Stavba dřevěné plachetnice

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1713
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Stavba dřevěné plachetnice

Příspěvekod ficcus » stř pro 28, 2005 9:09 pm

Ahoj námořníci, před pár lety jsem začal na charterovkách a myslel si, ?e nic "lep?ího" není. Jachting je fajn, co? tady v?ichni víte :) Jediný problém mám s časem. Podělit dovolenou mezi rodinu a koníčky (bohu?el časově náročné) je skorem nemo?né. 2 nebo 3 týdny na lodi a víc ani ?uk. I tak je to zázrak. Zbytek roku su?ím nudli. A tak ře?ím problém. Chci plachetnici, kterou bez problémů utáhnu za autem. Ploutvokýlovou. Hezkou. Neobyčejnou. Dokonalou. Rychlou. Bezpečnou. ........ Levnou :D Je to nemo?né? Prostě rodinnou loďku na které budu moci trávit víkendy na přehradách, řekách, kanálech, pobře?ních vodách, ... A dovolené také.
A tak nějak mi vychází, ?e bych si jí rád postavil. Jsem zručný (cítíte ten smrad?), prostory mám, kutilské vybavení a zázemí truhlárny také. Je my?lenka stavby dřevěné 6-7m plachetnice (lomená ?arpie z gabonové překli?ky, dřevěné kulatiny, gafové a kutrové oplachtění = nostalgie:-), v dne?ní době laminátu, dobrá? Dne?ní lepidla, tmely, laky atd. jsou přeci na takové "úrovni", ?e konstrukční lepený spoj dřeva je ok. Dle mého bude i bytelněj?í ne? homemade laminát. Dobrá my?lenka nebo zpátečnická? Jináč musím dodat, ?e toto fórum je asi jediné na čr netu, kde se něco děje :wink:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř pro 28, 2005 10:28 pm

Za sociku sa stavali preglejkove lode be?ne vo velkych mno?stvách. Dnes sú dokonale materialy a ?pecialna vystroj be?ne k dostaniu a ludia lode nestavaju. Moj známi p.Fiala /sails/ hovorí: ale dneska se nedá nic ukrást.
Samozrejme ?e sa to dá. Problémom je projekt. Ked vidí? moderné lode, ako s toho maleho priestoru vy?dímajú maximum, tak je problem sa pre niečo /projekt / rozhodnu?. Ked chce? jazdi? s man?elkou a detmi tak tam treba ma? záchod. Ďalej platí úmera, čím več?ia loď, tým več?ie pohodlie a bezpečnos? plavby, ale aj več?ia váha lode a tým aj drah?í vlek a silnej?ie / drah?ie / auto a samozrejme tým dlh?í čas výstavby a cena stavby.
Preglejku s prívlastkom marine na pou?itie pre lodné trupy, teda nie interierovú, nemusí? olaminova? . Laminujú sa len spoje a treba pou?i? kvalitné farby. Inak ta preglejka je v podstate laminát / lep?í názov je kompozit /, akurát namiesto skla je tam vláknitý material z celulózy - teda drevo. Olaminovanie ale má svoje výhody a váhu lode príli? nezvý?i.
Drevené kulatiny, teda s?a?eň a ráhno tie? nie je problém, ak teda nechce? závodi?.
Gaflové oplachtenie ke krásna nostalgia, ale mne sa zdá zbytočne zlo?ité / teda pracnej?ie a drah?ie /. A vraj sa aj hor?ie trimuje, ale s tým skúsenos? nemám.
Jediný problém, ktorý je dnes rovnaký ako volakedy je kvalitné drevo, bez sukov, čisté s rovným letorastom a primerane vzduchosuché.
Keď má? k dispozícii stolársku dielňu a kryté priestory tak má? 30% stavby za sebou. Ahoj
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1713
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » čtv pro 29, 2005 9:10 am

:) jasně, ?e dnes u? nic nenakrade? :D Zas je ale k sehnání V?E. Za peníz :? Závodit na ní nebudu a chemické WC je v projektu zmíněno. I kdy? ne samostatná kadibudka. Olaminování překli?kového trupu je pochopitelně mo?né.
Projekt u? mám vybrán.
To je ona:

http://www.dixdesign.com/ch21rig.gif
http://www.dixdesign.com/ch21accom.jpg
http://www.dixdesign.com/ch21wallis47.jpg
http://www.dixdesign.com/ch21wallis52.jpg
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9325
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Re:

Příspěvekod Libor » čtv pro 29, 2005 9:49 am

Rád bych také přidal svůj názor. Na volbu materiálu se vedly nesčetné diskuze. Ka?dý má svá pro a proti. Pro amatérskou stavbu asi bude dřevo nejlep?í. I kdy? já bych volil jiný postup - laminátovou skořepinu z Polska (vychází dobře) a dostavbu svépomocí (i tak bude práce na dokončení víc ne? dost). Dřevěný stě?eň a ráhno dnes dávají z důvodu zachování původnosti spí?e jen na "Oldtimery", někde jsem četl, ?e je s dřevěným stě?nem hor?í manipulace s takelá?í atd. Dřevo pracuje a čím je del?í tím více, proto se volí raději hliník, dural atd. I kdy? asi dra??í, v ?ivotnosti a pevnosti to vynahradí. Jinak vybraný projekt je pěkná loď. Člověk také mění názor postupem času, jak získává zku?enosti. Velmi se mi líbí jak to dělá Tom, koupí star?í loď, kterou zrenovuje. Měl jsem mo?nost vidět v?echny 3 jeho lodě - prostě paráda. Kdyby byly na prodej, byla by to asi ta nejlep?í koupě. Trochu člověk pozná, ?e byly jeté, ale za tu cenu by je nikde nekoupil. Pro zručné (nebo věci znalé) je to z hlediska nákladů asi nejlep?í cesta. Dá se tak pořídit hodně dobrá loď, nebo "vět?í ne? obvykle". Ale to v?e jsou jen názory. Co člověk to názor. A u? proto myslím, ?e nějaké to "setkání" by nebylo a? tak od věci. Čau Libor
PS: Jinak díky za pochvalu fóra, sna?ím se. " Jen hou?? a víc", kdyby to ?lo. Je třeba ho trochu roz?ířit mezi jachtařskou veřejnost.
Naposledy upravil(a) Libor dne úte led 03, 2006 8:22 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1713
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re:

Příspěvekod ficcus » čtv pro 29, 2005 12:52 pm

Dobře bobře. Kolik lidí, tolik názorů. Koupě star?í a následná renovace je dal?í mo?ností. Mě právě ale láká DŘEVO. A oldtimer on to vlastně bude. Na českých vodách za exota :D
Co se týče setkání, tak se asi nikdo dychtíce po informacích bránit nebude.
Já se třeba rád stýkám s kamarády z jiného fóra (moto). Poznal jsem tak plno zajímavých lidí ze v?ech koutů ČR (a nejen ČR). Překvapivě příjemný vzorek lidí ...

Odkaz na fórum po?lu v?em spřízněným du?ím z mého jachetního adresáře :wink:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv pro 29, 2005 1:23 pm

Pan Ressler plávajúci na svojej 12m ocelovej !!!! plachetnici v ?a?kých podmienkach severného mora má drevený olaminovaný s?a?eň. Čo doda?? Myslím, ?e mnohé dne?né technické rie?enia sa pou?ívajú hlavne preto, ?e sa dajú pou?i? vo velkovýrobe lodí. Laminát istotne. A mo?no aj Al s?a?ne. Asi najlacnej?ie na výrobu a najvy??í zisk. Drevený s?a?eň je lacný, vhodne nadimenzovaný istotne vydr?i a proti roz?a?nosti sa da napusti? ?pecialnym epoxidom. Musím odís?, k ostatnému neskôr. Ahoj
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1713
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pát pro 30, 2005 9:56 am

Je?tě dodám, ?e u oné Cape Henry 21 je dle projektu mo?nost volby mezi gafovým oplachtěním a klasickou hlavní plachtou (Marconi)
Viz:
http://www.dixdesign.com/ch21marconi.gif

Jen?e to u? bych pak asi nemohl pou?ít dřevěný stě?eň :(
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát pro 30, 2005 2:41 pm

Prečo by si nemohol pou?i? drevený s?a?eň?
Z amaterskou stavbou lode je to podla mňa tak, ako keby si si chcel postavi? auto z kúpených súčiastok, vraj výde viac ako o 300% drah?ie. Taký 8m s?a?eň s takelá?ou vyjde v obchode min 50.000,-Kč. Aj keď dovezie? profily z Polska, tak sa istotne vyplatí sám si spravi? takelá? a kovanie s?a?ňa a kupova? len kolieska. Tie moderné úchyty vantov a podvantov nie sú bohvie čo a rovnako systém zalysovania koncoviek stojí za figu, oka sú lep?ie.
Inak tá loď je dobrá, dlho som po nej po?kuloval, ale nakoniec som si vybral men?iu 16 stop a kúpil projekt, ale potom som sa rozhodol úplne nakoniec pre več?iu a pre trochu experimentovania. Chcem postavi? 25 stop s prepravnou váhou asi 1000 - 1200 kg. Vlek vá?i tak cca 400 kg, či?e na ?ahanie 1400 - 1600 kg, viac toti? nemô?em a nové auto si kupova? nebudem.
Trup lode aj s palubou my vychádza cca na 100 tis : drevo, preglejky, epoxid, platno, farby, teda bez kýlu a kovaní. Ahoj
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1713
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pát pro 30, 2005 2:55 pm

No Denisi, já toho chci koupit pochopitelně co nejmíň, ale něco přeci jen musím :(
U gafového oplachtění vedou vanty z vr?ku stě?ně bez sálingů a tak mů?e být hl.plachta ke stě?ni po staru "přimotána" lanem. Při tahání či spou?tění pak tyto lana "le?tí" stě?eň kolem dokola.
A při "klasické" hl.plachtě je stě?eň vy??í a vanty vedou přes sálingy. Tak?e musí být pou?it stě?eň s drá?kou pro hl.plachtu.
Ale uvidím časem. Chci napřed objet "v?echny" lodě v okolí (ČR,A, ...) a a? pak se rozhodnu pro oplachtění.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát pro 30, 2005 9:15 pm

Pozri Polsku loď Haber, tá ma super vymyslenu gaflovu plachtu a istotne má hlinikový s?a?eň. Libor bude vedie? kontakt. Závisí, či tu loď by si ladil tak do stara, alebo by to mala by? moderná gaflovka. Niekde na webe pred rokmi som na?iel video ako ta loď plave, bolo to proste super. Má výrazné V dno trupu, tak?e do vln bude skvelá. Umiestnenie motoru zo zadnou čas?ou kýlu je skvelé technické riesenie. Tak hrrrr na ne, práce se nelekejte, na mno?stvý nehledte / J.?. ze Slu?ovic / Ahoj
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1713
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pát pro 30, 2005 9:47 pm

Hmm, pokud to bude "gafovka", tak jako oldtimer a dřevem. Jdu hledat onu Haber :)
Uživatelský avatar
ZdendaZ
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 120
Registrován: stř lis 09, 2005 10:47 am
Reputace: 0
Bydliště: Beroun

Příspěvekod ZdendaZ » pát pro 30, 2005 10:44 pm

Ahoj!
Stavba lodě je rozhodně zajímavá a pokud na to má?, tak proč ne:)?
Gaflové plachty se mi moc nelíbí, líbí se mne ty moderní, ale s klasickou plachetnicí pod nima:)!
No, jinak na kolik by vy?lo postavit CH si netroufám odhadnout, ale zajímalo by mne to:)!
Ka?dopádně sis vybral pěknou loď, také jsem o ní uva?oval, ale a? se přestěhujeme, budu stavět Hartley 16. Ta se mi moc líbí! Ale nemá teda chemické wc. Také jsem uva?oval o Vagabond 18 (www.bateau.com), ale ten se mi nelibi zvenku:(.
Zdenda
PS: Se?eň si nějakou pěknou knihu o stavbě lodí:)
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1713
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pát pro 30, 2005 10:59 pm

Ahoj,
jestli mám na stavbu lodě fyzicky, psychicky a finančně zjistím asi a? tak v polovině stavby :D Zatím jsem ve fázi zji??ování. CH21 se mi líbí stra?ně mac, ale má i nevýhodu malé "stojné" vý?ky v salonu. Zas není ale na pohled nijak bachratá. Jinak je velkorysá :wink: Cena materiálu mi prvním hrubým výpočtem vy?la na cca 200000,- bez motoru a vleku. Jsem sám zvědav na 2.zevrubný propočet 8)
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9325
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát pro 30, 2005 11:15 pm

Nic ve zlém, ale 200 za material. To jsi u? skoro na 2/3 co jsem dal za celou loď - a plul jsem hned. Nechci tě zrazovat od dobrého úmyslu, ale ...
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1713
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pát pro 30, 2005 11:36 pm

Libore, 200000 je cena, na kterou vy?plhám, kdy? v?e koupím hotové. Samovýrobou některých částí se dostanu ní?. Za minimum ale stejně pova?uju 160000 v materiálu.
Uživatelský avatar
ZdendaZ
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 120
Registrován: stř lis 09, 2005 10:47 am
Reputace: 0
Bydliště: Beroun

Příspěvekod ZdendaZ » sob pro 31, 2005 12:31 pm

Pravda je ?e kdy? se přidá něco navíc tak za cenu postavení nové mů?e? koupit starou. Ale jak tady u? psal Denis. Proč stavět loď? Proto?e nás to baví! U? 5 let sním o tom jak si postavím loď, ale v bytě mů?u maximálně tak vyřezat ?ebra. Ka?dopádně se chystám nakoupit dřevo a dát ho su?it. Tím se dost u?etří, kdysi mne Denis psal jak se dá na stavbě u?etřit, ale podle mne je z toho reálná pouze mo?nost koupit dřevo čerstvé, kdy? je levněj?í a nechat ho na půdě pár let su?it. Kdy? se ?tří jinde tak klesá kvalita lodě, co? se rozhodně nevyplatí. Ka?dopádně ale postavíte novou loď a přesně k obrazu svému. Myslíte ?e se dá za 300 tisíc koupit, by? ojetá, loď jako je Karya? V téhle velikosti maximálně loď pro MiniTransat, ale ta nebude pohodlná a navíc cena nepůjde pod 600 tisíc. A navíc je o 1 metr krat?í.
Stavět se jednodu?e vyplatí tomu, koho to baví a kdo chce novou loď za cenu staré.
Např. Hartley 16 (5 metrů) vyjde asi tak na 70 tisíc, pokud budu v?e dělat z nejkvalitněj?ích materiálů, komplet. Dostal jsem nabídku koupit loď BEZ2 (4,25 metru) v super stavu za 3 tisíce zlotých, ale stavět je můj sen, tak proto :-)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob pro 31, 2005 4:18 pm

Ad stojná vý?ka: 80 cm potrebuje? na to aby si sedel, 90 aby si sa vy?ponoval a 135 stačí na to aby si si v pohode prezliekol mokré veci.
Libore, to stála ta tvoja cca 350000. To je sakra dobre, ale pre niekoho da? taku sumu na plac a e?te k tomu vlek a par dal?ích vecí je problem. Stavba má výhodu salámovej techniky. A e?te jednu, preglejka pláve aj pri zatopení lode.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9325
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Re

Příspěvekod Libor » ned led 01, 2006 8:57 pm

Ceny jsou různé. Je třeba pilně hledat. Např. teď je Sasanka v aukci za 30 000 PLZ= cca 225 000,-Kč. http://www.allegro.pl./show_item.php?item=78131680 Vhodné lodě jsou na Mazurech. Po 2 - 3 sezónách je prodávají a výběr je velký za dobré ceny. Tam bych začal hledat a teď je i vhodná doba. Na jaře u? toho moc nebude.
Je?te jako doplněk malý výběr z nabídky pro orientaci těch co se mě ptali na ceny:
CORVEETTE 600, 2 ks, rok 2004-2005, cena: 30.000zł
JACHT MOTOROWY ORKA - TARPAN 28, 1 ks, rok 2004, cena: 180.000zł
MAZUREK 700, 6 ks 6-osob. + 5 ks 5-osob., rok 2000-2004, cena: 29.800zł - 42.000zł
PEGAZ 696, 1 ks, rok 2004, cena: 52.000zł
SPORTINA 595, 2 ks, rok 2003-2004, cena: 18.000zł - 20.000zł
SASANKA 650, 1 ks, rok 1988, cena: 24.000zł
ORION, 2 ks, cena: 5.500zł
VENUS, 1 ks, cena: 15.000zł
REGATOWY BOJER DN, 17 ks, cena: 5.500zł
podane ceny za kus.
Naposledy upravil(a) Libor dne stř led 04, 2006 8:50 am, celkem upraveno 1 x.
yori
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 10
Registrován: pon led 02, 2006 8:03 pm
Reputace: 0

dřevěná plachetnice

Příspěvekod yori » pon led 02, 2006 8:38 pm

ahoj,
jsem majitelem oldtimeru uncle sam s/y Dračice, jeliko? jsem tu nový, tak nemám vyzkou?eno vkládání obrázků, fotky jsou na www.1kps.wz.cz , loď je z mahagonu a v současné době provádím kompletní renovaci, před touhle lodí jsem měl tři laminátky a i kdy? je s touhle dřevěnkou třikrát víc práce na údr?bu u? bych ji neměnil (a to jsem se ji sna?il prodat), doufám, ?e se jednoho dne dočkám setkání nebo závodů oldtimerů kde nebudou jenom belugy a jollenkreuzery. Zkus se mrknout i na casscade classic 20 sloop nebo crabber 19 a 21 to jsou taky pěkný lodičky. ahoj na vodě yori
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1713
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte led 03, 2006 8:47 am

yori, Dračice je krásná. Závodu oldtimerů se milerád zúčastním. Za pár let ... :-)
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9325
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Materiál pro stavbu lodě

Příspěvekod Libor » stř led 04, 2006 9:53 am

Je?tě jednou k materiálu na stavbu lodě. Já to vidím takto:
1. laminát - relativné rychlé a hlavně nejsnadněj?í údr?ba (v prvních letech v podstatě ?ádná). V tomto materiálu jsou velmi dobří Poláci, kteří dělají skořepiny pro půl Evropy (odebírají od nich nebo mají pobočky v Polsku loděnice z Německa a Francie a také český Avar - viděl jsem na vlastní oči). A stovky malých firem pak staví lodě do finálního stavu, nebo si je dokončují pak doma vlastní majitelé.
2. dřevo - nejjednodu?í stavba v amatérských podmínkách, pevná lehká konstrukce, ale neustálá údr?ba a nátěry
3. ocel - pevná robusní konstrukce lodě do nejtě??ích podmínek (vhodná a? pro vět?í jachty)
4. hliníkové slitiny - kompromis mezi ocelí a dřevem (pevná a lehká), ale dra??í a také náročná na údr?bu - hlavně nátěry. Jak uvedl Marek Polan na Boat v Brně "nikdo předem neřekl, ?e ji budu neustále natírat
5. Kevlar - nejprogresívněj?í technologie, ale asi taky nejdra??í. Po závodních speciálech se začíná prosazovat i cruiserech (vět?í lodě kolem 50 stop - o jedné takové psal Yachting Revue).

Připojuji je?tě úryvek z knihy, kterou opět prolistoval od Z. Ziziuse: Rekreační plavidla (stavba, opravy a plavba), kde na str. 175 uvádí:

Stavba námořních plachetnic je velmi náročná, předpokládá značné zku?enosti jak v oblasti zpracování materiálu a konstrukčních vazeb, tak v oblasti znalosti provozních podmínek při plavbě na moři. Proto se v mnoha případech stavba lodě podřizuje hlavně po?adavkům zvoleného typu konstrukce, vycházejícího z technických mo?ností vhodného materiálu, resp. nejvhodněj?ího souboru pou?itých materiálů, splňujících po?adavky provozu na moři bez ohledu na ekonomičnost stavby a vý?i nákladů. často bývá v?e podřízeno my?lence originálnosti projektu.
Pro stavbu námořních plachetnic se pou?ívají nejrůzněj?í konsrukční materiály. Pro sériovou stavbu se nejčastěji pou?ívá těleso (tj. trup a nástavba) sklolaminát, ale také ocel nebo hliníkové slitiny. Hliníkové slitiny jsou oblíbené v USA a v některých staátech záoadní Evropy. Přesto?e cena hliníkových slitin ve srovnání se sklolaminátem je zhruba o 50% vy??í, je nutné uvá?it, ?e cena tělesa lodě představuje pouze 10 a? 20% ceny plně vystrojené lodi.
Přibli?ně stejné srovnání nákladů platí i pro konstrukce lepené ze dřeva. Neudivuje proto, ?e se pro stavbu jachet pou?ívá současně se sklolaminátem i dřevo a kov.
Dnes se obecně uznává zásada, ?e chceme-li dosáhnout vysokého stupně ?ivotnosti a současně lehkosti konstrukce, pak je třeba jachtu postavit ze dřeva.
Příznivého vztahu hmotnosti trupu a délky jachty mů?e být dosa?eno při stavbě trupu vět?í délky z hliníkových slitin. Mnozí specialisté se dokonce domnívají, ?e v budoucnu se budou stavět jachty jen z lehkých slitin. tento názor je příli? jednostranný. Lze předpokládat, ?e ?iroké pou?ití hliníkových slitin bude uplatněno hlavně u velkých a rychlých jachet.
Pou?ití legovaných, vysokopevnostních ocelí a nerezové oceli pro stavbu jachet je ve světě v současné době revidováno. Srovnáme-li např. stavbu jachet stejné velikosti provedenou z oceli normálních vlastností, která je určena pro stavbu lodi (?kt = 250 a? 260 MPa), s provedením stavby z legovaných ocelí nebo nerezové oceli, nejsou vzhledem k velikosti stavěných jachet ?ádné rozdíly v úspoře hmotnosti a problémy koroze zůstávají stejně.
Díky tomu, ?e se v poslední době roz?ířila technika oči??ování ocelového materiálu od koroze pískováním a následným nanesením pasivační vrstvy zinku a hliníku metodou ?opování, roz?ířilo se i pou?ívání oceli na stavbu jachet. Tím byl totí? odstraněn hlavní nedostatek ocelových konstrukcí - rychlé po?kození nosné konstrukce jachty korozí.
Sklolaminátové jachty se po získání mnohých poznatků o nedostatcích hlavně v pevnosti podrobují realistickému ocenění vlastností sklolaminátu, který v?ak zůstává i nadále přita?lívým pro amatérskou stavbu i sériovou výrobu. Předev?ím pro rychlost stavby tělesa lodi, je-li k dispozici vhodná forma pro zhotovení laminátových výlisků. Pro laminování jsou v?ak potřebné zku?enosti a znalosti, aby výsledek práce skýtal záruku jakosti provedené práce.
Svět se v současné době nedívá na laminátové konstrukce jako na nejprogresívněj?í, ake obrací svou pozornost na materiály, které se pou?ívaly ji? dříve, ale díky zastaralým technologickým metodám nedovolily plné vyu?ití v?ech předností materiálu. Nyní v?ak, kdy jsou známa kvalitní vodovzdorná vysoce pevná lepidla pro spojování dřeva i pro spojování dřeva s ostatními materiály, a kdy do?lo k výraznému zdokonalení technologie sváření (jak ocelových materiálů, tak hliníkových slitin a ostatních kovů), obrací se pozornost ke stavbě lodí z těchto materiálů novými technologiemi, které umo?ňují hmotnosti a zaručují stálost pevnosti konstrukcí.
Dřevěná lepená skořepina konstrukce s diagonálním vyztu?ením je v současné době pova?ována za jednu z nejlehčích, nejpevněj?ích, nejstálej?ích co do tvaru a s největ?í dosa?itelnou ?ivotností. Tato zku?enost platí jak pro velké námořní jachty, tak pro malé závodní plachetnice okruhového jachtingu.
Stavba jachty z kovu - oceli nebo hliníkových slitin má celou řadu zvlá?tností a vy?aduje nejen zvládnutí technologie zpracování dílů ocelové konstrukce, ale také zvládnutí technologie svařování. Kromě toho je nutné zajistit i vhodné ře?ení izolací, výdřevy a vestavby vnitřního vybavení, které nesou odli?nosti ve zpracování a montá?i proti lodím dřevěné nebo sklolaminátové konstrukce. Velmi často se proto volí i zjednodu?ené tvary ?eber ve tvaru přímkových ?eber rozevřených do V s jedním nebo více outory. Je mo?né zvolit také hydrokonické tvary lodního trupu, čím? se dosáhne plné rozvinutelnosti ob?ívky trupu a z toho vyplývajícího snadného tvarování dílů ob?ívky lodě. Amatérsky lze stavbu kovové lodi provádět jen tehdy, je-li zaručeno odborné provedení zámečnických a svářeckých prací.
Po volbě materiálu, ze kterého budeme stavět amatárským způsobem, vyhledáme si vhodný projekt jachty, který by měl vyhovovat následujícím po?adavkům:
1. Oblast plavby, ve které bude loď provozována
2. Prostornost lodě a počet posádky
3. Charakter provozu - turistický, sportovně výcvikový nebo závodní
4. Nároky na stupeň vybavení jachty zaji??ující určitou úroveň pohodlí, resp. komfortu
5. Zaji?tění bezpečnosti plavby odpovídajícím vybavením příslu?nými zařízeními
6. Typ oplachtění
7. Očekávané plavební vlastnosti pod plachtami, spojené s vlastnostmi průchodnosti mořem, tj. překonávání nepříznivých podmínek na rozvlněné hladině moře
8. Schválení dokumentace SPS, aby loď byla otypována a mohla po dokončení stavby a provedení tech. prohlídky dostat evidenční značku plavidla (číslo).

Konstrukční ře?ení musí zaji??ovat harmonické provázání jednotlivých ře?ení detailů lodi mezi sebou. Námořní jachta musí splňovat následující hlavní kritéria:
1. Způsobilost k nesení dané velikosti plachet podmíněné stabilitou lodě a hmotou kýlové zátě?e
2. Umístění tě?i?tě a oplachtění (vý?ka od vodorysky, délka v závislosti od polohy tě?i?tě laterálu).
3. Ohraničení velikosti ponoru
4. Nutné palubnízařízení
5. Celkové ře?ení rozmístění vnitřních prostor jachty
6. Změna polohy tě?i?tě v závislosti na příčném náklonu
7. Zaji?tění bezpečnosti a dostatečného odporu proti kolébání lodě na vlnách
8. Ohraničující veličiny pro proměření podle IOR

Nejdůle?itěj?ími kritérii při projektování námořních plachetnic jsou:
- počáteční stabilita
- mezní hodnota stabilního momentu při náklonu 90 stupňů
- celkový odpor trupu jachty kladený plavbě (obyčejně se sledují tři nejdůle?itěj?í slo?ky celkového odporu: odpor tření, odpor taru (vírový a vlnový odpor)
- vzájemný vztah v poloze tě?i?tě hmoty lodě ke středu délky trupu
- plocha kormidla a vzdálenost tě?i?tě středu plochy kormidla od středu plochy kýlové ploutve v podélném směru

Znalost jednotlivých závislostí uvedených kritérií ovlivňuje výběr vhodného typu jachty.
Naposledy upravil(a) Libor dne pát led 06, 2006 8:23 am, celkem upraveno 1 x.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » čtv led 05, 2006 1:10 pm

www.charleston.pl je tam pár zajímavejch lodí
Uživatelský avatar
Zdenda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 28
Registrován: pon led 02, 2006 2:18 pm
Reputace: 0
Bydliště: Počátky

Příspěvekod Zdenda » sob led 07, 2006 9:21 pm

Zajímavé stránky o jachtingu jsou http://www.zeglarstwo.sail-ho.pl/. Mě zaujala konkrétně lodička Sztrandek http://www.zeglarstwo.sail-ho.pl/sztrand/sztrplan.html. Docela by mi stačila, tak?e uva?uji, ?e bych se do ní pustil (a plány jsou FREE). Taky stránka http://www.zeglarstwo.sail-ho.pl/patenty/patenty.html je zajímavá.
Uživatelský avatar
Zdenda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 28
Registrován: pon led 02, 2006 2:18 pm
Reputace: 0
Bydliště: Počátky

Příspěvekod Zdenda » sob led 07, 2006 9:34 pm

Dost informací o stavbě lodé (Vagabond) je na http://64.251.22.171/justright/index.htm.
Taky bych k shlédnutí doporučil http://www.svemar.com/.
Uživatelský avatar
Honza
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 12
Registrován: sob led 07, 2006 11:21 pm
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Re: Stavba dřevěné plachetnice

Příspěvekod Honza » ned led 08, 2006 3:22 pm

Ahoj v?ichni, nejdřív ze v?eho musím poděkovat za tyhle stránky a fórum. Je to super, jen tak dál. Při čtení diskuse o stavbě lodě mě napadla loď jménem BAY 18. Články o ní vy?ly v Yachtu 4/2001 a 12/1997. Jedná se o plachetničku o délce 5,5 m, ?ířka 2,5 m, váha 350 kg. K lodi existuje turistické a regatové oplachtění. Trupem je hodně podobná Sympathy nebo Café. V Yachtu je i kalkulace ceny. Dle pou?itého materiálu plachet, kování, apod. cena vychází na 148 - 265 tis. Kč. Jedná se o ceny z roku 2001. Články mám doma, tak?e není problém je naskenovat.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host