Navigační světla

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1713
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Navigační světla

Příspěvekod ficcus » pát led 20, 2006 9:11 pm

Co říkají předpisy? Povinnost mají plachetnice od nějaké délky? Je rozdíl v ČR a ve "světě"? Dík.
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1112
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Re: Navigační světla

Příspěvekod MartinB » pát led 20, 2006 10:09 pm

Jak má být loď osvícena na moři určuje "Úmluva o mezinárodních pravidlech pro zabránění srá?kám na moři" = COLREG a na internetu to najde? česky na www.yachtservice.cz/texty.html
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1713
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » sob led 21, 2006 8:12 am

Martine, díky. COLREG znám. Ten se ale vztahuje na moře. Na českém rybníku to bude asi jinak. Jak?
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1713
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » sob led 21, 2006 11:26 am

Tak jsem si myslel, ?e znám kolreg:-) Měl jsem za to, ?e povinnost nést světla mají plachetnice del?í 6ti metrů. A správně je to [b]7mi metrů[/b]:-) Brána v potaz je asi LOA? Nebo délka holého trupu?
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1112
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Re: Navigační světla

Příspěvekod MartinB » sob led 21, 2006 4:17 pm

Ahoj "ficcus"
Tak jsem kouknul do své staré knihy "Řád plavební bezpečnosti na plavebních cestách" 1992
Plachetnice do 7 metru bíle světlo, pokud se přiblí?í dal?í plavidlo, ukázat dal?í bílé světlo.
Nad 7m boční a záďové.
To asi platí, ale jen na plavebních cestách.
U? si nepamatuji kde jsem to četl ale existuje mezinárodní úmluva, ?e pravidla okolo lodí platná na řekách musí byt v souladu s mořskými, aby nedocházelo k rozporum třeba zrovna ve značení vodních cest a pod.
Snad to stále platí :-)
Martin
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9325
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon led 23, 2006 8:11 am

ficcus píše: Tak jsem si myslel, ?e znám kolreg:-) Měl jsem za to, ?e povinnost nést světla mají plachetnice del?í 6ti metrů. A správně je to 7mi metrů:-) Brána v potaz je asi LOA? Nebo délka holého trupu?


Dle výhlá?ky MD č. 223/1995 Sb., příloha 3, kap. 2.01
L - délka plavidla - Největ?í délka lodního trupu plavidla bez zahrnutí kormidla a předního čelenu.
Upřesnění světel (jen vybraná část) :
Základní poziční světla.
"Bílé světlo"
Malá plachetnice (krat?í 7m) nebo veslice musí být v případě potřeby připravena k pou?ití svítilny s bílým světlem.
"Bílé kruhové světlo"
Loď do 7m délky plující na motor, ale neschopná rychlosti nad 7 uzlů, musí nést bílé kruhové světlo.
"Záďové a kombinovaná boční světla"
Plachetnice del?í 7m musí ukazovat červené a zelené boční světlo, ka?dé viditelné v úhlu 112,5 stupňů. Loď krat?í ne? 20m mů?e mít boční světla kombinovaná v jedné lampě na přídi. Záďové světlo musí být viditelné v úhlu 135 stupňů. Mů?e být pou?ito trojbarevné kombinované světlo na vrcholu stě?ně.
Sto?árová světla.
"Kombinovaná světla"
Plavidlo se strojním pohonem pod 20m délky mů?e mít kombinované sto?árové a záďové světlo. Na přídi mohou být kombinovaná boční světla.

Já jsem namontoval pod čelen kombinovanou lampu bočních světel a záďové světlo (bylo to celé sna??í na montá?) a teď je?tě hledám vhodné světlo na sto?ár, které bych mohl pou?ívat zároveň jako kotevní tak při plavbě na motor (dá se to u malých lodí dobře skloubit v jednu lampu).
Uživatelský avatar
jakubsipek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 198
Registrován: stř říj 22, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod jakubsipek » pon srp 23, 2010 11:04 pm

Ahoj, na státní plavební správě by se měl dát koupit řád plavební bezpečnosti + přílohy a tam to je jak na obrázku tak v textu.
www.spspraha.cz

Já mám loď nad 7m a mám:
vpředu v jednom světle červený a zelený (boční světla) viditelná zpředu pod úhlem 112,5 stupně na každou stranu od osy lodi;
záďové bílé světlo viditelné v rozsahu 135 stupnu (67,5 na každou stranu od osy lodi)
a vrcholové bílé světlo viditelné v celém rozsahu 360 stupnu na stěžni
(vlastně asi jako Libor).

Při jízdě na motor má být zapnuto červenozelené vpředu a bílé na stěžni.
Při jízdě na plachty má být zapnuto červenozelené vpředu a bílé záďové.
Při kotvení, pokud je to nutný, se zapíná jen to bílé na stěžni.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9325
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » úte srp 24, 2010 12:28 am

To jsi ale vyštrachal straré téma... :)
Nic se na tom od posledně nezměnilo, jen jsem na stěžen přidal solární lampu s čidlem, spíná automaticky po setmění.

Řád je k dispozici zde: http://shop.jachting.info/index.php?mai ... cts_id=976
Uživatelský avatar
jakubsipek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 198
Registrován: stř říj 22, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod jakubsipek » úte srp 24, 2010 12:47 am

Jojo, bylo skoro až dole :)

To s tou solární lampou vypadá jako dobrej nápad.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1810
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » úte srp 24, 2010 6:58 pm

A co sálingové světlo na stěžni, to se používá kdy??

A já mám na lodi zapojení následující: příďová sdružená (červená a zelená) svítí současně s bílím záďovým světlem. A pak mám na stěžni samostatně 360° bílé vrcholové a samostatně bílé sálingové.

To libor můžeš dát nějaké foto, nebo odkaz na to solární??
Uživatelský avatar
Ave
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 216
Registrován: pát dub 04, 2008 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Ave » úte srp 24, 2010 7:43 pm

No ja mam taky solarni svetlo na stezni (Liboruv napad). Koupila jsem si solarni svetlo v Baumaxu a napasovala do klasickeho vrcholoveho. Nechtela jsem tahat draty ve stezni a jeste pak pres laminat, znamenalo by to zas nejake pruchodky, utesnovani atd. Kdyztak dodam foto. Zatim to sviti celou sezonu

http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=1732
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9325
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » úte srp 24, 2010 10:27 pm

Foto teď nemám jak udělat, ale to jak píše Ave.
Viděl jsem to na mnoha rybářských člunech v Chorvatsku.
Obyčejná zahradní lampa, Baumax, Obi atd. Dnes už je z čeho vybírat. Berte co nejvýkonější, ale tak je třeba si uvědomit, že dosah světla nesplňuje zcela požadavky na kotevní světlo. Na druhou stranu spoustá lodí nesvití a šetří.....pak je tohle o dost lepší.

U mě rozhodla energetická nenáročnost a také žádná kabeláž a otvor v trupu.

Sálingové používáš když ho potřebuješ....při práci na palubě. Není to součástí pozičních světel.
Někdo ho používá jako pomocné, v noci když ho zapneš osvětlíš plachtu a jsi lépe vidět, než když máš jen nějakou poziční bludičku, nízko nad hladinou.... ;)
Uživatelský avatar
Josef
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Chomutov,ČR

Příspěvekod Josef » stř srp 25, 2010 11:15 am

Nejen pro Charliho. V místě sálingu bývají někdy dvě bílé světla (někdy je kombinované v jednom krytu, ale dvě nezávislé žárovky). Jedno světlo svítí ze stěžně a osvětluje palubu pro práci v noci (jak již psal Libor), druhé svítí do předu a do stran a to je motorové světlo.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1810
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » stř srp 25, 2010 12:25 pm

Jo já mám jen světlo na stěžni ve výšce sálingů co svítí dopředu a do strany pod nějakým uhlem. Takže to se používá při plavbě na motor společně s pozičními světly?

Osvětlení paluby zatím nemám, to je teprv v plánu.
Uživatelský avatar
Josef
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Chomutov,ČR

Příspěvekod Josef » stř srp 25, 2010 2:34 pm

Ano přesně tak.
Uživatelský avatar
jakubsipek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 198
Registrován: stř říj 22, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod jakubsipek » stř srp 25, 2010 11:50 pm

Pokud se použije na lodi jedoucí na motor bílé světlo na stěžni co svítí
jen dopředu a trochu do stran (tedy né celejch 360 stupňů) musí se k němu
rozsvítit i bílé záďové (které se nerozsvěcuje pokud na stěžni svítí
bílé světlo do všech stran). + samozřejmě levé a pravé barevné :)
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1810
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » stř pro 14, 2011 6:12 pm

Takže když se pluje pod plachtama, svítí jen pozičky vpředu barevné, vzadu bílá - tady se tedy nerozlišuje plachetnice od motoráku??

Pokud se pluje na motor, tak se k tomu rozsvítí ještě sálingové světlo, tady už je jasné, že jde o plachetnici.

A jaká světla se rozsvěcují, když se pluje pod plachtama i na motor??

Já už to tu někde na fóru četl ale nějak to nemůžu nikde najít.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř pro 14, 2011 6:58 pm

Charlie, Charlie....

- Motoráky přeci začínají svou povinnost u kruhového bílého světla. Nad sedm metrů k tomu musí mít i pozičky, nad padesát metrů..... Plachetnice začíná na pozičkách, takže to je jasné. Bílé světlo, nebo plus pozičky je motorák. Samotné pozičky je plachetnice.

- Plachetnice plující na motor (vystavení plachet nerozhoduje) je považována za plavidlo se strojním pohonem a vystavuje stejná světla jako motorová loď.

Tak to uvádí COLREG, předpokládám že na sladké vodě to bude stejné/podobné. Sladkou vodu nemám.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř pro 14, 2011 7:00 pm

Pri plavbe v noci na plachetnici máš rozsvietené pozičné svetlá, v lavo červené, v pravo zelené, v zadu biele. Motorák rozsvecuje červené a zelené a kruhové biele, teda biele svieti na 360 stupňov. Sálingové svetlo biele, smerované dopredu rozsvecuješ na plachetnici ak ideš na motor a tým máš potom svetlá identické s motorákom, teda zadné biele spolu zo sálingovým bielym má dokopy 360 stupňov. Ak máš vytiahnuté plachty a zároveń ideš na motor, tak dávaš osvetlenie ako motorák, ak ideš cez deň takýmto obojpohlavným spôsobom, tak sa vyvesujú znaky ktoré jasne hovoria o tom, že ideš ako motorák, napriek tomu že máš vytiahnuté plachty. Tomu sa hovorí slušnosť.
Pod akým uhlom svieťia pozičné svetlá si lahko zapametáš podla toho, že každá svieti nejakú kruhovú výseč a dokopy to musí byť 360. Jednotlivé /hociaké/svetlo svieti vždy jeden-dva kvadranty /šrvťkruh/ a niečo. Červené a zelené svietia jeden a štvrť kvadrantu, dokopy svietia teda dva a pol kvadrantu. Zadné biele teda musí osvecovať zvyšok kruhu a to je jeden a pol kvadrantu. Kvadrant je 90 stupňov. Teda farebné svetlo 90+22,5, zadné svetlo jeden a pol kvadrantu teda 90+45.

Motorák musí mať biele 360, teda ak ti zadné svieti jeden a pol kvadrantu, tak biele sálingové ti musí svietiť zvyšok do 360, teda dva a pol kvadrantu čo je 2x90+45.

Toto jednoduché vysvetlenie sa samozrejme trochu zložitejšie podla dĺžky lodí.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1810
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » stř pro 14, 2011 7:11 pm

No jo, jsem si vůbec neuvědomil, že na motoráku je bílé 360° a přitom mi parkuje na zahradě :oops:

Já tu dělám schémy pro zapojení okruhů na lodi (plachetnici) a do těch světel jsem se tak zapletl, ale teď už je to jasné.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř pro 14, 2011 7:26 pm

To schéma si dokáži představit. Tak jak to je v podstatě na všech lodích.
Samostatné okruhy pro:
- Poziční světla
- Motorové světlo
- Kotevní světlo
- Případně pracovní na osvětlení přední paluby.
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1362
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » stř pro 14, 2011 7:40 pm

cervene-zelene-bile viditelne v uhlu 360 stupnu? neni to jinak? u motoru?
ja myslel ze budto pozični svetla nebo jedno podle delky
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř pro 14, 2011 8:20 pm

Packo, buď si přečti co jsem napsal a věř tomu, nebo si naštuduj nějakou literaturu. Když si "myslíš" a nevíš to. Což si myslím že by jsi měl...
Nápověda: Žádné "buď a nebo" není! ;)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř pro 14, 2011 9:24 pm

Motorák má pozičné pozostávajúce z bieleho 360 a červené + zelené, ak je motorák malý stačí len biele 360, na mori je to do 7 m dĺžky, na vnútrozemskej si to nepametám či je to do sedem.
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » stř pro 14, 2011 9:49 pm

Ale Baharisi

on Packa trochu méně srozumitelnými slovy říká to samé,co ty.


Obrázek

Obrázek



na moři je rozdíl ještě v tom,že motorák pod 7m a rychlosti nad 7 kn musí nést boční světla

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host