Plachty na motýla

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Sajri
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 242
Registrován: úte zář 30, 2008 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Ondřejov
Kontaktovat uživatele:

Plachty na motýla

Příspěvekod Sajri » čtv lis 26, 2009 5:07 pm

Ahoj námořníci, měl bych jeden (začátečnický) dotaz.
Nedávno jsem na Bavarii 37 při zadním větru vyzkoušel plavbu na motýla (použil jsem kvůli bezpečnosti preventeer, což s dotazem nesouvisí, ale windward bude mít radost :-) ). Ráhno hlavní plachty bylo vyloženo tak do strany, až se opíralo o vant. Při téhle pozici se ale hlavní plachta namáčkla na sáling, a objevila se na ní nepěkná boule. Bylo to při slabém větru a plachta se vůči konci sálingu nijak nepohybovala, ani dopředu a dozadu, ani do boků, takže jsem usoudil, že z toho žádné poškození plachty nehrozí (a ani k žádnému nedošlo).
Při silnějším větru bych už z toho ale měl obavy, takže můj dotaz zní, zda to takhle bylo v pořádku, anebo jsem měl nechat otěž přitáhnutou natolik, aby se plachta sálingu nedotýkala?
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv lis 26, 2009 5:18 pm

Mluvím za sebe, já to neřeším. Jak správně píšeš, plachta se nesmí po hranách pochybovat. To znamená, že nemůžeš v této poloze začít refovat.
Vanty jsou neškodné a sálingy mají na svých koncích plastové nástavky, aby se plachta nepoškozovala při RÉčkách. Aby jsi na zaďák dostal hlavní plachtu od vantů, to by jsi ji musel hodně přitáhnout, vzhledem k jejímu profilu.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pát lis 27, 2009 1:54 am

Baharis píše:Mluvím za sebe, já to neřeším.


No, myslím, že na vlastní lodi bys to rychle řešit začal ... :?

Ono ale pochopitelně hodně záleží na šípovitosti sálingů a v této souvislosti je zajímavé, že většina typicky "majitelských" lodí , jí má víceméně nulovou.

Wlady
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát lis 27, 2009 7:45 am

Rozumím. Možná jsem to napsal trochu stroze. Ale já se opravdu i k charterové lodi snažím chovat jako ke své a myslím na ty, co ji budou mít po mě. Neprovádím s ní vědomě nic, co by ji mělo poškozovat, nebo krátit její životnost.

Tady jsem přesvědčený že když se hlavaska opírá o boční vant a potažmo i sáling, pokud se po nich nešoupe, že se nějak nepoškozuje. "Šípovitost" u charterových lodí bývá opravdu značná a pokud by se řeklo že se tím nějak výrazně ničí, nemohlo by se na zaďák vůbec plout. Již opřené ráhno o vant se pohybuje na nějakých 20-30° od příčné osy.

Tak zapomeňme na charterová - necharterová. Opravdu si myslíš/te, že samotné položení plachty na vanty ji natolik poškozuje, že by se to dělat nemělo? Nepřesvědčuji nikoho o své pravdě. Jen vysvětluji svůj názor a jsem připraven o tom diskutovat a vyslechnout důvody či argumenty zkušenějších.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát lis 27, 2009 7:57 am

ona se loď jako celek "ničí" už jenom tím, že se používá :D
myslím si, že plachtám víc škodí divoké flatrování, než že je opřená o sáling.
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » pát lis 27, 2009 8:01 am

Ona je to tak trochu i otázka přitažení kikingi. Pokud jej máš na volno, plachta ti sáling i vanty omotá tak, že nebude mít žádný tvar
Uživatelský avatar
Achlamarin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Achlamarin » pát lis 27, 2009 9:57 am

Z hlediska efektivity trimovani sledoval bych rychlomer. Na zadaku at na motyla nebo ne proste uvidis ze se lod malinko zrychluje, kdyz hlavni nechas co nej ven, jaks to prave udelal, a malinko zpomali tim, ze hlavni trochu pritahnes nebo kdyz kiking uvolnis. Je uplne jedno, z hlediska efektivity, zda hlavni saha na saling.

Co se slusneho zachazeni s materialem tyce, ponevadz na motyla, at s preventerem nebo bez se kontroluje plachti stejne vice, nez bez motyla, take mas staly nahled na to jak hrube hlavni plachta saha na salingy. A se silnejsim vetrem stejne jdes to motyla s mensi hlavni a pak je jeji vztah se salingem stejne o neco lepsi. Co se refovani tyce, na zadaku stenje by to neslo at na motyla nebo ne ze.

Jen dodam pokud kiking thane hlavni dolu je treba pritahnout i genu dolu tim ze posunem zavterneho jezdce kupredu, at na motyla nebo ne. Dela to take nejaky rozdil v rychlosti a to se take da merit.
Uživatelský avatar
terrier
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 90
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod terrier » pát lis 27, 2009 11:59 am

Měl jsem půjčenou loď, která měla na obou stranách ráhna evidentní rány od vantů, zřejmě jim to někdy fouklo tak, že to nečekali a ráhno jím při motýlu přeletělo na druhou stranu dokonce v maríně kornati bylo svého času jedno takové ohnuté ráhno na nábřeží, takže na to pozor:-)
Uživatelský avatar
Zvire30
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 307
Registrován: čtv kvě 28, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: S/Y STEEL PULSE
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Zvire30 » pát lis 27, 2009 1:41 pm

lidi ja cumim :-) Motýla v silnym větru ? ty bláho , musim říct že bych si to nelajz. Jak jsem měl motýla rád v kurzu tak teď při ONE HAND ho nesnášim. Upřímě řečeno na zadáka nechávám hlavní dole, a dám genu dle síli větru. Ta největší je stejně jinak hlavní zastíněná tak to moc velkej rozdíl neni. Podle mě je mnohem lepší než motejl koupit spinakrovej peň :-) jinak majiteli vlákna se omlouvám že to přímo nesouvisá z jeho dotazem, ale třeba mu to helfne pokud plánuje svoji loď :-)
Uživatelský avatar
Sajri
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 242
Registrován: úte zář 30, 2008 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Ondřejov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Sajri » pát lis 27, 2009 1:49 pm

Diky vsem za reakce, jinak mi pri psani prvniho prispevku nedoslo, ze pri silnem vetru bych se asi opravdu na hlavni vykaslal a plul jen s genou, jak to pise Zvire30.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát lis 27, 2009 1:59 pm

Ahoj, tady mám jednu otázku pro všechny:
Silnější vítr, jedu jen na kosatku (nebo cokoli jiného, co se tahá na přední stěhy, ať už se to jmenuje jak chce :-)).
Potřebuji rychle vyostřit, neřku-li udělat re. Jak to udělám?
Není to kviz, ani pokus cokoli zpochybnit. Ptám se lidí, kteří mají více zkušeností než já.
Pokud shledáte příspěvek jako OT, pak se omlouvám. (Ale odpověď bych si rád přečetl. :-) Ostatně nedávno jsme docela pěkně rozebrali odplouvání z kotviště za silného větru ...)
Dík.

Edit: Kosathu -> kosatku.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

to lynx

Příspěvekod Felix » pát lis 27, 2009 2:09 pm

Možná mi to jenom nemyslí, ale nepovedlo se mi otázku pochopit. Jelikož jsme v tématu "plachty na motýla", předpokládám, že máš na mysli plavbu na téměř přesně zadní vítr. Čemu při tomhle kursu říkáš "re"?
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát lis 27, 2009 2:21 pm

Ano, mám na mysli plavbu na zaďák nebo zadobok. Re je pořád stejné: vyostřit, udělat obrat proti větru a případně zase odpadnout. Podstatou otázky je fakt, že bych si chtěl přečíst, není-li možné např. nastavením kosatky (přitažením, vypuštěním) nebo jiným rychlým manévrem eliminovat silnou závětrnost lodi, která vyostření neumožní.
Rychlým manévrem ale nemyslím start motoru nebo vytažení hlavní plachty.
Uživatelský avatar
Zvire30
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 307
Registrován: čtv kvě 28, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: S/Y STEEL PULSE
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Zvire30 » pát lis 27, 2009 2:24 pm

pokud je RE obrat proti vetru tak pohoda, jen aspoň na mym steelpulsu nesmi byt gena prilis velka jinak to ostri samo a to neovladatelne !!!

Protoze primo umerne z plochou geny STOUPA i navetrnost !

Ja mam skusenost v BF 5 na nejmensi genu ovladatelnost pohoda i n OBRAT !
dALSI VYHODA JE ZE TAHLE MINI GENA je samoprehazovaci, proste neni potreba menit stranu uchytu zadniho cipu, nechas to na tom samim, maximalne ho trochu povolis.

jaka koliv vetsi gena mi ( bf 5 a vic ) lod tahne proti vetru vic nez je kormidlo schopny pretlacit !
Uživatelský avatar
Zvire30
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 307
Registrován: čtv kvě 28, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: S/Y STEEL PULSE
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Zvire30 » pát lis 27, 2009 2:27 pm

tak to ja mam uplne opacnej problem , muj korab je navetrnej furt !!! :-)
Jde jen o to dostat to do mezí unosnosti :-D
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát lis 27, 2009 2:46 pm

I přes to že jsi to Lynxi doplnil, jsem stále na úrovni Felixove otázky. Opravdu nějak nevím...

Řekněme že pluji na zaďák, genu mám nalevo. Doleva to asi zatočit nepůjde, mohu doprava. Takže postupným otáčením kormidla a dotahováním geny se dostanu až do stavu, kdy pluji ostře proti větru, téměř na druhou stranu.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát lis 27, 2009 3:01 pm

A vám, Felixi a Baharisi, loď, která má postavenou jen kosatku, tedy těžiště plachet daleko před těžištěm laterálu, vyostřovat umožní? (Natož pak obrat.)
U lodí, na kterých jsem se plavil v posledních čtyřech letech (ty starší zkušenosti si nevybavuji, nebo jsem to nezkoušel), to nešlo. :-(
Příď prostě k větru nešla!
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » pát lis 27, 2009 3:03 pm

Já budu možná trochu mimo mísu nebo tady máme šum v terminologii, ale rád bych pochopil větu Zvíře 30:
"Protoze primo umerne z plochou geny STOUPA i navetrnost ! "
Za mých mladých let když se posouvalo těžiště plachet před těžiště laterálu, stoupala spíše závětrnost (zakloním stěžeň - ostří mně to protože dám těžiště plachet za těžiště laterálu a výsledný moment mně stáčí loď do návětří, předkloním stěžeň - odpadám, stejný efekt dosáhnu zvětšením nebo zmenšením některé plachty). Ale je pravda, že časy se mění...................
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát lis 27, 2009 3:05 pm

Teď mě napadá, že polská Easy byla extrémě štíhlá a měla dlouhý kýl. Asi to bylo tím. Dnešní charterové lodi jsou daleko širší a dlouhý kýl nemají.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát lis 27, 2009 3:06 pm

není to náhodou tím, že čím větší gena, tím víc jí je za stěžnem?
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát lis 27, 2009 3:14 pm

Ne Macku, časy se asi nemění. Já ty příspěvky raději ani nekomentuji. Když chci zamezit přeostřování, ubírám vzadu a přidávám vepředu.

S tím souvisí i Lynx. Mám zkušenosti kdy za silné bóry jsem měl hlavasky ani ne 1/2 metru (nic) a geny metr - metr a půl (?) a stejně šla až do nekontrolovaného přeostření.
To je hrozně těžké. Záleží na lodi, na síle větru, velikosti vln. To se nedá paušalizovat. Ale podle mě. Pokud loď nestratí rychlost a posádka nenastaví genu kolmo na vítr, ale vítr stále nabíhá v tom správném úhlu, nemělo by dojít k tomu, že by loď "nešla" proti větru otočit. Ale možná se mýlím.

Omlouvám se, nemůžu teď pokračovat v diskuzi. Jedeme pryč a vracíme se až zítra večer. Čus! :thmbup:
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » pát lis 27, 2009 3:19 pm

Správně Davide, čím větší gena, tím se její těžiště plochy posouvá dozadu a zvětšuje návětrnost. Pokud zmenšujem genu /kosatku/ naopak - zvětšuje se závětrnost.
Pepa :) .
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » pát lis 27, 2009 3:45 pm

Aha, asi už rozumím. Pluji jenom s kosatkou na (víceméně) zaďák a potřebuji se dostat do postavení proti větru. První polovina obrátky je relativně snadná, za postupného dotahování kosatky vyostřuji až do postavení "bokem k větru". Obrat mi sebral trochu rychlosti, zbývající setrvačnost nestačí na jeho dokončení. Jsem bokem na vítr a protože mám jenom kosatku, žene mě vítr do odpadnutí, tedy k návratu do původního kursu... No, tak pokud někdo znáte nějaký spolehlivý trik, jak tohle řešit, rád se ho naučím. S tímhle už jsem párkrát bojoval a jednou v zimě kvůli tomu vjel mezi bruslaře... ještě že mám plechovku :)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host