Charlie píše:Také jsem dával z vantu ocelové lanko do vody. Ale pokud celý stěžeň uzemním, nestane se vodičem a nebude blesky spíše přitahovat, než stěžeň neuzemněný??
Účelem každého bleskosvodu je nabídnout el. výboji cestu, která je nejvýhodnější z hlediska minimalizace škod a ohrožení. Takže, pokud bude na lodi instalován bleskosvod se správnými parametry, pak případný zásah výbojem projde bleskosvodem a vše se odehraje s minimálními materiálními či lidskými škodami.
Pokud je naopak stěžeň neuzemněný, pak se vše může odvíjet hůře. El. výboj zachcený stěžněm si začne hledat cesty dál do země (vody) - místa s větší vodivostí než ostatní. A najde si je přes různou kabeláž, kovové prvky, vlhká místa po stékající vodě atp. A samozřejmě, někde zase přeskočí vzduchem, případně si může vybrat cestu lidským tělem ...
Protože pro výboj neexistuje jedna výhodná cesta v podobě pořádného uzemění, rozběhne se po zasaženém tělese různými cestami ....
Analogie - pusťte vodu do koryta s mnoha překážkami různých velikostí a tvarů - voda, stejně jako el. výboj si cestu najde.
Odpověď na uzeměný stěžeň zní - ano, je tu vyšší pravděpodobnost zásahu. Ale s menšími škodami.
A situace na vodní ploše (moři) a v krajině jsou velice odlišné. V krajině se uplatňuje využití ochranného pásma bleskosvodů. V praxi, mám-li na kopci kostel s věží a na ní je správně nainstalován bleskosvod, pak domečky pod kopcem v blízkém okolí kostela jsou v pásmu s velice nízkou pravděpodobností zásahu.
Oja