Stavba plachetnice Pantanal 25

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Pantanal
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: stř črc 29, 2009 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Stavba plachetnice Pantanal 25

Příspěvekod Pantanal » pon kvě 18, 2015 3:40 pm

Ahoooj všem,
zdravím jachtaře, námořníky a stavitele. Rád bych zde popsal stavbu plachetnice Pantanal 25. Na foru jsem čerpal informace, ale zatím nebyl čas naopak něco vložit. Až teď.

Tady je video dokumentující stavbu:

Teď už následují příjemnější práce a mám cíl v září dát loď na vodu. Vyšíval jsme na tom dva roky pak jsem si dal dva roky voraz a teď to dotahuju. Aktuálně se chystám dělat nádrže na vodu, odpadní nádrž, rozvody vody, elektriky, finální nátěr, teakovou palubu do kokpitu, ...

Pantanal 25 je cruiser-racer, možná spíš racer-cruiser, protože by to měla být hodně rychlá loď díky profilu dna a i ostatním křivkám, nízké váze a velké ploše plachet. Zároveň díky drop-keelu dostatečně stabilní loď. Mám variantu se 400 kg olova v bombě. Konstruktérem je Luis Gouveia z B and G yachtdesign. To je brazilská projekční kancelář. S Konsruktérm mám dobrou zkušenost, mohu doporučit, plány na PA25 mě stály cca. 6 tisíc a jsou natolik podrobné, že amatér podle nich zvládne loď postavit. Součástí je building manual, je jednoduchý, ale vlastně dostatečný. Když má člověk dotaz, není problém se zeptat. Plány i manuál jsou k mání i v angličtině. Součástí ceny jsou cad soubory pro kopito trupu a paluby. Odkaz na plány: http://www.yachtdesign.com.br/ingles/pr ... desc26.php

Udělal jsem několik úprav interiéru, předně, místo překážející tyče vynášející stěžeň jsem dal nerez rám z čtvercového jeklu, který nese také dveře do přední kajuty, která je zvetšená. Stůl je pak naistalován na keel trunk, který v originálním návrhu jen překáží. Neplánuji žádnou podlahu, jen koberec, aby se stojná výška využila maximálně. Další úprava: nebudu mít jedno cetnrální kormidlo, ale dvě kormidla jako např. Elan 210. Chci mít motor uprostřed. Po průzkumu se mi jeví jako nejlepší varianta motoru Tohatsu sail pro 6HP, má propeler stejnej jako Tohastu 8 a 9.9, dobíjení, ultra dlouhou nohu, posílenou převodovku a váží rozumných 26 kg.

Voříšek byla výroba keelu. Zachrálila mne možnost nechat si ocelové díly vypálit na laseru v http://www.gurtler.cz/. Koncepci kýlu jsem také upravil z vertikálních na horizontální žebra, aby se to dalo jednodušeni svařit. Použil jsem ocelový plech na výrobu lodí (méně uhlíku), nepoužil jsem v plánech doporučovaný nerezový plech. Celý kýl je stejně několikrát přetmelen epoxidovým tmelem. Prozože mezi delrinovými pouzdry a kýlem má být jen 0.3 mm vůle, nechal jsem si na laseru vyrobit ocelovou šablonu, kterou jsem používall při tmelení. Roztavení olověných vodovodních trubek a odlití do betonové formy byla také velká legrace :-).

Jde o sendvičovou konstrukci, použil jsem airex, který se mi podařilo koupit levně v Polsku, bohužel polská firma www.timbacore.com už asi neexistuje. Nicméně kontakt je: Sebastian Bogacki, ul. Zegrzyńska 4, 05-119 Legionowo, Polska, tel: (+48 22) 774 43 99. Poslali mi předem vzorek, jde o zbytky ze Švýcarska ve formě pásků, který přesně šířkou odpovídaly mým potřebám. Ze zbytků pak poláci dělají zpětně zase desky (koumáci :-), ty jsem použil na palubu. http://www.cqcounter.com/site/timbacore.com.html

Použil jsem epoxidovou pryskyřici od Havla: LH 160 a tužidlo T136. Také tkaninu od Havla biaxial 600g/m2 +/- 45 stupňů. Na lepení pryskyřici CHS 324 a tužidlo P11.
Tmel také Havel Filler E1 - má být lehce přebrusitelný, to mi ani nepřišlo :-)

Barvy doporučuju holanské Amro. Jako základ jsem použil Amerlock 400 color, dvousložkový epoxidový s vysokým obsahem sušiny. Dělal jsem testy, konzultoval s technology (nejprve fintec.cz kteří ale zkrachovali, tak pak spectrum-franek.cz). Jde o stejný typ barvy jako Hempel primer light ale cena je výrazně nižší. Prodávají také dvousložkové polyuretany, které se chystám objednat. Ty mají název: Amershield.

No když to shrnu: z promo fotek B and G to vypadalo jednodušeji, ale stejně je to radost a teď už se to snad blíží.

Rád bych přidával další info a zkušenosti z toho jak stavba od začátku probíhala a bude probíhat dál. Snad se to někomu hodí.

Předem díky za náměty a komentáře.

Pantanal

.
Naposledy upravil(a) Pantanal dne úte kvě 19, 2015 8:00 am, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
hood
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 110
Registrován: ned úno 27, 2011 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: kladno

Příspěvekod hood » pon kvě 18, 2015 5:23 pm

velká chvála v dobrem závidim ty rozmery zdravim hood
Uživatelský avatar
MaM32
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 299
Registrován: stř črc 30, 2014 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Krnov

Příspěvekod MaM32 » pon kvě 18, 2015 7:16 pm

Klobouk nenosím,ale kvůli tobě ho dolů dám :-) ....a supr hudba u prezentace :good:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte kvě 19, 2015 7:09 am

Gratulujem :good:, z fotiek je vidieť to úžasné nasadenie , málokomu by tolerovali laminovať v obyváku a málokto by sa o to aj pokúsil :).
Používal si strhávaciu fóliu? Akú si dával skladbu skla, píšeš 600 g biaxial, v projekt má tuším niečo málo cez 1000 g skla na /mľ z jednej strany. Podarilo sa to dosiagnuť projektovanú váhu lode?
Uživatelský avatar
Pantanal
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: stř črc 29, 2009 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pantanal » úte kvě 19, 2015 7:53 am

Ahoj, díky za pochvalu.

Laminování v obýváku, tak děti s ženou odjeli na vánoční návštěvu ke kámošům, tak jsem využil vytápěnou místnost :-). Kytky trošku protestovaly :-). Už to tady na foru zaznělo několikrát, kdo má vlastní vytápěný prostory má velkou výhodu. Já jsem loď musel dvakrát stěhovat, kvůli spěchu před prvním stěhováním jsem nestačil dostatečně dotáhnout kvalitu povrchu před otočením trupu dnem dolů, což jsem následně doháněl broušením tak, že jsem ležel pod lodí, což nebylo příjemný. Jinak vytápěnou halu jsem dostatečně nahradil konstrukcí ze střešních latí, modrou folií, izolací do střechy a plynovým topidlem. Byl jsem schopen během půl hodiny mít vevnitř 30 stupňů a venku byl sníh. Takhle jsem dělal vnitřní laminaci trupu, tu jsem dělal sám, což znamenalo broušení navíc, aby další vrstva pořádně chytla. Vnější laminaci trupu jsme dělali ve třech, a položili jsme tři vrstvy během asi 17 hodin, dvakrát biaxiál 600g a mezi rohož 300g. Vnitřek, trup i paluba je jen biaxiál 2 x bez rohože. Paluba, vnější i vnitřní laminace ve dvou lidech roztaženo do několika dní. Tkanina se podél podélné osy překládá cca. 70 cm na každou stranu. Paluba podobně. Jednotlivý pruhy látky jsem překládal o cca. 20 cm.

Po konzultacích s konstruktérem, jsem pochopil, že váhy včetně tkanin jsou nadesignovaný jako úplně minilální, 500 g biax jsem nesehnal a on mi doporučoval ať tam dám určitě 600. Taky proto, že mám variantu s těším kýlem, resp. těžším olověným torpédem, místo 270 kg 400 kg. Podle výpočtů by měla prázdná loď vážit cca. 1200-1300 kg ale ještě jsem nenandaval kýl tak nemám ověřeno.

Nedělal jsem některý odlehčovací otvory v přepážkách, protože budu rád za rychlou loď pro rodinu se dvěma dětma, ale není primárně určená na regaty. A taky mi přišlo, že vyříznou díru do přepážky s tím, že pak jde do interiéru vlhkost a zápach od nádrže na benzín se kvůli 400 gramům nevyplatí. Počítám s přívěsem s celkovou hmotností 2 tuny, aby byla ještě trochu rezerva.
Naposledy upravil(a) Pantanal dne úte kvě 19, 2015 8:23 am, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Pantanal
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: stř črc 29, 2009 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pantanal » úte kvě 19, 2015 7:56 am

Strhávací folii jsem použil jen při vnější laminaci trupu, dali jsme ji na poslední vrstvu. Pak už jsme jí nepoužíval, stejně jsem to raději přebrušoval, nefungovalo to tak jak jsem si představoval, což asi taky bylo nedostatečnou praxí. V jiných případech jsme laminovali do mokra, nebo jsem počítal s tím, že to přebrousím. Takže mi jí dost zbylo. Byla také od Havla.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1138
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 118
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » úte kvě 19, 2015 8:21 am

Úžasná práce, cílevědomost, trpělivost a pečlivost :good:
Uživatelský avatar
Pantanal
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: stř črc 29, 2009 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pantanal » úte kvě 19, 2015 8:37 am

Díky!

Ještě vlastně podstatná změna vůči building manuálu byla v tom, že jsem po dokončení paluby, palubu nasadil a přilepil k trupu a teprve pak jsem začal dělat interiér. Včetně umísťování všech přepážek, který jsem dopředu už měl připravený. Klasický postup počítá s přilepením všech přepážek (a nebo dokonce i všech detailů interiéru) a pak teprve přiklopením trupu palubou. Zajímalo by mě jaké máte s tímto zkušenosti? Řekl bych, že při amatérský stavbě je hodně těžký jít tím klasickým způsobem, vyžaduje to velkou přesnost. Zároveň jsem se rozhodl změnit tvary interiéru a to včetně některých hlavních přepážek a tím už bylo jasné, že musím zvolit postup, který jsem zvolil. výhoda je, že pak se dá topit jen v lodi, nevýhoda je v omezeném prostoru, je to trochu speleologie :-). Inspiroval jsem se od kolegy Daniela z Argentiny, který také stavěl PA 25. Ale to je mimozemšťan, za stejnou dobu postavil už tři lodě, 1x 28 - Samoa stop a 2 x 25 - Pantanal a Pop, všechno od B and G.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte kvě 19, 2015 10:55 am

Ahoj Pantanale, v poslední době jsem v takovém fofru, že jsem si pauzu s Tvým videem náležitě vychutnal. Krásný časosběrný dokument, krásná práce a krásná loď. Kdo to zažil, tak z toho cítí i atmosféru (a někdy třeba i trochu toho zoufání).
Děkuji i za popsané technické postupy a tipy pro pěnový sendvič. Teoreticky se mi budou brzy hodit:-)
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 772
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » úte kvě 19, 2015 2:21 pm

Pěkná práce, obdivuhodná vytrvalost !
Neuvažoval jsi otisknout laminátovou formu trupu pro další zájemce o stavbu ?
Uživatelský avatar
Pantanal
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: stř črc 29, 2009 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pantanal » stř kvě 20, 2015 8:34 am

Ahoj Ficcusi, stavbu tvé Hartley 16 jsem také sledoval, skvělá inspirace!
S tou pěnou je to určitě jednodužší než s dřevěnými laťkami, zaroveň nemůže zplesnivět a díky váze 80kg/m3 loď plave i když je v ní díra.
Uživatelský avatar
Pantanal
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: stř črc 29, 2009 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pantanal » stř kvě 20, 2015 8:40 am

Ahoj Kanici, díky. O otisknutí jsem zatím neuvažoval, nemám s tím žádné zkušenosti, první Pantanal v Brazíllii otiskli trup i palubu a z fotek to vypadalo jako dost náročná akce, železná kostrukce vyztužující vzniklé kopito atd.

Budu asi prodávat celej set na výrobu způsobem, jakým jsem to dělal já. Tj. desky na kopito trupu a paluby, rám a stojky, na který se desky přidělávají, fromu na odlití olova, atd.
Uživatelský avatar
tkruska
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 548
Registrován: ned kvě 28, 2006 11:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Phobos 21 - Sole Mio

Příspěvekod tkruska » stř kvě 20, 2015 10:07 am

Fakt pekna prace!!! Mit na to cas, take bych se do toho pustil.
Druha lod by ti ted sla uz o dost rychleji :-)
Nejhorsi je proslapnout tu cesticku k vselijakym dodavatelum, pak jestli objednat jeden nebo dva kusy uz je brnkacka.

Jaka byla/je tuhost toho trupu? Jeste nez si to olaminoval zevnitr, tak si to nijak zvlast nepodkladal, aby to drzelo presne krivky?
Uživatelský avatar
Pantanal
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: stř črc 29, 2009 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pantanal » stř kvě 20, 2015 10:22 am

Jo druhá by šla určitě líp, myslím, že řádově líp. Neměl jsem žádný zkušenosti s laminováním.
Když se trup otočil stačilo dát nahoru dvojitě drát ze strany na stranu zhruba tak po metru a půl, drát bylo možný zrádlovat a tím si ladit vzdálenost boků podle potřeby.
Uživatelský avatar
pireus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: sob zář 15, 2012 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod pireus » stř kvě 20, 2015 2:21 pm

Pekna prace !
Rad bych se Te zeptal, ze kde to budes registrovat, popripade jestli si neuvazoval s vakuovanim nebo infuzi ?
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 772
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » stř kvě 20, 2015 2:29 pm

Brazilci asi dělali formu na větší sérii. Viděl jsem formu na Gigu ze 70. let ze které se otisklo
ca 30 trupů. Byly tam akorát dřevěné podpěry, aby to celé stálo při spojování obou půlek.

Spíše jestli by byl v dnešní době zájem o výlisek trupu. :hmm:
Uživatelský avatar
Pantanal
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: stř črc 29, 2009 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pantanal » stř kvě 20, 2015 3:44 pm

To Pireus, ahoj, chvilku jsem o vakuovaní uvažoval, ale po prvních testech s laminováním epoxidem, jsem došel k tomu, že když si s tím vyhraješ, kvalita se může blížit postupu s vakuováním, i když nějaký mikrobublinky tam asi budou ale ne nic co vidíš okem. Podle mě se to pro amatérskou stavbu jedné lodě nevyplatí. Je to technologicky náročný a drahý. Důležitý je, že s tvrdidlem T136 lze s pryskyřicí LH 160 pracovat po dobu téměř hodiny, záleží na teplotě. Takže je dost času na to udělat to válečkem ručo pořádně. Při použití polyesteru by byla situace výrazně jiná, tam jde o vteřiny. Sám konstruktér navrhoval vakuování použít jen na přepážky, které si člově dá jednoduše na stůl je k tomu dobrej přístup atd.
Uživatelský avatar
Pantanal
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: stř črc 29, 2009 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pantanal » stř kvě 20, 2015 3:47 pm

To Kanic: a znáš ten postup jak se to odlití dělá nebo nemáš nějakej link. Musel bych se rychle rozhoupat, až vyříznu okna tak už to nepůjde :-) Zajímalo by mě, z čeho se to odlívaný kopyto může udělat, jak se odseparuje loď, aby to z toho zklouzlo atd.
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 413
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 29
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » stř kvě 20, 2015 5:29 pm

Nó, to je moc hezká práce a sympatická loď. Ještě celkem lehce transportovatelná a už rozumně velká pro rodinu. Přeju spoustu hezkých chvil, strávených na různých vodách po celé evropě. A že jich je :)

Jinak na to zaformování bych se asi vyflákl. Musel bys mít jistotu, že prodáš alespoň x kusů skořepin. Je to dost práce a peněz. V podstatě použiješ svoji loď jako kopyto, pořádně naseparuješ a olaminuješ. Samozřejmě zvlášť palubu a zvlášť trup. A musíš to ještě vyztužit nějakým rámem.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 772
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » stř kvě 20, 2015 8:55 pm

Určitě separátor. Dělali jsme kdysi s otcem kopyta a formy na 4,5 m kajutovku. Olaminovali a odloupli. Informace nebyly, ale na amatérské úrovni to fungovalo.
Forma na Gigy byla laminovaná polyesterem ve větší tloušťce, než hotový trup. Měli v ní několik otvorů pro tlakový vzduch, kdyby byl problém s vyloupnutím.
My je ale na tu naši Gigu nepoužili.
Uživatelský avatar
Pantanal
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: stř črc 29, 2009 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pantanal » čtv kvě 21, 2015 10:33 am

Ok, z polyesteru by to bylo lejnější. Jak ale funguje ta separace, něčím se to namaže? Čím přesně. Možná na to maj něco v Havel Composities ne?
Uživatelský avatar
Pantanal
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: stř črc 29, 2009 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pantanal » čtv kvě 21, 2015 10:39 am

To Pik, jo jo taky jsem dlouho hledal vhodný typ lodě, původně jsem chtěl stavět něco většího, ale nakonec i kvůli nákladům zvítězil Pantanal 25, už cena plánů byla v případě např. Holanska řádově jinde. Ještě jsem uvažoval o VDS, ty jsou taky dostupný, ale nedělaj drop keel u takhle malejch lodí. Snažím se maximálně využít vnitřní prostor, žádný obklady stropu ani podlahy. Přední kajutu jsem zvětši a je adekvátní téměř 9 metrové lodi. Doufám, že dva dospělí a dvě děti se na loď v klidu vejdeme i na delší dobu. Lákají mě i jezera po Evropě a pak samozřejmě Jadran a Balt. Výhoda je, že to utáhne rozumný auto. Koupil jsem po důkaldném zkoumání trhu za tím účelem ojetej Mitsubishi Outlander II 2.0D a myslím, že to bude tahat v klidu.
Uživatelský avatar
rxd
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 81
Registrován: úte srp 20, 2013 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod rxd » čtv kvě 21, 2015 1:56 pm

Pantanal píše:Ok, z polyesteru by to bylo lejnější. Jak ale funguje ta separace, něčím se to namaže? Čím přesně. Možná na to maj něco v Havel Composities ne?


Havel ma PVA separator, pouzivam ho na formovani a je spolehlivej. Vytvori na kopitu tenkou blanku co de pozdeji omyt vodou.

Na druhou stranu nejak postradam smysl to delat zde, pokud teda nechces vyrobit 10-20 dalsich trupu. Predpokladam ze konstrukcni sablony si nerozrezal. A naskladat to na ne znova a olaminovat je skoro stejna prace jako to vylaminovat do formy. Ano je tam trochu vic brouseni, ale s patricnou zkusenosti i to se da celkem lehce obejit. Napriklad se to da vyresit posledni vrstvou tenke jemne tkaniny (treba 60-80g), ktera slouzi pouze jako uhlazovak. Po olaminovani kdyz to jeste neni uplne vyzrale hodit dalsi nater krizem nez jak to bylo delane predtim. Tak se docili celkem dobreho povrchu, ktery pak lze jemne dobrousit a vykytovat. Pokud by si ale delal dalsich 10 trupu tak uz se samozrejme vyplati udelat kopito a vylestit ho.
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 413
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 29
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » čtv kvě 21, 2015 2:43 pm

Já myslím, že se vejdete. Naše výpravy s o něco menší lodí trvaly 3-4 týdny a byly bez problémů. Je pravda, že noci trávíme až na vyjímky v maríně, protože prádelnu, koupelnu a dokonce ani toaletu se mě do té mé lodi nepodařilo vecpat :)

K těm separátorům, já mám zkušenost s těma na bázi vosku. Zkoušel sem Bluevax od Havla, délá slušnej povrch, ale občas se kopytu složitějších tvarů z formy moc nechtělo. Když sem použil obyčejnou leštěnku na podlahu (takový to bílý voskový mlíko), tak to bylo bez problémů. Pokud bys do toho náhodou šel, tak bych ti doporučil zajet někam kde lodě laminují do formy na špionážní návštěvu. Je to prostě alchymie a určitě si to prvně na něčem vyzkoušej.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1591
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 58
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » čtv kvě 21, 2015 4:41 pm

Nezapomeňte na autorský práva konstruktéra..... Nejsme v číně, aby tu prošlo prachsprostý kopírování.

P.S. Opravdu pěkná práce!! Jakou tloušťku airexu jsi dával? Jak je to pevný? Nikdy jsem to v ruce neměl. Ty pásy airexu se nějak lepily k sobě?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů