Správný postup refování hlavní plachty... rol versus klasika
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
Re: Správný postup refování hlavní plachty... rol versus klasika
No, nutno podotknout, ze tady dva nebo tri lide jiz psali, ze na zadak bezne refuji. Takze to asi jde. Mozna jsem neco delal spatne.
Krome Stanislava, JaOCZ jeste asi dva dalsi (omlouvam se, uz si nicky nepamatuji). Nikdo o zadnych zasecich ani pretahovani se s plachtou nic nepsal.
Takze si to proste zkuste driv, za dobreho pocasi a dobrych podminek a az to budete potrebovat, budete mit predstavu.
Dalsi vec je, kdo v takovem pocasi refuje z plne plachty? A kdyz uz je plachta na prvnim nebo druhem refu, je to zase trochu lepsi. Preci jen ten prvni ref ubere z toho nejvetsiho pytle.
Zkuste si to. Nejlepsi metoda, jak dospet poznani.
Krome Stanislava, JaOCZ jeste asi dva dalsi (omlouvam se, uz si nicky nepamatuji). Nikdo o zadnych zasecich ani pretahovani se s plachtou nic nepsal.
Takze si to proste zkuste driv, za dobreho pocasi a dobrych podminek a az to budete potrebovat, budete mit predstavu.
Dalsi vec je, kdo v takovem pocasi refuje z plne plachty? A kdyz uz je plachta na prvnim nebo druhem refu, je to zase trochu lepsi. Preci jen ten prvni ref ubere z toho nejvetsiho pytle.
Zkuste si to. Nejlepsi metoda, jak dospet poznani.
Re: Správný postup refování hlavní plachty... rol versus klasika
Rika se, ze refovat by se melo v tu chvili kdyz to cloveka poprve napadne...
A k refovani na zadak. Z meho pohledu a zkusenosti ciry nesmysl. Plachta v tahu by se dala stahnout jen velkou silo kdy budou v drazce stezne velke tlaky /na jezdce/lano/. Hrozilo by zniceni, nebo v horsim pripada zaseknuti plachty. U rolovaci plachty do strzne stejny problem. Ale dle vlastniho gusta...
Sent from my iPhone using Tapatalk
A k refovani na zadak. Z meho pohledu a zkusenosti ciry nesmysl. Plachta v tahu by se dala stahnout jen velkou silo kdy budou v drazce stezne velke tlaky /na jezdce/lano/. Hrozilo by zniceni, nebo v horsim pripada zaseknuti plachty. U rolovaci plachty do strzne stejny problem. Ale dle vlastniho gusta...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Správný postup refování hlavní plachty... rol versus klasika
To je krasna poucka. Ale neni vzdy platna. Na severu by sis prilis nezajachtal. Obzvlast, pokud bys byl novacek a napadalo te to hned s prvnim poryvem
Lecjaky poryv ti prijde i pod mrakem za jinak slabeho vetru. Jsou techniky pri pluti pod oblacnosti, kdy se za jinak slabeho vetru pomoci proudu pod mrakem celkem svizne povozis. Nejlepe to poznas, pokud ti to vyjde a muzes k mraku stoupat. Rozdil je docela velky a je to rozhodne zabava. Ty jsi v naklonu a ostatni se line plahoci
Na druhou stranu, pokud by bylo more zvlnene tak, ze se nelze otocit, jiste uz nejakou dobu fouka a se silicim vetrem by se pomalu refovat melo. Tedy treba v podminkach, ktere jsem nastinil a tam to proste nejak slo. Sice to drelo, ale slo to.
Ale zpet k tomu refovani. Jak je uvedeno vyse, dle praxe nekolika aktivne plachticich lidi, to ciry nesmysl asi neni. Stanislav nekolikrat preplul Atlantik a jiz je ve veku, kdy asi nema zapotrebi si kecanim na foru vylepsovat reputaci. Proto tomu verim. Cetl jsem i nekolik clanku. Jeden byl na LN, ale sleduji, ze tam pise take kde kdo. Nicmene, snad asi neco napluto musi mit a navic by to melo mit nejaky odborny dohled. Probihala tady ale take diskuse o refovani za pomoci refovacich lan na zadobok s odkazy na zahranicni zdoje renomovanych jachtarskych casopisu. A te technice i verim. Refovaci lano totiz tlaci jezdce dolu u stezne. Je to dost jine, nez plachtu tahat dolu.
Sve zkusenosti jsem napsal, ale co se deje me neznamena, ze to tak maji ostatni. Mam diky tomu, ze jsem se ucil jachtat sam hodne veci jinak
Ale opravdu. Zkuste si to nejlepe sami. Verim, ze z druheho refu to muze jit i celkem obstojne.
Stejne to jsou jen plky. Nakonec to bude jine. Ptat bychom se meli takovych, co delaji tyhle velke veci na malych lodich: http://www.jachting.info/viewtopic.php?f=85&t=11348 Cetl jsem to uz asi 3x a nejsem si jisty, ze bych nekdy sebral odvahu a vedome do toho sel
Navic, kdyz uz asi tri roky stale sleduju nize kolem Islandu na windyty - soucasne windy a rikam si, jake je tam vzdy peklo.


Na druhou stranu, pokud by bylo more zvlnene tak, ze se nelze otocit, jiste uz nejakou dobu fouka a se silicim vetrem by se pomalu refovat melo. Tedy treba v podminkach, ktere jsem nastinil a tam to proste nejak slo. Sice to drelo, ale slo to.
Ale zpet k tomu refovani. Jak je uvedeno vyse, dle praxe nekolika aktivne plachticich lidi, to ciry nesmysl asi neni. Stanislav nekolikrat preplul Atlantik a jiz je ve veku, kdy asi nema zapotrebi si kecanim na foru vylepsovat reputaci. Proto tomu verim. Cetl jsem i nekolik clanku. Jeden byl na LN, ale sleduji, ze tam pise take kde kdo. Nicmene, snad asi neco napluto musi mit a navic by to melo mit nejaky odborny dohled. Probihala tady ale take diskuse o refovani za pomoci refovacich lan na zadobok s odkazy na zahranicni zdoje renomovanych jachtarskych casopisu. A te technice i verim. Refovaci lano totiz tlaci jezdce dolu u stezne. Je to dost jine, nez plachtu tahat dolu.
Sve zkusenosti jsem napsal, ale co se deje me neznamena, ze to tak maji ostatni. Mam diky tomu, ze jsem se ucil jachtat sam hodne veci jinak

Stejne to jsou jen plky. Nakonec to bude jine. Ptat bychom se meli takovych, co delaji tyhle velke veci na malych lodich: http://www.jachting.info/viewtopic.php?f=85&t=11348 Cetl jsem to uz asi 3x a nejsem si jisty, ze bych nekdy sebral odvahu a vedome do toho sel

Re: Správný postup refování hlavní plachty... rol versus klasika
Na zadobok muzu plachtu na nutnou chvili vypustit a zrefovat, ale na zadak v podminkach kdy chci refovat si to opravdu neumim predstavit- asi skoda me omezene predstavivosti(;
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Správný postup refování hlavní plachty... rol versus klasika
Reknete mi nekdo kde je v me myslence potazmo zkusenosti mezera?
Zadobok- vypustim hl. plachtu, ta hodne neprijemne flatruje, dava bocni razy do stezne sthuju ji dolu a jezce se v drazce dramaticky zmitaji nicmene tah je po smeru vetru do strany, tudiz pri stahovani musim prervat tuto silu plachty “na prapor”.
-pri nevypustene, nelze, podle me
Zadak- jezdce ve stezni jsou vetrem páčeny extrémě do jedné strany. Kdyz povolim vytah, bud se nestane nic plachta zustane vlivem zaseknuti silou na jezce stejne vytazena, nebo horni cast se posune dolu. Tim dostane vetsi twist a horni- stredni, pak i dolni cast se protoci dopredu kolem/pred stezen, a je konec veskereho refovani. Predpoklad ze poustim vytah a zareven plachtu taham soumerne dolu aby se pretoceni nedelo zase predpoklada prekonani tlaku na jezdce ve stezni. Ani loziskove pojezdy by v takovem uhlu nemuseli zvladat tlaky vetru...
A jaky ma vlastne duvod refovat na zadak?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Zadobok- vypustim hl. plachtu, ta hodne neprijemne flatruje, dava bocni razy do stezne sthuju ji dolu a jezce se v drazce dramaticky zmitaji nicmene tah je po smeru vetru do strany, tudiz pri stahovani musim prervat tuto silu plachty “na prapor”.
-pri nevypustene, nelze, podle me
Zadak- jezdce ve stezni jsou vetrem páčeny extrémě do jedné strany. Kdyz povolim vytah, bud se nestane nic plachta zustane vlivem zaseknuti silou na jezce stejne vytazena, nebo horni cast se posune dolu. Tim dostane vetsi twist a horni- stredni, pak i dolni cast se protoci dopredu kolem/pred stezen, a je konec veskereho refovani. Predpoklad ze poustim vytah a zareven plachtu taham soumerne dolu aby se pretoceni nedelo zase predpoklada prekonani tlaku na jezdce ve stezni. Ani loziskove pojezdy by v takovem uhlu nemuseli zvladat tlaky vetru...
A jaky ma vlastne duvod refovat na zadak?
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Správný postup refování hlavní plachty... rol versus klasika
Pokud pluji v nevhodném kursu vzhledem ke směru větru a vlnám pro bezpečné refování tak kurs změním narefuji a vrátím se k původnímu kursu.
Sleduji předpověď počasí a refuji včas a nečekám až se to rozfičí. Někdy to je třeba zbytečně, ale bezpečně.
Sleduji předpověď počasí a refuji včas a nečekám až se to rozfičí. Někdy to je třeba zbytečně, ale bezpečně.
Re: Správný postup refování hlavní plachty... rol versus klasika
Marigold píše:Reknete mi nekdo kde je v me myslence potazmo zkusenosti mezera?
Zadobok- vypustim hl. plachtu, ta hodne neprijemne flatruje, dava bocni razy do stezne sthuju ji dolu a jezce se v drazce dramaticky zmitaji nicmene tah je po smeru vetru do strany, tudiz pri stahovani musim prervat tuto silu plachty “na prapor”.
-pri nevypustene, nelze, podle me
Zadak- jezdce ve stezni jsou vetrem páčeny extrémě do jedné strany. Kdyz povolim vytah, bud se nestane nic plachta zustane vlivem zaseknuti silou na jezce stejne vytazena, nebo horni cast se posune dolu. Tim dostane vetsi twist a horni- stredni, pak i dolni cast se protoci dopredu kolem/pred stezen, a je konec veskereho refovani. Predpoklad ze poustim vytah a zareven plachtu taham soumerne dolu aby se pretoceni nedelo zase predpoklada prekonani tlaku na jezdce ve stezni. Ani loziskove pojezdy by v takovem uhlu nemuseli zvladat tlaky vetru...
A jaky ma vlastne duvod refovat na zadak?
Sent from my iPhone using Tapatalk
No zkus si to, ja jsem to zkusil a vysledek popsal vyse. je tam nekolik zajimavych momentu. Predne, pokud dotahnes hlavni na stred, pri zadaku, prilis netahne. Zalezi jak ji mas splostelou. Zabava je prave az v okamziku, kdy povolis vytah. To se udela pytel.
Na zadobok toho taky moc nevypustis, tak daleko rahno nedas, jsou tam vanty. A bokem bys byt asi nechtel, pokud by byly vlny. Sice by sly jeste sikmo, ale uz to urcite legrace neni.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 407
- Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
- Reputace: 84
- Bydliště: Zbynická 1566-9
- Kontaktovat uživatele:
Re: Správný postup refování hlavní plachty... rol versus klasika
Děkuji, Jardo, za vysvětlení. Zkusím, až budu mít zase rolovací hlavní plachtu.
Co se týká refování klasické plachty na zadobok či na zadák:
Na zadobok bych si o tom nedovolil ani uvažovat. Respektive, když jsem měl zadobok, tak jsem nejdříve upravil kurz na čistý zaďák. Pak jsem přitáhl ráhno na střed. A přitáhl topenantu. Povolil jsem trochu genu a ta krásně táhla (když ji nestínila hlavaska) a loď se nenakláněla. První pokus nevyšel, protože se mi konce spír zamotávaly do tkanic lazyjacku. Takže jsem plachu zase vytáhl, trochu povolil lazyjacky a přitáhl je trochu dopředu. Pak už to šlo. Hlavní podle mě bylo, že to byl systém refování "jedním lanem", kdy to lano jednak stahuje plachtu dolů u stěžně, ale zároveň přes kladku stahuje dolů a dozadu zadní lík plachty. Takže jsem pomalu povoloval výtah a současně jsem přitahoval refovací lano. Tím jsem zabránil vytvoření břicha a tomu, aby mi zadní lík utekl dopředu a nebo aby mi vítr plachtu vytáhl z lazabagu. Potom jsem upravil bordel v lazybagu (trochu lépe složil zrefovaný pás plachty) pustil topenantu, popustil otěž, a upravil kurz zpátky. Sám s autopilotem v Bf 4 a mořem 3 to bylo relativně v pohodě. Dobré bylo, že ten pás plachty mezi refy nebyl příliš vysoký, takže nehrozilo, že by se pořádný kus plachty uvolnil a začal se motat do stěžně a do spír. Tak bych mohl postupně, ref po refu, hlavasku i stáhnout.
Co se týká refování klasické plachty na zadobok či na zadák:
Na zadobok bych si o tom nedovolil ani uvažovat. Respektive, když jsem měl zadobok, tak jsem nejdříve upravil kurz na čistý zaďák. Pak jsem přitáhl ráhno na střed. A přitáhl topenantu. Povolil jsem trochu genu a ta krásně táhla (když ji nestínila hlavaska) a loď se nenakláněla. První pokus nevyšel, protože se mi konce spír zamotávaly do tkanic lazyjacku. Takže jsem plachu zase vytáhl, trochu povolil lazyjacky a přitáhl je trochu dopředu. Pak už to šlo. Hlavní podle mě bylo, že to byl systém refování "jedním lanem", kdy to lano jednak stahuje plachtu dolů u stěžně, ale zároveň přes kladku stahuje dolů a dozadu zadní lík plachty. Takže jsem pomalu povoloval výtah a současně jsem přitahoval refovací lano. Tím jsem zabránil vytvoření břicha a tomu, aby mi zadní lík utekl dopředu a nebo aby mi vítr plachtu vytáhl z lazabagu. Potom jsem upravil bordel v lazybagu (trochu lépe složil zrefovaný pás plachty) pustil topenantu, popustil otěž, a upravil kurz zpátky. Sám s autopilotem v Bf 4 a mořem 3 to bylo relativně v pohodě. Dobré bylo, že ten pás plachty mezi refy nebyl příliš vysoký, takže nehrozilo, že by se pořádný kus plachty uvolnil a začal se motat do stěžně a do spír. Tak bych mohl postupně, ref po refu, hlavasku i stáhnout.
Re: Správný postup refování hlavní plachty... rol versus klasika
vojtaharok píše:Děkuji, Jardo, za vysvětlení. Zkusím, až budu mít zase rolovací hlavní plachtu.
Co se týká refování klasické plachty na zadobok či na zadák:
Na zadobok bych si o tom nedovolil ani uvažovat. Respektive, když jsem měl zadobok, tak jsem nejdříve upravil kurz na čistý zaďák. Pak jsem přitáhl ráhno na střed. A přitáhl topenantu. Povolil jsem trochu genu a ta krásně táhla (když ji nestínila hlavaska) a loď se nenakláněla. První pokus nevyšel, protože se mi konce spír zamotávaly do tkanic lazyjacku. Takže jsem plachu zase vytáhl, trochu povolil lazyjacky a přitáhl je trochu dopředu. Pak už to šlo. Hlavní podle mě bylo, že to byl systém refování "jedním lanem", kdy to lano jednak stahuje plachtu dolů u stěžně, ale zároveň přes kladku stahuje dolů a dozadu zadní lík plachty. Takže jsem pomalu povoloval výtah a současně jsem přitahoval refovací lano. Tím jsem zabránil vytvoření břicha a tomu, aby mi zadní lík utekl dopředu a nebo aby mi vítr plachtu vytáhl z lazabagu. Potom jsem upravil bordel v lazybagu (trochu lépe složil zrefovaný pás plachty) pustil topenantu, popustil otěž, a upravil kurz zpátky. Sám s autopilotem v Bf 4 a mořem 3 to bylo relativně v pohodě. Dobré bylo, že ten pás plachty mezi refy nebyl příliš vysoký, takže nehrozilo, že by se pořádný kus plachty uvolnil a začal se motat do stěžně a do spír. Tak bych mohl postupně, ref po refu, hlavasku i stáhnout.
Pardon, ze opet rejpam. Ale cetl jsem spravne ze slo o refovani v 4 Bf, to je cca 6-8m/s... ja mel stale namysli, ze je tady rec o podminkach kdy je jiz nutne refovat v silnejsim vetru at na mori, nebo vode sladke. Pri takovem vetru a vlnach stale nevidim duvod proc refovat po vetru a na tu potrebnou dobu si kurz neupravit na priznivejs?
Asi jsem natvrdlej, omlouvam se
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Stanislav
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 593
- Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
- Reputace: 50
- Bydliště: moře
Re: Správný postup refování hlavní plachty... rol versus klasika
Ono neco delat poprve kdyz fouka silny vitr a jsou velke vlny neni asi pro vsechny idealni reseni. Nekdy neni na skodu si manipulaci s plachtou vyzkouset i pri slabsich vetrech. (tak aspon prispevek od vojtaharok chapu ja)
Re: Správný postup refování hlavní plachty... rol versus klasika
Princip refovani lze vyzkoset i v pristavu za bezvetri. Jinak je prece vzdy ovlivneno vnejsimi vlivy. Ja se snazil jak pisu vise uvazovat o povetrnostnich podminkach kdy je treba refovat.
Refoval nekdy nekdo z Vas pri Bf8 a vic, na zadni nebo zadobocni vitr?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Refoval nekdy nekdo z Vas pri Bf8 a vic, na zadni nebo zadobocni vitr?
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Stanislav
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 593
- Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
- Reputace: 50
- Bydliště: moře
Re: Správný postup refování hlavní plachty... rol versus klasika
Marigold píše:Refoval nekdy nekdo z Vas pri Bf8 a vic, na zadni nebo zadobocni vitr?
Ano. (pri preplavbach se tomu nevyhnes)
Postup jsem popsal uz drive v tomto vlaknu.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host