Samořiditelnost lodi pomocí postavení plachet

Že plachty jsou hlavním motorem jachty je známá věc. Vše kolem plachet a lan....

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
ZdTrader
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 125
Registrován: úte kvě 27, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové / Pardubice / Nové město nad Metují

Samořiditelnost lodi pomocí postavení plachet

Příspěvekod ZdTrader » čtv pro 31, 2009 11:05 am

Ahoj všem,
už asi potřetí čtu Konkolského, vynikající literatura! Ale zaujalo mne že dosahuje samořiditelnosti pomocí nastavení plachet. Mohl by mne někdo zasvětit do toho jak to vypadá v praxi? A další co mne zaujalo je, že píše že má třeba 20 plachet na stěžni. Tomu taky nerozumím v čem je to výhoda, v praxi jsem to nikdy neviděl...
Budu rád za osvětlení těchto věcí, kterým dost dobře nerozumím :).
Díky.
Z.
Uživatelský avatar
Josef
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Chomutov,ČR

Příspěvekod Josef » čtv pro 31, 2009 11:27 am

Konkolského jsem četl asi před 20-ti lety, ale jestli si dobře pamatuji, tak na Niké měl nejprve dva stěžně. Hlavní a zadní (tzv. bezanový). Hlavní plachtu a kosatku nastaví tak, aby plavidlo bylo mírně závětrné a bezánovou plachtu trochu víc povolí. Jakmile plavidlo spadne do závětří zabere bezánová plachta a loď znovu vyostří proti větru. Takto loď drží pořád stále stejný kurz vůči směru větru.
Uživatelský avatar
ZdTrader
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 125
Registrován: úte kvě 27, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové / Pardubice / Nové město nad Metují

Příspěvekod ZdTrader » čtv pro 31, 2009 11:42 am

Jj, měl dva stěžně. Takže v podstatě to potvrzuje mou teroii, že se pak chová podobně jako padák, vnikají dva větrné proudy na dvou plachtách a ty drží směr. Díky :-)
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » čtv pro 31, 2009 11:42 am

20 plachet na stěžni, je holý nesmysl.
Buď jde o tiskařkého šotka, nebo jsi si dal něco do špatné souvislosti.

Další příklad:
Pokud nebudeme brát v úvahu řízení lodě pomocí plachet (bez kormida),
Tak v postatě zbývá plavba na zadní, zado-boční vítr pomocí „spřažených stěhovek“.
V postatě jde o to, že otěže stěhovek jsou vedeny až na kormidelní páku (pínu).
Když se opře vítr do jedné stěhovky více než do druhé, síla větru přetáhne kormidlo a srovná loď opět po větru.
Jednoduše řečeno, kam vítr, tam plášť. Využívá se to zejména v oblasti pasátních větrů.
Chtělo by to obrázek. Bohužel nefunguje mě skener. Tak zatím musí takto stačit.
Ahoj, alffa
Nepočítám v to postavení lodě do drifu.
Také pochopitelně plati to co popsal Josef ;)
Uživatelský avatar
Josef
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Chomutov,ČR

Příspěvekod Josef » čtv pro 31, 2009 11:51 am

Možná tam mělo být 20 m2 plachet na stěžni. To by dávalo smysl.
Uživatelský avatar
ZdTrader
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 125
Registrován: úte kvě 27, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové / Pardubice / Nové město nad Metují

Příspěvekod ZdTrader » čtv pro 31, 2009 12:43 pm

Alffa - díky, tohle je dobré info, až pojede skenr, tak prosím dodatečně o obrázek :-).
A s těma plachtama, já jsem to tak pochopil, když psal že vyvěsil všechny plachty co má, jediné co tam nedal byla má bouřková 4m2. Resp. psal že vyvěsil všechny sady. Nechápu smysl více plachet na jednom stěžni, pokud nepluju na zadní vítr :-)
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » čtv pro 31, 2009 1:00 pm

ZdTrader píše: já jsem to tak pochopil, když psal že vyvěsil všechny plachty co má, jediné co tam nedal byla má bouřková 4m2. Resp. psal že vyvěsil všechny sady. Nechápu smysl více plachet na jednom stěžni, pokud nepluju na zadní vítr :-)


Asi mysel, že využil (vyvěsil), všechny druhuhy plachet co měl sebou. Ale na střídačku, za celou dobu plavby. ;)
Uživatelský avatar
ZdTrader
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 125
Registrován: úte kvě 27, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové / Pardubice / Nové město nad Metují

Příspěvekod ZdTrader » čtv pro 31, 2009 1:23 pm

alffa píše:
ZdTrader píše: já jsem to tak pochopil, když psal že vyvěsil všechny plachty co má, jediné co tam nedal byla má bouřková 4m2. Resp. psal že vyvěsil všechny sady. Nechápu smysl více plachet na jednom stěžni, pokud nepluju na zadní vítr :-)


Asi mysel, že využil (vyvěsil), všechny druhuhy plachet co měl sebou. Ale na střídačku, za celou dobu plavby. ;)


To bude ono Alffiku :D :good: :good:
Uživatelský avatar
Mulisak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 45
Registrován: ned pro 17, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Mulisak » úte led 05, 2010 10:17 am

Prosím někoho zdatného o komentář: Příjemně mne překvapilo, že při vhodném nastavení plachet a aretaci kormidla není nutné se do toho lodi vůbec plést, a to dokonce ani ostře k větru na neklidném moři :?
Uživatelský avatar
seemann
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 280
Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Pardubicko

Příspěvekod seemann » úte led 05, 2010 12:21 pm

To Mulisák: Záleží na typu lodi. Samořiditelnost je možná u lodí s dlouhým kýlem "viz Joshua Slokum- sám na plachetnici kolem světa", kde jak píše uplul stovky a stovky mil, aniž by potřeboval kormidlo. U moderních lodí s hlubokým kýlem tato vlastnost není taková a jachtaři používají větrné kormidlo. Jiná kapitola je postavení lodi do driftu pomocí plachet, nebo přilehnutí v bouři.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » úte led 05, 2010 12:25 pm

Jo jo, takhle jsem plul s lodí třeba i šest hodin bez jediného dotyku kormidla nebo otěží. Bylo to ale v Baltu, takže jsem musel dávat pozor na provoz.
Lépe drží směr lodi s dlouhým kýlem a ne ve všech kurzech vůči větru. Ten, který zmiňuješ, je nejvhodnější. Na zaďák nebo bočák to ona loď neuměla.
Uživatelský avatar
george9
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: stř bře 25, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod george9 » stř dub 14, 2010 9:27 am

i na běžném kýlu charterových lodí to bude možné, ale bude záležet na okolnostech. Vždyť plachty nastavuji tak, aby nebyl tlak na kormidlo. Předpokládám že se kormidlo zafixuje, že nelítá samo od sebe. To by mohlo mít při např. rozhození vlnou řeťězovou reakci.
Uživatelský avatar
kedar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 95
Registrován: pát zář 25, 2009 2:00 am
Reputace: 3

Příspěvekod kedar » stř dub 14, 2010 1:31 pm

Ahojte tady jsem o tom trochu četl http://www.blueanarchy.org/selfsteering/index.html
Uživatelský avatar
Al_Pako
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 70
Registrován: sob dub 10, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha a okolí

Postavení lodi do driftu, přilehnutí k větru

Příspěvekod Al_Pako » stř dub 21, 2010 3:44 pm

Ahoj všichni!

Mihla se tu zmínka o postavení lodi do driftu a o tzv. přilehnutí k větru - má někdo praktické zkušenosti s těmito manévry?
Ohledně driftu - NEMÁM na mysli použití vodní kotvy.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř dub 21, 2010 5:35 pm

nemyslím si, že současné konstrukce jachet jsou pro tyto způsoby ideální. Do driftu jsem stavěl loď párkrát, nešlo ale o nějak těžké moře, byl jsem ale na vedení lodě sám a potřeboval jsem pauzu.
Uživatelský avatar
Al_Pako
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 70
Registrován: sob dub 10, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvekod Al_Pako » stř dub 21, 2010 7:36 pm

designer píše:nemyslím si, že současné konstrukce jachet jsou pro tyto způsoby ideální. Do driftu jsem stavěl loď párkrát, nešlo ale o nějak těžké moře, byl jsem ale na vedení lodě sám a potřeboval jsem pauzu.


To mne zajímá - jak se to dělá? Autopilota jsi použít nemohl?
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » stř dub 21, 2010 7:44 pm

Al_Pako píše:To mne zajímá - jak se to dělá? Autopilota jsi použít nemohl?

Připomínám téma tohoto vlákna:
Samořiditelnost lodi pomocí postavení plachet
Autopilot už je jaksi s kormidlem. ;)
alffa
Uživatelský avatar
Al_Pako
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 70
Registrován: sob dub 10, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvekod Al_Pako » stř dub 21, 2010 8:41 pm

alffa píše:Připomínám téma tohoto vlákna:
Samořiditelnost lodi pomocí postavení plachet
Autopilot už je jaksi s kormidlem. ;)
alffa


affo, já se ptal jen mimochodem, proč tu situaci řešil postavením do driftu. Autopilot mne sám o sobě v této souvislosti nezajímá. Četl jsem o tom že loď můžeš postavit do driftu přídí proti větru jen správným nastavením plachet. To mne zajímá a to sem snad i patří, nebo ne?
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř dub 21, 2010 9:10 pm

autopilota jsem nepoužil, protože jsem nechtěl v tu chvíli pokračovat v plavbě. Vlny měly cca 1,5m a potřeboval jsem být trochu v klidu, udělat si snídani a rozjímat nad životem (tím chci říct - v klidu si zapálit ;) ). Bylo asi 0630,měl jsem za sebou noční plavbu k Visu a do driftu jsem šel asi 3NM před Komižou. Čekal jsem také, až odjedou lodě, které tam byly vyvázané přes noc a uvolní mi místo.
UF. To je tedy proč.
No a jak. Normálně - postavíš loď šikmo k větru, máš zrefovanou hl. plachtu i genu. Gena je "přetažená" jako když chceš udělat obrat proti větru, ale nepovolíš otěž.No a pak nastavíš a "utáhneš" kormidlo tak, aby šla příď proti větru.
Potíž je v tom, že současné lodě (myslím tím ty co jsou běžně v charteru) v téhle poloze nevydrží moc dlouho, neudrží se v potřebném úhlu k větru a splouvají.
Řekl bych,že tato poloha může fungovat u lodí s dlouhým kýlem.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » stř dub 21, 2010 10:20 pm

Al_Pako píše:affo, já se ptal jen mimochodem,

Opravdu nedokážu odhadnout na co se ptáš skutečně a na co jen tak mimochodem.
Ale k věci.
Jen doplním designera:
Obrázek
Klikni pro zvětšení. alffa
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » čtv dub 22, 2010 9:32 am

designer píše:Řekl bych,že tato poloha může fungovat u lodí s dlouhým kýlem.

Jj, funguje – Easy (typ Halcyon 27) to uměla výborně. :-)
Uměla i to, že člověk spustil kosatku úplně (rolfok neměla), otěž zarefované hlavní plachty trochu vypustil z polohy úplně přitaženo a kormidlo nechal být. Postavila se asi 40° k větru (a vlnám) a dalo se rozjímat o životě. Já jsem tak činil ve vodorovné poloze, protože už jsem třeba několik desítek hodin nespal.
Uživatelský avatar
karaya2
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 239
Registrován: pon zář 24, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Tišnov
Kontaktovat uživatele:

re:

Příspěvekod karaya2 » čtv dub 22, 2010 12:46 pm

Mám samořiditelnost vyzkoušenou při kurzu ostře proti větru . Plachty nastavíš tak aby loď mírně vyostřovala proti větru , kormidlo dáš do kontra a zaaretuješ (nefunguje při mírném větru ) loď se po chvíli srovná a drží kurs líp než kormidelník ;)
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » čtv dub 22, 2010 1:11 pm

dá se tak plout i s Bavarií 33. Vyzkoušel jsem to i při rozumném zadobočním větru - a fungovalo to :)
Uživatelský avatar
dana
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 150
Registrován: pon led 15, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dana » čtv dub 22, 2010 8:53 pm

designere u toho zadoboku mi to neni moc jasne, jak si postavil plachty. muzes to popsat podrobneji?
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » čtv dub 22, 2010 9:48 pm

je to asi dva roky...
pokud si vzpomínám, měl jsem ráhno vyložené napravo (ne příliš), genu trochu přitaženější. Zaaretoval jsem kormidlo ve středu a začal jsem něco poklízet v kokpitu. Strašně mě překvapilo, že loď držela kurz. Trvalo to asi 30 minut, pak se změnil vítr a bylo po legraci. Mám pocit, že vítr byl kolem 10 kn.
Moc exaktně to asi nevyznívá...

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host