Kam dál z 5ti metrové loďky?

Tipy a návody k výběru lodě. Zkušenosti druhých s výběrem lodě.

Moderátoři: vilma, Pepa, david, smike

Uživatelský avatar
dan
s/y Hannah
Příspěvky: 747
Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
Reputace: 2
Bydliště: Denia,Espana

Příspěvekod dan » úte úno 03, 2009 11:04 pm

to ficcus:...ano,takto polozena otazka by mohla byti zakladnim kamenem celeho tohohle fora... :) a odtud bychom to uz mohli vetvit dal: trailer sailer nebo celorocne v marine,costal cruiser nebo plnomorska,s posadkou nebo singlehand,kazda varianta tak 100 pro a 100 proti + nakonec to bude stejne o penezich. :D
ta rovna paluba bez nastavby sice moc nevypada ale jinak je super,tyhle 28stopovky jsou docela podobne
http://www.sailingtexas.com/scal28a.html
a tyhle tricitky jsou taky trochu podobne + maji 2.44 sirku,ve statech se bezne tahaji po cestach,bouhuzel Evropa je specificka v tom,ze 3.5t zde zrejme vazi vice nez 3.5t jinde ve svete,a taky sirky jsou zde sirsi a delky delsi nez jinde,bohuzel :cry:
http://www.sailingtexas.com/sclippermarine30100.html
Uživatelský avatar
123-corfu
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: úte pro 23, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Skotsko

Příspěvekod 123-corfu » úte úno 03, 2009 11:20 pm

Tady ceny taky spadly, ale ty americke jsou naprosto neuveritelne, 30 stop za 4000,- dolaru,to snad musi byt z bankrotu.Jestli se mohu zeptat, jak jsou na tom ty Grp se stavem trupu [hlavne osmosis]?Povida se , ze starsi lode z jihu statu na tom nejsou moc dobre [ tepla voda, ve vode cely rok]. Jinak co se tyce vybavy a pod., vypadaji casto super.
Uživatelský avatar
dan
s/y Hannah
Příspěvky: 747
Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
Reputace: 2
Bydliště: Denia,Espana

Příspěvekod dan » úte úno 03, 2009 11:35 pm

to corfu123:povida se spravne a fotky paradne vybavenych lodi jsou vetsinou z dob jejich nejvetsi slavy,jiz davno minule...na jednoho clipper marin 30 jsem se byl podivat,byl k mani bez motoru za 3000 USD,maji motory v sachte,ale nakonec jsem koupil lod mensi protoze neodpovidal mym pozadavkum na vysku kvuli preprave...a jak uz tady nekde zminoval Pajas11,mivaji problemy se spoji mezi palubou a trupem.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte úno 03, 2009 11:36 pm

Katamaran je pre mladších dobrá vec, deti dáš do jednoho plaváku a do druhého zvyšok posádky. ;) A deťom nemusíš dávať makový odvar.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » stř úno 04, 2009 8:18 am

Svobodak píše:> ficcus

nekde v pokecu kolem lodnich planu jsi myslim psal, ze az budes velky, budes se plavit na Robertsove Centennial Spray 45


... tak do tohoto stadia musí člověk dospět :mad: Ještě jsem malej ;)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř úno 04, 2009 9:37 am

Dnes je výnimočná doba, za také peniaze sa lode ešte neponúkali, a je jedno či sú to 23 stopové, alebo 44 stopové. Prispelo k tomu viacero faktorov:
1, Do stareckého veku sa dostala generácia majitelov lodí z obdobia keď ešte neexistoval čárter. Mladí svoju lod zas až tak moc nemusia, chodia do čártru.
2, Proti kúpe starej, ale zachovalej lode 30-37 stop stoja nové lode masovej produkcie ako napr. Bavária, k tomu sa pripočíta lízing a možnosť splácať loď čártrom. Tak kto kúpi 30 rokov starého 30 stopového Nicholsona za 45000 euro?
3, Menia sa záujmi v spoločnosti, dnes ťa cestovky za relatívne malú sumu odvezú do akéjkolvek exotiky, do toho množstvo nových športov a zimné lyžovačky, kto by ťahal náklady a údržbu malej lode. To vidno aj na výrobe malých lodí, v európe ich okrem Polska už nikde nevyrábajú, okrem výnimiek.
4.Samozrejme terajšia kríza. To popisovať netreba. Najzaujímavejšie sa to prejavilo v segmente velkých lodí nad 40 stop.

Záver je, ak kupovať loď, tak v najbližšom období. Ťažko dhadnúť ako dlho to bude trvať, dva roky? To by sme sa zasa museli zamýšlať prečo táto doba dobrých cien skončí. Aj na to sú samozrejme dôvody.
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 756
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 46
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » stř úno 04, 2009 10:57 am

...souhlas. Neresi to sice CO?, ale resi to PROC? a JAK?.
Jestli jsem dobre pochopil ficcuse, resp. ficcusovu uvodni otazku, a nasledne jeho odpoved na Rendovu otazku, tak diskuse o poklesu cen neni az tak uplne presne to, co ficcus zkouma. K otazce penez se taky dostane, ale az pozdeji, ne ted na zacatku.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř úno 04, 2009 11:50 am

Máš síce pravdu, ale u Ficusa je zásadná otázka či stavať, alebo nie. Pre stavbu lode je dnes menej dôvodov ako volakedy a ten velmi významný, teda nízka cena už nie je na prvom mieste. Platí to najme pri cca 30 stopových. Za 10.000,-euro sa loď na plachtách so zabudovaným dízlakom postaviť nedá. Čo nedá, za to nekúpiš ani motor s príslušenstvom.

Pre dovolenkovanie s detmi na mori so svojou lodou je to úplne jasné, všetko je o peniazoch.
Pre ťažké plavby do dialok je to zasa to isté. O peniazoch.
Keď nemáš na 40 stopovú, tak si kúpiš 30 stopovú a keď na ňu nemáš, tak 23 stop. A keď nemáš ani na to, tak si kúpiš knižku od OK a pláveš.

Samozrejme potom je tu pár ludí ktorých David nazval modelári a tí kašlú na to čo stoja ojazdené lode. Stavba je pre nich koníček, ktorý je možno oddeliť od plavby. Aj to je cesta a nie najhoršia.

Dal by som tu za vzor Sachmet kam a ako v ceste za yachtingom. Ak sa nemýlim, tak za 10000 euro investície, teda takmer za pakatel čo dokáže naškrábať polovička tu registrovaných oboplávala pol európy a naplávala čo druhý, čártristi, za celý život. Je úplne jedno či Ficus pôjde do 23,25,30, alebo 40 stopovej. Dôležité je že dnes vďaka nízkym cenám sa to dá zrealizovať velmi rýchlo. Stavba je na dlhé trate a pri 30 a viac hrozí že pri tom reálne zostarneš. Ja mám tridsiatku pred dokončením a stále ma cuká či nie je lepšie niečo kúpiť na vode, pod plachtami s motorom. Ak by ma nečakali tento rok závažné investície, tak na 100% kupujem.
Na Ficusovom mieste by som kúpil 25-28 stopovú so zabudovaným dízlačikom, cena okolo 8 tis. euro, nechal by som ju trvale pri mori s parkovaním na brehu na vlastnom podvozku. Nie je to náročná investícia, údržba je zvládnutelná svojpomocne, Ficus je šikulka. Prevádzkové náklady sú nízke. Na takto velkej lodi sa v rámci stredomoria dajú podnikať velké plavby, dá vyskúšať aj oceánska plavba na Kanáre a pre plavbu s detmi je to bezpečná loď. Ak by s ňou išiel cez oceán, tak by si nebol rozhodne prvý. Ďalšou výhodou je, že sa dá autom presunúť /aj keď nie jednoducho a lacno/ na iný revír, to je napríklad na severné more a nemusíš oboplávať európu. Medzi tým Ficus dospeje a na dôchodok si kúpi/postavý svoju vysnívanú. Ale už na budúci rok môže brázdiť moria do sýtosti.

Toto bola mimochodom cesta váženého pana predsedu rady starších, jeho excelencie kapitána Marisa. Najprv svoja stavba 6 metrovky, potom kúpil 25 stopového Hantra a nakoniec tu peknú velkú plachetnicu, ktorú teraz predáva. A vraj sa ako dôchodca chystá na poriadny motorák. Na záver smailíka :D
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2519
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 201
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » stř úno 04, 2009 12:06 pm

Pokud chce někdo koupit jetou loď, tak teď. Majitelé lodí, které jsou teď k prodeji už většinou koupili nové a potřebujou se těch starých rychle zbavit. Naopak ti co ještě novou nekoupili si řeknou ještě rok dva počkám a nechám si tu starou než skončí krize.
Navíc Euro stále stoupá a stoupat bude.
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 756
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 46
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » stř úno 04, 2009 12:08 pm

ano Denisi, ano, ano, ano, ano..... ja se vsim souhlasim. Nakonec o penize jde vzdycky az v prvni rade.
Ted ale ficcus stavi H16. Dostavi ji a doma bude jachtat na ni. V HR si charterne co mu v dany okamzik bude vyhovovat a na jak dlouho bude chtit. Treba to ratolesti nijak neoslovi, jak ficcus pise. Se mnou taky jezdi na vodu jen mladsi dcera a ta starsi se o lod ani neotre. Uvidime, jak dlouho ji to vydrzi.
Ja to cele zamysleni chapu, jako ficcusovo zamysleni nad budoucnem, kteremu bude jeste nejakou dobu trvat, nez dorazi.

Ty to ale resis ted, v tuto dobu, kdy je koupe z mnoha duvodu vyhodna. Znovu rikam, ze to chapu, proste je dobra doba.

Mnohokrat tady na foru zaznelo, ze stavet dnes cokoliv je nesmysl, protoze se to da levne a hlavne rychle koupit. Stejne ale existuji ti, kteri stavi a budou existovat dlouho. To by museli z trhu uklidit veskery stavebni material, protoze ani pohruzka trestu smrti by jim nezabranila ve stavbe.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř úno 04, 2009 12:31 pm

Presne. Presne to isté hovorím aj ja a dal som tu do placu minipríbeh ako dopadol môj známi keď kúpil podiel na lodi. Aj Ficus v tom má úplne jasno, píše že tento rok ide čártrovať s celou rodinou a uvidí. Myslím že v tomto má naozaj úplne jasno. Ono je možné že to nebude pasovať práve jemu.
Ja som pochopil otázku tak, že Hartley je rozcvička a čo potom? Moja odpoveď v skratke je takáto: stavaj čo chceš, po čom ti srdce piští, ale ak chceš plávať s detmi a užiť si to s nimi, tak rýchlo kupuj. Neboj, po pár rokoch predáš a možno so ziskom, alebo aspoň bez straty.

A idem robiť. Dekle na bakysty na TS16. :P
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 756
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 46
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » stř úno 04, 2009 12:33 pm

> Denis ...at se dilo dari. Ja se jdu zalit horkym cajem a potit.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 670
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

hybridný motor-trailer-sailer MacGregor 26M

Příspěvekod Milos » stř úno 04, 2009 1:02 pm

dan píše:to ficcus:...ano,takto polozena otazka by mohla byti zakladnim kamenem celeho tohohle fora... :) a odtud bychom to uz mohli vetvit dal: trailer sailer nebo celorocne v marine, costal cruiser nebo plnomorska, s posadkou nebo singlehand ... l


dan to vystihol, rozhodovanie treba asi zacat odpovedou na zakladnu otazku "čo vlastne chcem?". Možno niekomu pomôže alebo ho bude zaujímať, keď stručne zhrniem ako som to riešil ja - tiež som vela nad tym rozmyslal, a zvazil fakty podla mojich predstáv, podmienok a možností.
Odmalička, na dovolenkách pri mori, sme mali nejaké to nafukovacie plavidlo - obvykle dvojsedadlový kajak HELIOS. Neskôr sa stal štandardom gumák s 5HP motorom, plachtit som zacal na oplachtenom gumáku Metzeler. Nasledoval kurz v HR a využitie charterových plachetníc.
Kamarát a zopár priateľov si zaobstaralo motoráky, s ktorými chodia na dovolenku do HR a na ktorých chodievajú cez víkendy na výlety po Dunaji.

Takto vyzerala moja úvaha, kam dalej (vetvenie s klesajúcou prioritou):

- kedze zatial štandardne pracujem, netransportovateľnú loď celoročne v maríne nevyužijem / potrebujem ľahkú lod ľahko vlastným autom transportovatelnu a tým vyuzitelnu cez dovolenku pri mori aj doma, po víkendoch na Dunaji aj na jazerách a nádržiach. Taktiež nemám čas ani možnosti na stavbu lode, či renováciu príliš starej.
- veľkosť lode dostatočnú pre aspoň 4-5 ludí, kajuta s možnosťou prespania.
- rekreačné plachtenie ma chytilo, chcem teda plachetnicu. Najlepšie s vysúvacím kýlom kvoli preprave, pristávaniu priamo na pláži a využitiu na plytších vodách.
- pre využitie na Dunaji je treba silnejší motor, najlepšie ak umožní jazdu sklzom. To umožní účasť aj na akciách priateľov s motorákmi.
- prijateľná cena. Nechcem zbytočný luxus, netreba ani loď dimenzovanú pre oceánske preplavby.

Predposledné dve podmienky dávajú málo možností - uspokojivým riešením pre mňa sa stal hybrid: www.macgregor26.com

Najprv som hľadal staršiu loď, ale pred rokom boli ceny v EU také, že som sa radšej rozhodol pre novú loď (z ktorej sa stala DEMO loď pre daľších záujemcov).

Ako som s ňou spokojný ako plachetnicou a motorákom?
- plachtenie uspokojivé : záver sezóny loď trávila na Balatone, ako som tam mohol porovnať s rôznymi plachetnicami podobnej veľkosti bola rýchlosť plavby pri rôznych kurzoch a sile vetra od vánku až po víchricu zhruba porovnateľná. Dá sa povedať, že mi ako začiatočníci sme so štandardnou loďou MacGregor 26M (hlavná plachta + genoa na rollfocku) dokázali držať krok s priemernými rekreačnými jachtármi. Plachtili sme s naplnenou balastovou nádržou (550kg).
- motorovanie vyhovujúce: rýchlosť plavby silne ovplyvňuje zaťaženie lode (počet ludí na palube), 50HP motorom (teraz sa dá montovať už aj 60HP) a cca 1300kg váhou 1/2 obsadenej lode (3-4 osoby s prázdnym balastom) sa dosiahne sklzového režimu (okolo 25-30km/h, 60HP dá určite viac) aj s malou výkonovou rezervou. Motoráky s viacnásobne silnejšími (ale aj žravejšími) motormi však je samozrejme možné dobehnúť až keď zastanú ... to však nie je príliš na prekážku pri spoločných akciách - veď niekto musí prísť aj posledný. Výrobcom propagované ťahanie lyžiara sa logicky týka hlavne detí a málo vážiacich lyžiarok, možno 60HP motor zvládne aj ťažších.

Záver: som spokojný :) a kompromisné vlastnosti lode mne aj rodine zatiaľ uspokojivo postačujú. Teším sa na skúšanie daľších možností tohoto hybridného motor-trailer-saileru. Chystám sa na Jadran (prípadne neskôr aj Balt a Grécko) a rád by som skúsil aj plavbu na historických kanáloch západnej Európy a Mazurských jazerách.
Samozrejme, ideálnejšie by bolo vlastniť na uvedené účely dve rôzne lode. To je však mimo mojich priestorových, časových aj finančných možností.

Ak má niekto záujem spoznať bližšie loď MacGregor26M, keď na to budú podmienky, rád mu ju predvediem, stačí sa dohodnúť (napr cez SZ) Vystavená bude aj na marcovej BOAT SHOW v Bratislave.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 834
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 5

MacGregor26

Příspěvekod Renda » stř úno 04, 2009 1:47 pm

No vida, chtěl jsem Tě, Ficcusi, na Mekouše upozornit a on už se Miloš ozval. ;-) Mám dojem, že je ochoten dodávky těchto lodí nějak zprostředkovávat. Ta loď je zajímavý kompromis. Máme tu na fóru o ní vlákno. Mě akorát:

- Připadá zbytečně velká, protože by mi stačila loď pro 2. Na to býval asi dobrý MacGregor19, ale ten už se řadu let nevyrábí i když se občas objeví jako ojetina v inzerátech. Nevím ale o nikom, kdo by ho v ČR vlastnil.
Pro tvé požadavky 2+2děti mi ovšem přijde velikost 26 stop akorát.

- Pořád nemám jasno, jak je to s její stabilitou při využití vodního balastu. Sháněl jsem tzv. "graf stability" tj. graf ukazující velikost momentu, který se snaží loď napřímit v závislosti na úhlu náklonu od 0 do 180stupňů! Dokonce i kýlové lodi mají, co vím, při velkých úhlech tento moment NEGATIVNÍ tzn. mají stabilní polohu pro určitý (nevelký) rozsah úhlů i v poloze kýlem nahoru!! Moc by mě zajímalo, jak je to u těchto lodí s vodním balastem, ale ani u nás ani od výrobce mi zatím nikdo tento graf neuměl ukázat a s prominutím "kecy", že to je dobrý, mi nestačí.
Stabilitu, resp. "samostavitelnost" lodi považuji pro mořskou plavbu za zásadní vlastnost!

- Je potřeba zvážit, jak "neutopit" resp. nezaplavit zde používaný přívěsný motor (outboard) ve vlnách nebo při převracení lodi. Mám ideu ho důkladně utěsnit a sání řešit hadicí s dostatečným průměrem z vnitřku lodě. Máte s tím někdo praktickou zkušenost?

- Není mi moc po chuti vozit na lodi větší množství benzínu. Raději mám naftu (i na topení), ale přívěsák na naftu jaksi není..
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 670
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » stř úno 04, 2009 2:41 pm

Rendo,

Ohladom velkosti - vyrobca sa rozhodol ist na maximálne rozmery umožnujúce legálny transport na vleku za štandardným (v USA) autom.

K stabilite a "grafu stability" - zatial mám iba info o tom že treba 60kg na udržanie konca sťažňa pri 90° náklone lode s plným balastom. Na jar sa chystám zobrať digitálny silomer, zakotviť loď spredu aj zozadu, a namerať vzpriamujúce sily pri rôznych náklonoch (0-90° ) a plnom (521kg voda +136 kg železo) aj prázdnom (iba 136kg) balaste. Výsledky a graf tu zverejním.

Prívesné motory určené na more sú riešené tak, aby ich funkciu neohrozila preliatá vlna a striekajúca voda - to mám vyskúšané. S ponorením pri prevrátení je to už horšie ... (a nerád by som to skúšal)

Existujú aj prívesné diesle na naftu. Sú ťažké (2x) a veľmi drahé. :hmm: Budú ale asi úspornejšie.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » stř úno 04, 2009 3:31 pm

To Renda,
chce to číst a číst,už jsem to tu nejméně jednou popisoval,(já tu věčně nebudu :lol: ),a tak přidávám i graf stability,konkrétně u Dehlya 25.Je z něj patrné že asi od 20°do asi 50°se dříve do náklonu dostane loď s vodním balastem a naopak od asi 50°se dříve naklání loď s pevným balastem.

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 834
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 5

stabilita po převržení

Příspěvekod Renda » stř úno 04, 2009 3:44 pm

Miloši, jsem také přesvědčen, že do 90 stupňů bude moment kladný a loď se tedy bude sama stavět i když - uvádí-li výrobce 60kg na konci stěžně a představím si plné plachty vody, nebude to stavění žádný fofr.
Jde mi ale hlavně o to, abychom nezůstali uvězněni v převržené lodi. To jsou právě ty zajímavé úhly náklonu od 90 do 180 stupňů. Obávám se, že jsou amatérsky těžko měřitelné...
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 834
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 5

dnem vzhůru

Příspěvekod Renda » stř úno 04, 2009 3:55 pm

Marisi, dík. Ten graf vyznívá pro vodní balast příznivě, ale samozřejmě tam rošťáci nenakreslili tu oblast, (u této lodi cca od 150 stupňů do 180) kde je moment zřejmě záporný a loď má tedy tendenci vracet se do polohy kýlem vzhůru namísto kýženého opaku. :-)

Posádce uvězněné vevnitř pak nezbývá, než doufat, že se jim podaří přemístěním hmoty uvnitř lodi překonat kritický úhel nebo doufat, že jim pomůže nějaká pořádná vlna. :?
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Re: dnem vzhůru

Příspěvekod alffa » stř úno 04, 2009 4:23 pm

Renda píše:Posádce uvězněné vevnitř pak nezbývá, než doufat, že se jim podaří přemístěním hmoty uvnitř lodi překonat kritický úhel

Rendo,
ty budeš v převržené lodi která se pomalu či rychleji zaplavuje, přerovnávat náklad :?: :shock:
To mě musíš někdy vyprávět. :D
alffa
Uživatelský avatar
123-corfu
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: úte pro 23, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Skotsko

Příspěvekod 123-corfu » stř úno 04, 2009 4:28 pm

Nekde , tusim na britskem YBW foru, jsem neco cetl o afere s prevracenym Macgregorem 26, ktery uz se nenarovnal a cela posadka , tusim 5 clena rodina zahynuli, myslim , ze ho obratili nekde na jezere a pri motorovani.
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Dolni Kounice

Re: dnem vzhůru

Příspěvekod simon » stř úno 04, 2009 4:58 pm

alffa píše:
Renda píše:Posádce uvězněné vevnitř pak nezbývá, než doufat, že se jim podaří přemístěním hmoty uvnitř lodi překonat kritický úhel

Rendo,
ty budeš v převržené lodi která se pomalu či rychleji zaplavuje, přerovnávat náklad :?: :shock:
To mě musíš někdy vyprávět. :D
alffa


tady jsme ve vyrazne vyhode my, co mame pres cent :)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř úno 04, 2009 5:31 pm

No neviem neviem či toto je ono po čom piští Ficusova duša :lol:
Rendo, keď ti predseda - comodor Maris povie že máš číst, tak máš potom číst a keď to nevieš tak nemôžeš ísť na more. To je predsa jasné. Keď máš v grafe stability nakreslený kladný klopný moment, tak tam kde končí, tam začína záporný. Čím večší je kladný, teda čím viac má stupňov, tak tým menej stupňov má záporný. Akú najvyššiu hodnotu má tento záporný moment nepotrebuješ vedieť, lebo ho nedokážeš ovplyvniť. Pre tvoje požiadavky sú najlepšie lode s max. največšou šírkou max 200 cm pri dĺžke trupu cca 6m. To máš velkú výhodu, lebo tieto lode nikto moc nechce a preto sú dosť lacné.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 670
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » stř úno 04, 2009 6:01 pm

to MARIS - vďaka za zaujímavú informáciu.

Rendo, ten graf z Dehlera je možné extrapolovať aj do oblasti do 180°, zhruba sa dá predpokladať ako to vyzerá.

Obrázek

Samozrejme, ja pri pokusoch potápať loď nemienim, ale aj tak bude zaujimavé porovnanie s DEHLEROM.
Viac menej, jednotrupové plachetnice majú ten graf podobný - ako píše Denis, rozsah uhla a záporný moment pri prevrátenej lodi je menší u štíhlych lodí, a to MG26 s necelými 2,4m je.
Pri extrémnom jachtingu taktiež predpokladám prítomnosť hmotnejšej časti posádky v kokpite - po prevrátení lode môže aktívne prispieť k opätovnému narovnaniu.

Nehoda so smrtelnými následkami (zomreli 2 deti v kabíne) po prevrátení je známou causou. Skipper nezvládol riadenie v podnapitom stave, preťažil loď a plával navyše s PRÁZDNYM balastom. :gun: Dostal basu natvrdo.

Reakcia výrobcu bola v zabudovaní 136 kg železného balastu do dna lode (súčasná verzia MG26M).
V návode a na štítku pod riadením je WARNING - upozornenie na potrebu napustenia plného balastu v prípade použitia plachiet a tiež ak sú viac ako 4 osoby na palube.
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 756
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 46
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » stř úno 04, 2009 9:53 pm

> Denis ... ten odkaz skonci neexistujici strankou. Myslel jsi tohle :

http://www.burnettyachtdesign.co.uk/ima ... 1C-S06.pdf

aha, nez jsem to sem dal, tak je Denisuv odkaz nekde, buh vi kde. Tak kdyz tak poprosim adminy o smazani.
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod tatinecek » stř úno 04, 2009 10:00 pm

Tak nevím. Není na moři každá loď malá?/Maris/

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host