Staré námořní tresty, pohřby a jiné obřady

Krátkodobé i dlouhodobé pobyty na lodi / hausbótu z různých úhlů pohledu.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon črc 19, 2010 7:04 pm

pulrich píše:BTW je to sice off-topic, ale nikdy jsem nepochopil, jak by protazeni pod kylem mohlo fungovat technicky ;-))


Jednoduché - lano se protáhlo pod přídí, předpokládám,že něčím zatížené a posunulo směrem ke středu lodi, na konec se přivázal dotyčný provinilec, hodil do vody a posádka tahala za druhý konec na druhé strany paluby.
Jelikož dno bývalo porostlé škeblemi a všelijakým jiným svinstvem, to dno lodi nebylo hladké.
Takže - pokud měl dotyčný štěstí, a posádka tahala rychle ( ty lodi nebyly velké) a neutopil se, se zdravou kůží z toho nevyšel...
Samozřejmě jen vyčteno :-) už ani nevím kde.
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » pon črc 19, 2010 7:40 pm

Halladine: nevím kde jsi to vyčet (nepopírám, že ne), ale provádělo se to pravděpodobně trochu jinak. Provinilec byl uvázán za nohy a ruce dvěmi lany, příčemž jedno z nich bylo provlečeno tak, aby se dal provinilec vyhodit na přídi lodi. Po pádu přes palubu byly dvě skupiny námořníků na levé a pravé burtě lodi a "táhly" (kutálel se prakticky sám) provinilce směrem k zádi, loď byla obrostlá, tak to bolelo. Trest se odbýval za plavby, tudíž by bylo velmi náročné provinilce protáhnout pod kýlem kolmo k podélné ose lodi.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon črc 19, 2010 8:08 pm

Jákube, délka lodi bývá většinou větší než šířka.....
A ta konečná fáze vytažení by asi nefungovala....
Ale ano, i tuto variantu jsem při goglování našel. Většina ale byla o protahování z boku na bok - pomocí kladky.
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » pon črc 19, 2010 8:18 pm

To s tou délkou a šířkou?! Nerozumím té připomínce? Asi mi utekl kontext.
Myslím, že je to vidět v nějakém filmu to protažení - asi v Mutiny On The Bounty (1962), ale nechce se mi to hledat a už vůbec né googlovat . . .
Variant asi bude víc - já znám jen tuto ;)
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon črc 19, 2010 8:45 pm

Vzdálenost mezi přídí a zádí je větší, než mezi vzdáleností hladina při jednom boku- hladina při boku druhém. I když vezmu v úvahu rychlost pohybu lodi.
Navíc ti tahající by s těmi dvěma lany - jedno na každém boku lodi museli obcházet lanoví upevňující stěžně, což by bylo třeba u tojstěžníku docela komplikované.
Cílem trestu nebylo utopit, ale nechat trpět od poranění - utopeného už nic nebolí.
Ale nechme toho, jsme řádně OT, a za chvíli nás někdo sprdne. ;)
I když - takovej topik tresty na lodích v minulosti by nebyl tady marnej :-)
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » pon črc 19, 2010 8:59 pm

No tak já dám ještě jedno slušné OT a třeba nám ho hned nějaký admin zdvořile založí.
Diskuse na úrovni tak proč ne?! Já si myslím, že právě o té rychlosti to asi bylo, jak rychle překoníčkovat ty sálingy etc.
Asi záleželo na typu lodi. ;) Každopádně si myslím, že to bylo složité s přežitím.

Teď mě tak napadlo, že to vzhledem k té svatbě nemusí být až tak off topic . . . :lol:
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte črc 20, 2010 1:37 pm

Tak to máte oddělené. Můžete zvesela protahovat pod kýlem, po délce i napříč. ;)
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » úte črc 20, 2010 3:11 pm

Děkujeme, dobrá vílo Baharisi. :D ;)
A hned přidám pár dalších trestů...

Tresty:

Některé z následujících pojmů sice nevypadají na první pohled nijak drasticky, ale vězte, že když je uslyšel zajatec nebo neposlušný člen posádky, běhal jim mráz po zádech.

Procházka po prkně
Na filmovém plátně je tento trest k vidění velmi často. Zdá se však, že ve skutečnosti se používal jen zřídka, a některé prameny naznačují, že nebyl použit nikdy.

Mojžíšův zákon
Podle bible je člověk schopen přežít čtyřicet ran bičem. Tento trest tedy ukládá odsouzenému třicet devět ran, protože i někteří piráti byli křesťané a bible pro ně byla svatou knihou.

Devítiocasá kočka
Šlo o obzvlášť nepříjemný, a proto u mnoha kapitánů oblíbený trest. Odsouzený dostal výprask bičem složeným z devíti koňských nebo hovězích usní, na jejichž koncích byly malé uzlíky, háčky nebo jiné ostré předměty.

Vysazení na břeh
Tento trest byl nejčastěji používán pro piráty, kteří chtěli okrást své kolegy. Vysazení na pustém ostrově se v podstatě rovnalo smrti. Odsouzený dostal pouze jednu láhev vody, pytlíček střelného prachu, jeden náboj a malou pistoli. A ten jeden náboj k obraně rozhodně určen nebyl.
Uživatelský avatar
Papito
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 263
Registrován: čtv lis 15, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: chebsko

Příspěvekod Papito » úte črc 20, 2010 3:37 pm

Přikládám popis devítiocasé kočky a způsobu jejího použití jak jsem to viděl v hospodě Ta Sé v irském přístavu Wicklow.

Ve vitríně na stěně jsem objevil originál devítiocasé kočky, neboli Cat O` Nine Tails. Bylo to zcela umělecké dílo. Silné lano mělo na jednom konci Manrope knot- ozdobný kulatý uzel, pod ním trojitě vedenou tureckou hlavu, širokou tureckou hlavu a čtyřmo vedenou tureckou hlavu . Z ní vycházelo asi 20cm slabšího lana zakončeného devítidílným diamantovým uzlem, ze kterého vybíhalo devět tenkých pramenů, každý zakončený tzv. Blood knot – krvavým uzlem. Podle přiložené legendy se na lodích Jejího Veličenstva královny Victorie velmi tvrdě trestaly sebemenší prohřešky proti kázni a stanoveným pravidlům. Kapitán lodi měl pravomoc udělit trest jedenadvaceti ran kočkou, více mohl dát jenom vojenský soud. Kapitáni prý ale zhusta svoje pravomoci překračovali. Odsouzenec si musel den před exekucí kočku sám splést, na noc se pak uložila do pytle. Druhý den, v 11 hodin, při nástupu celé posádky byla na zvolání „kočka z pytle ven“ vyjmuta a exekuce byla neprodleně provedena. Po dokončení trestu šla kočka přes palubu. Potrestanému pak byla do ran vetřena sůl, aby se zabránilo infekci. Krvavé uzly se na koncích pramenů vázaly jen při těžších proviněních, jako byla např. krádež majetku jiného lodníka.

(úryvek z 2. dílu reportáže o Irském a Keltském moři - http://jachting.info/modules.php?name=F ... pic&t=4365 )
Uživatelský avatar
pripluv
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 197
Registrován: sob črc 03, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pripluv » úte črc 20, 2010 6:45 pm

Jak to bylo s tím chozením po prkně? Šel, šel, dokud se nepřevážil?
Uživatelský avatar
deko
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 268
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod deko » úte črc 20, 2010 9:43 pm

ja kazdej posadke pred nocnou sluzbou hovorim o dalsom tradicnom treste. kto zaspal pocas nocnej sluzby, isiel do kosa. to znamenalo, ze ho posadili do pruteneho kosa a zavesili na bok lode tak, aby sa zarucene nedostal na palubu.

kedze zaspanie pocas sluzby velmi vazne ohrozovalo lod i celu posadku, bol trest fatalny. Previnilec do "vybavy" dostal bochnik chleba a noz. A tak si mohol vybrat, ci po case zomrie od hladu (ked sa minie chlieb), alebo pouzije noz - na odrezanie lana, ktore ho spajalo s palubou a utopi sa. V kazdom pripade, jeho dni uz boli spocitane.

Neviem, ci je to vdaka tomuto pribehu, alebo iba vdaka zodpovednosti, ale pocas nocnej sluzby nikto v mojej posadke nikdy nezaspal :good:
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » stř črc 21, 2010 4:22 pm

Námořnické tresty
---
Námořník, který napadl svého kolegu nožem a také ti co zanedbávali své zbraně a povolili, aby se pokryly rzí a na ty co potajnu kradli víno či vodu, která byla pro celou posádku čekal trest ponoření do sudu s vodou – zpravidla 3 až 4x opakovaný.
---
Když se kouření cigaret rozšířilo mezi většinu námořníků, tresty za kouření musely být opravdu tvrdé, jelikož oheň na palubě dřevěného plavidla bylo jedno z nejhorších neštěstí, které se mohlo stat. Proto námořníkovi, který byl přichycen s cigaretou po západu Slunce, hrozil rovněž trest ponoření ve vodě.
---
Námořníkovi, jehož provinění bylo velmi závažné, hrozil místo trestu ponoření do vody, trest protažení pod kýlem.
---
Byl to jeden z nejukrutnějších trestů používaných na starých plachetnicích. Byl založen na svázání končetin odsouzence a následné protožení ho pomocí lana z jednoho boku lodi na druhý pod kýlem lodi. Obměna tohoto trestu bylo protažení odsouzence od přídě k zádi pod kýlem lodi, většinou byl tento trest roven trestu smrti. Delikvent vydaný tomuto trestu nejčastěji umíral v průběhu výkonu trestu smrtí z utonutí. Jeho tělo bylo v průběhu celého trestu odíráno o ostré hrany mušlí jimiž byla porostlá celá podvodní část lodi.
---
Obecně byl tento trest často používán v obchodním námořnictvu na příkaz kapitána lodi. Trest byl také velmi často používán piráty. Zajímavostí je, že trest protažení pod kýlem mohl být několikanásobně opakován a záleželo přitom na souhlasu palubního lékaře. Trest byl používán do roku 1750 (Válečné námořnictvo Francie).
---
Disciplína na plachetnicích v 18. století byla obecně velmi tvrdě udržovaná, co do porovnání jak na středomořských veslových galeonách. Na plachetnicích 18. a 19. století se veškeré tresty většinou prováděli na palubě u hlavního stěžně za přítomnosti celé posádky. Trest nejčastěji vykonávali nejbližší kolegové provinilce.
---
Kapitán měl k dispozici širokou škálu různých trestů, které byly tak tvrdé, že egzekuovaného ohrožovali na zdraví (trvalé následky) nebo dokonce na životě. Nejtvrdší tresty byly na britských plavidlech za dezerci. Trestem bylo pověšení dezertéra na bukšprytu nebo na rei. V případě, že se dezertérovi podařilo utéct, tak se na crew-listě vedle jeho příjmení malovala šibenice. Označovalo to, že zůstal ubezprávněn. Velmi tvrdě se v obchodních flotilách trestaly krádeže. Zloději byla vyholena před celou posádkou hlava a následně byla polévána smůlou a sypána pepřem. Provinilec byl potom vyloděň na nejbližší pevnině a na krku měl přivázanou tabulku s nápisem “zloděj”.
---
Každý námořník, který si přivlastnil jmění kolegy byl vždy odsunut z paluby lodi. Nejprve byl protažen pod kýlem a následně přivázan do člunu, který byl vlečen za zádí plachetnice. V tomto člunu zloděj strávil zbytek plavby do nejbližšího přístavu. S postupem času se upouštělo od těchto trestů a zloději byly mrskáni na hlavní palubě.
---
Spánek ve wachtě byl jedním z nejčastějších provinění. Při prvním prohřešku byl viník přivázán ke stěžni a na jeho hlavu se vylévalo vědro vody. Při druhém a třetím prohřešku byl viník pověšen za ramena, velmi bolestivím způsobem. Recidiva v tomto případě byla trestána hladovkou až smrtí z hladu v případě, že z viny spáče loď uvízla na mělčině.
---
Na britských plavidlech bylo také trestáno vztažení ruky na nadřízeného nebo vyhrožování nadřízenému. Trestáno okamžitě useknutím pravé dlaně. Pokud by se tento čin opakoval podruhé a nebo pokud by tento námořník neuposlechl rozkazu byl by odsouzen na smrt pověšením. Věšelo se před celou posádkou a velitel lodi sám uvazoval oprátku na rei a následně dával povely potřebné k vykonání trestu. Oběšenec musel zůstat pověšen přes půl hodiny těsně pod reí. Tento trest hrozil mimo jiné i za rouhání se, plánování vzpoury, strach z něčeho, dezerci a obelhávání rejdařů před naloděním. Obelhávání bylo založeno na tom, že se námořníci hlásili na vice lodí a od všech rejdařů vybírali zálohy na první měsíc – tzv. "zdechlého koně”. Smrtí pověšením se trestalo take předčasné vystřelení z lodního děla nebo udeření důstojníka. Dva poslední přestupky bylo podle britského námořního kodeksu možné trestat jiným způsobem. Předčasný výstřel byl trestán srážkou ze mzdy ve výši ceny střely – ve většině případů rovné totálnímu finančnímu zruinování provinilce. Za udeření důstojníka měl provinilec na výběr mezi pověšením nebo mrskáním na všech plavidlech eskadry. Výsledek byl ve většině případech stejný – smrt. Pokud námořník vybral mrskání, tak byl bocmanem přivázán na speciální stolek a člunem byl postupně transportován ke všem plavidlům, které byly na blízku a tam se vždy vyměřil přesný trest – počet ran. Výkon trestu nebyl přerušován ani v případě, že provinilec na stolku umíral.
---
Trest mrskáním byl vyměřen taky každému kdo na plavidlo přivedl potajnu ženu.
---
Po roce 1750 byly veškeré výroky čím dál tím surovější a brutální. Surovost a brutalita na plaubách plachetnic trvala do začátku následujícího století. V roce 1830 byl proveden první krok ke zmírnění tvrdosti tělesných trestů používaných ve válečných flotilách.
Výroky anglického soudu v letech 1700 – 1746 jsou následující: souzeno 342 námořníků, z toho 74 bylo sproštěno viny a 268 odsouzeno na smrt nebo k trestu mrskání.
---
Tresty smrti byly velmi časté v případě dezerce, která byla souzena take jako vlastizrada. Vyjímky se stávaly. V roce 1703 byly dva námořnící odsouzeni k trestu smrti za dezercim, ale vzhledem k velkým válečným ztrátám na lidech jim byla udělena milost.
Postupem času zejména kvůli nedostatku členů posádky (v případě souzení vice než jedné osoby) se házelo kostkou, ktérá rozhodovala o tom kdo bude pověšen a kdo přežije.
---
Flákači palubních prací byly biti pleteným lanem nebo obuškem po zádech. Více nepřizpůsobivý jedinci vůči rozkazům nadřízeného dostávali do úst uzdy jako koně, následně jim byl osedlán “dřevěný kůň” a na kotníky přívázáno bylo závaží různé hmotnosti. Třešničkou na dortu bylo mrskání těchto “jezdců” po holých zádech.
---
V 19. století se brutalita trestů snížila. Nejčastější byl trest zmrskání, který někdy skončil smrtí v případech kdy bylo vyměřeno 500 – 600 ran. S postupem času tyto tresty mizí z palub světových flotil. Poslední trest zmrskání byl údajně proveden v roce 1882 v anglické flotile.
---
Zdroj: “Sekcja Historyczno Eksploracyjna”, Sopot;
Přeložil: Jakub Sklenář
Naposledy upravil(a) sklenar_jakub dne čtv črc 22, 2010 10:40 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 148
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » čtv črc 22, 2010 5:17 am

"podnesení ruky" :exclaim:
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » čtv črc 22, 2010 10:41 am

Felixi: rozumím, to není asi česky co?!?! :D Opraveno na vztažení ruky nad nadřízeného. :?
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 148
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » čtv črc 22, 2010 12:50 pm

Nojo, ta polština s Tebou cvičí ;)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host