Hausbot

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
mozeg
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 312
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod mozeg » pon říj 20, 2014 5:29 pm

Pozri si aj pontony z plavajuceho betonu.
Uživatelský avatar
bvp1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 93
Registrován: čtv črc 28, 2011 2:00 am
Reputace: 0

Re: Hausbot

Příspěvekod bvp1 » stř pro 13, 2017 8:27 pm

Ahoj, zdravím všechny vespolek. Mám tento dotaz. V knize Motorové člny (Kovačík-Pernický) je návod na hausbot 5,8 x 2,3. Hausbot má dva plováky,konstrukce plováků je z dřevěných nosníků cca 4 x 4 cm, které vytvářejí rámovou konstrukci plováku potaženou překližkou. Zajímá mě, jestli byste doporučili nahradit tyto dřevěné trámky překližkovými žebry a pokud ano, jak silnou překližkou? Překližková žebra by nebyla plná, ale měla uprostřed vyřezaný kruh. Při použití překližkových žeber namísto konstrukce z dřevěných nosníků vidím výhodu např. v tom, že bude méně spojů, provedení se zjednoduší a také předpokládám zvýšení pevnosti a snížení hmotnosti při použití překližky. Nebo se mýlím? Děkuji vám za vaše názory.
Uživatelský avatar
Dědek2
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 36
Registrován: pát zář 02, 2016 5:54 am
Reputace: 0
Bydliště: Slezsko

Re: Hausbot

Příspěvekod Dědek2 » čtv pro 14, 2017 5:51 am

bvp1 píše:Ahoj, zdravím všechny vespolek. Mám tento dotaz. V knize Motorové člny (Kovačík-Pernický) je návod na hausbot 5,8 x 2,3. Hausbot má dva plováky,konstrukce plováků je z dřevěných nosníků cca 4 x 4 cm, které vytvářejí rámovou konstrukci plováku potaženou překližkou. Zajímá mě, jestli byste doporučili nahradit tyto dřevěné trámky překližkovými žebry a pokud ano, jak silnou překližkou? Překližková žebra by nebyla plná, ale měla uprostřed vyřezaný kruh. Při použití překližkových žeber namísto konstrukce z dřevěných nosníků vidím výhodu např. v tom, že bude méně spojů, provedení se zjednoduší a také předpokládám zvýšení pevnosti a snížení hmotnosti při použití překližky. Nebo se mýlím? Děkuji vám za vaše názory.


Podle mého názoru je konstrukce z hranolů méně pracná, než vyřezání žeber a možná i váhově přátelštější. Muselo vy se to spočítat podle váhy materiálu. Ať se dílo podaří.
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 112
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Re:

Příspěvekod Nemo » čtv srp 20, 2020 12:44 am

voves68 píše:Ahoj všichni ve spolek tak jak chlapi. jak to vypadá poradí mi tady někdo ale opravdu k věci. potřeboval bych někoho kdo by nakreslil plány nebo kontakt na někoho kdo stavěl hausbot svépomocí díky


Škoda, že jsem řadu let nebyl na tomto skvělém fóru. Pomohl bych ti. Ale od tvé prosby uplynulo už 6 let a asi už jsi to vyřešil. Před více jak 10 lety jsem se intenzivně zabýval sběrem informací a následně vypracoval několik projektů houseboatů od 9.5 m do 18 m délky. V té době ještě existovala firma Vítkovice Steel, která vyráběla lodní plechy v návinu 10 a 15m délky, šířky tuším 1.5 m, od tloušťky 4 mm do 20 cm. Britové z toho stavěli své námořní lodě. Jenže dnes už to neexistuje. Projektoval jsem také celodřevěné (překližkové) houseboaty, všechny jednotrupové, protože katamarány mají menší výtlak, větší ponor a podpalubí v omezeném využití. Protože jsem nenašel v té době zájemce a sám jsem neměl kde a za co postavit alespoň ten nejmenší z nich, zůstalo jen u výkresů. Některé jsem neměl zálohované a při zhroucení HDD jsem přišel asi o 500 hodin práce. Kreslil jsem to v programu Corel Draw, který není pro tento typ výkresů ideální, proto tolik hodin. U každého projektu jsem měl hotové veškeré výpočty (druhy, množství a hmotnost materiálů, ponor prázdného houseboatu a ponor při plném max. zatížení 12 osobami a vybavením, umístění a výtlak bezpečnostních komor - všechny vyplněny PUR pěnou, metráže el. kabelů, konstrukční rychlost optimální i maximální, pohony závěsným nebo stabilním motorem, rozmístění nábytku v interiérech, různé vzhledy obytné nástavby a kormidelny, rozmístění nádrží na pitnou vodu a na odpadní vodu, boční stabilita a úhel ponoru při 12 osobách u jednoho bočního zábradlí ...). Pokud stále hledáš pomoc, museli bychom se osobně setkat, abych si tě vyzpovídal, co přesně chceš, z čeho to chceš vyrábět, jak to má být velké a jak vybavené, čím to budeš pohánět, anebo zda se jedná o trvalé kotvení? A spoustu dalších údajů, abych ti mohl pár z těchto věcí rozmluvit, poradit co a jak, navrhnout lepší řešení. Jednu věc ti ale letos už neporadím a to jsou současné ceny materiálu. Už jsem ztratil přehled. SPS podrobné stavební výkresy nevyžaduje. Nemá na ně nárok. Pro SPS jsou důležité parametry které se zapisují do TP lodě, dále bezpečnostní prvky, které jsou povinné. Dá se to ale obejít registrací v Holandsku. Nebazírují na ptákovinách a registraci mají lacinější.
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 112
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Re: Hausbot

Příspěvekod Nemo » sob srp 29, 2020 12:39 am

Dědek2 píše:
bvp1 píše:Ahoj, zdravím všechny vespolek. Mám tento dotaz. V knize Motorové člny (Kovačík-Pernický) je návod na hausbot 5,8 x 2,3. Hausbot má dva plováky,konstrukce plováků je z dřevěných nosníků cca 4 x 4 cm, které vytvářejí rámovou konstrukci plováku potaženou překližkou. Zajímá mě, jestli byste doporučili nahradit tyto dřevěné trámky překližkovými žebry a pokud ano, jak silnou překližkou? Překližková žebra by nebyla plná, ale měla uprostřed vyřezaný kruh. Při použití překližkových žeber namísto konstrukce z dřevěných nosníků vidím výhodu např. v tom, že bude méně spojů, provedení se zjednoduší a také předpokládám zvýšení pevnosti a snížení hmotnosti při použití překližky. Nebo se mýlím? Děkuji vám za vaše názory.


Podle mého názoru je konstrukce z hranolů méně pracná, než vyřezání žeber a možná i váhově přátelštější. Muselo vy se to spočítat podle váhy materiálu. Ať se dílo podaří.


Vím o jaký hausbot se jedná. Osobně bych do toho nešel. Na obytnou loď s vysokou nástavbou je příliš malý a tedy nestabilní. Navíc plováky nebudou mít velký výtlak s porovnáním hmotnosti samotného hausbotu + jeho vybavení a posádky s bagáží bude mít značný ponor a pohybem posádky po palubě i špatnou podélnou i příčnou stabilitu. Nevím, zda tvůrci tohoto návrhu takovou loď fyzicky postavili, či zda je to jen nakresleno od stolu.
Při projektování obytného hausbotu musíme počítat především s jeho stabilitou. Představte si, že právě vaříte vodu na čaj, kávu nebo polévku a někdo z posádky přejde po lodi, nebo, nedej bože projede kolem rychlý člun nebo parník a způsobí vlnobití, které malý hausbot rozhoupe.
Pravidlo 1. Šířka trupu na vodorysce musí být větší, než výška plavidla. Nástavba musí být co nejlehčí, při zachování potřebné konstrukční pevnosti, těžiště co nejníže. Během plavby se nesmí hausbot zanořovat přídí do vody, ani se nesmí příď příliš vynořovat oproti stabilní vodorovné poloze. Podlaha obytných prostor a zejména deska kuchyňské linky s vařičem by měla být pokud možno za všech běžných okolností v rovnováze. Proto je důležité při projektování vnitřního zařízení odhadnout i hmotnost použitých materiálů a podle toho upravit vnitřní rozmístění nábytku, lůžek a umístění celé nástavby mezi přídí a zádí tak, aby loď byla vyvážená. Před lety jsem si s tím dal trochu práce a vypočítal jsem si, že uvedený hausbot bych určitě nestavěl. Při projektování vlastního hausbotu musíte nejprve vycházet z minimální výšky trupu s nástavbou. I když projektant může měřit 170 cm, musí počítat s tím, že jeho loď časem navštíví osoba o 15cm vyšší a má houpavou chůzi, při níž se vyhoupne o dalších několik cm. Navíc střecha musí mít vyklenutí, aby za deště z ní odtékala voda. Světlost kajuty by tedy měla být alespoň 200 cm. Od paluby ke kýlu počítejte opět s rezervou, aby případné vlny od okolních člunů nešplouchaly do obytné části. Tedy alespoň 70 cm. Do podpalubí se musí vejít zásobník pitné vody, jímka na odpadní vodu a fekálie, palivová nádrž a bůh ví co ještě. Krom toho zde musí být prostor pro bezpečnostní komory takového objemu a rozložení, aby udržely loď na hladině za všech okolností. Takže minimální celková výška od kýlu ke střeše nástavby je v tomto případě 270 cm. Šířka takového člunu musí být větší, tedy alespoň 300 cm. Protože na hausbotu smíte přepravovat max. 12 osob, je podle normy 12x75kg = 900 kg, pro tento hausbot nereálné. Už při 4 osobách (300 kg) shromážděných současně na levoboku či pravoboku, loď dostane nepříjemný boční náklon. Během plavby by se museli členové posádky rozmístit tak, aby vyvažovali podélný náklon tohoto plavidla. Nemohou všichni sedět na přídi a vychutnávat si plavbu. Příď by se příliš zanořovala.
Když hausbot, pak alespoň 12 m x 4 m, výška 3 m s terasou na střeše. Čím delší a hlavně širší, tím lepší. Ideál 18 m x 5 m x 3 m. V takovém se dá už i bydlet a propluje všemi zdymadly na Vltavě.
U plovákových katamaránů je lepší směrová stabilita při plavbě, ale zase méně místa. U Jednotrupých s plochým dnem výrazně vyšší výtlak, spousta místa pro bezpečnostní komory a další věci, lepší příčná stabilita a především menší ponor. Tyto trupy považuji za mnohem praktičtější.
Nechci se vydávat za chytráka. Žádný hausbot jsem z finančních a prostorových důvodů nepostavil. Mnoho let jsem se tomu teoreticky věnoval. Nastudoval jsem mnoho zahraničních i tuzemských materiálů a vyprojektoval několik typů a velikostí hausbotů. U všech jsem provedl podrobné výpočty za použití váhových tabulek materiálů. Výpočty výtlaků bezpečnostních komor, ideální konstrukční i max. rychlosti, boční náklon při max. zatížení přepravovanými osobami u jednoho zábradlí a jeho vliv na změnu ponoru, a mnoho dalšího. Žebra jsem volil z příhradové konstrukce, v první třetině výšky od kýlu vypěněné a uzavřené podlahou. Myslel jsem též na nebezpečí spalin od hořáků propan-butanu a odvětrávání mimo kajutu a s tím související výškové umístění lůžek nad úroveň paluby (manželka mého dnes již nežijícího kamaráda se během spánku v noci v kokpitu pod úrovní paluby nadýchala a zemřela).
Je toho hodně, co musíte respektovat, aby jste postavili dobrý a bezpečný hausbot. Ale 5,8 x 2.3 m mezi ně určitě nepatří. V tomto rozměru můžete uvažovat nanejvýš o kajutovém pentu.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7366
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 135
Bydliště: Bratislava

Re: Hausbot

Příspěvekod Denis » čtv zář 03, 2020 10:26 pm

Po dlhých rokoch ťa tu opeť vítam :) . Na české rieky bohate stačí, teda ak tam nechceš bývať, tento projekt : https://boatbuildercentral.com/product/ ... lans-gt23/. Dno kajuty môže byť pod hladinou, nie? Teda celková výška istotne menej ako 270 cm

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů