Tradičná konštrukcia
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9348
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Jen pro upřesnění Sveu i Biene dělal jeden a ten samý člověk a kdyby jste potřebovali kontakt, je u nás registrovaný jako elan3
Biene najdete i zde http://www.plachetnice.estranky.cz/foto ... niku-biene
Biene najdete i zde http://www.plachetnice.estranky.cz/foto ... niku-biene
a takhle tradičně stavěl Joshua Slocum svou Spray v roce 1892 - 1895. Délka 11,2m,šířka 4,32m,výška trupu 1,27m,rejstříkových tun 9 a výtlak 12,71 tuny.
Nedaleko stojící dub jsem porazil sekyrou se záměrem, že z něho udělám nový kýl.(z textu odvozuji osamocený)
Dřevo pro lodní žebroví-mladé a rovné stromky-jsem zpracovával a napařoval tak dllouho,až se daly ohýbat,pak jsem je ohnul přes kládu a zajistil,dokud neztuhly.
Vysoce oceněný kloun,který později rozrazil korálový ostrov, jsem pořídil ze spodní části nejlepší odrůdy dubu... Na stavbu lodi se nenajde lepší dřevo než býlí dub.
Palubníky (pařené a ohýbané) jsem zdvojnásobil aby Spray mohla svou pevností vzdorovat i ledu.
Nová obšívka byla vyrobena z georgijské borovice a byla skoro centimetr. Všechny konce planěk jsem připevnil šrouby přitáhl je matkami. Na celou loď asi tisíc šroubů.
Brlení z dubových ,35cm vysokých sloupků a přibitých dvoucentimetrových krycích prken.
Palubní sloupky, zapuštěné do pěticentimetrových prken, jsem zajistil tenkými cedrovými klínky.
b]Palubu[/b] jsem zhotovil z prken bílé borovice, silných 4 cm x 7.5cm a zasazených do trámů žluté neboli georgijské borovice neboli 15x15cm silných, které byly od sebe vzdáleny 90cm.
Ucpávání vtloukáním bavlny s následným docpáním koudelí
Nátěr spodku dvojí vrstva měděné barvy, boku a brlení dvojí vrstva běloby.
Stěžeň ze štíhlého newhamshirského smrku
zdroj Joshua Slocum SÁM NA LODI KOLEM SVĚTA z anglického originálu 1951, překlad Gabriela Nová Paseka 2002
Zodpověděl jsem si některé otázky které jsme o tradiční konstrukci probíraly, ale nové se stále vyrojují, např stěžeň nejspíš nebyl lepený, jak je to se sesycháním syrového dřeva,šrouby pravděpodobně bronzové, jaké tesařské spoje....atd? Každopádně Spray svou kvalitu prokázala i v situacích kdy jiné lodě selhaly (samozřejmě i díky velezkušené posádce), knížku jsem samozřejmě zase slupnul jak malinu.Budu rád za každé doplnění a mějte se všichni príma, mára
Nedaleko stojící dub jsem porazil sekyrou se záměrem, že z něho udělám nový kýl.(z textu odvozuji osamocený)
Dřevo pro lodní žebroví-mladé a rovné stromky-jsem zpracovával a napařoval tak dllouho,až se daly ohýbat,pak jsem je ohnul přes kládu a zajistil,dokud neztuhly.
Vysoce oceněný kloun,který později rozrazil korálový ostrov, jsem pořídil ze spodní části nejlepší odrůdy dubu... Na stavbu lodi se nenajde lepší dřevo než býlí dub.
Palubníky (pařené a ohýbané) jsem zdvojnásobil aby Spray mohla svou pevností vzdorovat i ledu.
Nová obšívka byla vyrobena z georgijské borovice a byla skoro centimetr. Všechny konce planěk jsem připevnil šrouby přitáhl je matkami. Na celou loď asi tisíc šroubů.
Brlení z dubových ,35cm vysokých sloupků a přibitých dvoucentimetrových krycích prken.
Palubní sloupky, zapuštěné do pěticentimetrových prken, jsem zajistil tenkými cedrovými klínky.
b]Palubu[/b] jsem zhotovil z prken bílé borovice, silných 4 cm x 7.5cm a zasazených do trámů žluté neboli georgijské borovice neboli 15x15cm silných, které byly od sebe vzdáleny 90cm.
Ucpávání vtloukáním bavlny s následným docpáním koudelí
Nátěr spodku dvojí vrstva měděné barvy, boku a brlení dvojí vrstva běloby.
Stěžeň ze štíhlého newhamshirského smrku
zdroj Joshua Slocum SÁM NA LODI KOLEM SVĚTA z anglického originálu 1951, překlad Gabriela Nová Paseka 2002
Zodpověděl jsem si některé otázky které jsme o tradiční konstrukci probíraly, ale nové se stále vyrojují, např stěžeň nejspíš nebyl lepený, jak je to se sesycháním syrového dřeva,šrouby pravděpodobně bronzové, jaké tesařské spoje....atd? Každopádně Spray svou kvalitu prokázala i v situacích kdy jiné lodě selhaly (samozřejmě i díky velezkušené posádce), knížku jsem samozřejmě zase slupnul jak malinu.Budu rád za každé doplnění a mějte se všichni príma, mára
Naposledy upravil(a) marks dne stř led 30, 2008 4:23 pm, celkem upraveno 1 x.
- pietro070
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 53
- Registrován: čtv říj 11, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Košice, Slovensko
To Libor,
ten jolový krížnik Biene je dokonalosť sama o sebe, má úžasné tvary. Človek žasne nad tou prepracovanosťou jednotlivých detajlov, aj celku. Po prezrení albumu, som si len povzdychol a povedal "klasika je klasika"
Plast, hliník, železo túto klasiku nikdy nenahradia. Chýba im tzv. prirodzené teplo. Tak ako drevenicu na Orave, nemôže nahradiť panelák v meste.
Máme tu riadneho "borca" = elan3 ...držím palec.
ten jolový krížnik Biene je dokonalosť sama o sebe, má úžasné tvary. Človek žasne nad tou prepracovanosťou jednotlivých detajlov, aj celku. Po prezrení albumu, som si len povzdychol a povedal "klasika je klasika"

Plast, hliník, železo túto klasiku nikdy nenahradia. Chýba im tzv. prirodzené teplo. Tak ako drevenicu na Orave, nemôže nahradiť panelák v meste.
Máme tu riadneho "borca" = elan3 ...držím palec.
- simon
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 722
- Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Dolni Kounice
marks píše:simonovi
nabídka na literaturu je pro mě lákavá, rád bych počet a klidně i koupil. Kde se dá sehnat? Zdravím hochy z jiného tématu a měli jste mě sem klidně přeposlat hned.
neprodavam

mam z amazonu, muzu neco naskenovat nebo v Brne poskytnout k prolistovani
(at vite zda ma z vaseho pohledu cenu investovat)
To Simon: mě vykat rozhodně netřeba a byl jsem informován, že si tu všichni tíkají. Nepočítal jsem že prodáváš ty a odkaz na amazonu mi moc neříká. Nahlídnu určitě rád, Brno mám z ruky ale občas (zřídka) jezdím Letovice,Kotvrdovice. Taky se nabízí školení navigace v Brně ale ještě není upřesněno místo konání. Naskenovaní se nebráním a případně děkuji, jen aby ti to nezabralo příliš práce, jsem zvyklí věci náhodně potkávat a občas i v pravou chvíli.
- simon
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 722
- Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Dolni Kounice
marks píše:To Simon: mě vykat rozhodně netřeba a byl jsem informován, že si tu všichni tíkají. Nepočítal jsem že prodáváš ty a odkaz na amazonu mi moc neříká. Nahlídnu určitě rád, Brno mám z ruky ale občas (zřídka) jezdím Letovice,Kotvrdovice. Taky se nabízí školení navigace v Brně ale ještě není upřesněno místo konání. Naskenovaní se nebráním a případně děkuji, jen aby ti to nezabralo příliš práce, jsem zvyklí věci náhodně potkávat a občas i v pravou chvíli.
jak budes v brne tak se ozvi, vezmu je s sebou.
scanoval bych jen casti ... obe knizky jsou na scanovani ponekud vetsi by by bylo zdravo
nevykam, jen smeruju zpravu sirsimu auditoriu

- Francis
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 28
- Registrován: pon bře 17, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: jižní Čechy
- Kontaktovat uživatele:
Pro mne končí tradiční konstrukce plachetnice vítezstvím parníku někdy kolem roku 1850. Proto jsem v plánech na svou loď sáhl až do roku 1768 k plánům švédského konstruktéra jménem Fredrik Henrik af Chapman. Trochu jsem jeho konstrukci upravil, na pile nakoupil pár borových trámů a spoustu prken a za dva roky jsem měl postavenou 5m dlouhou kajutovou loď, kde se vyspí 4 lidé ve dvou kajutách. Materiál na stavbu, včetně nátěru mne vyšel asi na 25 tis. Kč. Naprosto vše na lodi je děláno amatérsky, včetně kladek a plachet. Přesto již čtvrtou sezonu dobře slouží. Moje rada je jednoduchá - nebát se a začít stavět. Rád poradím a zájemce třeba i svezu. Loď je k vidění na Bezdrevu.
- Strycek_Bidlo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1171
- Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Praha 8
- Kontaktovat uživatele:
- DonEmilio
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 412
- Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Česká Lípa
lepení
Moc pěkný.
Chtěl bych se Vás, jako zkušených zeptat: U o-joly mi praskla 2 žebra- deniky, štípla se. Potřebuju poradit, čím to lepit. Vzhledem k tomu, že je to originál německá mahagonová loď, která se musí vždycky nechat zatáhnout, připadá mi epoxy nevhodné, protože to dřevo pracuje a epoxyd by se odtrhával. chtěl bych tím pádem něco podobně pevného, ale pružného, aby to bylo schpno poddat se tomu dřevu. Ale ne tmel. Samozřejmě to stáhnu ještě vrutama. Tak teď jsem na Vás zvědav a předem díky. Don.
Chtěl bych se Vás, jako zkušených zeptat: U o-joly mi praskla 2 žebra- deniky, štípla se. Potřebuju poradit, čím to lepit. Vzhledem k tomu, že je to originál německá mahagonová loď, která se musí vždycky nechat zatáhnout, připadá mi epoxy nevhodné, protože to dřevo pracuje a epoxyd by se odtrhával. chtěl bych tím pádem něco podobně pevného, ale pružného, aby to bylo schpno poddat se tomu dřevu. Ale ne tmel. Samozřejmě to stáhnu ještě vrutama. Tak teď jsem na Vás zvědav a předem díky. Don.
- Francis
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 28
- Registrován: pon bře 17, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: jižní Čechy
- Kontaktovat uživatele:
marks píše:Taky mě těch pár řádků neuspokojilo a jakožto člověk zvídavý,si troufám žádat o minimálně pětistránkový elaborát.![]()
Pětistránkový elaborát to není, ale článeček mám na stránkách ČANY: http://www.cany.cz/index.php?option=com ... &Itemid=47
Ono by se dalo popsat o hodně víc, než 5 stránek. Takže si radši napiš, co Tě zajímá nejvíc..
to francis: To klidně piš všechno, nezajímá to asi jenom mě. Na stránky ČANY jsem juknul=super a z toho co píšeš je jasné, že jsi toho dost i naštudoval. Jen se mi nepodařilo připojit přes odkaz na tu rozsáhlejší akci (možná moje chyba v připojení)
to don emilio: Chtěl jsem ti juknout na roztažnost Pu lepidla, ale má děravá hlava zapoměla. Možná je to cesta,do určité velikosti lepené spáry ji i vyplní, problém by mohl vzniknout s nasákavostí. Přeze všechno si myslím, že pokud to stáhneš šrouby, teda určitě záleží jak, v tom spoji roztažnost omezíš. Snad Ti poradí někdo fundovanější.
to smike: dobře Ty,děkuji
to don emilio: Chtěl jsem ti juknout na roztažnost Pu lepidla, ale má děravá hlava zapoměla. Možná je to cesta,do určité velikosti lepené spáry ji i vyplní, problém by mohl vzniknout s nasákavostí. Přeze všechno si myslím, že pokud to stáhneš šrouby, teda určitě záleží jak, v tom spoji roztažnost omezíš. Snad Ti poradí někdo fundovanější.
to smike: dobře Ty,děkuji

Naposledy upravil(a) marks dne pát čer 06, 2008 9:25 pm, celkem upraveno 1 x.
marks píše:.. Jen se mi nepodařilo připojit přes odkaz na tu rozsáhlejší akci (možná moje chyba v připojení)
v odkazu je špatně adresa, je tam navíc www.cany.. to musíš odmazat,
aby ti zbylo www.princess.cz/lagrace
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Re: lepení
DonEmilio píše:Moc pěkný.
Chtěl bych se Vás, jako zkušených zeptat: U o-joly mi praskla 2 žebra- deniky, štípla se. Potřebuju poradit, čím to lepit. Vzhledem k tomu, že je to originál německá mahagonová loď, která se musí vždycky nechat zatáhnout, připadá mi epoxy nevhodné, protože to dřevo pracuje a epoxyd by se odtrhával. chtěl bych tím pádem něco podobně pevného, ale pružného, aby to bylo schpno poddat se tomu dřevu. Ale ne tmel. Samozřejmě to stáhnu ještě vrutama. Tak teď jsem na Vás zvědav a předem díky. Don.
Epoxid nechceš a ani tmel


Epoxid ChS 1200 /staré oznečenie/ je pružný, ale vyžaduje trochu to namazať, teda nie úplne na tenúčko. Inak si tu s tou otázkou totálne off topic, je tu predsa niekde aj téma oprava a údržba lodí, tak sa prosím ťa zorientuj.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host