Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod RACEK » stř úno 15, 2017 9:39 pm

Tanker byl dlouhý 265 metrů vážil 124 000 tun a ponor měl 14 metrů. Jel do Solentu vypouštět náklad. V době srážky mu záď popotahoval nějaký remorkér.
Plachetnice závodila v regatě během Cowes Week. Ten člověk, co na něho spadnul stěžeň měl rozbitou hlavu, kterou mu v nemocnici sešili.

Nehoda se stala v "exclusion zone", kde ostatní lodě nesměly být 1000m před tím tankerem a 100m bokem. Takže ta plachetnice tam neměla co dělat.

Na obranu toho skipera z plachetnice bych dodal, že tanker před srážkou houkal 2x, tedy že zatočí doprava. Také tam byl docela proud.


Skiper té plachetnice byl odsouzen. Dostal pokutu 2.000,- a náklady na řízení soudu 100.000,-??? Liber.
Tedy pokutu asi 60.000,- Kč a náklady na řízení soudu 3.000.000,- Kč,- :shock:

To by mě manželka nepochválila, kdybych se z víkendové regaty vrátil s rozflákanou lodí a složenkou na trojku. :D :D

https://www.theguardian.com/uk-news/201 ... -collision

Podívejte se na to. Mě zajímá, jestli fakt musel uhradit náklady za soud? :?
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3534
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod lynx » stř úno 15, 2017 9:47 pm

Omen píše:Jak tě to mohlo vůbec napadnout :roll:

Tak to mě zmátlo pořadí příspěvků. :-)
Uživatelský avatar
Danar
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 295
Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Plzeň

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod Danar » čtv úno 16, 2017 10:57 am

RACEK píše:Na obranu toho skipera z plachetnice bych dodal, že tanker před srážkou houkal 2x, tedy že zatočí doprava. Také tam byl docela proud.

Nehoukal 2x, ale 3x (video tím ale začíná, tak těžko říct, jestli něco ještě předcházelo). Obrat doprava je dlouhý a krátký zvuk. Pokud to byly 3 krátké zvuky, znamená to zpětný chod. Že by se ten obr snažil na poslední chvíli alespoň malinko přibrzdit? Zdá se mi, že se v průběhu videa jeho rychlost trochu snižuje, ale může to být klam.

stani119: Nezdá se mi to jako MOB. Něco tmavého opravdu šlo do vody, ale bylo to malé, myslím tak velikosti kbelíku a jakoby to tam hodili/spustili. Ale co a proč mě nenapadá :(

EDIT: V článku opravdu čtu o zvukovém signálu obratu doprava, tak jsem z toho blázen... :o
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod RACEK » čtv úno 16, 2017 11:27 am

Prosím vysvětlit toto:

Wilson was fined £2,000 for the offence of failing to keep a proper lookout and £500 for each of the two offences of impeding the passage of a vessel, and ordered to pay a £15 surcharge. The maximum penalty was £5,000 on each charge. He was ordered to pay the full costs of the prosecution, which totalled £100,056.68.


Kdo ho soudil?

Je možné, že by soud stál 100.000,-Liber?

Chápu to správně, že kromě pokuty musí zaplatit i ten soud?

Díky za odpovědi
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Znojmo

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod ferdas » čtv úno 16, 2017 11:35 am

Racek: zahoukat 2x má být: zatáčím doprava? :crazy:
Něverím..
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod JaOCZ » čtv úno 16, 2017 11:52 am

RACEK píše:Prosím vysvětlit toto:

Wilson was fined £2,000 for the offence of failing to keep a proper lookout and £500 for each of the two offences of impeding the passage of a vessel, and ordered to pay a £15 surcharge. The maximum penalty was £5,000 on each charge. He was ordered to pay the full costs of the prosecution, which totalled £100,056.68.


Kdo ho soudil?

Je možné, že by soud stál 100.000,-Liber?

Chápu to správně, že kromě pokuty musí zaplatit i ten soud?

Díky za odpovědi


Anglické právo znám jen z doslechu, ale co vím, tak je drahé :)

Při takovéto nehodě si umím představit náklady spočívající na znalecké posudky, zprávu Maritime and Coastguard Agency, náklady na advokáta (sazba 500 GBP / hodina není nereálná).... takže těch 100.000 GBP možná že jo. Ale jak píšu, fakt mluvím o něčem, čemu nerozumím.

H.
Uživatelský avatar
pavelmicek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 175
Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
Reputace: 18
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod pavelmicek » čtv úno 16, 2017 12:28 pm

Dovolím si lehce odbočit na české přehrady a vztah malé plachetnice a parníku veřejné lodní dopravy. Je to tak, že se jedná o nemalé plavidlo a tudíž má před plachetnici přednost? To že má plachetnice horší manévrovací schopnosti, respektive menší rychlost je nepodstatné? Jak pak vypadá situace, když se v bezvětří zastavím v ose jízdy parníku.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod david » čtv úno 16, 2017 12:34 pm

ferdas píše:Racek: zahoukat 2x má být: zatáčím doprava? :crazy:
Něverím..



taky sem si říkal... :lol:

a tady to vzniklo: Wilson told the court that the tanker sounded its horn to indicate it was to turn to starboard. Jenže točit na Pravobok je zatáčet vlevo.

edit: no to sem vůl! :crazy: malou omluvou je snad to, že sem bolševickým školstvím předělanej levák na praváka a mám s tím trvale problém.

dtto přednost z prava - musel sem si vsugerovat, že přednost maj ti blížící se od spolujezdce.
:good:
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

zvukové signály

Příspěvekod Jarda885 » čtv úno 16, 2017 12:43 pm

Zde je to OFF TOPIC, ale je to důležité pro bezpečnost plavby.

RACEK píše:T.......bych dodal, že tanker před srážkou houkal 2x, tedy že zatočí doprava. ..... :?


Pravidlo 34 COLREGu:
dva krátké tóny znamenají - "měním svůj kurs vlevo"

Danar píše:....... Obrat doprava je dlouhý a krátký zvuk. .......


Takový zvukový signál se mi teď nepodařilo v COLREGu najít.
Skupiny signálů začínající jedním dlouhým zvukem jsou hlavně v Pravidle 35 Zvukové signály při snížené viditelnosti


jeden krátký tón znamená -"měním svůj kurs vpravo" píše se v COLREGu v Pravidle 34

Opět se potvrzuje, že zvukové signály známe málo. Do začátku sezóny je čas k oživení znalostí.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod JaOCZ » čtv úno 16, 2017 12:46 pm

david píše:....Wilson told the court that the tanker sounded its horn to indicate it was to turn to starboard. Jenže točit na Pravobok je zatáčet vlevo.....


Tento preklad/vyklad ... tocit pravobok je zatacet vlevo .... plyne z ceho?

H.
Naposledy upravil(a) JaOCZ dne čtv úno 16, 2017 12:46 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod Jarda885 » čtv úno 16, 2017 12:48 pm

pavelmicek píše:Dovolím si lehce odbočit na české přehrady a vztah malé plachetnice a parníku veřejné lodní dopravy. Je to tak, že se jedná o nemalé plavidlo a tudíž má před plachetnici přednost? To že má plachetnice horší manévrovací schopnosti, respektive menší rychlost je nepodstatné? Jak pak vypadá situace, když se v bezvětří zastavím v ose jízdy parníku.



Plachetnice v bezvětří je neovladatelné plavidlo. Měl bys vystavit příslušný znak - dvě koule nad sebou.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod Jarda885 » čtv úno 16, 2017 12:56 pm

Ve vláknu se odvíjí pěkná debata.
Moderátoři, admini, prosím, dokázali byste to celé přesunout někam do Bezpečnosti na lodi nebo Navigace, ať se to dá najít i za několik let?
Děkuji.


Máš to tam..v Bezpečnosti... S.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod Anonym » čtv úno 16, 2017 1:18 pm

Danar píše:Nezdá se mi to jako MOB. Něco tmavého opravdu šlo do vody, ale bylo to malé, myslím tak velikosti kbelíku ...

Co se zdá to je sen.... Ale tady to MOB byl. Tedy spíše akt pudu sebezáchovy. Asi si někdo řekl: "Který kretén to řídí, já tady s ním nebudu". :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=Z11fPL6kpmY

Jinak ta situace je jasná, jak v úvodním popise, tak v místních komentářích. O žádném "nemalém plavidle" ani o složitosti manévrování plachetnice to není.
Jenom si tak říkám, který mudrc naplánoval regatu přes vybagrovanou úzkou plavební dráhu. Tomu bych dal z těch pro mě nemyslitelných 10.000 šterlinků půlku zaplatit.

Podle mého tam těch houkání bylo původně pět. Záznam začíná později si myslím.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod JaOCZ » čtv úno 16, 2017 1:32 pm

V oblasti Solent - tj. mezi Southampton, Portsmouth a ostrovem Isle of Wight se jezdí nepřeberné množství regat, včetně slavného Round the Island Race - http://www.roundtheisland.org.uk/web/co ... ction=home

Vše za plného provozu s účastí pravidelně okolo 1600 lodí.

Takže těch mudrců už bylo asi víc :)

H.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1423
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 160
Bydliště: Olomoucko

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod Omen » čtv úno 16, 2017 2:02 pm

david píše: ....dtto přednost z prava - musel sem si vsugerovat, že přednost maj ti blížící se od spolujezdce.[/b] :good:


Na to je Davide jednoduchá mnemotechnická pomůcka: Pravá ruka ja ta, která má palec na levé straně :shock:
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod RACEK » čtv úno 16, 2017 2:09 pm

Mě tedy dorazila ta částka za soud a to že ten skipper to musí uhradit.

Takže jsem si vzpomněl na toho čártristu, který to poslal na šutry v Řecku a po čtyřech letech je souzen. To jako taky kromě pokuty dostane k úhradě náklady na soud?

Trefit tanker to je umění, ale trefit šutr to umí kde kdo. A ty náklady za soud, no to může být překvápko :shock:
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3534
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod lynx » čtv úno 16, 2017 2:18 pm

Omen píše:... jednoduchá mnemotechnická pomůcka: Pravá ruka ja ta, která má palec na levé straně :shock:

A sakra!!! :-D

ruce.png

Sorry, končím s OT.
Uživatelský avatar
Bord
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: sob čer 27, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod Bord » čtv úno 16, 2017 2:55 pm

Otočit dlaněma dolu,dívat se nahřbety.Pak je pravý palec na levo :crazy:
volf.jaroslav
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 1
Registrován: čtv úno 16, 2017 2:43 pm
Reputace: 0

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod volf.jaroslav » čtv úno 16, 2017 2:59 pm

Ahoj,
s články ohledně kolize souhlasím. Jako skipper s letitou praxí v severním moři, Baltu i jinde vím o problémech velkých lodí a řeším situace pomocí vysílačky (CH16 a potom další) a vždy resp. skoro vždy jsem se snadno domluvil o manévrech, resp. o tom, že o mně velká loď ví. Zejména v systému rozdělené plavby se komunikace slovem hodí, mám klid a to i když mívám loď s radarem.
Jarda
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod err_ » čtv úno 16, 2017 8:44 pm

Tohle kdyz jsem napsal, ze jsem si volal o prepluti, kdyz jsem poprve plul pres TSS a mel jsem nahnano, tak mi tady bylo skoro vycteno, ze jsem tam nemel co delat. Ja pritom jen preplouval, obeplout cely kanal nelze :-)

Takze bych to tady moc nezminoval.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod jerryx » pát úno 17, 2017 3:59 pm

Jarda885 píše:
pavelmicek píše:Dovolím si lehce odbočit na české přehrady a vztah malé plachetnice a parníku veřejné lodní dopravy. Je to tak, že se jedná o nemalé plavidlo a tudíž má před plachetnici přednost? To že má plachetnice horší manévrovací schopnosti, respektive menší rychlost je nepodstatné? Jak pak vypadá situace, když se v bezvětří zastavím v ose jízdy parníku.


Plachetnice v bezvětří je neovladatelné plavidlo. Měl bys vystavit příslušný znak - dvě koule nad sebou.


a tuhle ptakovinu myslis jako opravdu vazne jo ? :smash:
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod err_ » pát úno 17, 2017 4:33 pm

To jsem na vas dva ted celkem zvedav. jen pro info, v uvedenem pripade je Colreg ze hry.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod Jarda885 » pát úno 17, 2017 4:54 pm

Máš pravdu. Nejsme na moři, neplatí COLREG. Platí vnitrozemská PPP.

Dohledal jsem příslušné ustanovení pravidel plavebního provozu (PPP):

Vyhláška č. 67/2015 Sb.
Vyhláška o pravidlech plavebního provozu (pravidla plavebního provozu)

§ 27 Signalizace plavidel, která ztratila manévrovací schopnost

(1) Na plavidle, které ztratilo manévrovací schopnost, se kromě signalizace podle jiných ustanovení této hlavy užívá signalizace

a) v noci červeným světlem kývajícím se v půlkruhu; na malých plavidlech může být toto světlo bílé, nebo dvěma červenými světly umístěnými na vhodném místě dostatečně vysoko a 1 m nad sebou tak, aby byla viditelná ze všech stran,

b) za dne kýváním červenou vlajkou v půlkruhu nebo dvěma černými balóny umístěnými na vhodném místě dostatečně vysoko a 1 m nad sebou tak, aby byly viditelné ze všech stran.


Na vnitřních vodách se používá výraz "balon". Navíc máš možnost kývat červenou vlajkou.
Podstatné je, že musíš nějakým způsobem dávat najevo, že s tou plachetnicí nejseš schopen pohnout. Nemůžeš žádat po kapitánovi výletní lodě, aby věděl, že fouká tak málo, že s plachetnicí vítr nepohne. Splihlé plachty nejsou plavební znak.

Pokud nevystavíš znaky neovladatelného plavidla, jseš "plachetnice" a musíš uhnout.

Omlouvám se za termínové nepřesnosti (považované za ptákoviny). Vnitřní vody nemám nastudovány tolik, jako moře.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod jerryx » pát úno 17, 2017 9:55 pm

jsem opravdu rad, ze si nam to
Uživatelský avatar
Jarda885
pekne vysvetlil ...

musim priznat, ze tohle
b) za dne kýváním červenou vlajkou v půlkruhu nebo dvěma černými balóny umístěnými na vhodném místě dostatečně vysoko a 1 m nad sebou tak, aby byly viditelné ze všech stran.

je jeste lepsi varianta ... kde bych jako sebral cervenou vlajku ? nebo dva cerny balony ? to ty koule bych jeste mel (na rozdil treba od
Uživatelský avatar
Dvojka
), ale proste nedam :-P :D :D
ja jsem se puvodne k tak uz pitome otazce nechtel vubec vyjadrovat, ale ty odpovedi jsou jeste lepsi :sorry: ... prectete si prirucky, pravidla apod. a zacnete vsechny poucovat - je mi opravdu lito vsech nepolibenych, kteri pak doufaji v napomocne rady :-(

pripomenu uz tu otazku:
pavelmicek píše:Dovolím si lehce odbočit na české přehrady a vztah malé plachetnice a parníku veřejné lodní dopravy. Je to tak, že se jedná o nemalé plavidlo a tudíž má před plachetnici přednost? To že má plachetnice horší manévrovací schopnosti, respektive menší rychlost je nepodstatné? Jak pak vypadá situace, když se v bezvětří zastavím v ose jízdy parníku.


nemam na rozdil od tebe prehled o vyhlaskach ... ale ano, parnik ma prednost !
ale situace, ze z duvodu bezvetri zastavis v ose jizdy parniku je blbost - tohle kdyz se ti povede, tak pro tebe nedokazu ani vymyslet pojmenovani a zaslouzis, aby te te prevalcovala aspon flotila parniku ...
vzdy je nutne vedet, kde ma parnik trasu, coz paklize ti slouzi zrak, tak vidis a vitr proste citis, jestli ne, tak si zahul radeji na brehu ;-)

a v praxi, kdyz uz se ti to povedlo, tak to dopadne tak, ze:
  • parnik te nevidi, tak te prevalcuje
  • vidi te a ma misto, tak ti prece jenom uhne
  • vidi te a nema misto, tak se pokusi zastavit
  • kdyz se nic nepovede, tak te zase prevalcuje
a ve vsech pripadech ti klidne muzou dat k uhrade usly zisk - pro ne je to prece jenom obziva.
a domahani se vyhlasky, ze jsi mel zhorsene manevrovaci schopnosti kvuli bezvetri - no to budes pak u soudu vypadat jen jako blbec a pochybuju, ze to prokazes, ze ti ten vitr z niceho nic vypnuli ...
:sorry:

BTW pravidla pro male plachetnice tez vychazi z COLREGU ...

---

naopak docela casto se ti tahle situace stane naopak za vetru pri zavodech ... ale to vis presne co a jak riskujes ... a v drtive vetsine si to rozmyslis - a to mas mnohem vis starosti nez na vyhlidkove plavbe ;-)
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Vztah velké námořní lodě a malé jachty

Příspěvekod err_ » sob úno 18, 2017 12:53 am

Hehe, neco takoveho jsem cekal. Je to zde stale stejne, kdo vic rve, ten bude mit vetsi pravdu :-)
No nevim, jerryxi, zda to Jarda preci jen nema spravne :-) Ono to cteni a uceni zas tak spatne neni. Od toho ty pravidla jsou.

A odvozeno od Colreg neni totozne, co Colreg. Navic to tak zcela neni. Pouze cast C (primorska plavba) je castecne harmonizovana s Colregem. Vnitrni toky se lisi jak v signalech, tak plavebnich znacich, obzvlaste pak v signalnich vlajkach.

A neni treba vse zuzit na prehradu a plavebni drahu na ni, pro kterou mimochodem plati jeste jine ujednani. Ale stejna situace, ktera se bude ridit dle stejnych pravidel je situace bezvetri, spise pak treba poruchou motoru na rece. Zustanes v plavebni draze, parnik popluje po proudu a co myslis, ze bys mel delat s vicetonazni plachetnici?

Ja se dal do teto diskuse zapojovat nebudu, zase by to dopadlo jako obvykle. Ale jeste jednu, pro nekoho mozna zajimavost, si neodpustim. V castech delty Labe, ale treba i na nekterych kanalech v NL je specialni znak pro plachetnice, narizujici motor ve stavu "stand by" pri pluti na plachty. Je to caste v mistech komercni plavby. Je to trochu mimo diskusi, ale treba to nekoho zajimat bude.

david:
Davide, prestoze jsi kamnar, popsana situace se ti muze stat. Nejak nevidim duvod k tem 3+ u jarryxe?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host