Spinaker / genaker / blistr

Že plachty jsou hlavním motorem jachty je známá věc. Vše kolem plachet a lan....

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Mates21
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: pát bře 16, 2018 11:14 am
Reputace: 0

Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Mates21 » pát bře 16, 2018 11:28 am

Hezký den všem,
měl bych prosbu. Mohl by mi někdo - zcela polopaticky vysvětlit rozdíly mezi spinakrem, genakrem a blistrem?
Chápu, že každý bude mít nejspíše jiný tvar a spinaker má peň, ale nějaká jiné rozdíly?
Třeba výhody / nevýhody?
S genakrem jsem již plul, ale teď mám na lodi volbu jen mezi blistrem a spinakrem, tudíž jsem trochu v rozpacích.
Díky :D
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 750
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 64
Bydliště: Praha

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod RACEK » pát bře 16, 2018 12:13 pm

Spinakr je určen pro jízdu na zaďák. Musíš mít peň. oba dolní rohy mají jen otěže. Balí se do rukávu.

Genakr a blistr jsou asymetrické spinakry. Jeden dolní roh je uchycen na přídi. (U genakru pak na pni, který se vysouvá z přídě) Tyto plachty nejsou určené pro plavbu na čistý zaďák, ale spíš na zadobok a bočák. Dají se rolovat.
Mates21
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: pát bře 16, 2018 11:14 am
Reputace: 0

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Mates21 » pát bře 16, 2018 12:20 pm

RACEK píše:Spinakr je určen pro jízdu na zaďák. Musíš mít peň. oba dolní rohy mají jen otěže. Balí se do rukávu.

Genakr a blistr jsou asymetrické spinakry. Jeden dolní roh je uchycen na přídi. (U genakru pak na pni, který se vysouvá z přídě) Tyto plachty nejsou určené pro plavbu na čistý zaďák, ale spíš na zadobok a bočák. Dají se rolovat.


Chápu, takže mezi blistrem a genakrem velký rozdíl nebude. Spinakr by byla novinka - tak zkusím ještě podumat zda to či ono.
Děkuji
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2663
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 23

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Pepa » pát bře 16, 2018 12:40 pm

Převzato z časopisu YACHT (moderní plachty).



Ty tam jsou doby, kdy jachtaři stačilo vědět, co je hlavní plachta, kosatka, gena a spinakr. Především ze spinakru se vyvinula celá řada pomocných plachet na plné kurzy, které se označují číselným kódem, aby se v nich posádky závodních jachet lépe orientovaly. To však neznamená, že se nezměnily hlavní plachty a kosatky, které se musely přizpůsobit novým způsobům rolování a refování. Celou tuto evoluci podnítily moderní kompozitní materiály, z nichž se dnes plachty spíše pečou, než šijí.



Historie plachty je skoro stejně tak stará jako historie lodě a při její výrobě se uplatnily různé přírodní materiály. Vi­kingové si pomáhali plachtami tkanými z vlny a zesílenými koženými pruhy, kdežto Číňané a Polynésané používali rostlinné rohože. V Evropě nosily lodě od středověku lněné nebo konopné plachty. Byly pevné, ale těžké, takže špatně pracovaly za slabého větru. Navíc sály vodu, a když se nesušily, začaly plesnivět. Přesto se lněná plachtovina stala v éře plachet strategickým materiálem. Nový materiál přinesli koncem 18. století Američané. Byla to bavlna, z níž se daly ušít mnohem lehčí a výkonnější plachty. Americké fregaty měly za války v roce 1812 dvě sady plachet – jednu lněnou a jednu bavlněnou – a nejméně v jednom případě lehké bavlněné plachty pomohly americké válečné plachetnici uniknout převažujícím britským silám.

Jachty opisovaly vývoj plachet velkých lodí. Až do roku 1851 používaly evropské plachetnice standardně lněné plachty. Avšak v tomto roce připlul do Anglie na Pohár jednoho sta guinejí, což byl závod kolem ostrova Wight, americký škuner AMERICA, který měl plachty bavlněné. Soudí se, že právě tyto plachty přispěly k vítězství amerického škuneru, který anglické soupeře s těžkými lněnými plachtami naprosto deklasoval. Ukořistěný pohár pak Američané přezvali na Pohár Ameriky, který je nejstarší, stále vypisovanou, sportovní soutěží na světě. Jeho 34. ročník startuje pohárem vyzyvatelů již 4. července.

Po vítězství AMERIKY se v jachtingu ujaly vlády bavlněné plachty a držely ji sto let. Plachtovinu tvořilo velmi hustě tkané plátno, aby byla co nejméně prodyšná a co nejméně se deformovala při namáhání smykovými silami, to je silami působícími úhlopříčně na osnovu a útek. Je úžasné, jak obrovské plachty dokázali plachtáři z bavlněné plachtoviny ušít pro velké škunery Belle Époque a pro kutry tříd K a J, které bojovaly o Pohár Ameriky ve třicátých letech minulého století.

Éra bavlny skončila až po druhé světové válce, kdy rozvoj chemického průmyslu přinesl syntetická vlákna. V roce 1950 vyvinul americký chemický koncern DuPont vlákno z teraftalátu polyetylénu, které dostalo obchodní název Dacron. Bylo nejen pevnější než bavlna, ale tkanina utkaná z Dacronu se dala tepelně upravovat – kalandrovat. Tím došlo k částečnému natavení materiálu, takže struktura plátna se slila a vytvořil jakýsi přechod k fólii, a tím se odolnost dakronu na smyk zvýšila vůči bavlně o řád, takže tato úprava poskytla jachtingu téměř ideální materiál na plachty. Dacronové plachty nenasákaly a neplesnivěly jako bavlněné, neztrácely tvar, když zvlhly, byly prakticky neprodyšné, měly hladký povrch, který snižoval tření, vyznačovaly se nebývalou pevností a tudíž i životností. Za všechny tyto výhody se platilo jediným nedostatkem – dacron poměrně rychle degeneruje vlivem UV záření slunce. Avšak nepochybně to byl tento materiál, který otevřel jachtingu cestu na oceány a umožnil pořádat regaty kolem zeměkoule.

Ještě před druhou světovou válkou dal koncern DuPont na trh jiné syntetické vlákno, které se stalo známým pod obchodním názvem nylon. Nicméně do jachtingu vstoupil nylon později, současně s dacronem. Ukázalo se, že nylon je vhodným materiálem na spinakry.

Kompozitní (laminované) plachty
Tyto plachty jsou dnes nezbytným standardem u závodních plachetnic, neboť se tlakem větru prakticky nedeformují, nevytahují se a zachovávají i při zatížení původní profil, takže vyvíjejí maximální vztlakovou sílu. Do povědomí jachtařů se zapsaly jako kevlarové a jejich původ je třeba hledat v kosmonautice. Pro konstrukci družic byly zapotřebí různé izolační a odrazné materiály a tato potřeba byla mocným popudem pro chemický průmysl, který vytvořil celou škálu syntetických vláken a fólií. Původně tvořily kompozitní plachtu tři vrstvy – dvě vnější z mylaru a vnitřní nosná kevlarová. Mylar je jemná fólie PET, která byla vyvinuta pro izolaci družic a u kompozitní plachty tvoří vnější povrch – ideálně hladký, vzducho- a vodotěsný. Je to vlastně plastová membrána, která kryje vnitřní konstrukci plachty. Mylarová fólie je totiž příliš průtažná, takže musí být nesena tuhým a nedeformovatelným roštem. Ten je vytvořen z kevlarového vlákna a slouží jako kostra plachty. Jedná se o aramidové vlákno, též známé pod obchodními názvy Nomex a Technora, které vyvinul koncern DuPont v roce 1965 a poprvé bylo použito počátkem 70. let na pneumatiky závodních automobilů, kde nahradilo ocelovou výztuž. Když totiž vezmeme v úvahu poměr pevnost/hmotnost, je kevlar pětkrát pevnější než ocel.

První kevlarová plachta vznikla ručně. Její tvůrci nanášeli potřebné vrstvy na kopyto umístěné v hangáru tak, že byli nad ním zavěšeni ve speciálních postrojích jako pavouci. Dnes je výroba mechanizovaná, nicméně i tak jsou kompozitní plachty podstatně dražší než dacronové. Pro kevlarové plachty je typická světle hnědá až nazlátlá barva, která vlivem UV záření tmavne a hnědne. Větší citlivost na UV záření než u dakronu je pak hlavním nedostatkem kevlarových plachet.

Nicméně vývoj se u kevlarových plachet nezastavil. V roce 1963 byl ve Velké Británii vyvinut postup pro výrobu uhlíkového vlákna, které mělo atomy uhlíku sestaveno do hexagonální krystalové mřížky a vyznačovalo se mnohonásobně vyšší pevností než ocel. Ve druhé polovině 20. století našlo uplatnění v leteckém a kosmickém průmyslu, kde posloužilo ke zpevnění a odlehčení dílů vyráběných ze skelného laminátu. Začalo se též používat pro výrobu karosérií a přítlačných křídel závodních automobilů F1 a posléze proniklo do jachtingu, kde se uplatnilo v konstrukci nejvyspělejších závodních plachetnic (karbonový laminát). Odtud byl jenom krůček použít uhlíkové vlákno k posílení kompozitních plachet. Zjednodušeně řečeno, na dnešních kompozitních plachtách se podílejí tři prvky – vnější plastová membrána (mylar), základní nosný rošt (kevlar) a výztužné pásky z karbonu, které jsou do plachty vloženy v osách působení největších sil. Nicméně podíl uhlíkového vlákna roste a karbon postupně přebírá roli základního nosného roštu. Tím se mění i zabarvení, karbonové plachty jsou stříbřitě šedé až do černa.

Mnozí jachtaři se nesprávně domnívají, že kevlar je jenom jiné označení pro uhlíkové vlákno, nicméně jsou to rozdílné materiály, které mají v některých ohledech odlišné vlastnosti. Například uhlíkové vlákno je odolné vůči UV záření. Karbonové plachty tvoří v současnosti špičkové vybavení, které se uplatňuje na závodních plachetnicích, ale rychle proniká i do turistického jachtingu.

Jako příklad skutečné konstrukce moderních kompozitních plachet pro širší okruh uživatelů i z řad majitelů cruiserů může posloužit systém 3Di firmy North Sails. Používá laminovaný materiál, který se tvaruje a spojuje za tepla, takže výsledkem je plachta s neměnným profilem, který se svou tuhostí blíží profilu pevnému. Klíčovým prvkem systému 3Di jsou vícenásobné vrstvy vláknových pásků SFT (Spread Filament Tape), které jsou v ploše plachty orientovány do různých směrů. Na začátku se pásky kladou vedle sebe a nanáší se na ně 35 mikronů silná vrstva termosetového lepidla. Skladba pásků SFT odpovídá budoucímu určení plachty a je tvořena různými kombinacemi aramidových a karbonových vláken a vláken z Dyneemy (vysokomolekulární polyetylén). Tím se vyvažují záporné a násobí kladné vlastnosti jednotlivých vláken. Aramid (kevlar) je velmi pevný a odolný proti tahu a tlaku, ale rychle degraduje vlivem UV záření, karbon je také odolný vůči tahu a tlaku, avšak je tuhý a křehký. Dyneema je pak odolná proti tahu, nikoli však vůči tlaku, nicméně netrpí únavou a je pružná. North Sails produkuje 20 rozdílných typů pásku SFT s různými poměry aramidu, karbonu a Dyneemy. Zvláštní počítačový program pak řídí ukládání pásků do plochy budoucí plachty, a jakmile jsou uloženy mezi vrstvy netkaného polyesteru, celá plachta, respektive termosetové lepidlo spojující jednotlivé pásky, se za tepla vytvrzuje na prostorovém kopytě. Výsledkem je téměř izotropický tvar (odolný vůči působení sil různých směrů), který se nemění v širokém rozmezí rychlostí větru.

Tvary a výztuhy plachet
Nejen materiály, ale i tvary plachet a jejich výztuhy prošly změnami, i když v některých případech se jedná o návrat ke starým pravdám. Platí to především pro hlavní plachty, které mají dnes tvar lichoběžníku, když je do jejich hlavy vsazena výztuha, jež vytváří na vrcholu plachty krátké rameno, čímž se zvětšuje její plocha v horní části. Každý profil musí mít minimální hloubku, aby vyvinul vztlak. To znamená, že klasická vysokostěžňová hlavní plachta, která vybíhá do špičky, je v posledním metru neúčinná. Tohoto faktu si byli již po první světové válce vědomi konstruktéři jezerních závodních jol v Německu a opatřovali je stěžni – berlemi, které měly zahnutou špičku, čímž docílili zvětšení hloubky profilu v horní části, a tudíž účinnosti celé plachty.

K výstroji hlavní plachty patří výztuhy neboli spíry. Dříve se dělaly z jasanového dřeva, dnes se používá laminátový pásek nebo pruty. Nejlepší tvar mají plachty s průběžnými spírami, které vedou napříč plachtou od stěžně až k zadnímu lemu. Zaručují největší stálost profilu a u rychlých plachetnic, katamaranů a trimaranů se jiné plachty než s průběžnými spírami nepoužívají. U velkých katamaranů jsou pak do plachty všity jako výztuhy laminátové pruty. Nejhůře jsou na tom bezespírové plachty, které se navinují do stěžně. Aby si udržely alespoň nějaký profil, jsou jejich zadní lemy projmuté a nikoli klenuté, takže pro danou výšku stěžně a délku ráhna mají tyto plachty asi o pětinu menší plochu, než by měla celospírová plachta. Nicméně pro jednoduchost obsluhy se uplatňují na cestovních a hlavně charterových plachetnicích.

Dnešní námořní plachetnice jsou nejčastěji vystrojeny jako šalupy, takže kromě hlavní plachty disponují ještě přední stěhovou plachtou – kosatkou nebo genou (z původního názvu Genoa jib = janovská kosatka). I tato plachta prošla změnou spíše konstrukční, neboť se dnes tvaruje a doplňuje u předního lemu výztuhami tak, aby i po částečném navinutí na rolfok měla plochý profil a dalo se s ní křižovat proti větru. O geně hovoříme v případě, že stěhovka přesahuje za stěžeň, kosatkou pak nazýváme plachtu, která jen vyplňuje příďový trojúhelník, to je plochu mezi stěžněm, předním stěhem a palubou. Kosatky a geny se dnes specifikují procenty, které udávají, nakolik plachta vyplňuje, či přesahuje příďový trojúhelník. Například 95% kosatka končí maličko před stěžněm a dá se používat jako samopřehazovací, kdežto údaj 150 % označuje genu, která sahá daleko za stěžeň.

Spinakry a moderní plachty na plné kurzy
Téměř alchymistické míchání směsí syntetických vláken pro konkrétní plachty a síly větru vedlo ke vzniku velkého množství pomocných plachet používaných při větru vanoucím ze zadních kvadrantů. Dělí se do dvou hlavních kategorií, které se liší nejen tvarem, ale také ovládáním. Asymetrické spinakry mají jeden z bočních lemů méně klenutý, který se pokládá za přední a svým spodním koncem se pevně připíná k lodi, obvykle na výsuvný čelen, jenž vlastně slouží jako přímo dopředu vyložený spinakrový peň. Spodní konec druhého, zadního lemu je opatřen otěží, která se ovládá jako otěž kosatky nebo geny. Odpadá tedy manipulace s volným spinakrovým pněm, který je však nutný pro ovládání symetrických spinakrů. Nicméně předkem všech těchto kulových a klenutých plachet byl klasický spinakr, avšak ve změti svých dnešních příbuzných se úplně ztrácí a dokonce se objevuje pod novým jménem runner.

Kódové značení
Počet různých asymetrických spinakrů, genakrů a blisterů mate i samotné jachtaře a vedl ke kódovému označení:
• Code 0 (Zero) – je asymetrická plachta na boční vítr (reacher), která ze všech asymetrických plachet umožňuje nejvíce stoupat proti větru. Proto se vyrábí s předním lemem zesíleným ocelovým lankem a z těžší, méně pružné plachtoviny než běžný spinakr. Vzhledem ke své tuhosti a plochému střihu se Code Zero dá navíjet na rolfok.
• Code 1 – lehká plachta (reacher) na boční a zadoboční kurzy, když úhel zdánlivého větru za nízké rychlosti po nasazení této plachty nepřekročí 90 stupňů.
• Code 2 – jedná se o plachtu (runner) na středně silný zadní vítr, použitelnou pro úhel zdánlivého větru přes 90 stupňů.
• Code 3 – plachta (reacher) pro boční a zadoboční středně silný vítr, když úhel zdánlivého větru činí přibližně 90 stupňů.
• Code 4 – plachta (runner) do silného zadního větru.
• Code 5 – plachta (reacher) do silného bočního větru.
• Code 6 – bouřková plachta pro plavbu po větru za bouřlivých podmínek.
Kódovací diagram spinakrových plachet firmy North Sails
Ještě podrobnější a přesnější třídění plachet spinakrového typu poskytuje diagram firmy North Sails. Diagram popisuje symetrické a asymetrické spinakry podle jejich účelu a síly větru. Liché číslice označují plachty na boční a zadoboční vítr, sudé jsou vyhrazeny pro spinakry na zadní vítr.

Asymetrické spinakry (genakry, reachery, blistery)
• Code 1A – asymetrická plachta, s níž se dá křižovat v rozmezí od 55 do 85 stupňů AWA (úhel zdánlivého větru) – podle předchozího třídění se jedná o Code Zero
• Code 2A – asymetrický lehký runner pro rozmezí AWA od 115 do 165 stupňů
• Code 3A – asymetrický reacher (genakr na boční vítr) pro rozmezí AWA od 80 do 120 stupňů
• Code 4A – asymetrický těžký runner pro rozmezí AWA od 115 do 165 stupňů
• Code 5A – asymetrický těžký reacher pro rozmezí AWA od 80 do 120 stupňů

Symetrické spinakry
• Code 1S – lehký reacher pro rozmezí AWA od 55 do 110 stupňů
• Code 2S – střední runner pro rozmezí AWA od 110 do 180 stupňů
• Code 3S – střední víceúčelový reacher pro rozmezí AWA od 75 do 110 stupňů
• Code 4S – těžký runner pro rozmezí AWA od 110 do 180 stupňů
• Code 5S – bouřkový spinakr

Vhodnost spinakrů pro různé typy lodí
• Racer/cruiser s rozpěrovým oplachtěním: 2A, 3A
• Sportboat (monotyp): 1A, 2A, 3A
• Sportboat (handicap): 1A, 2A, 3A
• Racer pro závody na otevřeném moři: 2S, 3S, 4S
• Grand Prix One-Design: 1S, 2S, 3S, 4S
• Racer IMS/IRC: 1S, 2S, 3S, 4S

Zkratky použité v grafu:
AWA – úhel zdánlivého větru
AWS – rychlost zdánlivého větr
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1226
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 139
Bydliště: Olomoucko

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Omen » pát bře 16, 2018 1:53 pm

Matesi, dobrá rada opatrníka.....
Do spinakru se bez zkušeností nepouštěj sám. Chce to určitý kumšt, cit, spolupráci více osob, dokáže to s lodí zacvičit.
Vyzkoušej si to nejprve s někým, kdo to zná.
Mates21
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: pát bře 16, 2018 11:14 am
Reputace: 0

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Mates21 » pát bře 16, 2018 1:58 pm

Omen píše:Matesi, dobrá rada opatrníka.....
Do spinakru se bez zkušeností nepouštěj sám. Chce to určitý kumšt, cit, spolupráci více osob, dokáže to s lodí zacvičit.
Vyzkoušej si to nejprve s někým, kdo to zná.


Ahoj,
já už se spinakrem pod kapitány plul tak trochu tuším čeho se bát. :-) S genakrem má osobní zkušenost - několikrát jsem ho již na své plavbě používal. Jen nyní má charterovka k dispozici jen blistr a spinakr tak nevím co bude lepší.
Uživatelský avatar
Pepa Š
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: pát kvě 13, 2016 8:23 pm
Reputace: 23

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Pepa Š » pát bře 16, 2018 2:02 pm

V tom případě, jestli máš 2 lidi k ruce, plachtu pujč, ať se nenudíte, není to taková věda. Jen se musí vytahovat opravdu za ideálních podmínek.

Většinou se uvádí, kolik m2 plachta má. Čekal bych veliký spinaker a menší blistr, který bude podobný genakeru. Pak záleží na podmínkách kanceláře a na jakou plachtu si věříš.
Mates21
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: pát bře 16, 2018 11:14 am
Reputace: 0

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Mates21 » pát bře 16, 2018 2:27 pm

Pepa Š píše:V tom případě, jestli máš 2 lidi k ruce, plachtu pujč, ať se nenudíte, není to taková věda. Jen se musí vytahovat opravdu za ideálních podmínek.

Většinou se uvádí, kolik m2 plachta má. Čekal bych veliký spinaker a menší blistr, který bude podobný genakeru. Pak záleží na podmínkách kanceláře a na jakou plachtu si věříš.


Jezdíme stejná parta skoro deset let tak už se trochu známe. Poslední tři vozíme genakr tak spinakr nemůže být o otlik větší věda. Mě by spíš zajímala na vlastnosti co je lepší, ale evidentně vše má něco a záleží na podmínkách.
Nedá se asi celkově říci, že to či ono je nejlepší.
Uživatelský avatar
Pepa Š
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: pát kvě 13, 2016 8:23 pm
Reputace: 23

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Pepa Š » pát bře 16, 2018 5:22 pm

Delší článek o tom, co jaká plachta umí, tu máme. Spinakr je na zadní vítr, genakr obecně na zadobok, na zadní závodníci jedou s genakrem zadobok a halzují. Hodně záleží na tom, jakou plachtu nakonec dostaneš od charteru, u genakeru je veliká variabilita tvaru a využití. Celou sadu plachet normální chartery většinou nenabízejí :)

Pro mě by hodně záleželo, jak moc se chce posádka věnovat plachtám. S genakrem je to v pohodě, stačí 2 lidi a zvládnou všechno. U spinakru to chce aspoň člověka navíc a je potřeba se tomu mnohem více věnovat, trimovat, aby měl dobrý tvar a nezalamoval se. Ale máte naježděno a asi vás to baví, tak to má bejt. Spinakru se rozhodně neboj, jde akorát o to ho správně vytáhnout a pohrát si s tím v rozumným větru.
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 521
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 24
Bydliště: Phobos 24

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod kapo » pon bře 19, 2018 10:30 am

dovolím si lehce nesouhlasit s trvzením, že spinakr je plachta na zadní vítr, je určitě lepší na zadoboční kurzy než genakr ale čistý zaďák se moc nejezdí ani se spinakrem. Je tady už popsáno jak se ladí spinakr podle kurzu změnou sklonu spin. pně.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1226
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 139
Bydliště: Olomoucko

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Omen » pon bře 19, 2018 1:18 pm

:?
A která plachta je teda podle vás vhodnější než spinakr, pokud potřebuji plout po větru?
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1440
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 69
Bydliště: Ostrava

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Jarda885 » pon bře 19, 2018 2:23 pm

kapo mluví za závodníky.
Chceš-li plout rychle, pluješ zadobok i se spinakrem a halzuješ.

Jseš-li rekreant, halze se vyhýbáš a pluješ na zadák, tedy 170 až 180° na vítr. Pomaleji, klidněji a ve slabém větru. V silném větru si spinakr netroufáš vytáhnout. Pluješ zadobok, halzuješ pouze s hlavaskou a genou. Máš-li spinakrový peň, pluješ na motýla zase zaďák.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1440
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 69
Bydliště: Ostrava

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Jarda885 » pon bře 19, 2018 2:33 pm

Spinaker/genaker O.K.
O blistru jste nenapsali skoro nic.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1226
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 139
Bydliště: Olomoucko

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Omen » pon bře 19, 2018 2:56 pm

Já se v základech Jardo orientuju, ale .....
Mates21 žádal na začátku polopatické vysvětlení rozdílů, Pepův hezký článek mluví o genakrech do AWA 165st, o spinakrech až do AWA 180st.
A do toho Kapovo vyjádření s Liborovým přispěním .....
Ještě, že nejsem Mates, byl bych z toho asi jelen ;)
Mates21
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: pát bře 16, 2018 11:14 am
Reputace: 0

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Mates21 » pon bře 19, 2018 3:01 pm

Omen píše:Já se v základech Jardo orientuju, ale .....
Mates21 žádal na začátku polopatické vysvětlení rozdílů, Pepův hezký článek mluví o genakrech do AWA 165st, o spinakrech až do AWA 180st.
A do toho Kapovo vyjádření s Liborovým přispěním .....
Ještě, že nejsem Mates, byl bych z toho asi jelen ;)


No jelen z toho úplně nejsem, ale asi zvolím svůj obvyklej postu a zkusím si to sám. Teorie je hezká vě, ale dokud si to člověk nezačije tak to nemá moc smysl. Můžu toho přečíst stohy, ale dokud plachtu nevytáhnu nikam nepopluju. Genakr už máme natrénovaný tak popolezem na spinakr :-D
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1440
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 69
Bydliště: Ostrava

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Jarda885 » pon bře 19, 2018 3:24 pm

TO Omen.

Přemo,
Mates21 žádal na začátku "polopatické vysvětlení rozdílů"
O genakru a spinakru je napsáno hodně.
Myslíš, že někdo polopaticky popsal blistr?
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1226
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 139
Bydliště: Olomoucko

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Omen » pon bře 19, 2018 5:11 pm

K blistru jsem ani nedošel ....
Ano, Mates (nezávodník?) chtěl (jednoduše) vysvětlit rozdíly a do toho Kapo nesouhlasí s tím, že spinakr je na zadní vítr.
Můj dotaz nezávodníka tedy zní: jaká jiná plachta je vhodnější na zadní vítr?
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 521
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 24
Bydliště: Phobos 24

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod kapo » pon bře 19, 2018 6:26 pm

https://www.youtube.com/watch?v=8JEv7iRCek8

přečti si můj příspěvek :D co jsem napsal ,co je vhodnější...ale spinakr není jak tady zaznělo prvoplánově,,plachta na zadní vítr¨,
ve slabým větru pohoda, jak bude zesilovat stejně musíš přejít i se spinakrem na zadobok, hrozí rozkývání lodě a kam budeš na čistej zaďák odpadat ???
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1226
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 139
Bydliště: Olomoucko

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Omen » pon bře 19, 2018 6:59 pm

Kapo, venku je mráz, čtu tvůj příspěvek už poněkolikáté ........
Ale abych nebyl úplně za trola ..... to, že nedoporučuješ plout se spinakrem na čistý zaďák a proč (AWA 180st), tomu rozumím, že je vhodné halzovat při AWA cca 120-170 st a proč, tomu taky rozumím. To je otázka taktiky plavby se spinakrem na zadní vítr.
Má otázka byla: která jiná plachta je vhodnější na zadní vítr, než spinakr? A na tu jsi zatím neodpověděl.

A trocha moudra i ze zdejších zdrojů:
http://web.jachting.info/dictionary/detail?id=109

Zítra už je jaro :good:
Fšecko dobré ;)
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 610
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 72

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Jardasu » úte bře 20, 2018 12:00 am

Omen píše:
Zítra už je jaro :good:
Fšecko dobré ;)

Jak Přemek, zvaný Omen sdělil, právě dnes začíná jaro, tož milé dámy i chlapi, přivítejme je s povděkem a zapomeňme na malicherné dohady a spory.

Pěkně si vyzkoušejme všechny, přes zimu mnohokrát teoreticky prodiskutované jachtařské teorie pěkně v praxi, na naší lodičce.

Sakryš už se těším....

:)
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 521
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 24
Bydliště: Phobos 24

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod kapo » úte bře 20, 2018 3:27 pm

pokud se budu chtít povozit se spinakrem,klidně pojedu čistej zaďák s tím že budu dávat bacha na samovolnou halzu ,hlídat si větší vlny ,který ti rozhodí loď,budu mít u sebe další dva lidi na ladění spinu a pro případ nouze.Pokud bych měl jet na moři delší dobu na čistej zaďák- jel jsem nonstop Atény - Kréta - 156 NM na čistej zaďák- tak bych volil jinou sestavu plachet,třeba hl.plachtu zajištěnou kontrašotem a kosatku do návětří vynesenou spin. pněm, samozřejmě zase podle síly větru. Ale nejjistější je určitě jet lehkej zadobok a třeba po třech hodinách halzovat. Jinak jsem napsal že spinakr je na zaďák samozřejmě vhodnější než genakr, s tím se zaďák ani jet nedá. To je můj názor,nikomu ho nenutím. ;) Chce si to vyzkoušet co dokáže 100 m2 lehkýho dakronu ve větru, když se zamotá do takeláže, udělájí se přesýpací hodiny, dostane se pod loď a podobný srandičky...
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 521
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 24
Bydliště: Phobos 24

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod kapo » pát bře 23, 2018 12:58 pm

nějak jsme se nedobrali co je to blister,podle toho co jsem našel na youtube mě to připadá jako lehký genakr do slabšího větru :? :?
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 610
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 72

Re: Spinaker / genaker / blistr

Příspěvekod Jardasu » pon dub 02, 2018 11:47 am

Ahoj na nasi lodicku jsem si poridil genaker a samodomo rolfock. Pri navijeni vznikal problem, ze se nad otezovymi oky vytvarel vlivem tvaru plachty spatne navinuty pytel, do nehoz se opiral vitr. Zkusil jsem pridat jeste jedno “otezove” lano, ktere je uchyceno v hornim oku plachty a pri rolovani omotava usek nad otezovymi oky. Na suchu se zda, ze by to mohlo fungovat. Nemate s tim nekdo nejake zkusenosti.

Premyslim take na posuvnem umisteni rolfoku na celenu. Myslite, ze by to mohlo pomoci stoupavosti lodi?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti