ELEKTROPět jsem jezdil do práce 15km na ekole (tam + zpět 30km, od brzkého jara do pozdního podzimu - kdykoliv když bylo "nad nulou").
Model z ekolo.cz, 26" kola, městské kolo, asistent + možnost "manuálního plynu".
První rok, když jsem dal plyn na plno, tak jsem z kola skoro spadl (velmi slušné zrychlení). Rychlost šla málokdy pod 26km/h, včetně prudkých dokopečků.
Druhý rok už to to zrychlení nemělo, ale pořád to jezdilo moc hezky - po rovince a mírně do kopce pořád 26km/h, do prudších kopců 20-22km/h.
Poslední dva roky už jsem si nemohl dovolit manuální plyn používat, páč už by baterie nestačila na celou cestu - s asistencí OK, ale do nejprudších kopečků už bylo nutno trochu přišlápnout. Po rovince 22-25km/h (podle toho, jak moc se mi chtělo šlapat), do prudších kopečků 10-15 km/h.
Čili baterie stárne, a víc než na dojezdu se to pozná na výkonu, který dokáže dávat. A pozor, lithiové baterie prý stárnou pořád stejně bez ohledu na to, zda se používají nebo ne.
Tip #1: Vyhnul bych se modelům s baterií na nosiči nad zadním kolem. Já jsem měl baterii pod sedlem a i tak mi přišlo zadní kolo hodně zatížené.
Tip #2: Velká výhoda elektrokola s "ručním plynem": i když je vybité, pořád zvládne do kopce vyvézt samo sebe. Do kopce tedy netlačím já kolo, ale naopak mi kolo do kopce trochu pomáhá (táhne). Ocenil jsem to taky když jsem píchnul a musel kolo 5km tlačit

Tip #3: U elektrokola doporučuju koukat po modelech, které mají z centrální baterie napájená i světla - není nic otravnějšího než nabíjet na jednom kole troje baterie (moje kolo to nemělo, tak jsem si to musel dobastlit ručně).
Jo, a co se týče rekuperace, ta je prý na kole neefektivní - obecně má malou účinnost a navíc kolo je lehké, takže ani té kinetické energie mnoho není - zkrátka je otázka, jestli na kole rekuperace vůbec dokáže vrátit víc energie, než kolik stojí vézt tu váhu ("rekuperační jednotky") navíc.
SKLÁDAČKA - BromptonPoslední dva roky pracuju jinde, jezdím kus vlakem, tak jsem vyměnil velké ekolo za malou skládačku - Bromptona.
Tohle kolo má dvě velké výhody - geniální skládací systém a skvěle se na něm jezdí. Velké kolo jsem loni věnoval synovi, páč jsem zjistil, že stejně všude jezdím na Bromptonovi. Velký podíl na tom měl fakt, že tahle skládačka je promyšlená do posledního šroubku - jsou tam doladěné desítky drobných detailů, kvůli kterým se na tom nejen skvěle jezdí, ale též se to skvěle parkuje a skládá (například skládací šlapka se hodí nejenom když je kolo složené, ale i při tlačení do kopečka - pak se o ni nezakopává).
Nevýhodou malých kol (16") jsou vratší řidítka - na to se brzy zvykne, ale z prudkých kopců raději brzdím (kdybych trefil nějaký hrbol, tak to ve vyšší rychlosti asi neustojím). Naopak výhodou je skvělý odpich (při rozjezdu na křižovatce většinou držím krok s auty; a při výletech jsem na každém kopci první a ani se nezadýchám) a stabilita při pomalé jízdě (není žádný problém jet na tomhle kole vedle někoho, kdo jde pomalým vycházkovým tempem). Takže se na něm dá naprosto bezpečně kličkovat mezi chodci (v hustějším provozu samozřejmě slezu, ale když zrovna není kudy bezpečně předjet pomalu jdoucí babičku, tak není problém se držet bezpečně 3 metry za ní, dokud se cesta neuvolní).
Nevýhoda číslo dva jsou samozřejmě obrubníky - sjíždění dolů i najíždění nahoru (ale naučil jsem se nahoru vyskočit a dolů též skokem odlehčit). Na druhou stranu mě překvapuje, že jsem ještě nevyrobil osmu - menší průměr zřejmě přináší vyšší pevnost.
Malá kola jsou tenká, tedy na pevném povrchu zatraceně rychlá - zato na sypkém povrchu pak zapadávají (štěrk, bahno, písek).
Jinak dokud je terén pevný, tak nerovnosti moc nevadí (kompenzuje je odpich, takže např. po trávě bez problémů... horší jsou kocky, u baráku máme pár metrů extra vydařených, kde se klepe obzor i přes odpružení

).
Jezdím teď celoročně a Brompton po dvou sezónách znatelně rezne - hlavně řetěz a zadní kolečko, ale i pár míst na rámu (měl jsem tři držkopády, zřejmě se při nich místy obouchal lak). Předpokládám že za rez může sůl - v zimě na silnici na kolo cáká a lepí se taková nechutná černá břečka, nepochybně slaná. Takže do lodi nevím zda úplně doporučit, na to aby to tam zrezlo je tohle kolo poněkud drahé
