oznaceni stredu kormidla

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

oznaceni stredu kormidla

Příspěvekod jerryx » úte srp 21, 2012 11:38 am

tak to ses ty, co tam dava furt ty pitomy provazky ... :D :D :D

cituji windwarda odjinud:
Stejne, jako nerozumim tomu, jak je mozne odjet, aniz by byl oznacen sted kormidla. Jak muzu provadet presne manevry, kdyz nevim, nevidim a rukou nehmatam na stred kormidla? To je pro mne zahada. :-)

Stred kormidla musi byt oznacen provazkovym "zamotkem", abych ho citil rukou, kdyz kormidlo bezi pod rukou. Dale musi byt omotane ZLUTOU el. paskou, aby stred byl videt v noci. Zase zabredam. :-)


ale ted vazne, prosim windwarde o objasneni tohoto, proc je to pro tebe, tak dulezite ? jake to ma vyhody ?
ja totiz opravdu patrim presne k opacne skupine, kdyz to mam na kormidle po nekom, tak to musi okamzite dolu ;-),
proc mam opacny nazor bych si nechal az po tom tvem (pac ja vidim jen nevyhody) - treba se necham i k necemu presvecit ;-)
Uživatelský avatar
dexter
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 96
Registrován: úte srp 09, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod dexter » úte srp 21, 2012 11:53 am

na vacsine lodi je pri kormidle display kde je log, a zopar dalsich udajov - v spodnej casti sa zobrazuje aj odchylka od stredu kormidla ... doprava a dolava. Nepouzivam to, ale viem, ze to tam je. Tak ked uz, je to asi lepsie ako spagatik na kormidle.
Uživatelský avatar
Zbiry
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: úte črc 24, 2012 2:00 am
Reputace: 11

Příspěvekod Zbiry » úte srp 21, 2012 11:57 am

Za sebe říkám nemám to na kole rád. Když tam je a kolo běží pod rukou a já to necítím, tak neustále čumím na kolo, kdeže to dopr... může nýt a nečumím kam jedu (resp.kam couvám).
Ale třeba jsem jen divnej. Je fakt, že většina lodí to měla.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte srp 21, 2012 1:07 pm

Asi tě Petře nikdo přesvědčovat nebude, to je na tobě, i jak jsi zvyklý.

Střed kormidla pokud není, označuji vždy a pokud mám slabounký provázek, tak provázkem. Když náhodou ne, tak alespoň izolačkou. Na žádné lodi jsem (Dexter) ještě budík odchylky kormidelního listu neměl, ale aj tak. Pouhým pohmatem mám neustále přehled, jak mám natočené kormidlo. To je alespoň pro mě neocenitelná informace při manévrech "na pětníku", předaná vjemem, který je jinak nevyužitý. Oči potřebuji jinde, hlavu natočenou také.

Je to zvyk, třeba předaný skipperem který nováčka zaučuje a už mu zůstane. Nutné to asi není.
Uživatelský avatar
Bubo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 107
Registrován: úte lis 23, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Bubo » úte srp 21, 2012 1:33 pm

Přiznávám, že i já jsem rád, když je střed označený. A v případě, že není, oblepím si ho alespoň páskou.
Pomáhá mi to při couvání, kdy se většinou potřebuju věnovat něčemu jinému než zkoumání, kam mi loď zatočí až konečně začne poslouchat kormidlo (některým to trvá zatraceně dlouho).

Bubo
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » úte srp 21, 2012 1:35 pm

Baharis píše:Na žádné lodi jsem (Dexter) ještě budík odchylky kormidelního listu neměl, ale aj tak.

je to snad na kazdym autopilotovi - napr Raymarine .. takovy ty divny carky dole ... nicmene mit to oznaceny "pro ruku" je k nezaplaceni ...
Uživatelský avatar
heavy
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 286
Registrován: čtv říj 08, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod heavy » úte srp 21, 2012 2:03 pm

Baharis píše: Na žádné lodi jsem (Dexter) ještě budík odchylky kormidelního listu neměl, ale aj tak. P

Obrázek

Je to téměř na každé lodi.
Taky si značím na kormidle.
Bez proudu v pruseru bych to tam hledal marně.
Uživatelský avatar
Zbiry
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: úte črc 24, 2012 2:00 am
Reputace: 11

Příspěvekod Zbiry » úte srp 21, 2012 2:07 pm

Předpokladem je tedy zapnutý AP alespoň ve standby ??
Uživatelský avatar
heavy
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 286
Registrován: čtv říj 08, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod heavy » úte srp 21, 2012 2:15 pm

ano
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » úte srp 21, 2012 2:27 pm

k tomu AP - jsi presvedcen, ze ti to ukazuje odchylku ve standby modu ? a prosim te od jakeho kurzu ?
to prece ukazuje odchylku od nastaveneho GPS kurzu pri modu auto. v cem je spojitost s vychylenim kormidla ?
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » úte srp 21, 2012 2:54 pm

Taky značím a pro jistotu si za tím účelem vozím pásku. Doposud červenou, ale polepším se na žlutou :D

Jinak souhlas s Jerryxem. To by musel bejt zatraceně chytrej AP, aby bez nějakého senzoru poznal vychýlení kormidla. Za tím účelem vyrábí R spešl budík, ale ten znám jen z katalogů...

Wlady
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » úte srp 21, 2012 3:00 pm

Baharis píše:Asi tě Petře nikdo přesvědčovat nebude, to je na tobě, i jak jsi zvyklý.

presvedcovat samozrejme nepotrebuji ;-) - to bylo v zertu, ale kdybych se dozvedel neco uzitecneho, tak se rad priucim.

me jen pripadalo, ze na to windward dava moc velkej duraz, proto dotaz na neho ;-)

ano urcite jsem si zvykl nemit oznaceny stred, ale jsou i dalsi duvody a me prijdou spise nebezpecny - i kdyz to je silne slovo ;-)
  • hodne casto je tam ten provazek spatne - uznavam, mel bych si ho dat sam
  • kdyz jedu, tak prece vidim, kam jedu - spousta novacku se snazi jezdit dle gps - to je nejhorsi varianta, nejpomalejsi varianta,
    dalsi dle kompasu, tez pomala varianta a kdyz jim to seberu, tak by jezdili dle provazku. aby nedoslo k mylce, taky pouzivam
    kompas, gps, ale oni maji tendenci korigovat kazdy vychyleny stupen a vzhledem k te odezve pak klickujou jak zajici. a ti co
    jezdi dle provazku, tak maji pocit, ze jedou krasne rovne a pritom jedou uplne dopryc ;-) - samozrejme jde o novacky, kteri
    se proste na neco upnou, misto toho, aby koukali
  • dalsi vec to, ze kazde kormidlo ma nejaky vakl / toleranci a ve chvili, kdy jedu na bocak, tak provazek nebude uprostred a to
    nemluvim o dlasich vlivech jako napr. vlny - zase lepsi je koukat ;-) bud na pobrezi nebo na kurz (ale jen jako pomucku).
  • otaceni na petniku, marina atd. - nevim, ale podle me je lepsi se naucit tu lod citit kam jede, kdy uz funguje kormidlo
    a ne dle nejakeho provazku. k cemu mi vlastne je ustaveni kormidla presne doprostred, kdyz jeste nefunguje ? ja si bez provazku
    taky dam kormidlo doprostred, zhruba a kdyz citim, ze uz funguje (uz ma zaber), tak si upravim polohu dle potreby a je mi
    uplne jedno jestli je to prostredek ;-)
  • vlastne jedine, co udelam, kdyz vlezu nove na lod pred vyjetim je to, ze si zkontroluju rozsah kormidelniho kola na obe strany
    a uprostred je zhruba (zhruba proto, protoze obcas ma kormidlo na jednu stranu jinou vychylku nez na druhou ! :mad:) kormidlo
    rovne, tak ho mam pred vyjetim


toto samozrejme nepokladam za nejake dogma, ale prijde mi, ze je lepsi se naucit vnimat lod nez hledat provazek (at ocima
nebo hmatem) - a hlavne pro ty zacatecniky ;-)
a rejpnuti: stejne si myslim, ze starej pardal to tam ma jen jako zbytecnou pomucku z lenosti :P :D
... a ja jsem zase asi moc linej na to si tam ten provazek davat, kdyz je zbytecnej :D :D :D
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » úte srp 21, 2012 3:00 pm

Součástí autokormidla je snímač polohy kormidla. Buď je zvlášť (Simrad), popřípadě je součástí silového prvku ovládajícího kormidlo. Zda a jak je poloha kormidla zobrazena na display, to nevím.
Uživatelský avatar
toms
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 244
Registrován: stř kvě 09, 2007 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod toms » úte srp 21, 2012 3:20 pm

Richarde přesně tak. Polohu snímá snímač polohy kormidla a ukazuje ji ve standby. Někde to není tak markantní stupnice jak je zde ukazuje heavy, jen dole jezdí čárka. Ale neviděl jsem budík bez toho.

Jinak střed kormidla je dobrý znát i z dalšího důvodu, trimu plachet. Když je při rovné plavbě musí být kormidlo vychýlené tak je něco špatně s plachtama. Závodník by řekl, že vychýlené kormidlo brzdí to já nejsem a tak je mi to jedno, ale když zapnu autopilota tak se s kormidlem zbytečně pere a žere baterky.

Tomáš
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte srp 21, 2012 3:31 pm

Tak to jste mě teda (možná) dostali jako malého kluka :mad:
Pokud to je tedy pravda. V pátek vyrážím na Sardínii, hned po check-in to jdu ověřit.
Tedy né že bych vám nevěřil, ale znáte to: Důvěřuj, ale prověřuj.

AP jsem nikdy během plavby ve stand-by módu nesledoval. Pokud byl zapnut tak jo a jsem si vědom i těch čárek. Považoval/žuji je za odchylku nastaveného kurzu od skutečného. Tedy to co má AP "dokormidlovat".
Sloupek kormidla jsem měl rozebraný mnohokrát. Jednoduchý mechanismus, řetěz, ozubené kolo, atd. když se spravoval řetěz, neřešil se zub sem - zub tam. Ničeho čidlujícího jsem si nikdy nevšimnul.
Nic. Ověřím, prověřím a za 14 dní dám raport. :D
Uživatelský avatar
toms
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 244
Registrován: stř kvě 09, 2007 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod toms » úte srp 21, 2012 3:43 pm

Dobrá připomínka.

Snímač je přímo na hřídeli kormidla. Stejně tak jako akční člen autopilota, měl brát přímo za kormidlo. Tak ho nehledej ve sloupku, ale u hřídele kormidla dole. A tak je jedno jak tam dáš řetěz snímá přímo výchylku hřídele.

Jinak mě napadá že to snad jediná věc co jsem zatím na lodi neopravoval. Tak přece jenom je na lodi něco opravdu spolehlivého.

Tomáš
Uživatelský avatar
Jano
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 24
Registrován: stř bře 14, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Jano » úte srp 21, 2012 3:43 pm

toms píše:Jinak střed kormidla je dobrý znát i z dalšího důvodu, trimu plachet. Když je při rovné plavbě musí být kormidlo vychýlené tak je něco špatně s plachtama. Závodník by řekl, že vychýlené kormidlo brzdí to já nejsem a tak je mi to jedno, ale když zapnu autopilota tak se s kormidlem zbytečně pere a žere baterky.


Tak nevím, ale pokud loď není přesně neutrální, co se týče vyvážení plachet - a to běžné jednostěžňovky nebívají - z dobrých důvodů jsou návětrné. Z toho vyplývá, že kdyby bylo kormidlo rovně, tak by loď ostřila. To při plavbě se stálým kursem nechceme, takže kormidelní list musí tuto sílu kompenzovat... pokud se mýlím, tak mně prosím vyveďte z omylu
Uživatelský avatar
dexter
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 96
Registrován: úte srp 09, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod dexter » úte srp 21, 2012 3:43 pm

Baharis píše:Asi tě Petře nikdo přesvědčovat nebude, to je na tobě, i jak jsi zvyklý.

Střed kormidla pokud není, označuji vždy a pokud mám slabounký provázek, tak provázkem. Když náhodou ne, tak alespoň izolačkou. Na žádné lodi jsem (Dexter) ještě budík odchylky kormidelního listu neměl, ale aj tak. Pouhým pohmatem mám neustále přehled, jak mám natočené kormidlo. To je alespoň pro mě neocenitelná informace při manévrech "na pětníku", předaná vjemem, který je jinak nevyužitý. Oči potřebuji jinde, hlavu natočenou také.

Je to zvyk, třeba předaný skipperem který nováčka zaučuje a už mu zůstane. Nutné to asi není.


ja som to mal zatial na vsetkych chartrovanych lodiach s raymarine gps ... ostatne uz bolo povedane. Priznam sa, ze som si to tiez nevsimol na prvu supu, ale niekde sme stali a kedze nemam oznacene kormidlo poznamenal som, ze hmm kde je asi stred ? Na co moj 13 rocny syn sucho skonstatoval a naco tu mas asi tento ukazovatel ;) Tak som si to vsimol.

A inak stred kormidla som strasne chcel poznat ked som sa zacinal ucit jazdit, hlavne na cuvacku mi to moc prvy krat neslo a mal som pocit, ze potrebujem vediet kde je stred. Casom som zistil, tak ako pise jerryx, ze je pre mna ovela jednoduchsie lod trosku rozbehnut pretoze ovela lepsie reaguje a ist podla citu. Prave napr. v tej marine.
Podobne ako v aute tiez najskor auto rozbehnem a potom zabocim, nie vytocim kolesa "na sucho" a pohnem sa. Ale je to o pristupe a o tom co kto a ako chce dosiahnut a ako mu to je najprijemnejsie. Takze mne osobne je to jedno kludne nech si tam niekto uviaze aj za chvost potkana ked pojde bezpecne.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte srp 21, 2012 3:57 pm

Jano píše:To při plavbě se stálým kursem nechceme, takže kormidelní list musí tuto sílu kompenzovat... pokud se mýlím, tak mně prosím vyveďte z omylu

To zajisté, to máš pravdu. Ale jde o to, o kolik. 10°, 20°, 30°, nebo 50°... Když vidím že značka středu je někde dole u podlahy, začnu přemýšlet, že něco je špatně ;)
Čím větší je potřeba eliminovat návětrnost, tím více nás to brzdí.
Uživatelský avatar
toms
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 244
Registrován: stř kvě 09, 2007 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod toms » úte srp 21, 2012 3:59 pm

Tak nevím, ale pokud loď není přesně neutrální, co se týče vyvážení plachet - a to běžné jednostěžňovky nebívají - z dobrých důvodů jsou návětrné. Z toho vyplývá, že kdyby bylo kormidlo rovně, tak by loď ostřila. To při plavbě se stálým kursem nechceme, takže kormidelní list musí tuto sílu kompenzovat...


Jano určitě. Neber to doslovně. Že nevychýlené kormidlo znamená pozici 0°. Hodně záleží na lodi. Některá se nedá vytrimovat vůbec jiná jen za cenu třeba drobného zrefování plachty. Záleží trupu lodi, jak se jede na vítr atd…

[quote]

Tomáš
Uživatelský avatar
bedrich
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 517
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » úte srp 21, 2012 4:00 pm

jerryx napsal "k tomu AP - jsi presvedcen, ze ti to ukazuje odchylku ve standby modu ? a prosim te od jakeho kurzu ?
to prece ukazuje odchylku od nastaveneho GPS kurzu pri modu auto. v cem je spojitost s vychylenim kormidla ?"

I já jsem přesvědčený (na vlastní oči) že ta spodní stupnice na autopilotovi Raymarine ukazuje skutečnou aktuální výchylku kormidla, bez ohledu na zvolený mod AUTO či Stanby. Stačí, aby byla zapnutá elektrika na rozv. desce pro tento přístroj.
Odchylku od nastaveného kurzu je možno znázornit několika způsoby při dělené obrazovce plotru, např. tabulkou, nebo jako takzvaná "dálnice". Tam ale nejde o polohu kormidla, ale o vychýlení lodi z optimálního kurzu, udává jak stupně, tak nM.
Sám si malým provázkem polohu rovně taky označuju, nejen pro např. couvání, kdy má kormidelní kolo tendenci se zamotávat- zatáčet víc, než jsem chtěl, ale hlavně jako pomocný ukazatel vyvážení oplachtění. / Jestliže mám při přímém kurzu provázek, nebo ukazatel na autopilotovi výrazně ze středu, tak je zpravidla něco špatně s plachtami - nepoměr velikosti geny ku hlavní plachtě, případně celkové přeplachtění, kdy kromě zvyšujícího se náklonu roste tendence k vyostřování, v extremu až do nekontrolovatelného, jestliže se mi označený střed dostává do spodní poloviny kružnice korm. kola.
Provázek mi ušetří prostor pro další vizuální vjemy, kterých je dost. Při rozjedzu lodi z nulové rychlosti dávám naopak přednost informaci z displeje autopilota, abych po každém kotvení nemusel motat kolem do obou krajních poloh.
Toť můj názor, nikomu nevnucuju jako jedinné správné.
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 442
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » úte srp 21, 2012 5:31 pm

Já su taky přesvědčený :) V podstatě bych opakoval vše co tady přede mnou napsal Bedřich
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » úte srp 21, 2012 5:47 pm

No, tak buď si ne zcela rozumíme, jinými slovy jeden o voze a druhý o koze, nebo si pleteme pojmy.

Na fotce autopilota vložené v příspěvku "Heavy" (abychom mluvili, vlastně psali o tomtéž) je na displeji nějaký kurz. Pokud dám režim "AUTO", tak se autopilot snaží držet zadaný kurz. Potud se snad shodneme. A na spodní stupnici se malinkými čárkami nebo čtverečky od nuly doprava či doleva zobrazuje odchylka pohybu lodě (patrně vyhodnoceného dle GPS) od požadovaného kurzu. Autopilot se zásahem do nastavení kormidla snaží dostat na nulu. V žádném případě se nejedná o natočení kormidla, ale o odchylku od kurzu. Jak by pak bylo možné, že např. při plavbě ve větru nebo vlnách se mi BEZ JAKÉHOKOLI POHYBU KORMIDLA začne počet čtverečků zvyšovat, dokud autopilot nezatočí kormidlem natolik, že dostane opět loď do zvoleného kurzu (a tím tamnebude žádný čtvereček vlevo či vpravo od nuly)? Kromě toho po přepnutí do "Standby" a ručním otáčení kormidlem tam ty čtverečky žádné nemám i přesto, že někdy ve větších vlnách a větru musím kormidelm točit docela vehementně, abych udržel loď v požadovaném směru.

Jirko, prosím, já jsem v SO přijel, tak už to letos asi neověřím. Až pojedeš na loď, koukni na to a dej sem pak svůj poznatek.

Jinak musím dát za pravdu těm, kteří loď řídí nikoli podle kompasu, kurzu na GPS či kurzu na autopilotovi, ale podle nějakého bodu na horizontu přímo v ose lodě. Samozřejmě tohle jde realizovat jen v "hustě zaostroveném Chorvatsku, těžko bych asi na Atlantiku hledal nějaký pevný bod na horizontu... Odchylku osy lodě od bodu na horizontu jsme schopni vnímat již ve stupních. Autopilot mnohdy skáče po dvou nebo třech stupních, klasický kompas má taky nějaké dělení a tam plout +/- 1° prostě nejde, zatímco za klidnějšího počasí a kormidlování podle bodu na horizontu je to v pohodě. Samozřejmě jinak se pak pluje na plachty, kdy působí snos a případně proud a podobně, tam se musí držet kurz a hlídat plachty vůči větru (který se někdy rád mění) a další aspekty.

Pavel.

Edit: Tak si sypu popel na hlavu - teď jsem si při pobytu na lodi v červnu vzpomněl na toto téma a vyzkoušel jsem si v maríně zatočit kormidlem při zapnutém (rozumí se napájení) autopilotu v režimu Standby - a opravdu ty dílky dole registrují odněkud z nějakého snímače polohu kormidla, nikoli polohu lodě ke zvolenému kurzu.
Naposledy upravil(a) Pavel63 dne pon črc 22, 2013 8:03 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » úte srp 21, 2012 5:52 pm

Ještě jedna poznámka - pokud autopilot z různých důvodů nemůže dostat směr pohybu lodě do požadovaného kurzu v nějakém čase (např. zpomalíme pod kormidelní rychlost, nebo pohon kormidla autopilotem prokluzuje atd.), tak zahlásí alarm, že je mimo požadovaný kurz (nevím přesně tu hlášku v AJ). To by pak znamenalo, že se kormidlo otočilo víc, než je technicky možné, kdyby to zobrazovalo polohu kormidla?

Pavel.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host