Výroba nerezové nádrže na benzín
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Výroba nerezové nádrže na benzín
Ahoj, mám pár dotazů ohledně výroby nerezové nádrže. Dávám to sem takto samostatně i pro ostatní. Jinak pochopitelně jde o nádrž pro mou stavbu DE23, kde bude nádrž v kokpitu pod podlahou. Je tam málo prostoru a proto chci jít cestou výroby přesně na míru. Nádrž bude relativně nízká, úzká a dlouhá. 120 litrů v prostoru cca 17 cm vysokém. Zatím jsem vyčetl a vypozoroval následující a něco dávám s otazníky k diskuzi:
- tloušťka nerez plechu 2 nebo 3 mm?
- přepážka 1 nebo 2?
- přelévací otvory v přepážce/kách celoplošně nebo stačí třeba 2 otvory u dna?
- uložení nádrže na neoprénové pásy, které pojmou dilataci nádrže ve všech směrech.
- uchytit nádrž ke konstrukci lodě jen 2 šrouby tak, aby se mohla v neoprenech "hýbat".
- připojovací rozhraní vyřeším setem - např. Set ze svb.de
- uzemnit nádrž a pokud bude tankovací hrdlo na palubě kovové, tak také uzemnit.
- kam vyvést odvzdušnění nádrže? Stačí hadičkou kamkoliv ven - třeba do prostoru motoru to mám blízko. Řeší se nějak, aby se odvzdušňovací hadičkou nemohla dostat voda do paliva? Zpětný ventil nebo na hadičce jen ohnout "sifon"?
- palivoměr odporový s budíkem u kormidla - líbí se mi třeba tento od VDO, který si zkrátím dle hloubky nádrže - VDO ze svb.de - nějaké zkušenosti/varování z praxe?
To je zatím vše. Díky:-)
- tloušťka nerez plechu 2 nebo 3 mm?
- přepážka 1 nebo 2?
- přelévací otvory v přepážce/kách celoplošně nebo stačí třeba 2 otvory u dna?
- uložení nádrže na neoprénové pásy, které pojmou dilataci nádrže ve všech směrech.
- uchytit nádrž ke konstrukci lodě jen 2 šrouby tak, aby se mohla v neoprenech "hýbat".
- připojovací rozhraní vyřeším setem - např. Set ze svb.de
- uzemnit nádrž a pokud bude tankovací hrdlo na palubě kovové, tak také uzemnit.
- kam vyvést odvzdušnění nádrže? Stačí hadičkou kamkoliv ven - třeba do prostoru motoru to mám blízko. Řeší se nějak, aby se odvzdušňovací hadičkou nemohla dostat voda do paliva? Zpětný ventil nebo na hadičce jen ohnout "sifon"?
- palivoměr odporový s budíkem u kormidla - líbí se mi třeba tento od VDO, který si zkrátím dle hloubky nádrže - VDO ze svb.de - nějaké zkušenosti/varování z praxe?
To je zatím vše. Díky:-)
Naposledy upravil(a) ficcus dne úte bře 16, 2021 9:54 am, celkem upraveno 1 x.
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Ahoj,
u nafty je to celke jednodussi, u benzinu je treba hodne dbat na tepelnou roztaznost, maerial musi byt antistaticky (nevim, zda nerez jen tak jde na benzin pouzit). Zkus take popremyslet, zda nebudes chtit samostatne vyvody na topeni apod.
u nafty je to celke jednodussi, u benzinu je treba hodne dbat na tepelnou roztaznost, maerial musi byt antistaticky (nevim, zda nerez jen tak jde na benzin pouzit). Zkus take popremyslet, zda nebudes chtit samostatne vyvody na topeni apod.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Roztažnost benzínu/par není až tak podstatná, protože nádrž bude odvzdušněná. Ale pochopitelně tepelná roztažnost nerezu při délce nádrže cca 180 cm je třeba brát v potaz. Proto musí být uložena s dostatečnou vůlí ve všech směrech. Topení bude (pokud bude) naftové s nádrží alá kanystr.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
120 l na 23" / není to málo, Antone Pavloviči?
O plastu na zakázku jsi nepřemýšlel? Všechny benzínové nádrže, i v autech, jsou plastové... A hladinový palivoměr při tomto placatém tvaru - bál bych se, že stejně bude ukazovat nesmysly.

- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Je to kompromis. Plus prostor pro 5x20 litrů v kanystrech. Ne vždy je pumpa na břehu, tak počítám i s donáškou paliva. A doléváním provozní nádrže.
Materiál nerez/ plast ... nevím. Teprve se snažím zorientovat. S tou nepřesnosti hladinového měřáku v mělké nádrži mne to také napadlo. Ale stav paliva chci mit na očích. Nějak to jít musí.
Materiál nerez/ plast ... nevím. Teprve se snažím zorientovat. S tou nepřesnosti hladinového měřáku v mělké nádrži mne to také napadlo. Ale stav paliva chci mit na očích. Nějak to jít musí.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Hmmm loď se pohybuje podélně i příčně. Kolik litrů myslíš bude ve vlnách použitelných než si motor nasaje vzduch?
- Lubos01
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 112
- Registrován: sob pro 01, 2018 6:15 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Náchod
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Dříve se i automobilové nádrže dělaly lisované z plechu a často byly i docela ploché, pokud se musely umístit třeba pod podlahu kufru. Třeba u ruské Volhy je nádrž asi na 60 litrů a na výšku měří stěží 10 cm. Nějaké přepážky tam jsou, ale stejně palivoměr rozumě měří, jen když je auto na rovině a ideálně v klidu...
V letadlech jsou často ploché nádrže umístěné v křídlech a také většinou nemá smysl odečítat stav paliva, pokud se neletí v horizontu. S nasáváním vzduchu v povolených náklonech (i v ULL je to 45°/60°) ale problém není, tohle se v letectví dávno vyřešilo.
V letadlech jsou často ploché nádrže umístěné v křídlech a také většinou nemá smysl odečítat stav paliva, pokud se neletí v horizontu. S nasáváním vzduchu v povolených náklonech (i v ULL je to 45°/60°) ale problém není, tohle se v letectví dávno vyřešilo.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Pavel-Sulc píše:Hmmm loď se pohybuje podélně i příčně. Kolik litrů myslíš bude ve vlnách použitelných než si motor nasaje vzduch?
Pavle, nevím. Také mi to vrtá hlavou. Právě ty přepážky s malými průtoky by mohli pomoci v udržení paliva v jednotlivých sekcích nízké nádrže při houpání. I jsem přemýšlel, jestli v místě sání paliva neudělat prohlubeň/jímku, ve které by i při nízkém stavu hladiny paliva tak bylo o pár centimetrů paliva více a při každém zhoupnutí by se tam "došplíchlo" další.
Loď sice plánuji provozovat na vnitřních vodách, kde je vlnění malé, ale pochopitelně nechci v krizovce řešit kuckající/zdechlý motor. A co kdyby mě proud snesl až do vlnícího se moře:-)
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Foccus, určitě jakási "studánka" problém o mnoho zmenší. V rybářských a jiných pracovních lodí je několik zásobních nádrží z kterých se palivo přečerpává do provozní nádrže napojené na motor.
Na plnění nádrže z kanistru používám .. jo nevím jak se to Česky jmenuje, translate mi řekl Sifon. Jsou to spojené nádoby. Palivo nateče rychleji než trychtýřem a bublajícím kanistrem. Neutrousíš ani kapku.
Na plnění nádrže z kanistru používám .. jo nevím jak se to Česky jmenuje, translate mi řekl Sifon. Jsou to spojené nádoby. Palivo nateče rychleji než trychtýřem a bublajícím kanistrem. Neutrousíš ani kapku.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Lubos01 píše:Dříve se i automobilové nádrže dělaly lisované z plechu a často byly i docela ploché, pokud se musely umístit třeba pod podlahu kufru. Třeba u ruské Volhy je nádrž asi na 60 litrů a na výšku měří stěží 10 cm. Nějaké přepážky tam jsou, ale stejně palivoměr rozumě měří, jen když je auto na rovině a ideálně v klidu...
V letadlech jsou často ploché nádrže umístěné v křídlech a také většinou nemá smysl odečítat stav paliva, pokud se neletí v horizontu. S nasáváním vzduchu v povolených náklonech (i v ULL je to 45°/60°) ale problém není, tohle se v letectví dávno vyřešilo.
Hmm, u letadel, pokud jsou nádrže v obou křídlech, tak při horizontálním náklonu je vždy jedna nádrž výše a palivo se "tlačí" do systému. A v ULL se, předpokládám, nepočítá s moc velkým "drncáním". Ale ty přepážky v nádržích tam jistě budou podstatné.
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
A kdyz leti vzhuru nohama???????
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Když letí ULL vzhůru nohama, tak už je všechno špatně;-) Neřešme letadla ...
- Andrejjeep
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 567
- Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
- Reputace: 37
- Bydliště: Hlavná dedina SK
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Ahoj
Tú sudničku ako zásobáreň paliva by rozhodne urobil, A nemusí to byť len akási priehlbeň, ale môžeš to spraviť aj tak, že na časť výšky nádrže spravíš ako keby ohrádku, ktorá bude mať väčšie otvory, v hornej časti a menšie v dolnej. Palivo natečie, ale nie tak rýchlo vytečie. tým pádom to bude imúnne voči nejakým náhlym zmenám smeru jazdy. Niečo podobné sme riešili, keď si na rýchlostných člnoch sami pájkovali nádrže, a nakoľko nie je výnimočné vo vysokej rýchlosti zmeniť smer o 90st. tak v tom momente by palivo ušlo na jednu stranu a motor by zhasol aj keď je nádrž pretlakovaná od výfuku. Dnes používame krmítka, čo je v podstate menšia nádrž, do ktorej stále priteká palivo a je plná.
V niektorých autách túto studničku nahradziúje sací kôš kam priteká palivo jednak z nádrže, jednak je tam vyústená vratka paliva a má nejaký objem, aby motor nechcípol, keď si v náklone - aspoň u mojich off vozidlách to tak bolo. A to mal nádrže na 70-90l paliva, bez prepážky.
Prepážky by určite urobil, cca asi dve, aby sa zbytočne neprelievalo palivo sem a tam.
A.
Tú sudničku ako zásobáreň paliva by rozhodne urobil, A nemusí to byť len akási priehlbeň, ale môžeš to spraviť aj tak, že na časť výšky nádrže spravíš ako keby ohrádku, ktorá bude mať väčšie otvory, v hornej časti a menšie v dolnej. Palivo natečie, ale nie tak rýchlo vytečie. tým pádom to bude imúnne voči nejakým náhlym zmenám smeru jazdy. Niečo podobné sme riešili, keď si na rýchlostných člnoch sami pájkovali nádrže, a nakoľko nie je výnimočné vo vysokej rýchlosti zmeniť smer o 90st. tak v tom momente by palivo ušlo na jednu stranu a motor by zhasol aj keď je nádrž pretlakovaná od výfuku. Dnes používame krmítka, čo je v podstate menšia nádrž, do ktorej stále priteká palivo a je plná.
V niektorých autách túto studničku nahradziúje sací kôš kam priteká palivo jednak z nádrže, jednak je tam vyústená vratka paliva a má nejaký objem, aby motor nechcípol, keď si v náklone - aspoň u mojich off vozidlách to tak bolo. A to mal nádrže na 70-90l paliva, bez prepážky.
Prepážky by určite urobil, cca asi dve, aby sa zbytočne neprelievalo palivo sem a tam.
A.
- geronimo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2516
- Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
- Reputace: 201
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Asi bych volil několik , možná tři samostatné menší nádrže propojené, ale oddělitelné ventilem a postupně palivo přepouštěl nebo přečerpával do hlavní nádrže. Pokud zrovna nepojedeš na měsíční plavbu po Evropě, ale jen na víkend, stačí ti jedna nádrž a ostatní mohou být odpojené a prázdné.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Když pominu, že nádrže nesmí být propojené spodem, tak každý spoj, ventil, hadička je možným zdrojem úniku. A zrovna u benzinu bych to teda nepokoušel. Navíc jak bys je plnil, každá extra odvzdušnění, pracost výroby více kusů......
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Mám nádrž 100 litrů z nerezu 1,5 mm. Síla plechu ovlivní metodu sváření a šikovnost svářeče. Čím tenčí plech tím přesněji musí svářené plehy na sebe doléhat. MIG nebo TIG je daleko lepší metoda než elektroda, která nejsnáz propálí díru. Těsnost svárů se kontruje že do nádrže nalít trochu petroleje a zvenku sváry potřít křídou. Pokud prosakuje křída stmavne.
Svářet nádrž od benzínu jsem nezkoušel. Prý prázdná nádrž, která byla několik let otevřená může bouchnout. Prý máš do ní nalýt trochu benzínu, aby v nádrži byla vysoká koncentrace benzínových par. Pak prý nádrž můžeš svařovat a nebouchne, což je nejhorší, jeto jako bomba. Nikdy jesem to nezkoušel, tak to není moje doporučení ani zkušenost.
Svářet nádrž od benzínu jsem nezkoušel. Prý prázdná nádrž, která byla několik let otevřená může bouchnout. Prý máš do ní nalýt trochu benzínu, aby v nádrži byla vysoká koncentrace benzínových par. Pak prý nádrž můžeš svařovat a nebouchne, což je nejhorší, jeto jako bomba. Nikdy jesem to nezkoušel, tak to není moje doporučení ani zkušenost.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Hlavně tu nikdo nezmínil, že nádrž musí mít CE. Tak ji dobře schovej. Dále musí být svařovaná na lem, nikoli natupo, koutové sváry a pod.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Vařit na tupo jde skvěle, nepotřebuješ ohýbačku i kouty jdou. Tak jsem vařil 100 l na naftu a dvě po 100 litrech na vodu. CE tady potřeba není.
Je třeba mít spojení dna a víka aby nedocházelo k ránám podle změny tlaku v nádrži.
Je třeba mít spojení dna a víka aby nedocházelo k ránám podle změny tlaku v nádrži.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Je mi vcelku u prdele, jaký normy máte. Navíc tam už asi platí EU, tedy to co u nás. Svařování rohů na tupo u nádrže je svářečský nesmysl. Až nebudeš mít co dělat, podívej se na nádrže náklaďáku nebo na plechový kanystr. To spojení pláště a boků je právě o lemovým sváru
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
No nevim nalit do nadrze trochu benzinu aby tam byly vypary asi neni dobry napad. Ja.to.slysel opacne kdyz se svarune.benzin.nadrz musi se naplnit.po hrdlo benzinem.aby tam.pary nebyly jinak.benzin nechytne. Jinak benzinem.uhasim ohen to jsem zkousel uhasil jsem tak gril.protoze benzinu bylo tolik ze nestacil vzplynovat. A uhli.se zadusilo.ja varil benzinovou nadrz tak ze jsem ji naplnil celou.vodou
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Takhle vypadají sváry mých nádrží. Svářel jsem je před téměř 45 lety elektrodou.
Co tady tvrdí expert z Davle o CE je nesmysl. Jo a já mám slušný vychování víš.
Každá země má své zákony a dodatky.
Ve Švédsku na loď do 15m délky nepotřebuje posádka žádné zkoušky a lodě nejsou registrované. V Česku to je úplně jinak.
Kanistry a nádrže aut jsou lisované poloviny, svařené robotem. To je technologie na výrobu jedné nádrže do lodě je nesmysl.
Právě tak CE na doma dělanou nádrž je nesmysl. Kam s tou nádrží běžet pro CE?
Co tady tvrdí expert z Davle o CE je nesmysl. Jo a já mám slušný vychování víš.
Každá země má své zákony a dodatky.
Ve Švédsku na loď do 15m délky nepotřebuje posádka žádné zkoušky a lodě nejsou registrované. V Česku to je úplně jinak.
Kanistry a nádrže aut jsou lisované poloviny, svařené robotem. To je technologie na výrobu jedné nádrže do lodě je nesmysl.
Právě tak CE na doma dělanou nádrž je nesmysl. Kam s tou nádrží běžet pro CE?
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Expert z Davle, narozdíl od emigranta ze Švédska, píše pouze o tom, o čem něco ví.
Vyhl. 334/2015
3.06.2 Pevně zabudovat lze na plavidle pouze nádrž určenou k instalaci a použití na plavidle a
označenou značkou shody CE se schváleným typem.
Lisovanou nádrž neudělá a proto se svařují čela na lem. O tom neni diskuse.
Vyhl. 334/2015
3.06.2 Pevně zabudovat lze na plavidle pouze nádrž určenou k instalaci a použití na plavidle a
označenou značkou shody CE se schváleným typem.
Lisovanou nádrž neudělá a proto se svařují čela na lem. O tom neni diskuse.
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Jinymi slovy, necpete nám do lodi samodomo nádrže na benzín...
- packa
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1362
- Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Velký Osek
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
vzhledem k tomu že se u nas v lonskem roce davala jedna novostavba na papiry tak souhlasim s Davidem....musela se koupit,,original,, za cenu že se zvedala podlaha.jinak ani schvalene plany ti moc nepomužou,i profi lodni projektant je musel 3x upravovat aby byla SPS spokojena
Re: Výroba nerezové nádrže na benzín
Jednu nádrž svařenou stejným způsobem jako má Pavel-Sulc sem už viděl. Prasklou ve sváru po celý straně. Naštěstí nahoře. Měla výhodu v tom že se do ní dalo nalejt neomezený množství benzínu. Ale bylo to dost cejtit... Když je to zakrytý podlahou, chvilku trvá, než si toho všimnes. Protože že by praskla nádrž, mě fakt nenapadlo
. Velká plocha tenkyho plechu dost pracuje, když se v ní přelévá metrák paliva na každý vlně.

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host