Stoupavost jachty
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- Angerthas
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 57
- Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Okres Kolín
Stoupavost jachty
Právě jsem se vrátil z Řecka (první samostatné plavby) kde jsme měli loď Oceanis 37 z roku 09 a řeším, jestli ta loď obecně blbé stoupe, měla špatný plachty, něco jsem dělal blbě nebo je to normální, ale nedařilo se mi stoupat líp než 60° proti větru. Vítr stabilní meltémi (18-24 uzlíků) a přiměřené vlny. Ať jsem měl plné prádlo (když foukalo chvílema míň, částčně zrefovanou hlavní (rolování do stěžně) nebo jen genu tak to ostřeji prostě nejelo a nad 20 uzlů byla loď značně návětrná i když jsem měl jen genu. Na částečne zrefovanou genu to už v těch vlnách spíš stálo než jelo. Nakonec jsem jel potupně na motor. Do teď jsem nad tím nepřemýšlel ale kolik obvyklr mají stoupavost chrterovky kolem 40 stop?
- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
Dle mých zkušeností s lodmi Beneteau by i s "rolovacím" oplachtěním neměl být problém stoupat na 40 stupnů. Při extremních náklonech je loď návětrná. Při zrefované genuy se projeví nestejná stoupavost vpravo-vlevo vlivem rozdílného obtékání balíku narolované plachty. Důležitý je úhel náběhu větru na přední lík. Bývá rozumnější než rvát to na krev a téměř stát trochu odpadnout a mit dopřednou rychlost.
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
- Angerthas
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 57
- Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Okres Kolín
Jarda885 píše:Mám dobré zkušenosti se stoupavostí lodí Oceanis. Jak s klasickou, tak s rolovací plachtou.
I když jezdím na větších lodích, myslím, že i 37 by měla stoupat.
Pravděpodobně se Ti nepodařilo něco nastavit.
No i to je možné, tak přemýšlím co. Genoa víc dotáhnout nešla (ale když jsem ji povolil, tak jsem musel odpadnout jinak se prolamoval přední lem), hlavní jsem nakonec měl i s přetaženým ráhnem přes střed aby "spolupracovala", vozík narvanej v návětří... Je možný, že by to dělaly vytahaný plachty? Byly už hodně jetý ...
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
- Angerthas
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 57
- Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Okres Kolín
Vyloženě stupně jsem po pokusech už sledoval podle windmetru (true), ale sedělo to i na kompas i na trasu zachycenou na plotteru (foukalo z kurzu 30°, jel jsem kurz 90° a bylo to na hraně). Díky stabilnímu vétru a dlouhým vzdálenostem byl i čas laborovat ale možná mne nenapadlo něco vyzkoušet. Jezdíval jsem okruhovky a ty stoupaly krásně. Při předchozích plavbách neb jsem loď neměl na povel jsem se na stoupavost tak moc nesoustředil (hlavně to nebylo tak jak teď, kdy jsme sice jeli "kružnici" ale celou cestu v podstatě proti větru 

- Angerthas
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 57
- Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Okres Kolín
Na fotky čekám jeslti něco vypadne z účastníků s foťáky. Vozík táhnu do návětří abych dostal ráhno přes střed nebo na střed. Ráhno přes střed kvůli tomu, abych neměl prolomenou hlavní plachtu - předek. Nespolupracující plachtu myslím tak, aby hlavní ladila s genou - tj. aby na obou seděly špioni jak mají a ne, že je gena OK a hlavní se láme. Zadní lem dotažen na ráhně nadoraz, při refu taky dotaženo co to jde. Kiking dotažen ve snaze vyploštit plachty. Zadní líky plachet dotaženy aby neflutterovaly.
PS: byl bych raději, kdyby to bylo v kormidelníkovi/trimovači, jinak mi vznikne problém jak na lodi při přebírání odhadnout, jestli už nejsou plachty v takvém stavu, že by se situace opakovala
PS: byl bych raději, kdyby to bylo v kormidelníkovi/trimovači, jinak mi vznikne problém jak na lodi při přebírání odhadnout, jestli už nejsou plachty v takvém stavu, že by se situace opakovala

- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Nejsem závodník, nemám zkušenosti z českých rybníků.
Pokud dotáhnu ráhno hlavní plachty na střed nebo přes střed, plachta mi netáhne a loď mi nejede. Když nejede, nemůže ani stoupat.
Za základ souladu hlavní plachty a geny se mi osvědčuje nastavit spodní lem obou plachet do maximálně podobného profilu. To znamená ráhno vyložit mnohem více, než mají závodníci.
Zbytek dolaďuji systémem pokus omyl. Trimování trvá déle.
Pak mi loď jede i stoupá. I když pomaleji než závodníkům.
Nemusím na motor.
Na ostrost stoupání má obrovský vliv přesnost kormidlování.
Přesně kormidlovat lze pouze loď, která jede slušnou rychlostí, minimální kormidlovací rychlostí. U lodě délky 37 to bývá kolem 5 uzlů, u větších lodí více.
Pokud dotáhnu ráhno hlavní plachty na střed nebo přes střed, plachta mi netáhne a loď mi nejede. Když nejede, nemůže ani stoupat.
Za základ souladu hlavní plachty a geny se mi osvědčuje nastavit spodní lem obou plachet do maximálně podobného profilu. To znamená ráhno vyložit mnohem více, než mají závodníci.
Zbytek dolaďuji systémem pokus omyl. Trimování trvá déle.
Pak mi loď jede i stoupá. I když pomaleji než závodníkům.
Nemusím na motor.
Na ostrost stoupání má obrovský vliv přesnost kormidlování.
Přesně kormidlovat lze pouze loď, která jede slušnou rychlostí, minimální kormidlovací rychlostí. U lodě délky 37 to bývá kolem 5 uzlů, u větších lodí více.
Určitě bych si netroufnul hodnotit bez toho, abych byl na místě a viděl to v reále. Plavba na plachty má mnoho aspektů a nějak na dálku to nedokáži.
V každém případě věř tomu, že čím více vytahané plachty, tím hůře se pluje proti větru. Až do fáze že to nejde skoro vůbec. Vidíš to podle břicha hlavasky, podle toho že genu nevyploštíš a nevyploštíš, ani kdyby ses .....
Ovšem jakou dostaneš loď a plachty, to je ruleta. To neovlivníš.
Vozík hlavní otěže do návětří za mě ano. Jsou o tom polemiky, já to vidím správně, aby se dostalo ráhno přesně na střed, jinak to nejde. Ale prosím tě, přes osu lodě s ráhnem už nee! To si myslím že už je špatně.
Nevím jestli jsem správně pochopil používání plachet, tak spíše obecně. Nelze plout na hlavasku nebo genu samostatně. Prostě to proti větru nefunguje. Vždy musí být alespoň kousíček té druhé.
Jinak, jak loď dokáže křižovat, to zjistím až podle zápisu GPS. Samo že to vidím už při plavbě. A když se někdy dostaneme na obraty 90°, tak to je nevídaný úspěch. Spíše to bývá více či méně plochá klikatice. Dole ukazuji nedělní plavbu, Dufour 365, klasické ale již dost jeté plachty na I. refu a tak 1,5 metru geny. Vítr 25-28 knt, plachty né až tolik vyladěné - spíše odfláklé, protože posádka byla poprvé na lodi a v tom zúženém prostoru nebyl čas na hrdinství.

V každém případě věř tomu, že čím více vytahané plachty, tím hůře se pluje proti větru. Až do fáze že to nejde skoro vůbec. Vidíš to podle břicha hlavasky, podle toho že genu nevyploštíš a nevyploštíš, ani kdyby ses .....
Ovšem jakou dostaneš loď a plachty, to je ruleta. To neovlivníš.
Vozík hlavní otěže do návětří za mě ano. Jsou o tom polemiky, já to vidím správně, aby se dostalo ráhno přesně na střed, jinak to nejde. Ale prosím tě, přes osu lodě s ráhnem už nee! To si myslím že už je špatně.
Nevím jestli jsem správně pochopil používání plachet, tak spíše obecně. Nelze plout na hlavasku nebo genu samostatně. Prostě to proti větru nefunguje. Vždy musí být alespoň kousíček té druhé.
Jinak, jak loď dokáže křižovat, to zjistím až podle zápisu GPS. Samo že to vidím už při plavbě. A když se někdy dostaneme na obraty 90°, tak to je nevídaný úspěch. Spíše to bývá více či méně plochá klikatice. Dole ukazuji nedělní plavbu, Dufour 365, klasické ale již dost jeté plachty na I. refu a tak 1,5 metru geny. Vítr 25-28 knt, plachty né až tolik vyladěné - spíše odfláklé, protože posádka byla poprvé na lodi a v tom zúženém prostoru nebyl čas na hrdinství.
Naposledy upravil(a) Anonym dne úte kvě 13, 2014 6:18 pm, celkem upraveno 1 x.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Baharis píše:.......
Jinak, jak loď dokáže křižovat, to zjistím až podle zápisu GPS. Samo že to vidím už při plavbě. A když se někdy dostaneme na obraty 90°, tak to je nevídaný úspěch. ......
Připomenu rozdíl mezi úhlem křižování, který napíše GPS a úhlem (např. rozdíl kompasových kurzů), který pozorujeme při plavbě.
Svou roli zde hraje snos. GPS namaluje méně líbivou situaci.
- Angerthas
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 57
- Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Okres Kolín
Teď jsem koukal na log a rozdíl kurzu před a po obratu 120°. Ráhno bylo přes střed jen trochu, ne až nadoraz vozíku a i pŕes to díky břichu měla hlavaska na můj vkus velký úhel vůči ose lodi. Sem netušil, že může být až tak vytahaná plachta aby to mělo za následek zhoršení stoupavosti. Příště budu moudřejší.
Ješťe jedna věc mi není jasná - jak je možné, že loď jedoucí jen na genu může být návětrná - čekal bych, že díky těžišti geny před těžišťěm laterálu musí být vždy závětrná. Nebo je to při vytahané plachtě tak, že břicho posune výslednici vztlaku natolik dozadu?
Ješťe jedna věc mi není jasná - jak je možné, že loď jedoucí jen na genu může být návětrná - čekal bych, že díky těžišti geny před těžišťěm laterálu musí být vždy závětrná. Nebo je to při vytahané plachtě tak, že břicho posune výslednici vztlaku natolik dozadu?
- kanic
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 846
- Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
- Reputace: 21
- Bydliště: Hukvaldy
Vozík přes střed ne. Ráhno na střed, přes střed nikdy. Zadní lík na doraz při tomto větru taky ne.
Udělal jsi z hlavní brzdu, která snášela loď.
Tomu vydutí jsi pomohl tím, že jsi dorval zadní lík. 1. věc je dopnout výtah plachty.
Udělal jsi z hlavní brzdu, která snášela loď.
Tomu vydutí jsi pomohl tím, že jsi dorval zadní lík. 1. věc je dopnout výtah plachty.
Naposledy upravil(a) kanic dne úte kvě 13, 2014 9:28 pm, celkem upraveno 1 x.
- rb
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 300
- Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Hostivice
Na ráhno do středu nebo přes střed jsou různé názory. Můj názor ověřený praxí je, že ráhno maximálně tak na 15° od osy lodi. U takhle velkých lodí je to kousek za roh zrcadla směrem do kokpitu. Větší dotažení obvykle způsobí zpomalení lodí, nižší stoupavost (proti dnu) vynahradím vyšší rychlostí a ve výsledku jsem obvykle v cíli o něco dříve. Vozík neslouží k přetažení ráhna přes střed, ale aby na ráhno respektive proti zadnímu lemu nepůsobila zbytečně velká proti síla, ale aby ta síla přitažených otěží byla spíše stranou. Co by mohlo mít ještě vliv na stoupavost, krom již zmiňovaných věcí, je přední lík kosatky, zda nebyl prohnutý. To mi také dělalo problémy. Těžko soudit, opravdu by to chtělo vidět v reálu. Při slabších větrech loď stoupala nebo ne?
- Angerthas
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 57
- Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Okres Kolín
kanic píše:Vozík přes střed ne. Ráhno na střed, přes střed nikdy. Zadní lík na doraz při tomto větru taky ne.
Udělal jsi z hlavní brzdu, která snášela loď.
Tomu vydutí jsi pomohl tím, že jsi dorval zadní lík. 1. věc je dopnout výtah plachty.
Tak dotahovat výtah plachty u rolování do stěžně mne nenapadlo. To by mohl být ten kámen úrazu. Měl jsem za to, že když nemám možnost dotahovat plachtu v dolním rohu u stěžně směrem dolů, tak to nemá smysl tahat ani nahoru. Když jsem zadní lík neměl dotaženej, tak bylo břicho ještě horši a i při dotažení ráhna na střed byla hlavní nahoře opřená o sáling.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host