Lemon píše:Ano, je ale rozdíl v plynové kartuši a plechovém, nebo plastovém kanystru. Ta kartuše je relativně malá a pevná ( nepružná ) sebemenší změna objemu látky způsobí její destrukci.
U kanystru, který má dejme tomu 10 litrů je ta změna objemu benzínu ( nafty ) víceméně nepodstatná:
Při rozdílu teplot třeba 50 stupňů už to ale bude navíc skoro 600ml při 10l benzínu. A to už ten kanystr může vypadat všelijak
Myslím že nejsme ve sporu, mě šlo spíš o praktickou kontrolu bezpečnosti, "dokud to šplouchá je to ok". A přiznám se že pokud se plechový kanystr nafoukne o půl litru, určitě z toho nebudu mít dobrý pocit...
Lemon píše: Narozdíl od roztržení takové nádoby třeba tlakem vzduchu je ale roztržení nádoby rozpínající se kapalinou nebo ledem- zmrzlou vodou téměř "bezpečné" ( pokud někde uniklá kapalina - benzín v okolí nevzplane ) Proto se také tlakové zkoušky vzduchových zásobníků provádějí tak, že se nejprve naplní kapalinou ( vodou ) a pak se tlakují na zkušební tlak.
Zrovna minulý týden jsme v práci testovali jednu tlakovou nádobu, viz poslední fotka
https://www.facebook.com/divesoft.cz/ph ... =3&theaterLemon píše:Co by mně ale zajímalo je fakt, jestli budou vznikat páry benzínu v kanystru, který je úplně po okraj naplněný (a zahřátý) . Přesněji - budou, ale nebude to směs par benzínu se vzduchem. Jen páry benzínu. A pokud vím, tak nebezpečné ( výbušné co do zapálení par ) jsou právě páry benzínu ve směsi se vzduchem.
Umí na to někdo odpovědět?
Páry se začnou tvořit pokud bude tlak nasycených par při dané teplotě větší než tlak který vyvolává pružnost té nádoby. Záleží pak na konkrétní nádobě, zda bude dominantní roztažnost kapaliny či zda bude nádoba dostatačně měkká aby umožnila i vznik par.