Lodní deník
Moderátoři: vilma, windward, Pepa
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Malá poznámka na téma "není čas na zápis do lodního deníku"
Pro mne je to relax.
Když je divočina, třeba jsem mokrý od deště nebo od vln.
Slezu do salonu. Sundám bundu, sednu za navigační stolek a udělám pár písmenek do lodního deníku.
Je to rituál. Spadne ze mne napětí a mohu v klidu odpočívat.
Na rekreačních plavbách (nejsou rozpisy služeb) se někdy nikomu z posádky nechce vystřídat mne u kormidla. Vyhlásím: "pojďte někdo kormidlovat, musím jít dopsat lodní deník". Vždy se někdo nechá vyhecovat a převezme kormidlo.
Je to součást výchovy kormidelníků do náročnějších podmínek.
Pro mne je to relax.
Když je divočina, třeba jsem mokrý od deště nebo od vln.
Slezu do salonu. Sundám bundu, sednu za navigační stolek a udělám pár písmenek do lodního deníku.
Je to rituál. Spadne ze mne napětí a mohu v klidu odpočívat.
Na rekreačních plavbách (nejsou rozpisy služeb) se někdy nikomu z posádky nechce vystřídat mne u kormidla. Vyhlásím: "pojďte někdo kormidlovat, musím jít dopsat lodní deník". Vždy se někdo nechá vyhecovat a převezme kormidlo.
Je to součást výchovy kormidelníků do náročnějších podmínek.
- kolovratek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 173
- Registrován: pon zář 01, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Holice
- vilma
- moderátor
- Příspěvky: 3188
- Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
- Reputace: 46
- Bydliště: Olomoucko
Jarda885 píše:1/ podle mého přesvědčení takový zápis v lodním deníku (tj. nějaká obálka, hlavička a předchozí a následná dokumentace z plavby) má větší důkazní hodnotu než totéž sepsáno na volném papíru.
2/ Názor potvrdil i jeden bývalý profesionální kapitán "velké" obchodní námořní lodě.
3/ Nevím, jakou "lepší obranu" jsem schopen na lodi zajistit. Jedná se o bagatelní škodu, kde není potřeba kontaktovat kapitanát a dělat oficiální protokoly.
ahoj jardo885 : stručně :
ad 1/ nemá
ad 2/ nevěř tedy na zaklínadlo "profesionální kapitáni velké lodě"

ad 3/ žádnou, máš to podepsáno - nejen zapsáno a [align=center][/align]hotovo
Kdybys byl tak velice laskav a mohl mi poskytnout fotokopie těch podpisů, byla bych si je nesmírně ráda založila do pracovního archivu, oddíl "jak vypadají podpisy ve stressu při..." Přispěl bys k rozvoji soudního znalectví

- vilma
- moderátor
- Příspěvky: 3188
- Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
- Reputace: 46
- Bydliště: Olomoucko
další LD nalezen
no, nevím jestli je ještě zájem,
ale já toho najdu, když uklízím
opět tedy lodní deník, jenomže odkaz "od lynxe" je už nefunkční,...

opět tedy lodní deník, jenomže odkaz "od lynxe" je už nefunkční,...
- PeterCanned
- nováček na fóru
- Příspěvky: 12
- Registrován: pon úno 17, 2014 1:00 am
- Reputace: 0
Pro Josef.
Lodní deník má pro tebe význam :
1.emocionální, po letech si najdeš události dne. Vyplul jsem 6:00, v té zátoce jsme si pěkně zaplavali, plavba příjemná , zakotvení, večeře vynikající.
2. právní, pokud začneš psát detaily, jako vitr tolik, vlny, kurs, střihli jsme to mezi ostrovy atd.
Takže jej jako výhoda pro tebe v případě nehody nebude u pojištovy, či soudu nebude použita ,ale deník může být použit proti tobě.
Je to jako u nehody autem, vše co řeknete může být použito proti vám.
Dle mne není žádným zákonem určeno jak se má deník vést a co přesně má být v něm, pokud by bylo, musel bys jej v případě větší škody atd. ZNICIT.
Lodní deník má pro tebe význam :
1.emocionální, po letech si najdeš události dne. Vyplul jsem 6:00, v té zátoce jsme si pěkně zaplavali, plavba příjemná , zakotvení, večeře vynikající.
2. právní, pokud začneš psát detaily, jako vitr tolik, vlny, kurs, střihli jsme to mezi ostrovy atd.
Takže jej jako výhoda pro tebe v případě nehody nebude u pojištovy, či soudu nebude použita ,ale deník může být použit proti tobě.
Je to jako u nehody autem, vše co řeknete může být použito proti vám.
Dle mne není žádným zákonem určeno jak se má deník vést a co přesně má být v něm, pokud by bylo, musel bys jej v případě větší škody atd. ZNICIT.
- Jozef.
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 170
- Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
PeterKanned,
neviem, či bol Tvoja reakcia určená mne (píšeš "Pro Josef"), ale zrejme áno.
Vôbec nepochybujem o potrebe vedenia lodného denníka. Sám ho vediem viacmenej z toho dôvodu, aby som si po čase spomenul, čo všetko sa udialo, kde sme boli , s kým atď. A popritom píšem aj o technických, poveternostných a navigačných podmienkach. Robím to aj na rieke aj keď to nie je úplne striktne prikázané, lebo lodný denník sa má písať na malom plavidle "pokiaľ je to možné."
Môj posledný príspevok bol hlavne o tom, či treba viesť v tú istú dobu štyri vlákna o lodnom denníku. Chcel som na upozorniť niektorého z administrátorov, alebo moderátorov. Veľké množstvo tém a vlákien robí z tohoto vynikajúceho fôra dosť neprehľadnú zmes všetkého možného. Napr. aj o výstave v Tullne boli dva články, jeden 2013 a druhý 2014.
neviem, či bol Tvoja reakcia určená mne (píšeš "Pro Josef"), ale zrejme áno.
Vôbec nepochybujem o potrebe vedenia lodného denníka. Sám ho vediem viacmenej z toho dôvodu, aby som si po čase spomenul, čo všetko sa udialo, kde sme boli , s kým atď. A popritom píšem aj o technických, poveternostných a navigačných podmienkach. Robím to aj na rieke aj keď to nie je úplne striktne prikázané, lebo lodný denník sa má písať na malom plavidle "pokiaľ je to možné."
Môj posledný príspevok bol hlavne o tom, či treba viesť v tú istú dobu štyri vlákna o lodnom denníku. Chcel som na upozorniť niektorého z administrátorov, alebo moderátorov. Veľké množstvo tém a vlákien robí z tohoto vynikajúceho fôra dosť neprehľadnú zmes všetkého možného. Napr. aj o výstave v Tullne boli dva články, jeden 2013 a druhý 2014.
- vilma
- moderátor
- Příspěvky: 3188
- Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
- Reputace: 46
- Bydliště: Olomoucko
Jozefe, my o duplicitních vláknech víme.
Myslím, že nepřehlednost + duplicita vláken + kokrhání o ničem nás štve stejně jako každého inteligentního uživatele.
Spojení je v plánu (velmi krátkodobém
).
Momentálně jsem dala přednost jiným důležitějším pracem. Jsem zahlcená mnoha kravinami, a to vyslovenou žumpu přeskakuju a nereaguju na ni.
Myslím, že nepřehlednost + duplicita vláken + kokrhání o ničem nás štve stejně jako každého inteligentního uživatele.
Spojení je v plánu (velmi krátkodobém

Momentálně jsem dala přednost jiným důležitějším pracem. Jsem zahlcená mnoha kravinami, a to vyslovenou žumpu přeskakuju a nereaguju na ni.
Naposledy upravil(a) vilma dne pon bře 10, 2014 10:18 am, celkem upraveno 2 x.
- vilma
- moderátor
- Příspěvky: 3188
- Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
- Reputace: 46
- Bydliště: Olomoucko
jo, dělení akcí podle roku asi nebudeme měnit, v mnoha případech zase nevyhovuje scelení, když máš na př. o výstavu v Tullnu zájem, musíš obětovat nějakou vteřinu a vyhledat a pročíst více topiku v sekci AKCE, vše se naservírovat nedá, protože kadžý uživatel má jiné požadavky.
edit : v předcházejícím příspěvku jsem nic neměnila
edit : tak sloučeno
edit : v předcházejícím příspěvku jsem nic neměnila

edit : tak sloučeno
- Cernoch
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 66
- Registrován: úte pro 11, 2012 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Stále si nevím rady, jak zapisovat údaje do LD. Lodní deník si vedu od své první plavby s průkazem a jelikož mě do jeho psaní nikdo nezasvětil, i po třech letech si s ním stále lámu hlavu. Jak píšete kurzy při vyplouvání ze zátoky. Během dne na otevřenějším moři je to jasné, ale při manévrech u pobřeží? Něž opustím zátoku, obepluji mys či mělčinu mnohokrát změním kurz...to by byly zápisy co 10 minut. Nestačí napsat do poznámek "vyplouváni ze zátoky, pote kurz XY", nebo "obeplutí mysu ze NW, poté kurz YX" a daný kurz zapsat do tabulky? A co vítr.... zapisujete Bf nebo Kn? Zapíšu že fouká 7 Kn, než dopíšu záznam a vrátím se za kormidlo zvedne se to na 10 Kn... nechci psát cely nový záznam, tak škrtám a škrtám. S větrem zápolím asi nejvíc.
Podobně je to s rychlostí... Zapíšu 4.5 Kn, ani ne za 5 minut kouknu na otáčky, nebo vedlejší loď... přidám jeden uzel a jdu škrtat...
Díky za každou radu, jak zapisovat!!

Díky za každou radu, jak zapisovat!!
- veselyroman
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 357
- Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Mělník
Cernoch píše:Stále si nevím rady, jak zapisovat údaje do LD. Lodní deník si vedu od své první plavby s průkazem a jelikož mě do jeho psaní nikdo nezasvětil, i po třech letech si s ním stále lámu hlavu. Jak píšete kurzy při vyplouvání ze zátoky. Během dne na otevřenějším moři je to jasné, ale při manévrech u pobřeží? Něž opustím zátoku, obepluji mys či mělčinu mnohokrát změním kurz...to by byly zápisy co 10 minut. Nestačí napsat do poznámek "vyplouváni ze zátoky, pote kurz XY", nebo "obeplutí mysu ze NW, poté kurz YX" a daný kurz zapsat do tabulky? A co vítr.... zapisujete Bf nebo Kn? Zapíšu že fouká 7 Kn, než dopíšu záznam a vrátím se za kormidlo zvedne se to na 10 Kn... nechci psát cely nový záznam, tak škrtám a škrtám. S větrem zápolím asi nejvíc.Podobně je to s rychlostí... Zapíšu 4.5 Kn, ani ne za 5 minut kouknu na otáčky, nebo vedlejší loď... přidám jeden uzel a jdu škrtat...
Díky za každou radu, jak zapisovat!!
Sice jsem toho ještě moc nenaplul, nicméně dokud neodpoví někdo povolanější, můžu doplnit, jak to dělám já.
Tak tedy:
Pokud pluji v nějakém úzkém místě, kde o držení nějakých kurzů v podstatě nemůže být řeč (kurzy se často mění), napíšu pouze do poznámky v deníku něco ve smyslu: "plavba podél pobřeží ostrova XY..., plavba v plavebním kanálu YZ..., plavba mezi ostrovy XY a YZ...". V tu dobu potom do deníku nezapisuji přesný kurz, ale jen ostatní hodnoty. Prokládám to ovšem zapsáním aktuální pozice - cca 1x za hodinu. Určitě pak zapíšu aktuální pozici ve chvíli, kdy se opět dostanu "na plavbu" v nějakém pevném kurzu. Mimochodem co se týká toho zapsaného kurzu v deníku, tak je to také jen takové "vysněné číslo", které se kormidelníkovi nedaří vždy přesně dodržovat. Když se hodně daří a je klidné moře, tak je to +-5°, ale spíš to vychází +-10° a někdy i víc

Vítr zapisuji pouze ve stupnici Beuforta.
Rychlost sleduji průběžně a do deníku zapíšu ne okamžitou aktuální rychlost, ale něco jako "subjektivní průměr" - není to úplně akurátní, ale myslím, že to tak při plavbě, kdy se od břehů zase až tak moc nevzdaluji, bohatě stačí.
V deníku neškrtám a byl jsem učen, že škrtat ani nemám/nesmím.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Ahoj, v Polsku jsem se naučil velice praktickou věc. Pokud např. vyplouvám z přístavu a často měním směr plavby, do kolonky pro kurz píšu KPL – jde o zkratku pro kurz pilotní. Je to ideální v situacích, kdy se pluje např. vybójkovaným kanálem, obeplouvají ostrůvky, majáky, ... Je vhodné v poznámkách upřesnit význačné body obratu – třeba 14:28 míjení bóje XY pravobokem, 200 metrů.
Vítr se zapisuje pomocí směru a stupňů Beauforta. Tedy třeba NW 4-5. Ušetří Ti to neustálé váhání, co zapsat, když teď fouká 16 kt, ale za pět minut už 20.
Rychlost je třeba zapisovat průměrnou (nebo něco, co se průměrné nejvíce blíží).
Já vím, že pro spoustu lidí je nepopulární říkat, že GPS může přestat fungovat (včetně záložní), ale je to tak. Párkrát jsem to zažil.
A pak je lodní deník (a papírová mapa) jediné, co navigátor má, a pomocí toho se musí dostat k pevnině a do přístavu.
Vítr se zapisuje pomocí směru a stupňů Beauforta. Tedy třeba NW 4-5. Ušetří Ti to neustálé váhání, co zapsat, když teď fouká 16 kt, ale za pět minut už 20.
Rychlost je třeba zapisovat průměrnou (nebo něco, co se průměrné nejvíce blíží).
Já vím, že pro spoustu lidí je nepopulární říkat, že GPS může přestat fungovat (včetně záložní), ale je to tak. Párkrát jsem to zažil.
A pak je lodní deník (a papírová mapa) jediné, co navigátor má, a pomocí toho se musí dostat k pevnině a do přístavu.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Obecně - povinnost vést lodní deník na rekreačních lodích není. Ani v českém námořním zákoně jsem nenašel definovanou tuto povinnost, i když někde se na lodní deník zákon odvolává. Není tedy ani předepsáno, jak se mají údaje zjišťovat. Chytáme se tedy ustanovení o dobré námořní praxi.
Postup popisovaný Lynxem a Romanem je běžný.
Já jsem línější. Zapisuji okamžité údaje, které přečtu v momentě zápisu do deníku. Pochopitelně zápis např. 1300 udělám klidně ve 1245 nebo 1345 když vím, že pluji (přibližně) stálým kurzem (přibližně) stálou rychlostí. Při křižovaní proti větru se snažím, abych měl zapsány přibližné kurzy levé i pravé strany.
Stejně tak napíši pouze např. " hhmm vyplouváme z přístavu xxx"
Postup popisovaný Lynxem a Romanem je běžný.
Já jsem línější. Zapisuji okamžité údaje, které přečtu v momentě zápisu do deníku. Pochopitelně zápis např. 1300 udělám klidně ve 1245 nebo 1345 když vím, že pluji (přibližně) stálým kurzem (přibližně) stálou rychlostí. Při křižovaní proti větru se snažím, abych měl zapsány přibližné kurzy levé i pravé strany.
Stejně tak napíši pouze např. " hhmm vyplouváme z přístavu xxx"
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 570
- Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Frýdek-Místek
[quote="Cernoch"]Stále si nevím rady, jak zapisovat údaje do LD. Lodní deník si vedu od své první plavby s průkazem a jelikož mě do jeho psaní nikdo nezasvětil, i po třech letech si s ním stále lámu hlavu. Jak píšete kurzy při vyplouvání ze zátoky. Během dne na otevřenějším moři je to jasné, ale při manévrech u pobřeží? Něž opustím zátoku, obepluji mys či mělčinu mnohokrát změním kurz...to by byly zápisy co 10 minut. Nestačí napsat do poznámek "vyplouváni ze zátoky, pote kurz XY", nebo "obeplutí mysu ze NW, poté kurz YX" a daný kurz zapsat do tabulky? A co vítr.... zapisujete Bf nebo Kn? Zapíšu že fouká 7 Kn, než dopíšu záznam a vrátím se za kormidlo zvedne se to na 10 Kn... nechci psát cely nový záznam, tak škrtám a škrtám. S větrem zápolím asi nejvíc.
Podobně je to s rychlostí... Zapíšu 4.5 Kn, ani ne za 5 minut kouknu na otáčky, nebo vedlejší loď... přidám jeden uzel a jdu škrtat...
Díky za každou radu, jak zapisovat!![/quote]
Je taky otázka kde pluješ a k čemu Ti ten deník má být. Jestli si jen chceš počíst za deset let u krbu, nebo potřebuješ jiné informace (uplutá vzdálenost, průměrná spotřeba atd.). Psát změnu rychlosti větru po uzlu je z mého pohledu docela sebemrskačství mixnuté s grafomanií. Za x desítek let se mi například křižování se zápisem každé změny změnilo na "křižování proti větru Pašmanským kanálem", Ždrelac pouze proplouvám (s udáním času) a nepíši tam každou změnu kurzu na příjezdu do kanálu a odjezdu z něj. Extra přesný popis aplikuji u příjmu případných pilnostních, bezpečnostních a tísňových zpráv, při poruchách nebo mimořádkách na lodi, tankování (kvůli sledování spotřeby) a to je tak všechno. Jednou za den upluté míle a motohodiny.

Díky za každou radu, jak zapisovat!![/quote]
Je taky otázka kde pluješ a k čemu Ti ten deník má být. Jestli si jen chceš počíst za deset let u krbu, nebo potřebuješ jiné informace (uplutá vzdálenost, průměrná spotřeba atd.). Psát změnu rychlosti větru po uzlu je z mého pohledu docela sebemrskačství mixnuté s grafomanií. Za x desítek let se mi například křižování se zápisem každé změny změnilo na "křižování proti větru Pašmanským kanálem", Ždrelac pouze proplouvám (s udáním času) a nepíši tam každou změnu kurzu na příjezdu do kanálu a odjezdu z něj. Extra přesný popis aplikuji u příjmu případných pilnostních, bezpečnostních a tísňových zpráv, při poruchách nebo mimořádkách na lodi, tankování (kvůli sledování spotřeby) a to je tak všechno. Jednou za den upluté míle a motohodiny.
- Hauz
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 125
- Registrován: sob srp 27, 2011 2:00 am
- Reputace: 9
- Bydliště: Bílovec
- Kontaktovat uživatele:
Já si myslím, že nemá smysl polemizovat proč a zda psát lodní deník.
Všichni jsme národ líných a myslím si, že i tato diskuse z toho vyplývá.
Osobně na každou plavbu deník chystám a snažím se do něj psát co nejvíc, ale když nemůžu a nepluju zrovna sám či ve dvou a nebo nemám celou posádku složenou ze sekretářek komerční banky
, tak mohu při potřebě pověřit někoho z posádku a říct mu : skoč dolů a napiš do deníku :čas 14.32 vítr..., kurs... obrat... A úplně nejlepší je ráno před vyplutím někoho pověřit, že bude během určitého dne za plavby dělat poznámky do deníku, během plavby mu diktovat a nemusím se od kormidla a "pivínka" ani hnout
a pověřený bude taky mít pocit, že něco záslužného a důležitého dělá.
Letos při podpisu smlouvy na loď v Guadeloupe jsem to měl přímo zapsáno ve smlouvě, že v případě potřeby se bude vycházet z lodního deníku a stejně tak i v nabídce na pojištění kauce. A když se něco stane, přijít o kauci jenom proto že jsem línej?!
No nevím ?





Letos při podpisu smlouvy na loď v Guadeloupe jsem to měl přímo zapsáno ve smlouvě, že v případě potřeby se bude vycházet z lodního deníku a stejně tak i v nabídce na pojištění kauce. A když se něco stane, přijít o kauci jenom proto že jsem línej?!

- seemann
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 305
- Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Pardubicko
Jen pro zajímavost, jak to má každý jinak.
Spolumajitelem naší lodi je angličan 75let, školitel RYA, žádný deník nepíše, nanejvýš seznam hospod.
Já jsem ten zvyk po něm přejal. No a já osobně ani nikoho neznám, kdo by to na rekreační plachetnici dělal. Tedy ručně.
Pojišťovna je anglická Yachtmaster a při plnění po nasednutí (demontáž a montáž kýlu) jí žádný deník nezajímal.
Spolumajitelem naší lodi je angličan 75let, školitel RYA, žádný deník nepíše, nanejvýš seznam hospod.
Já jsem ten zvyk po něm přejal. No a já osobně ani nikoho neznám, kdo by to na rekreační plachetnici dělal. Tedy ručně.
Pojišťovna je anglická Yachtmaster a při plnění po nasednutí (demontáž a montáž kýlu) jí žádný deník nezajímal.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Přátelé, kolega Černoch se neptal, zda deník vést, ale jak. Takže je zbytečné snažit se někoho přesvědčovat, že tak má činit, jakož i obhajovat svoji lenost.
Každý ať činí, jak mu libo. Já jsem slyšel i četl o případech, kdy policie/pojišťovna/ coast guard lodní deník vidět chtěla, i o opačných případech.
Taky se mi stalo, že jsem při noční plavbě z Kypru do Turecka musel začít navigovat klasicky, protože zabudovaná GPS přestala spolupracovat.
A jak jsem byl rád, že mám zaznamenanou poslední spolehlivou pozici, čas, rychlost a kurz!
Spory o vedení lodního deníku jsou zbytečné a nesmyslné.
Každý ať činí, jak mu libo. Já jsem slyšel i četl o případech, kdy policie/pojišťovna/ coast guard lodní deník vidět chtěla, i o opačných případech.
Taky se mi stalo, že jsem při noční plavbě z Kypru do Turecka musel začít navigovat klasicky, protože zabudovaná GPS přestala spolupracovat.
A jak jsem byl rád, že mám zaznamenanou poslední spolehlivou pozici, čas, rychlost a kurz!
Spory o vedení lodního deníku jsou zbytečné a nesmyslné.
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
Jak píše seemann, zvyklosti jsou různé:
Plul jsem s Portugalcem (kapitán) a Kanaďany, byl jsem zvědavý co Lodní deník - nic, ani nebyl na palubě.
Ale zase třeba Holanďani když jsme se Standovou Eternity před 5ti lety (někde je to tu popsáno) nasedli na čersvě nasypaný ostrov, který nebyl na mapách, ti deník vidět chtěli, ale oprávnění k vedení lodi ne, pasy, vlastnictví lodě, pojištění, mapy, GPS, piloty to ano.
Deník byl od původního majitele Eternity, snad 7 cm tlustá kniha, A4 čtverečkovaný papír na piškvorky, žádné předepsané kolonky. Bylo tam zaznamenaných mnoho předchozích plaveb. Záznamy se dost lišily, původní majitel si zapisoval to co zrovna považoval k dané plavbě za vhodné.
No a tak kdo se v tom má pak vyznat, že
Plul jsem s Portugalcem (kapitán) a Kanaďany, byl jsem zvědavý co Lodní deník - nic, ani nebyl na palubě.
Ale zase třeba Holanďani když jsme se Standovou Eternity před 5ti lety (někde je to tu popsáno) nasedli na čersvě nasypaný ostrov, který nebyl na mapách, ti deník vidět chtěli, ale oprávnění k vedení lodi ne, pasy, vlastnictví lodě, pojištění, mapy, GPS, piloty to ano.
Deník byl od původního majitele Eternity, snad 7 cm tlustá kniha, A4 čtverečkovaný papír na piškvorky, žádné předepsané kolonky. Bylo tam zaznamenaných mnoho předchozích plaveb. Záznamy se dost lišily, původní majitel si zapisoval to co zrovna považoval k dané plavbě za vhodné.
No a tak kdo se v tom má pak vyznat, že

- Svobodak
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 756
- Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
- Reputace: 46
- Bydliště: olomoucko
- Kontaktovat uživatele:
lynx píše:Ahoj, v Polsku jsem se naučil velice praktickou věc. Pokud např. vyplouvám z přístavu a často měním směr plavby, do kolonky pro kurz píšu KPL – jde o zkratku pro kurz pilotní. Je to ideální v situacích, kdy se pluje např. vybójkovaným kanálem, obeplouvají ostrůvky, majáky, ... Je vhodné v poznámkách upřesnit význačné body obratu – třeba 14:28 míjení bóje XY pravobokem, 200 metrů.
Vítr se zapisuje pomocí směru a stupňů Beauforta. Tedy třeba NW 4-5. Ušetří Ti to neustálé váhání, co zapsat, když teď fouká 16 kt, ale za pět minut už 20.
Rychlost je třeba zapisovat průměrnou (nebo něco, co se průměrné nejvíce blíží).
Já vím, že pro spoustu lidí je nepopulární říkat, že GPS může přestat fungovat (včetně záložní), ale je to tak. Párkrát jsem to zažil.
A pak je lodní deník (a papírová mapa) jediné, co navigátor má, a pomocí toho se musí dostat k pevnině a do přístavu.
jen doplnim k Petrovu prispevku :
Obdobne jako pri caste zmene kurzu uvadi Petr KPL (ja jsem se tohle naucil od Standy), uvadim pri casto promenlivem smeru vetru nevyrazne sily do prislusneho chlivku zkratku VAR (variable), zejmena potom pri plavbe na motoru.
Malicko jsem si i zjednodusil stupnici Beauforta a to tak, ze silu vetru v uzlech proste delim 4 a hotovo, zadna prevodni tabulka, zadny 'sofistikovany' prepocet.
Denik mam nalinkovany pro hodinove zaznamy, odehrava-li se neco podstatneho v mezicase, uvadim jen do textove poznamky na prave strane.
Neni to sice idealni, ale pro maximalni zjednoduseni je to snesitelnejsi zpusob zapisu.
P
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 570
- Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Frýdek-Místek
Kolega Černoch se ptal a dostal spoustu protichůdných odpovědí (viz kurz a vítr "furt" nebo jen seznam hospod).
Kotvím - li 3 dny v na Vrgadě, asi nebudu psát vítr co půl hodiny nebo častěji (protože správně - lodní deník může chtít vidět pojišťovna v případě pojistné události a ta se mi může při plavbě stát stejně jako při kotvení).
Jedu - li na kafe na protější ostrov, píšu vyplutí a připlutí, časy, míle
Jedu - li odněkud někam, zaznamenávám polohu i poznámky jak to jde často a lépe do mapy než deníku - v mapě vidím i to, co je kolem mne, než to v horším počasí přenesu z deníku do mapy, může být pozdě! Navíc není problém večer sednout ke sklence vína a z mapy do deníku trasu přepsat.
Plavím se na lodi své i na lodích charterových a je pravda, že přístup k lodnímu deníku na mé lodi je jiný než na půjčených. Na té půjčené se spíše zaměřuji na činnosti a závady, kvůli kterým se mohu dostat do konfliktu s pracovníky chart. společnosti, u mé lodi mne zajímají provozní věci - motohodiny, tankování, spotřeba, servis, takže je deník spíše průvodcem historií lodi, ne plaveb.
Kotvím - li 3 dny v na Vrgadě, asi nebudu psát vítr co půl hodiny nebo častěji (protože správně - lodní deník může chtít vidět pojišťovna v případě pojistné události a ta se mi může při plavbě stát stejně jako při kotvení).
Jedu - li na kafe na protější ostrov, píšu vyplutí a připlutí, časy, míle
Jedu - li odněkud někam, zaznamenávám polohu i poznámky jak to jde často a lépe do mapy než deníku - v mapě vidím i to, co je kolem mne, než to v horším počasí přenesu z deníku do mapy, může být pozdě! Navíc není problém večer sednout ke sklence vína a z mapy do deníku trasu přepsat.
Plavím se na lodi své i na lodích charterových a je pravda, že přístup k lodnímu deníku na mé lodi je jiný než na půjčených. Na té půjčené se spíše zaměřuji na činnosti a závady, kvůli kterým se mohu dostat do konfliktu s pracovníky chart. společnosti, u mé lodi mne zajímají provozní věci - motohodiny, tankování, spotřeba, servis, takže je deník spíše průvodcem historií lodi, ne plaveb.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti