Katamarán versus monohull - rozdíly. Ovládání, kotvení....
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
Ten otočný saildrive má i jako příplatkovou výbavu jedna z Oceanis 45, kterou si opakovaně půjčujeme na regatku i dovolenou. Na podzim s nákladem prvoplavců to přišlo vhod. Spolu s příďovým bowrtusterem (příčným elektromotorem) se to pod názvem Dock and go ovládá joystickem. Není to úplně po námořnicku, ale loď chodí v maríně jak vídeňský kobyly.
Možno shlédnout na Regatce 2015.
Možno shlédnout na Regatce 2015.
- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
bedrich píše:Ten otočný saildrive má i jako příplatkovou výbavu jedna z Oceanis 45, kterou si opakovaně půjčujeme na regatku i dovolenou. Na podzim s nákladem prvoplavců to přišlo vhod. Spolu s příďovým bowrtusterem (příčným elektromotorem) se to pod názvem Dock and go ovládá joystickem. Není to úplně po námořnicku, ale loď chodí v maríně jak vídeňský kobyly.
Možno shlédnout na Regatce 2015.
Nebylo by nějaké ukázkové video?

- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
david píše:navrhuju charterový lodě v provedení jako DRON. Sedím doma gauči, na displeji koukám kde plavu a na dálku to ovládám přes chytrou krabici, co maže moje chyby.
nohy samozřejmě v kýblu s teplou vodou
Nedělej si pr.del!! Ve světě, kde lidi kupujou pozemky na měsíci, kupujou si hvězdy, posílaji plyšáky na dovolenou atd. bys na takovym nápadu mohl nechutně zbohatnout!
Dotáhni to do zdárnýho konce a uvidíš.



-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Zdenda12345 píše:david píše:navrhuju charterový lodě v provedení jako DRON. Sedím doma gauči, na displeji koukám kde plavu a na dálku to ovládám přes chytrou krabici, co maže moje chyby.
nohy samozřejmě v kýblu s teplou vodou
Nedělej si pr.del!! Ve světě, kde lidi kupujou pozemky na měsíci, kupujou si hvězdy, posílaji plyšáky na dovolenou atd. bys na takovym nápadu mohl nechutně zbohatnout!
Dotáhni to do zdárnýho konce a uvidíš.![]()
![]()
všechno by šlo, jen největší problém je s přiměřeně častou výměnou vody v kýblu za teplou

Při vší úctě přátelé, děláte z toho vlákna pěkný chlívek.
Bavíte se o tom, jako Jules Verne o cestě na měsíc. Přeloženo, jako chocholoušci. Až budou takové lodě běžně v charteru, dejte vědět. Nebo se alespoň, pokud ještě budete žít, stavte na dušičky s kytkou na hrob.
Je to jako bych si dnes řekl, že si po prázdninách koupím toto auto:
Prettorian: Toto vlákno o rozdílech manévrování, o tom se dá bavit, to se dá vysvětlovat. Rozdíl v užitných vlastnostech v jednom a dvou trupech se dá popsat, naznačit, ale nemůžeš to z toho pochopit. Až napluješ na katoši pár tisíc mil, pochopíš to sám. Kdy v jakých podmínkách a v jakém režimu plavby je lepší jeden plovák a dva. Zatím si doplň znalosti co tě na RYA kurzu nestihli naučit a pak uvidíš co dál.
Teď to neřeš, nepřepínej....

Bavíte se o tom, jako Jules Verne o cestě na měsíc. Přeloženo, jako chocholoušci. Až budou takové lodě běžně v charteru, dejte vědět. Nebo se alespoň, pokud ještě budete žít, stavte na dušičky s kytkou na hrob.
Je to jako bych si dnes řekl, že si po prázdninách koupím toto auto:

Prettorian: Toto vlákno o rozdílech manévrování, o tom se dá bavit, to se dá vysvětlovat. Rozdíl v užitných vlastnostech v jednom a dvou trupech se dá popsat, naznačit, ale nemůžeš to z toho pochopit. Až napluješ na katoši pár tisíc mil, pochopíš to sám. Kdy v jakých podmínkách a v jakém režimu plavby je lepší jeden plovák a dva. Zatím si doplň znalosti co tě na RYA kurzu nestihli naučit a pak uvidíš co dál.
Teď to neřeš, nepřepínej....

- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
To Baharis: zdá se mi, že Tvůj styl příspěvku je přezíravý až arogantní. Cožpak už nejsi v pohodě a HAPPY?
Jistě, prettorian je mladý kluk, na jachtě byl asi dvakrát, možná má otázky naivní a pro mnohé otrlé námořníky úsměvné, ale chová se slušně. Za vše poděkuje a slušně se ptá dál. Všichni jsme jednou začínali. Kdybys mu místo toho nabídl, že na Tvém kurzu mu jeho nedostatky a mezery v jachtařském vzdělání rád pomůžeš doplnit, bylo by to myslím vhodnější.
Mohl bys nám prosím sdělit, jaké zkušenosti s plavbou na katamaránu máš Ty, když se cítíš na to poučovat ostatní?
Jistě, prettorian je mladý kluk, na jachtě byl asi dvakrát, možná má otázky naivní a pro mnohé otrlé námořníky úsměvné, ale chová se slušně. Za vše poděkuje a slušně se ptá dál. Všichni jsme jednou začínali. Kdybys mu místo toho nabídl, že na Tvém kurzu mu jeho nedostatky a mezery v jachtařském vzdělání rád pomůžeš doplnit, bylo by to myslím vhodnější.
Baharis píše:Prettorian: Až napluješ na katoši pár tisíc mil, pochopíš to sám. Kdy v jakých podmínkách a v jakém režimu plavby je lepší jeden plovák a dva. Zatím si doplň znalosti co tě na RYA kurzu nestihli naučit a pak uvidíš co dál. Teď to neřeš, nepřepínej....
Mohl bys nám prosím sdělit, jaké zkušenosti s plavbou na katamaránu máš Ty, když se cítíš na to poučovat ostatní?
a) nezdá se mi, určitě to nebylo tak myšleno, to bude tvůj pohled.
b) jsem Happy více než kdy jindy a jak ty?
c) neorganizuji skipper tréningy, jsem pouze nástroj.
d) necítím se povinen zde argumentovat svou praxí. Až se přihlásíš do kurzu který povedu, tak ti to můžu soukromě sdělit.
.
.
.
q) oslovil jsem tě již někdy, když jsi se bavil s druhým?
x) není to vlákno o mě.
y) komerční stránka jachtingu mě je ukradená, neživí mě to. Jachting tvoří cca 2-3% našich příjmů.
z) jdu ven se psem.
b) jsem Happy více než kdy jindy a jak ty?
c) neorganizuji skipper tréningy, jsem pouze nástroj.
d) necítím se povinen zde argumentovat svou praxí. Až se přihlásíš do kurzu který povedu, tak ti to můžu soukromě sdělit.
.
.
.
q) oslovil jsem tě již někdy, když jsi se bavil s druhým?

x) není to vlákno o mě.

y) komerční stránka jachtingu mě je ukradená, neživí mě to. Jachting tvoří cca 2-3% našich příjmů.

z) jdu ven se psem.

Zdravím Vás,
cítím povinnost zareagovat... monohull vs. multihull... to se dá asi tak srovnávat jako jabka vs. hrušky... prostě obojí je jinačí... Prostě každý je zastánce jednoho a drží se toho. asi tak jako Sparta vs. Slavia
Monohull
Výhody:
- pořizovací cena (v 90% nižší než cena multihullu (vícetrupé lodě)
- Náklady na provoz - jednutrupá loď samozřejmě nezabere tolik místa jak v maríně tak na souši jako jednotrupá loď.
- převoz - jen některé katamarány a trimarány se dají dát na vlek a převést, ale jednotrupku skoro vždy nějak převezete
- velká nabídka ojetin - tady je to jasné, prostě jednotrupek je více
- nevyžaduje dodatečné zkoušky apod.
Nevýhody:
- rychlost - prostě jednotrupka vždy bude pomalejší (nepočítáme-li plochý trup alá Class 40 nebo Class MIni apod.
- méně místa - jednotrupka v porovnání s katamaránem který má salón prostě bude mít méně prostoru...
- náklon - jednotrupka se nakloní - ale na druhou stranu to může na katamaránu chybět...
Multihull (tady myslím že se mohu považovat za někoho kdo s tím má mnoho zkušeností)
Výhody:
- Rychlost - budete vždy všude za jakéhokoliv počasí rychleji
- prostor - polkud si pořídíme katamarán se salónem, bude na něm nesporně mnohem více místa
- nenaklání se - takže pro rodinné cesty a velké party je to parádní voba
Nevýhody:
- CENA - mnohonásobně vyšší než u jednotrupu
- velikost - prostě na jedno vyvazovací místo se nikdy nenacpete
- náklady - jsou také vyšší
Teď si nevzpomenu na další.. ale je to prostě jasně dané... pro strovnání, naši Michelle 9.2 (délka 9.2 metru) prodáváme v kompletní variantě kolem 80 tis. EUR a v hrubé stavbě kolem 20 tis. EUR... což je cena, za kterou seženete dnes i jednotrupou loď podobné délky...
Katamarán může i nemusí mít hodně místa.. příkladem jsou katamarány Jonáše Jandy - to jsou jen dva trupy spojené nosníky... takže 4 osoby se vyspí, ale je to jako v rakvi.. na druhou stranu za dopoledne loď složíte, dáte na vlek a jedete domu.. a furt budete na vodě rychlejší než jednotrupá plachetnice...
Když to vezeme z pohledu domácí stavby, je to skoro to samé.. dnes najdeme na trhu jak plány na stavbu složitých plachetnic, tak složitých katamaránů a naopak... materiálově je to samozřejmě rozdíl, ale platí vždy to stejné - loď z překližky ztrácí na své hodnotě ještě dřív než se dotkne vody... a ze sendviče ne...
Proto razím cestu spíše směrem k trimaránům.. nabízí standardní uspořádání interiéru jaké jsme zvyklí u plachetnic, často i u délky 9 metrů máme v salónu stojnou výšku a přitom jsou díky plovákům dost široké a mohou se položit tak, aby konkurovaly katamaránům v rychlosti...
Cena je sice na úrovni katamaránu, ale zase existuje plno plánů pro domácí stavbu a jsou to pěkné kousky...
Navíc trimarán se skládacími plováky můžete složit na vodě a parkovat na jednom místě srovnatelně velkém pro jednotrupou loď (výhoda oproti katamaránu) a zároveň naložit na vlek přímo z vody a odvézt loď kam chcete...
Dalším faktorem je hodnota lodě - u trimaránů a katamaránů (pokud jsou v dobrém stavu/kvalitně postaveny) jsem se nesetkal s problémem prodeje, respektive loď si dlouhou dobu dokáže udržet svoji hodnotu. U plachetnic tomu tak často nemusí být... ale jak říkám, je v tom hodně faktorů...
cítím povinnost zareagovat... monohull vs. multihull... to se dá asi tak srovnávat jako jabka vs. hrušky... prostě obojí je jinačí... Prostě každý je zastánce jednoho a drží se toho. asi tak jako Sparta vs. Slavia
Monohull
Výhody:
- pořizovací cena (v 90% nižší než cena multihullu (vícetrupé lodě)
- Náklady na provoz - jednutrupá loď samozřejmě nezabere tolik místa jak v maríně tak na souši jako jednotrupá loď.
- převoz - jen některé katamarány a trimarány se dají dát na vlek a převést, ale jednotrupku skoro vždy nějak převezete
- velká nabídka ojetin - tady je to jasné, prostě jednotrupek je více
- nevyžaduje dodatečné zkoušky apod.
Nevýhody:
- rychlost - prostě jednotrupka vždy bude pomalejší (nepočítáme-li plochý trup alá Class 40 nebo Class MIni apod.
- méně místa - jednotrupka v porovnání s katamaránem který má salón prostě bude mít méně prostoru...
- náklon - jednotrupka se nakloní - ale na druhou stranu to může na katamaránu chybět...
Multihull (tady myslím že se mohu považovat za někoho kdo s tím má mnoho zkušeností)
Výhody:
- Rychlost - budete vždy všude za jakéhokoliv počasí rychleji
- prostor - polkud si pořídíme katamarán se salónem, bude na něm nesporně mnohem více místa
- nenaklání se - takže pro rodinné cesty a velké party je to parádní voba
Nevýhody:
- CENA - mnohonásobně vyšší než u jednotrupu
- velikost - prostě na jedno vyvazovací místo se nikdy nenacpete
- náklady - jsou také vyšší
Teď si nevzpomenu na další.. ale je to prostě jasně dané... pro strovnání, naši Michelle 9.2 (délka 9.2 metru) prodáváme v kompletní variantě kolem 80 tis. EUR a v hrubé stavbě kolem 20 tis. EUR... což je cena, za kterou seženete dnes i jednotrupou loď podobné délky...
Katamarán může i nemusí mít hodně místa.. příkladem jsou katamarány Jonáše Jandy - to jsou jen dva trupy spojené nosníky... takže 4 osoby se vyspí, ale je to jako v rakvi.. na druhou stranu za dopoledne loď složíte, dáte na vlek a jedete domu.. a furt budete na vodě rychlejší než jednotrupá plachetnice...
Když to vezeme z pohledu domácí stavby, je to skoro to samé.. dnes najdeme na trhu jak plány na stavbu složitých plachetnic, tak složitých katamaránů a naopak... materiálově je to samozřejmě rozdíl, ale platí vždy to stejné - loď z překližky ztrácí na své hodnotě ještě dřív než se dotkne vody... a ze sendviče ne...
Proto razím cestu spíše směrem k trimaránům.. nabízí standardní uspořádání interiéru jaké jsme zvyklí u plachetnic, často i u délky 9 metrů máme v salónu stojnou výšku a přitom jsou díky plovákům dost široké a mohou se položit tak, aby konkurovaly katamaránům v rychlosti...
Cena je sice na úrovni katamaránu, ale zase existuje plno plánů pro domácí stavbu a jsou to pěkné kousky...
Navíc trimarán se skládacími plováky můžete složit na vodě a parkovat na jednom místě srovnatelně velkém pro jednotrupou loď (výhoda oproti katamaránu) a zároveň naložit na vlek přímo z vody a odvézt loď kam chcete...
Dalším faktorem je hodnota lodě - u trimaránů a katamaránů (pokud jsou v dobrém stavu/kvalitně postaveny) jsem se nesetkal s problémem prodeje, respektive loď si dlouhou dobu dokáže udržet svoji hodnotu. U plachetnic tomu tak často nemusí být... ale jak říkám, je v tom hodně faktorů...
jednoduchá otázka
Baharis píše:a) nezdá se mi, určitě to nebylo tak myšleno, to bude tvůj pohled.
b) jsem Happy více než kdy jindy a jak ty?
c) neorganizuji skipper tréningy, jsem pouze nástroj.
d) necítím se povinen zde argumentovat svou praxí. Až se přihlásíš do kurzu který povedu, tak ti to můžu soukromě sdělit.
.
.
.
q) oslovil jsem tě již někdy, když jsi se bavil s druhým?![]()
x) není to vlákno o mě.![]()
y) komerční stránka jachtingu mě je ukradená, neživí mě to. Jachting tvoří cca 2-3% našich příjmů.![]()
z) jdu ven se psem.
Baharisi, zbytečně pátráš, řešíš, přepínáš

Na jednoduchou otázku, jednoduchá odpověď. Pokud neumíš odpovědět na otázku, neodpovídej vůbec

- Stanly
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 25
- Registrován: stř led 30, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Plzeň
To Vicky 7 : Tvé hodnocení je samo dost subjektivní, jinak skoro vyčerpávající. Jen by mne zajímala Tvá poznámka ke katamaranu "- nevyžaduje dodatečné zkoušky apod. ". Rozdíly mezi jedno-vícetrupou lodí chápu, i z hlediska rozdílů v technice plavby, kotvení, ... , jinak loď jako loď (s/y jako s/y), myslím v obecné rovině. Odkud pramení požadavek na "dodatečné zkoušky"? Samo, že zaškolení v přechodu z jednotrupé na katamaran by bylo vhodné, ale není přeci až tak nutnou podmínkou, né?
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Stanly,
Protože se na dotaz neozývá Vicky7, sdělím svůj názor.
Neslyšel jsem o tom, že by na multihuly bylo nutné mít jiné oprávnění k řízení jachty.
Domnívám se, že "dodatečné zkoušky" se týkají lodě, nikoliv kapitána.
Vicky7 patří asi k výrobcům, prodejcům lodí.
Viz "naši Michelle 9.2 (délka 9.2 metru) prodáváme v kompletní variantě kolem 80 tis. EUR a v hrubé stavbě kolem 20 tis. EUR" v jeho textu
Protože se na dotaz neozývá Vicky7, sdělím svůj názor.
Neslyšel jsem o tom, že by na multihuly bylo nutné mít jiné oprávnění k řízení jachty.
Domnívám se, že "dodatečné zkoušky" se týkají lodě, nikoliv kapitána.
Vicky7 patří asi k výrobcům, prodejcům lodí.
Viz "naši Michelle 9.2 (délka 9.2 metru) prodáváme v kompletní variantě kolem 80 tis. EUR a v hrubé stavbě kolem 20 tis. EUR" v jeho textu
Zdravím,
omlouvám se, byl jsem trochu zaneprázdněn a nevšiml jsem si, že se to tu ještě řeší..
Špatně jsme to formuloval. Co se týče zkoušek lodi/kontroly u SPS nebo jiných institucí, je to tam v podstatě obdobné.. ale loď sama o sobě má složitější a rozsáhlejší dokumentaci výpočtů. To je jasné...
Co se týče zkoušek plavby, tak tam je to snad stejné.. ale samozřejmě ti každý doporučí, že než přelezeš z jednotrupé lodě na vícetrupou, bylo by vhodné se přeškolit... ani né tak v jízdě pod plachtami, ale parkování, manévry apod. Přeci jen katamarán je široký jako dvě plachetnice...
A ano, občas něco takového stavím, opravuji nebo konzultuji... ale to, jak jsem to tu napsal bylo myšleno zcela přátelsky...
V.
omlouvám se, byl jsem trochu zaneprázdněn a nevšiml jsem si, že se to tu ještě řeší..
Špatně jsme to formuloval. Co se týče zkoušek lodi/kontroly u SPS nebo jiných institucí, je to tam v podstatě obdobné.. ale loď sama o sobě má složitější a rozsáhlejší dokumentaci výpočtů. To je jasné...
Co se týče zkoušek plavby, tak tam je to snad stejné.. ale samozřejmě ti každý doporučí, že než přelezeš z jednotrupé lodě na vícetrupou, bylo by vhodné se přeškolit... ani né tak v jízdě pod plachtami, ale parkování, manévry apod. Přeci jen katamarán je široký jako dvě plachetnice...
A ano, občas něco takového stavím, opravuji nebo konzultuji... ale to, jak jsem to tu napsal bylo myšleno zcela přátelsky...
V.
- MaM32
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 320
- Registrován: stř črc 30, 2014 2:00 am
- Reputace: 24
- Bydliště: Krnov
Katamarán versus monohull ......v bouři.
https://www.youtube.com/watch?v=r65BO_KvDIQ
https://www.youtube.com/watch?v=r65BO_KvDIQ
- Stanly
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 25
- Registrován: stř led 30, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Plzeň
Jardo - díky za odpovědi i náměty. Původní můj záměr bylo absolvovat "přeškolení" na katoš, ale v listopadu jsem nic nesehnal. (listopad 2014 proto, že padlo rozhodnutí si zayachtat v Karibiku, tedy i objednání s/y, a když Karibik tak jedině katamaran). Čas do připravované plavby se nám tudíž krátí, studuji co mohu, vč.přehršle materiálů a INFO na portálu jachting.info (chlapi díky!). Někde jsem napsal "loď jako loď" .... a se vší pokorou a opatrností mně vlastní přiznávám, že se holt některé jemné niance doučím až při plavbě samé - snad i trochu vycházeje z dosud nabytých zkušeností na monohaulech (přes 7.000 Nm, připravované plpavba je p.č.35, ...)...
Snad i další skutečností je, že v zimě lyžujeme - navíc v termínu únor-březen jsem dosud žádný uvažovaný (byť 2 denní) kurs "přeškolení" na katoš nenašel. Jak jste se s katošem poprvé seznámili Vy (účastnící fóra)?
Snad i další skutečností je, že v zimě lyžujeme - navíc v termínu únor-březen jsem dosud žádný uvažovaný (byť 2 denní) kurs "přeškolení" na katoš nenašel. Jak jste se s katošem poprvé seznámili Vy (účastnící fóra)?
- DarkDruid
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 85
- Registrován: pon črc 26, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
MaM32 píše:Katamarán versus monohull ......v bouři.
https://www.youtube.com/watch?v=r65BO_KvDIQ
Tady je velký rozdíl také v tom, jak daleko od břehu je zakotvený ten převrácený trimarán a ta jednotrupka za ním. Vlny v místě toho trimaránu už přepadávají díky klesající hloubce a jsou pro loď o poznání nebezpečnější. Tím nechci tvrdit, že není rozdíl ve stabilitě lodí různé konstrukce, rozdíl tu samozřejmě je. Nicméně poloha těch lodí na videu mohla hrát v dané situaci také poměrně významnou roli.
Stanly píše:Jak jste se s katošem poprvé seznámili Vy (účastnící fóra)?
Já si načetl teorii a následně si na týden půjčil katamarán v Chorvatsku. Dávat pozor na sílu větru a včas refovat je asi samozřejmost a moc se neliší od jednotrupé lodi, pokud tedy pomineme fakt, že pozdní refování může mít snadno závažnější následky. Co pro mě při první plavbě s katamaránem byl největší nezvyk bylo určitě manévrování v marinách/přístavech. Tím nemyslím větší šířku lodi, na tu jsem si zvykl hodně rychle, ale spíše dost odlišný způsob manévrování. Načteno jsem samozřejmě měl i tohle, ale v praxi to byl alespoň na začátku vážně dost nezvyk. Nemá smysl kroutit kormidlem nebo se snažit pootočit loď krátkým přidáním plynu při zatočeném kormidle, na to katamarán (tedy alespoň ty, na kterých jsem do teď byl) reaguje dost špatně. Mnohem lepší je zatáhnout kormidlo ve střední poloze, do každé ruky si vzít ovládání od jednoho motoru a s lodí manévrovat pouze přidáváním/ubíráním otáček na jednotlivých motorech.
Jinak netvrdím, že je tohle ideální cesta jak začít s katamaránem. Na to asi co člověk, to názor. Já holt začal takhle. A je pravda, že kdyby mi při prvním vyjíždění z mariny foukalo, asi bych se nestačil divit. I za bezvětří jsem se slušně zapotil, protože místa navíc tam moc nebylo a katamarán reagoval o hodně jinak než jednotrupá loď. Pokud se vydáš nakonec stejnou cestou jako já, tak buď opatrný a přeju ti hodně štěstí

Asi tu budu trochu za cvoka, ale mně se s tím malým trimaránkem docela osvědčilo najíždět do komor a podobných zařízení pozpátku, na couvačku. Našim problémem je to, že se nemůžeme postavit na bort lodi a něčeho se chytit, z kokpitu je to příliš daleko a nechat manželku balancovat na plováku také nechci. Couváním se vše vyřešilo.
Pravda, motor, který se otáčí kolem své osy je pro manévrování ideální.
Pravda, motor, který se otáčí kolem své osy je pro manévrování ideální.
- Svobodak
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 756
- Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
- Reputace: 46
- Bydliště: olomoucko
- Kontaktovat uživatele:
Jardo, na velkem katu se asi motor kolem sve osy, zaplatpanbuh, otacet nebude, ale to az tolik nevadi
.
Mas dva nezavisle motory, dve plynove paky a kdyz se toho chopis jako rajcaku v tanku a pujdes jeden dopredny a druhy dozadu, muzes se tocit na miste jako "censored".
To ale nema s rozumnym manevrovanim na malem prostoru mnoho spolecneho.
Na praci s kormidlem muzes zapomenout. Asi nejlepe zaaretovat na stred a pracovat jen s plynem obou motoru, razantne, avsak opatrne a s rozmyslem.
Pro jedince, kteri obcas zapomenou, ze leva ruka ma palec na prave strane, to rozhodne nebude nic osvezujiciho.
P
p.s. : haha autoslovnik slusnych vyrazu nevi, ze c.a.m.r.d.a je kaca

Mas dva nezavisle motory, dve plynove paky a kdyz se toho chopis jako rajcaku v tanku a pujdes jeden dopredny a druhy dozadu, muzes se tocit na miste jako "censored".
To ale nema s rozumnym manevrovanim na malem prostoru mnoho spolecneho.
Na praci s kormidlem muzes zapomenout. Asi nejlepe zaaretovat na stred a pracovat jen s plynem obou motoru, razantne, avsak opatrne a s rozmyslem.
Pro jedince, kteri obcas zapomenou, ze leva ruka ma palec na prave strane, to rozhodne nebude nic osvezujiciho.
P
p.s. : haha autoslovnik slusnych vyrazu nevi, ze c.a.m.r.d.a je kaca

Naposledy upravil(a) Svobodak dne čtv led 15, 2015 7:05 pm, celkem upraveno 1 x.
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 754
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Kousek výš padlo o refování, a že je to podobné na jednotrupé a katamaranu. Zásadně bych nesouhlasil. Na jednotrupé se při položení v silném větru vyfoukne vítr z plachet, následně má loď snahu se obvykle zase postavit. Náhlý a nečekaný poryv větru u jednotrupé lodě má za následek třeba položení, binec v kajutách, případný MOB a podobně. U katamaranu to ale může být konečná. Viz Bóra v HR někdy 3.7.2005 u Murteru - foukla Bóra a kromě jiných škod (i na pevnině) byl výsledkem převrácený katamaran s italskou posádkou. A nemyslím si, že by to byl v dějinách jachtingu jediný případ ...
Pavel.

Pavel.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host