno má teď ficcus. Kýlovitost odhaduju podle obrázků na 7°...
Ano 7°;-) Díky za souhrn. Jelikož nyní nepůjdu směrem ke kluzu, tak pro pohodlnou manévrovatelnost ve výtlaku zvažuji i ty další "boční" kýly.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: anální povídání
Já bych dal jeden, s koncem od zádi tak 160 a až na příd. Ale bytelnej. Budeš na něm sedět na Orlickým výtahu a Slapským vleku. Kvůli Slapům bych i na zádi a v místě předních klanic přidal na outoru pár vrstev laminátu. Jak vlek skáče, dost to tam trpí a slabej laminát má chuť se oddělit od podkladu. Jen nevím vzdálenost těch zadních a předních klanic. Ta záď je důležitější, vepředu se váha díky kýlu a větší kýlovitosti víc roznese.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: anální povídání
Ty postranní kýly by třeba právě v tom výtahu byly fajn - loď by si hezky rovně sedla na 3 podélné kýly. Kýly pořádně olaminovat a spodní plochy kýlů olepit 1 cm oděrkovou lištou.
Co jsou klanice?
Co jsou klanice?
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9346
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Re: anální povídání
ficcus píše:Co jsou klanice?
Si nikdy nevozil drevo z lesa...?
klanice=líšně, opěrné postranní tyče vozu/ vagónu (protilehlé líšně se sevřou řetězem [klanečníkem] k upevnění nákladu)
- viz rozporka
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: anální povídání
To by ty kýly ale musely být vysoké jako středový, což si nějak neumím představit. Cokoli co může přijít k úrazu je zbytečné laminovat, naopak. Dub a nechat holý. Měl jsem to tak asi osmnáct let na osmimetrovce a pohoda.
Klanice, obecně, jsou vyndavací a zastamdací železa trčící vzhůru z ložné plochy nějakého vehiklu, mezi které se dává náklad. Typicky třeba kulatiny, stromy. Tady je mezi nimi natažený gumotextilni pás na kterém sedí loď.
Klanice, obecně, jsou vyndavací a zastamdací železa trčící vzhůru z ložné plochy nějakého vehiklu, mezi které se dává náklad. Typicky třeba kulatiny, stromy. Tady je mezi nimi natažený gumotextilni pás na kterém sedí loď.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: anální povídání
Libor píše:ficcus píše:Co jsou klanice?
Si nikdy nevozil drevo z lesa...?
klanice=líšně, opěrné postranní tyče vozu/ vagónu (protilehlé líšně se sevřou řetězem [klanečníkem] k upevnění nákladu)
- viz rozporka
No právě že vozil. Ale na vleku za traktorem a ne na lodi:-) Tak jsem se jen chtěl dovzdělat.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: anální povídání
david píše:... Klanice, obecně, jsou vyndavací a zastamdací železa trčící vzhůru z ložné plochy nějakého vehiklu, mezi které se dává náklad. Typicky třeba kulatiny, stromy. Tady je mezi nimi natažený gumotextilni pás na kterém sedí loď.
Jo, jasně. Já přemýšlel čemu se NA LODI říká klanice

Re: anální povídání
ficcus píše:Jo, jasně. Já přemýšlel čemu se NA LODI říká klanice
Tak jediné klanice co jsem na lodi kdy měl jsou tyto...


Tedy vlastně jsem měl spíše lodičku na nich.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: anální povídání
david píše:To by ty kýly ale musely být vysoké jako středový, což si nějak neumím představit. Cokoli co může přijít k úrazu je zbytečné laminovat, naopak. Dub a nechat holý. ...
No, ten středový dubový kýl by musel být k trupu přitažen svorníky. A jelikož bude pod zadní podlahou v kokpitu vestavěná nádrž a podlaha přilaminovaná na fest, tak by kýl mohl mít konec až 2 metry před zrcadlem - na úrovni zadní stěny pilothausu - v něm se v případně nutnosti pod podlahu ke svorníkům dostanu. Tedy by kýl byl dost krátký a hodně vepředu. Ale i tak by eliminoval boční snos větrem při manévrování, protože nejvíc bude vítr tlačit právě do pilothausu.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: anální povídání
Za posledním svorníkem klidně ještě aspoň dvacet čísel může být a jsi na a +- 180 od zádi.
Vadí snos na přídi, záď se hravě podrží motorem nebo kormidlem.
Vadí snos na přídi, záď se hravě podrží motorem nebo kormidlem.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: anální povídání
Jen tak teoretizuji u kávy ... takto by to konstrukčně mohlo být?
Modrá - laminát, tm. zelená - dubová kýlová prkna přilepená epoxidem, sv. zelená - bukový kýl přitažený nerez svorníky po 50 cm. Přitáhnout do epoxidu nebo raději do nějakého pružného tmelu?

Modrá - laminát, tm. zelená - dubová kýlová prkna přilepená epoxidem, sv. zelená - bukový kýl přitažený nerez svorníky po 50 cm. Přitáhnout do epoxidu nebo raději do nějakého pružného tmelu?

- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Re: anální povídání
Nič v zlom, ale celé zle. Skús si nakresliť priečny profil trupu, hl. rebro, nakresli si vodorysku a zamysli sa nad tým aké sily pôsobia na laterál. Tá dubová lišta na ktorej je nakreslený buk, tá je v projekte?
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: anální povídání
Není. V projektu je přilaminované zvenku jen to kýlové prkno/skeg. Bez jakékoliv podélné výztuhy uvnitř trupu.
To mé vnitřní podélné kýlové prkno by právě bylo přilaminováno k orig. překližkovým žebrům. A ty jsou od sebe 76-112 cm - takže někde bych pod podlahu do těch větších mezer přidal další pomocná žebra.
To mé vnitřní podélné kýlové prkno by právě bylo přilaminováno k orig. překližkovým žebrům. A ty jsou od sebe 76-112 cm - takže někde bych pod podlahu do těch větších mezer přidal další pomocná žebra.
- kanic
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 846
- Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
- Reputace: 21
- Bydliště: Hukvaldy
Re: anální povídání
Pokud je ta obšívka olaminovaná oboustranně, nedával bych žádnou podélnou lištu. Pomohly by bachorky, které roznášejí tlak.
Kýl bych nalepil zahuštěným epoxydem. Neolaminoval, jen napustil olejem.
Kýl bych nalepil zahuštěným epoxydem. Neolaminoval, jen napustil olejem.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti