Stoupavost jachty

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Angerthas
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Okres Kolín

Stoupavost jachty

Příspěvekod Angerthas » pon kvě 12, 2014 2:36 pm

Právě jsem se vrátil z Řecka (první samostatné plavby) kde jsme měli loď Oceanis 37 z roku 09 a řeším, jestli ta loď obecně blbé stoupe, měla špatný plachty, něco jsem dělal blbě nebo je to normální, ale nedařilo se mi stoupat líp než 60° proti větru. Vítr stabilní meltémi (18-24 uzlíků) a přiměřené vlny. Ať jsem měl plné prádlo (když foukalo chvílema míň, částčně zrefovanou hlavní (rolování do stěžně) nebo jen genu tak to ostřeji prostě nejelo a nad 20 uzlů byla loď značně návětrná i když jsem měl jen genu. Na částečne zrefovanou genu to už v těch vlnách spíš stálo než jelo. Nakonec jsem jel potupně na motor. Do teď jsem nad tím nepřemýšlel ale kolik obvyklr mají stoupavost chrterovky kolem 40 stop?
Uživatelský avatar
HoPrahok
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 197
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod HoPrahok » úte kvě 13, 2014 12:15 am

To je skutečně zvláštní. Co takhle fotky plachet, máš k dispozici ?
Uživatelský avatar
bedrich
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 517
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » úte kvě 13, 2014 11:00 am

Dle mých zkušeností s lodmi Beneteau by i s "rolovacím" oplachtěním neměl být problém stoupat na 40 stupnů. Při extremních náklonech je loď návětrná. Při zrefované genuy se projeví nestejná stoupavost vpravo-vlevo vlivem rozdílného obtékání balíku narolované plachty. Důležitý je úhel náběhu větru na přední lík. Bývá rozumnější než rvát to na krev a téměř stát trochu odpadnout a mit dopřednou rychlost.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte kvě 13, 2014 12:10 pm

Mám dobré zkušenosti se stoupavostí lodí Oceanis. Jak s klasickou, tak s rolovací plachtou.
I když jezdím na větších lodích, myslím, že i 37 by měla stoupat.

Pravděpodobně se Ti nepodařilo něco nastavit.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte kvě 13, 2014 12:11 pm

Mám dobré zkušenosti se stoupavostí lodí Oceanis. Jak s klasickou, tak s rolovací plachtou.
I když jezdím na větších lodích, myslím, že i 37 by měla stoupat.

Pravděpodobně se Ti nepodařilo něco nastavit.
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » úte kvě 13, 2014 12:14 pm

Pokud jsi měl po obratu kurz o 60 stupňů jiný, tak si můžeš ještě gratulovat. Pokud jsi to myslel takhle. Pokud jsi to myslel jako úhel od větru, tak to se mi nechce věřit.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1423
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 160
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » úte kvě 13, 2014 12:47 pm

Mě se ta stoupavost na mé malé lodičce taky občas nezdá :? ..... většinou ale stačí když si všimnu, že jsem (zase :hmm: ) zapoměl spustit ploutev :mad:

Ale to není nejspíše případ Oceanis 37 :D
Uživatelský avatar
Angerthas
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Okres Kolín

Příspěvekod Angerthas » úte kvě 13, 2014 2:28 pm

Bohužel to myslim tak, že rozdíl levobok/pravobok cca 120°.
Uživatelský avatar
Angerthas
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Okres Kolín

Příspěvekod Angerthas » úte kvě 13, 2014 4:36 pm

Jarda885 píše:Mám dobré zkušenosti se stoupavostí lodí Oceanis. Jak s klasickou, tak s rolovací plachtou.
I když jezdím na větších lodích, myslím, že i 37 by měla stoupat.

Pravděpodobně se Ti nepodařilo něco nastavit.

No i to je možné, tak přemýšlím co. Genoa víc dotáhnout nešla (ale když jsem ji povolil, tak jsem musel odpadnout jinak se prolamoval přední lem), hlavní jsem nakonec měl i s přetaženým ráhnem přes střed aby "spolupracovala", vozík narvanej v návětří... Je možný, že by to dělaly vytahaný plachty? Byly už hodně jetý ...
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » úte kvě 13, 2014 4:54 pm

to je fakt moc na takovou loď. určitě odpoví nějakej závodní jachtař, nebo někdo kdo k tomu rozumí. Těch 120 stupňů je podle gps nebo podle toho co ti ukazoval kompas?
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » úte kvě 13, 2014 4:54 pm

to je fakt moc na takovou loď. určitě odpoví nějakej závodní jachtař, nebo někdo kdo k tomu rozumí. Těch 120 stupňů je podle gps nebo podle toho co ti ukazoval kompas?
Uživatelský avatar
Angerthas
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Okres Kolín

Příspěvekod Angerthas » úte kvě 13, 2014 5:02 pm

Vyloženě stupně jsem po pokusech už sledoval podle windmetru (true), ale sedělo to i na kompas i na trasu zachycenou na plotteru (foukalo z kurzu 30°, jel jsem kurz 90° a bylo to na hraně). Díky stabilnímu vétru a dlouhým vzdálenostem byl i čas laborovat ale možná mne nenapadlo něco vyzkoušet. Jezdíval jsem okruhovky a ty stoupaly krásně. Při předchozích plavbách neb jsem loď neměl na povel jsem se na stoupavost tak moc nesoustředil (hlavně to nebylo tak jak teď, kdy jsme sice jeli "kružnici" ale celou cestu v podstatě proti větru :cry:
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1384
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 18

Příspěvekod smike » úte kvě 13, 2014 5:06 pm

a jak moc jsi měl dotažený zadní lík hlavní plachty??

fotka plachet by fakt nebyla?
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » úte kvě 13, 2014 5:09 pm

Proč přetahuješ ráhno přes střed?

Proč taháš vozík do návětří?

Jak vypadá plachta která "spolupracuje" a která nespolupracuje?


V lodi ani v plachtách to asi nebude :? chybu bych hledal v kormidelníkovi ;) :)
Uživatelský avatar
Angerthas
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Okres Kolín

Příspěvekod Angerthas » úte kvě 13, 2014 5:19 pm

Na fotky čekám jeslti něco vypadne z účastníků s foťáky. Vozík táhnu do návětří abych dostal ráhno přes střed nebo na střed. Ráhno přes střed kvůli tomu, abych neměl prolomenou hlavní plachtu - předek. Nespolupracující plachtu myslím tak, aby hlavní ladila s genou - tj. aby na obou seděly špioni jak mají a ne, že je gena OK a hlavní se láme. Zadní lem dotažen na ráhně nadoraz, při refu taky dotaženo co to jde. Kiking dotažen ve snaze vyploštit plachty. Zadní líky plachet dotaženy aby neflutterovaly.
PS: byl bych raději, kdyby to bylo v kormidelníkovi/trimovači, jinak mi vznikne problém jak na lodi při přebírání odhadnout, jestli už nejsou plachty v takvém stavu, že by se situace opakovala :mad:
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » úte kvě 13, 2014 5:46 pm

Tahat ráhno na střed , nebo přes střed je asi špatně. Gena může trochu prolamovat hlavní za stěžněm.

Podle mě jste měli hlavní přetaženou. A tak loď víc splouvala než stoupala. Ale těžko radit.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte kvě 13, 2014 5:51 pm

Nejsem závodník, nemám zkušenosti z českých rybníků.

Pokud dotáhnu ráhno hlavní plachty na střed nebo přes střed, plachta mi netáhne a loď mi nejede. Když nejede, nemůže ani stoupat.

Za základ souladu hlavní plachty a geny se mi osvědčuje nastavit spodní lem obou plachet do maximálně podobného profilu. To znamená ráhno vyložit mnohem více, než mají závodníci.
Zbytek dolaďuji systémem pokus omyl. Trimování trvá déle.
Pak mi loď jede i stoupá. I když pomaleji než závodníkům.

Nemusím na motor.

Na ostrost stoupání má obrovský vliv přesnost kormidlování.
Přesně kormidlovat lze pouze loď, která jede slušnou rychlostí, minimální kormidlovací rychlostí. U lodě délky 37 to bývá kolem 5 uzlů, u větších lodí více.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte kvě 13, 2014 6:17 pm

Určitě bych si netroufnul hodnotit bez toho, abych byl na místě a viděl to v reále. Plavba na plachty má mnoho aspektů a nějak na dálku to nedokáži.

V každém případě věř tomu, že čím více vytahané plachty, tím hůře se pluje proti větru. Až do fáze že to nejde skoro vůbec. Vidíš to podle břicha hlavasky, podle toho že genu nevyploštíš a nevyploštíš, ani kdyby ses .....
Ovšem jakou dostaneš loď a plachty, to je ruleta. To neovlivníš.

Vozík hlavní otěže do návětří za mě ano. Jsou o tom polemiky, já to vidím správně, aby se dostalo ráhno přesně na střed, jinak to nejde. Ale prosím tě, přes osu lodě s ráhnem už nee! To si myslím že už je špatně.

Nevím jestli jsem správně pochopil používání plachet, tak spíše obecně. Nelze plout na hlavasku nebo genu samostatně. Prostě to proti větru nefunguje. Vždy musí být alespoň kousíček té druhé.

Jinak, jak loď dokáže křižovat, to zjistím až podle zápisu GPS. Samo že to vidím už při plavbě. A když se někdy dostaneme na obraty 90°, tak to je nevídaný úspěch. Spíše to bývá více či méně plochá klikatice. Dole ukazuji nedělní plavbu, Dufour 365, klasické ale již dost jeté plachty na I. refu a tak 1,5 metru geny. Vítr 25-28 knt, plachty né až tolik vyladěné - spíše odfláklé, protože posádka byla poprvé na lodi a v tom zúženém prostoru nebyl čas na hrdinství.
Obrázek
Naposledy upravil(a) Anonym dne úte kvě 13, 2014 6:18 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Angerthas
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Okres Kolín

Příspěvekod Angerthas » úte kvě 13, 2014 6:18 pm

Stoupavost na samonou genou i s povolenější hlavní plachtou byla stejná, jen se lišila rychlost plavby ... Proto přetaženo přes střed ... Jelo to pak trochu rychleji
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte kvě 13, 2014 6:39 pm

Baharis píše:.......

Jinak, jak loď dokáže křižovat, to zjistím až podle zápisu GPS. Samo že to vidím už při plavbě. A když se někdy dostaneme na obraty 90°, tak to je nevídaný úspěch. ......


Připomenu rozdíl mezi úhlem křižování, který napíše GPS a úhlem (např. rozdíl kompasových kurzů), který pozorujeme při plavbě.
Svou roli zde hraje snos. GPS namaluje méně líbivou situaci.
Uživatelský avatar
Angerthas
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Okres Kolín

Příspěvekod Angerthas » úte kvě 13, 2014 9:10 pm

Teď jsem koukal na log a rozdíl kurzu před a po obratu 120°. Ráhno bylo přes střed jen trochu, ne až nadoraz vozíku a i pŕes to díky břichu měla hlavaska na můj vkus velký úhel vůči ose lodi. Sem netušil, že může být až tak vytahaná plachta aby to mělo za následek zhoršení stoupavosti. Příště budu moudřejší.
Ješťe jedna věc mi není jasná - jak je možné, že loď jedoucí jen na genu může být návětrná - čekal bych, že díky těžišti geny před těžišťěm laterálu musí být vždy závětrná. Nebo je to při vytahané plachtě tak, že břicho posune výslednici vztlaku natolik dozadu?
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » úte kvě 13, 2014 9:27 pm

Vozík přes střed ne. Ráhno na střed, přes střed nikdy. Zadní lík na doraz při tomto větru taky ne.
Udělal jsi z hlavní brzdu, která snášela loď.
Tomu vydutí jsi pomohl tím, že jsi dorval zadní lík. 1. věc je dopnout výtah plachty.
Naposledy upravil(a) kanic dne úte kvě 13, 2014 9:28 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » úte kvě 13, 2014 9:27 pm

Na ráhno do středu nebo přes střed jsou různé názory. Můj názor ověřený praxí je, že ráhno maximálně tak na 15° od osy lodi. U takhle velkých lodí je to kousek za roh zrcadla směrem do kokpitu. Větší dotažení obvykle způsobí zpomalení lodí, nižší stoupavost (proti dnu) vynahradím vyšší rychlostí a ve výsledku jsem obvykle v cíli o něco dříve. Vozík neslouží k přetažení ráhna přes střed, ale aby na ráhno respektive proti zadnímu lemu nepůsobila zbytečně velká proti síla, ale aby ta síla přitažených otěží byla spíše stranou. Co by mohlo mít ještě vliv na stoupavost, krom již zmiňovaných věcí, je přední lík kosatky, zda nebyl prohnutý. To mi také dělalo problémy. Těžko soudit, opravdu by to chtělo vidět v reálu. Při slabších větrech loď stoupala nebo ne?
Uživatelský avatar
Angerthas
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv pro 19, 2013 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Okres Kolín

Příspěvekod Angerthas » úte kvě 13, 2014 9:44 pm

kanic píše:Vozík přes střed ne. Ráhno na střed, přes střed nikdy. Zadní lík na doraz při tomto větru taky ne.
Udělal jsi z hlavní brzdu, která snášela loď.
Tomu vydutí jsi pomohl tím, že jsi dorval zadní lík. 1. věc je dopnout výtah plachty.


Tak dotahovat výtah plachty u rolování do stěžně mne nenapadlo. To by mohl být ten kámen úrazu. Měl jsem za to, že když nemám možnost dotahovat plachtu v dolním rohu u stěžně směrem dolů, tak to nemá smysl tahat ani nahoru. Když jsem zadní lík neměl dotaženej, tak bylo břicho ještě horši a i při dotažení ráhna na střed byla hlavní nahoře opřená o sáling.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte kvě 13, 2014 11:25 pm

Velká hovadina mě teď napadla :mad:

Měl jsi povolenou topenantu?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host