berty píše: Není nic lepšího než zkušenosti, znalosti, komunikativnost, schopnost kombinačního myšlení v krizových situacích , z čehož plyne přirozená autorita... Jestli to někdo řeší tak, že celou dobu přemýšlí jak a co na někoho platí, když má nesourodou posádku, tak nechci být v jeho kůži. Ať je to placený kapitán nebo jem dobrovolník.
Ahoj, Berty.
To co rikas, je jiste pravda. Zde nelze vubec nic namitnou. Dovolim si tvou myslenku doplnit.
Neni pochyb, ze pro kapitana jsou zkusenosti a znalosti prvorade. Vetsina lidi si pod tim predstavuje navigaci, trimovani, atd. Nic mene jeden z nejdulezitejsich oboru se zcela opomii. Timto oborem je psychologie, konkretne psychologie skupin.
Nikdo neni pojisten proti krizim v posadce, at uz se jedna o posadku peclive vybranou, anebo nahodnou. Neni nic horsiho, nez navigaci naducany kapitan, ktery nevi, jak spravne resit zejmena pripadne konflikty v posadce, nebo jak jim predchazet. Neni nic horsiho, nez kapitan, ktery nezna lidi, nevi, jak ten ktery clen posadky na veci reaguje, a sam neumi na podnety reagovat spravne. Ktery nevi, jak spravne organizovat posadku pro nejlepsi odsazeni stanoveneho cile, kterym je vykonat plavbu a zustat pri tom podle moznosti prateli.

Ve svem prispevku poukazujes na to, co od kapitana dale ocekavas; jsou to komunikativnost a schopnost kombinacniho mysleni. Myslim, ze s klidnym svedomim to muzeme shrnout do jednoho oboru - psychologie.
Bezesporu, aby nekdo mulh zastavat funkci kapitana, musi k tomu mit nadani. Rizeni lodi je nejenom remeslo, ale i velky dil umeni. Stejne, jako naprikald umeni malire. Kdyz je nekdo bohem polibeny a ma nadani k malovani, coz pak - nejde snad do skoly, aby svoje nadani rozvinul a vytribil? Nevidime snad budouci malire, jak sedi na ulicich a do umoru portretuji? Delaji to po dlouha leta prave proto, aby si svoje umeni vytribili.
Nebo vezmeme spisovatele. Kazdy se snad ve sve dobe zacetl do Londonoveho dila. Na jeho dile je fascinujici naprikald prace s textem. Jeho vypraveni je slovne naprosto dokonale. Je mu vlastni opravdu vytribena rec, ktera zasahuje do hloube duse. Malokdo vsak vi, ze London dlouha-predlouha leta vedl slovni a frazeologickoku kartoteku. Neustale u sebe nosil papir a tuzku, kde poznamenaval vsechna slova nebo slovni obraty, ktere slysel nebo vymyslel. Doma pak to vse prepisoval na zvlastni karticky, ktere mel dle abeceny a oboru zarazene v normalni kartotece. Kdyz pak vytvarel novy text, neustale se ke sve kartotece obrace a vybiral z ni svoje lingvisticke poklady.
Tazeme se tedy, proc by kapitan nemel mimo znalosti v navigaci vytribit take svoje znalosti v oboru psychologie?
Ve svem prispevku nadale poukazujes na dobre psychology a urcujes proc jsou dobri - protoze "s psychologickym rozborem pracuji na urovni podvedomi". Muzeme ale souhlasit s takovym vykladem? Domnivam se, ze ne. Nemuzeme. S takovym vykladem nelze souhlasit v zadnem pripade.
Je to prece jednoduche. Jde-li nekdo uchazet se o praci psychologa, staci mu snad "pracovat s psychologickym rozborem na urovni podvedomi"? Jiste, ze ne! Potrebuje znalosti. Ne podvedomou imaginaci, ale tvrde znalosti podporene praxi.
Casto slychavame se nekoho rozplyvat nad tim, jak je pry vse skvele organizovane v RYA.
RYA, RYA, RYA, bla, bla, bla...
Dobra tedy, obratme se ke skvele a nenapodobitelne RAY.

Kapitola "STRESS MANAGEMENT" (doslova "rizeni stressu").
Tato kapitola pojednava o tom jak se ma behem zkousky chovat zkusebni komisar. Dovolim uvest zbezny preklad teto kapitoly.
"Schopnost uchazece o prukaz cinit rozhodnuti pod tlakem je nedilnou soucasti zkousky. Komisar si musi byt jist, ze zdrojem tohoto tlaku jsou specificke podminky dane situace, nikoliv osobne komisar.
Zkouseni reaguji na situace souvisejici se zkouskou ruznym zpusobem a komisar musi predem stanovit, jak dalece ma zkouskova nervozita zasahovat do prubehu zkousky, aby zkouska probehla spravne. Komisar je povinen, a to svym vystupovanim, uvest kandidaty do pohody a byt si jist, ze v zadnem okamziku se zkouska nezvrtne do osobni konfrontace.
Komisar bezdecne zpusobuje stres mnoha zpusoby. On je povinen obzvlast peclive predchazet:
- vsem poznamkam, ktere kandidat sim uze vylozit jako bezduvodne hanici
- okatemu tajnustkareni ohledne toho, jak se kandidatovi na zkousce vede
- zbytecne dlouhym periodam, kdy se komisar nijak neprojevuje
- nahlym expresivnim otazkam
- irelevantnim otazkam, kdyz kandidat se snazi hodne soustredit na svou momentalni ulohu
Stres muze byt snizen takto:
1. Zadavejte srozumitelne prakticke ulohy a pouzivejte uprimne "velmi dobre" na jejich konci (za predpokladu, ze byla uloha uspesne splnena).
2. Projevujte o osobu kandidata zajem a komunikujte s nim nekonfliktnim zpusobem.
3. Projevujte smysl pro humor, ale neucinte z kandidata terc posmechu a vyvarujte se sarkazmu."
Kapitola sice pojednava o tom, jak ma komisar behem zkousky si pocinat z hlediska psychologie, ale klidne muze poslouzit navodem i pro jakehokoliv kapitana.
Kpaitola je cenna tim, ze nejenom vytycuje, jakych psychologickych chyb se ma komisar vyvarovat, ale i dava navod, jak konkretne se to ma provadet. Je to takova mini-prirucka z psychologie.
No, a kdyz prekrasna a svatozarna RYA povazuje psychologii za dulezitou, pak nezbyva, nez se psychologii zacit dukladne zabyvat. Aspon stejne dukladne, jako navigacii, meteorologii ci plavebni naukou.
A nespolehal bych prilis na intuici. Mame hlavu na ramenou, jsme rozumne bytosti, mame tudiz podle toho jednat, tj.
jednani kapitana musi byt vedome.
Psychologije - pouze obor znalosti, stejne primitivni, jako navigace. Kazdy muze sve znalosti v tomto oboru rozsirit, a timto postoupit na pomyslnem kapitanskem mustku o dalsi stupinek vys.
Hodne uspechu ve studiu psychologii skupin preje
windward