Deviace magnetického kompasu

Po počasí další důležitá součást jachtingu. Vše kolem navigace....

Moderátoři: vilma, windward, Pepa

Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 442
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » ned lis 16, 2014 8:36 am

Jejda, to se to tu ale rozdebatilo :) Tak už snad zbývá akorát doplnit, že u letadel se kompenzace dělá 1x ročně, a místo té tabulky co přihodil Baharis používáme graf, je to myslím o něco přehlednější. Kdysi jsem někde četl, že deviaci dokonce ovlivňuje to, v jakém kurzu byl trup položen během jeho stavby, ale to už je asi hodně z oblasti teorie. Jinak ta kompenzace se dělá tak (u letadel), že se vezme celé letadlo s veškerou výstrojí, zavřou se dveře, kryty atd. Dá se do kompenzačního kruhu, to je místo s minimálními vnějšími vlivy jako kabeláž a další věci v zemi, a kde jsou namalovány přesné kurzy, případně přesně zaměřené body v okolí, to když má éro zaměřovač. Osa letadla se potom srovná podle těchhle namalovanejch kurzů a zjistí se o kolik ukazuje kompas jinam. Pokud je chyba větší, tak se to seřizuje. Práce na celej den. U lodí se to bude myslím dělat hodně podobně. Ostatní už popsali rb a windward
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pon lis 17, 2014 8:15 pm

Zdenda12345 píše:Jak říkáš, někde jsem udělal chybu
Anebo muze byt kompas rozbity.

Nejak jsem nenasel manual ke tvemu kompasu. Pravda, ze nelhedal jsem prilis dukladne, ale pokud mas k tomu nejake tehcnicke obrazky, pomohlo by je sem hodit.

Zkusme prozatim bez nich. Ja se domnivam, ze vetsina kompasu teto tridy maji pouze kompensatory tzv. plkruhove deviace (ktera dela "nejvetsi kus" z celku) :-). Abychom mohli najit polohu nula, musime se ujistit, zda kompenzacni sroubky jsou pouze otaceci, anebo jsou skutecne sroubovaci.

Pokud jsou pouze otaceci, pak kompensatory vypadaji jako jednoduche T. Svisla nozka tohoto tecka je vlastne "sroubek"=oska otaceni, a horni pricka je sestava magnetu (obvykle dvou).

Poloha nula je, kdyz pricka od tecka (tj. kompenzacni magnety) jsou vodorovne.

Polohu nula v tomto pripade najdes jednoduse. Zarez obou kompenzacnich sroubu musi byt v poloze nula bud vodorovne anebo svisle, a to zaroven.

Zda poloha nula je urcena spravne, pozname podle toho, nakolik se bude vychylovat ruzice ve srovnani s jinym kompasem. Klidne muzes pouzit kompas v mobilnim telefonu, pro obrazek to staci. Oba kompasy musi byt nejlepe dva metry od sebe a umisteny na jedne care sever-jih. Odchylka ma byt nevelka (dobre, kdyz nebude zadna), ale rozhodne v jedne poloze sroubu ruzice by mela se vychylit vyznamne, klidne o 90°, dkyz tak ve druhe poloze vychylka ma byt relativne zanedbatelna nebo nejlepe zadna.

Bude-li vse v poradku, pak uz jenom zbyva spravne s nim nalozit na lodi.

PS. Sroubovak ma byt z nemagnetickych materialu. :lol:
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » čtv lis 20, 2014 4:31 pm

Co je noveho u kompasu? :)
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » čtv lis 20, 2014 5:22 pm

Seš na mě moc rychlej. Teď makam doma na topení. Zejtra ho snad dodělam. Pak budu mít zase čas na hraní. :)
Uživatelský avatar
meser
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 64
Registrován: úte kvě 10, 2011 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod meser » čtv lis 20, 2014 8:59 pm

Ahoj. Nevím jak to je teď v době GPS a další elektronické navigace. Ale jsem si jist že v okolí přístavů by ještě někde měl být Deviátor. Tj. pán co vám zkalibruje lodní kompas. Dělalo se to co rok ale na kolik to přišlo nemám žádného ponětí... Taková byla(nebo by měla být) jachtařská praxe v polsku dle mých instruktorů z Gdyně.
Jinak, Pokud si to chceš dělat sám, tak se máš na co těšit. Deviace na lodi se mění se změnou kursu a to dost značně nejen na ocelovkách. Jediný způsob jak to změřit přesně popsal Pik. Myslím že onen deviator je asi nejschůdnější variantou.
Uživatelský avatar
Ismael
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 132
Registrován: pát zář 10, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Ismael » čtv lis 20, 2014 10:55 pm

Poznáte ho podle takového delšího kabátu a nejlíp ho potkáte takhle k večeru někde v parku. Samozřejmě v přístavním parku. Ale hledejte ho radši vždycky ve dvou. I když teď už jich dost ubylo.......a nejschůdnější varianta bude asi kino.......
Uživatelský avatar
meser
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 64
Registrován: úte kvě 10, 2011 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod meser » pát lis 21, 2014 2:13 am

Och, děkuji Ismaeli za doplňující informace. Jak trefné, pohotové, plné užitku a naprosto nezbytné k onomu seřízení kompasu. Daleko víc než onen Deviator s gyrokompasem a dalším nářadím. Byl bys tak laskav a obdaroval nás chudé duchem i vtipem dalším moudrem ze své přehluboké studnice vědění o všem a všude? A nejlépe v onom narvaném kině aby co nejvíce nás hlupáků bylo oblaženo hloubkou a jasem tvé nesporné geniality? Děkuji za všechny nás méněcenné a nedovtipné...

A ano bude se hledat asi blbě. GPS a jiné elektronické nesmysly tomuto řemeslu moc neprospěly.
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » pát lis 21, 2014 9:22 am

I já jsem pochopil, že to byla nadsázka a ironie. Tuším, že i tvoje prohlášení o nedovtipných a méněcenných je na tom stejně. Nebo ne?

O nějaké službě v přístavu, která by změřila deviaci kompasu nepochybuji, názvoslovím si už tak jist nejsem. Zní to dost komicky. Měření deviace na moři pomocí terestrické navigace není zas tak velká věda, pokud tomu člověk trochu rozumí. Vzhledem k tomu, že T. navigace je součástí zkoušek na "C" dá se předpokládat, že to zvládne téměř každý. Jednoduše bych to zas tak moc nepřeceňoval.

GPS a jiné elektronické nesmysly tomuto řemeslu prospěly.
Uživatelský avatar
Ismael
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 132
Registrován: pát zář 10, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Ismael » pát lis 21, 2014 11:02 am

Zdravím při pátečním dopoledni,
všechny a souplavce Mesera zvlášť. Pokud jsem se tě dotknul Mesře, tak se ti omlouvám. Pobavila mne představa jak v Polsku v přístavních uličkách šukam deviatora. Tomu jsem nemohl nepodlehnout. Uznávám, že v naší řeči to tak nevyzní a ne každého to pobaví.

Ár bí, to nebyla ironie ani nadsázka, to jsem se prostě u počítače trochu bavil. Nepoužívám z principu smajlíky, takže přítel Meser to nestrávil. Není divu v půl druhé ráno.
Moderátorům se omlouvám, že jsem jim přidělal robotu.
Mějte se všichni fajn,
ahoj. I.
Uživatelský avatar
meser
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 64
Registrován: úte kvě 10, 2011 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod meser » pát lis 21, 2014 2:54 pm

Odpuštěno a zapomenuto. V mém případě nutno dodat že "zapomněla kráva že teletem byla". Teď když jsi to napsal vzpomněl jsem si na svou reakci při odpovědi na otázku jak zkalibrovat kompas. Zněla velice podobně - Pan musze poszukac dewiatora... A už jsem ležel na zemi a mlátil se v křečích. Jenže čím víc se s poláky plavím tím víc mi mozek podobné věci nějak neregistruje. Myslím, že tady je od věci i omluva na mé straně. Koneckonců z tohohle úhlu pohledu se jedná o vtip opravdu skvělý... :D

P.S. Jsem zvědav jak dopadne další incident jako 11.9.2001. Tehdy amíci vypnuli GPS pro všechny s vyjímkou své armády. Dneska by se motalo lidí daleko víc. A nejen na moři, víte jak málo lidí už umí číst hloupou mapu? Elektronika svou pohodlností dost ohlupuje uživatele...
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 753
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Re: Deviace magnetického kompasu

Příspěvekod Pavel63 » pon čer 09, 2025 12:54 pm

Ahoj všem.
Minulý týden jsme plul na charterové lodi Bav. 30 ze Sukošanu (Kornati, Trogir a zpět). A jelikož to tam celkem za ty roky (od r. 2001) znám, tak kurz na kompasu či GPS jsem moc neřešil. Ale zaujalo mne, že při některých kurzech se klasický lodní kompas rozcházel s GPS na autopilotovi i o 45°, což je podle mne už opravdu hodně. Loď byla už starší, patrně někde už něco nefungovalo, jak má, koneckonců i windmetr mi při předobočním kurzu občas hodil rafičku do polohy, že mi fouká zezadu, a než jsem pochopil, že si ze mne dělá srandu rychloměr větru, tak jsem se v prvním momentě trochu vyděsil, když mi naskočila rychlost větru 60 knt. Zažil jsem v r. 2005 u Tijatu Bóru kolem 50 - 55 knt a poté připlul k Murteru, kde v zátoce byl dotažený převrácený katamaran (ne můj, italská posádka a zachránili všechny), takže nechci znovu zažít. Jelikož to tam opravdu celkem znám, tak jsem neřešil, jestli kecá GPS na autopilotovi nebo klasický kompas. Je pravdou, že jsem na konzli kormidelního kola, kde byl i kompas, měl pověšenou ruční VHF a ledvinku s mobilem, ale nezregistroval jsem, že by kterákoli z těchto věcí při umístění či odebrání nějak změnila kurz jednoho či druhého zařízení.

S pozdravem
Pavel.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3535
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Re: Deviace magnetického kompasu

Příspěvekod lynx » pon čer 09, 2025 6:52 pm

Ahoj, první, co mě napadlo, je tohle: Jseš si jist, že autopilot má GPS? Já mám autopilota na kormidelní páku a v těle přístroje je elektromagnetický kompas, kterému vůbec nedělá potíže ukázat o 30 nebo 40 stupňů jiný kurz než hlavní kompas. Prostě ustavím loď na kurz třeba 280 a je mi fuk, že na displeji autopilota je 320. Ať si kurz pojmenuje jak chce, hlavně, ať ho drží.

Další věcí je fakt, že údaji kompasu může hodně zacvičit třeba start motoru.

Přístroje s reproduktorem obsahují magnety, ale pokud po odstranění přístroje nebyla patrná změna, nebude to asi důvod.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti