Vozíte si svá vyvazovací lana na charter? Pokud ano, jaká?

Že plachty jsou hlavním motorem jachty je známá věc. Vše kolem plachet a lan....

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
janekz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 176
Registrován: čtv zář 20, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Vozíte si svá vyvazovací lana na charter? Pokud ano, jaká?

Příspěvekod janekz » čtv čer 11, 2009 6:14 pm

Počet, délka a stav vyvazovacích lan na charterovkách v HR bývá dle mé zkušenosti různý, ne vždy optimální. Jelikož preferuji kotvení v zátokách a vyvázání lodě dvěmi lany ke břehu, rozhodl jsem se pořídit si dvě lana vlastní.

A proto se veleváženého zkušeného jachetního pléna ptám: Vozíte si někdo na charter svá vlastní vyvazovací (resp. i jiná) lana? Pokud ano, jak dlouhá, jakého průměru a jaké značky/konstrukce/materiálu? Kde lana kupujete?

Jistě záleží na velikosti lodě: já si hodlám půjčovat plachetnice 30 až 40 stop.

Díky a ahoj
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv čer 11, 2009 6:40 pm

Janku .... :mad:
Já kotvím také jen v zátokách a to co na lodi bývá, vždy dostačovalo. Jen to lano k náhradní kotvě jak bývá dlouhé. A kolikrát se umíme vyvázat i příď - záď. To pak ještě své plachty, spinakrový peň a kotvu. Pardon, kotvu jsem jednou svou měl. To když mě ukecali, abych vzal Bruceho do Řecka. A je pravda, že se vyplatila.
Ale normálně, z toho co na lodi de facto je, jen osmičky, dalekohled s náměrem, malou kliku (na stěžeň-nesundává se) a světlomet do dálky. A ten hrníček na kafe, ale to bych neměl moc vzpomínat, nebo mě spraží...

Jinak, horolezecké lano by podle mě mělo dostačovat.
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 3
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » čtv čer 11, 2009 7:08 pm

Na vyvazování bylo lan zatím vždy dostatek a zatím jsem neměl důvod uvažovat o vození vlastního.
Co naopak vozím a využívám jsou malé provázky na přivázání drobností jako háčku, lávky apod.
Uživatelský avatar
erar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 105
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod erar » čtv čer 11, 2009 7:09 pm

ahoj,

taky používám co loď dá :) , nejlépe mi vyhovuje to plovoucí lano, ale netuším jak se mu říká :(

PS: taky jsem uvažoval jestli lano nebudu tahat na loď :oops:
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1373
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » čtv čer 11, 2009 7:26 pm

myslím, že v charterovce se vždycky najde nějaké lano navíc, když by člověk měl potřebu..
ale proti gustu... :)
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 659
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

lano

Příspěvekod Milos » čtv čer 11, 2009 8:55 pm

Pri prvej plavbe sa mi klbo "pradelnej" snury (lacne lano z Rempa) velmi zislo - pri kotveni v zatoke sa zlomil jeden kolik z troch v konektore ovladaca vratku, kotva nesla vytiahnut. Vietor nas zanasal na skaly, takze vysadok deciek na gumaku s tou snurou naviazanou na lana co boli na lodi, riesil situaciu vyviazanim kormy k protilahlemu brehu zatoky. Na lodi dostatocne dlhe lana neboli ... jedine ze by som nejake postahoval zo stazna :lol: .
Mimochodom, poradili sme si rozobratim konektora a sposobom zasunutia zvysnych kontaktov do zastrcky sa dosiahol pozadovany smer chodu vratku aj s jedinym funkcnym tlacitkom ovladaca. :whist:
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » pát čer 12, 2009 9:19 am

Ohledně vyvazovacích lan v charteru určitě platí: kapitán se stará, kapitán má. A za půjčení lodě neplatíme nikdy tak málo, abych se zdráhal si říct o nějaké další či zvlášť dlouhé lano. Hlavně si to nezapomenout zkontrolovat při převzetí lodi.
S sebou beru jen tenké lano s vyhazovací karabinkou na lehkou otěž spinakru, to mi nikdy nepůjčili a v hodně slabém větru to dost pomůže (pokud půjčuješ spi)
A samozřejmě drobné špagátky na svazování atd...
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » pát čer 12, 2009 9:36 am

Já mám určitě v plánu brát dva šeklíky, dvě karabiny a nějaké tenčí lano na kontraotěž.
Uživatelský avatar
maxik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 86
Registrován: úte črc 31, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Příspěvekod maxik » pát čer 12, 2009 10:37 am

Vozím s sebou plovoucí polypropylénové lano - na tahání čeho/kohokoli za lodí, třeba z házecího pytlíku. A trochu tenkých šňůrek na běžné přichytávání po palubě. Jinak zatím lana ve výbavě stačila.
Maxik
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát čer 12, 2009 10:55 am

On Janek vychází z naší společné zkušenosti z charteru.Měli jsme Loď od NAVIGA v Sukošanu.Moje (kapitánské) žádosti při přebírání lodě o jedno dlouhé vyvazovací lano a výměnu některých nepříliš pěkných nebyli úspěšné. V Navigu prostě víc lan neměli. Vypravovali všechny lodě a dávali to dohromady jak to šlo. Je to hodně malá firma, tak asi proto. V marině je firma, která spravuje plachty a prodává i lana pro chartrovky, ale ten poslední týden v květnu měli zavřeno.
Vloni u ASTY žádnýá problém s lany nebyl - je to velká firma, tak asi mají i nějaký sklad.

Jediná dvě trochu slušná lana jsme museli nechat při rychlém odjezdu ze zátoky, takže poslední dva dny jsme měli při vyvazování k dispozici jenom "tkaničky" :)
Uživatelský avatar
karak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: úte čer 12, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Re: Vozíte si svá vyvazovací lana na charter? Pokud ano, jak

Příspěvekod karak » pát čer 12, 2009 11:59 am

janekz píše:
Vozíte si někdo na charter svá vlastní vyvazovací (resp. i jiná) lana? Pokud ano, jak dlouhá, jakého průměru a jaké značky/konstrukce/materiálu? Kde lana kupujete?


Ahoj, pokud by byl zajem,tak mohu nabidnout nejaka orig.jachetni lana za dobre ceny. Kdyztak kontakt pres e-mail nebo SZ.
Uživatelský avatar
janekz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 176
Registrován: čtv zář 20, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod janekz » sob čer 13, 2009 10:34 am

Díky všem za odpověď.
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » sob čer 13, 2009 12:11 pm

designer píše:On Janek vychází z naší společné zkušenosti z charteru.Měli jsme Loď od NAVIGA v Sukošanu.Moje (kapitánské) žádosti při přebírání lodě o jedno dlouhé vyvazovací lano a výměnu některých nepříliš pěkných nebyli úspěšné. V Navigu prostě víc lan neměli. Vypravovali všechny lodě a dávali to dohromady jak to šlo. Je to hodně malá firma, tak asi proto.


Vždycky, když mi chorvati doplňují vybavení lodě tím, že věci berou z lodí ostatních, tak si říkám, co když jednou pojedou všechny lodě? To bych vážně nerad bral tu poslední. Jak čtu, vy jste to zažili.
A pak jim, chudákům, ještě poslední dobrá lana uřežete. Tak s Navigem už jedině s vlastními lany, to je jasné :P
Uživatelský avatar
janekz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 176
Registrován: čtv zář 20, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod janekz » sob čer 13, 2009 12:38 pm

Přesně! Jsem rád, že to někdo konečně pochopil :P My co si rádi ráno přispíme a do maríny dorazíme až odpoledne to holt máme těžký.

Ale já to fakt zažil opakovaně - jednou dávno však jsem plul s kapitánem, který jinde než v maríně nenocoval a krátká lana mu stačila...
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2725
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 48

Příspěvekod windward » ned čer 14, 2009 2:45 am

Dovolim si pridat nazor. Kazdy si to dela dle svych zvyklosti. Tak napriklad ja mam takovou zkusenost, ze uvazovaci lana nesmi byt pruzna (ja vim, ze se ve mnohych publikacich uvadi opak). A cim delsi jsou, dim vetsi problem muze nastat. Na pruznych lanech se lod muze rozhoupat natolik, ze je z toho tezky pruser. Na nepruznych - pouze cukne sebou, ale nerozhoupe se, jako na gumach.

Z uvedenych duvodu bych osobne volil lana staticka, nikoliv dynamicka (pokud mluvime o horolezeckych). Jinak bych se samozrejme v prvni rade obratil na stary dobry namorni Lyros. Tak 50m kroucene tripramenne polyesterove 16-ctky. Vyborna do ruky i na zapletani (i nekoho vzit pres zada, kdyz je to kuze lina), mene se krouti. Ale draha, potvora.

A v uplne uplne prvni rade bych neodjel bez prislusneho poctu lan. I kdybych tu chartrovku mel vyhodit do povetri.
Uživatelský avatar
janekz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 176
Registrován: čtv zář 20, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod janekz » pon čer 15, 2009 11:14 am

Díky. Já věděl, že se nakonec dozvím to, co jsem se dozvědět chtěl (a tušil jsem i od koho...).
Uživatelský avatar
Bubo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 107
Registrován: úte lis 23, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Bubo » pát čer 22, 2012 2:13 pm

Vlákno jsem prošel a krom rady: "vymlať to z charteru" jsem moc rad nenašel, tak zkusím vlákno reinkarnovat.
Jsem rozhodnutý si alespoň nějaké své vyvazovací lano vzít. Volba lana asi nakonec skončí u doporučeného LIROSu.
Ale nevím jak silné na 11,5 m dlouhou loď. A jakou zhruba délku?
Uživatelský avatar
morhen
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 60
Registrován: čtv dub 07, 2011 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod morhen » pát čer 22, 2012 3:00 pm

Nějaká lana se každopádně hodí. Já mám tedy zkušenost takovou, že dlouhé lano navíc se vždy hodí, ale dlouhé lano se dá "vyhádat u charterovky". (a to chci ideálně 40m pro vyvazování mezi skalama) S dlouhým silným lanem je problém s dopravou (v autě zabere moc místa) Ale určitě se hodí kratší lana, která právě na charterovkách moc nejsou. (2x 1,5 metru, 1x6m, 1x8m) A to se dá převést snadno.

Jako ideálně bych chtěl mít na lodi alespoň dvě 40m lana a dvě 20m lana (silna na vyvazování) A ani nemam strach, že by slabší lano nevydrželo váhu lodi, jako spíš, že se snadno prodře.

Zkušeost z minulého týdne, kdy jsme kotvili trochu na divoko s First 36.7 na ostrově Goli. Lano s opletem se prodřelo o hranu mola během dvou hodin a to nebyla žádná siberie. Každopádně loď byla špatně uvázaná, lano bylo moc napnuté bokem k vlnám a dostávalo moc zabrat. Vyměněné lano jsme povolili asi o půl metru oproti původnímu, čímž se loď mohla lépe houpat ve vlnách (v jakéso fázi) a vše bylo rázem OK. Nicméně kontrola lan před usnutím se vyplatí a vyplatí se mít sebou i dostatečné lanové rezervy. (pokud nejezdíte jen od ACI k ACI)
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » ned čer 24, 2012 3:55 am

Vyvazovaci lana je kapitola na vlastní zkoušení a nikdy se lidi na 100% neshodnou. Pokud se vážu bokem a obzvláště, pokud jsou vlny, springy dotahuju na krev co nejméně elastickým lanem a předek a zadek dám volněji na elastické lano. Loď se trošku odtáhne od břehu a přitom má volnost se pohupovat, zárověň nedojde k tomu, že se vyvalí fendry.
Pokud se potřebuji vyvázat na břeh, svážu si ta vyvazovací a musím si vystačit s jedním. Pokud tam jsiou podmínky, že mi jedno nestačí, tak jedu jinam, poslední co se mi chce, v noci opouštět zátoku, když se podmínky ještě zhorší... Ale jinak pokud by člověk měl známého horolezce, tak by stačilo starý horolezecký lano. 2é x 30 metrů by mělo stačit. Teda, ne že by se víc nehodilo, ale kdo se s tím má motat a třicet je fakt dost.
A když už jsme v tom balení dalekohledu, lan a já nevím, co si ještě kdo vozí... přibalte k tomu lanu kus hadice, ať se lano na skále nepředře a nebo nezařízne do stromu. Nejhorší, co jsem viděl, byla asi dvacetimetrová motorová jachta na severním pobřeží Ibizy. Kolem skály nerezová řetěz, aby si nepředřel lano! Ta hornina tam vyvřela před pár set tisíci lety a opakovat se to asi nebude. Chovejme se k přírodě tak, ať se na to můžou koukat i naše děti. A ne zorané korálové zahrady, ožmloulané skály a tak.

t0m píše:A za půjčení lodě neplatíme nikdy tak málo, abych se zdráhal...
... hmm, tak pokud máš t0me představu o ceně takové lodě a nákladech, tak se zamysli, co jsi napsal. Zkus to srovnat s projížďkou v supersportu srovnatelné ceny - kolik hodin se povozíš za cenu týdenního pronájmu jachty?

morhen píše:dlouhé lano se dá "vyhádat u charterovky"

ano, doporučuji postup.. zaťukat na dveře kanceláře, usmát se a slušně poprosit, že by se ti hodilo nějaké delší lano. Můžou ti dát z jiné lodi, nebo nějaké staré z výtahu. Jiný postup by nemusel fungovat...

designer píše:Jediná dvě trochu slušná lana jsme museli nechat při rychlém odjezdu ze zátoky, takže poslední dva dny jsme měli při vyvazování k dispozici jenom "tkaničky" :)

.. doufám, že jsi se při předávání přiznal... :?

Myšák
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » ned čer 24, 2012 2:23 pm

Dívám se že naposledy jsem zde psal v r.2009 a od té doby se v mém přístupu nic moc nezměnilo. :P

Je pravdou že toho moc nenapluji, nějakých 10-15 plaveb ročně, ale stále tvrdím že to co na lodi najdu mě dostačuje. Lana určitě. Dokonce jsem, jsa otráven neustálým vozením těžkých kabelí, přestal vozit i to co jsem do loňského roku vozil. Nevozím už ani kliku, dalekohled, anemometr....
Nepotřebuji to, poradím si s vybavením takovým jaké je, cítím se jaksi volnější. Co potřebuji je kvalitní oblečení do nepohody, dobrou GPS (žádné udělátka), slušný mobil s Androidem na předpovědi a úplně jednoduchý, ten nejjednodušší ;) notebook na přetahování proplutých tras do archivu plaveb.

No ale kdo má potřebu, může s sebou vozit celý přívěsák výbavy, notebook od NASA, ten týden na Jadranu to určitě využije. Jsme svobodní lidé a tak se i máme chovat. Nikdo nám nemá diktovat, co si za své peníze koupíme a co si s sebou máme vláčet. Jen mohu napsat, "Já nevozím nic."
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » pon čer 25, 2012 2:22 am

Hehe, ja jsem taky změnil názor Baharisi, ale opačně...
Asi poslední, čeho bych byl psychicky schopen je, vyrazit do Chorvatska, ale když už tam někdo jede a vezme si s sebou ty dvě dlouhá lana (samozřejmě nejenom v chorvatsku se hodí, ale letadlem je asi nikdo nepotahne), dává mu to nespornou výhodu oproti těm, kteří je nemají. Jinými slovy... nemusí být namačkaný v ZÁTOCE S TŘICETI DALŠÍMA LODĚMA, ALE MŮŽE BÝT NA KRÁSNÉM CHRÁNĚNÉM ALE PRIVÁTNÍM MÍSTĚ A ZA TO VLÁČENÍ BY MNĚ OSOBNĚ TAKOVÝ VEČER ASI STÁL...
mYŠÁK

omlouvám se za ten CAPS LOCK :hmm:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7111
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 98
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon čer 25, 2012 7:46 am

Mišáku, vyraziť s Karibiku do Chorvátska by bolo naozaj trochu divné. Ale pre nás čo sme ostali na rodnej hrude je to dobrá možnosť zaplachtiť si na mori. Ešte som nezažil aby na čártrovej lodi nebolo dostatok vyvazovacích lán. Ak by som nejaké zničil, tak použijem náhradu kotevné lano z rezervnej kotvy, aj to je na každej lodi. Prikláňam sa k Baharisovmu názoru, že s tým čo je na lodi sa dá týžďeň vydržať, v pohode. Čo je dnes nekvalitné skoro na každej lodi je ďalekohlad, so zhoršujúcim sa zrakom je to asi jediná vec ktorú si budem nosiť svoju. A menič napätia, ten tiež nie je vo výbave. Ale laná?
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon čer 25, 2012 7:55 am

Ale já jsem Myšáku pro! Už léta zde deklaruji, že z 80ti % kotvím na volno. Marína nevím jak vypadá, městské molo tak jednou na doplnění vody (pokud si posádka nepřeje vyloženě jinak).
To mé je vyjádření je o něčem jiném. Společnosti se kterými pluji, mají lodě vybavené. Běžná výbava je 4 x 6m, 1x 20m a 1x 50m. A nemyslím si, že by to bylo něco mimořádného. Pokud by nebylo a cítil jsem potřebu, není problém předávajícího technika požádat. Vždycky se dá domluvit. Co víc můžu chtít, budu se otravovat se svými?

No ale řekni jak to máte vy? S vámi jsem neplul, ale kolegové mají lodě lanama vybavené nadstandardně. Jestli na katu nebývá dohromady cca 100m lan, tak jsem ochoten zaplatit rumpanch... ;)

Mluvilo se o prodření lan, také ještě trochu přidám. Když jsme před dvěma lety dopluli k Lambimu, ochotně nás vyvázali. Byli jsme bokem, kdo to tam zná, ten ví. Večer po programu jsme ještě seděli v kokpitu u vínka a uslyšel jsem divný zvuk. Podíval jsem se na lana a jedno zadní bylo prodřené, spring načatý. Ta betonová pacholata s čtvercovým profilem co tam má, jim dala pěkně zabrat.
Takže krátký úvaz kolem pacholete a vázací lano provléct až přes ten úvaz - podobně jako na skále. Tam to je zákon!
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » úte čer 26, 2012 7:29 am

Tak to je na dlouhé lokte vysvětlovat proč, ale u nás najdeš čtyři lana a dost. Na druhou kotvu najdeš řetěz. Ono tady je to jiné, fouká pořád stále více méně ze stejného směru, přílivové proudy zasnedbatelné, takže kotvení na dvě kotvy do "V" nemá smysl, lepší přidělat druhou kotvu šeklem na kotevní řetěz tak čtyři metry za tu první. Takže pokud se Baharisi tvá sázka vztahuje i na naše lodě, mám u Tebe rumpanch :-)

Denysi, máš pravdu, byl by trochu masochysmus jet na dovolenou do Chorvatska, protože hned za lupičem Chorvatem je na druhé příčce mých "neoblíbenců" dotěrný černoušek s předraženým banánem... Ale ono pro ty, co se chtějí svést, jsou i jiné lokality. Specielně vloni to bylo Řecko ( a letos zřejmě také), které po finanční stránce jednoznačně vítězilo a to včetně letecké dopravy.

a neodpustím si motivační foto pro hledání krásných kotvišť... je to ze srpna 2008 toskánský ostrůvek Giannutri, v celé zátoce jsme byli dvě lodě. Dokážete si představit větší pohodu?
foceno zoomem 330mm (ekvivalent ke kinofilmu), takže jsme si opravdu nepřekáželi.
Myšák

Obrázek

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti