Stále častěji se na fóru objevují otázky ohledně leštění povrchu lodě. Po událostech v posledních dnech na tomto fóru jsem se proto rozhodl jako „omluvu“některým členům, podělit o zkušenosti a technologické postupy při leštění různých typů povrchů lodě. Budu se snažit k jednotlivým bodům vyjadřovat věcně, technicky a především jasně. Samozřejmě bude super pokud další z Vás se podělí o své zkušenosti při leštění.
Informačně:
Budu sem také přidávat fotografie nebo video tutoriály k leštění. Video tutoriály si dovolím dát ty, které mám přímo od výrobce materiálu na povrchové úpravy a které vím, že fungují a jsou správné. Fotografie, které zde budu publikovat jsou buď moje nebo mých přátel, kteří leštili s výrobky mnou doporučené.
Reklamu zde nebudu nijak prosazovat, pouze když dovolíte, aby byl přehled mezi jednotlivými pastami/leštidly, použiji jejich označení. Bude to tak přehlednější...
Obecná část:
Než začneme kupovat leštící pasty a roztoky, měli by jsme nejprve vyřešit co budeme leštit, jak to budeme leštit, co od toho budeme očekávat a kolik do toho chceme investovat. Začneme tedy postupně.
Povrch pro leštění
Dnes můžeme leštit téměř vše. Já se zaměřím především na gelcoaty a polyuretanové povrchy.
Gelcoaty
Dnes se vyrábí především 3 druhy gelcoatů. Epoxid, vinylester a polyester.
Epoxidové gelcoaty potkáme především jako vrchní vrstvy forem. Jsou to vysoce pevné gelcoaty, které odolají i velmi neošemetným sejmutí hotových výrobků. Zároveň díky své vysoké pevnosti vydrží sejmutí hotových produktů v desítkách až stovkách kusů. Vše ovšem samozřejmě záleží také na jejich navrhnutí a výrobě.
Na lodích se setkáme v 99% procentech s polyesterovými gelcoaty. Je to dáno jejich nízkou cenou a rychlostí vytvrzování a tedy i rychlostí samotné výroby. Bohužel tyto gelcoaty už nejsou tak kvalitní a trpí mnoha problémy. Jak to tak bývá u veškerých výrobků, i kvalita gelcoatu lodě před 15 lety byla někde jinde než je ta kvalita dnešní. Výrobci se stále snaží hledat jiná řešení jak ušetřit na výrobě lodě a tedy i dnes se snaží udělat tuto vrstvu tak tenkou jak to jen jde.
Tedy je potřeba si určit v jakém stavu gelcoat je. Pokud je gelcoat již matný, jsou na něm viditelné škrábance, drobné prasklinky/vlásenky a snadno se na něm drží nečistota (špatně se umývá), bude celý proces renovace složitější.
Pokud náš gelcoat pouze lehce zmatnil, respektive jeho lesk není takový jako byl při opuštění továrny, neznamená to nutně rozsáhlou rekonstrukci.
A pak je tu nakonec varianta, že na lodinemáme vůbec gelcoat, ale TopCoat, tedy lodní polyuretanovou barvu. Pro ni samozřejmě platí také jinačí pravidla leštění.
Čím budu leštit?
Podle rozsahu leštění budeme volit leštící zařízení. Jak mi kdysi někdo řekl, můžeme mít buď pohon strojní nebo na lidské sádlo... tedy ručně. Ač to zní bláznivě, pokud chceme pouze vytáhnout zpátky lehce ztracený lesk trupu, nemusíme nutně používat pasty s vysokým abraziva. Může nám stačit pouze vodný roztok leštidla a vše obstaráme pouze leštícím hadříkem nebo houbou.
Ale ve většině případů se všichni úchýlíme ke strojní variantě. Já osobně nikdy nezkoušel leštit rotační bruskou a vlastně ani nechci po tom co jsem od jiných slyšel. Osobně používám od Festoolu Rotex. Jedná se o rotačně excentrickou brusku/leštičku. Nabízí velmi kvalitní kobinaci pro polo profesionální broušení/leštění.
Nástavce na leštění:
Zde dost záleží natvaru povrchu pro leštění a také toho, kolik chceme při leštění ubrat z povrchu materiálu. V zásadě se setkáme buď s pěnovými kotouči nebo s koutouči/nástavci z vláken (většinou přírodní vlna – ovčí).
Pěnové kotouče – všechny kotouče se dělají v běžných průměrech 125 a 150 mm. Kotouče ještě navíc se liší svojí hustotou, tedy tvrdostí. V základu máme 3 tvrdosti. Měkký, střední a tvrdý. Tvrdé uvítáme na rovné povrchy, kde se přítlak na nástavec rozloží v ploše, střední a měkký použijeme na lehce a velmi zaoblené tvary. Měkký nástavec tak obejme zaoblení trupu a neleští tak „naplacato“.
Nástavce z vlny oceníme právě pro dokončovací leštění. Opět se dělají s hustším a řidším obsahem vláken a jjich délkou. Je jich na trhu opět plno. Dělají se jak ploché na suchý zip, tak také s okrajem, což oceníte především v rohových stycích,kdy se leští jak leštěná plocha, tak roh a přilehlá stěna. Podle dílu, který leštíme můžeme také koupit nástavce na vrtačky (kulové leštící hlavy). Ty já třeba osobně používám při přelešťování formy na nárazníky Tudora (U profil), ale dají se také použít v místech, kam se s celou leštičkou nedostaneme.
Kromě nástavců je ještě potřeba mít na leštičce unašeče.Tyto talíře pro nástavce se vyrábí také v různých tvrdostech podle toho, jaký tvar leštěný produkt má.
A teď tedy leštící pasty.
Já osobně mám zkušenosti s leštidy Brayt Marine, řada S. Jedná se o 4 leštící prostředky o různých vlastnostech a obsazích abrazivních složek. Základními kameny jsou:
Brayt S0 Marine – leštící pasta s vysokým obsahem abraziva. Má charakter brusné pasty.
Brayt S1 Marine – leštící pasta s menším obsahem abraziva, obohacená o další ochrané filtry.
Dále můžeme použít přídavné leštící pasty a roztoky pro zvýšení lesku nebo jejich ochrany
Postupně podle typu leštění je budu zmiňovat.
A tedy nyní jednotliv řešení pro leštění:
Mám starý zašlý gelcoat, je matný, drží se na něm špína, jsou viditelné rýhy:
1) Nejprve se snažím očistit co to jen jde povrch.
2) Celý povrch gelcoatu namočím (postříkám vodou z hadice). Voda v tomto případě má charakter „ředídla“ a „tlumiče“ brusné pasty. Zároveň nám pomáhá lépe distribuovat pastu z kotouče leštičky
3) Pro leštění použijeme vlněný nástavec
4) Pasta S0 má vysok obsah brusiva. Distribuje se v kbelíku. Špachtlí si nandám trochu pasty na kotouč,který již mám zapojený na leštičce. Kdyby jsme dali velké nožství, pasta by se nerozprostřela rovnoměrně po nástavci a začala by škrábat gelcoat
5) Zapneme leštičku na nejnižší otáčky a lehce přiložíme k povrchu. Následně pastu roztíráme pod nízkými otáčkami po vymezené oblasti gelcoatu
6) Zvýšíme otáčky a sledujeme jak leštění probíhá. Podle potřeby znova opláchneme/pokropíme povrch, abychom „zředili“ brusivo.
Je nutné upozornit, že brusná pasta S0 v tomto případě nemá za cíl nám vyleštit gelcoat. Jejím cílem je lehce zbrousit a zarovnat nedokonalosti vzniklé na povrchu v průběhu let. Zároveň pastou zatahujeme drobné prasklinky/vlásenky.
7) Dalším krokem je aplikace pasty s nižším obsahem abraziva. K tomuto účelu slouží například pasta S1. Touto pastou nejen, že docílíme zpět lesklého povrchu, ale uzavřeme případné mikropóry a naneseme ochrané UV filtry, které nám chrání gelcoat před ztrátou pigmentu.
8 ) Povrch opět pokropíme vodou podle potřeby. Protřepeme lahev s leštící pastou a naneseme rovnoměrně trochu pasty na kotouč
9) Leštičku můžeme, ale nemusíme zapínat na nejnižší otáčky a opět rozprostřít pastu po povrchu gelcoatu
10) Zapínám otáčky leštičky a postupně zvyšuji podle potřeby. Kontrolujeme jak leštění jde
11) Po vyleštění povrch očistíme. Zbytky leštící pasty setřeme jedním směrem! Rozhodně se je nesnažím „rošmrdlat“.
12) Úklid – pastu na leštičce necháme zaschnout. Až když zaschne, vezmeme si špachtli, pustíme leštičku na vysoké otáčky a špachtlí „obrousíme“. Nástavec pak propereme a necháme vysušit.
Podle potřeby můžeme volit další stupně leštících past a roztoků. Jejich hlavní role je pak získání vyššího lesku a nebo ochrany. Ale ty jsou spíše pro leštící maniaky, kteří chtějí mít zrcadlový nebo diamantový efekt.
Leštění gelcoatu v dobrém stavu:
Velká část majitelů bude ovšem řešit, jak pouze navrátit lehce zašlý efekt továrního lesku. K tomu není zapotřebí brusné/leštící pasty jako je například S0. Stačí standardně pasta s nižším obsahem. Základním kamenem je tak například pasta S1, kterou může doplnit buď pasta S2 s přídavnými ochranými filtry nebo S3 a S4, což jsou spíše vodné roztoky, které dodávají diamantový/zrcadlový efekt povrchu. Leštění je v tomto případě velmi podobné variantě druhého stupně procesu leštění starého gelcoatu:
1) Povrch pokropíme vodou podle potřeby. Protřepeme lahev s leštící pastou a naneseme rovnoměrně trochu pasty na kotouč
2) Leštičku můžeme, ale nemusíme zapínat na nejnižší otáčky a opět rozprostřít pastu po povrchu gelcoatu
3) Zapínám otáčky leštičky a postupně zvyšuji podle potřeby. Kontrolujeme jak leštění jde
4) Po vyleštění povrch očistíme. Zbytky leštící pasty setřeme jedním směrem! Rozhodně se je nesnažím „rošmrdlat“.
5) V případě zájmu o diamantový/zrcadlový efekt aplikuji pastu S2, S3 nebo S4. Celý proces opakuji stejným způsobem jako při leštění pastou S1
Zde je nutné říct, že pasta S1 má výrazně nižší obsah abraziva než S0! Tedy již při tomto kroku leštění dosahujeme automaticky lesklého povrchu. Tomuto procesu také můžee říkat jednokrokový leštící systém
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=lfktSvJSCos
Mám povrch z polyuretanové lodní barvy:
Pokud jsme si stavěli loď sami nebo jsme ji koupili od někoho, kdo ji stavěl,je pravděpodobné, že povrch je tvořen lodním polyuretanem – TopCoatem. Ten bývá ve většině případech nanesen ve dvou vrstvách. Pro rozleštění takového povrchu použijeme pouze pasty s nižším obsahem abraziva. Nabízí se nám například varianta S1 nebo S3. Proces je stejný jako u předešlé varianty,pouze si dáváme více pozor během leštění na povrch, abychom neubrali velké množství TopCoatu.
1) Toto leštění lze provádět také vícekrokově. Nejprve použijeme pastu na nalhčený povrch a pod nejnižšími otáčkami leštíme.
2) DŮLEŽITÉ: Při leštění jedu leštičkou jakoby hada... začnu například v levém dolním kraji a jedu do prava, poté o jeden dílec nahoru a zpět.... prostě jakoby hra had na starých Nokiích.
3) Následně převléknu nástavce z hrubšího/hustšího nástavce na měkký a dolešťuji s S3 vodným roztokem pro získání diamantového efektu.
Ještě jednou opakuji, u TopCoatů je velmi důležité vše dělat při nižších otáčkách a opatrně. Vysokou rychlostí v tomto případě ničeho nedocílíme.
Leštění antifoulingu
To je ještě takový menší bonus. K tomu totiž nepotřebujete nic jiného než karosářský leštící/brusný papír o zrnitosti 2000. Pokud máme tvrdý antifouling na trupu v dostatečně silné vrstvě, můžeme si s 2000 zbrousit antifouling nahladko. Je to především praktika, se kterou se setkáme u záodních lodí v offshore racingu. Ale tak proč si to na naše vody také neudělat...

Letění čirých nátěrů - čirých polyuretanů - texturadřeva
Dalším oblastí leštění jsou díly (například kormidlo nebo pína) vyrobéné ze dřeva, které jsou potaženy čirým epoxidovým nebo polyuretanovým lakem. Zde samozřejmě není doporučeno používat pasty s velkým obsahem brusiva. Osobně proto doporučuji spíše podle potřeby použít vodné roztorky jako je například S3 nebo S4 s obsahem vosku. Dodají lesk a hloubku dřevu. Určitě doporučuji aplikovat ručně hadříkem!
Na zde uveřejněných videích můžete vidět jak takový proces s jednotlivými pastami, které jsem zde zmínil probíhá. Je tam také rovnou vidět výsledek.
Na fotkách máte například variantu s S1 gelcoatu před a po leštění nebo například aplikace pouze vodného roztoku a to dokonce ručně

Kdyby někdo chtěl, od příštího víkendu budu už zase jezdit na Slapy připravoat Tyvado a snad začneme již trénovat. Loď doufám stihneme příští týden vyleštit a připravit si na sezónu.
Když si na něco vzpomenu, nebo by jste se chtěli zeptat, pište do komentářů, když budu moc, odpovím.
Pokud mohu doporučit, koukněte do starších vydání magazínu MyBoat. Některé články tam byly zaměřeny na renovace povrchu lodí.
P.S. Když bude zájem, mohu připravit i nějaký tutorial na tmelení a broušení.. s doporučením nářadí apod.
RACEK říkal, že know how má být v chemickém složení produktu a má pravdu, ale podle mě know how je i v jednotlivých vychytávkách při jejich používání... to, že to nanesu si přečtu na etiketě... ale to jak to nanést, aby mi to ušetřilo čas, peníze a síly.. to už nikdo nikde nepíše

Apliakce past na starší gelcoat:
https://www.youtube.com/watch?v=4OJYoCIkV6Y
Příklad leštěného TopCoatu. TopCoat byl nově lakovaný - dělala nám ho profesionální lakovna. I tak ale TopCoat jsme si přeleštili. Leštěním se tak můžou zathnout nedokonalosti po lakování (přesto, že se lakovalo v boxu)


Sice né moc lodní projekt, ale ukázka, jak kombinací různých nástavců lze leštit i takové tvary. Horny jsou ze sklolaminátu, přelakovány polyuretanem. Doleštěny S1 a S3

Ručně přeleštěný, opečovávaný gelcoat - pouze vodným rozotek

Detail jak to vypadá před a po

Doufám, že jsem něco objasnil

Viktor