Proplouvání plavebními komorami
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- Lachtan
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 448
- Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Praha
Re: Proplouvání plavebními komorami
V Goteborgu jsem vyfasoval příručku Jak ve zdejších komorách směr Stockholm. Přímo je zde nakresleno a doporučeno: Předek-vyvazovací prvek, záď-žebřík. Převažují zde lodě velikosti okolo 30 stop a výše, tedy typické neregistrované rodinné lodě. Občas zde projede tanker, tak je vám personálem doporučeno místo. Vše je na kamerách. Na stěnách jsou vyvazovací prvky blízko, že to mohou obsluhovat děti, nikdo na vás shora neřve, v klidu stoupáte nebo klesáte, prostě pohoda. Ještě snad větší pohoda je na Kaledonském kanálu.
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proplouvání plavebními komorami
K chytání za žebřík: zase budu advocatus diaboli, ale
komora, resp. podnik povodí, ručí za to, že vázací prvek bude dostatečný a nepovolí. Žebříky na to dimenzované nejsou, ty mají nosnost na chlapa. Vyhnáním na pachole si komorník chrání vlastní zadek a když někoho na žebříku nechá, je to na jeho zodpovědnost;
pokud je žebřík na blbém místě - zrovna nad vývěrem obtoku nebo před největším náporem přepadu ze sklopných vrat - tak se háčkem nemusíš udržet, protože loď se bude páčit do strany. Šmajzku můžeš povolovat a dotahovat podle potřeby;
převazování na žebříku je složitější než na putrech. Na žebříku musíš šmajzku vytáhnout a protáhnout za další příčkou, z putru shodíš smyčku a nahodíš ji na další mnohem rychleji. Kdo si není jistý, má šmajzky dvě.
Mohu jenom doporučit šmajzku z velmi pevně krouceného, špatně ohebného lana. Po přehnutí drží oblouk a trčí dopředu, takže není potřeba umět ji nahazovat, stačí tím obloukem sáhnout za pachole.
komora, resp. podnik povodí, ručí za to, že vázací prvek bude dostatečný a nepovolí. Žebříky na to dimenzované nejsou, ty mají nosnost na chlapa. Vyhnáním na pachole si komorník chrání vlastní zadek a když někoho na žebříku nechá, je to na jeho zodpovědnost;
pokud je žebřík na blbém místě - zrovna nad vývěrem obtoku nebo před největším náporem přepadu ze sklopných vrat - tak se háčkem nemusíš udržet, protože loď se bude páčit do strany. Šmajzku můžeš povolovat a dotahovat podle potřeby;
převazování na žebříku je složitější než na putrech. Na žebříku musíš šmajzku vytáhnout a protáhnout za další příčkou, z putru shodíš smyčku a nahodíš ji na další mnohem rychleji. Kdo si není jistý, má šmajzky dvě.
Mohu jenom doporučit šmajzku z velmi pevně krouceného, špatně ohebného lana. Po přehnutí drží oblouk a trčí dopředu, takže není potřeba umět ji nahazovat, stačí tím obloukem sáhnout za pachole.
- packa
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1362
- Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Velký Osek
Re: Proplouvání plavebními komorami
na jednu stranu maš pravdu-na druhou stranu je to tak jak pise Viky-bavíme se tady o proplavovaní malé lodičky -maloktera komora je na tento prípad uzpusobena-vazaky jsou daleko od sebe a pod.a než abys tam predvadel akrobacii s lanem a hačkem tak vetšina komorníků to pridržení hackem za žebřík toleruje-naštěstí
u větší lode to je neco jineho
možna by to chtelo toho co komoru projektuje posadit do 2.5 metr.gumaku nebo kanoe a nechat ho to proplavení a vazaní vyzkoušet
u větší lode to je neco jineho
možna by to chtelo toho co komoru projektuje posadit do 2.5 metr.gumaku nebo kanoe a nechat ho to proplavení a vazaní vyzkoušet
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proplouvání plavebními komorami
Vazáky v komorách jsou na výšku rozmístění tak, aby na nich mohl převazovat stojící chlap. Je celkem jedno, jestli stojí na nákladní vaně nebo šesimetrové botce, vždycky to bude mít stejně daleko. Objektivně budou mít problém pouze plavci na lodích tak vratkých, že je o strach se na nich postavit.
Samozřejmě znám a dovedu si i v Čechách představit výrazně přívětivější uspořádání komor pro rekreační plavbu, ale je mi také jasné, že nejmladší projekt komory je Střekov z první republiky - a tehdy by žádnou pramičku ani nenapadlo, že má nárok na proplavení, natož samostatné
Jenom co sám pamatuji, tak malá plavidla
se proplavovala pouze společně s velkými;
potom po dvouhodinovém čekání, jestli něco velkého nepřipluje;
aktuálně teoreticky po hodinovém čekání, v praxi okamžitě, pokud komorník nemá nahlášená další plavidla na cestě,
což považuji za jedenáct let za velmi slušný pokrok, za který, mimochodem, vděčíme nepřetržitému frflání Jirky Pěkniceho. A co se technických problémů plavidel, ve kterých je problém se postavit, týče: dívám se na to stejně jako na veslice v běžném plavebním provozu: pokud v něm nedokáže plout, tak do něj nepatří.
Samozřejmě znám a dovedu si i v Čechách představit výrazně přívětivější uspořádání komor pro rekreační plavbu, ale je mi také jasné, že nejmladší projekt komory je Střekov z první republiky - a tehdy by žádnou pramičku ani nenapadlo, že má nárok na proplavení, natož samostatné

Jenom co sám pamatuji, tak malá plavidla
se proplavovala pouze společně s velkými;
potom po dvouhodinovém čekání, jestli něco velkého nepřipluje;
aktuálně teoreticky po hodinovém čekání, v praxi okamžitě, pokud komorník nemá nahlášená další plavidla na cestě,
což považuji za jedenáct let za velmi slušný pokrok, za který, mimochodem, vděčíme nepřetržitému frflání Jirky Pěkniceho. A co se technických problémů plavidel, ve kterých je problém se postavit, týče: dívám se na to stejně jako na veslice v běžném plavebním provozu: pokud v něm nedokáže plout, tak do něj nepatří.
- packa
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1362
- Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Velký Osek
Re: Proplouvání plavebními komorami
Felix píše:
Samozřejmě znám a dovedu si i v Čechách představit výrazně přívětivější uspořádání komor pro rekreační plavbu, ale je mi také jasné, že nejmladší projekt komory je Střekov z první republiky - a tehdy by žádnou pramičku ani nenapadlo, že má nárok na proplavení, natož samostatné![]()
.
dovolim si oponovat-na Labi je to Veletov a Tynec nad Labem-stavba kolem roku 1970


- MaM32
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 320
- Registrován: stř črc 30, 2014 2:00 am
- Reputace: 24
- Bydliště: Krnov
Re: Proplouvání plavebními komorami
Já teda plul jen na Baťově kanále a tam se chytá za lana.Nejhlubší komora cca 3 m má lana na dvakrát pod sebou.
- Omen
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1423
- Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
- Reputace: 160
- Bydliště: Olomoucko
Re: Proplouvání plavebními komorami
Felix píše:Vazáky v komorách jsou na výšku rozmístění tak, aby na nich mohl převazovat stojící chlap.....
Ano, tak by to mělo být, ale např. na Vraném to tak není.
A další překvapení čeká na posádky na některých komorách na Vltavě při proplavování směrem dolů, když pacholata ve stěně komory nejsou vertikálně pod velkým pacholetem na koruně komory. Chytíš se za velké horní pachole (další zatím pod vodou nevidíš), hladina začne klesat a zjistíš, že nemáš kam přehodit, protože pacholata ve stěně jsou stranově jinde.
Takže přátelé, starý dobrý žebřík (pro malou loď), .... a mohl by mě někdo zkusit napomenout

- ixxo
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 417
- Registrován: sob led 14, 2012 1:00 am
- Reputace: 32
- Bydliště: Gútor
Re: Proplouvání plavebními komorami
Vo Holandsku a aj vo Francúzsku v malých komorách (gabarit Freycinet) žiadny problém chytiť sa rebríka, dokonca ak sú dve lode v komore vzhľadom na rozloženie bolardov to inak ani nejde. Vo veľkých komorách je výslovne zakázané viazať sa na rebrík ale väčšinou sú tam plávajúce bolardy. Inak chytiť sa lanom niekedy býva problém aj keď má človek dosť skúseností. Preto som si z lodného háku odpílil koncovku a prirobil dva kusy pásoviny ohnuté do tvaru vidly a klapkami na konci na uchytenie lana aj úplný nováčik na lodi nemá problém sa chytiť na prvý krát.
- marekparek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 146
- Registrován: pon dub 21, 2014 2:00 am
- Reputace: 5
Re: Proplouvání plavebními komorami
JaOCZ píše:Jarda885 píše:
Podle předpisů se nesmíš vázat na žebřík. Pouze na zařízení určená k uvázání.
To je v praxi casto nerealne. Treba Vranska zdimacka ma vazaky tak daleko, ze na ne nedosahnu ani dlouhym hackem, abych tam hodil lano.
jj, na Vraným to jinak nejde než za žebřík. Tam je vůbec lano k ničemu, vždycky se tam držím za žebřík jenom rukama, páč bych stejně to lano nestačil přendavat
- Viky_CZ
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2304
- Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Tynec n/L
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proplouvání plavebními komorami
Felix píše:Objektivně budou mít problém pouze plavci na lodích tak vratkých, že je o strach se na nich postavit.
K fyzice maly lode bych doplnil jeji minimalni hmotnost, která i přes slusnou stabilitu spolehlive zajisti, ze osoba samostatne pohybujici se na lodi zpusobuje zmenu polohy plavidla. Proto když se nahnu smerem k pacholeti, lod se logicky od pacholete vzdali. Nejde teda primarne o stabilitu plavidla, jako o jeho setrvacnost. Tady prave nemoznost zachytit se o pachole hackem je docela zasadni problém.
- Omen
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1423
- Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
- Reputace: 160
- Bydliště: Olomoucko
Re: Proplouvání plavebními komorami
Omen píše:..... Takže přátelé, starý dobrý žebřík (pro malou loď), .... a mohl by mě někdo zkusit napomenout
Tak na to zpětně koukám ......
Musím tady upřesnit a zdůraznit, že svou poznámku o napomenutí jsem samozřejmě nemyslel dovnitř tohoto fóra, ale pro případ, že by se o to pokusila obsluha komory nebo třeba SPS.
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proplouvání plavebními komorami
Viky_CZ píše:Felix píše:... nemoznost zachytit se o pachole hackem je docela zasadni problém.
Navlíkni si na šmajzku kus hadice. Prostředek hadice opřeš o háček, dotažením šmajzky vytvaruješ oblouk a ten háčkem podáš na pachole. Na vázání k pacholatům musíš být připravený už proto, že u žebříků můžou stát jiné lodě.
- Petan
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 82
- Registrován: úte bře 13, 2012 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Město na Vltavě se 4 komorami
Re: Proplouvání plavebními komorami
No mě právě za chycení na žebřík napomenul. Že na to není dimenzovaný a že ho už nějaká loď vytrhla. Že mám pětimetrovou skorotunku jako by neviděl. OK, kromě Vraného je pro mě žebřík tabu. Na Vraném to nedám ani náhodou. Jedině se domluvit, že se neuvážu, to už mi jeden poručil a udělal móóóc dobře, parník vedle mě to neudržel a třískl sebou o protější zeď tam, kde jsem původně byl já. A já byl zatím u dolních vrat, kde se vůbec nic nedělo.
Podotýkám, že šlo o napouštění.

- ixxo
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 417
- Registrován: sob led 14, 2012 1:00 am
- Reputace: 32
- Bydliště: Gútor
Re: Proplouvání plavebními komorami
Ja som to riešil takto
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proplouvání plavebními komorami
Hlavne v komorach zadny stres 



- Petan
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 82
- Registrován: úte bře 13, 2012 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Město na Vltavě se 4 komorami
Re: Proplouvání plavebními komorami
No kéž by. Co jsem zažil teď o prodlouženém víkendu mi ukázalo, že člověk času kolikrát potřebuje víc, než si myslí a pak už se stresovat může. A že když přijede ve čtvrtek večer pod Slapy, přetažení nahoru už v pátek stihnout nemusí. Tím člověkem nemyslím sebe, my přijeli krátce po poledni, tak se na nás druhý den dostalo už dopoledne. A ani výtah na Orlíku není rychlejší.
Re: Proplouvání plavebními komorami
JaOCZ píše:Hlavne v komorach zadny stres
Na Crinanu je v komorách vždycky pohoda.

- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proplouvání plavebními komorami
To Pema: presne jak rikas
a i posilovna pro cast posadky, obsluhujici vrata 


Re: Proplouvání plavebními komorami
Proto se tam vždycky snažím držet kormidla 
S čím plujete? Jon Boy?

S čím plujete? Jon Boy?
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Proplouvání plavebními komorami
Ano Jon Boy. Napodobne 

-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Proplouvání plavebními komorami
Po téměř deseti letech jsem trochu doplnil povídání o komorách Vltava a Labe, co je tady na první stránce. Kdyby měl někdo interes. 

Re: Proplouvání plavebními komorami
Davide, díky moc za popisy komor.
My máme s plavebními komorami docela problém, daný tím, že máme boční plováky a tím nemůžeme z kokpitu dosáhnout rukou nějaký úchyt. Stát na plováku v komoře se neodvažujeme a tak je to vždy docela nepříjemná záležitost.
Loni jsme časně z jara vyrazili na dvoudenní projížďku pod Slapskou přehradu. Když jsme přijeli pod Štěchovice, byla vrata zavřená a komora napuštěná. Trochu mne zarazilo to, že na uvazovacím kruhu bylo přivázané odříznuté lano. No nic, provlékli jsme lano kruhem a vyčkávali věcí příštích. Pak následovalo to, co popsal básník: " i vyvalily se vlny zdola a roztáhnuly se v širá kola" , na to, co se bude dít na topole podle skal jsme už nečekali a vypadli pryč z proudící vody.
Napouštění komory bylo pro nás také docela nepříjemné, fendry na malých plovácích vyskakovaly, loď se stáčela a o vyčnívající kámen jsem si utrhl bort lištu.
Při cestě zpět jsem vše důkladně připravil, zafixoval fendry, ale bylo to úplně zbytečné - voda naprostý klídek - pohoda.
Musím si vyrobit dva háčky s dlouhou násadou a jeden z nás bude loď přidržovat v kokpitu a druhý na špičce lodi.
A ještě jedna věc: docela se mi osvědčilo najíždět s lodí pozadu. Otočný motor umožňuje perfektní řízení - jenom si musí člověk dávat pozor, aby místo ubrání plynu nepřidal.
My máme s plavebními komorami docela problém, daný tím, že máme boční plováky a tím nemůžeme z kokpitu dosáhnout rukou nějaký úchyt. Stát na plováku v komoře se neodvažujeme a tak je to vždy docela nepříjemná záležitost.
Loni jsme časně z jara vyrazili na dvoudenní projížďku pod Slapskou přehradu. Když jsme přijeli pod Štěchovice, byla vrata zavřená a komora napuštěná. Trochu mne zarazilo to, že na uvazovacím kruhu bylo přivázané odříznuté lano. No nic, provlékli jsme lano kruhem a vyčkávali věcí příštích. Pak následovalo to, co popsal básník: " i vyvalily se vlny zdola a roztáhnuly se v širá kola" , na to, co se bude dít na topole podle skal jsme už nečekali a vypadli pryč z proudící vody.
Napouštění komory bylo pro nás také docela nepříjemné, fendry na malých plovácích vyskakovaly, loď se stáčela a o vyčnívající kámen jsem si utrhl bort lištu.
Při cestě zpět jsem vše důkladně připravil, zafixoval fendry, ale bylo to úplně zbytečné - voda naprostý klídek - pohoda.
Musím si vyrobit dva háčky s dlouhou násadou a jeden z nás bude loď přidržovat v kokpitu a druhý na špičce lodi.
A ještě jedna věc: docela se mi osvědčilo najíždět s lodí pozadu. Otočný motor umožňuje perfektní řízení - jenom si musí člověk dávat pozor, aby místo ubrání plynu nepřidal.
- ixxo
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 417
- Registrován: sob led 14, 2012 1:00 am
- Reputace: 32
- Bydliště: Gútor
Re: Proplouvání plavebními komorami
Po letmom nahliadnutí do lodného denníka som zistil, že sa moja loď (so mnou) preplavila cez komory už 1540 krát za šesť rokov čo sa plavím. Holandsku ale hlavne vo Francúzsku to nie je nič výnimočné, najviac komôr čo sme za deň preplavili bolo 36, ale to bola komora každých 500 m.
Čo sa týka bezpečnosti preplavby a uviazania používam nástroj, ktorého fotku som na tomto vlákne už uverejnil. Najväčším nebezpečenstvom je zaseknuté lano, hlavne pri stúpaní. Treba mať pri sebe nôž, najlepšie zúbkovaný, napnuté lano prereže rýchlo. Ja som to zažil zatiaľ trikrát, vždy keď sa človek zakecá a nedá pozor, lepšie je držať voľný koniec v ruke a nie cez bitvu ale vždy to nejde, hlavne keď je prúd silný a ťahá loď.
Čo sa týka bezpečnosti preplavby a uviazania používam nástroj, ktorého fotku som na tomto vlákne už uverejnil. Najväčším nebezpečenstvom je zaseknuté lano, hlavne pri stúpaní. Treba mať pri sebe nôž, najlepšie zúbkovaný, napnuté lano prereže rýchlo. Ja som to zažil zatiaľ trikrát, vždy keď sa človek zakecá a nedá pozor, lepšie je držať voľný koniec v ruke a nie cez bitvu ale vždy to nejde, hlavne keď je prúd silný a ťahá loď.
Re: Proplouvání plavebními komorami
david píše:Po téměř deseti letech jsem trochu doplnil povídání o komorách Vltava a Labe, co je tady na první stránce. Kdyby měl někdo interes.
ja to nemuzu najit ? pomozte prosim
- Omen
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1423
- Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
- Reputace: 160
- Bydliště: Olomoucko
Re: Proplouvání plavebními komorami
david píše: ... je tady na první stránce. Kdyby měl někdo interes.
Zkus to jak píše David.
Na první stránce tohoto vlákna (5. čer 2008, 13:18)
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host