Pořádek v kokpitu, lana a práce s nimi

Že plachty jsou hlavním motorem jachty je známá věc. Vše kolem plachet a lan....

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Pořádek v kokpitu, lana a práce s nimi

Příspěvekod Anonym » sob lis 21, 2009 6:53 pm

designer píše:jde o to, co Baharis myslí těmi uklizenými lany. Pokud je máš (otěže geny) stočené a hozené na vinšnách,tak je rozebereš ve vteřině. Nejsem moc chronický uklízeč, ale lana volně v kokpitu mít nemusím.

ivan píše::) Myslí asi nevázat do panenky. Ta se někdy při rozvazování pěkně zamotá.


Ono je to dost těžké Designere. Na lodi jsou desítky situací a možností. Nemám žádné pevně stanovené pravidla. Snažím se reagovat na momentální stav, situaci, počasí.
- V prvé řadě je potřeba říci, že doba rozmotání lana je nepřímo úměrná době kterou na to máme vymezenou. Když je nejméně času, udělá se nám nejvíce "nerozmotatelných" smyček.
- Pokud je flauta, motoruje se a předpokládám, že se motorovat bude až do cíle, nechám lana povázat.
- Pokud fouká a z jakéhokoliv důvodu se motoruje, nechávám lana volně ležet v kokpitu. Až při bezprostředním přiblížení k místu cíle, nechávám uklidit. Klidně by se to dalo udělat až po vyvázání, jde jen o ušetření času.

Ale jak jsem psal, jedná se případ od případu. Obecně se dá říct, že když uznám za vhodné že by to mělo být správné "tak a tak", tak to udělám nebo nechám udělat. Ale s neustálým s pomyšlením co se stane, nebo co se může stát.
Naposledy upravil(a) Anonym dne ned lis 22, 2009 10:55 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pořádek v kokpitu

Příspěvekod designer » sob lis 21, 2009 7:13 pm

Baharis píše:
Ale jak jsem psal, jedná se případ od případu. Obecně se dá říct, že když uznám za vhodné že by to mělo být správné "tak a tak", tak to udělám nebo nechám udělat. Ale s neustálým s pomyšlením co se stane, nebo co se může stát.


no jo, to jsme tak nějak ve shodě :)
Uživatelský avatar
mirinekk
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 646
Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenický Šenov

Příspěvekod mirinekk » sob lis 21, 2009 7:27 pm

On ten pořádek bude taky asi zapříčiněn něčím jiným. Pokud se budeš plavit po desáté, dvacáté, adt. a nikdy tě nenechá ve štychu motor, tak asi v klidu ty lana uklidíš a klidně zamotáž i do panenky, protože tě nenapadne nic špatného. Pokud se ti jen jedinkrát stane, že ti motor zhasne a před kolizí tě zachrání včas vytažené plachty, tak už je nikdy neuklidíž před vyvázáním.
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Dolni Kounice

Příspěvekod simon » sob lis 21, 2009 7:40 pm

mirinekk píše:On ten pořádek bude taky asi zapříčiněn něčím jiným. Pokud se budeš plavit po desáté, dvacáté, adt. a nikdy tě nenechá ve štychu motor, tak asi v klidu ty lana uklidíš a klidně zamotáž i do panenky, protože tě nenapadne nic špatného. Pokud se ti jen jedinkrát stane, že ti motor zhasne a před kolizí tě zachrání včas vytažené plachty, tak už je nikdy neuklidíž před vyvázáním.

hazu oteze kosatky/geny jen ciste stocene na vinsny, dobre a stejnomerne se to mota, je to uklizene a zaroven jdou okamzite pouzit, vytah i oteze hlavni plachty uklizim hned

kazdopadne souhlas, chyby dela kazdy, jen idiot je opakuje :)
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » sob lis 21, 2009 7:41 pm

jak jsem už psal -nejsem chronický uklízeč. Lana během plavby nemám v panenkách, a to ani při výjezdu z mariny.
Uživatelský avatar
mirinekk
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 646
Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenický Šenov

Příspěvekod mirinekk » sob lis 21, 2009 7:55 pm

To designer: Souhlas s tebou ;) Jak jsem už psal jinde, taky už nikdy nesmotám lana před vyvázáním a rozmotám a připravím před vyplutím ;) Ono taky záleží kdo tě učil a co zažil. Někdo tě bude učit lana uklízet a druhý, což je ten lepší přístup, míti je vždy připravené k použití. Ale proto tady i JI je. Aby jsme si předali rady a zkušenosti. A jak psal Simon. Jen idiot se neponaučí :)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » sob lis 21, 2009 8:50 pm

Ale jo, každý má zkušenosti jiné. Diskutovat se musí a názory se tříbí. :D

Když se vytáhne gena a zbytek navíjecího lanka je ještě dlouhý, udělám minipanenku a pověsím na reling. Aby se nemotala, nepletla a aby se nedostala do vody. To je Ivane velmi správná připomínka - pozor na lana ve vodě! Někdy na to asi zapomínám a pak jen s děsem obhlížím boky. Kdysi před osmi lety nás na lano ve vodě dokonce upozorňovala loď plující kolem nás. Sice jsme pluli na plachty, ale ....

Co se týká navíjecího lanka na vinšně. Tady bych si dovolil doporučit trochu ze své praxe. Nikdy nedovoluji tahat přes vinšnu. Někdy to je zpočátku dřina, někdy musí pomoci další člen, ale jen opravdu výjimečně, pokud byl na spadnutí jiný problém, jsem to povolil. Řeknu proč. Kdysi v počátcích těchto stránek zde byl popisován nepříjemný problém mezi dvěma subjekty, kdy došlo k poškození - překroucení a nakonec k utržení mechanismu rollfoku. Ocelového lanka či co. Od té doby si to pamatuji. Uvědomuji si že cit v zpřevodované vinšně není téměř žádný a nerad bych dopadl stejně.
Proto tedy raději manévruji s lodí tak, aby byla gena vyvlátá a maká se ručně. Když nejsem za kormidlem, makám i já.

Stejné obezřetnosti se zaslouží i u rollu hlavní plachty. Když se refuje v plné jízdě, přeostřím - pár otáček a odpadnu, přeostřím - pár otáček a odpadnu.
Uživatelský avatar
mirinekk
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 646
Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenický Šenov

Příspěvekod mirinekk » sob lis 21, 2009 9:22 pm

To Baharis: Plný souhlas. O těch dvou subjektech mám docela dost informací, ale o to tu teď nejde.
V létě při slabém větru a stahování geny, já za kormidlem, mi tvrdili že to nejde a už to chtěli tahat přes vinšnu. Loď postavená proti slabému větru....to tahám skoro jednou rukou. No opravdu to nešlo. Tak kousek vytočit a opatrně znova. Šlo to úplně lehce. Prostě byl jen trochu povolen výtah geny a už to dělalo neplechu. Stačilo dodáhnout a vše O.K. Nechci si raději ani představovat, co by se stalo, kdyby to tahali přes vinšnu. Asi by jsme byli další subjekt ;)
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Dolni Kounice

Příspěvekod simon » sob lis 21, 2009 9:58 pm

Baharis píše:Ale jo, každý má zkušenosti jiné. Diskutovat se musí a názory se tříbí. :D

Když se vytáhne gena a zbytek navíjecího lanka je ještě dlouhý, udělám minipanenku a pověsím na reling. Aby se nemotala, nepletla a aby se nedostala do vody. To je Ivane velmi správná připomínka - pozor na lana ve vodě! Někdy na to asi zapomínám a pak jen s děsem obhlížím boky. Kdysi před osmi lety nás na lano ve vodě dokonce upozorňovala loď plující kolem nás. Sice jsme pluli na plachty, ale ....

Co se týká navíjecího lanka na vinšně. Tady bych si dovolil doporučit trochu ze své praxe. Nikdy nedovoluji tahat přes vinšnu. Někdy to je zpočátku dřina, někdy musí pomoci další člen, ale jen opravdu výjimečně, pokud byl na spadnutí jiný problém, jsem to povolil. Řeknu proč. Kdysi v počátcích těchto stránek zde byl popisován nepříjemný problém mezi dvěma subjekty, kdy došlo k poškození - překroucení a nakonec k utržení mechanismu rollfoku. Ocelového lanka či co. Od té doby si to pamatuji. Uvědomuji si že cit v zpřevodované vinšně není téměř žádný a nerad bych dopadl stejně.
Proto tedy raději manévruji s lodí tak, aby byla gena vyvlátá a maká se ručně. Když nejsem za kormidlem, makám i já.

Stejné obezřetnosti se zaslouží i u rollu hlavní plachty. Když se refuje v plné jízdě, přeostřím - pár otáček a odpadnu, přeostřím - pár otáček a odpadnu.


sme si nerozumeli. s vinsnou to bylo mysleno tak, ze stahnu genu, zaseknu navijeci lanko rolfoku a pak uklizim oteze geny vyse popsanym stylem, kdy vinsna funguje jako "treti" ruka (cili nepouzivam jeji mechanismus, jen to kolem ni a jedne ruky motam podobne, jako se mota vlna na pleteni svetru)
Naposledy upravil(a) simon dne sob lis 21, 2009 10:01 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 441
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 19
Bydliště: Praha

Příspěvekod Lachtan » sob lis 21, 2009 9:59 pm

Ten bordel v lanech miluji, jsme přece plachetnice! Vše ovšem má svou míru. Umění v životě i v jachtingu je najít rovnováhu mezi chaosem a řádem. Extrémy jsou smrtelné. Je dobré vědět jaké lano je na co, aby se nepletlo v kokpitu. Ze stoperů házím vše do salonu! Čistý kokpit pro makající posádku. Tomu se ovšem musím pousmát, pluji většinou sám. Znám několik lidí co pořád dělají panenky a dokonalé, nerozmotatelné uzly, dokupují každý rok nejmodernější techniku a nejsou schopni vyplout. Lan a kladek na lodi je vždy nedostatek, proto mi nahoře vždy něco navíc plandá.
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Dolni Kounice

Re: Pořádek v kokpitu

Příspěvekod simon » sob lis 21, 2009 10:17 pm

ivan píše::) Simone debata letí, Baharis odpovídal na můj výmysl.

frankovka + prace ... a clovek je hned mimo debatu :)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » sob lis 21, 2009 10:53 pm

V pohodě kluci, myslím že si rozumíme. ;)

I vinšna jako "brzda" při vytahování, i vinšna když je nejhůř na namotání. Vždy je potřeba uvažovat, co je v danou situaci potřebné a nejvýhodnější.

Tak ať se nám stále daří :thmbup: :D
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » ned lis 22, 2009 10:51 am

Desítky situací, desítky řešení. :D

Nevnucuji, jen se pokusím nastínit mé postupy. Je to takto velmi těžké, člověk to co dělá automaticky si zde musí převést na ťukání do kláves. Ne vždy to musí být přesné.

Už jsem to nedávno psal. Refování (a to obou plachet) při plné jízdě, dělávám při chvilkovém přeostřování, přičemž refovaná plachta je mírně povolená a ta druhá je dotažená, čímž zajišťuje minimální ztrátu rychlosti.

- Nachystám posádku na manévr. Vysvětlím a určím co-kdo
- Velím "přeostřuji"
- Povolená (v tomto případě gena) začne flatrovat a člen posádky refuje. Třeba dva tři záběry
- Sleduji rychlost a v okamžiku kdy začneme ztrácet, velím "odpadám". Kontroluji zda je lano zafixované (dle síly větru) a odpadám
- Jakmile nabereme rychlost, manévr se opakuje, dokud nejsme spokojeni
- Popisuji refování geny, ale já preferuji výrazně zrefovanou hlavní (i 1/2) a až pak šahám na genu

Nemělo by se Ivane a zatím se ani nestalo, aby nastala tebou popisovaná, opravdu nepříjemná situace. Ale když šťouráš, dobře. :) Napiš, jak může dojít k MOB, když refovací lanko se zaháčkovanou nohou dorazí z kokpitu ke kladce a tam se zarazí, protože noha asi tou kladkou neprojde. ;)
Uživatelský avatar
bedrich
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 417
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » ned lis 22, 2009 12:10 pm

To co uvádí ivan jako příklad se mi bohužel už jednou stalo. Naštěstí bez toho MOB. Při pokynu k refování geny členka posádky odbrzdila jednoduchý stoper bez možnosti přibrzďování a lano od rolfoku nedrželi přes vinšnu.Gena v tu ránu vystartovala v celé své kráse. Vzhledem k tomu, že jsem měl už dost zrefovanou hlavní plachtu, podobně jak píše Baharis, loď pozbyla svou samospasitelnou návětrnost a jediné, na čem se dalo jakžtakž stát, byla opěradla bočních sedadel. Těch pár minutek, než se podařilo genu zase umravnit, bylo docela napínavých. Naštěstí v blízkoztí nebyla ani skála, ani další loď.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7111
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 98
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned lis 22, 2009 6:10 pm

Baharisi, opisuješ refovanie hlavnej a geny rolovaním s tým že si pomáhaš vyostrením až tak že plachta fladruje. A ako to prosím ťa robíš pri zadných vetroch? Aby si niekto nemyslel že má vyostriť až proti vetru.
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Dolni Kounice

Příspěvekod simon » ned lis 22, 2009 6:15 pm

Denis píše:Baharisi, opisuješ refovanie hlavnej a geny rolovaním s tým že si pomáhaš vyostrením až tak že plachta fladruje. A ako to prosím ťa robíš pri zadných vetroch? Aby si niekto nemyslel že má vyostriť až proti vetru.

a je dobry napad sundavat plachty pri silnem zadnim vetru? ja bych to urcite nedelal a na tu chvili urcite zmenil kurz
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » ned lis 22, 2009 6:41 pm

Denisi, tak teď jsi mě dostal :lol:

Já si nějak nevzpomínám na případ, kdy jsem refoval při zadním větru....

To je těžké. Pokud fouká ještě rozumě, gena se dá vypustit pře loď, trochu schovat za hlavní a zrefovat. Nebo hlavní dotáhnout k ose lodi, aby byla souběžně s větrem a zase by měla jít zrefovat. V obou případech to asi bude chtít kormidelníka, který ví co dělá.

A neptej se mě prosím co budu dělat když bude foukat moc. Vyběhnu do příďového koše a budu volat z plných plic: "Pomóóóóc".
Příručku jachtingu se nehodlám vydávat a věci nejraději ukazuji prakticky ;)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7111
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 98
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned lis 22, 2009 6:51 pm

Pri zadnom tiež môže vietor zosilovať, vyrazíš ráno z Hvaru na Sukošan a na obed máš Jugo 30 uzlov. Robím to presne ako ty, pri popúšťaní mám oťaž nahodenú 3x okolo vinšni. Ak by bol nejaký prúser, teda silný vietor z ničoho nič, tak by som asi vypustil genu naplno nech vlatruje, oťažou by som ju len trochu pridržoval a stočil by som ju. Ešte som to tak nerobil, vždy stačilo postupné refovanie.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » ned lis 22, 2009 7:11 pm

simon píše:a je dobry napad sundavat plachty pri silnem zadnim vetru? ja bych to urcite nedelal a na tu chvili urcite zmenil kurz
Ano Simone, souhlasím. :)
Pokud to nepůjde jinak, nebude to bezpečné, bylo asi potřeba vyostřit. Jen při tom motýlu se s tím musí člověk vypořádat, protože vyostřovat ihned nejde.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » ned lis 22, 2009 7:41 pm

Jak zrefovat genu nebo grot,a při jakém větru,to se každý může naučit,ale zásadní je to,že je třeba refovat když tě to poprvé napadne,a to za každé situace,ať pluji ostře nebo na zaďák. Když vítr zesílí už tak,že se plavba stává nebezpečnou,tak se refování stává problémem,hlavně pro nezkušené posádky.A tak je třeba nestydět se,že kolem mě ještě nikdo nemá zrefováno,po chvíli můžu být já v pohodě a druzí v problémech.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti